Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

No milk today or No races today

Gepost door Horsie is back 
Horsie is back 29 februari 2024 13:17
Het was al zo goed als bekend, Shanne Braspennincx, de muze van Jeffrey Hoogland, stopt er definitief mee. www.nos.nl

Ze kan de motivatie niet meer opbrengen om het beste uit zichzelf te halen en mede daardoor te weinig plezier uit het proces.

Begrijpelijk, maar je hoort iemand bijna nooit zeggen: "Ze rijden me nu links en rechts voorbij en daar kan ik niet meer zo goed tegen en daar pas ik voor".
In onze tijd komt nu steeds meer belangstelling voor dwangmatig topsportleven. De eeuwige drang om het ultieme te blijven herhalen.

Irene Schouten worstelde ook met de noodzaak bijna alles ervoor opzij te moeten zetten en dus veel te laten om aan de top te blijven.

Disclaimer: Hoe lang drentelt de muze nog op de parkeerplaats in afwachting van haar M.?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/02/2024 21:43 door Horsie is back.
Sjorsoll 01 maart 2024 08:46
Wat is nu de oorzaak en wat is het gevolg? De vraag die je opwerpt is een kip/ei kwestie. Misschien ten overvloede: zij kan worden voorbij gestreefd omdat ze geen motivatie meer heeft en dus minder traint, maar het motivatietekort kan ook komen omdat ze al merkte dat concurrenten sowieso beter dan haar zijn. Een combinatie is waarschijnlijk.

Trouwens, je bedoelde 'je hoort bijna nooit iemand zeggen' in de derde alinea. Ik corrigeer niet, tenzij de betekenis van een hele zin niet meer klopt. Bij voorbaat sorry voor de irritatie smiling smiley
Horsie is back 01 maart 2024 13:11
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat is nu de oorzaak en wat is het gevolg? De vraag die je opwerpt is een kip/ei kwestie.
> Misschien ten overvloede: zij kan worden voorbij gestreefd omdat ze geen motivatie meer heeft en dus minder traint, maar het motivatietekort kan ook komen omdat ze al merkte dat concurrenten sowieso beter dan haar zijn. Een combinatie is waarschijnlijk.

Dit is wat mij betreft (veel) te simpel. Shanne Braspennincx heeft natuurlijk een prachtige carrière gehad, zeker na de scare met de hartaanval in juli 2015. Hierin terugdenkend in het interview kwamen dan ook de tranen, alleen overtroffen door De Kneet, ondersteund door de machtige armen van wie ook al weer. Twaalf medailles, waarvan drie op wereldniveau, met als hoogtepunt het keirin goud op de laatste OS. M.a.w. in harde topsportterminologie: incidenteel absolute wereldtop.

Ze begon in 2008 en oorspronkelijk is haar evolutie qua prestatieniveau uiteraard sterker geweest dan dat van het absolute wereldniveau, maar ergens komt het evenwicht, waarna de sportster meestal steeds vaker achter de feiten aan blijft rijden. Het wereldniveau fluctueert weliswaar ook regelmatig, maar gaat in absolute termen van meetbaarheid in de tijd bemeten tot nu toe nog altijd omhoog. Zodra een sportster het zenit van haar kunnen heeft bereikt kan er even sprake zijn van consolidatie, maar daarna is het onherroepelijk afdalen. En daar kan de ultieme motivatie en dito trainen niets aan veranderen. Dit is nu eenmaal een keiharde topsportwet. Uiteraard zijn er outliers, dei tijdelijk heel ver voorliggen en daarom ook des te langer hiervan kunnen profiteren. Ook in de dalende lijn kunnen ze nog altijd bovenaan blijven. Het ultieme voorbeeld blijft natuurlijk Eddy Merckx.

> Trouwens, je bedoelde 'je hoort bijna nooit iemand zeggen' in de derde alinea. Ik corrigeer niet, tenzij de betekenis van een hele zin niet meer klopt. Bij voorbaat sorry voor de irritatie smiling smiley

Helemaal gelijk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen