Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Pieter Weening naar Team Roompot

Gepost door lodjan 
lodjan 11 augustus 2015 22:37
Pieter Weening naar Team Roompot!
Pieter Weening is door Roompot Oranje Peloton vastgelegd als eerste versterking voor 2016. De ervaren Fries tekent binnenkort een contract voor één seizoen bij het Pro Continentale team. “Wij zijn erg blij met de komst van Pieter”, reageert teammanager Michael Zijlaard verheugd op de aanstaande samenwerking met Weening. “Hij is al jaren één van de beste Nederlandse profs, wat dat betreft zullen de wielerfans het denk ik erg leuk vinden dat hij volgend jaar in het oranje zal rijden. Bovendien kan Pieter met zijn routine bijdragen aan de verdere ontwikkeling van onze jonge renners”.
De 34-jarige Weening is bezig aan zijn 13e seizoen als beroepsrenner. Na een start bij het opleidingsteam van Rabobank kwam de ´Harrekiet´ 8 opeenvolgende jaren uit voor de bankiersploeg. Sinds 2012 stond hij onder contract bij Orica/Greenedge. “Ik had kunnen bijtekenen in Australië, waar ik vier prima jaren heb gehad. Maar ik wil graag terugkeren in eigen land. Het verhaal van Roompot Oranje Peloton spreekt mij erg aan en het lijkt mij gaaf om vanaf januari deel uit te maken van een groep 'jonge honden'. Ook omdat ze mijn favoriete wedstrijden in het voorjaar rijden en daar wil ik nog eens helemaal voor gaan".
In de afgelopen lente was Pieter Weening met een 14e plaats nog de beste Nederlander in Luik-Bastenaken-Luik. Zijn zes profzeges boekte hij bepaald niet in de kleinste koersen: een Tour etappe in Gérardmer (2005), het eindklassement in de Ronde van Polen, de Giro della Toscana vorig jaar en natuurlijk twee ritzeges in de Giro d’Italia (plus de ploegentijdrit met Orica). Bovendien is de allrounder nog altijd de laatste landgenoot die in Italië de roze trui droeg.
“Ik ken Pieter al jaren en weet dus dat het een fijne jongen is om mee te werken. Hij is natuurlijk een aanvaller bij uitstek, met liefst 15 grote ronden in de benen. Hij gaat dus zeker van waarde zijn voor ons team”, beschrijft ook ploegleider Michael Boogerd zijn vreugde over de aanwinst voor Roompot Oranje Peloton.
Cyclad 11 augustus 2015 22:38
Prachtige aanwinst voor Team Roompot.
JW 11 augustus 2015 22:41
Dat lijkt me een prima versterking van de ploeg !
Blueprint 11 augustus 2015 23:02
Opvallende move van Weening, maar Roompot zal hier heel blij mee zijn.
JW 11 augustus 2015 23:06
Volgens White lag er een contract voor twee jaar voor hem klaar, maar Weening wil blijkbaar graag naar huis.
Kopman zijn van een jonge ploeg, lijkt me toch een mooie afsluiting voor hem.
Dit is precies het soort renner dat de ploeg beter kan maken.
JvR 11 augustus 2015 23:07
Zou Lotto-Jumbo hem ook hebben proberen binnen the halen?
stoempert 11 augustus 2015 23:49
Misschien zat de klad wat in de relatie tussen hem en de Orica ploegleiding. Maar goed, ik vind dit een zeer goede aanwinst voor Roompot en het lijkt me mooi Pieter volgend voorjaar als kopman in zijn wedstrijden te zien.
Carlos Danger 12 augustus 2015 00:31
Rijdt tot dusver wel het bleekste seizoen uit zijn carrière. 't Is op zeker. Beetje uitbollen bij Roompot.
Gevalletje Scifo-Anderlecht, of onlangs Heitinga-Ajax.
Beter de jongeren de ruimte geven, zo slecht doen die het niet.
Andere Peter 12 augustus 2015 00:51
Er blijft heus ruimte voor jongeren n die ploeg. De jongeren benutten die ruimte een stuk beter als ze een paar routiniers om zich heen hebben.
Anony 12 augustus 2015 02:17
Ockeloen maar eens een kans geven.
Curzio 12 augustus 2015 07:28
Of het wordt Rijkaard-Ajax, of Kuyt-Feyenoord, of...
Brieske 12 augustus 2015 07:59
Hier zal Gerrans niet blij mee zijn verwacht ik.
Vind het top wel een flinke stap omlaag van Neerlands beste vrijbuiter.

Maar wel mooi voor Roompot.

Groet
Eindhovuh 12 augustus 2015 08:08
Mooi, dit heeft Roompot ook nodig. Dit seizoen laat zien dat alleen talent soms nog wat te mager is.
Hoogerland is definitief afgegleden. Dan is Weening een topper. Eigelijk moeten ze nog 1 of 2 van dat soort renners erbij, daar leren die jonkies van.
Ten Dam? Of is t budget op?
AK 12 augustus 2015 08:26
Ten Dam heeft toch niks te zoeken bij een team dat amper in het hooggebergte koerst.

Als je dan toch iemand van Lotto Jumbo wilt noemen dan zou ik Tjallingii logischer vinden.
Eindhovuh 12 augustus 2015 08:37
Het programma voor 2016 is nog niet bekend toch?
Tjallingii is ook een goede optie ja.
Snorfietser 12 augustus 2015 08:48
Van Bommel-PSV?
Walnoot 12 augustus 2015 08:51
Zal Weening bij Roompot zoveel minder verdienen dan bij Orica? Betwijfel ik. Ze rijden prima wedstrijden voor zijn kunnen, dus snap de move best. Vier jaar je ballen er afdraaien om voor een miezerig mannetje wedstrijden dood te maken blijft niet leuk. Voor Roompot natuurlijk een ideale aanwinst, ze hebben zeker de kwaliteitsinjectie nodig. Nog zo'n seizoen als dit en ze zouden beter stoppen.
bakfiets 12 augustus 2015 09:26
hoogerland, honig en de maar nog weinig meerwaarde mijn inziens. Dan hoop ik dat weening en eventueel tjallingi dat wel zijn. Mol vind ik ook beter dan voorgenoemde 3. Duyn vind ik wel naar behoren presteren, en Terpstra ook niet slecht (zal ook niet alles kosten) van de wat oudere renners.
Lucho Herrera 12 augustus 2015 09:32
Het klinkt misschien als een stap terug, maar het is in zijn laatste deel van zijn carrière misschien wel een stap vooruit. In de voorjaarsklassiekers zal hij bij Roompot een totaal vrije rol hebben. Dit in tegenstelling tot bij Orica. Daar mocht hij in koersen als Luik en Amstel op kop sleuren voor Gerrans. En met deze nieuwe stap zal Weening zich waarschijnlijk makkelijker kunnen opladen om er nog 1 keer vol tegenaan te gaan.
Walnoot 12 augustus 2015 09:44
Weening is van totaal andere klasse dan al die gasten. Alleen Hoogerland in zijn beste seizoenen komt in de buurt. Kreder heeft in zijn eerste jaren bij de profs nog wel eens laten zien dat hij een beetje met de fiets kan rijden (maar leefde op zijn 12e volgens mij al als prof, zit/zat weinig marge op), de rest van de 'oudere renners' van Roompot zijn mannen uit de marge, met alle respect, duidelijk geen kopman-materiaal. Honig en Duyn hebben nooit laten zien dat ze op Procontinentaal niveau bij de betere renners horen (en De Maar alleen op een ander continent). Ze doen het niet onverdienstelijk, maar meer dan ze doen, had je met de beste wil van de wereld niet kunnen verwachten.
Westfalen 12 augustus 2015 10:12
Ik denk dat Weening z'n schaapjes op het droge heeft en geen zin heeft in weer de Ronde van Langkawi of andere verre koersen. Zal vast toch een reden zijn waarom hij weg wil bij Orica. Bij Roompot kan hij voor eigen kans gaan en zijn de koersen relatief dicht bij huis.
Linkebal 12 augustus 2015 10:17
Voskamp - Bankgiroloterij
Cyclad 12 augustus 2015 10:20
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Honig en
> Duyn hebben nooit laten zien dat ze op
> Procontinentaal niveau bij de betere renners horen
> (en De Maar alleen op een ander continent). Ze
> doen het niet onverdienstelijk, maar meer dan ze
> doen, had je met de beste wil van de wereld niet
> kunnen verwachten.


Valt toch wel mee? Zeker Duijn heeft leuke uitslagen gereden dit seizoen en de 2 werden 2 en 3 in de Ronde van Luxemburg.
ton duk 12 augustus 2015 10:24
Leuke transfer voor beide partijen (en Ton DUK)

Gaat Weening voor de 1e overwinning Roompot zorgen ??
gr
Walnoot 12 augustus 2015 10:40
Duyn beleeft dan ook verreweg het beste seizoen in zijn carrière (knap), ik heb het meer over het moment van aantrekken. Op het moment dat die jongens werden gepresenteerd als de grote namen van de ploeg, kon je al wel op je vingers natellen dat het qua overwinningen geen roompot ging worden dit seizoen. Ook als je kijkt naar waar ze staan op de CQ-ranking is dat niet heel fraai. Het is echt maar net boven de betere continentale teams. Een transfer van dit allooi was echt hard nodig.
Michael B. 12 augustus 2015 11:41
Pieter Weening van in het begin van zijn carrière waarin hij in de Ronde van Duitsland bijna ene Jan Ullrich aan puin reedt is de laatste jaren ver te zoeken. Maar buiten dat een verstandige beslissing van Weening. zijn Carrière loopt op zijn nadagen, kan hij mooi nog een jaar vrijbuiten.
Walnoot 12 augustus 2015 11:54
Want 2013 en 2014 waren niet zo'n beetje de beste jaren uit zijn carrière?
bakfiets 12 augustus 2015 12:09
ronde van polen winnen is toch wel grote klasse
bakfiets 12 augustus 2015 12:10
linkebal en dan nog capiot of bruyneeel binnenhalensmiling smiley
Snorfietser 12 augustus 2015 12:20
Dit jaar geen grote uitslagen, maar eigenlijk overal in dienst gereden. Daar gaan ze bij Roompot echt wel plezier aan beleven. Ik denk dat LTJ hem ook goed had kunnen gebruiken.
rustdag 12 augustus 2015 13:09
Heitinga is nog niet wedstrijd fit. niet iemand al zo snel af schrijven
rustdag 12 augustus 2015 13:10
Mooie aanwinst voor Roompot.
Enrico Sarto 12 augustus 2015 13:13
Misschien openen dit soort transfers wel de deur naar een grote ronde.
In dit geval bijvoorbeeld de Giro d'Italia, die volgend jaar in Nederland start. Nederlandse ploeg erbij is voor de organisatie wellicht interessant (ook qua sponsorgeld voor het Grande Partenza). En Weening is in Italië natuurlijk een redelijk grote renner met twee etappeoverwinningen en vier dagen roze trui.
Ronde van Polen won hij daarnaast ook voor een groot deel in Italië.
Sub Culture 12 augustus 2015 15:41
Ik vind het een opmerkelijke move in de eerste plaats omdat Roompot toch vooral een programma zal rijden dat minder geschoold is op de capaciteiten van een Weening.
Er is hier toch wel een beetje sprake van het vroegtijdig begraven van zijn sportieve carrière.

Anderzijds wel een prima impuls voor Roompot.
Ik vind dat mensen te kritisch zijn voor Roompot, het is een nieuwe ploeg, ik vind dat je pas volgend seizoen mag oordelen.
Dan moet er toch progressie zijn in vergelijking met dit seizoen.
Cyclad 12 augustus 2015 18:44
Met je 2e deel van je posting ben ik het meer dan eens, met het 1e deel niet. Weening heeft aangegeven dat hij in de Waalse klassiekers wil scoren, de grote rondes hoeven voor hem niet meer zo nodig. Roompot rijdt, ervan uitgaande dat zij wederom wildcards krijgen voor de Belgische klassiekers, een programma dat Weening het liefst heeft.
ton duk 13 augustus 2015 09:39
Mergelland, BP, AGR,WP en LBL is een aardig rijtje koersen voor April voor Pieter....
"Probleem" is eerder Maart waarin hij de hardheid van de meerdaagse WTkoersen gaat missen....
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen