Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De vier voorstellen van Mollema

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 19 april 2024 10:10
Bauke Mollema doet vier voorstellen om voor meer veiligheid te zorgen. Benieuwd wat jullie vinden.

[www.ad.nl]

Korte samenvatting
1: Geen oortjes. Ploegleiders die schreeuwen dat je van voren moet zitten zorgen volgens hem alleen maar voor stress en onrust.
2: Maximum verzet. Want dan gaat het minder hard. In de TdU reden ze met 58x10.
3: Minder renners. 120 is genoeg, aldus Bauke. 5 of 6 per ploeg en dan alleen WT-teams, plus misschien één wildcard. Zorgt voor minder onrust.
4: Strengere straffen. Wangedrag moet worden bestraft. Bauke noemt gevaarlijk sprinten en bidons weggooien.

Adam Hansen reageert op alle punten. 1, 2 en 4 ziet hij graag doorgevoerd worden, al verwacht hij veel weerstand van de ploegen op punt 1. Punt 3 wil hij niet omdat renners dan hun baan verliezen en dat kan hij als rennersvakbond niet steunen.

Ik denk dat al deze vier punten in ieder geval het testen waard zijn. 'Minder renners' blijft een heet hangijzer. Renners en iedereen die de renners vertegenwoordigt willen meer veiligheid, maar willen ook hun baan houden. Ik ben ervan overtuigd dat het bijdraagt aan de oplossing. En dan maar wat minder profs als dat ook betekent dat er minder doden en gewonden te zien zullen zijn.
Tinuz 19 april 2024 13:10
Mollema stelt dus in feite voor om de profstapel met een derde te verminderen.
Laat hem dan zelf het 'goede voorbeeld' nemen en subiet de fiets aan de wilgen hangen.

Ik zou sowieso met punt 2 en 4 aan de slag gaan en kijken wat dat oplevert. Daarna of daarbij zou je met punt 1 geen oortjes in de koers wat meer kunnen gaan experimenteren.
Punt 3 minder renners lijkt me het laatste waar je eventueel aan moet gaan. De huidige pelotons zijn vaak al wat kleiner dan een jaar of 15-20 en nog langer geleden. En dat was nu niet direct het tijdperk van de vele en zware valpartijen naar mijn weten.
Bovendien krijg je dan een significant kleinere profstapel in een sport die steeds mondialer is geworden. Dan wordt het profbestaan te exclusief, mijns inziens.
Meneer 60% 19 april 2024 14:38
Het is maar de vraag dat het aantal profs met 1/3 afneemt als het aantal renners in een koers ook met 1/3 afneemt. Ik denk niet dat dat zo werkt.

Misschien laten ploegen hun renners gemiddeld gewoon minder wedstrijden per jaar rijden en vinden ze het nog steeds waard om ze daar goed voor te betalen. Nu heb je soms 'moetjes'. Renners die ergens moeten rijden om de ploeg te vullen, terwijl het eigenlijk hun wedstrijd niet is. Die zullen als eerste verdwijnen.

Misschien komen er wel wat meer wedstrijden (of blijven wedstrijden in leven die anders zouden verdwijnen) omdat het makkelijker wordt om een representatief deelnemersveld aan de start te krijgen. Voorbeeld: de Volta Limburg Classic, de dag voor de RVV, zal er een sterker deelnemersveld van krijgen als ploegen in de RVV maar met vijf of zes mogen starten. De renners die daardoor afvallen zijn potentiële deelnemers ergens anders.

Je kunt als UCI zijnde World-Tour-ploegen zelfs gewoon verplichten om minimaal een x-aantal renners op de loonlijst een bepaald salaris te betalen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2024 14:38 door Meneer 60%.
Luijt 19 april 2024 15:04
Omdat ze van Bauke komen ben ik voor.
Eindhovuh 19 april 2024 15:10
Dat laatste is ook nog waar ja. Je kan als UCI gewoon stellen dat je minimaal 25 volwaardige profs moet hebben. Lost eigenlijk ieder tegenargument op.
ton duk 19 april 2024 16:33
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> 4: Strengere straffen. Wangedrag moet worden
> bestraft. Bauke noemt gevaarlijk sprinten en
> bidons weggooien.

En vooral handhaven v regels . Twas volgens mij Eekhoorn in de BP die echt duidelijk via een fietspad en invoegend op lastige plek (collega hoofdschuddend) .Dat moet dan direct een DQ zijn
Gr
lodjan 19 april 2024 18:02
Eekhoff of Eenkhoorn?
Veel plezier in Surabaya!
ton duk 20 april 2024 04:56
Makasih, Bung
Gr
Chuck 20 april 2024 14:03
Ik mis nog steeds een diepgaande analyse betreffende de oorzaken en risico's van grote valpartijen. In plaats daarvan schiet iedereen onmiddellijk in oplossingsmodus, maar wat heb je aan een oplossing als je niet weet wat het probleem is? Ga eerst eens data verzamelen, zoek naar verbanden en grijp dan effectief in.
Andere Peter 20 april 2024 14:25
Het zijn eigenlijk 4 discussies.

Oortjes verbannen -> ik geloof er niet in. Je kunt de techniek niet tegenhouden. Ze vinden iets uit wat zo klein is dat je het niet ziet. Beter alles op een open kanaal gooien. Dus oortjes verplichten maar via een open lijn. Zoals in de F1.Rechtsreeks in de uitzending of met bv 15 of 30 sec vertraging ivm tactische aanwijzingen. En bv bij pech mag het best live (iemand in de regiekamer zet dan de vertraging op die lijn even uit). Die open lijn zal onverantwoordelijk gedrag van ploegleiders ook remmen. De hele wereld luistert mee. En soms geeft het een leuk inkijkje.

Maximum verzet -> interessant. Aangezien de wegen niet veranderen en steeds minde rgeschikt zijn voor hoge snelheid, moet je inderdaad gaan denken aan verstandige snelheidsremmende maatregelen. Trager is niet saaier.

Minder renners -> inderdaad eerst eens doorrekenen. Gaat een klap geven op de werkgelegenheid. De voorgestelde stap lijkt mij te groot. Maar er starten inderdaad teveel renners in de meeste wedstrijden

Strenger straffen -> ja, prima. Meer pakkans organiseren dan ook



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/04/2024 14:29 door Andere Peter.
El Chaba2 20 april 2024 14:26
Andere Peter 20 april 2024 14:30
Eens, ik roep het ook al jaren. Normale arboregels hanteren tav ongelukken.
predator 20 april 2024 15:06
Eens met Chuck, eerst een goede probleemanalyse. En wat betreft de oortjes. Die zorgden toch juist voor meer veiligheid (doorgeven gevaarlijke plekken)?
Frederik D. 20 april 2024 16:41
Brieske 20 april 2024 21:01
Ik wacht ook nog op het eerste drone ongeluk.

Groet
ton duk 21 april 2024 07:08
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens met Chuck, eerst een goede probleemanalyse.
> En wat betreft de oortjes. Die zorgden toch juist
> voor meer veiligheid (doorgeven gevaarlijke
> plekken)?

Juist maar nu ook in toename van plekken "waar je vooraan moet zitten" ...en dus meer stress in peloton
Gr
De zwarte trui 22 april 2024 10:58
Dat onderzoek heeft ook hier een keer gestaan. Toevallig refereert RK er ook naar in zijn 'analyse' op WF. Heel diepgaand is het niet. Tenminste ik heb het onderzoek zelf nooit doorgespit. Alleen de conclusie zoals onderstaand is blijven hangen.

Een onderzoek van experts van de Universiteit Gent heeft aangetoond dat 50% van de valpartijen is te wijten aan het gedrag van de renners en 50% is te wijten aan andere factoren, zoals obstakels die niet worden gesignaleerd of de snelheid van het peloton.

[www.wielerflits.nl]
Luijt 22 april 2024 12:17
Mollema was 1 van de beteren in zowel de Goldrace als in LBL. En van jou moet ie er mee kappen?
Of is het een poging tot humor? Dat kan natuurlijk; ik word ook wel eens misverstaan.
De zwarte trui 26 april 2024 12:03
Stef Cras is het eens met het maximum verzet. Hij herstelt redelijk van de Baskenland crash [sporza.be]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen