Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hoe fanatiek fiets je zelf?

Gepost door Snorfietser 
Snorfietser 13 juli 2015 20:40
Misschien wel een leuke voor de rustdag. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe fanatiek wij als prikkers zelf allemaal fietsen. Ben jij een fanatieke toerrijder of wedstrijdrijder, of gebruik je de tweewieler enkel om van en naar het café te rijden waar de koers wordt aanschouwd? Zelf rijd ik vooral clubwedstrijden en trainingstochten in het duin. Hoe fanatiek fietsen jullie? Ben benieuwd
Slimmerd 13 juli 2015 20:47
Ik doe zo wat alles op de fiets, maar dat is geen racefiets en doe dus niks in wedstrijd- of competitieverband
Walnoot 13 juli 2015 20:55
Met twee meter haar op mijn benen, een te oude fiets en alleen maar versleten shirts met gaten af en toe een uurtje of drie op de fiets. Lekker op de klimmetjes in de buurt op talent andere toerfietsers voorbijvliegen. En dan graag op het moment dat ze met hun splinternieuwe ros à 5.000 euro een Strava-record proberen te verbeteren. Dus ik fiets waarschijnlijk min of meer voor therapeutische doeleinden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2015 20:56 door Walnoot.
El Mik 13 juli 2015 21:00
Geen racefiets al maak ik mezelf al tijden wijs dat ik er binnenkort toch één ga kopen..

Ga wel altijd op de fiets naar het werk (+- 5km smiling bouncing smiley) tenzij sneeuw/ijs en als het mooi weer is bijna dagelijks voor de lol een stukje (30 a 60) fietsen in/rond Nijmegen.
Hoentie 13 juli 2015 21:03
De moeder aller wielerklassiekers, de Clasica Prikmavera, trok in haar hoogtijdagen 12 deelnemers. Nuff said.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2015 21:04 door Hoentie.
Robert Koopman 13 juli 2015 21:08
Om een wielerliefhebber te zijn hoef je niet zelf te fietsen toch?
Ik loop met een rollator en kan niet eens fietsen....
Toch vind ik de wielersport een van de mooiste sporten die er is.
PVW 13 juli 2015 21:11
Leuk topic.

2 a 3x per week op de fiets naar het werk. Heen de kortste route (28km) en terug met een omweggetje afhankelijk van hoeveel tijd ik heb 40 a 50km. En dan op zaterdag nog een rit. Rij vrijwel altijd alleen. Uit de wind rijden is geen training.

Ik rij trouwens ook met wat velen al oud materiaal zullen noemen (+10jr) maar dat deert me totaal niet. Alleen maar lachen als je daardoor onderschat wordt. Hoop dat het nog jaren mee gaat, want het geld groeit me niet op de rug.
Linkebal 13 juli 2015 21:19
Ik rij tussen april en oktober gemiddeld zo'n 2x per week, tussen de 70 en 100 km. Niet hard, niet zacht, maar puur vol de lol. Echt trainen doe ik dus nooit, al zit er diep in mij nog een onvervulde jongensdroom van het wedstrijdrijden die ik ooit nog waar wil maken...
Hoentie 13 juli 2015 21:31
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik beantwoord alleen de vraag van de topic starter.
Velodroom 13 juli 2015 21:38
De fanatiekste aller prikkers kan alleen maar Fred zijn. Van -11 in de sneeuw tot +38 onlangs in de hitte. Van bf 11 mee tot bf 12 tegen.
Rekende ooit op een lucifersdoosje uit, dat hij 5% van zijn volwassen leven op een renfiets had gereden en daarbij naar schatting een kwart miljoen sprints van luttele seconden tot normale lengte had gedaan. Vandaar uiteraard zijn "Lassen wir mal die Kirche ins Dorf" passie.
Eindhovuh 13 juli 2015 21:40
Vroeger heel veel gefietst en gemountainbiket, nu niets meer.
Carlos Danger 13 juli 2015 21:44
Ik fiets altijd heel rustig.
Arsimo 13 juli 2015 21:50
Vroegah (lees: 25+ jaar geleden) fietste ik onafgebroken. Ook bijna 4 jaar officieel gekoerst maar dan wel op veredeld prustersnivo. Was 1.87 bij 67 kilo dus ik kon wel wat klimmen maar daar had je in die rondjes om de kerk en over de dijken in Nederland bijzonder weinig aan.

Sindsdien vele nachten doorhalen achter de pc om een eigen it bedrijfje van de grond te krijgen en zijn die 67 kilootjes minstens 50% toegenomen. Met de ouwe koersfiets een jaar lang op de Tacx is dat er wel weer afgegaan maar sinds getrouwd met kind is dat langzaam weer terugkeerd.

Laatste twee jaar weer flink meer op de oude wat opgeknapte racefiets. Langzaam, heeeeel langzaam smelten de kilo's weer. Mijn hele oude Rooks/Mollema achtige figuur zal ik echter nooit meer terugzien. Snif.

Aanvulling:

Om aan te tonen dat ik niet helemaal onzin klets, hier een "actiefoto" uit 1986 (of daaromtrend). Risico tav privacy e.d. kan ik rustig nemen want als iemand van jullie mij in IRL tegenkomt herken je me onmogelijk aan die foto. spinning smiley sticking its tongue out
Plaatste deze ook onlangs op mijn facebook page en vanwege dat 90+% van mijn FB-contacten van de laatste 10 jaar zijn geloofde men mij in eerste instantie niet dat ik het was - met name de meeste van mijn vrouwelijke FB-vrienden niet. Au. winking smiley

nb: Ik reed zeker niet toen voor de ploeg Piet de Wit - het shirt was een van mijn trofeeën uit die tijd toen ik op jacht was naar originele gastrennersvereniging-shirts.





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2015 10:37 door Arsimo.
lodjan 13 juli 2015 22:04
Puur recreatief en vooral op vakantie. Afgelopen winter heb ik nog met Team Rwanda gefietst en op de mountainbike in Oeganda.
Wat hoogtepunten in mijn 'fietscarriëre':
Als jong menneke van 16 heb ik anderhalf jaar koersen gereden bij de 'trimmers'. Op een driemaandse stage in Zuid-Frankrijk eind jaren 80 heb ik mijn racefiets meegenomen.Heerlijk toeren met een walkman met oa Supertramp en ELO. Na fietsvakanties alleen in de Alpen en Pyreneeën volgden Cycletours fietsvakanties in Italië,Spanje, Zwitserland, Turkije, Marokko. Tourtochten/cyclosportieven als LBL, Ronde van Vlaanderen en de Marmotte. Fietsvakanties in Ladakh (Manali - Leh- Khardung La in de Himalaya), Zimbabwe, Sri Lanka, Ghana, Oeganda, Thailand, Maleisië en Indonesië (deze laatste zes landen gedurende een sabbatical).
Vorig jaar Tour du Benelux (ruim 800 km in 5 dgn). Op vakanties met mijn gezin neem ik mijn fiets mee of huur een mountainbike.
Erik S. 13 juli 2015 22:14
Een aantal jaar op zeer laag niveau maar wel KNWU wedstrijden gefietst, voorheen vrij fanatiek aan triatlon en schaatsen gedaan maar een jaar of 10 geleden de fietsen weer aan de kant gezet en terug bij de oude liefde, hardlopen. Fiets nu nog zo vaak mogelijk naar het werk en als ik geblesseerd ben van het hardlopen.
Koppi 13 juli 2015 22:17
Binnen de 10 km alles op de fiets, zo eentje met voordrager. Sinds ik op 30 ipv 10 km van m'n werk woon doe ik dat wel met de auto.
Soms een puur recreatief tochtje met de vriendin, van het ene terras naar het andere en de 20 km/h halen we alleen met wind achter. Dit op m'n 'fietsvakantiefiets' (wel met racestuur). In mijn dromen vele malen diverse bergklassementen gewonnen. Ventouxrecord (wel echt, uit '92) 1.48.50, waar ik heel trots op ben.
Eazster 13 juli 2015 22:21
Ik bezit een oude Giant mountainbike en ga tussen April en Oktober wel zeker 1 x soms 2 x per week in de buurt van Roermond de bossen in om te fietsen.
Het meinweg gebied dat tot in Duitsland doorloopt is echt mooi en er zijn lekker veel verschillende routes van z, n 40-50 km.
Dan ga ik ook nog vaker of jah 1x in de maand met de mountainbike in de auto richting Guloen , parkeer bij Aquamaso aan de Gulperberg de auto en maak rondjes van 40 a 50 km , de ene keer richting Heerlen en terug if richting Maastricht en terug over verschillende heuveltjes.
Alles puur recreatief en als ik af en toe zie hoe oude knarren me voorbijfietsen vind ik dat wel knap al merk ik bij mezelf dat vorm van de dag net zoals bij de echte mannen bepalend is.
Laatst sneed de Bemeleberg mijn adem al af dan weet je dat het tijd word om weer wat meer te gaan doen.

Een echte Racefiets vind ik voor de aantal keren dat ik daadwerkelijk ga te duur al hebben ze bij I-tech wel eens leuke aanbiedingen , maar of het echt wat is?.
Ben ook eens van plan om eens naar de Ardennen (Sprimont) te gaan een weekend met de mountsinbike maar dat word eerst nog een kilotje of 5 wegtrainen net rennen deze zomer wat ik wel zeker 2x in de week doe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2015 22:22 door Eazster.
Nürburgring78 13 juli 2015 22:51
Grappig topic. Omdat ik verwacht had dat hier voornamelijk hardfietsers zouden zijn.
Maar in veel antwoorden herken ik mezelf wel.

Ik doe alles op mijn fiets met 3 versnellingen. Op werkdagen ben ik heen en terug anderhalf uur
bezig omdat ik een langzaam-aan-fietser ben; ik geniet van de natuur.

Ik kom hier met name omdat ik een passieve liefhebber ben.
Wielrennen is met afstand de mooiste sport die er is!!

Ik was 12 toen een Nederlander voor het eerst de Tour won en sindsdien ben ik verslaafd.
Lucho Herrera 13 juli 2015 23:19
Nooit wedstrijden gefietst. Veel te weinig talent. Maar vanaf mijn 12e wel altijd een racefiets gehad. Opgegroeid in de Limburgse heuvels. Voor mij betekende fietsen zoveel mogelijk heuveltjes bestormen. Klimmen is het mooiste onderdeel van het wielrennen. Sinds mijn verhuizing naar Brabant beleef ik minder plezier op de racefiets. Maar de fiets loslaten lukt toch niet helemaal. Op vakantie gaat de fiets altijd mee. Zo heb ik in de loop der jaren bergen als alpe d'Huez, Croix de Fer, col d'Ornon, Galibier, Ballon de Servance, Mont Ventoux en Vrisic pas beklommen. Maar laatste jaren gaat het wat moeizamer. Om mezelf tot trainen te dwingen heb ik me zojuist ingeschreven voor toertocht de mergelheuvelland tweedaagse
Snorfietser 13 juli 2015 23:19
Lucho Herrera 13 juli 2015 23:21
Michael B. 13 juli 2015 23:48
Gemiddeld 20 uur per week. Probeer vanaf maart minimaal twee wedstrijden per week te rijden, simpelweg om het wintervet eraf te trainen. Als ik in de weekenden geen koers rijdt dan is het 6uur duurtraining. Ipod aan en malen met de benen. Vandaar ook dat ik ook geen tijd heb om mee te doen met de PTT. Ben simpelweg een liefhebber, die zelf ook nog graag fiets. Daar kan zelfs een vriendin/vrouw vriendin geen verandering inbrengen (1x daardoor gescheidendrinking smiley, mijn ex trok het niet dat ik ieder weekend meer tijd op de fiets doorbracht dan met haarspinning smiley sticking its tongue out). Heb zo'n beetje in iedere Nederlandse wedstrijd wel een top10 klassering behaald. Ondanks een baan van 40uur train in nog als een profthe finger smiley en rijd ik net zo hard als als een prof the finger smiley Pak nog geregeld een vette vis mee bij de Elite amateurs en dat zal de komende jaren ook nog wel zo blijventhe finger smiley.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/07/2015 23:53 door Michael B..
Sub Culture 13 juli 2015 23:50
Momenteel beperkt het fietsen bij mij zich tot heen en terug naar het werk (ongeveer 12 km dagelijks).
Vroeger wel ritjes gedaan met de koersfiets maar dat verveelde na een tijdje.
Ben nogal hoog opgeschoten en graatmager dus het laat zich raden dat vooral het klimwerk mij wel lag.
Andere Peter 14 juli 2015 01:09
Andere Peter 14 juli 2015 01:15
Ik fiets vaak, maar ik noem dat nooit sporten. Bij mooi weer 5x per week naar het werk. Dat is zo'n 8 km.
Studio Badmuts 14 juli 2015 07:32
Sportief/recreatief Mountainbiker en onlangs ook racefiets er bij. Geen wedstrijden, daar ontbreekt me het talent en de tijd voor.
Jaren '80 was ik verknocht aan de BMX en heb daar ook wedstrijden in gereden, niet onverdienstelijk - echter was dat nog < 10 jaar. Dat raggen en tot het gaatje gaan blijft mooi, dan bedoel ik het mountainbiken.
Ontspanning door inspanning!
Wielersport boeit me enorm, vandaar dat ik ook hier en ook op het vorige Prikbord kom/kwam.
merijntje mortirolo 14 juli 2015 08:30
Ik ga elke dag (nou ja, dinsdag t/m zaterdag) keistuk op de barre tocht van de Westerkade 7 naar de Lange Tiendeweg 19 in Gouda en houd het daarbij. 1,1 kilometer met wind, klinkers, stoeprandjes, kerken, fietsende bejaarden, spelende kinderen en auto's die mij geen voorrang willen geven op de hoek Aaltje Bakstraat-Hoge Gouwe, ondanks een achthoekig STOP-bord. (En dan 's avonds weer terug hè!)

Ik rijd op een oude Gazelle, type sprint met framenummer 1422055, die heb ik jaa-aaren geleden eens gejat bij de Albert Hein op de Oude Ebbingestraat in Groningen (je weet wel, daar tegenover V&D net om de hoek van het Kwinkenplein).

kZou overigens wel weer eens moeten gaan sporten, want ik voel mijzelve langzaam richting algehele slapte gaan. Dat wordt dan echter hardlopen.

"Fietsen is om naar te kijken," zeg ik altijd.
Clavan 14 juli 2015 08:57
Ik heb in mijn jongste jeugd veel gefietst op een oude Bridgestone racefiets die nog van mijn vader is geweest. En dan kilometers maken door de Noord-hollandse polders. Daarna kwam de drank, drugs en vrouwen dus werd de fiets aan de wilgen gehangen. Maar na een paar jaar en 30 kilo later toch weer iets met de fiets willen doen. Dat werd dan mtb'en op een Giant Cadex CFM1 ( de 1e carbon fiets). Lekker crossen door de duinen hier en uiteraard op het parcours in Schoorl. De oude Cadex heb ik nog steeds staan maar er is ook een nieuwe GT 29'er bij gekomen. En sinds 2 jaar ook het strandracen ontdekt. En ze maken mij nu ook weer gek met speciaal voor strandracen ontwikkelde fietsen. Dus dat gaat weer in de papieren lopen
nemo 14 juli 2015 09:40
Als het warmer is dan 18 graden en als er bijna geen wind staat dan stap ik nog wel eens op de fiets. Dus april tot september.
Om dan met 5000 man met dikke buiken een paar toertochten te fietsen in het jaar. En dan blij zijn als ik 30 km gem fiets.
En gelukkig in Zwolle geen heuvels want die kom ik toch niet op. Al probeer ik het elk jaar weer in Frankrijk en kom ik harkend boven en denk ik dit nooit meer. Om 2 dagen later weer naar de kloten te gaan op een andere col.
queceracera 14 juli 2015 09:54
Bloedfanatiek. En naarmate ik ouder word (inmiddels ruim 40+) steeds fanatieker. Het gaat nu richting 10.000km per jaar. Met steeds meer (trainings)wedstrijdjes. Ik begrijp nu ook waar mijn kennisachterstand ten opzichte van veel prikkers vandaan komt. Op de fiets steek je toch minder op van de koers dan daarnaast smileys with beer
Prikdude 14 juli 2015 10:03
Moeder of onwettelijk progeriakindje?
Prikdude 14 juli 2015 10:06
We hadden een kruising tussen Rooks en Raas kunnen hebben? Mooi dan.




( thumbs up )
Prikdude 14 juli 2015 10:07
Ben waarschijnlijk het grootst zichzelf onontwikkeld gelaten talent sinds Arsimo.
Bromertà 14 juli 2015 10:35
Ik fiets, dus ik besta, al bestond ik op zeker moment een paar tellen even niet meer. Op een onzalige winteravond, op m'n mountainbike met licht, in een verlaten polder ondersteboven gereden door een auto, die goeverdoeme daarna gewoon doorreed. Afijn, inmiddels gaan de jaren tellen, maar het fanatisme neemt af en toe toch weer kinderlijke vormen aan. Een prachtig rondje langs rietkragen, voorbij molens, tussen wuivend gras, met meevliegende flierefluiters, over kronkelende rivierkades en bruggetjes, soms muggen happend, en altijd wind tegen, ruim 21 km zonder stoplichten of kruispunten. Daarna op Strava zien hoe de vorm van de dag of avond was. Zonder opzetstuur of ander aerodynamisch geneuzel, maar met bel, meet ik me met gasten die 30 kg zwaarder en 30 jaren jonger zijn. Meestal in de weekends tussen kassen, door open weilanden, langs de kust, over betonplaten, in goed gezelschap. Niet te traag, maar zeker niet te gek (alleen daar waar het kan ;-)
Arsimo 14 juli 2015 10:41
Is die chauffeur ooit gepakt? Een ongeluk veroorzaken is een, maar doorrijden en je slachtoffer laten liggen is bij de beesten af. En helemaal als zo'n persoon een paar uur later (als de eventuele paniekschrik gezakt is) zich niet zou melden.
Arsimo 14 juli 2015 10:46
Jij en zo'n beetje elke renner die na mijn tijd gedesillusioneerd gestopt is.. smiling smiley
Bromertà 14 juli 2015 10:50
Ja, maar daar zit een heel lang verhaal aan. Een verhaal dat een aardige aflevering van Baantjer zou hebben kunnen opleveren. Al met al ben ik er zonder fysieke beperkingen vanaf gekomen en de chauffeur bleek een oud wijf, echtgenote van een invalide paardenfokker; zij kwam er met een fikse boete vanaf. Tja, ons rechtssysteem vertoont nogal wat mankementen. Helaas.
Andere Peter 14 juli 2015 11:40
Ruben 14 juli 2015 12:12
Zelf fiets ik alleen naar mijn werk.
Heb in 1996 wel de toertocht voorafgaand aan de tour gereden. Mooi 160km in het wiel bij mijn grote neef. Bij de start sprak ik een jochie uit ons dorp die bij mijn zusje in de klas zat. Hij ging met zijn vader en deed net als ik (nog) niet aan wielrennen. Ik was vastbesloten eerder als dat jochie terug te zijn in 's-Hertogenbosch. Tot mijn frustratie zag ik bij de finish dat dat jochie al ruim voor mij binnengekomen was. De frustratie is later wel gesleten. Vooral omdat 'dat Jochie' Koen de Kort was...
Massimo 14 juli 2015 13:28
Ik heb altijd veel gefietst tot mijn geliefde Gazelle Sprint werd gestolen bij de Albert Heijn in de Oude Ebbingestraat te Groningen, tegenover de V&D, echt nog steeds balen.
Koppi 14 juli 2015 21:36
balea lac 15 juli 2015 01:04
Heb ooit 2x olympia s tour gereden. Nu 115 kilo schoon aan de haak. Roken, drank etc. Ben het helemaal zat.
01 sept begin ik stiekum weer met heel voorzichtig trainen. Als ik fiets heb ik geen zin meer in sigaRetten.
als ik fiets kan ik eten wat ik wil. Heb net 2 nieuwe fietsen binnengekregen. Toen ik nog fietste voelde ik me altijd perfect en fit.
Dus. Ik zal rond kerst een tussenstand doorgeven.
Snorfietser 16 juli 2015 13:29
Mooi dat je het weer oppakt. Succes met opnieuw fit worden!
malheur 20 juli 2015 20:38
Jammer dat ik deze gemist heb…

Behoorlijk fanatiek maar lekker met 1 tot 2 kameraden dan wel solo op op oud materiaal zonder meetapparatuur. Parcours vele malen belangrijker dan sportieve prestaties doch redelijk hard gaand want ook nog elke 2e dag hard zwemmend en sinds rookstop in steeds betere conditie verkerend. Heel weinig soortgenoten tegenkomend op allerlei obscure paadjes, landweggetjes, onverhard, homo's!
malheur 20 juli 2015 20:41
zo'n 7000-10000 per jaar, allemaal dagelijkse tochten van boven de 125, als ik ga moet ik de tijd hebben, niet zo'n zielig uurtje na het werk. Gewapend met weekend-vrij OV en fietskaartje alle hoeken en gaten van het land opzoekend, mooie manier van tijd verspillen!
malheur 20 juli 2015 20:43
Geen zak om materiaal gevend en als dat ding niet meer vooruitkomt een nieuwe halend/in elkaar zettend bij een goeie vriend van me die in oude frames handelt en regelmatig 'shit' overhoudt vanwege package deals, gebruiksvoorwerpen zijn het, geen tempels.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen