Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nibali uit de Vuelta

Gepost door Slimmerd 
Slimmerd 23 augustus 2015 20:50
De organisatie zou hem vandaag uit koers halen ivm het aan de auto hangen:

Wielerflits
merijntje mortirolo 23 augustus 2015 20:53
Zo! Vino achter het stuur?

Ik zag net pas de beelden, tblijft een mijner favoriete renners, die Nibali, maar weg ermee.
Slimmerd 23 augustus 2015 20:55
Shefer zat achter het stuur, is ook uit kooers en Astana twee dagen met slechts één auto in koers.
Anony 23 augustus 2015 20:57
eye popping smiley
Niet geheel onterecht, maar toch.
Heisenberg 23 augustus 2015 20:57
Tercht denk ik, maar zonde ook.
youtu.be/hSQW8OX8VqA
JW 23 augustus 2015 21:10
Terechte beslissing !
Alhoewel het zonde voor de Vuelta is.
Walnoot 23 augustus 2015 21:13
Wow, dat zijn wel echt bizarre beelden. Maar het blijft toch zonde.
Tinuz 23 augustus 2015 21:27
Shefer met zijn wagen ook uit koers. Tiralongo gehavend na val. Het Astana korps doet toch een flink jasje uit vandaag.
Sub Culture 23 augustus 2015 21:36
KAN JE DAT MUSSGIEN IN ELK TOPIEK POSTEN
Sticky Bottle 23 augustus 2015 21:39
Duidelijke Sticky Bottle winking smiley
Tinuz 23 augustus 2015 21:53
Storing in het systeem, denk ik.
Eindhovuh 23 augustus 2015 22:02
Terecht als je die beelden ziet. Goed dat de organisatie niet de grote namen ontziet.
Arsimo 23 augustus 2015 22:05
Tja, een beetje aan een wagen hangen tussen alle volgwagens in is nog een(1), maar een wagen gebruiken om als het ware van kop af te demarreren uit een groep die probeert terug te keren is iets anders. Dit kan een jury gewoon niet negeren of met wat seconden straftijd afdoen. Er uit zetten is wel extreem, maar wat hadden ze anders moeten doen?

Nou ja, hiermee krijgen we straks een pissige Nibali op het WK die zijn gram wil halen - dat is wel leuk.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2015 22:07 door Arsimo.
Andere Peter 23 augustus 2015 22:25
Goed dat ze hem ook nog 200 Zwitserse Frank boete geven. Anders zou hij denken dat hij ermee wegkomt.
Lucho Herrera 23 augustus 2015 23:43
In 2013 hing Nibali bij het WK ook aan de auto. Anders was hij daar nooit meer teruggekeerd aan het front.
cm punk 23 augustus 2015 23:45
Mag Nibali tijdens de vuelta andere koersen rije? Nee!
Gaat hij/leiding het toch doen/proberen?
D. Marrage 23 augustus 2015 23:56
Quote
Lucho H
In 2013 hing Nibali bij het WK ook aan de auto. Anders was hij daar nooit meer teruggekeerd aan het front.
Kan kloppen. Naar schatting deden, sinds najaar 2013, tientallen andere wielerprofs hetzelfde.
Massimo 23 augustus 2015 23:57
Exact, en ik denk ook niet dat dat de enige keren waren, ik zou zeggen gewoon schorsen voor een komende wedstrijd.
Carlos Danger 24 augustus 2015 00:40
Snel Cancellara maar eens bellen om te vragen hoe je zo'n motortje inbouwt.
rustdag 24 augustus 2015 08:06
Is de parcoursbouwer eigenlijk ook uit de koers gezet.
JW 24 augustus 2015 09:17
@ D. Marrage: Bewijzen ? Beelden ?
JW 24 augustus 2015 09:17
Volgens ploegbaas Martinelli gebeurde dit in de Tour wel "duizend keer". Zonder gevolg.
Alle "excuses" uit het Astanakamp betreffen niet de daad zelf maar er is vooral spijt omdat dat de beelden hen betrapt hebben....
Volgens Nibali duurde die plakbidon slechts enkele seconden, en is hij veel te zwaar bestraft.

Wel heel brutaal allemaal, na zulke overtuigende beelden. Beschamend voor de ploeg !
Maar D.Marrage, als volgens jouw schatting tientallen andere profs sinds 2013 het zelfde deden, heb je dan beelden om die stelling te ondersteunen ?? Anders is zo'n schatting een bewering van geen enkele waarde.

Zonder beeldmateriaal zijn er genoeg vermoedens over "onmogelijke" inloopacties, maar geen bewijzen. Juist het beeld van Nibali, weggesleurd van de kop van de achtervolgende groep, geeft de mate van vals spelen aan. Zelden vertoond, zoiets.

Natuurlijk komt aan een auto (of kleefbidon) hangen etc. vaker voor. Vaak ook verandert een situatie meteen als de camera in de buurt komt. Een jury kan lang niet alles zien. De macht en keuzes van de regie zijn bij dit soort overtredingen wel heel erg groot !
Als die shots vanuit de lucht niet waren vertoond was Nibali waarschijnlijk gewoon hiermee weggekomen !!

Dat pleit er m.i. voor dat een jury tijdens de koers (b.v. door een aparte video-jury) niet alleen de uitgezonden beelden maar alle opgenomen beelden zou moeten zien ! Zeker de beelden vanuit de lucht zijn vaak heel leerzaam.
Arsimo 24 augustus 2015 09:37
Ik denk vooral dat door de duidelijke beelden de jury geen keus meer had. Ze moesten wel hard oordelen.

Bij terugkeren na een val - zeker als die buiten eigen schuld heeft plaatsgevonden - wordt er geregeld een oogje dichtgeknepen. Bij terugkeren tussen de volgwagens wordt stayeren of even ietsje langer een bidon vasthouden of opzichtig lang aan de achterem prutsen door een mecanicien in de auto min of meer getolereerd als het niet te gek wordt. De jury weet dit wel en ziet dit of direct of later ongetwijfeld ook, maar men beschouwt dit soort zaken met enige menselijkheid in de praktijk.

Maar wat Nibali gisteren deed, dat gaat gewoon te ver - zo van kopaf "demarreren" uit die groep andere pechvogels. Dit gebeurt zelden of nooit. Uitsluiting is een wat extreme straf - dat vind ik althans - maar welke andere keus had de jury? Hier kon geen oogje meer worden dichtgeknepen. Gewoon heel dom van Nibali en zijn ploeg.
Eindhovuh 24 augustus 2015 09:52
Helemaal mee eens. Ik word altijd een beetje angstig van de "regels-zijn-regels"- roepers maar in dit geval kon de jury weinig anders.
Hangmat 24 augustus 2015 10:01
Terechte beslissing. Volgens mij moeten de renners in de groep ook wel vreemd hebben staan kijken toen Nibali opeens wegreed met wagen en al. Vond het eerlijk gezegd een koddig gezicht.
El Chaba 24 augustus 2015 10:10
Het gebeurt wel degelijk regelmatig, Barguil in de Tour was wel het meest extreme voorbeeld. Maar ja dat is (bewust) niet gefilmd, want een Fransman, dus die komt ermee weg. Neemt niet weg dat het natuurlijk terecht is dat hij gestraft is, al zou ik een paar minuten tijdstraf redelijker hebben gevonden.
El Chaba 24 augustus 2015 10:17
[www.wielerflits.nl]

Vincenzo Nibali: “Mijn excuses! Maar ik zal niet de eerste én niet de laatste zijn”

Vincenzo Nibali heeft uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Vuelta. De Italiaan biedt zijn excuses aan in een bericht op zijn Facebookpagina. De renner van Astana werd gisteren uit de wedstrijd gezet, nadat hij na een val lang en opvallend aan de volgauto hing in de hoop terug te keren in het peloton.

“Ik verontschuldig me bij het publiek, zowel bij wie verontwaardigd als beschaamd is. Voor wat er vandaag gebeurd is, vraag ik oprecht excuses bij het publiek”, begint Nibali zijn uitleg.

“Velen van jullie hebben nog nooit een koers gereden, anderen zijn grote supporters en nog anderen zijn gepassioneerd. De fiets is passie en liefde en betekent lange dagen weg van de familie met lange trainingen en opofferingen die je al moet doen vanaf je 16e jaar. Wat er vandaag in de Vuelta is gebeurd, gebeurt in elke wedstrijd. Dat wil niet zeggen dat het niet fout is en onbestraft moet blijven. Het is aan de jury om een juiste straf uit te spreken.”

In het relaas probeert Nibali ook te leggen waarom hij het gedaan heeft “Om duizenden redenen had ik een slecht jaar en ik wou dat in de Vuelta rechtzetten. Maar al in de eerste rit lag ik – vergeef me de uitdrukking – met mijn gat op de grond. Een ploegmaat helpt je recht, je hoopt dat het niet te erg is, je monstert je wonden en zoekt je kapotte fiets. Er is chaos in het peloton en je kunt pas met veel vertraging vertrekken…”

“Uiteindelijk begin ik met een achterstand van 1’20” aan de achtervolging, zonder angst, maar ook zonder water. Ik kom langzaam terug en vind mijn ploegmaats terug, die me opwachtten langs de weg. In je hoofd zit maar één gedachte: “Weer voorin geraken”. Voor de mensen die naar mij kijken, voor hen die mij liefhebben, mijn vrouw, mijn dochter en voor hen die zich afvragen hoe het met mij gaat. Ik reed stevig door, tot ik die fout maak, die me zuur opbreekt. Ik liet me 150 meter meetrekken en ging alleen in de achtervolging terwijl er vooraan werd aangevallen. In de koers wordt er niet op elkaar gewacht. Dat gebeurt in het huidige wielrennen wel vaker na een val.”

“Ik verwachtte een gepeperde rekening en zou zelfs een tijdstraf van tien minuten aanvaard hebben. Al bij al ben ik niet de eerste en niet de laatste die dit zal meemaken. Nogmaals mijn excuses voor jullie tijdverlies en bedankt voor zij die mij steunen. Goedenavond en tot gauw! Vince”
Kuiperinho 24 augustus 2015 10:21
Maar ze vinden het eigenlijk allemaal heel normaal. Als je de kans ziet om onsportief te zijn, dan is het logisch dat je hem grijpt. De fantastische moraal van een zeer zeer dubieuze ploegleider van Astana; de fameuze Martinelli. Dan weet je ook meteen hoe deze manager en ploeg tegen doping aankijkt. Jammer jammer jammer
Walnoot 24 augustus 2015 10:46
Dat heeft echt niets met Astana te maken, dit hadden - in meer of mindere mate - bijna alle ploegleiders gedaan met een serieuze kopman voor het klassement. Sportiviteit had ook gewoon ingehouden dat ze voorin gewacht hadden op Nibali, maar dat zie ik ook niet gebeuren. We leven niet in de hoogtijdagen van de ridderlijkheid. Mano a mano is er zelden bij in het moderne wielrennen.
JW 24 augustus 2015 10:53
Mooi verhaal van Nibali.
Met passages als ".. Voor de mensen die naar mij kijken, voor hen die mij liefhebben, mijn vrouw, mijn dochter en voor hen die zich afvragen hoe het met mij gaat..." ontroerend zelfs.
Als favoriet uit de koers worden gezet na een ongelukkige valpartij waarbij je de fout maakt 150 meter aan de auto te hangen. Een gemiddelde plakbidon brengt je al verder... Voor wie de beelden niet heeft gezien is Nibali bijzonder onredelijk behandeld..

Voor wie de beelden wèl heeft gezien ligt de werkelijkheid toch wel wat anders !
Niemand gunt het een favoriet dat hij door een valpartij zijn kansen voor het klassement verspeeld. Juryleden kijken vaak de andere kant op als ze duidelijke overtredingen in zo'n situatie constateren.
Wat hier gebeurde kon, na publicatie van de beelden, onmogelijk door de jury genegeerd worden. Dan moet je voortaan alles door de vingers zien.
Het zou Nibali beter gepast hebben als hij een verhaal had in de trant van "We namen de gok om brutaalweg àlles wat verboden was te negeren (in de hoop dat het niet bestraft zou worden). Gespeeld en verloren, helaas".
Velodroom 24 augustus 2015 11:58
Dit doet me weer denken aan de tijdloze grap van Toon Hermans. Die van de hond, die een andere hond voortduwt.. (Aanduwt klinkt zo ordinair!)
Nibali zou volgens AV het Froome (Giro 2010) na kunnen zeggen; "Ik duwde gewoon de auto aan".

Karakteristiek voor Nibali en Froome (zijn verhaal had te maken met ernstige knieproblemen, waarmee hij zo snel mogelijk naar de soigneur boven op de berg toe wilde) is natuurlijk de voor neurotische tosporters onverkwikkelijke situatie van ordinair pech in de meest uitgebreide zin van het woord te moeten handlen.
De een (Riis) gooit zijn fiets in de berm, weer een ander (Ras mus) doet het diverse keren achtereen als ik het me goed herinner en nog weer een ander (Wiggins) smijt zijn dure fiets tegen de muur, en nu dan (Nibali), die na de zoveelste "pech" alle sportieve regels vergeet.
De fluitketel heeft het nog het gemakkelijkst, hij zet even de fluit open.

Dan toch maar Dumoulin. Hij revancheert zich op de renfiets.
Eindhovuh 24 augustus 2015 12:29
Inderdaad tijdloos van Wim Kan. Wim Kan wat doen die hondjes raar
winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2015 12:30 door Eindhovuh.
cyclingfreakske 24 augustus 2015 14:21
correcte beslissing. De manier waarop het gebeurd tart alle verbeelding... Astana moet het niet afdoen als het bidontruukje...
Die renners in zijn wiel zullen stomverbaast zijn geweest.
In het peleton gaan ongetwijfeld veel grapjes gemaakt worden in de toekomst (kreeg nu al smsjes als " er is een TGV in het Spaanse gebergte gemeld...Trekkie Nibali... Beam me up Shefer...Astana Express..."

bij de jeugdreeksen in Belgie gebeurt het ook vaker, vooral in interclubs.
buiten uitsluiting en een geldboete word het ook nog bestraft met 2 weken schorsing.
Vroeger was dat zelfs 4 weken, al is dat al wat geleden.


Overigens Dumoulin die het schitterend deed, hij verwachte dit nog niet. Die gaan we vaker zien.
Chavez is een mooie winnaar, ook wel een renner voor de toekomst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2015 14:23 door cyclingfreakske.
Andere Peter 24 augustus 2015 15:02
Het gebeurde in de TdF inderdaad voortdurend. Maar wel slimmer. Assistentie bij de dokter vragen. Die dokters (er waren er veel) deden niet zo moeilijk. Die waren trouw aan hun eed en lieten medische behandeling voorgaan op het wedstrijdelement. Wel zo gezond. Gaan ze wel precies hetzelfde tempo als het pelton rijden, dan komt er geen renner meer voor een behandeling langs.

Bijna elke dag zag je renners tussen de auto's terugkeren terwijl ze zelf de benen vrijwel stil hadden. Het ziet er vel minder erg uit omdat het niet de eigen ploegleider is en omdat er iets van behandeling plaats vindt.

Nibali had door het late moment in de koers daar de tijd niet meer voor. Dit was zo'n affront, hier speelde Astana alles of niets en het wordt dus niets.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/08/2015 15:09 door Andere Peter.
Andere Peter 24 augustus 2015 15:03
Waardige reactie inderdaad. Mooi.
Michael B. 24 augustus 2015 15:13
Goede actie van de jury, dit zouden ze vaker moeten doen, helemaal in de Nederlandse stad tot stad wedstrijden bij de amateurs. Hoevaak daar wel niet tijdens waaierwedstrijden renners worden geholpen... renners aan de auto hangen... niet meer normaal.
Carlos Danger 24 augustus 2015 18:14
Wielrennen is altijd een sport van list en bedrog geweest. Lang geleden namen ze de trein(maar waren er nog geen helicopters), nu de auto.
Tinuz 24 augustus 2015 20:02
Dit was zo ostentatief wagen hangen wat Nibali deed dat de jury geen andere keus had, mijns inziens.
PVW 24 augustus 2015 22:26
Ik had liever gezien dat ie een kwartier straf had gekregen. Het is toch jammer dat ie er nu al helemaal uit ligt.

En wat betreft benen stil tussen de volgwagens, dat hangt natuurlijk enrm af van de snelheid vh peloton op dat moment én juist het tussen/achter de wagens rijden geeft natuurlijk een enorm voordeel. Weet niet of je zelf ooit eens achter een auto hebt gereden, maar zodra je er eenmaal achter zit kun je al snel regelmatig de benen stilhouden op snelheden die je zelfstandig alleen in een korte piek kunt halen. Heb het idee dat dat stevig wordt onderschat.
Andere Peter 24 augustus 2015 22:51
Wat doet dat laatste ertoe?

Natuurlijk kun je hard gaan tussen de auto's. Natuurlijk is dat ook een soort geaccepteerd vals spelen. Maar wat Nibali hier deed heeft niets met tussen de auto's t maken.
Pyama 24 augustus 2015 23:06
Daar begin je anders zelf over?
Andere Peter 24 augustus 2015 23:13
Ik schets juist het contrast tussen wat er in de TdF bijna dagelijks gebeurde en wat Nibali deed.

Ik snap niet waarom PVW het nodig vindt om uit te leggen dat het voordeel van tussen de auto's van de snelheid afhankelijk is en dat het nogal hard kan. Daarom vraag ik hem wat dat laatste ertoe doet.
cyclingfreakske 25 augustus 2015 01:18
wat hier gebeurd was er totaal over.... het is wel iets totaal anders dan achter een wagen rijden / een bidonnetje plakken, in achtervolging op het peleton.


hier word hij van kop af op een licht lopend stuk, meegepakt door de volgwagen op een manier dat alle verbeelding tart.
De juiste strafmaatregel.... nites minder dan dat.
Sommige analisten denken dat hij het met opzet deed om weer naar huis te kunnen, omdat het in de ploeg een zeer gespannen sfeer is en hij geen respect krijgt.
Denk niet dat hij ermee zit dat hij naar huis moet gezien het bij de valpartij alleen maar "ARU ? ARU ?" door de oortjes ging,
Sinds het dit jaar iets minder gaat en de Tour niet helemaal slaagde, krijgt hij bij Astana nog maar weinig respect en alleen kritiek

Zijn uitspraak later sprak boekdelen : " al was er niks gebeurd, ik weet niet of ik nog gestart zou zijn in deze Vuelta" was de reactie rond het incident.
OP Italiaans front zegt men na de Tour al langer tegen hem andere oorden gaan op te zoeken. (afkoopsom voor een ander team bedraagt 2 mlj. euro)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2015 01:27 door cyclingfreakske.
Slimmerd 25 augustus 2015 08:34
Je hebt gisteren goed geluisterd naar het Sporza-duo en hier compleet hun verhaal neergepend. (vergeet ook nog niet even zijn jaarsalaris te noemen)
JW 25 augustus 2015 09:28
Bronvermelding was beter geweest. Wuyts ging er gisteren vrij lang op door. Tijdens de koers maakte ik er al melding van.
Het verhaal is nu ook in enkele media te lezen, o.a. [www.nieuwsblad.be]
Het klinkt allemaal m.i. wel plausibel. Het botert niet binnen de Astana-gelederen.

Los daarvan, als Nibali overal goed wordt geciteerd wordt zijn eigen omschrijving van het incident steeds kleiner. Nu las ik al dat hij alleen in de achtervolging moest en zich 100 à 200 m. liet meeslepen. Inderdaad belachelijk, dat je voor zo'n incident uit koers wordt gezet....Zonder die beelden zou het verhaal zo maar geloofwaardig klinken ! En zou het jury-besluit als abnormaal streng ("iedereen doet het" ) worden beoordeeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2015 09:29 door JW.
JW 25 augustus 2015 10:09
Er zijn genoeg voorbeelden van favorieten die na zo'n incident (val, mechanische pech) zo veel tijdverlies opliepen dat ze kansloos werden in het klassement. Dat soort "pech" is oneerlijk, onrechtvaardig enz. maar ook dat hoort bij de koers.
Het gebied tussen de achterstand niet meer goed kunnen maken en wat Nibali deed heeft vijftig kleuren grijs.
Zoals je schrijft: meestal doet de jury niets, ook als overtreding van de regels direct of achteraf worden geconstateerd. Omdat er vanuit menselijk oogpunt veel begrip is voor dit soort "sjoemelen" .
Ik vraag me ook nog steeds af of er, als deze camerabeelden niet publiekelijk vertoond waren, ook zo'n strenge straf was uitgesproken.

De straf vind ik nog steeds volledig terecht. En de opmerkingen uit het Astanakamp (ïedereen doet het, het was maar 150 m - het stukje dat in beeld is - , enz) raken kant noch wal. De actie was van ongekende brutaliteit.

Maar de strenge uitspraak maakt het werk van de jury er m.i. niet gemakkelijker op. Het wegkijken of negeren van duidelijk in beeld komende duidelijke overtredingen wordt hiermee toch een stukje moeilijker te verkopen.
In zoverre lijkt hiermee toch een precedent te worden gecreëerd. Waarmee de rol van de regisseur wel erg belangrijk wordt.
Blueprint 25 augustus 2015 12:41
Nibali heeft namens Astana de Tour gewonnen. Een buitengewone prestatie, die hij waarschijnlijk nooit zal kunnen evenaren. Dat leidt logischerwijs tot conflicten met de ambitieuze ploegleiding, die hem in de voorbereiding alle ruimte geeft om alles op de Tour te zetten, waar Nibali zijn meerdere moet erkennen in de allerbeste klimmers. De verwachtingen waren te hoog.
JW 25 augustus 2015 12:56
Die hoge verwachtingen golden ook voor Quintana en Contador. Er kan er uiteindelijk maar één winnen. Afrekenen op grond van verwachtingen is altijd onredelijk.

Nibali reed ook een ongelukkige Tour. En kwam er tegen het einde toch nog aardig doorheen.
M.i. reden genoeg om te verwachten dat hij ook in de Vuelta als (mede-)kopman zou worden uitgespeeld.
Toen er onmiddellijk na die valpartij alleen maar paniek over Aru in de oortjes klonk, zal dat hem waarschijnlijk hard hebben geraakt. Toen daarna, na die rare achtervolging, geen ploegmaten achter het peloton wachtten om hem het laatste stukje terug te brengen werd dat er waarschijnlijk niet beter op.
Het zou zijn matige slotklim verklaren.
cyclingfreakske 25 augustus 2015 15:09
@JW :

ik zie 2 totaal tegengestelde uitspraken direct onder elkaar in je reacites....(eerst is het belachelijk en dan is het terecht ???)

Is niet belachelijk dat hij uit koers word gezet. Het is belachelijk dat een prof het zo gaat minimaliseren....de manier waarop was buiten proportie.
Tegelijk zijn er 38 klachten van renners geweest en een 10 tal van teamleidingen. het beeld hebben ze gebruikt als verificatie.
Hoe dan ook was hij gesanctioneerd..... alleen bewees het beeld dat het niet onreglementair was, maar de vorm van inbreuk ver buiten proportie is..
de beslissing was de enige juiste. mocht het een plakkend bidonnetje zijn of stayering zoals vaker gebeurd, dan had hij gewoon tijdstraf gehad.

het vermoeden dat het opzettelijk is gedaan word steeds sterker bij analisten. Al dan niet samen met Shefer in overleg hoe hij snel de Vuelta kan verlaten zonder zelf op te geven. Dus bedenkt men wel manieren.
Nibali's eigen uitspraak, zegt genoeg over de situatie en sfeer in het team en ziet Vinokourov liever in een ravijn vallen.

Intussen blijkt steeds meer de frustratie en woede van Nibali. Wat de theorie van opzettelijk handelen nog versterkt.

In zijn plaats zou ik zo snel mogelijk verdwijnen bij Astana.... het gevaar om geflikt te worden in 2016 word wel zeer groot.
Die kazakken zijn niet te vertrouwen.
Een betere keuze zou bv zijn : loon inleveren (bv 3 mlj ipv 4 en het nieuwe team de 2 mlj afkoop betalen. beter dat dan misschien geflikt worden.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2015 15:57 door cyclingfreakske.
JW 25 augustus 2015 15:59
@cyclingfreakske

Als je je bericht aanhaakt aan de post waar je op doelt, is het wat gemakkelijker te begrijpen waar je op reageert.
In elk geval op:

Los daarvan, als Nibali overal goed wordt geciteerd wordt zijn eigen omschrijving van het incident steeds kleiner. Nu las ik al dat hij alleen in de achtervolging moest en zich 100 à 200 m. liet meeslepen. Inderdaad belachelijk, dat je voor zo'n incident uit koers wordt gezet....Zonder die beelden zou het verhaal zo maar geloofwaardig klinken ! En zou het jury-besluit als abnormaal streng ("iedereen doet het" ) worden beoordeeld.

Daarin omschrijf ik hoe Nibali zijn daad achteraf steeds kleiner maakt. Waardoor het verhaal van zo'n strenge straf wel heel erg rigide en "belachelijk" lijkt. Als het inderdaad om 100 of 200 m was gegaan (en dat was wat zo'n beetje in beeld kwam) dan viel dat nog mee. Maar dat de werkelijkheid anders was, en dat hij in no time die ruime achterstand overbrugde is andere koek.
En daarom vind ik die straf volkomen terecht.

Goed lezen, en niet te snel conclusies trekken, zou ik zeggen winking smiley
PVW 25 augustus 2015 16:48
Zoals pyama zegt: je begint er zelf over:


Bijna elke dag zag je renners tussen de auto's terugkeren terwijl ze zelf de benen vrijwel stil hadden

Ik geef aan dat de situatie nibali hiermee niet te vergelijken valt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2015 16:49 door PVW.
Andere Peter 25 augustus 2015 17:02
Volgens mij zei ik ook meteen al dat dit zo enorm anders was. Maar goed, we zijn het eens.
PVW 25 augustus 2015 22:39
Dan begreep ik je verkeerd. Je schreef dat dat veel minder erg leek. Ik dacht dat je daarmee suggereerde dat het wel degelijk even erg is.
El Chaba 25 augustus 2015 22:43
Natuurlijk heeft hij niet opzettelijk gehandelt...dat zou niet logich zijn...
Dat hij het niet zo zijn zin heeft...etcetera...blabla...dat geloof ik allemaal wel. maar niemand gaat mij vertellen dat Nibaali op dat moment terwijl de adreneliene door zijn lichaam giert, bewust besluit die gebeurtenis aan te grijpen om muiterij te plegen... Komplete Bulshit!!!
Bromertà 25 augustus 2015 23:18
Si tralaaw sebemtekijl ? Gewoon geen vraagje tussendoor hoor. Totaal stierenstront natuurlijk niet, Nibali is Italiaan, Siciliaan zelfs. Zuidelijk temperament met goede emoties op de juiste plaats, links in de flank en daaromtrent, verder kan je breed uitgaan met lullen, maar hangent aan de wagen om weg te excalleareren` da's niet van de poespas. Awel, de heli blik was buiten de korf gestonken. Ogen in het achterste zijn fabels, dat weet iedereen. Ressumant, schuld straf en boetedoening. Rijden voor je liefje en vans is ook zo door de zeikgenomen open deur taal. Goedverdoemme nogantoezeg. Basta dus.
Bromertà 25 augustus 2015 23:23
Sorry, ik haak aan bij de post die bedoeld werd, daar niet van. Toch verkeerde plaats, of niet? Weet niet, maar zoek uit verder om te doorgronden, waarbij leesbaarheid pur sang op de voorgrond drinkt.

Redigeer: JW, goed lezen. Dank.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2015 23:24 door Bromertà.
Andere Peter 25 augustus 2015 23:23
Zoals El Chaba zegt: de muiterij-suggestie slaat he-le-maal nergens op.
Bromertà 25 augustus 2015 23:25
Maar da's slechts een mening, niet dan?

O jee, baai de wee, zit mie nauw op joe te reaguren en joe op mie? Mot nieh gekkuk worruh. Zuster, waar is mijn spree?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2015 23:28 door Bromertà.
Slimmerd 26 augustus 2015 13:31
Quote

Hopen op rentree in Plouay
Zin om lang bij de pakken neer te zitten, heeft Nibali niet. “Ik wil deze bladzijde omdraaien en weer doorgaan. Misschien zelfs zondag al in Plouay. Maar dan heb ik wel de toestemming van de Vuelta-organisatie en de UCI nodig.” De Vuelta liet bij monde van directeur Javier Guillén al weten de Italiaan geen strobreed in de weg te zullen leggen.

Dat zou toch wel erg opmerkelijk zijn en persoonlijk zou ik er geen voorstander van zijn in ieder geval (wel voor de spanbreedte in Plouay uiteraard)
Walnoot 26 augustus 2015 13:36
Eigenlijk bizar dat de Vuelta daar nog iets over te zeggen heeft. Als ze hem tegen zouden houden, zou hij in principe een dubbele straf krijgen. Moet niet mogen.
JW 26 augustus 2015 21:58
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2015 21:59 door JW.
Slimmerd 27 augustus 2015 13:27
Quote

Slecht nieuws voor Vincenzo Nibali: na zijn uitsluiting uit de Vuelta mag de "Haai van Messina" de competitie pas hervatten na 13 september, de dag waarop de Vuelta eindigt.


Dat wordt nog even wachten dus.
Walnoot 27 augustus 2015 17:47
UCI politiek... Stap naar CAS lijkt me geen slecht plan.
cyclingfreakske 27 augustus 2015 17:55
waarom is de muiterij suggestie bullshit ?
het botert al lang niet meer met Nibali en Vinokourov. Nibali wou helemaal geen Vuelta, wetend dat hij 9/10 als bijhangsel fungeert.
Gezien het programma van Landa en ARU (Giro) was het zeer duidelijk wie de kopmannen zijn.
Nibali zit hier alleen vanwege de half gelukte Tour (of half mislukte) en werd verplicht door Vinokourov.
Er is de weken voor de Vuelta ook wat voorafgegaan, dat was voor Nibali geen pretje.
Het gedoe in de oortjes ivm Aru, geen Nibali, de reservefiets die lang wegbleef etc.... alles bij elkaar was dat de druppel voor hem.
nu nog het perfekte excuus inden zonder openlijke opgave.
Als je de zaken analyseert, zou je bijna durven denken dat Shefer de ellende ook beu was en " een handje" helpt voor de perfekte exit.


Ik weet perfect hoe renners in wedstrijd denken. Zo iemand met status is nog sneller geirriteerd....en zal ook niet knechten voor een ander als hij nog goede jaren heeft, laat staan zich als een vod te laten behandelen.
Opgeven is geen optie... toch wil hij weg,
2 mogelijkheden : een val...... of een gelegenheid aanpakken om zo'n fout te maken dat je eruit moet.

Muiterij is altijd aanwezig met de manier waarop Vinokouriv zijn renners behandeld. Landa stond te springen voor een ander team ondanks zijn topGiro en kopmanstatus in de Vuelta.
Waarom zou Nibali die als een vod word behandelt, geen kansen aangrijpen om 'netjes' uit wedstrijd te gaan met de middenvinger op ?
En de enige schuldige daarvan is Vinokourov zelf. Die begint steeds meer het demonische te krijgen van een Tsjmil (die trekt zelfs met Russische mafiosi op)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2015 18:00 door cyclingfreakske.
Andere Peter 28 augustus 2015 19:25
Quote
cyclingfreakske
Ik weet perfect hoe renners in wedstrijd denken.

Tsja daar overtuig je mij toch wel mee. Het was al een verstandig, goed beargumenteerd en samenhangend verhaal. Maar dankzij deze uitleg zie ik het plots ook. Dit was inderdaad duidelijk een vooropgezet plan. Een foutje dat hij het deed buiten het oog van de cameramotoren (zo had Shefer het bedacht). Maar als je goed kijkt dan zie je ook dat Nibali even checkt of de helikopter hem wel in beeld heeft. Die helikopter zat overduidelijk in het complot. Op verdachte wijze volgt die helikopter het peloton overal! Duidelijk hoor. Als je als Nibali wil muiten dan doe je het zo. Rationelere manieren om te muiten zijn er toch ook niet? Een blessure voorwenden, dat heeft iedereen natuurlijk door. Nee, dan kun je beter je goede naam te grabbel gooien. Goed bekeken van Nibali, maar hij heeft buiten jou gerekend.
PVW 28 augustus 2015 19:41
cyclingfreakske 28 augustus 2015 20:49
renners in wedstrijd denken en reageren anders dan een wielertoerist op een ritje met de maten. of een tochtje met de fiets op/af het werk...

kheb lang genoeg gekoerst en renners al de gekste dingen zien uithalen om uit koers te raken om allerlei redenen...sommigen zelfs omdat ze "te lang van huis" waren en is thuis wilden zijn..

ik zeg niet dat het effectief zo is. ivm Nibali...
ik bedoel enkel en alleen gezien alle omstandigheden die meespelen het jaar door het een MOGELIJKHEID is dat hem geen opgave maar een echte exit heeft bezorgt.
Al was het om Aru, Landa en de ploegleiding een hak te zetten. Renners in zulke situatie kunnen bizarre dingen uithalen.
Vergeet ook niet dat Vinokourov in de Tour luidiop stond te schreeuwen dat Nibali beter kon vertrekken. Knappe sfeer, het hele seizoen door.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2015 21:00 door cyclingfreakske.
Andere Peter 28 augustus 2015 21:46
Tuurlijk. Het is ook niet per se effectief zo. Maar gewoon de mogelijkheid. Gek dat die anderen dat allemaal niet inzien. Ook goed dat jij met je ervaring ons kunt leren dat renners in een wedstrijd anders denken dan een toerist of forens. Ik lees hier al een tijdje mee, maar ik heb dat nooit eerder beseft hoor. Ik dacht tot voor kort dat zo'n Dumoulin net als ik aan zijn volgende vergadering zou denken tijdens het fietsen.

En nu je het zegt. Dat geschreeuw van Vino. Inderdáád! Kutsfeer in de Tour. Dat zag je ook al bij Nibali's ritzege in de Tour. Dat was gewoon een mislukte poging tot muiten. Weet je nog hoe snel hij voorsprong nam? Ik zeg je: hij hing daar ook aan een auto in een poging uit koers gezet te worden. Maar omdat ASO die dingen buiten beeld houdt ging dat plannetje toen mis. Werd Nibali een ritzege aangenaaid en moest hij toch weer door, zelfs tot in de Vuelta.

En potdomme, hij was al een paar dagen van huis hè? Niet uren maar dágen! Onvoorstelbaar. Dagen van huis zijn. Dan doen ze de gekste dingen hoor. Die renners. Als je 5 dagen niet op Mevrouw Nibali bent geweest, tsja, dan ga je dus muiten.

En die Aru en Landa. Die zullen er ook een hoop last van hebben dat Nibali weg is. Een concurrentkopman ploeggenoot minder. Terecht gooit Nibali zijn goede naam te grabbel om Aru/Landa een hak te zetten. Zo denken wielrenners in een wedstrijd nu eenmaal. Jammer dat de andere mensen van wie ik hier dingen lees dat niet wisten. Maar jij gelukkig wel!
cyclingfreakske 28 augustus 2015 22:06
Andere Peter :
Zo geboren of gewoon een spontane afwijking ? je zal wel bijzonder veel ervaring hebben met je ritjes op en af het werk.en lang van huis zijn.
Dumoulin..wat die bij jou komt doen is een raadsel. een paar bollen teveel ofzo ?
Weet je ook hoeveel een profrenner gemiddeld van huis is op WT niveau en hoe dat mentaal kan wegen ?
en ja...dat Nibali eruit ligt, is voor Aru en Landa een zegen.
Andere Peter 28 augustus 2015 22:26
Inderdaad, bewust een hak gezet en tevens is het een zegen voor Aru en Landa. Dat zie je toch allemaal maar goed.

Ik ben zelf wel eens in Amersfoort geweest hoor. En Zeist. En ik heb een tante in Zwolle. Dus ik kom best wel eens ergens. Ook eens met mijn ouders in het buitenland (Brabant). Ze spraken een ander taal. Maar ik weet niet zoveel van dat mentale wegen als jij.

De ritjes naar mijn werk moet je niet onderschatten. Zeker 7 km en dan terug ook weer 7 km dus. Soms met boodschappen in het laatste stukje! En niet kaarsvlak, maar 2 viaducten, een tunneltje en een scherpe bocht. Laatst zelfs in de motregen, dat vond ik mentaal heel zwaar omdat het niet op Buienradar had gestaan.

Ik denk dat een profrenner gemiddeld wel 2x per jaar naar het buitenland gaat. Soms zelfs een hele week. Of zit dat anders? Toe, vertel me.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2015 22:33 door Andere Peter.
Miquel1983 29 augustus 2015 13:21
Wat Nibali deed, was een domme actie op dat moment. Je kan immers verwachten dat je als kopman in beeld bent tijdens zo'n achtervolging, en bovendien rijd je niet in je eentje (zoals Barguil in de Tour de France) maar met een hele groep renners in je wiel die het natuurlijk ook ziet gebeuren. Ik begrijp wel zijn frustratie; als je ziet hoe hard hij in zijn eentje rijdt om terug te komen, ploegmakkers achter zich laat en dan zo'n hele meute renners in zijn rug heeft heigen die niet op kop komen. Daarbij nog dat Astana zich vooral bekommerde om Aru, terwijl volgens mij zowel Nibali als Aru in goede vorm verkeerden. Onbegrijpelijk dat tijdrijder Luis Leon Sanchez niet terug werd gestuurd om Nibali te helpen. Ik weet niet of hij het bewust deed om naar huis te willen; ik geloof eerder dat het de frustratie van het moment was.

De UCI verklaarde dat zij volgens hun reglementen niet anders konden dan Nibali volledig uitsluiten, en dat om hem een tijdstraf te geven, de reglementen zouden moeten worden aangepast. Ik had zelf liever gezien dat hij een flinke tijdstraf en boete had gekregen. Dan had hij later in de Vuelta nog om etappe's kunnen mee strijden, al kan je natuurlijk betogen dat je dan de drempel lager legt voor renners om in de toekomst soortgelijke acties uit te halen.

Wat mij vooral verbaast, is dat het peleton bij grote valpartijen aan het begin van grote rondes, keihard door gaat rijden, in plaats van uit sportiviteit de benen een tijdje stil te houden om andere renners terug te laten keren. Zowel Sky, Movistar en Katusha waren ditmaal de 'schuldigen'. In de Giro profiteerde Aru tot twee-maal toe van pech van Contador, waarop Contador vervolgens 1 keer hetzelfde deed bij Aru. De Tour werd uiteindelijk beslist in de 2e etappe naar Neeltje Jans waar Quintana achter een valpartij zat en 1,5 minuut verloor. In de 3e etappe naar de Muur van Hoey wilde Sky vol gas doorrijden na de kollosale valpartij. Ik vond het destijds terecht dat de organisatie de koers neutraliseerde. Later demarreerde Nibali op het moment dat Froome even pech had (hoewel ik niet zeker weet of Nibali dit door had), en was Froome achteraf boos hierover, maar diezelfde Froome en zijn team Sky hebben zich dus meermaals schuldig gemaakt aan onsportief gedrag. En neem nou die Barguil die Thomas tegen een telefoonpaal aanrijdt en vervolgens zelf doorrijdt. Waarom stopt hij niet om te kijken of Thomas okay is en meteen zijn excuses aan te bieden?

Wie wil er nou een wedstrijd winnen door te profiteren van pech van je collega's? En waar is de sportiviteit? Misschien dat die wielrenners door druk van hun ploegleiders en het grote geld zo gek worden gemaakt dat zij de sportiviteit uit het oog zijn verloren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2015 13:24 door Miquel1983.
cyclingfreakske 30 augustus 2015 15:46
die gentlemen-regel is er maar pas gekomen, de eerste maal tussen Ulrich en Armstrong. later deed Alberto het nog is over.
er valt wel wat over te zeggen....

Zoals in Huy (Touretappe), is een neutralisatie om veiligheidsredenen terecht. (geen ambulances meer in koers op dat moment) Overigens duidleijk vermeld in elk reglement van de wielrennerij. (waarborgen van de veilgheid en medische voorzieningen)
De actie van SKY hier bij het aangeven van de neutralisatie, was erover... ze vlamden door, tegen de directie in tot die bij een versmalling letterlijk de baan blokkeerde. Hun uitleg dat ze van niets wisten..onzin. Andere renners waren niet zomaar aan het roepen op hen.

De rit naar Neeltje Jans... zoveel gezeur over al dan niet neutralisatie ..... dit is gewoon de wet van de koers. je valt, raakt achterop, veel wind erbij en je verliest tijd. Punt ! verloop van de koers, niks meer en niks minder.
Nieuwelingen en juniors zeuren daar ook niet over, en die vallen veel vaker.

Wat er WEL mis is met de verstandhouding, is dat op de momenten dat je samen zou moeten beslissen te wachten / stoppen,... ze het radicaal vertikken en telkens opnieuw doen wat ze dan beter net niet doen voor een beter uitgebouwd parcours in de toekomst.
Berghellingen die in de mtb thuishoren, smalle afdalingen van een Alpencol met grind als ondergrond, tijdritparcours op een strand ??... de lijst is te lang.
Daar moeten renners, ploegleidingen en de opgerichte organisaties die de renners en ploegen vertegenwoordigen, ingrijpen.
de UCI doet het niet als de rest niks zegt.
Dit is de ware onsportiviteit waar ze over moeten zeuren !!!


Zijn er toch renners die dat zo blijven zien van "jan is stout geweest want die valt aan als ik platrijd, het is vals en ik kan dat niet uitstaan...".......vergunnning inwisselen voor die van de wielrtoeristen. Daar is wachten op elkaar bij pech enz, ...samen uit samen thuisde gouden regel en terecht....
Niet in een wedstrijd met belangen.
Koers is oorlog ! maar wees een heer als het moet (zoals te Huy bv...een extreme situatie)

Op de duur moet men op alles gaan wachten wat er in het peleton gebeurd...waar stopt het ? na een etappe van 27 uur onderweg omdat er 120 man platreed en 35 vielen, 160 5x moesten plassen etc.. ? onzin.
Ze moeten eerst is leren inzien wat wel het probleem is..... en dat ligt de laatste jaren zeer vaak in de parcoursbouw. steeds meer word gericht voor spectakel en valpartijen, minder voor de echte sportprestaties. dat moet aangepakt worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2015 15:49 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen