Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Poulidor Premier - Documentaire, vanavond 22:35 uur Canvas

Gepost door Bromertà 
Bromertà 13 juli 2015 17:37
Alleen een populariteitsprijs voor Raymond Poulidor(2015)

13 juli 2015, 22:35 - 23:35 uur Canvas

SPORT

Poulidor Premier is een documentaire over de geliefde Franse wielrenner Raymond Poulidor. Dankzij drie tweede plaatsen in de Tour de France wordt de inmiddels 79-jarige coureur toch op handen gedragen in eigen land.

Raymond Poulidor is niet alleen de schoonvader van Nederlandse wielerheld Adrie van der Poel en opa van wereldkampioen veldrijden Mathieu van der Poel. Hij is ook een geliefde oud-wielrenner, die in Frankrijk op handen wordt gedragen. Ironisch genoeg dankt 'Poupou' zijn populariteit niet alleen aan zijn fenomenale doorzettingsvermogen, maar misschien ook wel aan alle tweede plaatsen die hij behaalde in zijn loopbaan.

Publiekslieveling
Meer dan eens moest hij het afleggen tegen toppers als Jacques Anquetil en Eddy Merckx. Poulidor behaalde schitterende overwinningen in Milaan-San Remo, De Waalse pijl en de Ronde van Spanje, maar in de Tour de France kwam hij nooit verder dan drie tweede plaatsen. Poulidor Premier is een documentaire over de lieveling van het Franse wielerpubliek.

Sportdocumentaires
De hele zomer zendt Canvas onder de noemer Extra sport sportdocumentaires uit. Uiteraard staan die deze weken in het teken van de Tour de France. Volgende week een film over de tragische dood van Marco Pantani. De Italiaanse wielerheld overleed niet lang na zijn carrière door toedoen van drugs. In eigen land was hij ongekend populair, zeker na zijn huzarenstukje in 1998. In dat jaar won hij zowel de Ronde van Italië als de Tour de France. Niemand heeft hem dat sindsdien nagedaan.
ton duk 13 juli 2015 18:28
Schoonvader Nederlandse wielerheld Adrie van der Poel....nou ,dat vind ik wel meevallen..eerder tegenvallen
gr
Eddy Veen 14 juli 2015 00:24
(Bijna) alle Nederlandse renners van de huidige generatie zouden dik tevreden zijn met een erelijst als die van Adrie van der Poel. Sfeervolle documentaire trouwens en een ontroerende toespraak van Poulidor bij zijn afscheid. Pingeon belichaamt mijn prilste wielerherinneringen. Als tienjarig jongetje sprak ik zijn naam op zijn Nederlands uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2015 00:25 door Eddy Veen.
Ron Meijers 14 juli 2015 00:35
Mooie docu. Natuurlijk had ik boekenkennis en 'Wiki-kennis' van Poulidors carrière en prestaties, en vertelde mijn pa er vaak over (een Anquetil-fan nota bene), maar dit programma maakte e.e.a. toch net wat levendiger. Zette het in perspectief. Een van de weinig 'losers' die een winnaar was. Die 19e etappe die hij won in de Tour van 1962, daar kon ik mij geen beeld van maken. Nu wel. En dan één jaar later 'slechts' 8e worden, terwijl de verwachtingen zo hoog waren ... Of in '64 op slechts 55 seconden eindigen en dan godverdomme één jaar later, terwijl Anquetil niet meedoet, nóg verliezen, omdat je jezelf wellicht overschat. Of je tegenstander onderschat. Etc.

Best apart, op één avond een portret van de beste ooit en de Eeuwige Tweede.
D. Marrage 14 juli 2015 09:31
Herhaling vanmiddag, 17.57 Canvas.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen