Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de France Etappe 20 Modane - l'Alpe d'Huez 110.5km

Gepost door rustdag 
rustdag 24 juli 2015 18:43
Tour de France Etappe 20 Modane - l'Alpe d'Huez 110.5km
rustdag 24 juli 2015 18:43





Tour de France Etappe 20 Modane - l'Alpe d'Huez 110.5km







K m 56.0 - Col de la Croix de Fer (2 067 m) 29 km at 5.2% - cat H

Km 110.5 - ALPE D'HUEZ 13.8 km at 8.1% - cat H















Klassement:

1. FROOME Christopher 31 TEAM SKY 78h 37' 34''
2. QUINTANA ROJAS Nairo Alexander 51 MOVISTAR TEAM 78h 40' 12'' + 02' 38''
3. VALVERDE BELMONTE Alejandro 59 MOVISTAR TEAM 78h 42' 59'' + 05' 25''
4. NIBALI Vincenzo 1 ASTANA PRO TEAM 78h 44' 18'' + 06' 44''
5. CONTADOR Alberto 41 TINKOFF-SAXO 78h 45' 30'' + 07' 56''
6. GESINK Robert 131 TEAM LOTTO NL - JUMBO 78h 46' 29'' + 08' 55''
7. FRANK Mathias 181 IAM CYCLING 78h 50' 13'' + 12' 39''
8. MOLLEMA Bauke 141 TREK FACTORY RACING 78h 50' 56'' + 13' 22''
9. BARDET Romain 12 AG2R LA MONDIALE 78h 51' 42'' + 14' 08''
10. ROLLAND Pierre 121 TEAM EUROPCAR 78h 55' 01'' + 17' 27''


Vertrek: 13;10
Start: 13:15



TV: 13:30
Stream:[www.procyclinglive.com]




Heisenberg 24 juli 2015 18:46
Quintana heeft al aangegeven dat Movistar gaat controleren voor de etappezege. Hopen dat ze woord houden en dat we een strijd tussen de sterkste renners gaan zien op l'Alpe. Gesink en Mollema dan nog maar eens voor een mooie ereplaats. Met een beetje geluk zakken Contador en/of Valverde er nog door! Mollema moet Frank in ieder geval kunnen pakken.
Johan 24 juli 2015 18:52
Hoe belangrijk vindt Movistar die 3e plek voor Valverde nog?
Die kan nog behoorlijk in het geding komen.
Massimo 24 juli 2015 19:07
Best wel belangrijk aangezien Piti nog nooit op het podium stond in Parijs en hij graag beste Spanjaard wil worden.
Anony 24 juli 2015 19:36
Standhouden Mathias! Toch minstens voor top tien!
Nürburgring78 24 juli 2015 20:11
Verheug me nu al weer op de beelden uit Bocht 7. Hoop wel dat iedereen zich gedraagt en aan de regels houdt.
Dan wordt het weer 1 groot feest!
JW 24 juli 2015 20:21
Als Quintana serieus die eerste plaats nog wilde bedreigen hadden hij en zijn ploeg vandaag veel eerder de aanval moeten openen. Eventueel in samenwerking met andere teams.
Al bij de eerste klim vandaag bleek dat het bij de ploeg van Sky op begint te raken. Dat was een ideaal moment om de knechten die er nog bij waren in de vallei voluit te laten rijden, en dat op de Croix de Fer zo lang mogelijk vol te houden. Daarmee had hij de sloop van Froome echt in kunnen zetten, al was het maar om het in de laatste bergetappe af te kunnen maken.
De halve minuut die hij vandaag won was een Pyrrus-overwinning.

Nu lijken de verhaaltjes van Quintana me praatjes voor de vaak. Zoals al eerder in de Tour.
Movistar rijdt, ondanks de twee mooie podiumplaatsen, m.i. toch een vrij laffe Tour. Met heel weinig serieus aanvalswerk. Nibali en Contador hebben toch meer durf getoond.
Slimmerd 24 juli 2015 20:27
Aanvallend zeer laf idd, je zou ze die zege morgen niet mogen gunnen. Al zou ik wel kunnen genieten van een glunderde Valverde op Alp!
Brieske 24 juli 2015 20:51
Dag van de waarheid voor de bollen, hup Romain!

Groet
Rudy t. 24 juli 2015 21:34
Froome trok nog een sprintje op de croix de fer. Hij wil de bollen en gaat ze pakken ook...
Linkebal 24 juli 2015 21:41
Voor Valverde is een podiumplek echt een prijs, die zal hij niet riskeren door vroeg aan te vallen. Quintana heeft al zo'n status dat een tweede plaats daar niet veel aan kan toevoegen. Vol aanvallen op de Croix de Fer zou ik zeggen.
Sub Culture 24 juli 2015 21:42
Heerlijk, absoluut snertweer en een hopelijk spetterend slotstuk in een lekker korte etappe.
Hopen op nog een beetje spanning is allicht ijdele hoop.
predator 24 juli 2015 21:49
> De halve minuut die hij vandaag won was een
> Pyrrus-overwinning.
>
> Nu lijken de verhaaltjes van Quintana me praatjes
> voor de vaak. Zoals al eerder in de Tour.
> Movistar rijdt, ondanks de twee mooie
> podiumplaatsen, m.i. toch een vrij laffe Tour. Met
> heel weinig serieus aanvalswerk. Nibali en
> Contador hebben toch meer durf getoond.

Kan morgen gewoon de Tour winnen.....
Massimo 24 juli 2015 21:52
Laten we hopen dat de vaderlandse debielen de Alpe niet hebben kunnen bereiken dankzij de boeren.
Sub Culture 24 juli 2015 22:04
Hopen dat de talloze supporters er morgen vooral supporteren voor en niet supporteren tegen.
Al zal dat wel ijdele hoop zijn.
Brieske 24 juli 2015 22:15
Sneu gegeneraliseer, paar kutjong en voor de rest positief feestende mensen met respect voor de renners...

Groet
JW 24 juli 2015 22:19
Natuurlijk.
Froome kan natuurlijk een bocht missen en in een ravijn kukelen.
Als hij een paar man mee neemt kan Gesink zelfs nog podium halen !

Parijs is nog steeds ver smoking smiley
JW 24 juli 2015 22:26
Natuurlijk is het een prachtige en verraderlijke etappe als afsluiting.
Maar hij is niet gelijkwaardig aan het oorspronkelijke parkoers over de Galibier.
Al bij St Michel alweer omhoog, en dan meteen de Telegraph en de reus Galibier, dat maakt toch wel veel verschil.

De 25 km afdaling vanuit de start, met 500 m. hoogteverschil, zal snel voorbij zijn.
Misschien wel het meest riskante deel van de hele etappe !
JW 24 juli 2015 23:07
Misschien ben ik te somber maar ik vind dit absoluut de verkeerde berg om te finishen.
De Nederlandse renners hebben er wel zin in, en verheugen zich al op bocht 7. Voor de Sky-renners lijkt bocht 7 niet iets om naar uit te kijken !

Het is jammer voor de enthousiaste èchte supporters die er staan (waarschijnlijk een dikke meerderheid) maar als er ergens koersvervalsing dreigt is het hier.

Is er op het smalle pad tussen de drommen publiek nog ruimte om een voorganger te passeren ? Ik vrees van niet.
Worden renners gedupeerd doordat de motor wordt opgehouden ? Ik vrees van wel. Om nog maar niet te spreken van de vele bizar uitgedoste idioten die zo nodig tussen de renners willen rennen om in beeld te komen.
Gaat dat publiek populaire landgenoten duwen en niet-geliefde tegenstanders/tourvolgers uitjouwen ? Ik weet het wel zeker.
En ik vrees ervoor dat er idioten tussen staan die hun handen niet kunnen thuishouden.

Wielrennen tussen drommen enthousiast publiek is prachtig.
Hekken vanaf de voet van de klim zou me enige mogelijkheid lijken om alle renners gelijke kansen te bieden.
Het zal voor zover ik weet niet gebeuren.

Dan maar hopen op daverend noodweer om de meute wat af te koelen smoking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2015 23:09 door JW.
Brieske 24 juli 2015 23:11
In dat opzicht alle bergen maar afschaffen JW?

Groet
Rudy t. 24 juli 2015 23:13
Of gewoon sky niet meer toelaten in de tour
JW 24 juli 2015 23:37
Alle bergen afschaffen ? Dat is wel erg drastisch, daar wil ik eerst over nadenken voor ik een standpunt bepaal. Het lijkt me een hele klus(misschien iets voor Thijs ?)

Publiek afschaffen, zoals ze gisteren op die mooie laatste klim uitprobeerden, beviel me niet slecht. Ook al uitgetest in China. Prima onbeperkt zicht voor de tv-kijker. En geen publieksfluimen naar Froome, zoals vandaag weer es gebeurde.

Een maximum aantal mensen toelaten zou ook al helpen. De plaatselijke VVV schat het aantal mensen op de berg morgen op 1 miljoen (waarvan slechts 15.000 Nederlanders).
Brieske 24 juli 2015 23:42
1 miljoen mensen op de Alp zou betekenen 36 mensen op iedere meter.

Koek koek, overdreven gedoe altijd over de Alp.
Overal gebeuren accefietjes, het gros van het peloton geniet morgen.

Groet
Bromertà 25 juli 2015 00:03
Het is niet te hopen dat er mogen op de Alpe een renner in staat is om de 6 w/kg [DrF] te benaderen, waar 40 minuten voor nodig is om 1124 hoogtemeters te overwinnen bij een lengte van 13,8 km. Een redelijke "frisse" berggeit zou misschien in de buurt van 5,8 w/kg kunnen komen en klokt dan 41'20."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 00:04 door Bromertà.
Slimmerd 25 juli 2015 02:01
Hopen op nogmaals vuurwerk deze rit, dat van vandaag mag best nog eens over.

Zelf tweemaal op de Alp geweest, 2003 voor het eerst en zit net even die uitslag door te nemen: gewoon 5e Zubeldia (dit jaar compleet onzichtbaar, maar niet zoals normaal daarmee ook nog in de top-20) en verder ook toen al Voeckler, Sylvain Chavanel, Rogers, Fedrigo en Samuel Sanchez (toen gewoon buiten tijd, ondanks alle hulp van oa Heisenberg). Het achteruitfietsen van Wielinga viel toen ook erg op trouwens, alsmede die smerige Virenque in zijn laatste gele trui
In 2006 nog eens over gedaan en toen kunnen genieten van een Boonen die afgestapt en al voorbij kwam in de auto van Quickstep! De Schleckjes die toen nog erg sterk waren, Cunego die vaak sterk was op deze berg (althans zegt mijn gevoel). Opvallend aan die uitslag zijn ook de vele strepen door de uitslag. Zelfs de 92e stek van Zabriskie is weggestreept.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 02:06 door Slimmerd.
ton duk 25 juli 2015 08:34
Zou A Timmer vandaag 's in de aanval gaan....zo'n bocht 7 moet toch 5 minuten extra voorsprong opleveren
gr
JW 25 juli 2015 10:19
Vandaag hopelijk net als gisteren geen vluchtgroep die om de etappezege strijdt, maar de toppers van de Tour die het vooraan gaan uitvechten.

Als Froome heelhuids alle bochten doorkomt gaat hij deze Tour winnen en wordt Quintana tweede.
Valverde moet nog vrezen dat hij van het podium wordt gereden door Nibali of Contador. De marge van 1 resp. 2 min op de ras-aanvallers lijkt me nog overbrugbaar.
Gesink lijkt zeker van de zesde plaats, en Mollema zou zelfs nog op de plaats daarachter kunnen eindigen als hij een klein minuutje goedmaakt op Frank. Ook zonder hulp van bocht 7 gaat dat lukken !
Bardet lijkt ook zeker van de toptien, en wordt beste Fransman voor Rolland. Talansky lijkt me niet sterk genoeg het gat van een krappe minuut te dichten.

Grote verschuivingen lijken me vandaag, onder voorbehoud van calamiteiten, niet meer aan de orde.
Leon 25 juli 2015 10:20
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------

> Tour de France Etappe 20 Modane - l'Alpe
> d'Huez 110.5km
>
>
> Vertrek: 13;10
> Start: 13:15
>
>
> TV: 13:30

Het lijkt me vrij onlogisch om dan ook niet het eerste kwartier uit te zenden, dus gelukkig begint men op NOS en Eurosport wel om 13.10u.
Bij de VRT hecht men nogal aan horizontale programmering, dus is het Journaal+Weer van 13.00-13.30 heilig. (bij Vive le Velo is van die standaardtijden trouwens weer absoluut geen sprake...)
Slimmerd 25 juli 2015 10:26
Contador mag dan wel een ras-aanvaller zijn, zo fris zat ie ook niet meer gisteren en zijn voorsprong op Gesink is geen zekerheidje dan.
Een kleine hoop op top-5 mogen we nog hebben, Mollema 7 of 8 is constant maar het was helaas vooral weer met harken (en zijn ploegleider heeft zich al verontschuldigd voor die 8'30 bonus van Frank)
Lucho Herrera 25 juli 2015 10:35
Zelf ben ik 6 keer op Alpe d'huez geweest: 1991 (Bugno), 1999 (Guerini), 2001 (Armstrong, 2003 (Mayo), 2004 (Armstong klimtijdrit), 2006 (Schleck). Ik kan me vergissen, maar voor mijn gevoel was het in 1991 het drukst. Dus dat het tegenwoordig al maar drukker en gekker wordt kan ik niet bevestigen. Ok, de bocht 7 taferelen en het carnavalsgevoel waren er toen in 1991 misschien niet. Maar het stond er wel zwart van de mensen.

In 1999 toen Armstrong de Tour won en Guerini eerst tegen een fotograferende toeschouwer botste was het helemaal niet druk. De verhalen dat je al dagen van te voren op de berg moest zijn waren vaak ook onjuist. Jarenlang gingen wij op de dag zelf pas rond een uur of 11.00 via de achterzijde (Villard regulas) de berg op, Zelfs bij de klimtijdrit in 2004 hebben we nog een relatief rustige plek weten te vinden op 4 kilometer van de top.

Dat het vandaag druk zal zijn geloof ik direct, maar de angstverhalen dat het te druk wordt geloof ik niet.
rustdag 25 juli 2015 10:41
Mocht Gesink gewoon een goede winter hebben gedraaid, en zich normaal hebben kunnen voorbereiden, was hij dan nu nog beter . Of juist niet.
Nürburgring78 25 juli 2015 10:43
De 10 geboden voor de fans in Bocht 7.
Door Thijs Zonneveld.

1. Niet meerennen met de coureurs. Als je zonodig met je blote reet op tv wilt komen, dan ga je maar achter Piet Paulusma staan moonen als hij het weerbericht oplepelt op het dorpsplein van Tietjerksteradeel.

2. Toeschouwers die wél meerennen mag je ondersteboven aan hun Borat-onderbroek in een boom hangen.

3. Zie je iemand die met een bekertje lauwe pis (nee, Heineken telt niet) op de renners staat te wachten, knijp dan zijn neus dicht en giet het bekertje achterin zijn keel leeg.

4. Als je sporters wilt uitfluiten, dan moet je naar een voetbalwedstrijd gaan.

5. Nee, zelfs Titi Voeckler verdient geen fluitconcert.

6. Al kan een cynisch applausje voor Laurent Jalabert en Richard Virenque nooit kwaad. Ze zitten dan wel in een auto, maar je merkt het vanzelf wel als ze eraan komen: zodra je hypocrisiemeter gaat piepen.

7. De Franse politie is vandaag je beste vriend. Dus luister ernaar. Tenzij je een nacht in het cachot van Le Bourg d'Oisans wilt slapen en wilt ontbijten met drie maanden oud stokbrood.

8. Schouderklopjes aan Laurens ten Dam uitdelen is geen goed idee. Voor je het weet ligt zijn arm er weer af.

9. Laat een paar meter asfalt over voor de renners. Ze zijn heel dun, maar ze kunnen niet dóór je heen fietsen. Zelfs Chris Froome niet. Als Mollema langs komt, is het trouwens wel handig om de weg helemaal vrij te maken, anders kan hij zijn slingerende kip-pikt-links-en-rechts-een-graantje-mee-stijl niet ten volle uitbuiten.

10. Geef Bram Tankink niet meer dan drie biertjes. Hij moet nog rijden.
Leon 25 juli 2015 10:44
Ik ben benieuwd of Froome die grote drukte deel laat uitmaken van zijn taktiek. Als er namelijk een flinke kopgroep met een paar minuten voorsprong de Alp opdraait, zal Quintana door al die renners flink gehinderd worden als hij zijn slotdemarrage heeft geplaatst, en dan wordt het een stuk moeilijker om bijna 3 minuten terug te pakken dan als hij relatief vrij baan heeft.
Lucho Herrera 25 juli 2015 10:49
Interessante vraag. Je ziet bij Gesink altijd een heel hoog basisniveau. In koersen als tour Down Under of Oman haalt hij direct een heel hoog niveau. In sommige jaren leek hij in het vroege voorjaar beter dan in de periode juni/juli. Dit jaar lijkt hij heel fris te zijn. In iedere koers is zijn niveau stap voor stap verbeterd. Of dat komt doordat hij pas in april is gaan koersen weet ik niet. Het kan ook te maken hebben met het feit dat hij lichamelijk veel vertrouwen heeft (geen last meer van zijn hart) en in zijn hoofd ook in balans is (geen prive sores meer).

hoe dan ook: hup Robert. Knallen vandaag
El Chaba 25 juli 2015 10:55
Verkeerde draadje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 10:56 door El Chaba.
El Chaba 25 juli 2015 10:57
Er worden dit jaar nu al vanaf bocht 5 dranghekken geplaatst, dus dat is positief.

Speciaal voor de Nederlandse fans worden er bovendien 30 Nederlandse agenten ingezet en is er veel aan preventieve voorlichting gedaan door de Nederlandse ambassade. Tezamen met veel aandacht op de Nederlandse TV voor de eventuele uitwassen van dit fenomeen de afgelopen dagen, moet dit er volgens mij voor zorgen dat het allemaal wel goed gaat komen.
Hup Nederlandse berg!
Lucho Herrera 25 juli 2015 10:59
Het lijkt me sowieso een bijna onmogelijke opdracht voor Quintana. Het stuk in de vallei is veel te lang om al eerder een solo aanval te wagen. En de Alp lijkt me te kort om bijna 3 minuten te pakken. Tenzij Froome een echt slechte dag heeft. De oorspronkelijke rit over Telegraphe/Galibier had net iets meer mogelijkheden geboden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 10:59 door Lucho Herrera.
Jacobus 25 juli 2015 11:01
Tactiek(?), Sky laat deze tour elke etappe de kopgroep wegrijden, nam in het verleden de ploeg van de gele trui nog enige verantwoordelijkheid daarvoor, daar gooit Sky die geheel overboord. Als het aan hun ligt loopt elke etappe de kopgroep 10 á 20 minuten weg van het peloton. Gelukkig neemt Lotto Jumbo (en anderen) nog enige verantwoordelijkheid daarvoor en is er met Nibali, gisteren, nog een klassementstopper die een etappe wint.

Natuurlijk leuk dat er een paar keer per tour een kopgroep vooruit blijft, Top! Dat geeft wat spanning, zeker als het peloton daar een paar minuten achter aan rijdt en de 'toppers' op de laatste klim de kopgroep proberen in te halen...

Maar deze tour loopt het de spuigaten uit, ik zie Quintana vandaag graag de etappe pakken als sterkste klimmer van de laatste dagen van deze tour. Zelfs ondanks de enigszins laffe manier van koersen van Movistar.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 11:07 door Jacobus.
rustdag 25 juli 2015 11:03
Ik zou graag willen weten, hoe Gesink en Louis Delahaije hier zelf over denken. Neem je dit mee, in de voorbereiding op het volgend seizoen
rustdag 25 juli 2015 11:13
Vive le Vélo. kunnen we opeens niet meer terug kijken via hun site VREEMD. straks herhaling maar even kijken.
Linkebal 25 juli 2015 11:13
Mollema heeft alleen Frank vlak voor zich staan, daarna staat ie al bijna 5 minuten achter Gesink. Dus Lotto Jumbo zal Mollema enige ruimte gunnen en Frank heeft de ploeg niet. Oftewel: hup Bauke, vroeg aanvallen!
Jacobus 25 juli 2015 11:18
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er worden dit jaar nu al vanaf bocht 5 dranghekken geplaatst, dus dat is positief.

Bij mijn weten stonden de dranghekken in 2011 en 2013 ook zo'n beetje vanaf bocht 5.

Het gekkenhuis in bocht 7 werd in 2008 afgezet met een lintje, zal nu niet veel meer zijn.

Alp d'Huez bocht 7 Tour de France 2008
rustdag 25 juli 2015 11:21
Leon 25 juli 2015 11:38
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het lijkt me sowieso een bijna onmogelijke
> opdracht voor Quintana. Het stuk in de vallei is
> veel te lang om al eerder een solo aanval te
> wagen. En de Alp lijkt me te kort om bijna 3
> minuten te pakken. Tenzij Froome een echt slechte
> dag heeft. De oorspronkelijke rit over
> Telegraphe/Galibier had net iets meer
> mogelijkheden geboden.

Dat laatste betwijfel ik: die vallei na de afdaling van de Croix de Fer is een km of 8, maar na de afdaling van de Galibier is er ook nog een flink stuk vallei. Lood om oud ijzer dus.
Velodroom 25 juli 2015 11:44
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is niet te hopen dat er mogen op de Alpe een
> renner in staat is om de 6 w/kg [DrF] te
> benaderen, waar 40 minuten voor nodig is om 1124
> hoogtemeters te overwinnen bij een lengte van 13,8
> km. Een redelijke "frisse" berggeit zou misschien
> in de buurt van 5,8 w/kg kunnen komen en klokt dan
> 41'20."

Met deze voorspelling is Froome anderrhalve minuut sneller dan in 2013. Dat is fors.
Andere Peter 25 juli 2015 11:47
Spreidingsbeleid. Van alle volksfeesten weten we dat er minder excessen zijn wanneer er meerdere centra zijn. Zet alle dronken malloten op één plek en je vergroot de kans op excessen.

Alpe d' Huez kan maar beter wat vaker overgeslagen worden. Er zijn genoeg andere mooie bergen. Zij die alleen voor Bocht 7 komen zullen zich verspreiden over meerdere etappes en sommigen zullen zelfs wegblijven.

Alternatief vind ik ook om Alpe d'Huez eens te rijden in het begin van een etappe. Het hoeft de finishplaats niet per se te zijn. Vorig jaar hebben we gezien dat je er met een peloton vanaf kunt rijden. Dus doe wel de klim, maar finish 50 km verderop. Dat zal de gekte ook verminderen. Tenslotte lijkt het mij een fantastische klim als je hem eens helemaal zonder publiek doet, zoals die smalle haarspeldklim naar Montvernier. Ik weet niet of dat logistiek/organisatorisch haalbaar is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 11:48 door Andere Peter.
Fashionisto 25 juli 2015 11:56
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lucho Herrera Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het lijkt me sowieso een bijna onmogelijke
> > opdracht voor Quintana. Het stuk in de vallei
> is
> > veel te lang om al eerder een solo aanval te
> > wagen. En de Alp lijkt me te kort om bijna 3
> > minuten te pakken. Tenzij Froome een echt
> slechte
> > dag heeft. De oorspronkelijke rit over
> > Telegraphe/Galibier had net iets meer
> > mogelijkheden geboden.
>
> Dat laatste betwijfel ik: die vallei na de
> afdaling van de Croix de Fer is een km of 8, maar
> na de afdaling van de Galibier is er ook nog een
> flink stuk vallei. Lood om oud ijzer dus.

De Galibier zelf is natuurlijk een stuk zwaarder: dat had wel in Quintana's voordeel gewerkt.
JW 25 juli 2015 11:59
En de steilte van de afdaling verschilt m.i. toch meer.
Vanaf Allemond tot Bourg is het vrij vlak, vooral het laatste stuk.
De Galibier via Lautaret en La Grave naar Bourg is 600 meer dalen, en dat blijft vooral naar beneden gaan.
Jacobus 25 juli 2015 12:06
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alternatief vind ik ook om Alpe d'Huez eens te
> rijden in het begin van een etappe. Het hoeft de
> finishplaats niet per se te zijn. Vorig jaar
> hebben we gezien dat je er met een peloton vanaf
> kunt rijden. Dus doe wel de klim, maar finish 50
> km verderop. Dat zal de gekte ook verminderen.
> Tenslotte lijkt het mij een fantastische klim als
> je hem eens helemaal zonder publiek doet, zoals
> die smalle haarspeldklim naar Montvernier. Ik weet
> niet of dat logistiek/organisatorisch haalbaar is.

De Montvernier is 'gewoon' een stuk weg waar geen mens aan woont, zonder afslagen, kun je relatief makkelijk afzetten voor een dag.

Dat zal bij de Alpe wel wat lastiger zijn, meerdere dorpen aan de klim met bovenop een wat groter dorp wat draait op het toerisme (ook wel wat in de zomer), ze zullen wel flink betalen om aankomst plek te mogen zijn, dat moet wel terug verdient worden. Maar een etappe Bourg d'Osains - La Toussiere (over de Alpe, Sarenne en Galibier) is best lekker.
Jacobus 25 juli 2015 12:13
Of je nou eerst over de Croix de Fer of over de Galibier gaat, er zit een 'te' groot vlak / licht dalend stuk in het parcours. Gisteren was de kans (!) om op een eerdere helling aan te gaan, daar waar Nibali ging.

Daar leent deze etappe zich veel minder voor, het zal op de Alpe gaan gebeuren schat ik zo in.

Enige tactiek die ik nog kan bedenken, Movistar stuurt 6 man mee in de aanval, Quintana rijdt weg op de Croix de Fer, daalt met de 6 man voorop en overbrugt daarmee het stuk vlak. Maar dit is enkel een niet zo realistisch droom!
Massimo 25 juli 2015 12:16
En wat snap je niet aan "debielen"?
Bromertà 25 juli 2015 12:20
Heb ik ergens de naam Froome genoemd? Vreemd, dat die jongens van Fiets een nog snellere tijd schatten, maar wel heel vaag doen over "eventuele" vermoeidheid. Dat is geen "voorspellen" meer. en zo heb je na afloop altijd gelijk, want verzandt in theoretische generalisaties.
Andere Peter 25 juli 2015 12:29
Die tactiek lukt alleen als ze de kopgroep met al die Movistars laten lopen. En dan rijdt het peloton dus rustig genoeg om alle mannen van Sky te laten overleven. Hoe dan ook zal er dan steun zijn voor Froome.

Ik denk juist dat de enige tactiek is om Froome zsm te isoleren. Hoog tempo rijden vanaf begin CdF. Alleen de top-10 nog over, 5 km onder de top. Dan de (bijna) geïsoleerde Froome onder druk zetten. Quintana demarreert. Hopen dat Nibali en evt Valverde (afdaling) mee kunnen. Ze hebben een kans als het in de vallei zonder helpers 3 tegen 1 is.

Ik verwacht trouwens dat Movistar gewoon gaat over AK2 + AK3 + etappe.
Velodroom 25 juli 2015 12:30
Bromertà 25 juli 2015 12:34
Trouwens, die jongens van Chronoswatts laten dit zien:

Christopher Froome Tour de France 2013 (#18) 40'56 5.92 412

[www.chronoswatts.com]
Kuiperberg 25 juli 2015 12:41
Ik heb maar één hoop. Dat de "supporters" de renners vrije doorgang geven en Froome met rust laten. Heb zelf op de Alpe d'Huez gestaan tijdens de zege van Hinault-Lemond, ze kwamen destijds samen over de streep. Man, wat was er toen nog een ruimte op de Alp.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 12:42 door Kuiperberg.
Carlos Danger 25 juli 2015 12:41
Eerst de kwalificaties op de Ungaroring bekijken.
Het 'schaderapport Alp d'Huez' lees ik later vandaag wel.

Hup Serge!
Curzio 25 juli 2015 12:45
Van Movistar verwacht ik dat ook. Tinkoff en Astana gaan echter wel vuurwerk maken verwacht ik, en die teams maken de laatste dagen ook een goeie indruk, dus ik ben benieuwd of Sky en Movistar dat kunnen controleren.
Curzio 25 juli 2015 12:45
Zou me niks verbazen als Froome ook de bollentrui probeert te pakken om de Fransen die hem langs de kant uitjouwen een lesje te leren. Of dat verstandig is valt echter te betwijfelen.
Curzio 25 juli 2015 12:46
Het zou me niks verbazen als Froome ook de bollentrui probeert te pakken om de Fransen die hem langs de kant uitjouwen een lesje te leren. Of dat verstandig is valt echter te betwijfelen.
JW 25 juli 2015 13:34
Vier figuranten weg, en die mogen wat minuten pakken.
Het peloton legt zich er snel bij neer.
Start bergaf is toch wat anders dan start bergop.
aartstyle 25 juli 2015 13:41
die beginnen dadelijk met 6 of meer minuten aan de croix de fer. Toch een aanzienlijke kans dat ze onderaan de alpe ook nog voorop zijn als het niet meteen ontbrandt op de croix de fer
Fashionisto 25 juli 2015 13:50
Dat denk ik niet, zodra de weg omhoog loopt, ontploft het peloton.
JW 25 juli 2015 13:52
De klassementsteams zitten in elk geval attent vooraan in St Jean.
Nürburgring78 25 juli 2015 13:53
De vier krijgen wel erg veel ruimte. Zeven minuten al.
Fashionisto 25 juli 2015 13:53
Maar dat de kopgroep nu richting de 7 minuten gaat, is allesbehalve gunstig voor Bardet.
Die ploeg kan beter de achtervolging inzetten in plaats van enkel gegroepeerd schoon volk te wezen.
aartstyle 25 juli 2015 14:00
het zal wel weer wa hten zijn op alberto.
Nürburgring78 25 juli 2015 14:13
Kruijswijk en Weening trekken ten aanval!
JW 25 juli 2015 14:16
AG2R brengt het peloton weer richting ontsnappers.
JW 25 juli 2015 14:26
AG2R gooit al zijn kaarten wel vroeg op tafel.
Kruijswijk heeft verstandig gepast.
Alleen Majka, Ancona en Plaza vormen nog het jachtwild.
Froome is twee man kwijt, er zijn al veel afhakers.
Nürburgring78 25 juli 2015 14:28
Opvallend; Frank nú al achterin.
JW 25 juli 2015 14:32
Nog 12 km tot de top, en alleen het viertal nog (ruim 5 min) voorop.

AG2R wil Bardet nog als eerste boven brengen. Peraud verzet berenwerk.
shake 25 juli 2015 14:45
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 14:47 door shake.
Anony 25 juli 2015 14:46
Dat is Frank niet volgens mij. Maar ik volg maar met een half oog voorlopig.
JW 25 juli 2015 14:49
Leider Geniez nog 5 km van de top op 3'50"

Terwijl Movistar nu de leiding overneemt !
JW 25 juli 2015 14:49
Ook Astana neemt over.
Anony 25 juli 2015 14:50
Ok ik zie hem nu wel absoluut niet meer op de voorposten zitten.
Nürburgring78 25 juli 2015 14:50
Nóg 5 km! Wat een kl*te-berg mensen! smiling smiley

En de mensen van Movistar en Astana melden zich nu voorin.
Veel renners moeten er af en ik denk dat we aan de top nog een select groepje over hebben.
Wel zo overzichtelijk.
AK 25 juli 2015 14:51
Gesink lijkt niet meer zo goed...
Anony 25 juli 2015 14:52
Frank lost.
Aanval Valverde.
Nürburgring78 25 juli 2015 14:52
Aanval Valverde!!
JW 25 juli 2015 14:52
o.a. Poels, Thomas, Frank, Barguil gelost.

Valverde gaat !
JW 25 juli 2015 14:54
Froome nog met Roche en Porte.
Valverde gaat door, nog alleen.
Rudy t. 25 juli 2015 14:55
Valverde heeft orders? Nibali krijgt z'n derde plek in de schoot geworpen zo
Fashionisto 25 juli 2015 14:57
A Colombian conspiracy: Serpa in de attaque!
Nürburgring78 25 juli 2015 14:58
JW 25 juli 2015 14:59
Valverde heeft 30 sec
En nu gaat Quintana
JW 25 juli 2015 15:00
Nog maar 1 Sky in steun voor Froome,
en de rest in zijn wiel.
Nürburgring78 25 juli 2015 15:00
Froome heeft nog 1 man over!! Het spel is op de wagen.
JW 25 juli 2015 15:01
Valverde/Quintana nu samen.
JW 25 juli 2015 15:03
Groepje Froome nog miniem.
De Nederlanders er ook af.
Erik S. 25 juli 2015 15:03
Gesink weg? (Ondertussen waait er voor de deur een boom om... aandacht verdelen maar)
Wanny 25 juli 2015 15:04
Verwacht dat het voor de Alp wel weer samenloopt. Verschillen zijn klein.
JW 25 juli 2015 15:05
Alleen Nibali nog bij de twee Sky s
JW 25 juli 2015 15:05
Aanval Nibali, Porte ook eraf.
Velodroom 25 juli 2015 15:08
Terwijl de ratatouille storm huishoudt op de Neeltje Jans drukken de TDF favorieten armpje.
Westfalen 25 juli 2015 15:09
Hopen dat Gesink zich wat kan herpakken.
AK 25 juli 2015 15:09
Gesink in groepje met Kruijswijk, Mollema, Poels en Bardet over de top.

Dus geen paniek..
Sub Culture 25 juli 2015 15:14
Alles weer samen. Jammer.
PVW 25 juli 2015 15:15
Hesjedal dit jaar ook wel een echte man vor de derde week.
JW 25 juli 2015 15:15
Veel terugkomers nu, waaronder Mollema, Gesink en Contador

Intussen enkele terugkomers gedemarreerd.
JW 25 juli 2015 15:15
En Froome alweer 3 knechten.
Anony 25 juli 2015 15:16
Hesjedal, Pinot, Plaza en Anacona in de achtervolging.
Daarachter hergroepering, zelfs Frank is terug.
Anony 25 juli 2015 15:16
Andere Peter 25 juli 2015 15:17
Quintana kan de bergtrui in theorie nog winnen. Dan moet hij de etappe winnen en dan moet Froome 6e worden.
JW 25 juli 2015 15:18
Pinot, Hesjedal, Plaza en Anacona zijn degenen die zijn weg gereden.
De groep gele trui groeit naar door.
PVW 25 juli 2015 15:18
Frank de enige ontbrekende naam nog uit de top 10, of heb ik die over het hoofd gezien?
AK 25 juli 2015 15:21
Frank zit er ook weer
Wanny 25 juli 2015 15:22
Kruiswijk had in dat groepje met Hesjedal niet misstaan. Die kunnen weleens een goede kans maken.
JW 25 juli 2015 15:26
Geniez overigens nog steeds eenzame leider, op 3'30"voor groep gele trui.
Rolland aangesloten bij gr. Pinot.
Tinuz 25 juli 2015 15:29
Voor Mollema en Gesink wordt het harken voor plaatsbehoud. Strijden om ritwinst zal er totaal niet inzitten.
Wanny 25 juli 2015 15:32
Gesink blijft wel staan, die verliest geen minuten op Frank.

Mollema lijkt me sterker dan Frank, maar gevaar komt dan weer van Bardet.

Voor ritwinst moet er anders gekoerst worden. Meerijden en wachten tot de toppers versnellen is niet zo succesvol.
JW 25 juli 2015 15:32
Geniez bijna beneden in Allemond.
Met de mooie herberg La Douce Montagne, bekend van Avondetappe, en geliefde uitvalsbasis van Nederlandse fietsers en skiërs.
Anony 25 juli 2015 15:37
Mollema zal Frank wel pakken denk ik. Tenzij die zijn etappe erg goed heeft ingedeeld.

Ondertussen blijft Geniez uitstekend doorvlammen. Benieuwd of hij dat door kan trekken op de Alpe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 15:38 door Anony.
Wanny 25 juli 2015 15:43
Saaie boel met die lange afdaling en vlakke stukken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 15:43 door Wanny.
Nürburgring78 25 juli 2015 15:47
We naderen nu de legendarische Alp en ik hoop op spektakel!
JW 25 juli 2015 15:51
Bocht 7 mag straks klappen voor de held van de dag, Geniez.
Wat nog niet wil zeggen dat hij de etappe gaat winnen.
Wanny 25 juli 2015 15:52
Hesjedal lijkt me de te kloppen man daarachter.
Nürburgring78 25 juli 2015 15:54
Ik vrees dat de voorsprong van Geniez niet voldoende is.
Maar hij mag me verbazen. Het zou hem gegund zijn.
Nürburgring78 25 juli 2015 15:58
Nürburgring78 25 juli 2015 16:02
Froome maakt geen ijzersterke indruk vandaag.
Wanny 25 juli 2015 16:05
Jammer dat Poels moet knechten.
PVW 25 juli 2015 16:05
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bocht 7 mag straks klappen voor de held van de
> dag, Geniez.
> Wat nog niet wil zeggen dat hij de etappe gaat
> winnen.

Ook hier een boom om dus even wat gemist. Nibali zit nog voor de groep gesink? Of er acheter?
Nürburgring78 25 juli 2015 16:07
Nibali zit er nog een beetje achter. En Valverde gaat!
Wanny 25 juli 2015 16:08
Nibali bij Gesink. Weinig verschuivingen vandaag.
Nürburgring78 25 juli 2015 16:14
Nou, dit is me toch wel een aanval hoor van Quintana!
Al is de achterstand op Froome wel erg groot. Maar de dagzege is nog wel in zicht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 16:15 door Nürburgring78.
Anony 25 juli 2015 16:18
Hoop dat Frank door die materiaalpech niet uit de top tien duikelt.

C'mon Ryder.
Anony 25 juli 2015 16:26
Pinot vs. Hesjedal vs Quintana. De Fransman en de Colombiaan ontketend, de Canadees vechtend. Spannend.
Froome moet zijn meerdere erkennen, maar zal het redden voor geel. Mede dankzij Poels en Porte.
Wanny 25 juli 2015 16:28
Quintana verliest dus de Tour in Zeeland.
Anony 25 juli 2015 16:31
Objectief wel een prachtige editie van de Alpe.
Kuiperinho 25 juli 2015 16:32
Pinot en bardet laten toch wel veerkracht zien deze tour. Chapeau
Anony 25 juli 2015 16:36
1. Pinot
2. Quintana + 17"
3. Hesjedal + 40"
Anony 25 juli 2015 16:37
1. Pinot
2. Quintana + 17"
3. Hesjedal + 40"
4. Valverde + 1'37
5. Froome z.t.
Sub Culture 25 juli 2015 16:41
Behalve bij Nibali en Quintana waren de knechten beter dan de kopmannen.
Leuke strijd nog op het einde.

Al die mongolen die naar de Alpe d'Huez gekomen zijn om daar boe te roepen moeten zich schamen.
Kuiperinho 25 juli 2015 16:42
Mooie klim, geen grote incidenten en de 2 pure klimmers op 1 en 2 op de alp. Mooie afsluiting
Inigo 25 juli 2015 16:46
Inderdaad. Poels en Porte beter dan Froome, Kruiswijk beter dan Gesink, Jungels beter dan Mollema
Nürburgring78 25 juli 2015 16:47
Twee landgenoten bij de eerste zeven in het klassement.
Toch niet onaardig lijkt me. Wordt weer gezellig druk bij de criteriums.
Velodroom 25 juli 2015 16:47
Nauwelijks verschil met 2013 klimtijden, veronderstel ik. Brommie heeft zijn TI toch goed gecalibreerd. cool smiley De aller tijden 200 lijst zal niet veel verandering ondergaan.
predator 25 juli 2015 16:47
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Behalve bij Nibali en Quintana waren de knechten
> beter dan de kopmannen.
> Leuke strijd nog op het einde.
>
> Al die mongolen die naar de Alpe d'Huez gekomen
> zijn om daar boe te roepen moeten zich.

Schande inderdaad.
Velodroom 25 juli 2015 16:49
Mollema is de vleesgeworden locomotief. Gesink miste nu zijn wintervet. Volgend jaar forza!
predator 25 juli 2015 16:49
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Quintana verliest dus de Tour in Zeeland.

Dat weet je nooit, dan had er misschien meer spanning/druk op gestaan.
Andere Peter 25 juli 2015 16:49
Beetje onzin hoezeer Michel nu de nadruk leg op de kracht van de ploeg van Froome die beslissend zou zijn geweest. Ze hebben allemaal goede ploegen, hè. Ik doe niets af aan het superwerk van een man als Poels hoor. Maar we moeten niet doen alsof Quintana deze Tour geen steun heeft gehad van de ploeg... Fantastosch werk van Valverde, altijd maar de versnellingen van Quintana voorbereiden door met demarrages die tempowisselingen af te dwingen. En ik heb erg genoten van de twee keer dat vriendje Serpa daar nog een snok aan mocht geven.

Ook het simplisme van Tour verloren in Neeltje Jans hoef ik niet meer te horen. Wat een onzin. Dat was óók op waarde geklopt. Ze zijn allemaal in 3 weken wel wat tegengekomen. Die lastige beginetappes lagen daar juist om verschillen te maken. Er waren 3 weken om dat goed te maken. Dat is niet gelukt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 16:55 door Andere Peter.
AK 25 juli 2015 16:49
Daarom eigenlijk ook blij dat Froome gewonnen heeft
Andere Peter 25 juli 2015 16:52
Goede vaststelling. En besef dat vroeg in de Tour Nibali minder was dan zijn helpers. Volgens mij zie je hierin hoe slopend het parcours en het koersverloop zijn geweest. Die kopmannen zijn heus de beste renners van de ploeg. Maar niemand kan dat op elke dag laten zien. De helpers hebben allemaal dagjes in de frontlinie kunnen overslaan.
Velodroom 25 juli 2015 16:54
Volgens @faustocoppi60 reed Quintana 39:22 en Pinot 41:16. Froome hier dichtbij.
utrecht 25 juli 2015 17:13
wat een geweldige etappe weer. Ik heb echt genoten van deze tour. Quintana mag zichzelf voor z'n kop slaan. Froome leek de hele week al kwetsbaar, hij is het pas in de laatste 1,5 etappe gaan testen. Terwijl er toch veel meer mogelijkheden waren. Bijvoorbeeld de meerdere keren dat Contador aanvalde en Valverde er heen snelde. Dat was het moment voor Quintana geweest om te gaan. Als Contador in de positie van Quintana zat met Quintana's benen had ie een manier gevonden om de tour te winnen. Daar ben ik van overtuigd.

2 nederlanders in de top 7. Voor het eerst sinds 1989. De top 5 is denk ik de onbetwiste top 5 van de grote ronde renners van de afgelopen jaren. Dan sta je er op plek 6 en 7 toch heel mooi bij. Beste van de subtop.
Mazter 25 juli 2015 17:16
Volgens mij kwam Froome gewoon voor Poels en Porte over de finish en Mollema voor Jungels. Als knecht is het natuurlijk makkelijk rijden als je weet dat je finish een paar kilometer eerder is. Je wilt dan soms zelfs te hard gaan rijden en dat deed met name Poels iets te vaak. De conclusie is dan meestal dat de knecht beter is, maar die kan rustig in het rood rijden en zich laten lossen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 17:20 door Mazter.
utrecht 25 juli 2015 17:17
Andere vaststelling is toch wel dat de Nederlandse wielerfan die op de Alp D'Huez staat over het algemeen een eng gedrocht is die gelukkig totaal niet representatief is voor de gemiddelde Nederlandse wielerfan. Dat hebben de 350.000 man die bij de proloog langs het parcours stonden wel bewezen.
Curzio 25 juli 2015 17:18
Vond Wuyts ook erg negatief inderdaad. Dat het een fletse Tourwinst was. En dat Froome in 2013 beter was.

Het parcours was volledig op maat van Quintana. Froome was echter beter in het waaiierrijden, in de kasseien, in de punch-aankomsten, veruit de beste in de eerste aankomst bergop, onaantastbaar in de overgangsritten en pas in de laatste twee bergritten wat barstjes vertonend.

Tuurlijk, het zijn niet de tijden van Armstrong en zijn dominantie, gelukkig niet zeg. Maar de tourzege van Froome is zeer verdiend en er valt mijns inziens niets op af te dingen. (Als Quintana wat had gewild dan had hij gisteren vroeg moeten aanvallen toen Valverde ook vooruit was: het parcours leende zich daar veel beter voor dan vandaag.)
Slimmerd 25 juli 2015 17:21
Iedereen op die berg was natuurlijk Nederlander...
balea lac 25 juli 2015 17:22
ik vond het in ieder geval geen saaie tour. valverde/Quintana/contador deden wat ze konden.
de tours van Indurain en armstrong waren extreem saai.
Kuiperberg 25 juli 2015 17:25
Een wonder dat Froome heel is gefinished. Er waren delen bij waar hij flinke duwen kreeg en ook werd er weer gespuwd. Terechte winnaar trouwens. Quintana heeft te lang gewacht met aanvallen. Had zeker gisteren eerder kunnen attaqueren.
Laten ze nu de Alpe d'Huez maar een tijdje schrappen, want dit leek soms nergens op. Groot deel van de toeschouwers gedraagt zich prima, maar er komen wel steeds meer gekken en mafkezen bij. Ook schandalig het boegeroep naar Froome. Was maar goed dat Poels en Porte voor hem reden, anders had ik niet voor hem ingestaan.
rustdag 25 juli 2015 17:31
Echt vet hoor 6 en 7 in de Tour, nooit verwacht dit.
JW 25 juli 2015 17:31
thumbs up

Op alle punten eens !
ton duk 25 juli 2015 17:31
6 en 7 voor HOL !!
gr

HUP.HOL.NL
Anony 25 juli 2015 17:33
Zoals Utrecht terecht opmerkt: de beste ronderenners bevolken stuk voor stuk de top vijf (onderlinge volgorde doet er even niet toe). Rodriguez had in dat opzicht dan zesde moeten worden, maar zijn hoofdrol qua klassement lijkt - zeker in de Tour - verleden tijd.

Al bij al een terechte eindzege van Froome, de betere over drie weken en verschillende parcoursen. Chapeau aan Quintana en Movistar om het nog te proberen, maar het niveauverschil met Froome was te klein en diens voorsprong reeds te groot. Nibali en Contador hebben ook wat gepoogd, maar het is de van meer pech gespaard gebleven Valverde die dan toch eens het eindpodium haalt. Het lag bij hen uiteindelijk allemaal dicht bij elkaar.

Bravo aan de Nederlanders. Bravo aan de Belgen. Onze twee landen hebben er een heel verschillende, maar globaal gezien mooie Tour opzitten met de aanwezige renners. Een paar teleurstellingen, maar vooral een paar uitblinkers.
JW 25 juli 2015 17:34
En dan zie je nog maar een fractie van wat daar gebeurt.
Vooral ook jammer voor de vele echte wielerfans die er staan.
En natuurlijk zijn de hooligans niet alleen Nederlanders.

Maar dit is sportonwaardig !
Eazster 25 juli 2015 17:37
Vandaag was zo'n etappe waar alle mooie facetten van het wielrennen aan het daglicht kwamen. Echt genoten ,van Froome ,Quintana de Nederlanders in dienst of de kopstukken ,Pinot.
Mooi teamwork gezien in zowel aanvallend (Movistar + serpa) als zowel verdedigend opzicht (SKY) en Froome wint hier de Tour door uiteindelijk gewoon de sterkste te zijn. Voor Quintana kwam de topvorm zoals gebruikelijk in de derde week net iets te laat ,en verliets naar mijn zinien de Tour op die eerste aankomst bergop waar Froome slim als hij was achteraf gezien een mokerslag uitdeelde.

Bijna alle landen kunnen denk ik ook tevreden zijn:

GB\Kenia: Froome wint de Tour + etappe Cavendish
Spanje: Valverde podium ,winst etappe Plaza en Rodriguez 2x
Duitsland: 5 Etappes en misschien morgen wel #6
Frankrijk: 3 Etappes van hun goudhaantjes en hele mooie
Nederland : 2 man op een knappe top 10 plek. Maximaal gepresteerd
Belgie: Mooie overwinnig van van Avermaet en ook Pauwels met een knappe 13 e stek
Australie : Overwinning Dennis ( hadden met Orica natuurlijk wel op wat meer gehoopt)
Colombia: 2e stek Quintana en Witte trui
Polen: Winst etappe Majka
Italie: Winst etappe Nibali + 4e stek AK
Tsjechie: Stybar 1x ritwinst
Slowakije: groen voor Sagan en voor mij spektakel man van de hele Tour

Grote verliezer lijkt dan in eerste instantie VS te zijn met van Garderen die uitvalt en een ietwat tegenvallende Talansky die nte geen top 10 plek behaald.
Goozzer 25 juli 2015 17:46
Ook dat, inderdaad. Het gezeur erover is bovendien ook erg vermoeiend...
Goozzer 25 juli 2015 17:47
Toch moet je dat natuurlijk maar kunnen, en is het in zekere zin verbazingwekkend dat Poels en Porte nog uit de dood opstonden...
Goozzer 25 juli 2015 17:49
Geldt heus niet alleen voor Froome...
rustdag 25 juli 2015 17:55
Poels gaat lekker los op die fransen

[nos.nl]
Mazter 25 juli 2015 18:00
Ik denk niet dat het uit de dood op staan is. Sky rijdt volgens mij het slimste wielrennen ooit. Het leek er inderdaad ook bijna op dat de knechten een diensten draaiden. Op de dagen dat ze het niet aankonden forceerden ze ook niet maar reden gewoon eigen tempo in de afwachting of ze terug konden komen. Anders namen ze gewoon een algemene snipperdag en pakten ze de eerste beste bus naar de finish. Ook op aanvallen reageren ze niet ad hoc maar versnelden ze een beetje en reden tegen het rood aan terug.

Wat dat betreft deed Poels het in zijn enthousiasme niet echt via de Sky-methode door direct achter Quintana aan te gaan bij diens eerste aanval. En gisteren bij zijn pech methode werd Froome ook min of meer gedwongen van die filosofie af te stappen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 18:02 door Mazter.
JW 25 juli 2015 18:05
En zo kreeg deze zwaarste Tour sinds tijden, met zijn sterk bezette rennersveld, toch de geweldige finale die hij verdiende. Zonder belangrijke uitvallers door valpartijen, en met een terechte uitslag.
Quintana/Movistar deden wat ze beloofden met serieus aanvalswerk. Of ze meer kans op succes hadden gehad door er dagen eerder aan te beginnen valt achteraf nauwelijks te beoordelen.
De grote vier, met de toch wel verrassende Valverde, bleken inderdaad de toppers die voldeden aan alle voorspellingen.

Dat de plaatsen achter hen werden ingenomen door Gesink en Mollema was m.i. toch wel één van de grootste verrassingen in deze toptien. Temeer daar ze die positie niet te danken hadden aan minutenwinst via een ontsnapping, maar via drie weken onafgebroken zwoegen in het spoor der groten. Niet toevallig dat ze vandaag in dezelfde groep arriveerden als Contador en Nibali.

Gesink reed deze ronde dicht in het spoor van Contador en Nibali, soms er zelfs voor, en toonde zich herboren als sterke ronderenner. Die. als hij daarvoor kans zag, ook voor de aanval durfde kiezen.
Mollema kreeg veel te weinig waardering van Nederlanders voor zijn aanklampen bij de besten. Al die andere (sub-)toppers die hij achter zich liet hadden dat graag geëvenaard.
M.i. in deze Tour een absolute topprestatie van beide Nederlanders.

Ook een mooie etappewinnaar vandaag. Heel wat liever een klassementsrenner, die de hele Tour heeft meegestreden voor een mooie klassering, als winnaar vooraan dan iemand die al meer dan twee uur achter staat op de gele trui.

Alles bijeen een mooie Tour !
En zeker voor Nederland ...
Andere Peter 25 juli 2015 18:08
thumbs up

Zonder twijfel draaiden de knechten dagdiensten. Ze wisselden elkaar duidelijk af. Daarbij hanteert Sky niet een vast stramien, maar wordt de volgorde voortdurend aangepast. Ongetwijfeld ingegeven door allerlei metingen. Zo halen ze het maximale uit elke helper. Zo is steeds een ander de laatste man bij Froome. Staat Roche er wat minder voor, dan slaat hij een dag over. Energie sparen in de bus. Thomas zakte volgens velen eergisteren enorm door het ijs, maar ik denk dat dit wel meeviel. Ik denk dat hij voorzag dat hij een paar minuten zou verliezen en dat zijn klassement naar de knoppen was. Dan is het devies: energieverlies minimaliseren en lekker 2 minuten verlies pakken. Om vervolgens weer een helpersrol te pakken,
Wanny 25 juli 2015 18:17
Zeker een topprestatie van Gesink en ook Mollema een mooie plek. Jammer dat de rest op Kruiswijk in de Alpen na niet in staat was de Tour te kleuren. Ik zal me over 5 jaar toch meer van Bardet en Pinot herinneren dan wat Mollema hier heeft gepresteerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 18:17 door Wanny.
Wanny 25 juli 2015 18:23
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beetje onzin hoezeer Michel nu de nadruk leg op de
> kracht van de ploeg van Froome die beslissend zou
> zijn geweest. Ze hebben allemaal goede ploegen,
> hè. Ik doe niets af aan het superwerk van een man
> als Poels hoor. Maar we moeten niet doen alsof
> Quintana deze Tour geen steun heeft gehad van de
> ploeg... Fantastosch werk van Valverde, altijd
> maar de versnellingen van Quintana voorbereiden
> door met demarrages die tempowisselingen af te
> dwingen. En ik heb erg genoten van de twee keer
> dat vriendje Serpa daar nog een snok aan mocht
> geven.
>
> Ook het simplisme van Tour verloren in Neeltje
> Jans
hoef ik niet meer te horen. Wat een
> onzin. Dat was óók op waarde geklopt. Ze zijn
> allemaal in 3 weken wel wat tegengekomen. Die
> lastige beginetappes lagen daar juist om
> verschillen te maken. Er waren 3 weken om dat goed
> te maken. Dat is niet gelukt.

Je verliest de Tour nooit in 1 etappe, maar de rit naar Neeltje Jans is wel beslissend geweest in deze Tour. Door die rit is Quintana nooit meer in de positie geweest om Froome echt te bedreigen. Uiteindelijk bleken ze elkaar in de bergen redelijk waard.
Goozzer 25 juli 2015 18:30
Zeker, al is dat m.i. niets nieuws. De manier waarop ze het doen, en waarop renners zich weten te herstellen, is m.i. echter nog niet vaak vertoond. Alle lof daarvoor overigens...
cyclingfreakske 25 juli 2015 21:34
Quintana zelf bevestigde vlak na aankomt bij het interview dat hij de Tour verloor in de rit naar Neeltje Jans. Niet enkel een val maar de wind die waaiers veroorzaakte hebben hem veel tijd gekost. En uiteraad de ploegentijdrit koste ook extra tijd. Hijzelf zei dat hij wel tijd terugnam nadien maar nooit de kloof heeft kunnen overbruggen. De eerste week koste algemeen teveel tijd.
Als je kijkt wie daar allemaal tijd verloor en de gevolgen van die valpartijen op veel volk, het heeft echt de Tour helemaal anders uitgetekend.
een aantal waren gewoon niet goed genoeg, een deel heeft lang zijn capaciteiten niet kunnen benutten door de gevolgen van valpartijen, anderen kwamen al moe aan de start of hadden zich helemaal misrekent voor hun piek.

Sky heeft na de zege van Froome in de Pyreneeen, vooral de kat uit de boom gekeken. Hij moest gewoon controleren, de rest moest aanvallen.
Tactisch is dat de perfecte situatie voor SKY, en ze hebben dat ook perfect gespeeld, zonder tegenstribbelen van de concurrentie.
Waar bijna iedereen in meeging was de manier waarop SKY al bijna anderhalve week hele groepen renners liet wegrijden voor de dagzege en toch vooraan het peleton bleef rijden om indruk te maken.

Nochtans was er wel een patroon dat de zwakte van SKY zeer duidelijk blootlegt :
Wie de laatste 14 maanden heeft opgelet, zou weten dat het team in blok vooral dan zwakker is dan ze laten uitschijnen.
Elke keer gingen ze toen de mist in, in blok. Dus hier lagen zeker kansen om het team te slopen, en in de Alpen de kopman helemaal te isoleren.
Ik hoop dat ze dat goed onthouden voor de Vuelta 2015 en de ronden volgend jaar.

Froome heeft een aantal dagen zelf al barsten vertoond. Ploegleiders hebben tv's in de wagens maar toch zagen ze het niet....
hij zag bleker, vermoeider, hijzelf ging nu veel meer commanderen aan de ploegmaats dan hij ooit heeft gedaan, en liet ploegmaats een niet te strak tempo opleggen waar de rest toch in kon meegaan... dat was een duidelijk signaal dat het vat leegliep.
Froome gaf de indruk stoicijns te zijn voor alle beschuldigingen, gespuw, urinebekertjes enz.... maar dat heeft toch heel veel energie gevreet. Niemand is daar koud voor zulke vernederingen. je bent kwaad maar moet controle houden en je niet laten meeslepen.... die paradox gaat met energie lopen.

Als je alles op de som neemt, hebben "analysten en wetenschappers" die hem trachten verdacht te maken en het publiek proberen tegen Sky uit te spelen, na gisteren en vooral na vandaag hun mond te houden, want Froome blijkt nu veel meer mens te zijn dan ze ooit durfden denken.
Waar zij zich vooral voor moeten schamen is hoe zij het publiek - ook een Vasseur en Jalabert - tegen Froome en Sky hebben opgezet en daar zeer duidelijk van zaten te genieten (zie hun giegelende kopjes nog op de Franse tv).... het heeft geleid tot de baldadigheden die sommigen langs de kant uithaalden (urine, spuwen etc etc etc).
en dat terwijl deze heren zelf kopstukken waren in het Franse wielrennen en ook internationaal, de vol epotijdperk mee uitgetekend hebben en de jongeren en iets ouderen zoals Froome, met een zure erfenis hebben opgescheept.
daarnaast hadden de heren ook een "analist wetenschapper" die wattages etc berekende en als niet mogelijk werden bestempeld : toevallig was dit een man uit het tijdperk Jalabert, ook beste vrienden, en toevallig Mr. Festina genaamd...vanwege het epo verleden en al de rest dat binnen Festina lag te stinken.

Dat zijn dan ex prof, en ex verzorgers uit een vergiftige periode waar ze vlot hebben meegedaan, die voor de Franse media commentaar geven en "wetenschap" prediken.

Wat wij (tv kijkers over de wereld " vooral onthouden is :
- Frankrijk is een mooi land met behoorlijk wat kutsupporters en holligans.
- Frankrijk bijlange niet het land is van de gastvrijheid (ook hotelpersoneel was vaak nukkig blijkt van inside nieuws)
- Frankrijk qua hotelaccomidatie vooral aftandse en bouwvallige koterij heeft.
- Fransen lang niet zo sportief zijn naar iedereen toe zoals ze beweren te zijn.
- De Tour zich in Frankrijk afspeelt maar heel wat Fransen toch niet zo houden van de Tour en het liever niet zien plaatsnemen ?

de rest beschaamt is voor wat zich naast de kant en hotel heeft afgespeeld.
Ook de UCI commisaris die alles stuurt in de wedstrijd, openlijk zei dat hij beschaamd was voor zulk publiek zijn job te moeten uitoefenen.... de boodschap was bijzonder duidelijk.
en ASO het vertikte van het publiek aan te manen tot sportiviteit, ondanks iedereen naar hen luistert omdat dan "GOD" spreekt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 21:39 door cyclingfreakske.
Rudy t. 25 juli 2015 22:28
Beetje dubbel vind ik het. Mollema en gesink natuurlijk zeer goed, maar helemaal objectief zijn we natuurlijk allemaal níet. Vorig jaar werd trek 8e met zubeldia, daar werd niemand warm of koud van, zouden ze nu heel veel blijer zijn met een vergelijkbare tour van mollema? Volgend jaar met jungels proberen?

Mooiste beelden trouwens van Valverde aan het janken vandaag..
JW 25 juli 2015 22:31
Quintana kan ook het lot danken dat hij die eerste Tourweek met zo weinig schade doorkwam. Na Neeltje Jans had hij nog tijd genoeg om de schade te repareren. Hij kan de twee eerste Alpenetappes afwijzen als niet geschikt, ook in de Pyreneeën verzuimde hij Froome pijn te doen.
Hij kan ook het lot vervloeken dat Froome in die eerste week een paar keer ternauwernood ontsnapte aan een val. Maar zo (on-)redelijk is het leven soms....
Bovendien mag hij wellicht de parkoersbouwers bedanken voor een parkoers op zijn maat.
Vergeleken met Contador, Nibali (en ook Gesink) mag hij niet mopperen dat hij (net als ploegmaar Valverde) nooit te maken kreeg met tegenslag als materiaalpech, lekke banden of valpartijen.
Nochtans is hij verdiende tweede geworden, op meer dan dat had hij geen recht.
En hij gooit hoge ogen om een keer de Tour te winnen. Dàt dan weer wel winking smiley

En de Fransen... tsja.. die wonen in een mooi land en zijn nogal chauvinistisch. Maar dat zelfde geldt voor heel veel andere nationaliteiten.
De manier waarop een aantal gezaghebbende ex-sporters zich gedroegen had inderdaad veel weg van een hetze. Het maakte de Tour voor de drager van de gele trui niet altijd even aangenaam.
Als bezoeker van Frankrijk heb ik heel andere ervaringen als jij hier (namens "wij, tv-kijkers"winking smiley beschrijft. Oòk en zèker met hotelpersoneel !
Van lomp en onbeleefd gedrag zijn ze niet echt gediend, maar daar kan ik ze niet ongelijk in geven.
En ja, hotelkamers kunnen weleens wat sleets zijn, maar als het eten dan heerlijk is maakt dat voor mij heel veel goed.
Die schimprede doe ik dus niet aan mee eye rolling smiley
JW 25 juli 2015 22:44
Het maakt m.i. wèl wat uit of je achtste wordt met Nibali, Peraud, Pinot, Valverde, Van Garderen, Bardet en König voor je òf zevende met het rijtje Froome, Quintana, Valverde, Nibali, Contador en Gesink voor je.

Het is maar de vraag waar Trek een renner kan kopen die het resultaat van Mollema zou kunnen verbeteren.
Rudy t. 25 juli 2015 22:56
Die renner hebben ze al.

Maar inderdaad het rijtje namen is straf. Toch was die tour van vorig jaar zo zwak niet. Valverde en mollema deden in dat veld minder goed. Ook van Garderen had dit jaar korter kunnen eindigen zonder ziek te worden.
JW 25 juli 2015 23:18
Jungels is natuurlijk nog superjong, en veel belovend.
Bovendien een goed signaal dat hij aan het slot van de Tour nog vrij goed is.
Maar of hij zo ver komt zal eerst nog moeten blijken.
cyclingfreakske 25 juli 2015 23:38
Jungels heeft er een mooie Tour opzitten, en lijkt me ook wel wat koersintellegent te zijn.
gestart zonder druk, gewoon kijken waar het schip strand... in Parijs dus en mag tevreden erop terugblikken.
beloofd nog voor de toekomst....
Bromertà 25 juli 2015 23:39
Hier de meer dan indrukwekkende cijfers van vandaag:

Tinuz 25 juli 2015 23:50
Niet heel erg verdacht, dit rijtje tijden, als je het mij vraagt.
Velodroom 26 juli 2015 00:01
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier de meer dan indrukwekkende cijfers van vandaag:

3 van hen komen in de top 100 terug; 9 in de top 200.
Maar ik twijfel er niet aan, dat ze allemaal hun stinkende best hebben gedaan.
cyclingfreakske 26 juli 2015 00:22
@ JW :
het is wat naar de buitenwereld uitschijnt, wat we in deze Tour allemaal gezien hebben en ook qua accomidaties zelfs ergens was dan de vorige 6 jaar.
Niet onze eigen ervaringen.. (de mijne waren algemeen ook goed).
maar daar ging het niet over....


het is wat wereldwijd de mensen zien en horen bij de beelden.
Hoe men omging met SKY renners en Froome.... in de meeste landen word die man zijn prestatie met respect gezien en is het onbegrijpelijk dat ook hun hele team zo behandeld word.
En vandaag zelfs Valverde de volle laag kreeg..... idem Poels op de Alp.
die boodschap komt niet goed over, en dan kaatst het gedrag van die minderheid uiteindelijk terug op de rest.
het mag overduidelijk zijn dat ASO ook verzaakt heeft hun taak te doen, en misschien wel van al die negativiteit naar SKY zat te genieten.
ASO had gewoon via de tv moeten oproepen tot sportief gedrag van de supporters, dat had heel veel gescheeld.

als het zo verdergaat en er is een aankomst op de Alp... dan zie ik vroeg of laat gebeuren dat een algemeen verbod op kamperen / feesten naast de weg en gedeeltelijk afsluiten voor het publiek het gevolg gaat zijn.
die denkpiste is er al een tijdje en de roep vanuit het peleton word steeds luider.


Verder staat Poels bekend als een vriendelijke jongen, altijd positief ingesteld en een harde werker met talenten.
Vind het Nederlandse publiek het dan normaal dat men aan de kant boegeroep uit, bier etc gooit, spuwen, schelden etc... was het een leuke boodschap ? NEEN !
denk je dat Poels dat begrijpt, omdat hij gewoon zijn taak goed uitvoert en een bepaalde sponsor op zijn trui staat ? NEEN !
En dat zijn omgeving - ondanks ze al jaren daar komen, de Fransen nog echt kunnen smaken ook al was het een minderheid ? NEEN !

misschien word de slogan wel : France, Pays de (nonde)dieu spinning smiley sticking its tongue out (al is het niet te hopen)
Slimmerd 26 juli 2015 01:42
Niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst, de sterkste renner in week 1 en 2 wint de Tour. Daar aanvallen in de eerste bergketen (dit keer de Pyreneeën) en de kloof slaan lijkt de manier. Week 3 is dan controleren en dat is altijd 'makkelijker' dan aanvallen. Vrijdag n zaterdag was duidelijk dat het blok Sky/Froome verzwakte, maar zomaar 3'20 terugpakken is geen sinecure.

Op veel vlakken een mooie Tour gezien, genoten van ook het niet opgeven van Nibali. De taaiheid an Gesink, het gehark van Mollema, het doorzettingsvermogen van Pinot/Bardet, de aanvalslust van Sagan, het ploegenwerk van Sagan, de sprints van Greipel.
Rudy t. 26 juli 2015 08:06
En Peter pouly nog steeds kom op strava...
Velodroom 26 juli 2015 11:54
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En Peter pouly nog steeds kom op strava...

Ik zag, dat Vayer daarmee op 22 juli koketteerde.
Ik zit niet op Strava, maar ik heb twijfels naar aanleiding van het screenshot, dat ik zag.
Gemiddelde van 18,6km/h met 38:34 correspondeert nu niet bepaald met 13,8km.
Bovendien stond daar LTD tussen (niet onverwacht), maar met 39:17 op 18 juli 2013, de voorlaatste TDF Alp beklimming.

Kijk het nog maar eens na. Dat Pouly eerste staat zal wel.
Bromertà 26 juli 2015 12:25
Dit is een fenomeen wat je vaker tegenkomt op Strava; de segmenten komen niet overeen met de door ASO aangemerkte klim, of andersom. In dit onderhavige geval staat dit in Strava:

Alpe d'Huez "Vieil Alpe"
Ride Segment Le Bourg D'Oisans, Rhône-Alpes, France
11.9km Distance 9% Avg Grade 720m Lowest Elev 1,751m Highest Elev 1,031m Elev Difference Climb Category 46,835 Attempts By 27,655 People


en dan volgt [all-time]
Peter Pouly Aug 22, 2012 18.6km/h 170bpm 364W Powermeter 1,603.7 38:34
2 Thibaut Pinot May 23, 2015 18.3km/h - 385W 1,583.1 39:04
3 Steven Kruijswijk Jul 25, 2015 18.3km/h - 354W Powermeter 1,579.1 39:10

maar ... met de [this week] optie ziet het er zo uit:

Thibaut Pinot Jul 25, 2015 18.8km/h - - 1,626.2 38:02
2 Steven Kruijswijk Jul 25, 2015 18.3km/h - 354W Powermeter 1,579.1 39:10
3 Adam Yates Jul 25, 2015 18.1km/h - - 1,557.9 39:42


Foutje van Strava, bedankt?
Michael B. 27 juli 2015 11:15
Strava wordt sowieso gerommeld, als zo'n Pouly echt zo goed was geweest dan had hij al lang Protour gereden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen