Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

TTT Vuelta deels over onverhard pad

Gepost door Erik S. 
Erik S. 20 augustus 2015 15:48
Froome op Twitter

Het lijkt er op dat de TTT in de Vuelta dit jaar nog wel eens voor verrassende uitslagen kan zorgen. 4* voor de veldrijders winking smiley.

Als er geen bochten in zitten valt het natuurlijk allemaal wel mee maar wat mij betreft toch grote ronde onwaardig. Rit: prima, TT: wellicht ook nog maar een TTT waar één val het uitschakelen van de gehele ploeg kan betekenen: nope.
Arsimo 20 augustus 2015 15:52
Idioterie. En ook over die smalle houten wandelbrug/steiger?
Michael B. 20 augustus 2015 16:02
Oplossing. TTT neutraliseren
Sub Culture 20 augustus 2015 16:08
Waarom komt het nu pas naar boven dat deze ploegentijdrit op onverharde wegen doorgaat?
Mits aangepaste bandenkeuze mag dit voor een ietwat doorwinterde prof niet echt een probleem zijn toch?
El Chaba 20 augustus 2015 17:02
Ik herinner me dat er de laatste jaren wel vaker gevaarlijke parcoursen voor de eerste etappe ploegentijdrit waren waardoor sommige renners hun klassementsambities al meteen op konden bergen.
El Mik 20 augustus 2015 17:13
Zoals?

Kan me alleen eentje op Sardinië herinneren die voor noemenswaardige problemen zorgde.
En die TTT in de Tour waar Rooijakkers kapot viel, maar dat was geen opener.
JW 20 augustus 2015 17:42
Als ploeg met klassementsfavoriet moet je dus de eerste dag al kiezen: Geen risico en dus wat tijdverlies, òf veel risico met de kans op een zeperd.

Voor dat deel van het publiek dat gek is op circus belooft het een vermakelijke rit te worden.
Maar als start van een grote ronde vind ik het een waardeloos parkoers.
rustdag 20 augustus 2015 17:42
Stukje door de zee zou ook leuk zijn geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 17:43 door rustdag.
Slimmerd 20 augustus 2015 17:43
Ik had ook niks anders verwacht van je natuurlijk winking smiley

Maar eerst zaterdag maar eens afwachten hoe het er allemaal uit ziet, het lijkt voorlopig in ieder geval een parkoers dat gemaakt is door een amusant dan een wielerman
cyclingfreakske 20 augustus 2015 17:50
zelfs voor een individuele proloog is het een ronde onwaardig...maar een TTT ????
men hoopt vooral op valpartijen, als dat doorgaat. Na 1 passage ligt alles al een stuk losser, na 5-6 passages is het helemaal lachen.
Sven Nijs is de grootste kanshebber voor winst (die telt voor een team)cool smiley

zoiets zie je weleens in een "special time trial" van de mtb, vaak toegepast in de Spaanse mtb ritttenkoersen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 17:52 door cyclingfreakske.
JW 20 augustus 2015 17:57
Je kunt me in elk geval niet verwijten dat ik het weer eens door een gele (of oranje) bril bekijk winking smiley

Jumbo mag dit gewoon op zijn gemakje doen, als ze maar overeind blijven.

Maar als dit één van de klassementsfavorieten zou beschadigen zou ik dat toch wel jammer vinden voor het vervolg van de Vuelta.
(ik hou niet van circus spinning smiley sticking its tongue out ).
TomDJ 20 augustus 2015 17:57
Spectakel voor veiligheid.
Ik meen toch dat er al vaker over geklaagd is, met name voor de Giro dan.
Zeker met een hele ploeg onverantwoordelijk.
Zou verstandig zijn als UCI een alternatief zou zoeken.
Slimmerd 20 augustus 2015 17:59
Lotto heeft hier juist niks te verliezen, alle risico's pakken dus die ploegen met klassementsmannen misschien niet nemen spinning smiley sticking its tongue out
Andere Peter 20 augustus 2015 18:08
Ik herinner mij dan juist weer een hele hoop renners die hun ambities konden opbergen na een val op een stuk brede vlakke rechte weg.
cyclingfreakske 20 augustus 2015 18:14
ze krijgen in elk geval de rode loper smiling smiley en misschien na de finish een bloedrode trui ipv amarillo.smiling smiley
Slimmerd 20 augustus 2015 18:18
Jij doelt op Garmin in de Giro van Dublin?
Andere Peter 20 augustus 2015 18:43
Nee, ik doel op alle valpartijen in alle eerste paar etappes in grote ronden van de laatste 25 jaar. Het is een enorme misvatting dat een beetje zand meteen een aanslag op de veiligheid zou zijn*. Ridicuul ook als je gaat turven hoe de meeste valpartijen in de eerste dagen van grote ronden tot stand zijn gekomen. Was Tom Dumoulin maar in het zachte zand van een strandje gevallen...

Niet de vermeend gevaarlijke punten zijn in het verleden gevaarlijk gebleken, maar juist het gebrek aan scherprechters is dat. De vlakke rechte brede wegen maakten de meeste slachtoffers. Ik vind het een pavlov-reactie om bij elke verhoogde moeilijkheidsgraad waarvoor een scholier zijn hand niet zou omdraaien, over veiligheid te gaan piepen.

Overigens vind ik het wel een lelijke start voor een ronde. Het lijkt op kwaliteiten te zullen selecteren die ik niet hoog heb staan op het lijstje competentie-eisen voor een rondewinnaar. Ik ben dus tegen zo'n start. Maar het lijkt mij in het geheel niet onveilig om 200 profs dat stukje strand te laten verkennen en eroverheen te laten rijden. Lang niet zo gevaarlijk als pakweg de afdaling van de Col de Manse.



* die houten passage ziet er overigens wel vreemd uit. En die rotsen mogen daar weg of afgezet worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 19:00 door Andere Peter.
JW 20 augustus 2015 19:28
Ik weet niet of je ook de foto's van het parcours hebt gezien. Daar lijkt het niet op.
In plaats van zacht zand lijkt het me deels meer op verhard fijn grind. Als je daar op hoge snelheid als ploeg over mekaar heen buitelt is dat natuurlijk "leuk" voor het publiek.
Als alles goed afloopt was het allemaal uiteraard prima.
Als het misgaat kom ik nog wel een keertje op je woorden ("pavlov-reactie om bij elke verhoogde moeilijkheidsgraad waarvoor een scholier zijn hand niet zou omdraaien" ) terug winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 19:29 door JW.
Erik S. 20 augustus 2015 19:29
AP, je hebt gelijk als het om een normale rit zou gaan. In dit geval is het een TTT, daar gelden voor mij toch iets andere wetten. Zoals ik in mijn opening al postte, als hier één renner de fout in gaat kunnen er ineens 4 ploeggenoten overheen gaan. In een peloton wordt juist bij lastige passages vaak onderling meer ruimte gehouden om te kunnen uitwijken. Dat is wat je in een TTT juist niet wilt.. Je houdt een geen TTT over de bergen, dat is voor specialisten.
Andere Peter 20 augustus 2015 20:17
Als het misgaat zal ik je erop wijzen dat er in Utrecht op fraai asfalt ook eentje viel hoor. Zoals ze in Metz vielen. En in de Giro-ritten in Nederland, enzovoort. Dus doe nu niet alsof de veiligheidpiepers meteen gelijk hebben zodra er eentje zo dom is de overduidelijke moeilijkheidspunten van dit parcours verkeerd in te schatten. Iedere renner die hier valt doet zelf iets fout (of zijn ploegmaat doet dat). Dat gold bijvoorbeeld niet voor Tom Dumoulins val. De werkelijke Russische Roulette zit hem niet in een stukje onverharde weg hoor. Die zit hem juist in de normale ritten in lijn zonder enige moeilijkheid.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 20:23 door Andere Peter.
Eazster 20 augustus 2015 20:19
Hadden ze hier niet iets anders kunnen gebruiken als matten dan ,bepaalde dunne planken. Geen risico's nemen voor LTJ.
Toch klinkt dit niet gevaarlijker dan bijvoorbeeld Passage du Gois uit de Tour van 1999 waar Zulle en Boogerd wegvielen,maar bedenkelijk zijn deze passages wel.
Andere Peter 20 augustus 2015 20:22
Sorry, maar dat is een drogredenering. Nu zijn het tenminste nog ploegmaten die met een fout een ander onderuit halen. Met ploegmaten kunje in ieder geval nog afspreken hoe je het wil doen, hoeveel risico je wil nemen. In een normale vlakke ritte in lijn zijn het nota bene tegenstanders die je onderuit halen. Dat lijkt mij nog veel wranger en we vinden het kennelijk de normaalste zaak van de wereld.

Overigens heb ik ook aangegeven dat ik het een slecht (lelijk) parcours vind voor de waardemeting TTT. Maar dat is iets anders dan onveilig.

Een ploeg die na bestudering van dit korte parcours toch nog met 4 man onderuit gaat krijgt zijn verdiende loon. Dan kun je dus echt niet sturen, hè? Of dan neem je belachelijke risico's. Dan vraag je erom. Dat is gewoon wanprestatie van de renner(s) hoor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 20:38 door Andere Peter.
Arsimo 20 augustus 2015 20:34
Punt is dat dit soort passages effectbejag zijn en niets te maken met opvoeren van de moeilijkheidsgraad van een parkoers. Kermis, circus, dat soort dingen. Idioterie als opening TTT van een grote ronde. Organisatie diskwalificeert zich hiermee.
Andere Peter 20 augustus 2015 20:35
Daar ben ik het wel mee eens. Vermoedelijk leidt het tot mooie VVV-plaatjes. Dat zal het motief zijn.
Tinuz 20 augustus 2015 20:35
Mooi parkoers voor de Lotto-Jumbo'ers, zou ik zeggen. Vollen bak vlammen.
JW 20 augustus 2015 21:51
,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2015 21:52 door JW.
JW 20 augustus 2015 21:52
Blijkbaar heb je het nieuws de laatste maand slecht bij gehouden, maar Jumbo heeft deze Vuelta geen kopman voor wie het veel uitmaakt of je 5e of 20e wordt. Dus meteen al een prima mogelijkheid om "tijd te pakken" zodat je zondag al mee mag in de vluchtgroep van de dag.

Dat is toch wat je van een vrijbuitersploeg mag verwachten confused smiley
JW 20 augustus 2015 22:17
D. Marrage 20 augustus 2015 22:38
Quote
Andere Peter
Het is een enorme misvatting dat een beetje zand meteen een aanslag op de veiligheid zou zijn. Ridicuul ook als je gaat turven hoe de meeste valpartijen in de eerste dagen van grote ronden tot stand zijn gekomen
Ah. Dus doordat renners op rechte brede wegen óók ten val komen, zijn risicovollere situaties niet langer risicovol?
Andere Peter 20 augustus 2015 23:11
Dat zeg ik niet en dat vind ik niet.

De vraag is weke situatie nu eigenlijk het meest risicovol is. Bij jou is de aanname die je daarover zelf vooraf doet tevens je conclusie. Dat die lange brede vlakke weg minder risicovol zou zijn. Ik ben daar niet zo zeker van. De cijfers wijzen er op dat ze eigenlijk altijd (met zijn allen) vallen in de eerste vlakke rit in lijn van een grote ronde. En dan is het ook meteen heel ernstig. Ik denk dat jij de risico's van een lange vlakke rechte weg enorm onderschat.

Daarnaast zie je voor het gemak over het hoofd dat de renners hun gedrag zullen aanpassen aan het parcours. Plus dat ze zo'n TTT verkennen. Die dingen samen maken dat zelfs deze waanzinnige TTT wel eens minder onveilig zou kunnen zijn dan pakweg een Tourrit naar Metz of een Girorit in Zeeland of Utrecht.

In het gewone verkeer zie je dat trouwens ook. Gladheid vergroot de risico's. Maar omdat (zeker bij extreme gladheid) iedereen zijn snelheid aanpast is die ene dag per jaar dat het overal spekglad is veelal een van de weinige dagen per jaar zonder dodelijke ongelukken. Het is dus niet zo dat een parcours met meer risicopunten per definitie onveiliger is dan een parcours zonder risicopunten (en waarvan niemand weet wáár het gevaar plots zal optreden).
cyclingfreakske 20 augustus 2015 23:37
Als men daadwerkelijk een TTT hierover jaagt, zal de afdaling van Col de Mance nog vrij veilig zijn geweest.
het is niet zoals rijden op Dolomiet of verharde boswegen... dit zand glijd weg, na een paar keer ligt alles los.

Men zou dan beter in blok staken, weigeren te vertrekken, eisen dat het vlakbij op verharde wegen doorgaat, ofwel de volgende dag beginnen met de rit in lijn als opener.
de clown die dit parcours bedacht heeft, mogen ze onder een trein smijten.

op de foto staat die stil, en je ziet dat aan het achterwiel het zand gewoon opgeschoven is..... dus dat zal wat geven na een paar passages.
Carlos Danger 21 augustus 2015 00:07
Moet er nog zand zijnconfused smiley
Tinuz 21 augustus 2015 00:16
Mooie gelegenheid voor een etappe overwinning, lijkt me. Volle bak gaan dus, wat mij betreft.
Prikdude 21 augustus 2015 02:33
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik denk dat jij de risico's van een lange
> vlakke rechte weg enorm onderschat.
>
> Daarnaast zie je voor het gemak over het hoofd dat
> de renners hun gedrag zullen aanpassen aan het
> parcours.
Prikdude 21 augustus 2015 02:43
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2015 02:43 door Prikdude.
Prikdude 21 augustus 2015 02:44
Beetje Banshee Boardwalk met wat snifjes zeegruis, de terroristische dreiging in Staphorst is er niets bij.

Altijd leuk, dat rellen twee dagen van te voren. Of zijn het nou echt allemaal zulke onproffesionele sujetten dat ze dit echt nu pas ontdekken en derhalve niets beters verdienen?
lodjan 21 augustus 2015 06:49
Daar lijkt het wel op. De passages waren een maand geleden al beschreven in het blad 'procycling'. Ik ga het morgen eens van dichtbij bekijken.
lodjan 21 augustus 2015 06:57
De UCI overweegt om geen tijdsverschillen door te rekenen in het klassement.
JW 21 augustus 2015 09:35
Primeur !
Tijdrit zonder tijdwaarneming !
Eddy Veen 21 augustus 2015 09:46
Net als in Tour in Leiden 1978, zij het destijds achteraf. Daar is Jan Raas nog steeds boos om.
Kuiperinho 21 augustus 2015 11:22
Jan Raas zijn boosheid is chronisch. Volgens mij weet ie zelf niet meer waarom allemaal. Toch triest voor zo'n groot coureur
stoempert 21 augustus 2015 14:13
Vreemd, doen ze bij de UCI niet aan parcourskeuring dan? Nu pas ophef?
cyclingfreakske 21 augustus 2015 14:52
niet meer...die pakken gewoon de centen van ASO aan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen