Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Julien Vermote naar Visma-LAB

Gepost door GillesEmanuel 
GillesEmanuel 08 januari 2024 11:45
Link naar Wielerflits

Julien Vermote gaat Lennard Hofstede vervangen die (onverwachts) stopte bij Visma-LAB.

“Met het vertrek van Lennard moesten wij snel op zoek naar een waardige vervanger en we zijn blij dat we Julien hebben kunnen vastleggen”, zegt sportief directeur Merijn Zeeman. “Hij heeft een schat aan ervaring en is voor ons direct als helper inzetbaar. Hij is heel erg gemotiveerd en gepassioneerd met zijn vak bezig.”

Vermote zelf is heel blij met de kans die hij krijgt. “Visma | Lease a Bike is een toonaangevende ploeg en ik wil daar graag mijn steentje aan bijdragen. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan tijdens het trainingskamp vanaf volgende week met de ploeg.”


Gek dat het Real Madrid van het wielrennen zo laat in het seizoen (of begin van het nieuwe seizoen zelfs) nog de rennerslijst vol moet zien te krijgen. Ze hebben sowieso opmerkelijk weinig renners op de lijst staan (Hessmann is de vreemde eend). Is dit een bewuste keuze? Weten ze dat ze met dit aantal de koersen aankunnen of hebben ze moeite de juiste renners voor die plekken te vinden?
Clavan 08 januari 2024 11:57
Toch vreemd dat ze kiezen voor een renner die in 2023 geen WT had. Dan had ik wellicht voor Eiking gekozen. Maar die is wellicht ook niet echt een 'voorjaarsrijder'

https://www.procyclingstats.com_no-team-next-year

Ik zie dat Łukasz Wiśniowski ook nog geen plek heeft. Die kan ook ook aardig bidons halen in het voorjaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2024 12:00 door Clavan.
Eqquipo 08 januari 2024 15:42
Onverwacht en apart bericht.

Qua type renner was wellicht Van Keirsbulck nog logischer geweest, ook direct inzetbaar en stevige knecht in het 1daags werk. Vorig jaar ook niet bij een WT ploeg, maar prima op niveau gereden, iets wat Vermote mist.

Maar allez, proficiat aan Julien!
Viren que? 08 januari 2024 16:39
Je geeft toch zelf al de reden van "het op het laatste moment moeten vol krijgen van de rennerslijst"?
GillesEmanuel 09 januari 2024 14:37
Wat is mijn vraagstelling en waarvan zou dit dan de reden voor zijn? Ik stel de vraag waarom ze zo laat alles nog dicht fietsen. Dat Hofstede stopt zie jij als een incident waarop je niet kan voorsorteren, ik denk dat je dat wel kan voorzien door de juiste gesprekken te voeren.
Surplace op souplesse 09 januari 2024 14:38
Zelden is een renner zo overtuigend als pure slaaf binnen gehengeld, maar bij het buzzende brommelsgilde wint hij straks nog een leuke Belgische semiklassieker ook.
Andere Peter 09 januari 2024 21:07
Voor de vorm. Als het goed is dan tel ik nog 11 Nederlanders. Dat lijkt heel wat, maar in de grote koersen stellen ze er vaak minder op. En daarvan zullen Gesink (37) en Kruijswijk (36) niet veel toekomst meer hebben. En Kelderman (32) kan nog een paar jaar knechten, maar die heeft zijn meeste goede persoonlijke uitslagen ook achter zich. En alleen van Kooy en Van Baarle kun je zeggen dat ze niet in een semi-permanente helpersrol zitten.

Prima dat NL zijn niet een speerpunt is voor deze ploeg. Maar het gat in de arbeidsmarkt voor een op NL gerichte kleinere profploeg lijkt daarmee toch wel aanzienlijk.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2024 12:13 door Andere Peter.
Eqquipo 10 januari 2024 11:29
Met TDT is er in 2024 eindelijk weer een Nederlandse ProContinentalploeg. Dat hadden 'we' 4 jaar niet sinds het stoppen van Roompot in 2019.

Een blik op het rennersbestand geeft echter aan dat er vooral buitenlandse renners zijn aangetrokken voor 2024. Best vreemd eigenlijk voor een ploeg die toch vooral een grote Nederlandstalige groep volgers heeft.

Weet iemand wat deze ploeg beoogd in 2024 (qua programma bijv?)
GillesEmanuel 10 januari 2024 14:06
Ik begrijp nooit waarom je een 'ollander nodig hebt in een team om je met dat team te identificeren. Ik ben begenadigd PSV fan, juich nu al even voor Saibari, Lozano en Boscagli. Mijn all time favoriete PSVer is Alex, een braziliaan. Los van helden als Dzsudzsák, Kezman, Ronaldo, Romario, Lerby, Timmy Simons en Park.

Dito voor Jumbo, ik ben enorm fan van Wout van Aert, mede omdat hij voor het hollandse clubje rijdt. Ik vond juist die kneuterige verafgoding van Bau en Lau in die Tour(s) verschrikkelijk. Te krampachtig proberen een jongensboek als de Schippers van de Kameleon te schrijven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2024 14:07 door GillesEmanuel.
Andere Peter 10 januari 2024 15:17
Rare vergelijking. In het voetbal wint een team en supporters afficheren zich doorgaans levenslang met een club. Wielerploegen bestaan een paar jaar (meer dan een decennium is al bijzonder). Het bestaan is vluchtig en de bestaanszekerheid is vaker maar een jaar, misschien 2 of 3 jaar. Het wielrennen kent een dergelijke personificatie met de club in het geheel niet. En ook meer zakelijk (franchises) dan historisch (verenigingen) ingerichte ondernemeningen in bv NBA of het Noord-Amerikaanse honkbal doen dat beter.

Iedereen weet dat Hercules Ajax klopte, maar de naam van die studentikoze doelpuntenmaker is binnen 10 jaar een obscure kwisvraag. Unieke verrassende winnaars zijn Leicester City (het team) en Oscar Pereiro-Sio (het individu). In het voetbal wint altijd een team (waarin individuen doorgaans beslissend zijn). In het wielrennen wint altijd een individu (waarin een sterk team vaak ondersteunend is). Zet Vingegaard of Pogacar bij de Belgische Lottoploeg en ze maken aardige kans hoor. Maar met Mbappé wint NEC echt de eredivisie niet. En met Haaland gaat Ajax zelfs dit jaar niet de Conference League winnen.

Jouw voorkeur voor de genoemde buitenlanders komen ook voort uit het feit dat ze het shifrt van PSV droegen. Of heb je ook een shirt van Timmy Simons bij Club Brugge? Het is een uiting van je verbinding met die club. Ik heb ook iets met Lerby, maar dat onstond toen hij een ander shirt droeg.

Ik vind het juist krampachtig en zelfs neerbuigend om die voetbalmanier van kijken op te leggen in het wielrennen. De organisatie van beide sporten lijken niet eens op elkaar.

Natuurlijk was 'Bau en Lau' overdreven. Ze stonden eventjes 4e en 5e en reden vooraan mee. Na die Tour was het allang weer voorbij met enige gekte. Maar het toonde wel de behoefte aan (op dat moment lang uitgebleven) NL klassementssucces. En je moet ook die kneuterigheid niet overdrijven. Het duurde ongeveer een weekje in komkommertijd en Tourgekte. Er was geen rondvaart door de grachten, ze kregen geen lintje of standbeeld.

Personificatie is een universele drive bij het vokgen van topsport. Je verplaatst je bij het kijken een beetje in die sporter. Het is heel normaal dat daarbij nationaliteit, taal en andere vormen van afkomst helpen bij het identificeren.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2024 15:23 door Andere Peter.
Surplace op souplesse 10 januari 2024 15:54
'Deze' ploeg bestaat bijna dertig jaar en is eigenlijk altijd een fijner thuis voor buitenlanders geweest dan Nederlanders als het gaat om grote prestaties.

Sorensen, Vingegaard, Menchov, Rasmussen (bijna dan toch), Freire en Roglic wonnen er monumenten, grote ronden en WK's. Boogerd, Dekker, Van Bon, Dekker, Boom, Gesink, Groenewegen, Kelderman, Kruijswijk en Dumoulin deden dat allemaal niet, terwijl er in deze periode door genoeg Nederlanders WK's, monumenten en een grote ronde werden gewonnen (Dumoulin, Terpstra, Knaven, Dumoulin, Van der Poel, Poels, Van Baarle). De ploeg heeft ook nog altijd meer Nederlanders dan INEOS Britten of Bora Duitsers, terwijl ze wel de beste ploeg ter wereld zijn. Ze balanceren het aardig.

Overigens de eerste keer sinds het begin (eerste jaar Rabobank) dat de ploeg geen Australiër of Nieuw-Zeelander in dienst heeft. Breuk in de ploegcultuur!
Spaak 10 januari 2024 16:05
Breuk is al sinds 2012 weg uit de ploegcultuur... winking smiley
Eqquipo 11 januari 2024 11:16
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp nooit waarom je een 'ollander nodig
> hebt in een team om je met dat team te
> identificeren. Ik ben begenadigd PSV fan, juich nu
> al even voor Saibari, Lozano en Boscagli. Mijn all
> time favoriete PSVer is Alex, een braziliaan. Los
> van helden als Dzsudzsák, Kezman, Ronaldo,
> Romario, Lerby, Timmy Simons en Park.
>
> Dito voor Jumbo, ik ben enorm fan van Wout van
> Aert, mede omdat hij voor het hollandse clubje
> rijdt. Ik vond juist die kneuterige verafgoding
> van Bau en Lau in die Tour(s) verschrikkelijk. Te
> krampachtig proberen een jongensboek als de
> Schippers van de Kameleon te schrijven.

Deels wel met je eens hoor, al zal de kijkbeleving -en het supporteren- van wielrennen verschillen met die van voetbal. Maar juist voor de Tietema ploeg draaide het dacht ik (al volg ik het niet) vooral om Nederlandstalige filmpjes en fanbase, met wellicht(?) ook een aanzienlijke groep nieuwe Nederlandse en Belgische volgers, die eerst niets met wielrennen hadden? Dan nu vooral buitenlanders aantrekken had ik niet verwacht.
En ook kán een Nederlandse identiteit van een ploeg bijdragen aan populariteit voor wielrennen als sport in Nederland, of simpelweg als ploeg aanspreken. En een groot deel van de wielerfans, in welk land dan ook, zien nu eenmaal graag renners uit hun eigen land (goede uitslagen) rijden.

Los daarvan had ik erg de hoop dat deze ploeg de gemiste schakel in het Nederlandse wielrennen van conti naar proconti weer zou invullen en zo meer Nederlandse renners een kans zou bieden om prof te worden / zijn / blijven. Goed voor de structuur in Nederland, goed voor de doorontwikkeling. Roompot bestond 4 van de 5 jaar volledig uit Nederlandse renners, het laatste jaar kwamen daar enkele Belgen bij.
Beat riep al enkele jaren de stap te zetten, maar dat bleef bij roepen. TDT maakt de stap wél snel, maar veel lijkt het de Nederlandse wielerstructuur vooralsnog niet op te leveren.
Andere Peter 11 januari 2024 12:09
Prima & eens.

Ik denk dat er een Nederlandse sponsor voor nodig is die zich graag als NL afficheert, maar die wel internationaal actief is of dat wil worden. AH of Unilever die een specifieke productlijn willen belichten ofzo. ING en Postnl zijn na de verzelfstandiging van decennia geleden een beetje NL roots in hun imago kwijtgeraakt, dat zou je zo kunnen terugpakken.

TDT lijkt mij te klein om zich ook nog echt als NL te afficheren, maar mksschien onderschat ik ze opnieuw.
ton duk 11 januari 2024 13:11
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Postnl is na de
> verzelfstandiging van decennia geleden een beetje
> NL roots in hun imago kwijtgeraakt, dat zou je zo
> kunnen terugpakken

Wat zet dus met DSM-Jakobsen ook gaan proberen
Tel kwijt maar 12 HOL ?
Gr
Andere Peter 11 januari 2024 16:38
Ahh, thanx. Die zag ik over het hoofd, ja. Laten we hopen dat wielersponsoring hen bevalt. Zou mooi zijn als dit kan uitgroeien tot een hoofdsponsorschap voor Postnl.

Eigenlijk is het wel een historisch bewuste combi van twee ex-staatsbedrijven: PTT en De StaatsMijnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen