Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

107thGiro d'Italia(2.UWT) Stage 15»Manerba del Garda›Livigno (Mottolino)(222km)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 mei 2024 23:33












Algemeen Klassement

1 POGAČAR Tadej UAE Team Emirates 50:00:09
2 THOMAS Geraint INEOS Grenadiers 3:41
3 MARTÍNEZ Daniel Felipe BORA - hansgrohe 3:56
4 O'CONNOR Ben Decathlon AG2R La Mondiale Team 4:35
5 TIBERI Antonio Bahrain - Victorious 5:17
6 ARENSMAN Thymen INEOS Grenadiers 6:30
7 ZANA Filippo Team Jayco AlUla 7:26
8 BARDET Romain Team dsm-firmenich PostNL 7:52
9 FORTUNATO Lorenzo Astana Qazaqstan Team 8:40
10 BAUDIN Alex Decathlon AG2R La Mondiale Team 8:56
11 RUBIO Einer Movistar Team 9:05
12 STORER Michael Tudor Pro Cycling Team 9:11
13 HIRT Jan Soudal Quick-Step 9:41
14 POZZOVIVO Domenico VF Group - Bardiani CSF - Faizanè 12:11
15 CHAVES Esteban EF Education - EasyPost 14:04



Uit Het is Koers

De Mortirolo: martelwerktuig voor wielrenners
Door Aan-Age Dijkstra|dinsdag 19 september 2023
Over het loeisteile wegdek kruip ik traag omhoog. Mijn benen draaien langzaam rond. Alhoewel: welbeschouwd is het meer duwen dan draaien wat ik doe. Mijn linker- en rechterbeen wisselen elkaar af. Ik schakel, maar er gebeurt niks. Mijn kransjes zijn al op. Als ik naar beneden kijk, zie ik mijn veel te grote binnenblad en mijn veel te kleine cassette. We zijn pas een paar kilometer onderweg en ik ben al langzaam aan het sterven. Het is een onmenselijk lijden waaraan ik mezelf onderwerp. Wat doe ik mezelf aan? De Mortirolo is niet zomaar een klim, maar een martelwerktuig.

Toch moet en zal ik dat kreng trotseren.

Ik heb heimwee naar mijn oude binnenblad. Gisteren is ze gesneuveld. Toen ik op de pedalen ging staan om een heuveltje over te komen, klonken onder me plots onheilspellende geluiden. Ik zag meteen dat het mis was: de ketting had het binnenblad helemaal kromgetrokken. Door een kapot bladboutje had het kunnen gebeuren, leerde nadere inspectie.

In pure staat van paniek rolde ik naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker. Hij aanschouwde de situatie en rommelde in een bak met kransjes. “I only have a 39”, zei hij met een ernstige blik. “Because we are a professional bikeshop. Not for amateurs like you”, voegde hij er lachend aan toe.

Aarzelend stemde ik in. In had niet veel keus. Toen ik even later met een vers kettingblad de fietsenmaker verliet, was ik vooral opgelucht. Oplucht dat ik niet op dag twee van mijn vakantie al een DNF noteerde. Opgelucht dat de schade niet erger was. En opgelucht dat het snel was opgelost. Bovendien: zouden die drie kransjes extra echt iets uitmaken?

En of het wat uitmaakt. Van links naar rechts zwalk ik de Mortirolo omhoog. Zweet gutst langs mijn slapen. Het is hier achttien procent(!), geeft mijn fietscomputer aan. En de weg lijkt almaar steiler te worden. Zittend klimmen gaat bijna niet. Bij elke pedaalslag schiet de verzuring in mijn benen. Met weemoed denk ik terug aan mijn 36.

Wie bedenkt het überhaupt om hier een weg aan te leggen? Het is een onlogische plek. Met de auto is het een eenvoudiger om via Aprica om de pas heen te rijden. En afgezien van wat gesneuvelde wielrenners, is er op de top weinig te zien. De ingenieur die verantwoordelijk is voor het asfalteren van deze weg, moet ongetwijfeld een sadist zijn geweest. Of een wielrenner. Maar dat is in feite hetzelfde. *

Niet-wielrenners zullen het nooit begrijpen: dat je helemaal naar Italië rijdt om jezelf urenlang te pijnigen op een berg en er de rest van de dag als een vaatdoek bij ligt. Maar precies dat is wat bergen met wielrenners doen. Ze liggen te wachten om beklommen te worden. Hoe langer, zwaarder en steiler; hoe groter de drang om omhoog te fietsen. De man die bedacht de Mortirolo te asfalteren, begreep dit als geen ander. De hordes wielertoeristen die elke dag omhoog zwalken, bevestigen zijn gelijk.

Het gaat warempel best lekker. Ik ben al over de helft en het vlakt zelfs een beetje af – voor zover je elf procent als afvlakken kunt beschouwen. Elke paarhonderd meter haal ik wel een wielrenner in, dat geeft moraal. Niet alleen afgetrainde klimgeiten, maar ook jochies van veertien, ouden van dagen en bourgondische renners met imposante bierbuiken sleuren zichzelf omhoog. Kortom: ik mag niet klagen.

De top komt steeds verder in zicht. De laatste kilometers zijn nog maar zeven procent, dat is bijna gratis. Mijn grimas verandert langzaam in een grote grijns. Een rilling trekt door mijn lijf. Ik schakel bij en zet de adrenaline om in snelheid. De legendarisch Mortirolo, het martelwerktuig waar legendes als Pantani (1994) en semi-legendes als Koen Bouwman (2022) zegevieren, is nu ook door mij bedwongen.

Op de top hang ik hijgend over mijn stuur. Onder me zie ik de ketting op het 39-binnenblad liggen. De wielrenners die ik inhaalde komen met hun koffiemolentje omhoog. Amateurs zijn het. Na de Mortirolo kan ik nu elke klim aan.

* In 1990 is de boerenlandweg vanuit Mazzo di Valtellina speciaal voor de Giro d’Italia geasfalteerd, zo las ik na de rit. In feite klopt het dus: de weg is speciaal aangelegd om wielrenners te laten lijden.


Kruijswijk en Contador in 2015


Pantani en Indurain in 1994


Koen Bouwman de beste op de Mortirolo in 2022


Laurent Fignon in 1991
Tinuz 19 mei 2024 00:13
Dit zou dan die beestachtig zware koninginnenrit van deze Giro moeten zijn. Ik zie dat niet echt, op papier.
De Mortirolo van de flauwe kant, veel lopende klimmen en alleen in de laatste 1-2 kilometer wordt het nog echt lastig qua stijgingspercentages.
Of zou het de afstand van 222 kilometer zijn. Naar huidige begrippen een lange etappe voor in een etappekoers.
Ik vind dat men wat te ver is doorgeschoten met het inkorten van ritten in met name grote rondes.
ton duk 19 mei 2024 08:32
HUP Leemreize dan maar ...
Gr
Vlaflip76 19 mei 2024 09:08
De slotklim wordt hetzelfde geclassificeerd als de Mortirolo en Fascagno. Dus tweemaal de Cauberg bedwingen en je hebt Alpen d'Huez bedwongen?

Benieuwd of Ineos vandaag wat probeert. Anders blijft de status quo nog een week zo.
Slimmerd 19 mei 2024 10:06
De zwarte trui 19 mei 2024 11:03
Deze rit krijgt iig de kopgroep die ze verdient! (dat heb je met zo'n aanloop). Ewan, Pithie, Askey, Bert vanL, Bayer, Ballerini, Wood, Velasco, Bais, Tonelli en vooruit Calmejane.

Ach op de Mortirolo zal Ineos hun agressie tonen en Tiberi heeft zich heerlijk ingedekt "we gaan voorzichtig koersen" om stiekem keihard uit te halen.

De 5400 HM niet vergeten Tinuz.
De zwarte trui 19 mei 2024 11:21
'Gelukkig' wil Grabsch voor de (2e plek) in het bergklassement gaan, Cofidis op kop van het peloton. Maar ze liggen al 3.24 achter.
Pyama 19 mei 2024 11:25
Grabsch, wauw haha
De zwarte trui 19 mei 2024 11:38
grinning smiley Geschke is los! Zijn hele ploeg opgeblazen en hij hoeft nog maar 2.30 dicht te rijden. Costiou gaat met hem mee.
De zwarte trui 19 mei 2024 11:45
Pithie zet (de niet) kalme Jan even op zijn plaats in de bergsprint.
Slimmerd 19 mei 2024 11:51
Pyama 19 mei 2024 11:56
Ik krijg even een dejavu naar Bert en Ralf met Phonak en Wiesenhof.
De zwarte trui 19 mei 2024 12:07
In de achtervolgende groep zitten 2 Ineossen, 2 Bora's en 2 AG2Ren.
opperman 19 mei 2024 12:29
Het is toch weer heel prettig commentaar op Eurosport; Jeroen met nu Breukink of anders Kroon.
Opvallend is het gebrek aan zelfingenomenheid in vergelijking met de Sporza-mannen.
Cecchini 19 mei 2024 12:44
Zelfingenomenheid ? Die babbelbelg bij Eurosport is erg irritant. Breukink heb ik liever dan Kroon, en is zeker niet zelfingenomen.
Slimmerd 19 mei 2024 13:10
UAE voorlopig met een perfecte koers, als we in het achterhoofd houden dat Pogacar al constant praat over de Livigno-etappe

130km:
Koplopers (6)
Achtervolgers (41) o.a. Storer, Piganzoli, Geschke en Quintana 1'33
Peloton 4'52

Op naar de Mortirolo!
ton duk 19 mei 2024 13:22
Toch knap dat ie NIET meezit...
Gr
Slimmerd 19 mei 2024 13:28
Enige Nederlander voor het peloton en ton is weer negatief the finger smiley
ton duk 19 mei 2024 13:32
smileys with beer

Zag ff zijn naam niet in groep 2
Toch knap dat ie meezit
Gr
Slimmerd 19 mei 2024 13:44
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2024 13:44 door Slimmerd.
Slimmerd 19 mei 2024 13:44
102km

Kopgroep
Bayer, Scaroni, Ballerini, Pellizarri, Wood en Tonelli

Achtervolgers (46) 2'02
Peloton 4'49
Cecchini 19 mei 2024 14:48
Slappe hap tot nu toe. Slaapverwekkende klim van de Mortirolo.
El Chaba2 19 mei 2024 14:52
De zwarte trui 19 mei 2024 16:02
Ineos al agressief?
De zwarte trui 19 mei 2024 16:33
G zal wel agressief zijn nu? Pogacar rijdt fluitend bij hem weg en ook DFM verdwijnt langzaam uit beeld.
Slimmerd 19 mei 2024 16:58
1. Pogacar
2. Quintana 29"
3. Steinhauser 2'32
4. Bardet 2'47
5. DFM 2'50
6. G. Thomas
7. Rubio 2'59
8. O'Connor
9. Arensman 3'05
10. Hirt 3'20

11. Zana 3'35
12. Conci 3'44
13. Majka
14. Tiberi 4'01



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2024 17:14 door Slimmerd.
Slimmerd 19 mei 2024 16:59
Alle schade aangericht in 14km, toen die nog 3' achter lag op Quintana en Steinhauser
ton duk 19 mei 2024 17:10
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> 9. Arensman 3'08

Prima geknecht weer
Gr
Luijt 19 mei 2024 18:29
Zo jammer, dat geknecht. Thomas is niet sterker.
Cyclad58 19 mei 2024 19:26
Vooral jammer van dat enorme tijdverlies in de 1e ritten. anders zou Thymen nu 2e staan. Top 5 zit er nog wel in, maar meer ook niet.
Vermakelijke etappe, waarin van alles gebeurde en dan weer een tijd niets, totdat Pogacar het welletjes vond. Wat een eindbaas, zeg.
El Chaba2 19 mei 2024 19:36
Nu niet nee, maar in het begin wel helaas.
Is daar nou niks aan te doen, dat hij in het begin altijd zo slecht is?
Cecchini 19 mei 2024 20:22
Nu niet mee, maar een Ronde gaat over 3 weken en Arensman gaf in het openingsweekend wederom niet thuis. Jammer maar helaas.
Luijt 19 mei 2024 21:16
Waar ik nu al van kan balen is dat als Arensman hier iets van 5e wordt, ongetwijfeld weer geroepen gaat worden dat je dan beter kan gaan proberen etappes te winnen ("rittenkaper"winking smiley, want ja, wat heb je nou aan 5e worden in de Giro.
Ik geniet van een landgenoot die constant met de besten meegaat in een grote ronde.
ton duk 19 mei 2024 21:24
Luijt Schreef:
------------------------------------------------------
> Ik geniet van een landgenoot die constant met de
> besten meegaat in een grote ronde.

Ik geniet mee. Top 10 is heilig bij DUK
Gr
ton duk 19 mei 2024 21:59
Vooral hopen op een 1e saaie week met vooral sprintetappes ...zoals we gewend waren in de TdF

Gr
Tinuz 19 mei 2024 22:06
Best prijzenswaardig natuurlijk wat Arensman al gepresteerd heeft.
Maar je blijft het idee houden dat er meer inzit; en dat dit meer bijna voor het oprapen ligt voor Arensman, maar hij weigert het te doen.
Top 10 GC Grand Tour, it's a small club and I ain't in it. Zo is het natuurlijk ook weer wel.
Sjorsoll 20 mei 2024 00:53
Dit is een vrij zwak bezette Giro. Als hij niet constanter en nog beter wordt dan haalt hij misschien ooit nét de top 10 in de Tour. Als hij dat wel wordt is er misschien ooit een podiumplaats mogelijk, hij is vrij compleet.
Eqquipo 20 mei 2024 14:40
Dit niveau was zowel in 2023 als 2022 voldoende om top 10 te rijden in de Tour. Dat is geen uitdaging. (Kijk maar naar de namen van de op 10 afgelopen 2 jaar Tour). 4de of 5de worden in een grote Ronde is nu zijn uitdaging en hopelijk dichtbij plek 3.
Eqquipo 20 mei 2024 14:41
Zonder valpartijen, ziekte, blessure's heb ik het dan over.
Koppizoektwachtwoord 20 mei 2024 16:13
Misschien moet hij gewoon een week eerder beginnen.
Luijt 21 mei 2024 09:30
De hier zo verguisde Thijs Zonneveld verwoordt de naar onverschilligheid neigende houding ten opzichte van Arensman aardig in zijn column in het AD van vandaag.
Hij heeft het onder andere over "succesinflatie".
Volgens Zonneveld ligt het ook aan Arensman zelf. Hij zou saai koersen, voor een rijke buitenlandse ploeg rijden en een grafhekel hebben aan mediaoptredens.
Arensmania zal er niet komen, aldus Thijs.

Zal allemaal best, maar hij is veruit de beste die we op dit moment hebben en heeft nog groeipotentie.
Over die mediaoptredens heb ik nog geen oordeel; daar heb ik er te weinig van gezien. Was dat programma van Wilfried de Jong er nog maar.
El Chaba2 21 mei 2024 13:46
Voor mij ook, "rittenkaper" worden verafschuw ik.
Het is natuurlijk wel zo, dat er meer in lijkt te zitten en 'dat lek' moet toch boven zijn te krijgen als je bedenkt hoe wetenschappelijk een topploeg als INEOS tegenwoordig werkt?
Andere Peter 21 mei 2024 17:58
Och, dat onderkoelde had Zoetemelk ook. Ik vind het juist wel authentiek. Als Arensman doet wat Zoetemelk deed dan komt er heus Arensmania.
Andere Peter 21 mei 2024 18:02
Ik snap wel dat de term rittenkaper niet flatteert. Maar heb je een andere suggestie? Ik zie het als volwassen specialisme. Na klimmen, sprinten, tijdrijden misschien wel de belangrijkste voor steengoeie renners die niet snel winnen p die andere specialismen.
El Chaba2 23 mei 2024 11:24
Dat het (inmiddels) ook een specialisme genoemd kan worden, daar heb ik helemaal geen problemen mee, ik vind het alleen geen leuk/eervol specialisme.
En top vijf/tien rijden in een grote ronde is voor mij óók een specialisme en eentje, die ik veel meer waardeer, dan dat in mijn ogen afschuwelijke ritten kapen. En helemaal die renners, die zich in de eerste etappes bewust op achterstand laten rijden om later bij de gratie van de geletruidrager en de klassementsrenners een keer een rit te kunnen winnen.
Brrrrrrrr...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2024 11:29 door El Chaba2.
El Chaba2 23 mei 2024 11:42
Inderdaad Wilfried de Jong is een held. Vooral die aflevering waarin hij Kluivert af serveerde zal ik immer koesteren!
Surplace op souplesse 23 mei 2024 23:01
Ook wel apart zo'n perceptie. Vond zelf Arensman juist wel lekker origineel en apart in z'n interviews en dacht dat dat ook de heersende beleving was.

En: welke renner is er naast Pogacar en Van der Poel momenteel geen grijze muis?

Ik lees nu dat Arensman 1.90 lang is?! Waarschijnlijk dus de eerste sinds Gesink met die lengte die drie jaar op rij top 10 rijdt in een grote ronde. Evenwel te lang natuurlijk. Iemand moet hem gaan vertellen dat hij geen winnaar wordt als hij naar de pijpen van Luijt gaat dansen. Hoewel z'n relatief minder afzwakken z'n grote kwaliteit lijkt.

Ik zou me twee jaar lang in totale anonimiteit ophouden, dan meesneaken met een vroege vlucht in een gekende trui weggeef etappe en die ronde proberen te winnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen