Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jonge Belgen dromen van WK: "Goed voor ervaring"

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 16 augustus 2015 07:27
Quote

Jonge Belgen dromen van WK: "Goed voor ervaring"

Nu de Ronde van Frankrijk volledig verteerd is, kan de focus zo stilaan gezet worden op de Ronde van Spanje en het WK wielrennen. De plaatsjes in de Belgische selectie zullen weer zeer duur zijn, maar onder meer Jasper Stuyven, Tiesj Benoot en Yves Lampaert dromen van een ticket voor het Belgische negental.

Carlo Bomans maakt op 7 september zijn selectie bekend voor het WK wielrennen, dat op 27 september in Richmond (VS) georganiseerd wordt. Met Boonen, Gilbert en Van Avermaet heeft de bondscoach naar eigen zeggen drie certitudes, maar de strijd voor de resterende zes plaatsen zal weer zeer hevig zijn.

Jasper Stuyven is een van de jonge landgenoten die hopen op een stek in de WK-selectie. "Ik heb beelden van het WK-parcours gezien en dat oogt mooi", zegt de Trek-renner aan Sporza.

"Het WK staat me aan, maar ik denk dat heel veel Belgen er graag bij willen zijn. Of ik de bondscoach al gehoord heb? Ja, hij belt wel eens om naar mijn wedstrijdprogramma te polsen."

"Op 7 september maakt hij zijn selectie bekend. Dat is niet zo heel lang meer. Ik heb de Eneco Tour en de Vuelta nog om me te tonen."

"Een WK rijden zou ook goed zijn om ervaring op te doen. Dat kan in de toekomst helpen, als je echt kunt meedoen voor de knikkers. En je zal op zo'n dag maar eens het geluk aan je zijde hebben."

Benoot: "Belangrijk om nog iets te laten zien"
Tiesj Benoot was in het voorjaar een van de beste Belgische renners, maar dat is nog geen garantie op een WK-ticket. "De bondscoach zal wel verlangen dat zijn renners nog iets laten zien", zegt de Lotto-Soudal-renner.

"Het WK wordt op een voorjaarsparcours gereden. Maar als je niet in vorm bent, heb je er weinig te zoeken. Het is dus belangrijk om nog iets te laten zien."

Welke rol heeft Benoot dan voor ogen? "België kan een zeer sterke ploeg hebben met drie kopmannen. We zullen de koers moeten controleren en in handen nemen. Ik denk dat ik er dan een dienende rol zal hebben."

Ook Etixx-Quick Step-renner Yves Lampaert droomt van Richmond. "Maar de concurrentie is groot, ook bij mijn eigen ploeg. Daar kan ik me bij neerleggen."

Lampaert denkt vooral aan de tijdritten. "Ik hoop geselecteerd te worden voor het WK ploegentijdrit en de individuele tijdrit. Voor die laatste discipline heeft de bondscoach me al gebeld: ik zit bij de laatste namen."

Ook Theuns solliciteert naar plaatsje
Op Twitter kwam er nog een duidelijke sollicitatie van Edward Theuns binnen. "Dat Stuyven en co op een WK-ticket azen? Ze zijn niet alleen", schreef de renner van Topsport Vlaanderen. Niet veel later sprong ook Pieter Serry op het onderwerp met een tweet.

[sporza.be]

Het kleine België brengt traditioneel opvallend veel talent voort (vaak veel meer dan grotere landen). Zo kan Bomans voor het WK van dit jaar naast de drie gearriveerde profs en tevens kopmannen (namelijk Boonen, Van Avermaet en Gilbert) opnieuw kiezen uit veel jong talent om zijn selectie voor het WK te complementeren. Omdat het WK van dit jaar een erg Vlaams karakter heeft zullen de jonkies Benoot, Lampaert en Stuyven zeker niet misstaan in de selectie. Maar toen dit artikel verscheen was men nog niet op de hoogte van wat het andere jonkie namelijk Wellens allemaal in zijn mars heeft. Hoewel een ander type (klimmer/heuvelklassieker) zou ik momenteel geen reden weten om Wellens niet te selecteren De wijze waarop hij Kelderman gisteren vernederde was indrukwekkend. En Kelderman is niet zomaar een renner natuurlijk maar een van de grootste talenten van het grotere Nederland. Overigens is dit niet de eerste keer dat Wellens de oudere Kelderman opzichtig vernederd heeft. PN van dit jaar, de klimtijdrit van de Giro en Lombardije van vorig jaar waren ook zo van die momenten dat er sprake lijkt van een trend. Maar goed, Bomans staat er om bekend renners te selecteren die in de eerste plaats goed bij het parcours passen en dat is Wellens dus niet direct. Daarom kan vandaag wel eens een belangrijke dag worden voor hem omdat de Eneco de Vlaamse Ardennen aandoet. Hopelijk laat Wellens dan zien dat hij ook dat werk aankan om zo opnieuw de criticasters die na de Tour massaal opstonden de mond te snoeren.
Sub Culture 16 augustus 2015 08:15
Boonen, Gilbert, Van Avermaet, Bakelants, Vanmarcke, Benoot, Wellens, Keukeleire en Hermans zou ik opteren.
Meesten geselecteerd op basis van hun recente prestaties.
Ik ga er van uit dat Vanmarcke en Keukeleire nog wat laten zien.

Stuyven, Lampaert, Debusschere, Roelandts, Vandenbergh etc... moeten dan maar thuisblijven
cyclingfreakske 16 augustus 2015 11:24
een Leukemans lijkt me ook raadzaam. altijd inzetbaar, een grote motor, slim en zeer ervaren, bereid zich helemaal op te offeren voor een ander, en altijd rond WK periode in goede doen.
Honcoop 16 augustus 2015 11:27
Quote

Hopelijk laat Wellens dan zien dat hij ook dat werk aankan om zo opnieuw de criticasters die na de Tour massaal opstonden de mond te snoeren.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. Jammer dat (sommige) Wellens-fans toen tijdens de Tour zo oorverdovend stil waren. En dan bij de eerste de beste goede prestatie luidkeels gaan lopen roepen.

Kijk een beetje provoceren hoort erbij natuurlijk, maar wel jammer als dat het enige is wat je kunt. Als je ook eens op een normale manier in discussie gaat, dan komt het niet triest over wanneer je wel provoceert.
berg8624 16 augustus 2015 11:47
thumbs down Kelderman vernederd ? Is Wellens al eens zevende in een grote ronde geworden ?(Giro)
Cyclad 16 augustus 2015 11:59
Laat Sehnsucht maar. Hij heeft een paar prima dagen, gun het hem!
Leon 16 augustus 2015 12:30
Wat heeft Jasper Stuyven eigenlijk al gepresteerd dat hij in rijtjes met Wellens, Benoot, Theuns en Lampaert wordt genoemd? Het al jaren genoemd worden als talebt is daar voldoende voor, en verder maakt het niet uit dat je in vrijwel iedere koers voorraan moet afhaken?
Wanny 16 augustus 2015 12:40
Alles op Van Avermaet, met Vanmarcke en Wellens achter de hand mocht Greg iets tegenkomen. Drie man die denken te kunnen winnen is te veel.

Boonen en Gilbert dus thuis laten. Boonen heeft zijn tijd gehad en Gilbert komt niet overeen met Van Avermaet.
arnes 16 augustus 2015 12:44
Van Avermaet & Gilbert kopmannen
Boonen voor de sprint

En 6 sterke renners die zich volledig in dienst willen zetten (scheve situaties rechtzetten, windscherm, bevoorraden) en daar ervaring in hebben, want andere afwerkers op dat parcours zijn er niet. Bart Declercq, Vandenbergh en De Gendt voor de eerste 6 uur. Hermans, Benoot en Wellens voor de finale.

Stuyven hoopt stiekem blijkt uit het interview. Vanmarcke en Roelandts spraken in het verleden al hun ambities uit. Bakelants is te egoïstisch. Renners met ambitie die het niet zelf kunnen afmaken, daar heb je weinig aan. Met Van Avermaet, Gilbert en Boonen moeten ze hun plaats kennen. Keukeleire schiet momenteel net iets te kort.
El Chaba 16 augustus 2015 12:50
thumbs up
Triest inderdaad als je zo gefrustreerd in het leven staat, maar dat geldt voor alle trollen.
El Chaba 16 augustus 2015 12:58
Lijkt me een juiste analyse.
Ik zou alleen Declercq vervangen door Roelandts of Lampaert want die zijn beter in dat werk en daarvan is bovendien bekend dat zij zich zonder morren willen én kunnen wegcijferen voor hun kopmannen.
Declercq heeft natuurlijk een fantastische Ronde van Polen gereden, maar dat is een heel ander soort parcours en bovendien is hij nogal wisselvallig.
De Gendt eventueel ook vervangen door één van beide genoemden al kun je hem natuurlijk met de vroege vlucht mee laten gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2015 12:59 door El Chaba.
arnes 16 augustus 2015 13:09
Inderdaad, op zich maakt het niet zo veel uit wie de zes helpers zijn, zo lang ze maar sterk en loyaal zijn.
Wanny 16 augustus 2015 13:21
arnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Avermaet & Gilbert kopmannen
> Boonen voor de sprint
>
> En 6 sterke renners die zich volledig in dienst
> willen zetten (scheve situaties rechtzetten,
> windscherm, bevoorraden) en daar ervaring in
> hebben, want andere afwerkers op dat parcours zijn
> er niet. Bart Declercq, Vandenbergh en De Gendt
> voor de eerste 6 uur. Hermans, Benoot en Wellens
> voor de finale.
>
> Stuyven hoopt stiekem blijkt uit het interview.
> Vanmarcke en Roelandts spraken in het verleden al
> hun ambities uit. Bakelants is te egoïstisch.
> Renners met ambitie die het niet zelf kunnen
> afmaken, daar heb je weinig aan. Met Van Avermaet,
> Gilbert en Boonen moeten ze hun plaats kennen.
> Keukeleire schiet momenteel net iets te kort.

Hoort Boonen ook niet bij de renners met ambitie die het niet zelf kunnen afmaken? Ik zie weinig situaties waarin Boonen in winnende positie zou komen. Weinigen zullen met hem naar de streep rijden en degenen die dat wel doen die kloppen hem in de sprint (Degenkolb, Sagan).
El Chaba 16 augustus 2015 14:26
En vergeet vooral topfavoriet Kristoff niet.
Curzio 16 augustus 2015 16:41
Niet dat ik me persé tot de Wellens-fans reken, maar wat moet je zeggen als een coureur slecht presteert, behalve wat iedereen, kan zien, namelijk dat hij slecht presteert?
Maar op één of andere manier wordt Wellens hier op dit prikbord behoorlijk kritisch benaderd, waarbij sommigen irreele verwachtingen hebben over z'n kwaliteiten voor het grote ronde-werk en hem daar vervolgens op afrekenen.
Wellens bewijst met deze knappe overwinning wat mij betreft wel het ongelijk van deze criticasters.
Honcoop 16 augustus 2015 18:07
Natuurlijk snoert Wellens de criticasters hier de mond. Ook ben ik het met je eens dat sommige mensen wellicht te hoge verwachtingen van Wellens op gebied van het grote rondewerk. Deze Tour reed hij echter niet met het doel een klassement te rijden, maar om proberen een etappe te winnen. Daarin faalde hij hopeloos, want hij kwam nooit in de buurt van een dagzege. En wat kun je daar dan over zeggen? Precies zoals je zelf aangeeft; erkennen dat hij slecht rijdt/faalt. Of het voor hem opnemen, wanneer iedereen hem af brandt. Iets wat bijvoorbeeld een JW altijd doet mbt bepaalde renners/ploeg, ook al is de kritiek (deels) terecht.
Het punt wat ik maakte, was juist dat je bepaalde mensen op dat soort momenten niet hoort, maar diezelfde mensen wel vooraan staan als de renner/ploeg het wel waar maken. En als ze dat dan altijd op dezelfde provocerende manier doen, dan vind ik dat triest. Ik denk ook echt niet dat men zich zal storen aan provocaties als deze, wanneer de desbtreffende prikker zo nu en dan ook op normale en serieuzere manier in discussie gaat, ongeacht het standpunt.
cyclingfreakske 16 augustus 2015 20:40
Wellens legde zichzelf teveel druk op... de media zit al 2 jaar de zaken abnormaal op te kloppen. .
dit jaar 1e Tour en de media doet alsof hij voor de top 10 gaat. En natuurlijk gaan dan een aantal mensen het onmogelijke eisen
Van thuis uit krijgt Wellens ook veel druk opgelegd..... er zijn vrij hoge verwachtingen van een familie vol ex profrenners. (vader en broers)
aandat alles gewoon kapotgegaan van de stress en een duffe Tour als gevolg.

de tendens is tegenwoordig dat als jonge renners goed presteren, de eisen vaak zo hoog worden gelegd als bij een doorwintert profrenner die al rond of over de dertig is....dat kan natuulrijk niet goed gaan.
arnes 16 augustus 2015 21:09
@Wanny
Boonen maakt inderdaad niet heel veel kans. Maar ik acht het niet onmogelijk dat hij Degenkolb, Kristoff en co met wat geluk toch achter zich houdt. Bovendien is het altijd nuttig een sprinter achter de hand te houden. M.a.w. een extra troef zonder risico i.t.t bijvoorbeeld Vanmarcke of Bakelants. Want als zij meegaan in een ontsnapping, zit Van Avermaet eerder gevangen dan in een zetel, terwijl de kans quasi nihil is dat ze het afmaken.
ton duk 17 augustus 2015 07:47
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> thumbs up
> Triest inderdaad als je zo gefrustreerd in het
> leven staat, maar dat geldt voor alle trollen.

Gelukkig heeft deze trol computerproblemen
Fijn, de werkweek is begonnen...heb ik wielertechnisch nog wat gemist ?
gr
Walnoot 17 augustus 2015 19:27
Gilbert trok nondedju vorig jaar op het WK de sprint aan voor Van Avermaet. En daarnaast heeft Gilbert dit seizoen ook meer koersen in lijn gewonnen dan Van Avermaet (beiden evenveel overwinningen, bij de tweede zit er een eindklassement bij). Als je een van de topfavorieten thuis wil laten, moet er toch wel ergens iets mis gaan. Als Boonen de komende weken nog wat laat zien ook gewoon meepakken. Gilbert en Van Avermaet zullen beiden weg willen rijden, dus een complete sprinttrein is compleet overbodig. Boonen is een mooie toevoeging om in een alternatief scenario de sprint aan te gaan met een Degenkolb, om maar wat te noemen.
Miquel1983 31 augustus 2015 10:24
Ik zou Wellens thuislaten, evenals Bakelants en Hermans. Dat zouden goede renners op een ander soort parcours, maar niet op korte steile kasseien-klimmetjes.

Ik denk dat zowel Boonen en Gilbert wat over het paard getild worden om als kopman te fungeren. Boonen is traditioneel natuurlijk goed op dit parcours, maar de laatste 2 jaar lijkt het toch niet meer zo sterk als voorheen. Gilbert floreert mijns inziens beter op een ander soort parcours. Ik zou - naast uiteraard van Avermaet - zelf eerder van Marcke als kopman aanwijzen; die heeft dit jaar veel pech gehad in de voorjaars-klassiekers, maar er zijn weinigen die op kasseien zo hard door kunnen trekken als hij. Bovendien heeft hij een aardige sprint in de benen.

Van de Bergh zou ik sowieso meenemen, want daar heb je een superknecht aan die altijd sterk is op kasseien. Roelandts zou ik ook meenemen, want die kun je met 30 km te gaan vooruit sturen om zich compleet leeg te rijden, zodat andere landen ploegen in de achtervolging kunnen. Benoot reed een sterke ronde van Vlaanderen en Eneco-tour, dus zou ik ook selecteren. Verder Debuscherre een goede optie vanwege zijn sprintcapaciteiten maar ook bereidheid voor anderen op te op te offeren.

Mannen als Lampaert, van Summeren en Leukemans zijn natuurlijk goede knechten voor dit werk die er bovendien tot aan de finale nog bij kunnen zitten. En zo kan Ettix nog wel een 3-tal renners aflveren voor wie je hetzelfde kan zeggen. Tot slot moet ik aan Stijn Devolder denken, omdat die normaliter ook dit werk aankan, al weet ik niet hoe zijn vormpeil is.

Als ik de Belgische bondscoach zou zijn, zou ik dezelfde tactiek opteren als die Ettix vaak gebruikt in Vlaamse voorjaarsklassiekers; 50 km voor het einde de koers al compleet kapot rijden, zodat je een situatie krijgt met een 7-tal Belgen en andere landen die hoogstens met 2 a 3 renners zitten. Dan een man als Roelandts vooruit sturen en zo de boel 1 voor 1 blijven uitspelen. Dit werkt overigens alleen wanneer die kasseien qua zwaarte in de buurt komen van wat je in Vlaanderen ziet; anders krijgen we misschien wel heel andere finale dan we denken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2015 10:28 door Miquel1983.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen