Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vergaande eisen Natuurmonumenten aan komend NK

Gepost door Viren que? 
Viren que? 27 januari 2024 21:55
Bron: [nos.nl]

Natuurmonumenten wil geen NK wielrennen op Posbank: broedseizoen kwetsbare vogels

Natuurmonumenten verzet zich fel tegen het parcours waarop dit jaar de NK wielrennen gepland is. De organisatie is beducht voor schade, vooral in het beschermde, heuvelachtige natuurgebied de Posbank bij Rheden.

Natuurmonumenten stelt nu vergaande eisen aan de organisatie van het NK, meldt Omroep Gelderland. Zo zijn helikopters, drones, reclame-uitingen en geluidsinstallaties uit den boze. Volgauto's mogen de Posbank niet op, net als teamwagens, de reclamekaravaan en ander gemotoriseerd verkeer. Publiek langs de route is ook niet toegestaan, wat Natuurmonumenten betreft.

Thijs Rondhuis van Courage Events, organisator van het kampioenschap, zegt zich te realiseren dat de koers door een kwetsbaar gebied trekt. Toch is hij ervan overtuigd dat het NK op de Posbank kan plaatsvinden. "Dit NK wielrennen wordt op de meest duurzame manier georganiseerd, omdat wielerunie KNWU veel waarde aan de natuur en de toekomst van Nederland hecht."

Prachtige groene omgeving
De KNWU maakte in december bekend dat het "prachtige wielerfeest op een centraal gelegen locatie in het land" georganiseerd zou worden. De gemeente Arnhem was blij met de kans om "aandacht te besteden aan de prachtige groene omgeving".

Het peloton zal op 23 juni moeten starten op de Markt in het centrum van Arnhem. De koers kent meerdere omlopen over een parcours van 14 kilometer met passages over de Posbank.


Vrijwel direct was er kritiek, onder andere van de beheerder van het gebied, Nationaal Park Veluwezoom. Natuurorganisaties en de lokale fracties van GroenLinks en de Partij voor de Dieren uitten hun zorgen, ook al omdat het NK plaatsvindt tijdens het broedseizoen van kwetsbare vogels.

Schreeuwend publiek
Natuurmonumenten voegt zich nu bij het rijtje critici. De organisatie ziet een wedstrijd "met toeters, bellen, helikopters, rennend en schreeuwend publiek midden in kwetsbare natuur" niet zitten en legt nu dus een pakket eisen op tafel.

Rondhuis van de NK-organisatie wil nog niet zeggen of de wedstrijd te realiseren is zonder publiek, helikopters, volgauto's en geluidsoverlast. "Daarvoor hebben we een stuurgroep in het leven geroepen, met daarin de gemeenten Rheden, Rozendaal en Arnhem", zegt hij. "Die stuurgroep komt woensdag bij elkaar. Dan worden de eisen van Natuurmonumenten besproken."
Frederik D. 27 januari 2024 22:56
Ik ben het wel met Natuurmonumenten eens. Nederland is een propvol land. Daardoor zijn de paar stukjes natuur in ons landje zeer kwetsbaar. Er zal echt iets aan de overbevolking gedaan moeten worden. Het liefst uiteraard op humane wijze via geboortebeperking, inperking van allerlei immigratie en stimulatie van emigratie. Het binnenhalen van de wolf is overigens gekkenwerk.

We hebben toch de Vamberg? Waarom daar niet het NK?

Wielrennen is een fraaie sport. Ik draag het een warm hart toe. Maar het wielrennen behoort, vind ik, ook de natuur een warm hart toe te dragen.

En Schiphol kan wat mij betreft naar een nieuwe Maasvlakte. Inpolderen die Noordzee. En vliegmijlen invoeren. Tienduizend vliegmijlen per volwassen persoon per jaar.
Horsie is back 27 januari 2024 23:17
Frederik D. propt zijn bijdrage wel heel erg vol met maatschappelijke vraagstukken. Iets te veel voor het wielerprikbord congres. U neemt hiermee overigens de titel kaapkoning over van Horsie. Born to be wild. Steppenwolf.

Hoop, dat ze eruit komen.
Viren que? 27 januari 2024 23:32
Ik begrijp overigens niet waarom Natuurmonumenten ogenschijnlijk niet eerder betrokken is bij de organisatie van dit evenement. De weg over de Posbank is in beheer van de gemeente Rheden, zij mag dus prima toestemming geven voor de wedstrijd over die weg. Het gebied langs de weg is van Natuurmonumenten, en het lijkt mij enigszins logisch dat je daar als organisatie in ieder geval mee gaat praten vóór een dergelijk groot evenement. Je weet, lijkt me, dat dat gebied "gebruikt" wordt tijdens zo'n NK.
Eqquipo 28 januari 2024 00:41
Tjsonge, de moraalridders uithangende 'natuurorganisaties'. Diezelfde natuurorganisaties hebben de voorbije 15 jaar omstreeks twintigduizend (!!) parkeerplaatsen extra aangelegd in natuurgebieden over heel Nederland. Ieder mooi stukje groen wordt geprostitueerd via schier eindeloze promo en aangelegde paden en wandelroutes,
Hedendaags komt God, klein Pierke en Moeke met de AUTO met daarin / daarop een MTB of viervoeter naar de kwetsbare groenstroken in Nederland om die de vernieling in te draaien. Tel daar de ongeremde groei van Horeca zaken (niet zelden vermomd als bezoekerscentra) in-of aan de rand van iedere rij bomen bij op en zie daar; 365 dagen per week is het druk in ieder natuurgebied. En dan nu gaan miauwen over bezoekers bij een NK Wielrennen..

(Eens overigens dat je daar goed naar moet kijken, maar de kilo's boter op de hoofden van genoemde organisaties maakt het niet mogelijk ze serieus te nemen als gesprekspartner over bezoekers en verstoren van de natuur).
Viren que? 28 januari 2024 01:18
Je overdrijft natuurlijk wel enigszins. Er is een groot verschil tussen wandelaars/bezoekers (die hun auto parkeren buiten het natuurgebied op die aangelegde parkeerplaatsen) en een volledig wielerpeloton+volgauto's+helicopters+toeschouwers. In andere landen (Frankrijk par example) is het veel gebruikelijker dat bepaalde kwetsbare natuur niet toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer, ook niet tijdens wielerkoersen.

Daarnaast: die bezoekerscentra die je aanhaalt zijn er voor de beheerder om de exploitatie rond te krijgen. Er moet (helaas) een hoop geld bij om onze natuur te behouden en vanwege een zich terugtrekkende overheid (22 jaar rechtse meerderheid in het parlement immers) moet dat geld deels uit commerciële activiteiten komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2024 01:19 door Viren que?.
Sjorsoll 28 januari 2024 01:43
Verkeerde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2024 01:44 door Sjorsoll.
Sjorsoll 28 januari 2024 01:45
Ik heb voor mijn studie in 2015 een customer journey moeten maken van bezoekers van het Drents-Friese Wold (heel random want ik kom uit de randstad, maar heerly gekampeerd daar). Opdrachtgever was Staatsbosbeheer. Wij konden cijfers inzien en ik heb ze niet meer paraat, maar bezoekers die iets uitgeven waren nodig om de core business uit te voeren. Zo'n bezoekerscentrum is daar uiteraard een instrument voor. Ik denk dat je dat water bij de wijn kunt noemen, de subsidie van de overheid was toentertijd in ieder geval niet genoeg.

Ik snap wel goed wat je zegt en je nuance aan het einde maakt het een goed punt. Ik denk dat, zoals Viren que aangeeft, dat dit evenement er gewoon over is. Zal wss en hopelijk niet op te lossen zijn door een financiële vergoeding.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2024 02:22 door Sjorsoll.
Sjorsoll 28 januari 2024 02:20
Met 'hopelijk' bedoel ik dat dat heel erg hypocriet zou ogen. Een andere oplossing zou prettig zijn.
Sjorsoll 28 januari 2024 02:24
De VAM-berg wordt echt het thialf van het wielrennen zo. Van mij mag het trouwens hoor, vermakelijk rondje telkens.
Frederik D. 28 januari 2024 10:30
Het wielrennen moet groener. En her en der tracht het wielrennen ook groener te worden. Nu ben ik geen GroenLinkser die van symboolpolitiek houdt. En ook geen Anita Witzier van de KRONCRV. Maar toch, de opwarming van onze atmosfeer is echt een groot probleem en daarnaast heeft de natuur zelf ook zo haar waarde. Maar genoeg gepreek op deze zondag.
Frederik D. 28 januari 2024 10:35
Enige kritiek op die organisaties mag best, hoor. Graag zelfs. Want zo kunnen anderen die kritiek weer nuanceren. En ja, bobo's zijn er overal. smiling smiley
Koppizoektwachtwoord 29 januari 2024 10:18
Hoe zat het dan met die Giro-etappe? Nadat in 2016 ene Roglic bijna Dumoulins feestje in Apeldoorn verstoorde en Kittel in Nijmegen de eerste massasprint won, trok de Giro de bergen in. Iets onder de top van de Posbank keek ik vanuit de heide (sorry nog, bekertjesmos) over het publiek dat braaf langs de weg stond naar Tjallingi die de bergtrui ging veroveren.
Het was op 8 mei, alle vogels hadden hun ei en 25 kilometer oostelijker schoot Bryan Smeets zich namens mijn clubje de vaderlandse sportcanon in (sorry nog, Ajax). Wat een dag!
Anyway, volgwagens van ploegleiders en twee motoren met camera lijken me onvermijdelijk. Klaas Jan van der Weij cs en het publiek moeten lopend naar boven, helikopters vliegen wat hoger en de speaker schreeuwt wat zachter. Zo moet het kunnen.
Horsie is back 29 januari 2024 12:34
Hadden ze dat ei in hun poten gedrukt gekregen of zelf gelegd? Just asking for a friend.

Tussen 0 (niet gebeurd, kan niet) of 1 (gebeurd, kan) zit vaak een heleboel aan opties.
Harrie Lavreysen opteert in Parijs natuurlijk voor de 1.
Noot 29 januari 2024 15:22
We hebben geen natuur in Nederland, maar tuintjes van natuurbeheerders. De enige reden dat er heide op de Veluwe groeit is het eeuwenlang kappen van bos en het laten begrazen. Het is cultuurlandschap (ook mooi) maar geen natuur.
Viren que? 29 januari 2024 15:26
Voor zover ik het nog paraat heb ging die etappe één maal over de Posbank. Dit NK gaat er meerdere keren over, zowel bij de dames als bij de mannen. Dat is dus een volledige dag "belasting" van de natuur aldaar. Wellicht dat dat een rol speelt. Daarnaast zou het ook kunnen dat de ervaringen uit 2016 nu meespelen in de opstelling van Natuurmonumenten. Wat ook een mogelijkheid is dat Natuurmonumenten toentertijd wél betrokken werd bij de organisatie en er al preventieve maatregelen genomen werden om het gebied zo min mogelijk te belasten. Tot slot sluit ik niet uit dat de wet- en regelgeving rondom evenementen in kwetsbare gebieden verscherpt is.

Allemaal zaken die dus de situatie van 2016 kunnen onderscheiden van 2024.
GillesEmanuel 30 januari 2024 08:05
Prima statement/vraag van Natuurmonumenten.

Maar waarom in januari van het jaar waar het betreffende NK wordt georganiseerd? Zijn ze niet aangehaakt en is het nu pas op hun eigen agenda gekomen? Nooit gevraagd? Bewijst maar weer dat beide clubs niet bezaaid zijn met goede leiders met daadkracht en visie. Ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn.
Frederik D. 30 januari 2024 12:10
Meer bomen zoals in Athene?

[www.nu.nl]

De sport, die zich inzet voor natuurbehoud en voor meer natuur zoals meer bomen? En dus afziet van rondjes met massaal publiek door natuurgebieden?

Maar hier is er al een boom opgezet.
Viren que? 30 januari 2024 16:08
Die bomen in Athene zijn er voor het oplossen van een "acuut" probleem. De absurde hitte daar. En de daarbij horende gevaren voor mens en omgeving.
De link naar deze kwestie zie ik niet meteen.
Horsie is back 30 januari 2024 16:23
Viren que? Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die bomen in Athene zijn er voor het oplossen van
> een "acuut" probleem. De absurde hitte daar. En de
> daarbij horende gevaren voor mens en omgeving.
> De link naar deze kwestie zie ik niet meteen.

Niet zo serieus, Viren que? als het om een nu.nl reporter gaat. smiling smiley

Meanwhile wordt de webcam op de Posbank van Snoef de Haas heel aardig bezocht. Stay tuned.

Of je Horsie serieus zou moeten memen. Zou het maar doen.
GillesEmanuel 30 januari 2024 16:27
Haha nog meer hoge bomen binnen de KNWU winking smiley?
Koppizoektwachtwoord 31 januari 2024 22:53
De Giro ging er inderdaad eenmaal overheen. Meerdere rondes zal uiteraard meer overlast geven. En door het pappen-en-nathoudenbeleid van de afgelopen decennia staat de natuur er - ondanks de komst van de wolf - nu nog een stuk slechter voor. Dus als klimaatdrammer begrijp ik de zorgen van Natuurmonumenten wel. Maar als de hypocriet die ik ook ben zie ik graag een NK op dit interessante parcours zo dicht bij huis.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen