Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Basso stapt af wegens teelbalkanker

Gepost door Leon 
Leon 13 juli 2015 14:59
Ivan Basso is uit de Tour: een onderzoek nav klachten na de 5e rit bracht aan het licht dat hij teelbalkanker heeft....

[www.nieuwsblad.be]
Linkebal 13 juli 2015 15:02
Sub Culture 13 juli 2015 15:08
Heftig.

Spoedig herstel gewenst. Niet dat hij dit leest maar toch.
Zal ook wel einde carrière zijn.
Nürburgring78 13 juli 2015 15:10
Jeetje, wat een verschrikkelijk nieuws op deze rustdag!

De persconferentie met Contador is afgeblazen: "dit is geen dag om over de koers te praten".
Goozzer 13 juli 2015 15:18
Heftig nieuws, ja.
Massimo 13 juli 2015 15:19
Ja, dit is vreselijk nieuws, ik zei zo net nog dat we op de eerste rustdag meestal een dopinggevalletje hebben, dit is echter vele malen erger.

Iets wat ik me trouwens meteen afvraag: dit komt nu bij een fysieke check van de testikels naar voren, je zou echter zeggen dat zijn bloedwaarden ook al een tijdje "raar" moeten zijn geweest, zo'n gezwel is er immers niet van de ene op andere dag en de vorming gaat gepaard met afwijkende bloedwaarden. Kennelijk is daar nooit naar gekeken door de ploegarts. Neem tenminste aan dat ze bij Tinkoff wel om de zoveel tijd de gezondheid van de renners controleren, zeker voor een grote ronde. Nu is een ploegarts natuurlijk geen oncoloog, toch had hem iets opgevallen kunnen zijn.
Vittal 13 juli 2015 15:20
Die schrijf ik op voor de volgende 5 Touroverwinningen...
Koppi 13 juli 2015 15:22
Die durfde ik niet te maken.
Eindhovuh 13 juli 2015 15:25
Die val kan nog weleens zijn redding betekenen.
Wat een "klote"nieuws zeg.
Beterschap gewenst.
Massimo 13 juli 2015 15:26
Slimmerd 13 juli 2015 15:26
Inderdaad, één van zijn 'beste' valpartijen ooit waarschijnlijk
Eazster 13 juli 2015 15:28
Precies misschien een geluk bij een ongeluk ,dat het nu door die val eventueel snel ontdekt is nog voordat er verdere uitzaaiing heeft plaatsgevonden. Ploegarts lijkt me dat die hier niks aan kunnen doen ,het is een nogal specifieke plek en in een vroeg stadium denk ik dat pijnlijke of ongezonde symptonen nog niet naar de voorgrond treden.
In ieder geval veel sterkte gewenst vond het altijd een machtig coureur.
Arsimo 13 juli 2015 15:28
Hopelijk zijn ze er door dit (toe)val er op tijd bij.

Einde carriere of volgend jaar toch weer op de fiets?
Snorfietser 13 juli 2015 15:30
Wat een naar bericht. Lees in het artikel wel dat de ploegdokter aangeeft dat de kans op genezing 98 of 99% is. Een geluk bij een ongeluk dat hij ongelukkig terecht is gekomen tijdens zijn val, anders hadden ze het waarschijnlijk pas later ontdekt. Hoop dat hij hier goed van hersteld.
valv_piti 13 juli 2015 15:35
Massimo Schreef:

> Iets wat ik me trouwens meteen afvraag: dit komt
> nu bij een fysieke check van de testikels naar
> voren, je zou echter zeggen dat zijn bloedwaarden
> ook al een tijdje "raar" moeten zijn geweest, zo'n
> gezwel is er immers niet van de ene op andere dag
> en de vorming gaat gepaard met afwijkende
> bloedwaarden. Kennelijk is daar nooit naar gekeken
> door de ploegarts. Neem tenminste aan dat ze bij
> Tinkoff wel om de zoveel tijd de gezondheid van de
> renners controleren, zeker voor een grote ronde.
> Nu is een ploegarts natuurlijk geen oncoloog, toch
> had hem iets opgevallen kunnen zijn.

@ Massimo: wat had je dan precies willen zien in zijn bloedwaardes? Renners routinematig gaan controleren op tumormarkers lijkt me wat overdreven.
Michael B. 13 juli 2015 15:35
Kan gelijk bij zijn oud maatje Armstrong vragen wat de beste behandeling is
Snorfietser 13 juli 2015 15:36
Goede vraag inderdaad. Zwemmer Joost Reijns testte enkele jaren geleden positief. Bij nader onderzoek bleek de oorzaak van zijn positieve test teelbalkanker te zijn. Je zou verwachten dat dit in de wielersport ook op zou moeten vallen. Wellicht verschilt het per geval hoeveel invloed een tumor heeft op het bloedbeeld. Er wordt hier gesproken van een kleine tumor, wellicht is dit een heel vroeg stadium. Laten we dat laatste vooral hopen.
rustdag 13 juli 2015 15:38
Ploeg dokter, 98/99% kans op herstel.
Massimo 13 juli 2015 15:38
Zie antwoord van Snorfietser
valv_piti 13 juli 2015 15:54
Ik vermoed dat er met de zwemmer Reijns zoiets is gebeurd: Hij testte positief op beta-HCG (Humaan choriongonadotrofine), een hormoon dat onder andere door de placenta wordt geproduceerd tijdens de zwangerschap, maar óók door bepaalde tumoren, waaronder de kiemceltumor, de meest voorkomende kanker in de testikels. Dit wordt in ongeveer 20-40% van de gevallen, afhankelijk van de stadiëring van de tumor - geproduceerd. Dit hormoon staat echter ook op de dopinglijst omdat het door sporters wordt gebruikt om eigen testosteronaanmaak na anabolen gebruik weer aan te wakkeren (zie voor interessant verhaal [www.ergogenics.org]).

beta-HCG wordt niet routinematig geprikt bij een man. Je prikt het eigenlijk alleen als je wilt vervolgen of iemand ziektevrij blijft na behandeling voor teelbalkanker. Veel andere tumoren laten wel veranderingen zien in algemeen bloedbeeld, maar dat is sterk afhankelijk van de locatie (wel: lever, darmen, beenmerg). Dus nee dit had de ploegarts denk ik niet kunnen zien aankomen.
Goozzer 13 juli 2015 17:25
Het lijkt erop dat dit, puur door toeval, in een heel vroeg stadium ontdekt is, ja. Ik weet de precieze details niet van die andere zaak, maar ging het daar niet om een urinetest? En werd bij hem niet 'zwangerschapshormoon' HCG aangetroffen?
Walnoot 13 juli 2015 20:44
Mooi dat ze er in zo'n vroeg stadium bij zijn, maar blijft heftig nieuws. En een flinke aderlating voor Contador.
Snorfietser 13 juli 2015 20:58
Ik ken ook niet de exacte details hoor, maar ging inderdaad om HCG. Durf je niet te zeggen of dit bij een bloedtest of een urinetest werd geconstateerd, maar neem aan dat Basso ook wel eens een plasje in moet leveren bij de dopingcontrole. Geen idee wanneer zijn laatste controle was en wanneer zoiets zichtbaar wordt. Ik denk dat onderstaande reactie van valv-piti je een beter antwoord geeft.
Halve Belg 13 juli 2015 21:35
Armstrong heeft ook weleens gezegd dat de UCI van een of ander hormoon abnormale waardes had moeten zien in zijn dopingtests in verband met die teelbalkanker. Volgens de slechtste verhalen die gaan, zou hij dat ook nog gebruikt hebben toen hij positief was in Zwitserland.
Lucho Herrera 13 juli 2015 23:38
Triest nieuws voor Basso. Ik wens hem veel sterkte en duim voor een voorspoedig herstel.
Carlos Danger 14 juli 2015 00:17
Vanzelfsprekend niet leuk, maar waarom wordt daar zo'n theatraal melodrama van gemaakt?
Zeker niet te bagatelliseren, maar een zware griep bezwijk je eerder aan.
Hebben we nu twee weken 'Alberto doet het voor Ivan' voor de boeg?
Andere Peter 14 juli 2015 01:20
Wie maakt er een melodrama van dan? Basso verlaat de Tour krijgt nauwelijks meer posts dan Dumoulin verlaat de Tour of Cancellara verlaat de Tour.
Sticky Bottle 14 juli 2015 08:34
NOS
175 km

20°
Geen doping, maar teelbalkanker
02-10-2014, 16:27 AANGEPAST OP 02-10-2014, 16:29ATLETIEK
De positieve dopingtest van de Belgische meerkamper Thomas Van der Plaetsen is een gevolg van teelbalkanker. Dat maakte de atleet bekend tijdens een persconferentie.

Bij een onaangekondigde dopingcontrole op 3 september werd een zwangerschapshormoon (HCG) in zijn urine aangetroffen. Woensdag werd hij op basis van afwijkende waarden voorlopig geschorst. Die afwijkingen blijken nu een neveneffect van een tumor in zijn lichaam te zijn.

Operatie

De dopingtest bracht de ziekte aan het licht. Teelbalkanker in een vroeg stadium is in veel gevallen geneesbaar. De 23-jarige Van der Plaetsen wordt vrijdag al geopereerd.

Thomas Van der Plaetsen werd in 2009 Europees kampioen bij de junioren en in 2011 bij de beloften. In 2014 veroverde hij brons op de zevenkamp op het EK indoor.
hetgaserop 14 juli 2015 14:51
HCG meestal Pregnyl van Organon behoort tot standaard arsenaal voor nakuur zo'n 3 X 5000 iu

valv_piti 13 juli 2015 15:54
Ik vermoed dat er met de zwemmer Reijns zoiets is gebeurd: Hij testte positief op beta-HCG
cyclingfreakske 14 juli 2015 16:38
de bloedwaarden kunnen perfect normaal zijn.
het is wel zo dat men tijdens de Tour regelmatig bloedstalen neemt ter controle van de renners zijn gezondheid. zo worden door de teamartsen automatisch hormonale waarden gecontroleerd.
het is hier, bij voornamelijk 1 specifiek hormoon vooral , dat er een sterke afwijking naar voor komt.
In Basso zijn geval was er ook een scan en manuele controle, en wellicht heeft men besloten opnieuw bloedstaal tenemen met een test op een paar specifieke hormonen die te maken hebben met teeltbal en prostaat. en hier is dus zeer zeker een sterke afwijking teruggevonden wat samen met dat gezwel doet vaststellen dat het effectief om teeltbalkanker gaat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen