Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de France Etappe 21 Sèvres - Paris 109.5km

Gepost door rustdag 
rustdag 25 juli 2015 17:24
Tour de France Etappe 21 Sèvres - Paris 109.5km
rustdag 25 juli 2015 17:24






Tour de France Etappe 21 Sèvres - Paris 109.5km








Km 10.5 - Côte de l'Observatoire 2.2 km at 4.1% - cat 4


Laatste Km



























Vertrek: 16:15
Start: 16:35




TV: vanaf de start
Stream:[www.procyclinglive.com]



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 10:08 door rustdag.
Sub Culture 25 juli 2015 18:21
Snertrit, waar ik consequent naar weiger te kijken.
Allen de laatste rondjes in Parijs het kijken waard.
Wanny 25 juli 2015 18:30
Kwart voor zes tv aan dus
Andere Peter 25 juli 2015 18:36
Dan word je op je wenken bediend, want de aanloop is nog maar kort. Al na 40 km zijn ze op het circuit. En het stuk daarvoor is vooral toeristisch aantrekkelijk. Langs de Seine. Bij de passage door het Bois de Boulogne kan de helikopter zich uitleven op La Défense. Ommetje langs Trocadéro, Eiffeltoren, Dôme des Invalides, de musea Orsay en Louvre. Het is wel goed zo. Uiteraard is dit minder de laatste Touretappe dan het eerste na-Tour-criterium.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2015 18:38 door Andere Peter.
Blueprint 25 juli 2015 18:48
Mooie eindstand voor de Nederlanders, daar had ik vooraf voor getekend.
Kuiperberg 25 juli 2015 20:00
Morgen veel regen in Parijs, dus de Tour is nog niet gedaan.the finger smiley
Ron Meijers 25 juli 2015 20:15
Zeg nooit nooit. Was het vorig jaar of het jaar daarvoor niet Westra die Parijs niet haalde? Kans van 0,0001%, maar goed. Da's ook een kans.
Massimo 25 juli 2015 20:17
De plaatselijke rondjes zullen wel tijdsneutraal gaan.
Massimo 25 juli 2015 20:18
Heel knap gepresteerd inderdaad.
Blueprint 25 juli 2015 20:21
Schitterende top-vijf overigens voor deze ronde...
Hoentie 25 juli 2015 20:27
Kunnen we nu de conclusie trekken dat de Giro winnen gelijk staat aan 10 minuten minder goed in de Tour? ;-)
Andere Peter 25 juli 2015 20:45
Naarmate een zegereeks langer duurt zal de irrationele weerstand ertegen toenemen. Zou Sky er niet goed aan doen om volgend jaar twee goed gebekte Franse renners mee te nemen in de Tourploeg? Paar mannen uit de categorie Chérel of Geniez. Voorwaarde is dat die mannen in staat zijn om het Franse publiek uit te leggen wat Sky doet. Dan hebben ze in de leidende ploeg een paar landgenoten om zich mee te identificeren. Dat kan misschien een beetje bijdragen in het slaan van een brug, het in toom houden van de publieke agressie. S
Carlos Danger 25 juli 2015 21:12
De Fransen rijden schoon, dus wat hebben die bij SKY te zoeken?
Wanny 25 juli 2015 21:38
Vreemd genoeg worden veroordeelde dopingzondaars als Contador en Valverde niet uitgefloten. Dus waar zijn al die mensen nu zo op tegen.
utrecht 25 juli 2015 21:41
het weer wat wij vandaag hadden, krijgen ze morgen in Parijs. Kan leuk worden.
cyclingfreakske 25 juli 2015 21:57
Rijden de Fransen "schoon" ? of worden ze net niet minder geviseerd ?

en mocht Cockaert nu niet met Sagan in de spurt "gebotst" zijn.... dan was die andere renner wel gediskwalificeerd. Gezien SAGAN zijn prestaties en enorme populariteit bij het publiek, durfden ze niet.
Ook bepaalde Fransen die tientallen meters bidon-colle deden.... niet eens strafseconden !

De mensen zijn gewoon bespeeld door de Franse media, dat was al bezitg van vlak voor de Daupine. Vasseur, Jalabert en de nepwetenschapper (mr festina) hebben dagelijks alles goed aangedikt.
Bepaalde mensen reageeden schandelijk en aggressief, maar eigenlijk weten ze niet eens voor wat exact.
omdat het SKY is, en Froome ?

waarom vergeten ze dan hun chouchou Virenque stijf stond van het spul, Jalabert idem dito onder Sainz, en wetenschappelijke toepassingen bio)fysiologische toepassingen naar sport toe, prestaties wel degelijk kan verbeteren, zonder er direct iemand moet beschuldigd worden ?

Waarom Platinti tot het bot corrupt is en steekpenningen aanpaakt, maar toch GOD in het voetbal blijft voor de Fransman? (stel die vraag aan hun en ze lynchen je)
cyclingfreakske 25 juli 2015 21:59
oja.... binnen het peleton werd melding gemaakt van spijkers op de weg, vroeg in de klim naar de Alp.
Brieske 25 juli 2015 22:48
Slimmerd 25 juli 2015 22:49
Een stuk korter dan normaal en di kan in de avond, fraaie beelden verzekerd van een fruwelijke sprint.
Cecchini 26 juli 2015 02:21
Een soort van herststorm raasde gisteren buiten en de regen kletterde tegen het raam, eerder het weertype dat paste ten tijde van de koers van de vallende bladeren. Maar op het TV scherm zag ik renners op weg naar Alpe d'Huez, hun laatste klimkilometers makend van deze Tour. De nostalgie grijpt Cecchini nu al naar zijn keel

Een goed moment om de Tour in perspectief te zien. Cecchini begon de Tour vol hooggespannen verwachtingen. Tom Dumoulin zou waarschijnlijk dé Nederlander zijn, die na Erik Breukink eindelijk weer de Gele Trui ging aantrekken. De pijnlijke conclusie was echter, dat we net als de afgelopen 20 jaar weer diezelfde teleurstellingen moeten verwerken.

Tom en Lau gingen onderuit op weg naar Huy én Wilco daarvoor al naar Neeltje Jans, en waren daar zo van slag dat ze de eerste bus naar huis namen of anoniem in het peloton rondreden en wij ze dus niet of nauwelijks meer hebben gezien. Nederlandse sprinters ontbraken ook al in het peloton, en het was dus weer de zoveelste Tour van verloren kansen.

Gelukkig hebben we met de dieptepunten in ons leven enige routine weten te ontwikkelen, en denken we in oplossingen en niet in problemen- te veel externe advies burootjes gezien en gehoord met hun kwijlerige jargon die hun opgang kwamen maken op allerlei coaching trajectes - en kunnen we het daardoor weer een plekje geven. De eerste beste die dit cliché in mijn bijzijn gaat opperen sla ik direct finaal tegen de vlakte.

Waar dus de momenten van extase ontbraken, blonken we als Nederlanders uit óf in regelmaat óf in de rol van de trouwe knecht. De spanning van verliefdheid en wilde avonden is aan anderen gegund, maar aan ons Nederlanders de langdurige ietwat saaie relatie in de vorm van lepeltje lepeltje. Je leeft je leven van dag tot dag, de kantoorbaan van 9 tot 5, loonschaal 8/9 , 4 weken vakantie, 10 ADV, je doet geen gekke dingen, hoogstens één wijntje voor het slapen gaan, kortom niets aan de hand, je kenmerkt je door betrouwbaarheid, ze kunnen altijd van je op je aan. Kortom het leven van een degelijke klassementsrenner in de vorm van Robert en Bauke. Wij Nederlanders vinden het allemaal fantastisch die plek 6 of 7 in het AK maar de gemiddelde Duitser, Fransman, Brit, Spanjaard, Italiaan in de straten van Berlijn, Parijs, Londen, Barcelona en Florence kijkt je glazig aan als je ze op de man af vraagt of zij Robert en Bauke nog ergens hebben gezien. Er gaat bij hen geen licht op. Wie ?? Ja Tony, Mark, Thibout, Romain, Vicenzo, André, Daphne, Epke, Ireen die kennen ze wel.

Volgend jaar gaat Cecchini weer voor nieuwe kansen, en hij blijft de hoop houden dat er na een etappe weer eens een Nederlander het podium op mag voor de dagzege of een truitje, óf als het echt niet anders kan voor de strijdlustigste renner van die dag.
balea lac 26 juli 2015 07:56
Laat Ten Dam maar thuis volgend jaar. Die had gewoon moeten afstappen in de pyrineen.
Elke dag dat gedram over bronchitis en astma etc. Maar wel bier drinken, en als een martelaar willen overkomen .
Als hij verstandig is rijdt hij geen criteriums, zet hij de knop weer op de stand serieus en gaat hij voor zijn herstel.
Kuiperberg 26 juli 2015 09:27
Ach, die Fransen, ze hebben een prachtig land, mooie taal maar zijn verder ietsje te nationalistisch en arrogant. Virenque stond jarenlang stijf van de dope, maar is nog altijd een volksheld. Wat Andere Peter aangeeft is wel een goed plan voor Sky. Neem twee Fransen in dienst en of ze nu wel/niet gedrogeerd rondrijden, het zal de Fransen worst wezen, want het zijn landgenoten. Sky wordt daardoor een sympathieke club voor de Fransen en we kunnen weer rustig slapen.
Slimmerd 26 juli 2015 09:39
Een Nederlander in dienst nemen en zelfs laten mee koersen, was ook niet de oplossing in bocht 7. Zie het filmpje op de Twitter van Thomas, waarin veel boegeroep, slaan op de auto en besmeuren van de auto is te zien.
Lucho Herrera 26 juli 2015 09:58
In de Pyreneeën was ten Dam juist beter dan ik had verwacht na zijn zware crash richting Huy. Hij kon daar toch telkens met de 25 beste klimmers mee. Niet hetgeen waar je voor de Tour op had gehoopt, maar gelet op de omstandigheden meer dan bewonderenswaardig. Pas na de aankomst op Plateau de Beille is het weer achteruit gegaan met ten Dam. De regen in die etappe heeft hem geen goed gedaan. Vervolgens is het niet aan ons om te bepalen of iemand afstapt. Zoals ten Dam het zelf realistisch zei: "ik ben ook weer niet zo goede renner, dat Parijs halen geen doel meer mag zijn".
Curzio 26 juli 2015 10:00
Ik betwijfel of dat voldoende gaat zijn. Op één of andere manier is de associatie ontstaan tussen Armstrong en Froome/Sky, en het Franse publiek leeft volgens mij zijn frustratie over de periode Armstrong nu af op Froome, en het feit dat hij nooit op wat dan ook betrapt is werkt eigenlijk alleen maar tegen hem, omdat hij daardoor ook geen "vergeving" kan krijgen.
Ik zie deze situatie in Frankrijk niet zo snel veranderen eigenlijk, of Froome moet op een of andere manier, bijvoorbeeld door een publieke huilbui, wat beter in de slachtofferrol kruipen, maar daarvoor lijkt hij me te gereserveerd.
Prikdude 26 juli 2015 10:18
Sub Culture 26 juli 2015 10:29
Ze hebben toch Portal bij SKY als sportdirecteur.
Ik vind het opmerkelijk dat ik die geen enkele keer heb gezien tijdens deze Tour?

Altijd maar weer die Brailsford die de pers te woord staat, ze hadden ook Portal een keer zijn zegje kunnen laten doen.
Tiens, een Fransman bij SKY, het zou de gemoederen mss een klein beetje kunnen bedaren.

Soit, de dalende vormcurve van Froome en het wegzakken van Thomas maken alle eerder gemaakte aantijgingen sowieso al waardeloos.

Al was ik gisteravond toevallig met een Fransman aan de praat die dan weer beweerde dat de speculaties omtrent Froome SKY bang hadden gemaakt en hen van de doping hebben gehouden de rest van de Tour.. pfff
predator 26 juli 2015 12:01
Best een aardige tour met gelukkig weer een goede Gesink en een mooie cruciale rol voor Poels. Een Nederlandse etappezege was mooi geweest, maar heeft er niet echt in gezeten. Ik zou Mollema ook liever in een Bardet/Pinotrol zien, maar dat past misschien niet bij zijn persoonlijkheid?
JW 26 juli 2015 12:12
Cecchini schreef:
Wij Nederlanders vinden het allemaal fantastisch die plek 6 of 7 in het AK maar de gemiddelde Duitser, Fransman, Brit, Spanjaard, Italiaan in de straten van Berlijn, Parijs, Londen, Barcelona en Florence kijkt je glazig aan als je ze op de man af vraagt of zij Robert en Bauke nog ergens hebben gezien. Er gaat bij hen geen licht op. Wie ?? Ja Tony, Mark, Thibout, Romain, Vicenzo, André, Daphne, Epke, Ireen die kennen ze wel.

Geleuter.
"Wij Nederlanders" bestaan helemaal niet. En "die gemiddelde Nederlander" heeft er geen idee van wie je bedoelt met Robert en Bauke. Alleen de groep mensen die de Tour volgt zal begrijpen wie je bedoelt. En bij de meesten daarvan wordt hun mening bepaald door wat de media daarover vertellen. Alleen de echte wielervolgers, van TDU t/m Lombardije, daar mag je een mening van verwachten die iets waard is.
En die "gemiddelde Duitser, Fransman etc" bestaat evenmin. Denk je dat die Duitser een licht opgaat bij namen als Thibout of Romain ? Of dat die Fransman wakker wordt bij Epke of Ireen ? Hij moet al trouw wielervolger zijn will;en de namen van zijn landgenoten hem wat zeggen.

Dit was toch die loodzware Tour met dat ijzersterke startveld ?
Waar alle wereldtoppers het tot Parijs volhouden ?
Als je direct daarachter eindigt dan lijkt me dat een topprestatie. Als er, zoals vorig jaar, een aantal toppers voortijdig moet afhaken, dan kun je zo'n uitslag relativeren.

Ik denk dat "de gemiddelde Belgische wielervolger" `dit wel naar waarde zou schatten, ware het Wellens of Pauwels.
Dollevoet 26 juli 2015 12:23
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Cecchini schreef:
> Wij Nederlanders vinden het allemaal
> fantastisch die plek 6 of 7 in het AK maar de
> gemiddelde Duitser, Fransman, Brit, Spanjaard,
> Italiaan in de straten van Berlijn, Parijs,
> Londen, Barcelona en Florence kijkt je glazig aan
> als je ze op de man af vraagt of zij Robert en
> Bauke nog ergens hebben gezien. Er gaat bij hen
> geen licht op. Wie ?? Ja Tony, Mark, Thibout,
> Romain, Vicenzo, André, Daphne, Epke, Ireen die
> kennen ze wel.

>
> Geleuter.
> "Wij Nederlanders" bestaan helemaal niet. En "die
> gemiddelde Nederlander" heeft er geen idee van wie
> je bedoelt met Robert en Bauke. Alleen de groep
> mensen die de Tour volgt zal begrijpen wie je
> bedoelt. En bij de meesten daarvan wordt hun
> mening bepaald door wat de media daarover
> vertellen. Alleen de echte wielervolgers, van TDU
> t/m Lombardije, daar mag je een mening van
> verwachten die iets waard is.
> En die "gemiddelde Duitser, Fransman etc" bestaat
> evenmin. Denk je dat die Duitser een licht opgaat
> bij namen als Thibout of Romain ? Of dat die
> Fransman wakker wordt bij Epke of Ireen ? Hij moet
> al trouw wielervolger zijn will;en de namen van
> zijn landgenoten hem wat zeggen.
>
> Dit was toch die loodzware Tour met dat
> ijzersterke startveld ?
> Waar alle wereldtoppers het tot Parijs volhouden
> ?
> Als je direct daarachter eindigt dan lijkt me dat
> een topprestatie. Als er, zoals vorig jaar, een
> aantal toppers voortijdig moet afhaken, dan kun je
> zo'n uitslag relativeren.
>
> Ik denk dat "de gemiddelde Belgische wielervolger"
> `dit wel naar waarde zou schatten, ware het
> Wellens of Pauwels.

Ik ben het volmondig met je eens JW, maar begrijp me niet verkeerd qua "spanning" voor de NL tour volgers is het denk ik beter om voor een mooie ritzege te gaan. Hoe super een 6e of 7e plek achter de absolute wereldtop ook is (en ja dat is ook echt ongelofelijk sterk). Feit blijft dat onze klassementsmannen toch vooral op de 2e rij hebben meegestreden en niet echt om de knikkers hebben meegedaan. Het spectakel kwam dit m.i. Vooral van Nibali, Sagan, Pinot en Bardet die bijna iedere alpenrit mee in de ontsnapping van de dag zaten.

Nogmaals heel veel respect voor de prestaties van Gesink en Mollema, maar ik persoonlijk zie liever een mooie strijd om de dagzege.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 12:28 door Dollevoet.
Prikdude 26 juli 2015 12:25
Kreuziger op plek zeventien staat op meer dan een uur. We kunnen terug naar 1997 (Ullrich) en vinden dan Boogerd (keurige manier gevonden hem nog even te noemen tijdens deze Tour) op plek 16 die meer dan een uur aan zijn broek kreeg. Maar vooral het verschil tussen Kreuziger en Pinot (een plek hoger op 16) is enorm en niet meer van deze tijd (of zal juist bewijzen dat steeds meer/weer te worden): 24 minuten.

Linksom of rechtsom een van de duidingen van deze verschroeiende en rechtlijnige Tour.

Het is typisch nu te benoemen wie er hoger staan in het AK dan de Nederlanders om de abstractie nog dieper ter verburgelijken.

Een klein voorbeeld van hoe er verkeerd geredeneerd wordt is het toejuichen van Nibali's zege eergisteren als eindelijk een van een echte klassementsrenner (Valse Trage geloof ik).
Nibali was (e un momento dado) net zo min een echte klassementstopper deze Tour als Bardet, Pinot of zelfs Rodriguez dat waren. Ook Nibali kon (verder) weg geraken doordat hij voor het echte klassement ( de zege is het enige en echte klassement dat geldt ) geen bedreiging meer vormde.

Dat geleuterd hebbende, uiterst knappe Tour van Gesink en en mindere mate Mollema. Gesink zit qua tijd gewoon in het segmentje van Nibali en Contador, fantastische herrijzenis. Mollema is de voorloper van de klassementsvullingengroepje met ook Frank, Bardet en Rolland (en niet per se op een knappere manier, als je een leek de primaire aerodynamicawetten van wielrennen uitlegt en daarna ook nog eens er bij horende tactische component, kunnen ze niet anders concluderen dan die andere drie meer werk verzet hebben en wellicht een knappere prestatie hebben geleverd). Gesink toont zoals rustdag al stelde andermaal aan na een rustperiode (geen of weinig koers) op zijn best te zijn. Dat dit met oog op het een klassement nog altijd zou gelden had ik echt niet meer verwacht. Hij heeft nog wel een paar jaar en als alles nog een keer 'mee zit' (oh, ironie) en deze wetenschap mee neemt, gaat hij in een ronde nog wel een keer podium rijden.

Jungels is al een paar leer benoemd maar lijkt me de voornaamste kandidaat in een typische tijdrijderstour over een paar jaar te gaan 'verrassen' ala Wiggins.
rustdag 26 juli 2015 12:33
Politie beschiet auto bij dranghek Tour

De politie heeft in het centrum van Parijs het vuur geopend op een auto die door de wegversperring van de Tour de France heen wilde rijden. Dat meldden Franse media zondag.



Een donkerkleurig voertuig botste volgens televisiezender RTL bij het Place de la Concorde rond 8.00 uur eerst op een ander voertuig. Toen agenten de bestuurder wilden controleren, botste hij tegen een dranghek. De politie beschoot de auto, maar deze ging er desondanks op hoge snelheid vandoor en is nog altijd spoorloos. Over het aantal inzittenden is onduidelijkheid.

De Tour de France eindigt zondagmiddag traditiegetrouw op de Champs-Elysées in Parijs
Andere Peter 26 juli 2015 13:01
Wie heeft het over oplossing? Ik noem het een bijdrage. En natuurlijk niet een bijdrage tegen de zatte Nederlanders in Bocht 7, daar helpt geen enkele media-strategie tegen. Die zatlappen zij niet gevoelig voor media (integendeel denk ik zelfs).

De publieke dreiging voor Sky's Tourzeges is echter niet Bocht 7. De dreiging voor Sky komt uit Franse hoek, is enorm gevoelig voor Franse media en kun je bijna overal vinden, in plaats van in één bocht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 13:02 door Andere Peter.
Andere Peter 26 juli 2015 13:05
Slap gelul. Een zware val hindert je prestatie. Bronchitis hindert je prestatie. Een paar slokken bier na een prestatie (want in Bocht 7 is hij echt wel zo'n beetje klaar met de Tour hoor) heeft geen noemenswaardig effect op herstel of op later presteren.
Andere Peter 26 juli 2015 13:08
confused smiley Publieke huilbui van Froome gaat natuurlijk alleen maar averechts werken. Het zal het wangedrag aanmoedigen en het zal leiden tot de Jalabertjes van de Franse wereld die zeggen: kijk hem schuldig zijn.
Andere Peter 26 juli 2015 13:13
grinning smiley Haha, ja, zo praten dat soort mensen het wangedrag goed. Wij zijn zo nobel hem te bespugen omdat dit hem in het gareel houdt.

Is een hypocrisie die volgens mij ontzettend met katholieke cultuur is verbonden. Preventief kruisigen zeg maar. Zonden afkopen en goedpraten. Begin maar alvast met je weesgegroetjes. Dan heb je de straf alvast en zien we later wel of je de zonde nog zult plegen.

Goed punt tav Portal trouwens. Het helpt in NL als Knaven of Poels het woord voert namens Sky. Dat moet ook een beetje mogelijk zijn in Frankrijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 13:15 door Andere Peter.
Massimo 26 juli 2015 13:22
In dit filmpje helpen de woorden van Knaven niet echt, er is geen kruid gewassen tegen het blanke tokkietuig dat helaas ook weer op de berg stond.

[www.telegraaf.nl]
Curzio 26 juli 2015 13:33
confused smiley De huilbui dient natuurlijk in de context te staan van het wangedrag richting Froome. Tijdens een live-interview waarin hier een vraag over wordt gesteld bijvoorbeeld.

Ik denk dat mensen zich moeilijk met Froome kunnen identificeren. Dat komt onder meer door z'n overmacht in de eerste twee weken, maar ook door z'n Britse goedgemanierdheid én z'n stijl van fietsen (in de breedste zin, dus niet alleen hoe hij op de fiets zit maar ook de stijl die Sky gebruikt om deze Tour te winnen).

Tranen zouden hem menselijker maken. Vergelijk Hillary Clinton in 2008.
Tinuz 26 juli 2015 13:51
Ik ben wel een voorstander van weer eens een 'tijdrijdersTour', met een kilometer of 100 individueel tijdrijden.
Vroeger was het eerder regel dan uitzondering, als ik me niet vergis.
Andere Peter 26 juli 2015 13:53
Ik begreep heel goed in welke context je het bedoelde. Kan alleen maar averechts werken. Zelfs als het spontaan is. Wanneer het geënsceneerd wordt, wordt het averechtse effect nog eens vermenigvuldigd.

Froome is menselijk genoeg. Hillary's huilbui gaf haar (bij een compleet ander publiek, laten we niet te ver gaan met deze vergelijking) wat sympathie bij een breed en redelijk publiek. Maar het deed natuurlijk helemaal niets om de extreme haters te overtuigen haar minder te haten. Dáár hebben we het hier over.
Goozzer 26 juli 2015 14:02
Aangezien Froome zelf uitstekend Frans spreekt, zal het hem daarin ook niet liggen. Het idee dat de media dat zou kunnen sturen, lijkt me (voor zover dat niet reeds een kip of ei verhaal is) dan ook niet echt gerechtvaardigd. Voor- en afkeuren zijn vaak totaal willekeurig en lastig (exact) uit te leggen.

Wel of geen doping, een dominante ploeg, het lijkt in die zin steeds slechts een stok om mee te kunnen slaan. Froome lijkt de meerderheid kennelijk niet echt aan te spreken, en daar helpt eigenlijk niks of niemand aan...
Andere Peter 26 juli 2015 14:02
Dat zei ik dus hierboven al. Dat tegen Bocht 7 geen enkele media-strategie helpt. Had het filmpje al gezien. Daar speelt zatlapperij. Is puur op een feestje gericht. Die sfeer zal niet veranderen tgv een mediastrategie van Knaven of Brailsford. Het uitschot wat je daar ziet weet niet eens wie de winnaar is. En dat uitschot is ook niet het gemiddelde Tourjournaalpubliek. Maar Knaven en Poels in het Tourjournaal, dat helpt wel degelijk bij het kweken van draagvlak bij het gemiddelde Tourjournaalpubliek.

Met de Franse agressie tegen Sky is dat toch anders dan in Bocht 7. Daar loopt een duidelijk lijn. Via Franse media wordt het brede Franse publiek voortdurend gewezen op allerlei verdachtmakingen die de nederlagen van de Franse helden zouden verklaren. Dat gebeurt zonder afdoende weerwoord. Vreemdelingenhaat, of alles wantrouwen wat van buitenaf komt, speelt daar een aanjagende rol bij. Ze zijn (zeker in de Tour) zo naar binnen gekeerd. Je beïnvloedt dat alleen maar van binnen uit.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 14:07 door Andere Peter.
valse trage 26 juli 2015 14:20
Sub Culture 26 juli 2015 14:24
Ligt tamelijk nat in Parijs.

Bij de vrouwen al een paar valpartijen.
Wordt toch oppassen straks bij de mannen ook.

Je zal maar 3 weken lang keihard strijden voor een goed klassement en ten val komen in de straten van Parijs en minuten verliezen..
Andere Peter 26 juli 2015 14:43
Armstrong sprak ook heel aardig Frans. Daar zit het hem kennelijk niet in. Al zou je ook kunnen zeggen dat Armstrong er 7 jaar lang in geslaagd om de Franse weerstand afdoende te beheersen, zodanig dat het zijn zege niet in gevaar bracht.

Om misverstanden te voorkomen: ik denk niet dat Geniez of Chérel bij Sky die weerstand van het publiek gaan oplossen. Ik denk dat zoiets aan bijdragen in het voorkomen dat het nog erger wordt en echt de Tourzege bedreigd. Je wil voorkomen de luchtbuks waarmee Freire werd beschoten. De stomp die Merckx werd gegeven.
Anony 26 juli 2015 15:51
Jammer voor Dhoore, wel serieus stap naar wereldtop gezet dit jaar.
Rudy t. 26 juli 2015 16:16
Wordt er niet wat overdreven.. Ik opende dit filmpje vanwege de veelbelovende titel maar er gebeurt helemaal niks.

[www.nu.nl]
Curzio 26 juli 2015 16:35
Over het ensceneren zijn we het eens.

Verder: extreme haters kunnen hun haat botvieren zolang de gematigde mensen hun niet als extreem zien. Als de vrouwen, moeders, kinderen of vrienden van de extreme haters echter medelijden krijgen met Froome dan zou het gedrag dat we nu langs de kant van de weg zien weleens minder geaccepteerd kunnen worden en daarmee ook afnemen.

Er is meer aan de hand dan alleen chauvinisme. Nibali wordt luid aangemoedigd en ook Contador hebben de Fransen nooit onheus bejegend. Daarom zoek ik het in een andere hoek (Froome spreekt zelfs een woordje Frans, wat meestal erg wordt gewaardeerd.)
aartstyle 26 juli 2015 16:51
Bij de eerste passage aan de finish worden de tijden vastgezet voor het AK. Daarna gelden de tijden niet meer.

Ik heb hier toch een dubbelgevoel over. Waarom nu wel, en bij een regenachtige passage over de kasseien in het noorden van Frankrijk niet? Het staat dan wel in de regelementen, maar schaf dan deze hele laatste etappe af.
Slimmerd 26 juli 2015 16:56
Romain Bardet heeft de prijs van de superstrijdlust gewonnen.
Arsimo 26 juli 2015 17:08
Irrelevant maar toch leuk(?) academisch vraagje:

Froome stopte net langs de kant om gele trui over de rest van zijn wat warmere Sky tenue aan te trekken. Peloton wandelde gewoon door maar Froome's omkleden nam wel flink tijd in beslag. Zou Quintana op dat moment heel even virtueel gele trui drager zijn geweest?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 17:08 door Arsimo.
predator 26 juli 2015 17:08
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wordt er niet wat overdreven.. Ik opende dit
> filmpje vanwege de veelbelovende titel maar er
> gebeurt helemaal niks.
>
> [www.nu.nl]-
> bekogeld-met-bier-in-nederlandse-bocht-alpe-dhuez.
> html

Wat dacht je dan, dat de auto ondergescheten werd?
pirke 26 juli 2015 17:10
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Romain Bardet heeft de prijs van de
> superstrijdlust gewonnen.

soms zou je willen dat Sagan een Frans paspoort had
Slimmerd 26 juli 2015 17:11
Porte deed zijn best Froome nog even te laten vallen bij het maken van de teamfoto winking smiley
Leon 26 juli 2015 17:13
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Cockaert

Weer een buitenlander die tot 'halve Belg' is gemaakt?
Slimmerd 26 juli 2015 17:17
Bergpunt voor Pipo Pozzato
Blueprint 26 juli 2015 17:39
Sagan heeft al een trui, dat zal hem eerder hebben genekt dan de prijs van de strijdlust. Overigens vind ik dat Nibali op dat vlak ook wel een pluim verdient: heeft zich fantastisch teruggeknokt na een zwak begin.
Rudy t. 26 juli 2015 17:42
Bijvoorbeeld. Iig iets meer dan drie druppels vloeistof op de voorruit
Rudy t. 26 juli 2015 17:44
Bardet heeft eigenlijk maar een halve tour mee gedaan. En zat volgens mij drie keer mee.. Dan had iedereen die trui mogen hebben. Sagan was wmb terechte winnaar geweest..
Slimmerd 26 juli 2015 18:39
Zo rond de tussensprint is de koers opengegaan, Sylvain Chavanel rijdt nu eenzaam op kop.
Op 47 km van de streep heeft hij 17".
Andere Peter 26 juli 2015 18:43
Natuurlijk is er meer aan de hand dan chauvinisme. Daar wijs ik juist op.

Nibali en Contador zijn nu geen winnaars (dat scheelt nogal in de weerstand). En zeker Nibali is nooit in de buurt geweest van de hegemoniale dominantie die uiteraard in combinatie met nauwelijks gefundeerde dopinginsinuaties maken dat het Franse publiek worden gevoed door de Franse pers. Het is natuurlijk Sky's 3e zege in 4 jaar, in theorie slechts onderbroken door een valpartij.
Slimmerd 26 juli 2015 18:44
Vanbilsen, Perichon en Oliviera vormen nu de kopgroep, Basta probeert er bij te komen.
Andere Peter 26 juli 2015 18:46
Hoe vaak moet ik in één draadje zeggen dat ik het met mijn voorstel niet heb over Bocht 7, maar over de Franse agressie?

Ik heb Bocht 7 ondertussen wel op feest gerichte uitschot genoemd en daar doe ik niets aan af.
Slimmerd 26 juli 2015 18:50
Vervang Perichon voor Vachon en je hebt het drietal dat vooruit rijdt met 23".
Barta gegrepen en nu Tuft in de tegenaanval, Lotto Soudal ment het peloton.
JW 26 juli 2015 19:09
Is er al een Jumbo-renner mee in de aanval geweest ?
rustdag 26 juli 2015 19:10
Nee, laatste ronden gaat Jos fietsles geven.
Slimmerd 26 juli 2015 19:11
God, die cibtroen is wel in je mond blijven hangen.
Slimmerd 26 juli 2015 19:11
Nog 21km en 33" voor het drietal vooraan.
AK 26 juli 2015 19:20
Zou Gesink nog bij de eerste 31 vandaag kunnen/willen rijden.
rustdag 26 juli 2015 19:22
Ik denk dat hij laat lopen. zou verstandig zijn
JW 26 juli 2015 19:22
Ik heb van het voorgaande weinig gezien, en miste die vertrouwde dagelijkse opmerking.
Dus dacht ik "ze moeten hebben aangevallen !"
Dus niet dus ?
Slimmerd 26 juli 2015 19:23
Nog 11km, de drie vooraan hebben gezelschap gekregen van Rohan Dennis
Slimmerd 26 juli 2015 19:24
14'' verschil, Lotto Doudal krijgt mondjesmaat wat hulp van Europcar
rustdag 26 juli 2015 19:25
Mooi treintje voor Sagan
JW 26 juli 2015 19:25
Zou toch wel leuk zijn als Dennis nog even zijn kunstje van de eerste dag herhaalt
Slimmerd 26 juli 2015 19:30
Nog 6km, 7" voor Dennis en Vanbilsen
rustdag 26 juli 2015 19:31
Waar blijft Josje met zijn Aanval
Slimmerd 26 juli 2015 19:31
Op 5km van de streep is het over voor het tweetal.

Contador eist de koppositie op.
rustdag 26 juli 2015 19:34
wow er stond iemand midden op de weg.. in een bocht
Slimmerd 26 juli 2015 19:37
1. Greipel
2. Coquard
3. Kristoff
4. EBH
5. Demare
6. Cavendish
7. Sagan
8. Degenkolb
9. Matthews
10. Navardauskas



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 19:39 door Slimmerd.
rustdag 26 juli 2015 19:37
Dat was toch niet Mollema, die op de grond lag

Het was de Devolder



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 19:40 door rustdag.
JW 26 juli 2015 19:40
Onbetwist de snelste man in deze Tour.
Erik S. 26 juli 2015 19:40
Volgens mij lag Mollema er al af maar was ook mijn eerste gedachte.
rustdag 26 juli 2015 19:41
Ja de rest is kansloos..
Sub Culture 26 juli 2015 19:47
En nu het zwarte gat.
AK 26 juli 2015 19:54
36e uiteindelijk vandaag. Record van Ullrich gebroken.
rustdag 26 juli 2015 19:56
Tour de France 2016 etappe 1: Mont Saint-Michel – Utah Beach




winking smiley
Slimmerd 26 juli 2015 20:02
Andere Peter 26 juli 2015 20:06
Hier kan Nairo de Tour verliezen.
Sub Culture 26 juli 2015 20:08
Erik S. 26 juli 2015 20:09
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hup wind!! smiling smiley


Oei, gevaarlijke etappe voor de Nederlanders. Misschien wat buitenlanders in dienst nemen?
rustdag 26 juli 2015 20:09
Etappe 2 nog meer wind








1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 20:10 door rustdag.
Wanny 26 juli 2015 20:39
Parcoursbouwer verdient dit jaar toch wel een pluim. Bijna iedere etappe had wel iets spectaculairs in zich. Kan me nog jaren herinneren met een proloog en daarna 6 massasprints.
rustdag 26 juli 2015 20:40
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2015 20:40 door rustdag.
Andere Peter 26 juli 2015 20:52
Leuk klimmetje in Cherbourg. Het duidt erop dat ASO de ingeslagen weg van de laatste jaren voortzet. Variatie in disciplines in het begin, met kleine scheprechters. Climax met grote verschillen aan het einde.
Slimmerd 26 juli 2015 20:54
Gesink toch ook weer 36e en is daarmee de eerste renner sinds Sean Kelly in 1983 die het presteert om elke etappe bij de 1e 36 te finishen.
ton duk 26 juli 2015 21:09
Zo'n meerijdend camerashot is leuk in de herhaling, meneer de regisseur , maar niet live..
gr
Slimmerd 26 juli 2015 21:21
Helemaal eens, die sprint was echt slecht in beeld voor de kijker.
Velodroom 26 juli 2015 21:24
AK Schreef:
-------------------------------------------------------
> 36e uiteindelijk vandaag. Record van Ullrich
> gebroken.

Vlgs Infostrada "gelijk" met Sean Kelly 1983.
JW 26 juli 2015 21:26
Volledig mee eens.
Geen enkele etappe leek op zijn voorganger. Prachtig parkoers !
cyclingfreakske 26 juli 2015 21:32
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helemaal eens, die sprint was echt slecht in beeld
> voor de kijker.


yup, Franse regie suckt echt dit jaar.....
Slimmerd 26 juli 2015 21:36
Hopen dat ze dit de volgende jaren gaan voortzetten, die eerste 9 etappes dit jaar leverden zo'n diversiteit aan parkoersen dat het erg prettig kijken was.
Sub Culture 26 juli 2015 21:45
Dit jaar?

Is al jaren zo.
Houden er steevast te weinig rekening mee dat er een miljoenenpubliek kijkt naar de Tour waar hun Franse kijkers maar een klein deel van zijn.
Dus ietsje minder irrelevante beelden van Franse renners hadden ook gemogen.

Alsook idyllische plaatjes, als de finale van een rit bezig is hoef ik echt, hoe mooi Frankrijk ook is, niet te zien.
cyclingfreakske 26 juli 2015 21:48
misschien volgend jaar weer een Tour met meer tijdritkilometers , meer voor de all-rounder ?
moeten de Fransen wel beseffen dat ze Froome nog meer in het voordeel spelen, is momenteel een van de weinige echte all rounders in grote rondes.
dan kunnen de tijdverschillen pas echt groot worden.


opvallend hoe stilletjes het plots was geworden na Froome zijn eerste barsten en momenten van verzwakking.
Zou Jalabert en zijn ex festina epo professor gestikt zijn in hun eigen onzin ?
Wanny 26 juli 2015 22:12
Misschien eens minder hoge cols. Tijdrit erin. Veel middengebergte. Een parcours waarop jongens als Dumoulin een klassement kunnen rijden.
Walnoot 26 juli 2015 22:46
Een tijdritje van 35 km op de plaats van de etappe die Bardet won was misschien wel leuk geweest voor de afwisseling. Maar zeker geen verkeerd parcours. De spanning om de eindwinst was er al snel een beetje uit, maar de sterkte van de Sky ploeg en de grillige schijnbewegingen van de Movistars maakten dat de laatste week zeker nog interessant was. Wat mij betreft deed deze Tour qua wedstrijd niet heel erg ver onder voor de Giro. En door de sterke bezetting was het geheel eigenlijk gewoon leuker.

Zo, ik ga even mijn mond met zeep wassen.
malheur 26 juli 2015 23:59
Onderhoudende tour met leuke rollen voor de uit-de-dood opstaande verliezers Pinot, Bardet en Nibali, mooie zeges waren dat.

Parcours was prima, SKY veel te sterk met hun rolverdeling om elke dag weer een nieuwe 'sleurder' op topniveau voor Froome te zetten, Porte, Thomas en Poels hebben echt verschrikkelijk goed gereden.
Andere Peter 27 juli 2015 00:41
Eens. Heeft zo'n vent een kunstje en dan wil hij hem tonen ook...

Die hele sprint wordt trouwens al jaren slecht in beeld gebracht. Moet nu in de laatste km weer die fontein getoond worden? Of al die tierelantijnen?

Verder overigens niets dan lof voor de over de hele Tour voorbeeldige, cultuurbewuste, vooruitstrevende en soms zelfs kunstzinnige regie.
Carlos Danger 27 juli 2015 01:00
Alles bij elkaar; een zesje.
Weinig spanning.
Behoorlijk voorspelbaar
Matig parcours
Met angst en beven tegemoet geziene 'Neeltje Jans-etappe' had weinig om het lijf.
Kasseienrit was minder dan een slap aftreksel van P-R.
De muurtjes van Huy en Bretagne zijn natuurlijk ook geen scherprechter
Geen lange tijdrit (die gewoon in iedere grote ronde thuishoort)
Ploegentijdrit op een idioot moment.
MTN grootste meevaller met zege Cummings als hoogtepunt.
Halve Belg 27 juli 2015 10:29
Tsja als deze Tour en dit parcours je niet heeft kunnen bekoren dan gaat het ook niet meer lukken in de toekomst vrees ik.

Een dergelijk afwisselend parcours waarop type renner iets naar zijn gading kon vinden. En die heuveltjes in Huy en Bretange zijn geen scherprechters maar ze zeggen wel iets natuurlijk (Contador die Froome niet kan volgen in Huy en Nibali die erdoor zakt in Bretagne). Wat had je dan verwacht van de etappe naar Neeltje Jans? Nog meer valpartijen? Zoals alstijd met waaiers, als de selectie eenmaal is gemaakt is het meestal in gestrekte draf naar de finish.

Deze tour heeft werkelijk alles gebracht wat je er vantevoren van verwacht had, alleen de kasseienrit (door de tegenwind wellicht) leverde niet de verschillen op die verwacht waren.

Verder valt op dat door het feit dat ploegen niet meer kunnen controleren van start tot finish er in de bergen 2 wedstrijden ontstaan, 1 om de ritzege en 1 voor het klassement. Dat opgeteld met de klimtijden, maakt voor mij duidelijk dat er fors zuiverder wordt gekoerst dan 10 jaar geleden.

En over de Nederlanders, wat wil je nou liever een 6e en 7e plaats in het klassement of een Tour zoals Pinot die in de eerste week elke dag pech had of tijd verloor. En etappes winnen doe je niet zomaar even. Ook niet vanuit een ontsnapping.
Michael B. 27 juli 2015 11:08
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alles bij elkaar; een zesje.
> Weinig spanning.
> Behoorlijk voorspelbaar
> Matig parcours
> Met angst en beven tegemoet geziene 'Neeltje
> Jans-etappe' had weinig om het lijf.
> Kasseienrit was minder dan een slap aftreksel van
> P-R.
> De muurtjes van Huy en Bretagne zijn natuurlijk
> ook geen scherprechter
> Geen lange tijdrit (die gewoon in iedere grote
> ronde thuishoort)
> Ploegentijdrit op een idioot moment.
> MTN grootste meevaller met zege Cummings als
> hoogtepunt.

Of dat het in de tijd van Lance Armstrong wel spannend was. Toen was het in de eerste 3 bergetappes Lance die 2/3 minuten pakte vervolgens iedereen in de tijdrit minimaal een minuutje aansmeerde. Vervolgens was het 2 weken denderen met de U.S. postal trein.... Had je 7 blauwe postals op kop met 15 man erachter...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2015 11:09 door Michael B..
Bromertà 27 juli 2015 11:48
Hier de eindcijfers volgens Antoine Vayer, in de vorm van een fraai overzicht. Opvallend genoeg durft/wil hij die 430 van Quintana niet oranje kleuren - u weet wel, code oranje, als je naar buiten wil dan kan je, maar in wielertermen beter bekend als MIRACULEUX. En, nota bene, zo'n prestatie tijdens de 20e etappe. Tja, het tovenaartje uit Colombia weet nog steeds hoe ie moet "pieken" in de derde week. Ook ploeggenoot Valverde vertoont verschijnselen van een flinke opkikker uit een of ander wonder elixer. Blijkbaar is de Spaans/Colombiaanse variant door de Fransen beter te pruimen dan de Britse, die overigens helemaal niet zo krachtig blijkt te zijn. Afijn, dan nu het plaatje.



[www.chronoswatts.com]
JW 27 juli 2015 11:51
Een parkoers moet de beste klassementsrenners van de Tour de kans bieden de voorste plaatsen in te nemen. En dat deed het van begin tot einde !

In dit geval was het, vooral door de zware opeenvolging van bergetappes in Pyreneeën en - zonder echte "gemakkelijke" etappes in de overgang - Alpen, in het voordeel van de echte klimmers. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de ITT, die nu door sommigen gemist wordt, tot een echt ander klassement had geleid. De kans dat de spanning echt verdwenen was, doordat Porte Froome een stukje verder was uitgelopen, lijkt me groter.

Van de kasseienrit was meer verwacht dan eruit kwam. Tegenwind, te weinig zware kasseien, goede voorbereiding erop van de toppers en vooral de afwezigheid van regen waren m.i. er de oorzaak van.
Als het noodweer op La Toussuire een uurtje eerder was losgebarsten had dat ook een andere koers kunnen geven. Het weer is een niet te beïnvloeden factor in een drieweekse koers. Dat renners na zo'n zware finale nog weer in aanzienlijk kouder en natter weer nog weer moeten afdalen, zoals twee keer gebeurde, is m.i. wel onwenselijk, het leverde veel extra ziektegevallen op.

Het wordt een heksentoer om voor komende jaren opnieuw een vergelijkbaar parkoers te ontwerpen !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2015 12:09 door JW.
Cecchini 27 juli 2015 11:57
JW 27 juli 2015 12:08
Froome uiteraard.
Bromertà 27 juli 2015 12:11
En hier zoals beloofd de top tien waarin de TTT van etappe negen verrekend (uitgegumd) is:

1 Christopher Froome (GBr) Team Sky 84:46:14 - 1
2 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar Team 0:01:12 - 4
3 Alejandro Valverde Belmonte (Esp) Movistar Team 0:05:25 - 4
4 Vincenzo Nibali (Ita) Astana Pro Team 0:08:36 - 35
5 Alberto Contador Velasco (Esp) Tinkoff - Saxo 0:09:48 - 28
6 Robert Gesink (Ned) Team LottoNL - Jumbo 0:10:47 - 1’14
7 Bauke Mollema (Ned) Trek Factory Racing 0:15:14 - 1’25
8 Mathias Frank (SUI) IAM Cycling 0:15:39 - 38
9 Romain Bardet (Fra) Ag2r La Mondiale 0:16:00 - 1’24
10 Pierre Rolland (Fra) Team Europcar 0:17:30 - 1’42

1 Christopher Froome (GBr) Team Sky 84:46:14
2 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar Team 0:01:09
3 Alejandro Valverde Belmonte (Esp) Movistar Team 0:05:22
4 Vincenzo Nibali (Ita) Astana Pro Team 0:08:02
5 Alberto Contador Velasco (Esp) Tinkoff - Saxo 0:09:21
6 Robert Gesink (Ned) Team LottoNL - Jumbo 0:09:34
7 Bauke Mollema (Ned) Trek Factory Racing 0:13:50
8(9) Romain Bardet (Fra) Ag2r La Mondiale 0:14:37
9(8) Mathias Frank (SUI) IAM Cycling 0:15:02
10 Pierre Rolland (Fra) Team Europcar 0:15:49

Kortom, geen enkele verschuiving.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2015 12:34 door Bromertà.
Velodroom 27 juli 2015 12:18
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier de eindcijfers volgens Antoine Vayer, in de
> vorm van een fraai overzicht. Opvallend genoeg
> durft/wil hij die 430 van Quintana niet
> oranje kleuren - u
> weet wel, code oranje, als je naar buiten wil dan
> kan je, maar in wielertermen beter bekend als
> MIRACULEUX. En, nota bene, zo'n prestatie tijdens
> de 20e etappe. Tja, het tovenaartje uit Colombia
> weet nog steeds hoe ie moet "pieken" in de derde
> week. Ook ploeggenoot Valverde vertoont
> verschijnselen van een flinke opkikker uit een of
> ander wonder elixer. Blijkbaar is de
> Spaans/Colombiaanse variant door de Fransen beter
> te pruimen dan de Britse, die overigens helemaal
> niet zo krachtig blijkt te zijn. Afijn, dan nu het
> plaatje.
>

Daar keek ik natuurlijk ook naar. Anderzijds is hij willekeurig met het gebruik van de kleuren, dus daar zou ik niet zo aan tornen.
Cijfermatig moet Vayer echter tussen de lijntjes kleuren en die staan redelijk ver uit elkaar.
In woorden kan veel meer.

Prachtig zijn laatste groet aan Froome. Be care wat zoiets moet betekenen als take care of toch beware, I'm the one barking here?

Valverde is de pendant van wat als het Gatlin dilemma is gaan heten.
Geruststellend zou moeten zijn, dat beiden desondanks relatief ver achter de aller tijden top aanhikken.
Cecchini 27 juli 2015 12:52
Frank en Bardet zijn toch verschoven ?
Bromertà 27 juli 2015 13:25
Ja, klopt. Ik had er zelf eerst ook overheen gekeken, vandaar de wijziging. Helaas is de streep door de "g" van "geen" niet duidelijk zichtbaar: Geen.
malheur 27 juli 2015 13:26
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen