Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Eneco Tour 2015 (2.UWT), etappe 2

Gepost door El Chaba 
El Chaba 10 augustus 2015 19:58
Eneco Tour 2015 (2.UWT), etappe 2
El Chaba 10 augustus 2015 19:58



Eneco Tour 2015 (2.UWT), etappe 2: Breda (NED) - Breda (NED) (180,7 km)

Waarschijnlijk weer een keertje sprinten.


Kaartje:





Profiel: vlak.





Elia Viviani wist Danny van Poppel maar net voor te blijven.

Top 10 AK na etappe 1:

1 Elia Viviani (Ita) Team Sky 4:06:08
2 Danny van Poppel (Ned) Trek Factory Racing 0:00:04
3 Jesper Asselman (Ned) Roompot Oranje Peloton
4 Laurens De Vreese (Bel) Astana Pro Team 0:00:05
5 Nico Denz (Ger) AG2R La Mondiale
6 Jean-Pierre Drucker (Lux) BMC Racing Team 0:00:06
7 Nathan Haas (Aus) Team Cannondale - Garmin 0:00:08
8 André Greipel (Ger) Lotto Soudal 0:00:10
9 Jonas Vangenechten (Bel) IAM Cycling
10 Andrea Guardini (Ita) Astana Pro Team

Start: 12.15 uur.
Finish: rond 16.30 uur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2015 20:00 door El Chaba.
Walnoot 10 augustus 2015 21:03
Profielkaart voor de liefhebber: Breda__________________________________________Breda
Eindhovuh 10 augustus 2015 23:16
Breda-Breda. Mooi parcours dus.
El Chaba 10 augustus 2015 23:18
JW 11 augustus 2015 10:29
Voorlopig bijzonder spannende ronde.
Alle 158 nog in koers zijnde renners binnen tien seconden van elkaar !
De gouden km van vandaag kan een renner dus een enorme opmars in het klassement opleveren !

Op deze manier worden vlakke etappes een stuk interessanter.
Goed idee lijkt me om die "gouden kilometer" om de tien kilometer te herhalen, bij voorbeeld in de laatste 100 km.
Daarmee kluister je de kijkers onherroepelijk muurvast aan de kijkbuis !
Oók in vlakke etappes.....
Slimmerd 11 augustus 2015 10:30
DNS Selvaggi (gebroken sleutelbeen)
Pyama 11 augustus 2015 10:52
Dus nog minder kansen voor vluchters om voorop te blijven?
El Chaba 11 augustus 2015 11:15
Pyama 11 augustus 2015 11:20
Nou, in menig Touretappe wordt bejubeld dat de vluchters voorop blijven in een vlakke etappe en bekritiseerd dat er weer een ploeg gaat rijden voor een kansloze sprinter.
JW 11 augustus 2015 11:46
Ik kan me weinig recente vlakke Touretappes herinneren waar vluchters voorop bleven.
Het meest voorkomende beeld is dat de vluchtgroep tot 5 à 10 km voor de streep voorop mag rijden, en daarachter keurig controlerend wordt gereden.
Voorspelbaar en saai.

Als zo'n kansloze vluchtgroep eerder wordt teruggepakt zou dat de koers interessanter maken. Nieuwe vluchtpogingen etc.

De beste remedie is misschien wel het afschaffen van erg lange vlakke etappes.
Twee (erg) korte etappes op een dag zou veel boeiender zijn. Maar dat laten de huidige reglementen niet toe.

Overigens is het maar de vraag of een vluchtgroep veel eerder zou worden ingelopen bij een heel stel gouden kilometers in de slotfase.
Gisteren ontweek het peloton bewust die gouden kilometer.
Cecchini 11 augustus 2015 11:54


Is Van Poppel een pure sprinter of schuilt er een klassiekerwinnaar in hem? Maandag zat hij vooraan in de sprint.

Door: Iwan Tol / Volkskrant

Het klinkt een beetje gek uit de mond van iemand die zojuist met 74 kilometer per uur André Greipel heeft verslagen in de sprint, maar eigenlijk vindt Danny van Poppel (22) er helemaal niet zo veel aan, zo'n sprint. Al dat nerveuze gedoe, niks voor hem. Een klassieker rijden, daar haalt hij veel meer bevrediging uit. Maar ja, hij heeft nou eenmaal van die rappe benen.

Van Poppel eindigde maandag als tweede in de openingsetappe van de Eneco Tour, een meerdaagse rittenkoers in Nederland en België. Hij moest op de meet in Bolsward alleen de Italiaan Elia Viviani voor zich dulden. Na afloop rees de vraag welke kant het nou eigenlijk op moet met Van Poppel. Is hij een pure sprinter of schuilt er een toekomstig klassiekerwinnaar in hem?

Op een industrieterrein, niet ver van de finish, haalt de Brabander zijn schouders op. Hij weet het ook niet. 'Alle twee misschien?'

Klassiekers

Dirk Demol, ploegleider bij Trek
Zijn ploegleider bij Trek, Dirk Demol, durft er evenmin zijn vingers aan te branden. 'Hij kan het beide heel goed. Misschien komen we er straks achter dat hij ook nog een goeie klimmer is.'

Toch denkt Demol dat het eerder richting de klassiekers gaat, bij voorkeur die van de categorie Gent-Wevelgem en de E3 Harelbeke. 'Sta er niet gek van te kijken als Danny zich volgend jaar al kan mengen in de wedstrijden', zegt de Belg optimistisch.

Timide
Maar Danny is soms te timide. Hij heeft nog niet genoeg vertrouwen in zichzelf

Dirk Demol, ploegleider bij Trek
's Ochtends, voor de start in Bolsward, had Van Poppel nog tegen hem gezegd: 'Laat de ploeg maar voor Giacomo Nizzolo rijden, ik voel me niet super.' Maar Demol loopt al langer mee, hij weet wel waar die houding van de Nederlander vandaan komt. Demonen is een populair woord, misschien ook wat te zwaar aangezet. 'Maar Danny is soms te timide. Hij heeft nog niet genoeg vertrouwen in zichzelf.'

Nergens voor nodig natuurlijk. Van alle sprinters van zijn lichting beschikt Van Poppel, jongste zoon van oud-sprinter Jean-Paul, waarschijnlijk over de meeste potentie, maar het is nou eenmaal de aard van het beestje om het glas halfleeg te zien.

Twee jaar geleden was de Brabander met zijn 19 jaar nog de jongste Tourdeelnemer sinds de Tweede Wereldoorlog. In zijn allereerste rit in de Tour eindigde hij direct als derde. Een veelbelovende prestatie, maar veel plezier beleefde hij er niet aan. 'Zoals Johnny Hoogerland louter bekend werd van het prikkeldraad, werd ik alleen voor het voetlicht gebracht omdat ik zo jong was', denkt hij.

Bevestiging
Ik kreeg tijdens trainingen steeds vaker de bevestiging dat ik meer kan dan alleen sprinten. Maar ja, dat aan een groot publiek laten zien, is wat ander

Danny van Poppel
Sporadisch liet Van Poppel de laatste twee jaar zien waartoe hij in staat is. In 2014 bijvoorbeeld, toen hij in de Ronde van Luxemburg de proloog won. Maar vaker hield hij zijn kwaliteiten verborgen in trainingsritten.

'Ik kreeg tijdens trainingen steeds vaker de bevestiging dat ik meer kan dan alleen sprinten. Maar ja, dat aan een groot publiek laten zien, is wat anders. Dan moet alles op z'n plek vallen.'

Dat gebeurde onlangs in de Ronde van Wallonië, waarin Van Poppel liefst twee ritten won. Vooral de winst in de laatste etappe, die eindigde op de Muur van Thuin, was indrukwekkend. Het betekende zijn eerste solowinst bij de profs. Een voorbode voor de toekomst?

Teveel druk

Eén ding wil ploegleider Demol in elk geval niet, en dat is te veel druk leggen op zijn renner. Pas over een paar jaar zal Van Poppel definitief een keuze moeten maken tussen sprinter of klassiekerrenner, denkt hij.

'Laat Danny nu nog maar een beetje fladderen. Hij ontwikkelt zich vanzelf de juiste richting op. Als het nodig is, sturen wij hem wel bij.'

En Van Poppel zelf? Die richt zijn blik liever op de nabije toekomst. Vandaag is de finish van de tweede rit in de Eneco Tour in Breda, vlakbij zijn ouderlijk huis in Poppel. Heel voorzichtig heeft hij al een rood kringeltje om deze etappe gezet.
Slimmerd 11 augustus 2015 12:29
Etappe 2 is van start.

Nog wat weetjes na etappe 1: Van der Schueren mag vandaag niet plaatsnemen in de volgauto van Wanty, hou zou gisteren met een wiel over de stoep zijn gereden en wordt daar op deze manier voor gestraft. Boonen was bang in de sprint en De Vreese heeft zijn contract bij Astana met één jaar verlengd.
Slimmerd 11 augustus 2015 12:47
Asselman en Van Hoecke hebben na 10km 1'00 voorsprong.
Slimmerd 11 augustus 2015 13:04
Reeds 5'00 na 20km
El Chaba 11 augustus 2015 13:08
Niet door mij. Ik zie liever een mooie massasprint in een vlakke etappe dan een groepje ' kansloze' vluchters, die voor de overwinning gaan strijden.
Ik vind het wel weinig slim dat ploegen van sprinters die zelden of nooit winnen (al te vroeg) mee gaan helpen om de vluchters terug te pakken. Laat dat dan over aan de paar ploegen met sprinters die wel veel kans hebben, dan hebben de minder kansrijke sprinters juist weer meer kans omdat die eerstgenoemde ploegen dan wellicht (een deel van) hun sprinterstrein hebben opgerookt.
JW 11 augustus 2015 14:02
In alle opzichten mee eens !

Maar die ploegleiders van die net-niet-sprinters hebben daar vaak andere ideeën over.
Als je niet mee zit in een vlucht dan moet je toch op een andere manier in beeld rijden etc...
Slimmerd 11 augustus 2015 14:54
Op 86km van de streep hebben de twee vooraan 4'30
Blueprint 11 augustus 2015 15:08
Dat betekent dus dat er driemaal 1 seconde te rapen valt in de gouden kilometer voor de mannen met klassementsambities?
Slimmerd 11 augustus 2015 15:15
Daar gaat het naar uit zien inderdaad.

En voor Asselmann zijn er dan kansen op de leiderstrui als Viviani, van Poppel en Drucker buiten de top-3 blijven aan de finish.
Slimmerd 11 augustus 2015 15:45
Van Hoecke en Asselman moeten nog 43 km, Sky leidt het peloton op 2'35
Massimo 11 augustus 2015 15:47
JW 11 augustus 2015 15:52
Nog 40 km, en de voorsprong is weer 3'

Het ziet ernaar uit dat het peloton opnieuw de gouden km (op 21,5 km) wil ontlopen.

Het lijkt er niet op dat die gouden km voor enige opwinding in de koers gaat zorgen.
Slimmerd 11 augustus 2015 15:53
Helemaal ontlopen wordt al moeilijk, er blijft drie keer 1" over natuurlijk.
JW 11 augustus 2015 15:58
Nadat de Sporza-commentatoren zich nog es uitvoerig bezig hielden met de schade die Van Avermaet opliep door die aanrijding met die motor ("wat heeft hij aan excuses als je ziet hoeveel de schade wel niet is door die gemiste eerste of tweede plaats..."winking smiley toch maar es overgeschakeld naar L1.
Daar is ploegleider Breukink de spreekstalmeester.
Die doet dat naar mijn smaak toch altijd heel verdienstelijk.
JW 11 augustus 2015 16:00
Klopt uiteraard, maar de animo om daar veel energie aan te besteden zal niet groot zijn, verwacht ik.
Anony 11 augustus 2015 16:03
Ziet er mij toch maar een ietwat gevaarlijke slotkilometer uit.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:16
Resultaat Gouden Kilometer:

Asselman 9"
Van Hoecke 6"
Gilbert 2"
Grivko 1"


Asselman heeft dus de leiderstrui bij niet winst Van Poppel en Viviani buiten de top 2 eindigt.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:17
Nog 19km voor de koplopers en 1'15
Slimmerd 11 augustus 2015 16:17
1400 meter rechtdoor is toch niet gevaarlijk?
Slimmerd 11 augustus 2015 16:22
Asselman en Van Hoecke worden gegrepen op 15km van de streep
Anony 11 augustus 2015 16:28
De laatste 100 meter dan. Vreemde curve.
Anony 11 augustus 2015 16:28
Ik ben van zowel Viviani als Van Poppel fan, maar ik gun Asselman/Roompot ook wel de leiderstrui.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:33
Op 7,5km valpartij met Howard en Hollenstein
Slimmerd 11 augustus 2015 16:34
Beiden weer op de fiets en lijkt zonder erg.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:39
Valpartij binnen de laatste 2km. Breschel was de eerste die viel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2015 16:40 door Slimmerd.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:40
1. Greipel
2. Guarnieri
3. Boonen
4. Drucker
5. D. van Poppel
6. Demare
7. Kuznetsov
8. Jans

Asselman leider



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2015 16:42 door Slimmerd.
Anony 11 augustus 2015 16:41
En plots was daar die finish. Vreemde aankomst gewoon.
Anony 11 augustus 2015 16:42
Lol Danny nog vijfde, van waar is die gekomen? Zat helemaal ingesloten. Sterk bezig.
Anony 11 augustus 2015 16:44
Vanspeybrouck was de eerste, knalde op een nadarpootje en sleurde Breschel mee.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:45
Had ik gemist in eerste beeld, maar inderdaad Vanspeybroeck haakte en viel.
Bob 11 augustus 2015 16:47
Lotto-Jumbo heeft een hele ploeg meegenomen om Hofland voorin af te zetten en dat lukt al twee keer niet.

Dat is toch echt slecht? Denk daarbij ook nog aan het NK waar geen LTJ voorin te vinden was..
Slimmerd 11 augustus 2015 16:54
AK:

1. Asselman
2. Greipel 5''
3. Viviani 5''
4. D. van Poppel 9''
5. Guarnieri 9''
6. de Vreese 10''
7. Drucker 11''
8. Boonen 11''



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2015 16:58 door Slimmerd.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:55
Vandaag was nog slechter dan gister, toen waren ze nadrukkelijk tot aan kilometer 5 ofzo.
Vandaag bungelde Hofland alleen vanaf kilometer 6 op ongeveer 35e positie, compleet kansloos voor een sprinter
Slimmerd 11 augustus 2015 16:55
Al worden de klassementen voorlopig nog zonder Asselman gegeven, even afwachten tot de trui wordt uitgereikt.
Slimmerd 11 augustus 2015 16:56
Nu de bevestiging dat Asselman namens Roompot de leider is in de Eneco Tour.
Wanny 11 augustus 2015 17:07
Mooi succes voor Roompot
rustdag 11 augustus 2015 17:08
Mooi voor Roompot, wat zullen z e daar blij mee zijn..
Tinuz 11 augustus 2015 17:24
Danny van Popple zat bij wijze van spreken nog achter die valpartij en sprintte nog 5e.
Had zijn ploeg hem niet wat beter kunnen brengen?

Josje van Emden bungelde helemaal achteraan het peloton - die zou normaal Hofland moeten brengen, lijkt me.
Tinuz 11 augustus 2015 17:55
Leuk voor Roompot, zo'n leiderstrui, maar meer ook niet. We moeten dit dus niet overdrijven.
Ze hebben nog niks weten te winnen dit jaar.
Walnoot 11 augustus 2015 18:44
Maar als je het verder moet hebben van (vooral verre) ereplaatsjes in zulke aansprekende koersen als Handzame Classic, de Brabantse Pijl, de Ronde van Luxemburg, Kuurne-Brussel-Kuurne en de GP Denain, dan is dit natuurlijk wel degelijk iets om te vieren.
Cyclad 11 augustus 2015 19:01
Hoho, het is een prijs, hè? En dat in een WT-koers in eigen land, waar de sponsor handenwrijvend meekijkt. Mooi succes, hoor. Bovendien erg knap gedaan van Jesper Asselman, hij heeft de mogelijkheden echt optimaal benut en verdient daarvoor een groot compliment. Goede kans dat hij die leiderstrui morgen weer kwijtspeelt, maar zoiets tastbaars neemt men hem niet meer af.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2015 19:33 door Cyclad.
Cyclad 11 augustus 2015 19:01
Cyclad 11 augustus 2015 19:04
Roompot heeft al voldoende ereplaatsen behaald (Lammertink, Groenewegen (hij vooral), Raymond Kreder, Looij, Duijn en De Maar). Allemaal leuk en soms zelfs veelbelovend, maar deze leiderstrui voor Asselman telt wel degelijk, zeker ook omdat het in een WT-koers is.
Sub Culture 11 augustus 2015 19:16
Gilbert pakt hier toch handig 2".
Het lijkt mss niet veel, maar mss draait het wel uit op een secondenslag.
En ook met het oog op de tijdrit is het handiger als je wat later kan starten.

Ik vond het vreemd dat de rest er zich niet mee moeide.
Andermaal een fraaie uitgave van de gouden kilometer, aanwinst.
Cyclad 11 augustus 2015 19:19
Weet je, dat vraag ik mij oprecht af. De weersomstandigheden kunnen nogal wisselen donderdag, er wordt onweer gemeld. De kans daarop lijkt me later in de middag wat groter dan voor de vroegere starters.
Ik hoop niet dat Gilbert donderdagmiddag zijn keuze van vandaag gaat vervloeken.
JW 11 augustus 2015 19:31
Andermaal een fraaie uitgave van de gouden kilometer, aanwinst.

Er is m.i. maar één renner die echt die gouden kilometer heeft gebruikt: Asselmans.
Voor een ploegje met een wild card is dit prijsje in eigen land mooi mee genomen.

Maar voor de koers vind ik die gouden kilometer tot nu toe van weinig toegevoegde waarde.
Zonder die noviteit zou er m.i. afgelopen dagen niet anders zijn gekoerst.

Of Gilbert echt profijt heeft van die twee seconden zal komende dagen blijken.
(Ik dacht dat hij het deed om in de pikorde binnen de ploeg alvast boven Van Avermaet te komen. Greg was - serieus ! - de andere renner die ik voor die sprintjes had verwacht)
Slimmerd 11 augustus 2015 19:36
Grivko die ook meestal degelijke uitslagen noteert in de Eneco was toch ook echt van de partij.
Massimo 11 augustus 2015 19:40
En ik zou Haas, die gisteren wat seconden pakte, en zeker geen koekenbakker is op dit parcours, er ook gewoon bijzetten.
predator 11 augustus 2015 20:40
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leuk voor Roompot, zo'n leiderstrui, maar meer ook
> niet. We moeten dit dus niet overdrijven.
> Ze hebben nog niks weten te winnen dit jaar.

Wel overdrijven, is gewoon een mooie prijs voor zo'n ploeg.
ton duk 12 augustus 2015 10:33
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roompot heeft al voldoende ereplaatsen behaald
> Groenewegen (hij vooral), Raymond
> Kreder,

Hij vooral geldt dan zeker voor R Kreder, Cyclad....16x top10
gr
Cyclad 12 augustus 2015 12:43
Terechte correctie dan!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen