Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Marc Goos is nog lang niet terug

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 augustus 2015 23:11



Goos is voor even terug

Dorstse LottoNL-Jumbo-renner kijkt al ruim een jaar geblesseerd toe

door Thijs Roelen/ De Stem

Voor even is hij terug in ‘zijn’ wereld. Marc Goos meldt zich voor de start van de tweede rit in de Eneco Tour in Breda bij de bus van zijn ploeg LottoNL-Jumbo en spreekt er zijn ploegmaats. Het is direct als vanouds. Hij praat wat, lacht wat en een enkeling uit het publiek vraagt zelfs een handtekening. Maar toch. Het doet ook pijn bij de Dorstenaar dat hij dit al zo lang moet missen. „Ik heb een heel sterk verlangen om weer in koers te zijn. Het gevoel in de wedstrijd, maar ook de dingen er omheen. Op pad zijn met de ploeg. Ik merk dat ik het mis.”

En dat al ruim een jaar lang. Goos dacht zichzelf afgelopen winter weer voor te kunnen bereiden op een nieuw seizoen. Zijn heupbreuk, die hij opliep in juni vorig jaar tijdens de Ronde van Zwitserland, zou hersteld zijn en hij trainde als vanouds. Maar in december speelde de heup toch weer op. Een beschadigd bloedvat zorgde ervoor dat het herstel niet zo goed verliep als de doktoren aanvankelijk gedacht hadden. De 24-jarige Dorstenaar, die in 2011 zijn andere heup ook al eens brak, moest direct weer met krukken gaan lopen en werd in april geopereerd. Er werden stamcellen in zijn heup geplaatst om het herstel te bevorderen. „Op de laatste scan zagen ze een licht herstel. Of dat kwam door de stamcellen of iets anders kunnen ze niet zeggen. Het is zelfs niet honderd procent zeker of dit ooit herstelt, maar ze zijn positief.”

Door de achtertuin

Goos volgt de koers vandaag in de tweede ploegleiderswagen. Vanavond eet hij samen met de ploeg, die bivakkeert in Bosschenhoofd op een steenworp van het nieuwe huis dat Goos daar gekocht heeft. Ook donderdag tijdens de tijdrit in Hoogerheide zal hij zich bij de ploeg voegen. „Zo heb ik het gevoel dat ik er nog bij hoor. En dat gevoel doet me deugd. Als ik hier zo rondloop en iedereen spreek, hoor ik er direct weer bij.”

De rit van vandaag passeert eenmaal door Bosschenhoofd en vier keer door Dorst. Over wegen waarover Goos in het verleden vele trainingskilometers aflegde. „Nu ze door mijn beide achtertuinen rijden is het verlangen om er tussen te rijden natuurlijk nog groter.”

Die nieuwe achtertuin in Bosschenhoofd zorgde voor de LottoNL-Jumbo-renner – die ook nog een periode in het Spaanse Gerona woonde – wel voor de nodige afleiding. „Vorig jaar heb ik daar een nieuwbouwwoning gekocht. Daar heb ik veel tijd mee gevuld. Ik hoefde me zeker niet te vervelen, er moest van alles geregeld en besteld worden. Nu ik verder ben met het herstel kan ik ook in het huis al wat helpen. Eind september hoop ik er in te trekken.”

Terug in koers

Op dat moment zal hij nog niet terug in koers zijn. „Ik hoop op volgend seizoen, maar zelfs dat is nog niet helemaal duidelijk”, vertelt Goos, die nog een contract heeft bij de enige Nederlandse WorldTour-ploeg tot en met 2016. „Aan het eind van deze week hoop ik voor het eerst in zes maanden weer eens op de fiets te stappen voor een rondje van een kilometer of tien. Dat zal de tweede keer zijn dat ik mijn nieuwe LottoNL-Jumbo-tenue aan zal trekken. Ik ben nu in de fase dat ik weer wat kan belasten. Ik moet het zelf aanvoelen maar de arts heeft gezegd dat ik de heup in kleine stapjes weer kan belasten. Mijn volgende scan is pas weer over een aantal maanden. Het herstel van deze blessure gaat heel langzaam. Het is een zeldzame en onbekende blessure, het blijft afwachten. In januari zeiden de artsen dat ik aan zes maanden moest denken, zij weten ook niet hoe het precies zal lopen.”

Tot die tijd zal Goos voorlopig aan de andere kant van het dranghek blijven. Op het moment dat zijn ploeggenoten hun voor de ploegbus uitgestalde fietsen uit de standaards pakken, kijkt de geblesseerde renner toe. Kelderman en co rijden naar de start waar ze niet veel later vertrekken voor een rit van ruim 180 kilometer. Goos blijft achter en stapt daarna in de ploegleiderswagen. „Kijken of we nog wat bidonnetjes aan kunnen geven”, lacht hij.
Tinuz 15 augustus 2015 23:15
Een vrij groot drama voor die jongen. Werd ook node gemist dit seizoen.
Michael B. 17 augustus 2015 09:29
Is einde fiets carrière, wordt nooit meer wat, gewoon zo lang mogelijk geld van Lotto Jumbo blijven opstrijken, zolang zij betalen, ondertussen starten met een avondopleiding, dagopleiding om nog wat schooldiploma's te verzamelen. Heeft ie in ieder geval nog wat achter de hand.
El Chaba 17 augustus 2015 10:29
Net als met Gesink, dat werd toch ook nooit meer wat, volgens jou?
Of Van Emden, die kon zich volgens jou beter beperken tot bidons halen en af en toe met de vroege vlucht meegaan, toch?

Ja, jij hebt er echt kijk op...
Michael B. 17 augustus 2015 12:49
Over van Emden heb ik alleen gezegd dat hij geen viaduct over komt. Bleek ook wel in de Eneco Tour, in de etappe waar Wellens iedereen naar huis reedt, moest hij op de eerste de beste klim al lossen. toen was het a groupe. Gesink had ik inderdaad wat onderschat, godswonder dat hij in de Tour zo hard rondreed. Maar 1 zwaluw maakt nog geen hele zomer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2015 12:49 door Michael B..
Slimmerd 17 augustus 2015 12:50
Dus die klimmende meters in de tijdrit die Van Emden won, tellen we niet mee? Of was het gruwelijk sterven daar van enkele andere hardrijders puur toeval en geluk voor Van Emden?
Cecchini 17 augustus 2015 14:36
Aub hoiu op te zeuren over van Emden. Een renner die aan 5 Grote Rondes heeft deelgenomen en deze alle 5 heeft uitgereden kan echt wel een viaduct over. Rijdt prima tijdritten, een knecht die op het vlakke zeer zichtbaar is (kan me nog een etappe winst van Hofland in Parijs Nice herinneren die volledig aan van Emden te danken was) in Parijs Roubaix al een keer 18e is geworden, kortom een goede zeer degelijke renner.Richt dan je pijlen liever op Markus, Wagner, Bulgac, en in het recente verleden Bos of Brown.
Sub Culture 17 augustus 2015 14:56
Dat je de tijd neemt om dat getroll van antwoord te dienen.
Gewoon doodzwijgen.
Cecchini 17 augustus 2015 15:00
Daar zit iets in
Michael B. 17 augustus 2015 16:51
Over Markus, Wagner en Bulgac heb ik het maar helemaal niet. Die zijn verre van pro tour waardig. Die zouden zelfs bij Roompot niet zeker zijn van een contract. Lotto Jumbo werkt met een budget van ongeveer acht miljoen euro. Hoofdsponsor Lotto blijft tot eind 2016 verbonden aan de ploeg met een intentie voor langere tijd, maar over eventuele verlenging wordt pas na het seizoen gesproken. Het kan dus best zo zijn dat ze er over een paar maanden mee stoppen. Het leeuwendeel van de sponsorgelden gaat op aan de salarissen van kopmannen Wilco Kelderman, Robert Gesink en Vanmarcke. Minder financiële armslag leidt tot een minder brede selectie, die ten opzichte van vorig jaar aan kracht heeft ingeboet.
JW 17 augustus 2015 17:30
Wat ik me afvraag: Is "doodzwijgen" niet te grof confused smiley
Rudy t. 17 augustus 2015 22:05
Hoezo bos? Die heeft de afgelopen drie jaar ongeveer 30 koersen gewonnen.... Dat kunnen er niet zoveel hoor.

Verder prima reactie natuurlijk.
Cecchini 17 augustus 2015 22:06
Maar een vluchtheuvel komt hij niet over.
Rudy t. 17 augustus 2015 22:20
Azo..

Daar wordt die ook niet voor betaald.
Michael B. 18 augustus 2015 10:37
Bos is het gewoon zonde dat hij de afgelopen jaren zoveel is gevallen, die Bos gaat de komende jaren echt nog wel wedstrijden winnen hoor, maak je daar maar geen druk om.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen