Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Van de weg gereden. #levensgevaarlijk'

Gepost door Cecchini 
Cecchini 12 augustus 2015 08:47
Vorige week woensdag: Laurens ten Dam in België aangereden tijdens een training. Hij breekt een ruggewervel en mist de Ronde van Spanje. Twee dagen later: Annemiek van Vleuten in Italië geschept door een auto. Drie gebroken ribben, een klaplong en een gebroken sleutelbeen. En wat twittert Wout Poels gisteren? 'Vanmorgen met trainen (Ysselsteyn) bewust van de weg gereden door chauffeur van @VZT_DeKwakel! Aangifte doen? #levensgevaarlijk.'

Door: Iwan Tol/ Volkskrant

De meesterknecht van Chris Froome bij Sky was 's ochtends, samen met trainingsmaatje Reinier Honig van Roompot, in Noord-Limburg de benen aan het losfietsen voordat ze naar Emmen zouden afreizen voor het criterium De Gouden Pijl. Op een landweggetje (Poels: 'We vermijden al zo veel mogelijk de grote wegen met veel verkeer') glipten de twee voor een vrachtwagen langs, die stond te wachten op een tegenligger.

Honig: 'Dat kon ook makkelijk, maar kennelijk was de chauffeur daardoor zo geïrriteerd dat hij het nodig vond om ons later af te snijden, waardoor wij in de berm terecht kwamen. Waren we niet opzij gegaan, dan was het slecht met ons afgelopen. Daarna wilde hij volgens mij ook nog stoppen. Maar ik had geen zin om op de vuist te gaan met een chauffeur. Kennelijk had hij een slechte dag.'


Reactie

Het transportbedrijf reageerde direct op de tweet van de twee profrenners. Volgens woordvoerder Gerrit Bosman van Van Zaal Transport gebeurt het vaker dat medeweggebruikers de snelheid van wielrenners verkeerd inschatten. 'Ik fiets zelf ook, dus ik kan het weten.'

Volgens Bosman was er geen opzet in het spel, al had hij de betreffende chauffeur nog niet gesproken. Ook liet hij weten dat zijn bedrijf zich positief inzet voor de wielersport als sponsor voor Ride for the Roses.

Honig en Poels constateren dat het voor wielrenners steeds gevaarlijker wordt om te trainen. 'Ik ben waarschijnlijk de enige prof die een bel op zijn fiets heeft gemonteerd', zegt Poels.

Netjes gedragen

Poels roept na de incidenten van afgelopen week automobilisten en fietsers op om zich aan de verkeersregels te houden. 'Met name grote groepen toerfietsers denken dat ze halve profs zijn en lappen alle regels aan hun laars. Dat roept agressie op bij automobilisten. Dat snap ik wel. Als iedereen zich nou gewoon netjes gedraagt, dan wordt het voor ons allemaal veiliger op de weg.'

Van aangifte tegen de chauffeur ziet Poels af. 'Ik denk dat er na alle commotie wel een hartig woordje is gesproken met die man.'
Meneer 60% 12 augustus 2015 09:25
Als het echt zo gegaan is zoals Poels beschrijft, snap ik niet waarom hij geen aangifte doet.

Veel aso's in het verkeer. Lijken er inderdaad steeds meer te worden. Ook veel mensen op racefietsen die denken onschendbaar te zijn en zich van geen enkele verkeersregel iets aantrekken. Ook dat worden er steeds meer. Dat zijn niet alleen toerfietsers, maar zeker ook trainende wielrenners die denken dat iedereen in het verkeer het reactievermogen heeft van de auto's in een wielerkoers.
Ron Meijers 12 augustus 2015 10:42
Op een landweggetje (Poels: 'We vermijden al zo veel mogelijk de grote wegen met veel verkeer') glipten de twee voor een vrachtwagen langs, die stond te wachten op een tegenligger.

Ik snap de irritatie van de vrachtenwagenchauffeur wel, hoor. Hij staat de wachten zodat een tegenligger makkelijk kan passeren, en twee wielrenners moeten er weer per se langs glippen terwijl jij die tegenligger juist de ruimte wilt geven. NIET dat dat een reden is om ze later af te snijden en de berm in te rijden.

Dat Honig zegt 'Dat kon ook makkelijk' ... Tja, dat is het oordeel van een renner die in koers wel vaker rakelings langs auto's schiet. Ik denk dat het in deze situatie eigenlijk nét niet kon.
Meneer 60% 12 augustus 2015 10:56
Ron Meijers Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op een landweggetje (Poels: 'We vermijden al zo
> veel mogelijk de grote wegen met veel verkeer')
> glipten de twee voor een vrachtwagen langs, die
> stond te wachten op een tegenligger.

>
> Ik snap de irritatie van de vrachtenwagenchauffeur
> wel, hoor. Hij staat de wachten zodat een
> tegenligger makkelijk kan passeren, en twee
> wielrenners moeten er weer per se langs glippen
> terwijl jij die tegenligger juist de ruimte wilt
> geven. NIET dat dat een reden is om ze later af te
> snijden en de berm in te rijden.
>
> Dat Honig zegt 'Dat kon ook makkelijk' ... Tja,
> dat is het oordeel van een renner die in koers wel
> vaker rakelings langs auto's schiet. Ik denk dat
> het in deze situatie eigenlijk nét niet kon.

Precies mijn gedachte. We zijn er niet bij geweest en kunnen over deze situatie niet oordelen. Maar in het algemeen merk ik vaker in het verkeer dat goede wielrenners zo geconditioneerd zijn in het links en rechts ergens langs glippen, zoals ze dat in wedstrijden doen, dat het in het gewone verkeer zowel gevaar als irritatie oplevert.
Ron Meijers 12 augustus 2015 11:02
Tja, elk verhaal heeft (ten minste) 2 kanten. De tegenligger zou in dit geval misschien uitsluitsel kunnen geven. Hielden de 2 wielrenners hem op toen ze de vrachtauto, die nota bene op hem stond te wachten, passeerden? Maar nogmaals, dat is geen reden voor de vrachtwagenchauffeur om eigen rechter te gaan spelen natuurlijk.

Misschien ben ik wel bevooroordeeld ... Ik wilde gisteren met zoonlief van bijna 3 een zeprabad oversteken. Terwijl de auto die van rechts kwam netjes stopte, flitste er een 'wielrenner' langs die mij zowat over m'n tenen reed. Erop aangesproken ... Het kon toch nét, volgens mijnheer? Of had hij mij geraakt? #toerrijderlogica
Walnoot 12 augustus 2015 11:44
Volgens mij is het meer van dittum:

#Ongetalenteerdendiehunstravaprwillenverbrekenlogica

Al zijn degenen die gewoon op hun ouderwetse tellertje blijven staren hetzelfde, en nog gevaarlijker. Kijken nergens anders meer naar. Maar in ieder geval, van die vervelende types die per se een hoog gemiddelde neer willen zetten en remmen beschouwen als een doodzonde. Na de koeriers op zo'n mislukte baanfiets en dementen die blijven autorijden een goede nummer drie op de lijst van meest gevaar creërende weggebruikers.
Snorfietser 12 augustus 2015 11:54
"Volgens Bosman was er geen opzet in het spel, al had hij de betreffende chauffeur nog niet gesproken." Hoe kan hij nu beweren dat er er geen opzet in het spel is terwijl hij de chauffeur nog niet eens heeft gesproken? Gevalletje snel willen reageren zonder de feiten op een rijtje te hebben.
Hendrik 12 augustus 2015 12:12
Het woordje volgens in die zin geeft aan dat hij er vanuit gaat dat er geen opzet in het spel is. Dus is het een aanname. Hij beweert dus niet dat het zo is, maar dat hij denkt dat het zo is.

Op een doorsnee landweggetje is er zat ruimte om door te fietsen met een vrachtwagen als tegenligger, zeker als ze dat achter elkaar deden. Dus is het niet zo gek, dat ze een stilstaande vrachtwagen inhalen die dat niet kan.

Denk zelf dat de vrachtwagen daarna bij het inhalen inderdaad de snelheid van beide renners verkeerd inschatte en daardoor te vroeg naar rechts ging, of dat ook gewoon moest, dus dat in dat geval reinier en wout even wat in hadden moeten houden toen ie langs kwam zodat ie weer op tijd naar rechts kon?

De aanname van Walnoot is totale onzin in dit verhaal
Walnoot 12 augustus 2015 12:27
Het woordje volgens geeft aan dat de journalist weergeeft wat iemand anders heeft gezegd, het zegt niets over hoe die ander dat heeft bedoeld. AP, kom er maar in.

Overigens reageer ik in mijn eerdere post niet op dit verhaal maar op Ron, denk inderdaad niet dat Poels daar zijn PR wilde verbeteren.
Ron Meijers 12 augustus 2015 13:00
'Volgens' zegt hier inderdaad dat het om de mening van Bosman gaat en niet die van een ander. Het zou wat anders zijn als die Bosman zélf had gezegd: "Volgens mij is er geen opzet in het spel."
ton duk 12 augustus 2015 14:39
Nu op NU.NL : haat tegen Sky bereikt ook Limburg...
gr
cyclingfreakske 12 augustus 2015 15:01
kan Poels zijn niet aangifte wel begrijpen.... het blijft hun woord tegen dat van de chauffeur, er gebeurd verder niets met de zaak. tegelijk pikt de media het op en drijft het op de spits.
De zaakvoerder zal in dit geval wel een woordje wisselen met de chauffeur, ook al is het omdat zijn bedrijfsnaam in beeld komt op een onbedoelde manier..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2015 15:02 door cyclingfreakske.
Cyclad 12 augustus 2015 18:39
Przemyslaw Niemiec is op een trainingsrit aangereden en is beschadigd, al komt de Vuelta niet in gevaar voor de "Duitser".
zumsteg 12 augustus 2015 20:57
Het kon makkelijk, zei Honig. Deze gast vindt ook dat het makkelijk kan:
[www.dumpert.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen