Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Marco Pantani 20 jaar dood

Gepost door Clavan 
Clavan 14 februari 2024 09:18


'De liefde was op, het wielrennen had zich – niet voor het eerst – een onbetrouwbare minnares betoond'....

Ode van Frank Heinen uit 2014
Horsie is back 14 februari 2024 12:46
Valentines cannot buy my love.
Eindhovuh 14 februari 2024 14:26
Altijd dubbele gevoelens bij de piraat.
Enorm attractieve coureur, van een type dat je niet meer ziet.
Aan de andere kant een enorme pakhaas waar wel erg mee gedweept wordt omdat hij zijn leven niet op de rit kreeg.
Cecchini 14 februari 2024 14:46
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen laten Pogacar en Evenepoel met hun aanvalslust een zekere attractiviteit zien, Het enige verschil dat die 2 zich niet zo aanstellen met zo'n irritante bandana



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2024 15:17 door Cecchini.
GillesEmanuel 14 februari 2024 14:55
Zelden zoveel waarheden op het prikbord gelezen.
Horsie is back 14 februari 2024 15:56
Het menselijk drama laat onverlet, dat hij IMO (nieuwe afkorting) als wielrenner een dubbele bedrieger was, zichzelf en de rest van de wereld. Het dragen van een bandana was wel de minste overtreding, Luigi. The long nailed woman, Ma's Army and Bandana Pantini waren in mijn leven de momenten, waarop ik de inhoud van mijn maag nog net kon inhouden of dat zelfs niet. Zoek de jaartallen.
Frederik D. 14 februari 2024 18:58
Kan ik wel onderschrijven.
Horsie is back 14 februari 2024 22:58
Viren que? 15 februari 2024 22:41
Recentelijk hoorde ik een psychiater verhalen over de mogelijke potentie die EPO heeft in het behandelen van depressies. Geïnteresseerd geraakt googelde ik eens wat, en het beweerde bleek te kloppen. [www.ntvg.nl].

Even heel kort door de bocht gesteld is het dan wel weer opvallend dat twee geweldige coureurs (Pantani en Jimenez), beiden niet vies van EPO, beiden overleden mét of vanwege een depressie.
Horsie is back 15 februari 2024 23:49
Viren que? Schreef:
-------------------------------------------------------
> Recentelijk hoorde ik een psychiater verhalen over de mogelijke potentie die EPO heeft in het behandelen van depressies. Geïnteresseerd geraakt
> googelde ik eens wat, en het beweerde bleek te kloppen.

> Even heel kort door de bocht gesteld is het dan wel weer opvallend dat twee geweldige coureur (Pantani en Jimenez), beiden niet vies van EPO,
> beiden overleden mét of vanwege een depressie.

Meteen gedeprimeerd bij het linken, want ik mocht niet binnen.
EPO is voor zover ik weet primair ontwikkeld voor behandeling van nierpatiënten en werd later door vooral topsporters misbruikt, voor wie dat voordeel gaf.
EPO wordt een neurobeschermend effect toegeschreven en zal effect sorteren, maar een geneesmiddel voor depressies? Lijkt me niet echt.

Even heel kort door de bocht geschaatst vind ik het wel weer opvallend, dat U snel zulke effecten ziet.

Ik leef graag volgens het principe: You will find when you reach the top, you are on he bottom.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2024 00:22 door Horsie is back.
Viren que? 16 februari 2024 00:40
Artikel (samengevat):

ARTIKEL
Erytropoëtine is een hormoon dat door de nier wordt aangemaakt en dat de vorming van erytrocyten stimuleert. Voor mensen bij wie de nieren niet goed meer functioneren, is het medicament epoëtine (beter bekend onder de naam ‘epo’) op de markt, een recombinante versie van erytropoëtine. Met regelmaat wordt epo ook door sporters gebruikt om het zuurstoftransporterend vermogen van bloed te vergroten, waardoor betere prestaties afgedwongen kunnen worden. Daarnaast kan epo misschien ook ingezet worden tegen depressies, zo blijkt uit een publicatie in het tijdschrift Biological Psychiatry (2007;62:1244-50).

Kamilla Miskowiak et al. schrijven: ‘Hoewel depressies vaak gerelateerd zijn aan problemen in de chemie van de hersenen, zijn er ook aanwijzingen voor structurele problemen met zenuwcellen die minder snel aangroeien dan normaal, of die herstellen van de toxische effecten van stress en stresshormonen. Epo lijkt daarin een neurobeschermende functie te hebben.’ De auteurs verwijzen naar onderzoek waaruit blijkt dat epo neurotrofische effecten heeft in proefdiermodellen en de neurale respons kan beïnvloeden bij mensen. Epo zou daarom kandidaat kunnen zijn voor de behandeling van depressie.

In de studie werd bij gezonde vrijwilligers het effect van epo bestudeerd op de sturing van neurale en cognitieve processen die volgen op emotionele informatie. Al een week na gebruik (40.000 E) was de neurale respons op angstige gezichtsbeelden afgenomen in de occipitale-pariëtale cortex, wat samenging met een afgenomen aandacht voor angst zonder dat de herkenning van andere emoties werd beïnvloed. Het gebruik van epo had geen hematologische veranderingen tot gevolg.

De onderzoekers concluderen dat epo de respons in de hersenen op emotionele informatie op dezelfde wijze lijkt te beïnvloeden als conventionele antidepressiva. Zij stellen daarom voor epo in een klinische trial te testen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2024 00:40 door Viren que?.
Horsie is back 16 februari 2024 01:34
Prima hoor. Maar U kwam met de gedachte, dat de regelmatig excessieve inname van EPO als prestatiebevorderend middel wel eens beschermend zou moeten kunnen werken tegen het krijgen van een depressie. Dat lijkt me te reductionistisch.

Lees net dat meer koffie drinken de overleveringskans bij darmkanker verhoogt.
Zou je dan niet meer koffie gaan drinken om geen darmkanker te krijgen.

Het eeuwige probleem van de statistiek blijft, dat het wel het een en ander kan zeggen over grote aantallen, maar niet noodzakelijkerwijs over het individu.
Viren que? 16 februari 2024 02:13
Je voert het nu te ver door, ik zal nog even recapituleren wat ik beoogde met mijn "gedachte":

- EPO zou als antidepressivum kunnen werken (zie geplaatst artikel).

- Ik koppelde dat aan het feit dat zowel Pantani als Jimenez verwerden tot psychiatrisch patiënten en beiden direct of indirect stierven vanwege een depressie en comorbiditeiten

De combinatie van beide punten vind ik opmerkelijk. That's all. Ik trok geen (statistische) conclusies.
Horsie is back 16 februari 2024 12:18
Het is prima dat iemand nadenkt, maar zoals de Engelsen altijd zeggen don't jump too soon to conclusions or assumptions. Kijk je naar Marco Pantani (Jimenez zegt mij in elk geval veel minder, was ook niet zo beroemd) dan kun je niet anders concluderen, dat deze wielrenner van jongsaf in alle opzichten een outlier is geweest. Extreem in het kwadraat. Dat dan als iemand met zo'n eeuwige geldingsdrang dan uiteindelijk na bijzonder gedwarsboomd te worden intussen gewoon doorgaat met zijn lichaam de vernieling in te helpen met allerlei zaken en uiteindelijk helemaal bezwijkt kan toch niet ongedaan gemaakt worden door excessief EPO gebruik met een (eventueel) neurobeschermende functie. Der Ulle was/is na decennia nog niet de Oude, wat dit dan ook mag betekenen.

Let's agree to disagree.

Marco Pantani zou ook zonder een wereldtopper geweest zijn, net zoals Lance Armstrong.
Maar degenen, die op onzichtbare wijze in staat zijn de doelpalen te verplaatsen kunnen dan ook gemakkelijker scoren.
El Chaba2 17 februari 2024 11:36
Nooit echt fan van geweest, dus zelfs het dubbele gevoel had ik niet echt. Hij kwam op mij niet echt sympathiek over.
Ik vond het ondanks alles op zich wel mooi, dat hij de dubbel Giro - Tour wist te winnen. Hij was daarin de laatste toch?
Andere Peter 19 februari 2024 02:23
Ik herinner mij nog de sensatie in 11994, toen we hem voor het eerst in de Tour zagen demarreren. Hij knalde naar het podium en was een hoop om de voorspelbare hegemonie van Indurain te doorbreken. We begrepen het ook: zo;n klein mannetje in de bergen, dat beeld klopte. We vertrouweden hem meer dan pakweg Jaskula, Berzin, Oegroemov of Riis. Dat beeld bleef overeind tot en met zijn Tourzege,.En er was in 1998 alle reden om aan iedereen te twijfelen. Het was ook fijn dat hij Ullrich klopte, om niet in een nieuwe saaie hegemonie terecht te komen (Armstrong was als ronderenner nog niet in beeld en was tevens niet saai).

In 1999 (Giro) kantelde dat beeld Er bleek niets van te kloppen en hij werd meer en meer eerst dader, later patiënt. Ik meen dat er ook ergens (net als bij Rasmussen) een vlakke tijdrit was die hij heel goed reed en waarvan ik daht: dit kan nevernooit kloppen.

Het menselijke drama overheerst. Vaak zie je dat een vroeg overlijden de legendevorming versterkt, maar hier is de legendevorming door het vroege overlijden verder afgebrokkeld. Omdat het overlijden in verbinding staat met het deels valse heldendom. Net als bij VDNB.
Horsie is back 19 februari 2024 13:15
Het is evident, dat deze "nachtraver" (de pot verwijt de ketel, dat hij zwart ziet) een heuse tijdmachine bezit. In 11994 keek hij nog steeds de Tour. Of het wielerprikbord nog bestond komen we niet te weten.

In topsporttermen waren de prestaties van Marco Pantani tamelijk wisselvallig, hetgeen natuurlijk trending was met de mate waarin hij zijn ezel had bepakt. De crux van superdoping blijft natuurlijk, dat je moet blijven gebruiken. Aanvankelijk was Marco Pantano vooral de ultradunne bergbeklimmer, die het voordeel van zijn lage gewicht netjes compenseerde met de inname van EPO. Veel later maakte hij in 1998 furore als dubbel grote ronde renner, de Tour du Dopage in het gezelschap van Blije Jerommeke en de Giro d'Italia. Vanaf 1999 volgde de afdaling.

Als je op youtube ziet hoe hij Pavel Tonkov in de negentiende Giro etappe van1998 naar de Plan di Montecampione met huid en haar opvreet, besef je, dat je gebruik hebt gemaakt van de tijdmachine van AP. Je bent 65 miljoen jaar terug in de tijd.

PS: Jeroen Blijlevens van een van de 18 EPO-zondaren uit de TDF 1998 op basis van hertesting urine stalen meer dan een decennium later.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen