Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

MTN stopt sponsoring van succesvol wielerteam

Gepost door Cecchini 
Cecchini 29 juli 2015 13:19
Telecombedrijf MTN trekt zich terug als sponsor van wielerploeg MTN-Qhubeka. De verrassende mededeling komt na een succesvolle Ronde van Frankrijk, waarin de eerste Afrikaanse ploeg ooit in de Tour mooie resultaten boekte.


MTN-Qhubeka maakte zijn wildcard voor de Tour meer dan waar. De Eritreër Daniel Teklehaimanot droeg enkele dagen de bolletjestrui, de Brit Steve Cummings won op fraaie wijze een etappe en de Belg Serge Pauwels eindigde op de 13de plek in het eindklassement.

In Zuid-Afrikaanse media maakte MTN bekend te stoppen als sponsor. ,,Sinds 2013 hebben we 100 miljoen rand (ruim 7 miljoen euro) in de wielerploeg geïnvesteerd. Gezien de moeilijke omstandigheden in de telecommunicatiebranche, hebben we een aantal zaken moeten herzien, waaronder het sponsorschap van de wielerploeg. We hebben niet het idee dat we onze investeringen terugverdienen', verklaart MTN-directeur Chris Maroleng.

Ploegbaas Doug Ryder reageerde verrast op het nieuws, maar stelt dat de toekomst van het wielerteam gewaarborgd is. ,,We hebben meedere opties om te groeien. Er is veel interesse in ons team, zoals u zich ongetwijfeld kunt voorstellen. De toekomst ziet er geweldig uit. We hebben geen probleem.''

Sprinter Theo Bos rijdt bij MTN-Qhubeka, maar werd niet geselecteerd voor de Tour. Michel Cornelisse werkt als ploegleider bij MTN.
Ron Meijers 29 juli 2015 13:24
Ze sponsoren pas sinds 2013, pakken pasgeleden pas écht publiciteit in de Tour en haken nu af. Lijkt me geen heel slimme zet. Dat rendement op hun investering dat ze niet zien zit er misschien nu pas aan te komen.
Blueprint 29 juli 2015 13:24
Vreemde actie.
Carlos Danger 29 juli 2015 13:36
Wellicht 'vriendelijk' verzocht plaats te maken voor een grotere sponsor.
Arsimo 29 juli 2015 13:45
Ze hebben in 2013 wel enige publiciteit met MSR behaald.

Dat ze nu stoppen zo na de Tour is inderdaad erg vreemd. Aan de andere kant, geregeld wordt geclaimed dat stoppen op je hoogtepunt het beste is wat je kan doen. In die zin is het misschien niet zo gek bekeken door MTN.

..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2015 13:45 door Arsimo.
Linkebal 29 juli 2015 14:27
Zoveel wielerliefhebbers zijn er niet in Zuid-Afrika. De Afrikaners kijken alleen rugby, de zwarte bevolking en engelstalige blanken kijken alleen voetbal. Even generaliserend gezegd. Waar hadden ze in hemelsnaam gehoopt meer telefoonabbonnementen te slijten dan?
Goozzer 29 juli 2015 14:27
Opmerkelijke actie, anderzijds: is die zeven miljoen euro het totaalbedrag voor drie seizoenen? Zo ja, dan kan ik mij voorstellen dat de ploeg de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet, dat moet op te vangen zijn...
nachtwacht 29 juli 2015 14:35
Dimension Data wordt de nieuwe hoofdsponsor.
ton duk 29 juli 2015 14:49
Zwart geld op ?
gr
AK 29 juli 2015 14:53
Incl. gegarandeerde plaats in de tour...
Andere Peter 29 juli 2015 17:18
Het is toch niet zo opmerkelijk? Niet alle beslissingen zijn 100% een direct resultaat van hetgeen wij zo belangrijk vinden (de resultaten op wielergebied). Lezen jullie het bericht wel? Veranderende omstandigheden in de branche. Dat lijkt mij heel helder.

Daarnaast is naamsbekendheid voor alle sponsors in wielrennen het eerste doel. Op zeker moment heb je in je branche de naamsbekendheid die je hebben wil. Dan wordt de meerwaarde van elke nieuw geïnvesteerde 'rand' minder.

Tenslotte zou het ook zo kunnen zijn dat juist de goede resultaten op de weg tot het zichtbaar maken van een tegenvaller leidden. Als het succes leidt tot minder exposure dan je vooraf had gehoopt bv. Juist bij slechte resultaten ga je dan door, omdat je weet: dit kan beter en dan zullen we vast ook meer exposure krijgen. Maar bij hele goede resultaten weet je dat alles wat je er aan exposure uithaalde zo ongeveer wel het maximale was. Als dát dan iets minder was dan je vooraf hoopte, dan houdt het snel op, hè?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2015 17:58 door Andere Peter.
cyclingfreakske 29 juli 2015 19:46
je moet begrijpen dat de siuatie in Afrika helemaal anders is dan bij ons. 7mlj euro is een enorme smak geld ginder.
daarentgeten is het koopbudget van de gemiddelde Afrikaan (Zuid afrika en elders) KLEIN ! je hebt een enorme potentieele makrt met HEEL WEINIG mogelijkheden en groei door het gebrek aan financieele middelen en weligtierende corruptie.
Door de enorme kloof inzake economie en vooruitgang, zit je met een markt die ondanks tientallen miljoenen mensen zichzelf beperkt door omstandgiheden.
Buiten dat krijgt de telecommunicatiemarkt wel degelijk klappen omdat ze sterk afhankelijk zijn van de Aziatiische beurs - en die is deels gecrasht (beurs Beiing lijd grote verliezen)

ik kan er best inkomen dat MTN beslist de samenwerking te stoppen omdat het onder de verwachtingen blijft, en de omstandigheen op de beurs.
Het is wel heel goed dat de Tour zo'n succes was voor het team, wat het aantal potentieele sponsors - ook uit Europa - doet toenemen.
gezien de sterkte van het team en wat ze gerealiseerd hebben kan er nu wel een sponsior in de plaats komen die het team overneemt en het budget een stuk optrekt.

het team zal niet zomaar verdwijnen, en ik vermoed dat men gaat proberen het zoveel mogelijk te houden zoals het was, of beter.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2015 19:49 door cyclingfreakske.
Linkebal 29 juli 2015 20:05
Ik weet niet of jij recent nog in Zuid-Afrika bent geweest, maar vrijwel iedereen heeft daar een mobiele telefoon. Niet allemaal het nieuwste model en vaak nog met prepaid beltegoed, maar toch. Juist onder de zwarte bevolking is het telefoongebruik explosief gestegen. Allemaal potentiële MTN-klanten. Daarom lijkt me sponsoring van bijvoorbeeld Ajax Cape Town veel logischer (doen ze al), aangezien de meeste zwarte inwoners veel liever naar voetbal kijken dan naar wielrennen.
cyclingfreakske 29 juli 2015 20:29
voetbal heeft inderdaad een veel grotere waarde dan wielrennen in Afrika.
MTN doet meer dan mobiel netwerk, en gezien de Aziatische beurs kan het zijn dat ze een verliespost hebben die handenvol kost.
Naast MTN zijn er talloze winkeltjes die bellen aanbieden tegen een lage vergoeding. Ook Prepaid. (in heel Afrika trouwens, vaak door Nigerianen uitgebaat)
Potentieele klanten zijn nog steeds geen klanten, dus dat brengt zolang niets op.
de prepaid is vooral een succes omdat men abonee niet kan betalen, en door de aanbieders zoals hierboven al genoemd, het tarief vaak 3-7x goedkoper is dan de officieele aanbieders. Buiten Kaapstad en Johannesburg heeft de zwarte bevolking vaak geen geld om dagelijks voor eten te kunnen zorgen, dus ik zien niet in dat zij klant gaan worden aan een duurder tarief dan die Nigerianen aanbieden.
Slimmerd 01 augustus 2015 12:10
Deze sponsoring pakken ze in ieder geval nog even mee, de aankomst van Teklehaimanot en Kudus is live op tv in Eritrea.

Linkebal 01 augustus 2015 14:35
Het ziet zwart van de mensen!
cyclingfreakske 01 augustus 2015 17:39
grinning smiley


ja, die jongens worden als volkshelden binnengehaald.
Voor hen is het een beetje een Merckxiaanse prestatie... en dat zal niet alleen in Zuid Afrika zo zijn.
Afrikanen hebben qua sport vaak een bindingsgevoel als een zwarte medemens mooie dingen toont in een wereldbekend evenement.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen