Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De kleefbidon...

Gepost door JW 
JW 26 augustus 2015 09:53
Beelden van de kleefbidon van Bouhanni gisteren.

[www.nieuwsblad.be]
12 sec, 100 Sfrs boete.

Ik weet dat dit soort beelden in vrijwel elke koers te zien is.
Maar toch... 100 Sfrs lijkt me een koopje.
Slimmerd 26 augustus 2015 10:43
Is van eergisteren, net na zijn valpartij, uiteindelijk wordt hij 2e in de sprint.
JW 26 augustus 2015 14:54
Stond in het (digitale) Nieuwsblad van vanochtend, waarbij vermeld werd dat het gisteren gebeurde.
Op zich lijkt die datum me niet zo van belang.

Het was ook niet mijn doel om Bouhanni te brandmerken of zo.
Maar wel om aan te geven hoe extreem moeilijk de taak van jury-lid is, als je ten minste van hen een evenwichtig oordeel eist...
Brieske 26 augustus 2015 15:23
Bouhanni, Cofidis, Vuelta. Tja, leuk dat consequente optreden bij Nibali maar compleet scheef als consequentie niet permanent is.

Groet
JW 26 augustus 2015 16:44
Tsja, moeilijke taak voor de jury.
Zeker na de strenge straf voor Nibali.
Dan wordt het daarna extra moeilijk consequent te zijn.

Die demarrage van Nibali heb ik nog nooit eerder in die vorm gezien. Wat niet uitsluit dat het eerder is vertoond.

Maar moet je elke kleefbidon die langer dan drie of vijf seconden duurt bestraffen ? En hoe ? Terugzetting naar laatste plaats in de etappe ?
Of het eindeloos vanuit de wagen de rem bijstellen ? Verbieden ?
Zoals ik gisteren al schreef: tussen een stukje de auto nemen en helemaal niets onreglementairs doen zitten 50 tinten grijs (dat schijnt een nieuw taalkundig begrip te zijn winking smiley )

En is er dan een horde extra juryleden met camcorders nodig ?

Ze hebben zich wel wat op de hals gehaald !


.
Zorro 26 augustus 2015 18:28
JW 26 augustus 2015 18:42
malheur 26 augustus 2015 20:23
Na een incident krijg je inderdaad altijd een kortstondige periode dat iedereen vergelijkbare momenten vindt en inconsequentie zoekt.

Persoonlijk vind ik dat inconsequentie een zegen voor de mensheid is.
Snorfietser 26 augustus 2015 22:37
Zie wel de vergelijking, maar heb het idee dat dit minder extreem is dan de situatie van Nibali. De straf voor Bouhanni is wel erg laag, die van Nibali vond ik persoonlijk wat zwaar. Een tijdstraf en boete waren daar meer op hun plaats geweest dan uitsluiting. Overigens vond ik de straf voor Sepulveda in de Tour nog lulliger. Die deed iets heel doms, maar die stapte echt niet in de auto om vals te spelen.
Cecchini 27 augustus 2015 14:55
Nibali waant zich onschuldig: 'Iedereen doet het'

Dwars

Door: Bart Jungmann/ Volkskrant

Het is een status quo, waarin de plastic fles een trekhaak wordt, of eigenlijk een duwhaak

Gek is dat, zo kleverig als een bidon kan zijn. De ploegleider probeert uit alle macht de drinkbeker te overhandigen en de wielrenner doet ook heus zijn uiterste best hem aan te nemen, maar op een of andere manier wil het niet lukken.

Bekijk het filmpje van Nacer Bouhanni, daags na de uitsluiting van Vincenzo Nibali in de Vuelta. Ruim tien seconden duurt de uitreiking.

Bij nadere bestudering is dat ook niet gek. Bouhanni heeft zijn linkerhand om de voorkant van de bidon gevouwen. De onbekende hand uit de ploegauto doet hetzelfde aan de achterkant. Het is een status quo, waarin de plastic fles een trekhaak wordt, of eigenlijk een duwhaak.

Wie het wielrennen een beetje volgt, weet niet beter dan dat die dingen gebeuren. Een coureur is achterop geraakt, de ploegleider komt in zijn auto langszij en neemt zijn werknemer even op sleeptouw met een kleverige bidon. Het is als een ritueel, waarvoor de al even rituele boete van 100 Zwitserse francs staat. Zaak afgedaan bij betaling.

Op dat moment verdween Nibali in een mum van tijd uit zicht, als in een ontvoering op klaarlichte dag

Daarom was het even schrikken dat Vincenzo Nibali dit weekeinde de hoogst denkbare straf kreeg voor een dergelijke overtreding. Nibali, nota bene een van de smaakmakers, werd uit de Ronde van Spanje geknikkerd.

Wat was er gebeurd? De Italiaan raakte in de tweede etappe achterop door een valpartij. De schade leek zo goed als onafwendbaar, ook omdat zijn rivalen hun kans schoon zagen en het tempo omhoog joegen. Er waren nog wat rekeningen te vereffenen.

Toch slaagde Nibali er verrassend snel in de brug te slaan naar de kop van de wedstrijd. Het grote mirakel voltrok zich toen hij, met de hulp van een paar ploeggenoten, een achtervolgend groepje had ingehaald.

Op het moment dat hij daarin de kop had genomen, kwam ploegleider Shefer langszij. Meteen op dat moment verdween Nibali in een mum van tijd uit zicht, als in een ontvoering op klaarlichte dag.

Mirakel
Het was misschien erg, maar eigenlijk ook weer niet zo erg. Iedereen doet het toch?

Zoiets was het ook. De kopman van Astana waande zich onbespied, greep de achteruitkijkspiegel en maakte gemotoriseerd zijn grote sprong voorwaarts. Tot zijn grote ongeluk legde een camera in een van de helikopters het mirakel onbarmhartig bloot.

De frustratie was merkbaar in het excuus dat de Vueltawinnaar van 2010 naderhand maakte. Het was misschien erg, maar eigenlijk ook weer niet zo erg. Iedereen doet het toch?

Toch valt er niets aan te merken op de beslissing van de jury. Vincenzo Nibali werd gelanceerd. Dat is wel wat anders dan je op sleeptouw laten nemen.
cyclingfreakske 27 augustus 2015 18:05
weet ook dat UCI commisaris Dobbelaere fijntjes opmerkte dat hij beter achter de wagen was gaan rijden, dat koste 20 strafseconden en 100zw/fr boete op.
ook al zou hij km's lang uit de wind gereden hebben tot in het peleton.
renners weten dat, die in de volgwagens weten dat....... daarom word het idee van anaysten dat er meer achterzit om uit de Vuleta te stappen zonder opgave, ook groter. De frustratie van Nibali de dagen erop in de media... zegt alles over zijn mentale instelling en de sfeer waar hij de Vuelta mee moest starten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen