Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielrennen in Suriname

Gepost door D. Marage 
D. Marage 26 februari 2024 01:42
Goedenavond,

Wie kan mij iets vertellen over het (huidige) Surinaamse wegwielrennen? Zelf kom ik, via Google, niet veel verder dan een Facebookpagina van een/de wielerbond gevestigd te Paramaribo. En vooral heel veel verwijzingen naar de baansport. Interessant, maar niet wat ik wil weten.
Hopelijk kunnen jullie mij wegwijs maken in de staat van het Surinaamse wegwielrennen. Is er een nationale ronde? Hoe is het niveau? Zijn er momenteel Surinaamse renners (of rensters) die internationaal potentie hebben? Is het veilig om in Suriname te wielrennen?

Ik wil dit graag weten omdat ik een artikel schrijf over de sportcultuur in Suriname. Er is (redelijk) veel te vinden over voetbal, zwemmen, atletiek, basketbal en honkbal/cricket in het land, maar, zoals gezegd, bijna niets over wielrennen.

Ik hoop dat ik met jullie hulp wat wijzer word. Bedankt alvast!
Kopgroep 26 februari 2024 06:16
Goedemorgen winking smiley

Volgens mij had of heeft het nationale stadion aldaar (André Kamperveenstadion) een wielerbaan. Of deze aan de officiële UCI-normen voldoet weet ik niet.

Er is mij verder niets bekend over Surinaamse wielrenners of wegwedstrijden aldaar. Ik stel me wel zo voor dat de (gebrekkige) infrastructuur in het land weinig toelaat en dat e.e.a. zich dan vooral in en om Paramaribo zal afspelen.

De bevolking is (volgens mij) vooral geïnteresseerd in voetbal en "Amerikaanse sporten". Het Hindoestaanse smaldeel wellicht in hockey en cricket, omdat dat Indiaase sporten zijn. Maar dat is een aanname van mij.

Succes verder!
Horsie is back 26 februari 2024 14:04
Tjon en Fa, jonguh. Hier heb je bijna alles.

Disclaimer: Ook Genie G. heeft baat bij een goede verwijzing. smiling smiley
ton duk 26 februari 2024 17:34
Kopgroep Schreef:
-------------------------------------------------------
Het Hindoestaanse smaldeel wellicht in
> hockey en cricket, omdat dat Indiaase sporten
> zijn. Maar dat is een aanname van mij.

Dan neem ik mede aan dat de Javaanse Surinamers uitblinken in badminton
D. Marage 26 februari 2024 17:41
Bedankt voor het meedenken thumbs up

De wiki had ik (uiteraard) al bekeken, en deze behandelt, over het algemeen, het baanwielrennen in het land. Ik ben toch meer op zoek naar informatie over het wegwielrennen in Suriname.

Iemand?
Horsie is back 26 februari 2024 19:37
PCS geeft helemaal niks, dus internationaal nul betekenis afgezien van de sprinter, die wel eens Harrie Lavreysen als tegenstander had of wellicht nog krijgt.

Deze link brengt wel het een en ander.

Voor de folklore van het fietsen geeft Google her en der wat kruimels.
D. Marage 26 februari 2024 21:15
Dank u, daar kan ik wat mee!
Eqquipo 26 februari 2024 21:41
[www.dewielersite.net]

Bovenstaande site geeft Kampioenschap tijdrijden op de weg, top 3 van 2022 en 2023. Beetje naar beneden scrollen.

Zoektip voor waar veel/regelmatig gereden wordt is 'segment ontdekken' binnen Strava en dan langzaam inzoomen op Suriname.

Tijdrijden 2022 werd gehouden op segment 'New Highway (DDB Highway) east2west ', .

Bekijk een paar wat langere segmenten op Strava en kijk naar de top 10 snelsten van de voorbije 2 jaar ofzo. Daar zitten de huidige fanatiekere renners ongetwijfeld bij. Díe zou ik via Strava benaderen voor wat info over huidige wielrennen aldaar.
Succes
D. Marage 26 februari 2024 21:46
Dank voor het meedenken en de tips!

Ik ben inmiddels een eind op weg gekomen. Verrassend genoeg (al kan ik niet helemaal het niveau inschatten) heeft Suriname wel enkele jeugdige renners, die ook her en der (met name in de regio en op de Caribische eilanden) wat presteren.

Voor wie geinteresseerd is: Kenrich Sahadeo en Dimitri Madamsir (beiden begin 20) vertegenwoordigen hun land in diverse Caribische wedstrijden. Dan is er nog de 19-jarige Xavi Wadilie, nationaal kampioen op de weg, en Jorryn Simson, 22, kampioen tijdrijden.

En de wielersport in Suriname wordt ondersteund door Kentucky Fried Chicken. Ook niet geheel onbelangrijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2024 22:09 door D. Marage.
lodjan 26 februari 2024 22:47
ton duk 26 februari 2024 23:22
Ik zag een bekende Bossche naam Vismale in dit lijstje. Deze is een oudje en op zijn Facebook zie je wat wielerfotos van Surinaamse pelotons
Gr
nachtwacht 27 februari 2024 02:45
Ze hadden drie deelnemers aan de Carribean Road Championships van 2023 (waarvan een niet-starter):

[www.procyclingstats.com]

Geen deelnemers voor de tijdrit op hetzelfde kampioenschap.
Horsie is back 27 februari 2024 16:03
Wielrennen in China. Anyone? grinning smiley
D. Marage 27 februari 2024 21:22
Renners worden daar "middels een jachtgeweer" weggeschoten?

Wellicht iets voor de Surinaamse talentjes Desi en Ronnie?
Horsie is back 27 februari 2024 21:47
D. Marage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Renners worden daar "middels een jachtgeweer" weggeschoten?
>
> Wellicht iets voor de Surinaamse talentjes Desi en Ronnie?

Begreep het niet. Dus nog maar eens teruggelezen.
Mijn post was natuurlijk bedoeld als een vette knipoog en niet te vergeten een herinnering aan onze Theo Bos.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen