Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Toprenners aarzelen over Vuelta-deelname. Jammer ?

Gepost door JW 
JW 31 juli 2015 14:50
Van de zo genaamde "fab 5" uit de voorbije Tour is alleen de afwezigheid van Contador zeker.

Naast Froome en Nibali heeft nu ook Quintana zich bij de twijfelaars aangesloten [ [www.nu.nl] ] Van Garderen is belust op revanche in de Vuelta. En Valverde hoopte waarschijnlijk als enige kopman van Movistar aan de start te staan.

Van mij mogen de toppers weg blijven.
Astana heeft in Aru (misschien ook Landa ?) prima vervanging. Een dominante Froome zou de Vuelta niet aantrekkelijker maken. En dat lijkt me ook te gelden voor Quintana; de ploeg van Movistar is ook zonder hem sterk genoeg.

Zoals ik al tijdens de Tour schreef: het idee van Tinkov dat een grote ronde pas echt mooi is als alle toppers aan de start verschijnen is in de voorbije Tour een beetje gelogenstraft. Als er een aantal ontbreekt, en het team van de beste niet superieur is, zal dat eerder de aanvalslust verhogen. En de toppers minder geneigd doen zijn om zo voorzichtig te rijden uit angst voor een terugval.

Contador en Nibali in goede doen kun je er altijd wel bij hebben. Van Froome, Quintana, maar ook van Van Garderen en Valverde valt m.i. niet zo veel aanvalslust te verwachten. Dan zal het toch van de subtoppers moeten komen.
Linkebal 31 juli 2015 14:54
Een zwak bezette Vuelta is altijd het directe gevolg van een sterk bezette Tour. Vrijwel iedere goeie klassementsrenner zat in de Tour, op Aru en Landa na. En ze hebben hem ook nog eens allemaal uitgereden, behalve van Garderen. Dan krijg je een minder bezette Vuelta. Maar zoals jij al zegt: het hoeft er niet minder leuk op te worden.
Slimmerd 31 juli 2015 15:07
Pozzovivo krijgen we ook nog die iets goed te maken heeft, Majka bij Tinkoff, Rui Costa die misschien iets wil na zijn Tour (of gaat die naar Canada?), Cannondale Garmin heeft vast nog wel Talansky of Martin in de aanbieding, JVDB namens Lotto.

Uiteindelijk krijgen we nog wel een leuk veld, met Rodriguez en Valverde denk als de grote favorieten.
Blueprint 31 juli 2015 15:07
Froome is nog nooit dominant geweest in de Vuelta, dus dat probleem zie ik zo niet. Maar die doet toch niet mee.
Quintana verwacht ik wel gewoon aan de start, is waarschijnlijk weer eens onzekerder dan hij zou moeten zijn.
Nibali en Contador zijn gewoon meerwaardes voor elke grote ronde en Valverde koerst meestal ook niet saai in de Vuelta.

Nou hoeven we op Froome en Contador niet te rekenen, maar ik hoop van harte dat Quintana en Nibali gewoon meedoen. Krijg je toch een mooi deelnemersveld met ook nog o.a. Aru, Landa, Valverde, Rodriguez, Van Garderen, Pozzovivo, Roche en Majka.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2015 15:07 door Blueprint.
Massimo 31 juli 2015 15:22
Quintana is beetje moe, Quintana wil naar familie.
Cecchini 31 juli 2015 15:23
Om nou te hopen dat de beste renners niet meedoen omdat ze wel eens te dominant zouden kunnen zijn dan zijn we toch wel ver heen. Is net zo iets, dat je moet gaan hopen dat Federer, Djokovic, Nadal en Murray niet mee doen aan Wimbledon., Roland Garros, US en Australian Open om daardoor een verrassende (nou ja ) eindwinnaar te krijgen. Ze mogen er wat bij betreft gewoon zijn die toppers, doen ze niet mee biedt dat kansen voor een leuke ereplaats voor bijvoorbeeld Mollema of Gesink (de laatste doet in ieder geval net mee). Trouwens vreemd dat je liever niet hebt dat Froome, Quintana en van Garderen meedoen aan een grote Ronde omdat zij niet veel aanvalslust vertonen. Dan kun je de Lotto Jumbo ploeg op Kruijswijk na ook wel thuislaten. Als die met verdedigend rijden een 6e plek in het AK proberen veilig te stellen is het alleen maar hosanna. Vreemd.
Massimo 31 juli 2015 15:29
Rodriguez zal echt wel een ritje of twee pakken, voor het klassement komt hij niet meer in aanmerking, opeenvolgende zware ritten trekt hij niet meer
Walnoot 31 juli 2015 15:37
Tinkov denkt in termen van prestige en macht. Dan is een overwinning wel veel mooier als alle andere toppers er ook zijn, aangezien je dan geen vragen krijgt in de trant van 'hoe ver zou Nibali zijn gekomen als...'.

In de Vuelta is dat minder interessant, ten eerste omdat de ultieme krachtmeting al in de Tour is geweest, en ten tweede omdat de toppers sowieso niet allemaal in topvorm komen. Voor de Vuelta natuurlijk leuk als Contador als Spanjaard wel mee zou hebben gedaan, maar een Nibali of Quintana kunnen ze op dit moment best missen.

So far voor politiek, nu de vraag is het jammer voor ons? Denk niet heel erg, renners maken de koers, en dominantie van één brute held kan ook mooi zijn. Vind het zelf alleen jammer als een relatieve nobody zoals Hesjedal of Horner een grote ronde wint, maar zo ver zal het wel niet komen.
El Mik 31 juli 2015 15:37
“I would say it’s a bit early to say 100 per cent, but I think that could potentially be on the cards, certainly,” Froome said of the possible Vuelta bid on Sky Sports News HQ.
Ook Brailsford hintte er al naar nog tijdens de Tour.

Ik verwacht Froome gewoon in de Vuelta.


edit.
En als je liever geen toprenners hebt omdat dit de kans op een levendige koers verhoogd kun je beter gewoon gelijk de Ronde van Colombia ofzo gaan volgen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2015 15:45 door El Mik.
MarcoV 31 juli 2015 15:44
Een start van Froome zou wel vrij uniek zijn, hoeveel Tourwinnaars van de laatste jaren zijn in de Vuelta gestart?
Alleen Sastre, maar die begon in tegenstelling tot Froome dan ook uitermate rustig aan het seizoen.

En verder: hup Horner! teken nog snel even een contractje bij L-J, die doen ook niet meer moeiljik over cortisol ;-) en start dan in de Vuelta!
El Mik 31 juli 2015 15:49
Pereiro en Sastre zijn de enigen die beide rondes in 1 jaar reden sinds de Vuelta verplaatst is naar ná de Tour.

Anquetil en Hinault zijn de enigen die beide rondes in 1 jaar wonnen.
Tinuz 31 juli 2015 15:49
Ik vind dat Mollema ook moet starten, gezien zijn status als kopman bij Trek.
MarcoV 31 juli 2015 15:52
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pereiro en Sastre zijn de enigen die beide rondes
> in 1 jaar reden sinds de Vuelta verplaatst is naar
> ná de Tour.
>

Tja, Pereiro werd dan ook niet lastig gevallen met al te veel huldigingen tijdens en direct na de Tour ...
(en z'n Vuelta was uitermate matig ...)
Slimmerd 31 juli 2015 15:58
Nibali heeft zijn deelname in ieder geval al bevestigd, met Aru en Lands dus een serieuze afvaardiging van Astana.
Snorfietser 31 juli 2015 16:17
Ik lees dit veel terug, maar heb het idee dat dit wel een wat vroege conclusie is. In de Vuelta vorig jaar werd hij nog 4de achter Contador, Froome en Valverde, voor Aru. Zijn klassement in de Tour viel tegen, maar is hij na 1 tegenvallend klassement direct afgeschreven als klassementsrenner (en ja, ik weet dat sommigen hem helemaal niet als klassementsrenner zien)?
Snorfietser 31 juli 2015 16:23
Het zou mooi zijn als hij daadwerkelijk start. Ik zie graag de beste renners tegen elkaar strijden. Ik ben er echter wel een beetje bang voor dat dit meer publiciteit dan realiteit is. 9 van de 10 keer betekent "het is niet zeker of ik start" dat iemand niet aan de start verschijnt.
Linkebal 31 juli 2015 16:31
Dat zal wel pijnlijk worden, want ik vermoed dat Aru beter zal zijn dan kopman Nibali
Slimmerd 31 juli 2015 16:34
Misschien start Aru ook gewoon als kopman....
Linkebal 31 juli 2015 16:54
Uiteraard, maar toch minstens een gedeeld kopmanschap met Nibali. Het lijkt me niet goed voor het ego en de status van Nibali als Aru beter is.
El Mik 31 juli 2015 16:54
Nibali zal ook wel vooral op het WK mikken lijkt me.
Snorfietser 31 juli 2015 18:16
En Landa wellicht beter dan beide Italianen.
malheur 31 juli 2015 19:34
Dat maakt Nibali echt geen zak uit, dat is niet zo'n neuroot.

Het probleem 'Landa beter dan Aru' lijkt me een heel stuk vacanter.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2015 19:36 door malheur.
Linkebal 31 juli 2015 19:56
Dat ook inderdaad. Wel interessant voor de pikorde binnen Astana. Nu is het 1 Nibali, 2 Aru, 3 Landa, maar sinds de Giro en de ondanks de ritzege toch tegenvallende Tour van Nibali is er best kans dat dit gaat verschuiven. Zeker nu ze alledrie in de Vuelta starten en hoogstwaarschijnlijk niet in overeenstemming met de huidige pikorde gaan presteren.
malheur 31 juli 2015 19:58
Mwwwwoah

Ik vind dat Nibali juist een prima tour heeft gereden en denk dat hij dat ook vindt. Kut > Prima is natuurlijk fijner dan Prima > Kut. Eigenlijk vermoed ik dat hij nog wel eens af kan zeggen en Aur/Landa-gate II voor wat het is laat.
Linkebal 31 juli 2015 20:02
Afzeggen zou het slimste zijn, want hij ondermijnt alleen maar zijn eigen positie in het team als ie wel start. Er van uitgaande dat ie minder zal zijn dan Aru en Landa, wat ik verwacht.
JW 31 juli 2015 22:00
Ik zou wel hierop willen reageren, maar dit topic gaat niet over TLJ. Dan loop ik weer het risico het verwijt te krijgen dat ik alles door een TLJ-bril bekijk.

Edit: En wat de rest betreft:
Als jij genoten hebt van de aanvalslust van Froome, Quintana en Van Garderen, dan ben je vergeten dat tijdens de etappes te posten.
Van Garderen heeft in de twee tijdritten inderdaad aangevallen, dat moet ik toegeven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2015 22:31 door JW.
JW 31 juli 2015 22:17
Of Nibali in de Vuelta echt zwakker zou zijn dan Aru en Landa lijkt me nog helemaal niet zeker.

De Giro was een heel andere koers, waar de Astanaploeg de andere teams heel duidelijk de baas was. In de Tour was Astana daarbij vergeleken matig.

Nibali was de laatste week duidelijk sterker dan in de eerste twee weken. Zou in de Vuelta zo maar weer zijn oude niveau kunnen hebben. Het lijkt me in elk geval te vroeg om hem nu al af te schrijven.
JW 31 juli 2015 22:25
Ik heb me tijdens de Tour best vermaakt.
Je zult weinig topics kunnen vinden waarin ik, zoals een aantal andere vaste prikkers, tijdens de etappe klaagde over "saai, saai en saai".
Ik vond Froome ook de terechte winnaar, en de Franse doping-verdenkingen tegen Froome absoluut onterecht.

Maar de manier waarop Froome en zijn ploeg, na de eerste bergetappe, de koers naar hun hand zetten (en de rest zich bij hun overmacht neerlegde), vond ik niet het summum van kijkgenot.
En een eventuele herhaling daarvan in de Vuelta is niet mijn eerste voorkeur.
Zo simpel is dat.
Rudy t. 31 juli 2015 22:39
1 2 en 3 voor Astana... Dat zou die Vuelta eindelijk de moeite van het volgen eens waard zijn....
Snorfietser 31 juli 2015 22:40
We hebben in de Tour al gezien dat het heel lastig is om 2 grote rondes achter elkaar voor het klassement te gaan. De hersteltijd is volgens mij nog iets korter, aan de andere kant kun je een vormpiek dan misschien wel nog even vasthouden. Maar kan me al met al toch niet voorstellen dat een van de klassementsrenners uit de Tour nog een keer met de beste mee kan. in 2012 mocht Froome na zijn 2de plaats in de Tour voor eigen kans rijden in de Vuelta, daar kwam hij toen ook tekort. Een top 10 zal er best in zitten voor Nibali, top 5 misschien nog net, maar podium lijkt mij niet realistisch.
Snorfietser 31 juli 2015 22:40
Wat was er dan mis met de editie van vorig jaar?
Blueprint 31 juli 2015 23:38
Maar dan ben je dus tegen hun manier van koersen, niet tegen hun klasse.
Blueprint 31 juli 2015 23:38
Ik verheug me al op de zelfmoordgolf op Wielerflits als dat gebeurt grinning smiley
malheur 31 juli 2015 23:40
Vuelta is de laatste jaren meeeeeeeer dan het volgen waard. Ik vond zelf de Horner-editie grandioos.
Cecchini 31 juli 2015 23:50
Froome heeft op de Mur de Bretagne de koers gemaakt (liet zich overigens daarvoor zelfs nadrukkelijk zien op de kasseien), was daarna op de eerste Pyreneeencol de grote aanvaller (die ook nog eens ergens toe leidde), en stond toen dik in het geel en kon deze toen gaan verdedigen. Je steunde Gesiink zelfs nog in zijn poging zijn 6e plek te verdedigen ten koste van de kansen op een leuke dagprijs voor Kruijswijk.

Daarnaast heeft Quintana de afgelopen Tour meer (lees langdurig) aangevallen dan Contador gedaan heeft. Quintana is sowieso een aanvallende renner, hoe vaak is die man tijdens zijn carriere wel niet in de aanval geweest (de Tour van 2 jaar geleden vergeten of de Giro van vorig jaar ?). Deze Tour had ik eerlijk gezegd ook iets meer aanvallen van hem verwacht maar ik heb de indruk dat men bij zijn ploeg meer ging voor een podiumplaats van Valverde dan voor het grote risico.

Iemand die alles maar goedpraat wat de Lotto Jumbo ploeg doet en tegelijkertijd Froome en Quintana de maat durft te nemen dat is toch werkelijk een gotspe. Heb jij Quintana in de Tirreno gezien ?, Froome in de Dauphine of de Ronde van Romandie, of Ruta del Sol ? Te gek voor woorden dat deze 2 beste ronderenners van deze tijd door jou worden weggezet als saaie verdedigende renners. Ongelofelijk voor een normaal zo'n realistische volger. Ik kan er met mijn kop niet bij.
El Mik 01 augustus 2015 00:19
De Vuelta is een jaar of 5 op rij veruit de leukste grote ronde van het jaar geweest.

Dat zal dit jaar lastig worden omdat de Giro en Tour een stuk leuker waren dan ze de afgelopen jaren waren, maar juist de Vuelta is eigenlijk altijd wel de moeite waard geweest.
cyclingfreakske 01 augustus 2015 00:44
ik las ergens dat Froome zogezegd nooit dominant is geweest in de Vuelta....
i
k herinner met toch die Vuelta die de zwaar gedopeerde Kobo won en erna anoniem verdween, waar Froome zowat alles aan gort reed op zichzelf bergop en steeds maar op die trage Wiggins moest wachten., En de teamleiding te lang talmde om in te grijpen.
EN ENKEL EN ALLEEN DOOR TOEDOEN van WIGGINS de Vuelta verloor. (Wiggins heeft hem 2 grote rondes gekost)
Niemand was daar zo sterk als Froome, enkel Kobo kon dankzij zijn meerreizende apotheker standhouden. (toen waren er 6 in de eerste 14 gedopeerd en gepakt, vooral Spanjaarden, maar de Spaanse Bond sprak de meesten vrij wegens gebrek aan een dopingwetgeving in Spanje.)

Vreemd dat velen dat vergeten als je over die Vuelta praat met mensen... de beste werd geremd door zijn kopman en ploegleider, die tactisch de laatste 2 weken massaal lunders opstapelde..
Velen denken dat hij gewoon op waarde was geklopt, maar bij herhalingen van die ronde zie je duidelijk Wiggins vloeken en roepen, en Froome zijn gezicht op onweer veranderen als hij nog 2 ritzeges en de eindzege ziet wegvliegen. Te bedenken dat Froome nog steeds met die parasiet zat opgezadelt (reeds al in behandeling maar nie tgenezen verklaard)
cyclingfreakske 01 augustus 2015 00:45
De Vuelta is een paar jaar al mooi opgebouwd. de Gira daarentegen was vooral de zwaarste door het terrein (en vaker ook de mooiste qua strijd en parcours)
Blueprint 01 augustus 2015 01:35
Zoals je zelf al aangeeft: Sky heeft daar fors geblunderd en Cobo won de Vuelta. Echt dominant was dat dus niet, ongeacht dat Froome wel de beste was...
Rudy t. 01 augustus 2015 08:02
Op zich wel, persoonlijk heb ik een lichte tour obsessie en daarna haak ik een beetje af elk jaar.

De vuelta kijken voelt toch al bij Pia Dijkstra in bed kruipen als je net Scarlett Johansson gehad hebt.
JW 01 augustus 2015 10:19
OFF TOPIC: Hardnekkig raar dat je alweer probeert te schakelen naar TLJ. Er zijn al veel discussies geweest over TLJ en Alpe Huez. Dat de gekozen ploegtaktiek volgens jou Kruijswijk beroofde van een zekere etappezege mag je geloven, van blijven dromen en tot het oneindige herhalen. Maar om het nu in elk topic naar binnen te slepen...confused smiley

En nògmaals: IK heb tijdens deze Tour het woord "saai" tijdens de etappes niet gebruikt. Sterker nog: al die bergetappes vond ik beslist het volgen waard.
Voor mijn kijkgenot is het ook niet maatgevend of er nu wel of niet een Nederlander mee zit in de vluchtgroep van de dag.

Op één of andere manier lijk ik op een verkeerd knopje te hebben gedrukt, afgaande op je getergde reacties. Waar dat voor nodig is snap ik niet.
De mooie volzin "... Iemand die alles maar goedpraat wat de Lotto Jumbo ploeg doet en tegelijkertijd Froome en Quintana de maat durft te nemen dat is toch werkelijk een gotspe.." lijkt me zacht gezegd een beetje disproportioneel...

Ja, in het voorgaande geef ik aan dat ik het niet erg zou vinden als Froome en Quintana de Vuelta laten lopen. En waarom ik dan een mooiere Vuelta verwacht.
Mag dat ? .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2015 10:26 door JW.
Bromertà 01 augustus 2015 11:24
"Dat de gekozen ploegtaktiek volgens jou Kruijswijk beroofde van een zekere etappezege mag je geloven, van blijven dromen en tot het oneindige herhalen."

Volgens mij heeft Cecchini dit niet beweerd hoor.
Bromertà 01 augustus 2015 11:27
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mwwwwoah
> Kut > Prima
> is natuurlijk fijner dan Prima > Kut.


Raarrrrrrrrrrrrrrrr.
Cecchini 01 augustus 2015 11:41
JW 01 augustus 2015 14:54
Nee, niet zo letterlijk,

Maar wel uitspraken als "..Kruijswijk had m.i. een grote kans gehad op een zege op de Alpe d'Huze als hij zijn eigen gang mocht gaan..."
En dat komt er m.i. toch aardig dicht in de buurt.
berg8624 01 augustus 2015 15:03
thumbs up " Poels had m.i. een grote kans gehad op een zege op de Alpe als hij zijn eigen gang mocht gaan"
cyclingfreakske 01 augustus 2015 16:44
Als een aantal kopmannen de Vuelta laten voor wat het is......
het kan wel een veel mooiere Vuelta worden omdat de wedstrijd meer open word, teams ook niet alles om die ene kopman bouwen waardoor vaak het slot erop komt in etappes. Jonger talent krijgt meer kans zich in de kijker te rijden.
Het duo LANDA / ARU aan de start.... Astana heeft dan wel de beste winstkansen op een eindzege als ze weer een goede vorm beschikken.

Je hebt wel een directe link met het WK.... degenen uit de Vuelta demonsteren al enige jaren de beste vormpeil op het WK.
JW 03 augustus 2015 12:22
Inmiddels is al duidelijk geworden dat niet alleen Nibali, maar ook Quintana de Vuelta gaat betwisten.

[www.nu.nl]

Het betekent in elk geval dat zowel Astana als Movistar op volle oorlogssterkte in de strijd komen.
Een Sky-team mèt of zonder Froome zal veel verschil maken.

Of het allemaal leuk wordt is nog de vraag, interessant wordt het in elk geval winking smiley
cyclingfreakske 03 augustus 2015 16:22
Op papier is ASTANA zowieso al de sterkste ploeg met die opstelling.
Als er nog teams op vrijwel volle sterkte starten, zou het een bevroren Vuelta kunnen worden.
Mindere teams zouden moeten kiezen voor bepaalde aanvallers, en verder het bord leegeten van de anderen om dan nog trachten links en rechts wat mee te pikken of de hegemonie van een overheerstende ploeg te doorbreken in de laatste 10 dagen.
Gezien het terrein in Spanje, kan het een slagveld worden. (Spanje is ook bijna nergens vlak, dat vreet energie)
Slimmerd 04 augustus 2015 11:26
Alaphilippe stelt zijn eerste grote ronde nog even uit en rijdt ipv Vuelta de Eneco Tour en de Canadese WT-koersen.
Erik S. 04 augustus 2015 11:33
En volgens Nu.nl Mollema definitief ook niet.
Bromertà 04 augustus 2015 11:48
De Spaanse koperen ploerd verg heel veel van de renners, dan het nu zonder Contador moet stellen want heeft 't strandt verkoost boven weer een grote Ronde in annimosimiteit. Als Froome meedoe dan kunt zijn nekspieren weleens heel stram gaat gaan worden door het voortdurend karakter van knikkebollen richting stuurpen, heus niet evident om zo een imicitatie van Zatopek en Redcliff uit te gevoerd. Over de kinetische voordeel sprakt ene Ferrari met Latijns gezach tot in miniscuuliteit detail. Daar kan niemand omheen.
Valverde lag zijn basis na MSR met aansluitend de Ruta del Sol onder het mom wie veel doet in den beginne kan later niet meer stuk. Een oude wielerwet die nogal in de vergetelhoek is geparketioneertt.
Jammer want al die anoreciaduralex methodiek rijkt niet verder dan een berg op de kanarische eilanden, toeval dat de pistoolman van frietfluitjes hout.

Ik hoop dat oe me kan volge, nieh?
lodjan 04 augustus 2015 12:03
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen