Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a España 2015 (2.UWT), eerste rustdag + elfde etappe

Gepost door El Chaba 
El Chaba 31 augustus 2015 18:55
Vuelta a España 2015 (2.UWT), eerste rustdag + elfde etappe
El Chaba 31 augustus 2015 18:55



Vuelta a España 2015 (2.UWT), eerste rustdag: Andorra la Vella

Morgen de rustdag in Andorra vanwaar overmorgen de gruwelijk zware koninginnenetappe zal vertrekken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 11: Andorra la Vella - Cortals d´Encamp (138 km)

Veruit de zwaarste etappe van deze Vuelta en misschien wel de zwaarste ooit. Enige lichtpuntje voor de renners is wellicht de relatief korte afstand.


Kaartje:





Profiel:





Beklimmingen:

Cat. 1: Collada de Beixalis (6,5 km à 8,7%, max. 14,2%)
Cat. 1: Coll d'Ordino (9,9 km à 7,0%, max. 8,5%)
Cat. 1: Puerto de la Rabassa (13,8 km à 6,6%, max. 12,17%)
Cat. HC: Coll de la Gallina (11,7 km à 8,5%, max. 13,0%)
Cat. 2: Alto de la Comella (4,0 km à 9,5%)
Cat. 1: Cortals de Encamp (8,7 km à 9,1%, max. 11,6%)

















Wederom de mooiste overwinning uit iemands carrière, ditmaal die van Kristian Sbaragli.

Top 10 AK na etappe 10:

1. DUMOULIN Tom TGA 38:34:56
2. RODRIGUEZ OLIVER Joaquin KAT 00:00:57
3. CHAVES RUBIO Johan Esteban OGE 00:00:59
4. ROCHE Nicholas SKY 00:01:07
5. ARU Fabio AST 00:01:13
6. VALVERDE BELMONTE Alejandro MOV 00:01:17
7. QUINTANA ROJAS Nairo Alexander MOV 00:01:17
8. FROOME Christopher SKY 00:01:18
9. MAJKA Rafal TCS 00:01:47
10. POZZOVIVO Domenico ALM 00:01:52

Start: 13.22 uur.
Finish: rond 17.50 uur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 13:10 door El Chaba.
JW 31 augustus 2015 19:06
En dan ook nog, na een dag rust, meteen vanuit de start de eerste pittige col op !
Gelukkig, (als ik het goed heb begrepen) vanuit de start rechtstreeks op tv.

Dat eerste stuk kunnen ze op de rustdag mooi een paar keer oefenen winking smiley
Goozzer 31 augustus 2015 19:21
Beestachtige rit...
JW 31 augustus 2015 20:18
Ik kan me voorstellen dat teams hun krachten hebben gespaard met als doel er in deze rit vol voor te gaan. Een sterke ploeg zou hier alles op een hoop kunnen rijden.
In deze Vuelta lijkt me echter geen enkel team ver boven de rest uit te steken.

Astana is geen schim van de superieure ploeg uit de Giro. Een paar sterke renners zijn al naar huis of (Landa) uit vorm.
Movistar lijkt tot nu toe over onvoldoende klimvermogen te beschikken.
Sky begaat (ook vandaag weer) te veel fouten en maakt een gestresste indruk.
Misschien Katoesja ?
Kuiperberg 31 augustus 2015 20:20
Als het een beetje tegenzit, komt de helft te laat binnen. Benieuwd wat de organisatie dan gaat doen.
Walnoot 31 augustus 2015 20:29
Hopen dat ze iedereen naar huis sturen. Zou een leuk experiment zijn, een grote ronde met eens wat kleinere ploegen.
Duh 31 augustus 2015 20:29
Exact hetzelfde parcours als "La Purito". Loodzware cyclo vernoemd naar J. Rodriguez.
[www.lapurito.com]
Eddy Veen 31 augustus 2015 20:49
Ik hoop voor Dumoulin dat de strijd pas op de laatste klim losbrandt, liefst ergens halverwege. Dat is ook in het voordeel van degenen die moeite hebben op tijd binnen te komen.
Rudy t. 31 augustus 2015 20:56
Waarom wachten roche en Nieve een aantal dagen geleden niet op froome toen hij loste?

Geen klassementsambities?
Blueprint 31 augustus 2015 20:56
Als de sterkste ploegen er zin in hebben, dan wordt het een interessante dag qua tijdslimiet.
Fashionisto 31 augustus 2015 21:03
Al viermaal op rij de mooiste zege uit iemands carrière, overmorgen Meintjes dan maar?
Eazster 31 augustus 2015 21:57
Je zou kunnen zeggen dat deze rit wel wat veel van het goede is ,toch kijk je als publiek zijnde hier enorm naar uit.
Bewijst dat de organisatie zijn gelijk? De renners bepalen zelf nog altijd het tempo en als er eentje dit beestachtige zware terrein wel kan weerstaan bewijst die het gelijk van het plaatsen van zo'n rit in de Vuelta. Die Colla de Gallina was toch waar Valverde in 2012 won? Dat vond ik echt een mooie klim met al die smalle wegen met haarspeldbochten en mooie natuur.

Denk aan een overwinning voor de frissere jongens zoals Aru of Majka. Maar als er een groep zal weglopen misschien Nieve of Kiryenka die zo'n monsteretappe nodig heeft om weg te dieselen.
Vortax 31 augustus 2015 22:22
Dumoulin denkt zelf in ieder geval dat het mogelijk is dat hij morgen nog in het rood staat. Hij is na zondag echt in zijn eigen klassement kansen gaan geloven en beseft dat hij bergop in deze vorm gewoon tot de beteren in de ronde hoort.
D. Marrage 31 augustus 2015 22:28
Ploegleider Addy Engels acht het, zojuist op Radio 1, "niet reëel" dat Dumoulin na de rit van woensdag nog de leiding heeft.
Fashionisto 31 augustus 2015 22:29
Vortax Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin denkt zelf in ieder geval dat het
> mogelijk is dat hij morgen nog in het rood staat.
> Hij is na zondag echt in zijn eigen klassement
> kansen gaan geloven en beseft dat hij bergop in
> deze vorm gewoon tot de beteren in de ronde hoort.

Ik ben er ook heilig van overtuigd dat hij na morgen nog in het rood staat.
Cyclad 31 augustus 2015 22:33
Addy Engels is altijd zo voorzichtig als 2 parende egeltjes.
Het was ook niet reëel om te veronderstellen dat Dumoulin gisteren iedereen er op die steile aankomst zou afrijden.

Het is wat Dumoulin zelf zegt: "misschien moet ik er maar gewoon voor gaan".
El Mik 31 augustus 2015 22:40
Het is misschien juist gunstig voor Dumoulin als hij daar de trui verliest, zolang het verlies maar beperkt blijft.
Andere Peter 01 september 2015 01:54
Tuurlijk, niemand dit in deze mate verwacht. Maar je moet toch ook een keertje, bij wijze van mogelijk scenario, die verrassende lijn door durven trekken. Zou ook een prima etappe voor Tom kunnen zijn. Er zijn ook redenen te bedenken die juist in zijn voordeel uitpakken.

- Het zal op inhoud aankomen. We hebben geen reden om aan zijn inhoud te twijfelen. Tijdrijden is ook een vrij lange inspanning. Ik ben het meest verrast door zijn explosiviteit.
- De meeste/beste concurrenten hebben de Tour in de benen. Die relatieve frisheid zal een voordeel zijn.
- Dumoulins zit nu juist duidelijk in zijn absolute seizoenspiek. Dat geldt bijna alleen voor hem.
- De enorme opeenvolging van cols boezemt van iedereen respect in. Kon wel eens tamelijk lang gesloten blijven. Kan gunstig uitpakken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 01:54 door Andere Peter.
Cecchini 01 september 2015 08:01
Het valt me sowieso erg op, dat Dumoulin de afgelopen seizoenen in het 2e deel van het seizoen zijn piek bereikt. Zijn voorseizoenen zijn (in zijn korte carriere) nooit zo opvallend geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 08:01 door Cecchini.
Arsimo 01 september 2015 08:36
Behalve heel vroeg een keer: tdu. Maar daar was het wel zomer.
Prikdude 01 september 2015 10:15
Voor een algeheel pardon, bedoel je?
Prikdude 01 september 2015 10:15
Uitrijden en Dumoulin wint de Vuelta, is dat nou zo moeilijk?
merijntje mortirolo 01 september 2015 10:23
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------
> Addy Engels is altijd zo voorzichtig als 2 parende egeltjes.

Dat is nu al de tiende keer dat ik dit lees en zie nu pas dat er eGeltjes staat in plaats van eNGeltjes. kVontut al zo een merkwaardige uitdrukking.drinking smiley

Voor de rest eens met Prikdude hieronder. Aanklampen, tijdritje winnen, vueltaatje winnen. (Ik ben een van die drie man die Leon gister gesproken heeft, oh nee, ik lees dat schijtblad niet. Die Jungmann schrijft trouwens nog saaier dan twee parende egeltjes.)
Prikdude 01 september 2015 10:26
> Wederom de mooiste overwinning uit iemands
> carrière, ditmaal die van Kristian Sbaragli.


Als dat zo doorgaat stellen Vuelta (eind-) zeges straks niks meer voor....
Eddy Veen 01 september 2015 10:34
Wordt het overigens geen tijd dat de NOS een stel degelijke journalisten naar Spanje stuurt voor achtergrondreportages en interviews met Dumoulin? Er wordt sporthistorie geschreven in Spanje.
JW 01 september 2015 10:36
Een aantal dagen geleden liep ik tegen veel kritiek aan, toen ik als mijn persoonlijke inschatting beschreef dat ik verwachtte dat, zodra de grote ploegen al voor de laatste klim een echte aanval in zouden zetten, het "... wel gauw gebeurd zou zijn met de hoge posities in het klassement van Chaves en Dumoulin....".

Tot nu toe overtreft Dumoulin in hoge mate mijn (en bijna ieders !) verwachtingen. Vooral de manier waarop hij de rode trui terug veroverde, in een rechtstreeks duel met de grootste namen in dit peloton, verbaasde me in hoge mate. Beter dan ik had durven hopen, brutaal aanvallend zonder respect voor reputaties. Vrij uniek voor Nederlandse ronderenners.
En bijzonder aangenaam om zoiets mee te maken.

Maar de vraag of Dumoulin inderdaad al tot het selecte groepje Nederlandse ronderenners behoort is m.i. nog steeds niet beantwoord. Tot nu toe beperkte het slagveld tussen de klassementsrenners zich tot (het laatste deel van) de slotklim. De vraag blijft m.i. nog steeds overeind hoe Dumoulin aanvallen over meerdere cols doorstaat, en of hij in staat is zich drie weken achtereen in de top (-tien) te handhaven. Want zo lang duurt een grote ronde...

Het zou - ook voor mij ! - enorm positief nieuws zijn als hij in Madrid bij de eerste tien zou eindigen. De kans daarop schat ik na dit weekeinde hoger in dan een aantal dagen geleden. Daartegenover staat dat de etappe van gisteren, en de opstelling van de ploeg, me niet echt gerust stelden.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je als ploeg de leiderstrui in handen hebt, en dan zoveel energie steekt in het winnen van een etappe met je topsprinter. Alsof die rode trui helemaal niets verandert aan de voor de start van de Vuelta vastgestelde doelen !
Die grote vluchtgroep gewoon laten rijden (en het probleem Henao op het bordje van Katoesja/Astana/Movistar deponeren) en in de slotfase (als die kans er nog was) de nog betrekkelijk frisse knechten inzetten voor de sprinttrein van Degenkolb) had me logischer geleken.
En Dumoulin had naar mijn mening beter zuinig kunnen zijn met zijn energie, die hij nog anderhalve week volop nodig heeft. En overbodige risico's mijden.
De ploeg lijkt niet te geloven in de mogelijkheid van een hoge eindklassering, of hecht daar geen hele grote waarde aan, zou je bijna denken.

Of de etappe van morgen het klassement grondig overhoop zal gaan halen lijkt me moeilijk te voorspellen.
Misschien is het parkoers wel zo afschrikwekkend, dat de toppers lang bijeen blijven. Dat was vaak zo in etappes over veel zware cols. Dumoulin zal vooral zuinig moeten zijn met zijn energie, en die vooral zoveel mogelijk moeten sparen voor de slotklim. En vooral durven pokeren bij aanvallen van concurrenten.
Want ook dàt is een eigenschap die van ronderenners wordt gevraagd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 10:38 door JW.
El Mik 01 september 2015 10:36
Dat brengt slecht geluk, toen ze dat bij Gesink deden toen die op weg naar een podiumplek leek ging die gelijk onderuit.
Bromertà 01 september 2015 10:43
Rood


Verdwaald tussen droom en werkelijkheid bevond Zijs zich in een stoffige kermistent. Zijn bleke graatmagere gezicht verloor nog meer kleur toen hij een lange slanke gestalte binnen zag komen. Hij kwam hem bekend voor. TV, toneel, theater? De jongeman stak een hand uit. Zijs beantwoordde de begroeting met eenzelfde vriendelijkheid en voegde er een beleefd knikje aan toe. De aanraking met de dunne lange krachtige vingers konden een eerste vraag niet onderdrukken: “U is pianist?”
“Nee, wielrenner.”
Zijs lachte en fluisterde: “U eet toch wel genoeg?”
“Ach, da’s het probleem niet.”
Zijs lachte weer. Uitbundig. Maar kort. Er viel een stilte.
Zijs schoof een stoel aan en zonder woorden zaten de twee aan een tafeltje waarop een rode lap lag.
De jongeman keek naar de rode lap en stond op het punt op te merken dat er iets ontbrak, maar nog voordat hij zijn lippen kon bewegen om woorden voort te brengen, trok Zijs de lap met een ruk weg.
Even leek de hele tent door de wind opgenomen te worden, maar dat was schijn. Uit het niets was de glazen bol opgedoken. Een dof licht leek gevangen onder een stoflaag.
“Dit is wat u zien wil? De toekomst?”
De wielrenner knikte.
Zijs trok de rode lap van zijn schoot, spuugde er wat speeksel op, en veegde de bovenkant van de bol stofvrij.
“Zo. Excuus voor dit oponthoud. De zaken gaan slecht. De mens denkt dat ie de toekomst in cijfers kan uitdrukken. Wij, zieners, weten beter, maar zijn kansloos tegen zoveel ongeloof.”
Zijs bewoog zijn hoofd dichter naar de lichtgevende bol en sprak: “Droog brood.”
De jongeman herhaalde: “Droog brood?”
Zijs verontschuldigde zich, en fluisterde: “Mijn eigen toekomst. De bol werkt, begrijp je?”
De jongeman zag niets, geen kruimel.
Even werd het stil.
“Hmm, denk toch dat mijn bol in de war is.”
- “Maar, wat zag u dan?”
“Iets wat niet kan.”
- “Wat dan?”
“Le Moulin Rouge.”
“Le Moulin Rouge in Madrid.”
Walnoot 01 september 2015 10:45
Dumoulin komt niet over als zo'n spichtig vogeltje als Gesink, kan het wel hebben denk ik.
zumsteg 01 september 2015 11:26
Er is een haar in de boter gekomen door de valpartijen van Henao en Roche maar na etappe 9 stond Sky met 4 man bij de eerste 14 binnen 3:13 en die andere 5 renners zijn ook geen koekenbakkers.

Het is afwachten hoezeer Henao en Roche geraakt zijn maar ze hebben met Nieve een ideale man om vanaf de eerste col in een lange ontsnapping (met daarin ook bv. Kiriyenka) mee te sturen. Bij Roche leek het wel mee te vallen dus die kan dan op de één na laatste klim al gaan.
zumsteg 01 september 2015 11:39
Tijdrijden is maximaal een uur zo hard gaan als je kan. Dat is dé kwaliteit van Dumoulin. Inmiddels hebben we gezien dat hij dat ook bergop kan tussen andere renners na een relatief makkelijke aanloop waar hij zich kan sparen, of dat nou een paar minuten (etappe 2 Vuelta), wat langer (etappe 9 Vuelta) of bijna een uur is (Rettenbachgletsjer Ronde van Zwitserland).

We weten nog niet wat hij kan als hij meerdere inspanningen moet leveren, als bijvoorbeeld Quintana morgen op de één of twee na laatste beklimming al aangaat.

Ook weten we niet wat hij kan als hij het zaterdag t/m maandag drie dagen na elkaar moet doen.
zumsteg 01 september 2015 11:43
Als ik een andere topper was of ploegleiding van één van hen dan zou ik juist niet tot de laatste klim wachten met aanvallen morgen en zaterdag t/m maandag.

Ze weten dat Dumoulin één klim heel hard op kan fietsen, meerdere klimmen op één dag heeft hij nog geen ervaring mee. Dus dat moet getest worden. Als hem dat niet lukt schakel je heel makkelijk een concurrent uit.

Daarnaast is zijn ploeg heel zwak en zal hij snel geïsoleerd zitten als jet vroeg hard gaat. Dan kan je hem uitschakelen zoals Heras dat bij Menchov deed.
zumsteg 01 september 2015 12:06
Ondanks dat er in geen één etappe een compleet peloton aan de finish is gekomen en dat er in 5 etappes verschillen zijn gecreëerd tussen de favorieten staat alles nog dicht bij elkaar en is er eigenlijk maar één echte verrassing, namelijk dat Dumoulin een minuutje voor de rest staat.

Als ik zo vrij mag zijn om de lijst deze post van Walnoot [wielerprikbord.nl] (met de toevoeging van Roche door Blueprint) te gebruiken ziet het er als volgt uit:

Grote 4:
8. Froome
7. Quintana
6. Valverde
X. Nibali

Aan hun stand verplicht om in de top 10 te eindigen:
2. Rodriguez
5. Aru
9. Majka
10. Pozzovivo
X. Van Garderen

13. Moreno
37. Landa
15. Sam Sanchez
26. Henao
11. Nieve
19. Navarro
43. Van den Broeck
3. Chaves
91.Talansky
X. Dan Martin
63. Rolland
24. Zubeldia
30. Schleck

4. Roche

Zoals gezegd is de 1e plek van Dumoulin een grote verrassing, verder kijkend kom je dan bij mannen als Meintjes (12e), Brambilla (14e), De Clercq (16e), Cardoso (17e) en Sicard (18e) die nog een kans hebben op een top 10 plek (maar de achterstand van de meeste van deze namen is al wel een stukje groter dus zullen ze het vooral moeten hebben van het door calamiteiten wegvallen van mannen die voor hen staan) en waarvan dat niet verwacht werd.

Qua uitvallers valt het ook wel mee, Nibali, Van Garderen en Dan Martin. Qua tegenvallers ook wel, Landa, Henao (val), Vandenbroeck (richt zich op de WK-tijdrit), Talansky en Rolland.
Cecchini 01 september 2015 12:08
Hoe lang is het geleden dat een Nederlandse renner halverwege een Grote Ronde in de leiderstrui rondrijdt ( en in het klassement daaronder bij de eerste 10 de namen ziet van Aru, Froome, Quintana, Valverde, Rodriquez, Pozzovivo) ? Misschien is dat een bewijs dat hij behoort tot het selecte uitverkoren groepje Nederlandse Ronderenners. Daarnaast derde en vijfde in de Ronde van Zwitserland van de afgelopen 2 jaar. Je hoeft toch niet bij de Lotto Jumbo ploeg te rijden om tot dat selecte uitverkoren groepje Ronderenners te mogen worden gerekend.
zumsteg 01 september 2015 12:15
Leuke cyclo! Bedankt voor de tip.
zumsteg 01 september 2015 12:17
De profielen van de cols van de site van de organisatie zijn maar zeer matig. Ik ben er nog steeds niet uit wat de percentages die er op willekeurig lijkende plaatsen zijn opgeplakt betekenen.

Gelukkig weet El Chaba de lengte en het gemiddelde percentage te vermelden en volgen uit de link van Duh beter begrijpbare profielen:

[www.lapurito.com] (klik vervolgens op 'passes')



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 12:20 door zumsteg.
JW 01 september 2015 12:26
Nee, om tot het selecte groepje `Nederlandse ronderenners, dat toptien in een grote ronde kan rijden, te behoren hoef je niet bij TLJ te rijden, Cecchini. Schrijf ik dat ergens ? Je kunt b.v. ook bij Trek rijden, zoals Mollema. Die heeft die kwaliteit ook al meerdere keren bewezen.
De enige eis om tot dat groepje te behoren is dat je een keer die plaats in het eindklassement hebt behaald.

Daarom valt b.v. Wout Poels buiten dit groepje.
En dat geldt ook voor Tom Dumoulin, zo lang hij dat niet heeft gerealiseerd. Dat doet naar mijn mening niets af aan de indrukwekkende dingen die hij al heeft laten zien in deze Vuelta.

In geen enkele sportwedstrijd wordt degene die halverwege de koers voorop ligt al tot winnaar uitgeroepen.

[edit: Dat Tom Dumoulin tot die groep gaat behoren - is het niet dit jaar, dan wel komende jaren - lijkt me hoogst waarschijnlijk. Maar dat is een ander verhaal]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 12:45 door JW.
JW 01 september 2015 12:29
Dat zou zo zijn als ze Dumoulin als hun laatst overgebleven concurrent beschouwden. Maar dat is (nog) niet zo.
Vortax 01 september 2015 12:36
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 12:37 door Vortax.
El Chaba 01 september 2015 13:12
Thanks Zumsteg (en Duh), die zijn een stuk beter! thumbs up
Heb ze meteen geplaatst.

Addendum: al lijken de profielen nu wel weer (iets) minder zwaar dan de gemiddelden in dat rijtje beklimmingen van mij aangeven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2015 13:16 door El Chaba.
Walnoot 01 september 2015 13:14
Je mag zo vrij zijn, zie het als een eerbewijs aan mijn kennis spinning smiley sticking its tongue out Qua klassementsmannen valt het wel mee met de uitvallers inderdaad, over het algemeen zijn er helaas redelijk wat crashes. Van de sprinters missen we intussen vier van de vijf op papier snelsten: Bouhanni, Sagan, Ewan, Pelucchi. En nog steeds slaagt Duitse snor (aardige kerel, daar niet van) er niet in om te winnen...
Ridder Kale Knikker 01 september 2015 13:15
@Bromerta. Wat een leuk en origineel stuk, heb je dat zelf geschreven? Zo ja hulde! Zo nee, ook hulde voor het plaatsen. Dank in ieder geval!
Arsimo 01 september 2015 13:25
Onhandige is dat de nieuwe grafieken visueel niet te vergelijken zijn omdat de x en y schalen niet gelijk zijn voor elke grafiek. De slotklim lijkt nu een loper t.o.v. de cols er voor terwijl dat natuurlijk niet zo is.
Rudy t. 01 september 2015 13:37
Hoe lang is het geleden dat een Nederlandse renner halverwege een Grote Ronde in de leiderstrui rondrijdt ( en in het klassement daaronder bij de eerste 10 de namen ziet van Aru, Froome, Quintana, Valverde, Rodriquez, Pozzovivo



Nog nooit zou ik zeggen
JW 01 september 2015 13:53
Klopt winking smiley
Zelfs Joop is dat nooit gelukt.
Andere Peter 01 september 2015 13:56
confused smiley

Hij heeft het over 'brengt geluk'.
Eindhovuh 01 september 2015 13:57
Joop Zoetemelk pakt in de 13de etappe van de Vuelta in 1979 voor de 2de keer de leiding om hem dit keer niet meer af te staan(Hopelijk een precedent!). Hij won de Vuelta voor Galdos, Pollentier en van Impe.
De tour won hij ook nadat hij in de 13de etappe de leiding kreeg na de opgave van Hinault.
Buiten deze keren kan ik mij ook geen momenten bedenken. Janssen won zijn 2 rondes in de laatste tijdrit.
JW 01 september 2015 14:04
Joop droeg in voorgaande Touredities ook wel geel.

Maar waar Rudi op doelt is volgens mij "... en in het klassement daaronder bij de eerste 10 de namen ziet van Aru, Froome, Quintana, Valverde, Rodriquez, Pozzovivo... .
lodjan 01 september 2015 14:07
Als Dumoulin dit jaar de Vuelta wint, dan wint ie volgens de statistieken volgend jaar de Tour smoking smiley
Arsimo 01 september 2015 14:13
Idd.

Ik weet niet het toenmalige klassement uit mijn hoofd, maar toen Mollema die ene dag in het rood reed in de Vuelta (2011), toen deden Froome en Rodriquez ook mee dus het komt een beetje in de buurt.

(Aru en Quintana reden nog niet mee bij de profs, Pozzovivo in een Italiaanse PCT en Valverde had "vakantie".)
Eindhovuh 01 september 2015 14:18
Ik ging er vanuit dat hij bedoelde namen van het kaliber Froome, etc. Ipv letterlijk die namen.
Volgens mij hebben Pollentier, Van Impe en Galdos ook best leuke erelijsten, geen kleine jongens. Plus het feit dat ook Dumoulin de trui heeft heroverd net als Joop toen.
zumsteg 01 september 2015 14:20
Dank voor het plaatsen!

De gegevens van de 2e, 3e en 4e klim komen zo goed als overeen.

Bij de eerste klim scheelt het (over de laatste 6.5 km) bijna 1.5%. Bij de 5e iets meer dan 1.5 % en bij de slotklim meer dan 0.6%. Nou ja, de conclusie is dat het zwaar is, maar niet zo steil als in Asturië. Voor de exacte gegevens wordt het zelf nameten of na morgen Strava checken.
Arsimo 01 september 2015 14:21
Welke van deze wonnen het jaar er op de Tour?

2014 | CONTADOR Alberto
2013 | HORNER Chris
2012 | CONTADOR Alberto
2011 | COBO Juan Jose
2010 | NIBALI Vincenzo
2009 | VALVERDE Alejandro
2008 | CONTADOR Alberto
2007 | MENCHOV Denis
2006 | VINOKOUROV Alexandre
2005 | HERAS Roberto (MENCHOV Denis)

(Contador 2008 de enige formeel)

Wel is het incidenteel voorgekomen dat een renner in de Vuelta voor het eerst een goed klassement in een grote ronde reed en een of twee jaar daarna de Tour won: Armstrong en Froome bijvoorbeeld.
zumsteg 01 september 2015 14:22
Inderdaad, dat is wel een fout die je op de middelbare school al wordt afgeleerd.

Ik heb daar eigenlijk niet zo opgelet, ik lees de percentages per km en dan vertaal ik dat percentage naar een gevoel in mijn benen als wielertoerist grinning smiley
El Mik 01 september 2015 14:33
Hij bedoelt dat Nederlanders die de Vuelta winnen per definitie het jaar daarna de Tour winnen winking smiley
Arsimo 01 september 2015 14:38
Ah, ja, die regelmaat is er wel. Tot nu toe. Van mij mag Tom Dumoulin die in ere houden.
Velodroom 01 september 2015 14:44
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe lang is het geleden dat een Nederlandse renner
> halverwege een Grote Ronde in de leiderstrui
> rondrijdt ( en in het klassement daaronder bij de
> eerste 10 de namen ziet van Aru, Froome, Quintana,
> Valverde, Rodriquez, Pozzovivo) ? Misschien is dat
> een bewijs dat hij behoort tot het selecte
> uitverkoren groepje Nederlandse Ronderenners.
> Daarnaast derde en vijfde in de Ronde van
> Zwitserland van de afgelopen 2 jaar. Je hoeft toch
> niet bij de Lotto Jumbo ploeg te rijden om tot dat
> selecte uitverkoren groepje Ronderenners te mogen
> worden gerekend.

Hoe lang is het geleden, dat Cecchini .. grinning smiley
Rudy t. 01 september 2015 14:49
Onbetaald verlof....

Breukink had ook wel eens roze ergens halverwege meen ik...
Andere Peter 01 september 2015 14:55
Er is ook nog de 12-jarige cyclus. Vóór de Tour van 1992 hoorde je daar veel over. Breukink zogenaamd in de lijn van Janssen en Zoetemelk: 1968 - 1980 - 1992.

De Vuelta's van die mannen vielen dus in 1967 en 1979. Op die lijn ging het even mis in 1991 en 2003, maar 2015 past er weer perfect op! winking smiley
Cecchini 01 september 2015 16:02
Om precies te zijn Erik Breukink verloor in de Giro d'Italia van 1989 in de 14e etappe zijn leiderstrui aan Laurent Fignon. Oorzaak was een hongerklop in de laatste klim (3e categorie) op korte afstand van de finish. Hij kwam die dag op bijna 6 minuten achterstand binnen. In het eindklassement werd hij uiteindelijk 4e op 5 minuten achterstand. Daar is ook uiteindelijk ook de basis gelegd van de net niet renner kwalificatie die Breukink zijn hele wielerleven is blijven achtervolgen. Conclusie ? Tom blijf eten.
bobo 01 september 2015 16:29
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er is een haar in de boter gekomen door de
> valpartijen van Henao en Roche maar na etappe 9
> stond Sky met 4 man bij de eerste 14 binnen 3:13
> en die andere 5 renners zijn ook geen
> koekenbakkers.
>
> Het is afwachten hoezeer Henao en Roche geraakt
> zijn maar ze hebben met Nieve een ideale man om
> vanaf de eerste col in een lange ontsnapping (met
> daarin ook bv. Kiriyenka) mee te sturen. Bij Roche
> leek het wel mee te vallen dus die kan dan op de
> één na laatste klim al gaan.

Iemand een idee hoe erg de gevolgen voor Roche en Henao zijn?
Kan veel uitmaken voor de rit van morgen.
El Chaba 01 september 2015 18:30
Valverde en Quintana beloven alvast aan te vallen, al geven ze ook wel toe niet meer helemaal fris te zijn vanwege de Tour.

[cyclingquotes.com]

After almost 400km of road transfer yesterday from Castellón to their hotel in Andorra, the Movistar Team is enjoying a well-deserved first rest day in the 2015 Vuelta a España on Tuesday. As well as recovering strength and healing from injuries, the telephone squad spent the morning doing a recon of part of tomorrow's grueling 11th stage, with six rated ascents in just 139km and a confirmed vertical drop over 5,000 meters. In the afternoon, Nairo Quintana and Alejandro Valverde, sixth and seventh overall in the race, expressed their feelings about six days that might become crucial for the final outcome.

“I think that tomorrow's stage would have been better for me at another point of the season," stated Quintana, also speaking on Valverde's behalf. “It's the hardest in the Vuelta, no doubt; we came here after a Tour that squeezed the best out of us and we're reaching this point of the season tired, but that's mostly everyone's situation. The important thing here is that we're both ready to keep pushing, in a stage that suits us both and, should we find good legs tomorrow, we'll try to please the fans. We'll try to offer the best of us. We're still waiting to see how my body evolves, since I had never ridden this 'double' and it's being difficult. I kept defending myself until this point and the mountains are really coming tomorrow - hope they're calling for me."

Quintana thinks it might be possible “to take advantage of the fact that we're two against the rest, who are mainly by themselves in the hardest situations. We're not as fresh as we were in the Tour, but I hope we can profit from this advantage to make up some time, which could be really god before the TT in Burgos”. An analysis shared by Valverde: “There weren't any stages where we could plan any strategy; now there will be many where we can play with attacks from one or the other, and try something different, whereas the race so far was pushing with the power we could on the last climb."

Regarding his injury, Valverde confirms to feel “well, even though it could be better, but on the bike, I can't complain. When not sitting on the saddle, I can stand the pain, and I hope it won't be a problem for tomorrow. What really hurts me is raising my arm over my shoulder, that's what makes me suffer the most right now. I have no bruises, but the crash was really hard. Still, we mustn't make up any excuses: we're confident about our chances, both of us are doing well, and we'll fight for success. Tomorrow's stage is really impressive, a really hard one if you're at 100%, actually. Also, after a rest day we all know that the body reacts quite unpredictably, even more so after a long transfer yesterday, going to bed late, and resting at high altitude, which is not ideal for your body. Many things will affect everyone's performance tomorrow."

Quintana spoke about the duo's rivals: “One of the strongest could be Aru. He could rest after the Giro, a race that allows you to peak twice over the season, and I think he'll be faring well. We also saw Chris Froome doing better, and his team will fight strong; we'll pay attention to Dumoulin, who has surprised everyone with his level up to the date; and Purito, riding on home roads, over a stage he designed himself."
Walnoot 01 september 2015 19:32
Maar ik ben geen autist.
Andere Peter 01 september 2015 20:11
Ik zou een second opinion aanvragen. Of het met autisme te maken heeft weet ik niet, maar er zit een aardig stekje los als je hier zo nodig en zo geforceerd met het grijsgedraaide Gesink en spichtig wil gaan trollen.
Walnoot 01 september 2015 20:28
Heb ik gedaan, ook negatief. Jij?
Keuteberg 01 september 2015 20:31
Maar er is toch niemand die serieus denkt dat Dumoulin morgen ook maar een kans maakt om het rood te houden? Als ie binnen de 5 minuten eindigt is het al wat
cyclingfreakske 01 september 2015 20:47
als Rodriguez goed gerust heeft, kent die morgen zoals altijd een slechte dag.
Kuiperberg 01 september 2015 21:10
We kunnen veel speculeren maar het loopt toch veelal anders dan verwacht. Dumoulin verwachtte in de TdF mogelijk al in de tijdrit, de gele trui te pakken. Kwam niet uit. Dumoulin verwachtte op de Muur van Huy, de gele trui te pakken;kwam niet uit.
Dumoulin verwachtte in de Vuelta de tijdrit te kunnen winnen. Moet nog komen. Dumoulin verwachtte in de eerste week een beetje in de luwte te fietsen. Kwam niet uit.
Kortom, morgenavond weten we meer.
Nelis! 01 september 2015 21:14
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin verwachtte in de Vuelta de tijdrit te
> kunnen winnen. Moet nog komen.

Ja heel onverwacht.
Meneer 60% 01 september 2015 21:25
Tussen 85,5 en 87 km heerlijk stukje vlak, morgen.
Walnoot 01 september 2015 21:29
Tussen de laatste drie beklimmingen ook gewoon twee keer een vijf kilometer dal. Stelt eigenlijk niet voor, deze finale cool smiley
Kuiperinho 01 september 2015 21:30
Tis in ieder geval goed dat Bertje thuiszit, want die was er zeker vroeg ingevlogen. Van de rest verwacht (hoop) ik toch een wat afwachtende houding.
Cecchini 01 september 2015 21:34
Jij wist afgelopen zondag ook heel zeker te weten dat Dumoulin op een hoop zou worden gereden ? Toch ?
PVW 01 september 2015 21:50
Hmm hoe zeer ik ook hoop dat Dumoulin blijft verrassen, ik hoop toch dat er snel strijd ontstaat. Het is toch altijd jammer als een etappe waarin veel mogelijk is tijdens de koers tot de laatste klim volledig dood bloed.
Cecchini 01 september 2015 22:21
Waarom zou Dumoulin niet mee kunnen gaan in die gehoopte strijd ? Of hij soms de eerste is die moet afhaken. Ik zou niet weten waarom. Morgen zal wel de dag zijn (in het geval dat Dumoulin mocht afhaken) waarop velen hier zullen reageren in de trant "zie wel wat heb ik jullie gezegd die Dumoulin kan een paar cols achterelkaar niet verteren". Ik verdenk er sommigen zelfs van dat ze hopen dat Dumoulin op een kwartier binnenkomt. Gezien de vorm waarin hij verkeert heb ik er goede hoop op, maar ik steek de handen niet voor hem in het vuur. Het is namelijk de eerste keer dat hij in deze positie aan dit grote werk begint (voor iedereen is er altijd een eerste keer). Ik vind het als supporter van Dumoulin (een fantastische stylist met een aanvallende manier van koersen) de spannendste wielerdag van het jaar, nog meer dan bij die tijdrit in Utrecht
Pyama 01 september 2015 22:27
Verdenken? Ik wil het ook wel toegeven hoor.
Walnoot 01 september 2015 22:30
Eddy Veen 01 september 2015 22:33
-



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 00:11 door Eddy Veen.
Cecchini 01 september 2015 22:36
Rot toch gauw op naar jouw eigen Baskenland en steun het zieltogende ETA.
Rudy t. 01 september 2015 22:58
Sluit jij het uit dan?
Velodroom 01 september 2015 23:04
Terwijl Fred nog bezig is een bijdrage te schrijven, daarbij teruggrijpend naar de TDF tijdrit, bedenkt hij ineens, dat ze in het blad FIETS misschien wel weer hun kennis zullen willen etaleren om hun boek te promoten. Ja hoor, klopt ook nog. Mijn naam is Zijs.

Watt interessant weer...
Pyama 01 september 2015 23:30
Hap hap hap... Ik kan juist dat nationalistische niet uit staan. Waarom tegen Dumoulin? Omdat iedereen voor is. Zelfde reden waarom de Tour niet leuk is. Heel Nederland kijkt dan opeens wielrennen. De rest van het jaar hoor je ze niet. Het we zijn zo goed denken, en dan meezeulen met de winnaar, daar hou ik niet van. Wielrennen is juist zo mooi omdat er geen clubbelangen zijn. Probeer er dan ook geen landsbelangen bij te trekken, anders krijg je bocht zeven toestanden... Bweeh.
Andere Peter 02 september 2015 00:19
Zelfde reden waarom de Tour niet leuk is. Heel Nederland kijkt dan opeens wielrennen. De rest van het jaar hoor je ze niet.

Ik heb ook een pesthekel aan Bocht 7 maar ik vind de reactie van iemand die zich bewust afzet tegen de Tour en tegen de kudde die plots wielrennen leuk vindt tijdens de Tour, nog net een stukje irritanter dan die willoze kudde die plots wielrennen leuk vindt tijdens de Tour. Misschien besef je niet dat jouw tegen-die-kudde-ingaan net zo'n geconditioneerde reactie is als die van de kudde zelf.

Maar dan nog met de toevoeging van dat pretentieuze. Kijk mij eens de echte liefhebber zijn. Alsof de grachtengordel baalt dat tijdens Uitmarkt of Koningsdag Amsterdam even niet van hen alleen is. Manmanman al die kuttoeristen die naar Rembrandt komen kijken maar die niet eens snappen hoe je naar Rembrandt moet kijken... Erg hoor. Ik weet wel: jij hebt iets met zo'n grachtengordel. Maar je houding is hier minstens zo naar binnen gekeerd en elitair.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 00:20 door Andere Peter.
Cecchini 02 september 2015 00:25
Verdorie AP ik ga ineens van je houden.

Frederik D. 02 september 2015 03:56
Ik hou van Pyama. En ik kijk alleen TdF. Want dan is het een hype. Maar ik ben benieuwd naar de rit van morgen of beter van vandaag. Een beetje nationalisme mag best. Maar hoeft niet. Kortom, jongens, schud elkander den hand, leve het binnen- en buitenland. Leve alle Van den Molens, all the O'Mills, altzi Mölenski's met hun grote en kleine molens. Kom op, mannen, allez.
Eindhovuh 02 september 2015 06:36
Thijs van der Molen en John O' Mill? Uit welke Bredase wijk kom jij?
Ik wou dat ik 2 hondjes was dan kon ik samen spelen.
Arsimo 02 september 2015 08:43
Zo, vandaag dan de dag der dagen. Moet alleen werken, da's minder. Ga toch op een of andere manier van genieten. Hoop dat de gelukkigen hier die wel vanmiddag direct sporza of eurosport kunnen kijken goed verslag doen hier. Mijn dank is groot.
Brieske 02 september 2015 08:56
Telefoon uit en als de kinderen naar bed zijn mooi alles terugkijken.
Zin in, goooooooo Tom!

Groet
Slimmerd 02 september 2015 09:21
Benieuwd hoeveel DNS en DNF we vandaag gaan zien
Cecchini 02 september 2015 09:25


'Ik heb mezelf vaker verbaasd deze Vuelta'


Woensdag moet Tom Dumoulin zijn rode trui verdedigen in een krankzinnig zware berg-etappe. 'We zien wel waar het schip strandt.'

Door: Bart Jungmann / Volkskrant

Wanneer Tom Dumoulin vanmorgen de gordijnen van zijn hotelkamer open schuift, wordt het uitzicht in beslag genomen door groen. Xalet Bringué, waar de klassementsleider van de Vuelta verblijft, wordt omringd door bergen. Al dat groen doet een hoop regen vermoeden en dat zal vandaag vermoedelijk niet anders zijn.

De elfde etappe in de Ronde van Spanje, in dit geval een rondje Andorra, belooft uitputtend te worden. Maar Dumoulin kijkt ernaar uit. 'Ik ben gewoon benieuwd hoe ik er voor sta, wat ik kan in zo'n rit.'

Iets eerder in het gesprek is hem gevraagd of het ook voelt als een examen. Het antwoord is nee. 'Alles wat ik nu al heb behaald, een ritzege en drie dagen de rode trui, voelt als een cadeautje.'

Normaal gesproken is het vandaag uit met de pret. Vijf bergen staan op het programma. 'Vermoedelijk gaan ze vanaf het begin in de aanval. En we hebben niet de ploeg om de boel te controleren. Voor mij wordt het dus een kwestie van zo goed mogelijk volgen. We zien wel waar het schip strandt. Ik heb er niet al te hoge verwachtingen van. Maar goed, ik heb me zelf vaker verbaasd, deze Vuelta.'

'Ik heb mezelf vaker verbaasd deze Vuelta'

Tom Dumoulin is, zoals altijd, de rust zelve. Dat hij na zijn opzienbarende prestatie van zondag werd vergeleken met grootheden als Breukink en Indurain laat hem koud. 'Dat zegt me gewoon niets. Ik ben nooit geïnteresseerd in de geschiedenis van wielrennen. Ik ben mijn eigen maatstaf wel.'

Hij schuwt, ook zoals altijd, de relativering niet. Een nieuwsbon als Twitter heeft hem duidelijk gemaakt wat hij de afgelopen dagen heeft losgemaakt in het vaderland. Maar uit de journalistieke belangstelling op de rustdag in de Vuelta leidt hij af dat het kennelijk ook wel losloopt. 'Dat was voor de Tour wel anders.'

De prestaties in de Ronde van Spanje zijn niet los te zien van de ellendige aftocht in die van Frankrijk. Nog geen twee maanden geleden strand-de zijn Tour de France in een Waalse berm. Het peloton was op weg naar Huy. Dumoulin maakte een goede kans op geel, daarvan is hij nog altijd overtuigd. Maar een massale valpartij gooide roet in het eten.

Chagrijnig

.'Daarvan ben ik echt een week chagrijnig geweest. Vervolgens op de rollers, tot ik klaar was om weer echt op de fiets te stappen. Op dat moment kon ik pas aan de Vuelta denken. Ik ben op hoogtestage geweest omdat me dat voor de Tour zo goed bevallen was. Pas daar kreeg ik ook het gevoel dat er best wat mogelijk was.'

Tom Dumoulin ziet er afgetraind uit. 70 kilo weegt hij. Dat is een kilo lichter dan voor de Tour. 'Maar toen was ik zeker zo goed in vorm als nu.' De gemiste kans is duidelijk nog niet verwerkt. Al het rood van de Vuelta kan het sprankje hoop op geel niet doen vergeten.

24 jaar is hij pas. Wielrennen is voor Dumoulin een zoektocht naar de reikwijdte van zijn talent. De Ronde van Zwitserland leerde hem in juni dat een overwinning in een kleine ronde binnen zijn mogelijkheden ligt.

Toen hield hij in de koninginnenrit met een gestaag tempo de schade beperkt. 'Maar dat is niet te vergelijken met wat er nu aan komt. Deze bergen zijn lang niet zo gelijkmatig.'

Niet op hol
Ik ga niet rijden voor een negende plaats. Daar spaar ik liever krachten

Toch moet misschien over anderhalve week wel de conclusie zijn dat hij ook een grote ronde aankan. Zolang dat nog niet het geval is, laat Dumoulin zich het hoofd niet op hol jagen. Eerst zien, dan geloven.

Daarom gaat hij nu ook niet klagen dat de ploeg onvoldoende in staat is hem bij te staan in het hooggebergte. 'Voor de Vuelta is afgesproken dat we mikken op de sprint van Degenkolb. Wie had verwacht dat ik tot dit in staat was? Ik niet.'

Mocht hij de komende dagen in de reeks van bergritten inderdaad op afstand worden gereden, dan laat hij het klassement schieten. 'Ik ga niet rijden voor een negende plaats. Daar spaar ik liever krachten voor het WK tijdrijden later deze maand in Amerika.'

Voorlopig blijft die discipline zijn troefkaart. 'Als ik dat echt in me heb, een grote ronde, dan moet ik me daarop een seizoen lang richten. En dat gaat onvermijdelijk ten koste van het tijdrijden.'

Komend jaar zal dat nog niet aan de orde zijn. 'Mijn grote doel in 2016 zijn de Spelen in Rio.'
diravi 02 september 2015 09:34
Ga je mond spoelen, Cecchini.
Prikdude 02 september 2015 09:36
- ik ben nooit geïnteresseerd in de geschiedenis van wielrennen (ik ben mijn eigen trekstaf wel)

Zou hiij weten wie Casartelli is?
Walnoot 02 september 2015 09:40
Hè Cecchini, kan jij niet anders gewoon beter oprotten als je jezelf iedere dag zo druk maakt om wat andere mensen zeggen over jouw trekpaardje? Is waarschijnlijk beter voor je bloeddruk...
El Mik 02 september 2015 09:51
edit. verkeerde plek



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 09:52 door El Mik.
Lobsen 02 september 2015 09:56
Gezellig toontje jongens. Houd vol en probeer toch ook van het wielrennen te genieten
Nürburgring78 02 september 2015 09:59
Hierboven noemt iemand het al de spannendste wielerdag van het jaar.

Ja, denk ook dat iedere Nederlander die maar iets met wielrennen heeft sinds zondag reikhalzend naar deze etappe heeft uit gekeken.
Vandaag zal een hoop duidelijk worden.

Veel plezier allemaal!
JW 02 september 2015 10:19
"...vandaag dan de dag der dagen...": confused smiley
"..de dag van de waarheid voor Dumoulin... confused smiley

Natuurlijk loopt de spanning op aan de vooravond van zo'n monsteretappe. Zeker als er ook nog een rustdag aan vooraf gaat.
Maar enige relativering lijkt me op zijn plaats...

Dit is beslist niet de etappe die gaat beslissen over de mogelijkheden van Dumoulin om in een grote ronde het podium te halen !

Als hij er vandaag doorheen zou zakken stort zijn wereld niet in. Zelf zegt hij erover: "Ik ga niet rijden voor een 9e plaats. Dan spaar ik me liever voor het wk tijdrijden..". Zó hoog legt hij de lat.
Nu komt het allemaal nog onverwacht; met een jaar echt afstemmen op een grote ronde zou hij pas echt weten waar hij op dat vlak toe in staat is.
Zie ook [www.ad.nl] .
Dat zal niet voor 2017 zijn, want in 2016 is Rio zijn hoofddoel.

Ook als hij vandaag bij zou kunnen blijven of zelfs de rode trui houdt heeft hij nog steeds anderhalve week te gaan. Met elke dag een nieuw examen. Madrid is nog steeds heel ver.
Dumoulin beseft dat als geen ander. En blijkt een grootmeester in het relativeren van zijn eigen successen in de afgelopen dagen. Dat tekent de topper die hij nu al is.

We kunnen hier als prikkers optimistisch, realistisch of misschien zelfs pessimistisch zijn. Het zal zijn resultaat niet kunnen beïnvloeden. De gunfactor lijkt me enorm hoog voor Tom. Wie afgelopen dagen de discussies hier heeft gevolgd zal m.i. kunnen concluderen dat het percentage prikkers dat graag een goed resultaat van Dumoulin ziet dicht bij de honderd ligt.

Het kon voor minder... winking smiley
JW 02 september 2015 10:21
Nürburgring78 02 september 2015 10:25
Nee, als Tom er vandaag doorheen zakt is er totaal niks aan t handje.
En verstandig om niet voor een Top10 plaats te rijden maar zich daarna te richten op het WK.

Maar voorlopig is het nog helemaal niet zeker dat ie er doorheen zakt en dat maakt het allemaal zo spannend hahaha.
Arsimo 02 september 2015 11:00
Vandaag zal veel duidelijk worden over de toekomstmogelijkheden van Tom Dumoulin.

Niet dat als hij vandaag op 10 minuten wordt gereden dat er dan in de toekomst niets meer mogelijk is voor hem in grote ronden. Zelfs podium kan dan nog best in de a.s. 6, 7 jaar.

Maar andersom zegt het wel veel. Als hij vandaag niets of heel weinig verliest en dus nog in het rood staat (en niet gaat) vanavond dan kan hij in potentie een grote worden in het rondewerk. En dat is zo spannend aan vandaag en daarom vind ik het de dag der dagen (van dit wielerjaar).

Tom Dumoulin verrast deze Vuelta iedereen, inclusief - en misschien nog wel het meest - zichzelf. Niemand kan nu meer voorspellen waar zijn grenzen op dit moment liggen. Daarom gaat hij er vandaag gewoon voor en trekt hij vanavond conclusies hoe hij de rest van deze Vuelta ingaat.
Bromertà 02 september 2015 11:13
Meestal wordt het vermoeden van verborgen agenda's in het verdomhoekje geplaatst. Dat Dumoulin aan de buitenwereld wil laten geloven dat de Vuelta niet dient om zijn kwaliteiten als klassementsrenner tot op de bodem uit te zoeken, lijkt me eerlijk gezegd onlogisch. Wie tien etappes lang een gretigheid tentoonspreidt, met een elegance en een panache van ongekende schoonheid, waarbij de wereldtop amechtig naar de achtergrond wordt verwezen, is het op z'n minst aan zichzelf verplicht om "vol op de pedalen" te blijven gaan, al was het alleen maar om er achter te komen waar die bodem zich bevindt.

Zonder obstakels geen helden.
diravi 02 september 2015 11:28
Juist. En dat maakt de etappe van vandaag vooraf al zo spannend.
Tinuz 02 september 2015 11:42
We zullen zien hoe het zal lopen. Er zijn verschillende scenario's denkbaar, nietwaar.
De Movistars en Purito zullen ook wel lekker hebben bijgetankt op de rustdag. En Aru liet in de Giro ook een wederopstanding zien in de laatste week.

Ik zou deze etappe toch niet als beslissend willen aanmerken voor de verdere carriere van Dumoulin, ongeacht hoe het zal verlopen. Niet eens als beslissend voor deze Vuelta zelf, want er komt nog genoeg erna, volgens mij.
Miquel1983 02 september 2015 11:51
Mijn voorspelling is dat klassementsmannen echt niet tot de laatste klim gaan wachten alvorens ze aanvallen. IK verwacht dat sowieso op de Gallina maar mogelijk al op de Rabassa. Afdalingen lijken redelijk steil en kilometers vlak en vals plat omhoog zijn beperkt vanaf de 3e klim, dus waneer je als klimmer de beste bent en op de Rabassa of Gallina al vooruit bent, kun je dat volgens mij daarna ook volhouden. Typische rit voor Quintana dit (vooral met slecht weer) maar helaas is hij niet in topvorm. Ben benieuwd naar Purito die zich gespaard heeft in de Tour en nu wel voor klassement gaat. En Aru en Majka die in goede doen lijken, al komt Majka denk ik net te kort wanneer hij echt voor klassement rijdt. Ben benieuwd naar team Sky als geheel. Grote vraagteken blijft natuurlijk Dumoulin; wat kan hij vandaag? Als ik hem was, zou ik zeker vanaf de Gallina eigen tempo rijden. Laat Sky, Movistar, Katusja en Astana maar tegen elkaar rijden en de suggestie wekken dat je relatief vroeg moet lossen om vervolgens de schade aan het einde van de rit beperkt te houden en veel van die andere klimmers 1 voor 1 op te rapen.
Niels 02 september 2015 12:02
Mijn voorspelling: grote vluchtgroep rijdt weg en wordt ingerekend op de laatste col, aanvalletje van Valverde op de één-na-laatste col (welke niet slaagt) en van Froome/Rodriguez/Aru op de laatste col.
Podium: 1) Rodriguez, 2) Aru, 3) Froome.

Dumoulin kan tot de laatste klim volgen, moet dan afhaken, maar verliest niet al teveel tijd (2-3 minuten) waardoor hij net in de top 5 blijft staan.
JvR 02 september 2015 12:13
Hoe zijn Dumolin z'n daalkwaliteiten?
JW 02 september 2015 12:16
Wat ik ook opvallend vind: de naam Chaves (nog steeds derde in het AK, en in de eerste week toch ook verrassend sterk) komt in geen enkele prognose meer voor.

Al afgeschreven voor een goed klassement ?
Zorro 02 september 2015 12:16
Wanneer ik de laatste reacties hierboven door lees,
kom ik tot de conclusie dat jullie allemaal,
van Pyama tot Cecchini,
echt alle prikkers hier...

Sinds vanochtend al loei zenuwachtig zijn voor de rit van vandaag.

Ik heb vanmiddag vrij genomen om deze etappe te zien.
Gewoon omdat ik er bij wil zijn wanneer Tom triomfeert of faalt.

Hup Tom
Kuiperberg 02 september 2015 12:21
Gelet op de Twitter reacties van de Vuelta deelnemers wordt Rodriguez ( bedenker van deze etappe) bij de eerste beste afdaling het ravijn in gereden the finger smiley
ton duk 02 september 2015 12:48
Zorro Schreef:
-------------------------------------------------------
> echt alle prikkers hier...

minus Ton DUK dan..
gr

HUP.HOL.NL
Clavan 02 september 2015 13:09
En dan gewoon mist en slecht weer zodat er geen tv uitzending mogelijk is the finger smiley
rustdag 02 september 2015 13:12
Ik ga er vanuit dat Tom vandaag de toppers niet kan volgen. En met de Bus binnen komt, omdat hij geen extra energie wil verspillen. Hij heeft al aan geven, dat hij niet gaat strijden voor een 10de plek. Verder ben ik benieuwd hoe hard de Vuelta gaat optreden tegen een bus die te laat binnen komt
MarcoV 02 september 2015 13:16
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga er vanuit dat Tom vandaag de toppers niet
> kan volgen. En met de Bus binnen komt, omdat hij
> geen extra energie wil verspillen. Hij heeft al
> aan geven, dat hij niet gaat strijden voor een
> 10de plek. Verder ben ik benieuwd hoe hard de
> Vuelta gaat optreden tegen een bus die te laat
> binnen komt


dan mag 'ie wel een bushokje meenemen, want zelfs als Dumoulin niet met 'de topppers' (is 'ie dat zefl niet?) mee kan, voelt hij dat pas minstens drie cols nadat er een 'bus' gevormd is. Hopelijk staat er zo'n bushokje dan als dit het scenario is ...

(hup Tom!)
Lobsen 02 september 2015 13:24
ton duk 02 september 2015 13:33
Nelis! 02 september 2015 13:34
Het is geel van voren, Ton.
ton duk 02 september 2015 13:36
HUP.POL.NL smiling smiley
gr

ps: ik ben door mijn verlofdagen heen.....dus af en toe een koersup-date zou ik zeer kunnen waarderen ...
ps1: ik word toch wel zenuwachtig,merk ik...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 13:37 door ton duk.
Nürburgring78 02 september 2015 13:39
500 meter gereden en ik vind t nu al bloedstollend spannend hahaha.

grinning smiley
Arsimo 02 september 2015 13:43
Gelukkig een goeie NOS-stream, dus geen geklooi nodig met die bekende officieuse "hack"-streams. Geluid staat toch uit winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 13:43 door Arsimo.
Niels 02 september 2015 13:43
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 13:44 door Niels.
JvR 02 september 2015 13:44
Froome gaat er alvast bij liggen.
Walnoot 02 september 2015 13:44
Froome er alvast bij gaan liggen.
Niels 02 september 2015 13:44
Eén van Purito's knechten (Isaychev) is niet mee opgestapt.
Inmiddels trekt de onverwoestbare Omar Fraile weer ten aanval. Hij krijgt 11 man mee op moment van schrijven.
Nürburgring78 02 september 2015 13:48
Dan heb je wel lef als je in zo'n etappe in de eerste ontsnapping mee gaat.
Weten ze wel wat er nog allemaal komt?

smiling smiley
Inigo 02 september 2015 13:52
Hele peloton spat uiteen op die eerste klim. Froome ligt een minuutje achter volgens Ducrot
JvR 02 september 2015 13:53
Sicard en Atapuma gaan er vandoor.
Inigo 02 september 2015 13:54
Dumoulin al eraf. Edit: niet heel duidelijk, lijkt er toch nog bij te zitten boven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 14:05 door Inigo.
Nürburgring78 02 september 2015 13:57
Ruim een kwartier gereden en nu al mensen op minuten achterstand.
Het gaat een slagveld worden mensen.
JW 02 september 2015 14:02
Rampstart voor Froome op deze manier.
Doet er toch wel lang over om weer naar voren te komen.
JW 02 september 2015 14:03
Fraile pakt de eerste klim.
rustdag 02 september 2015 14:10
Hij was er wel even af, was duidelijk in beeld
diravi 02 september 2015 14:10
't Wegdek is niet helemaal droog.
ton duk 02 september 2015 14:19
Er waren ooit 's tv-uitzendingen (ja,mijn 2e scherm is de NOS winking smiley waarin de leiderstrui wel in beeld kwam....??
gr
diravi 02 september 2015 14:24
Dumoulin in het peloton op een dikke minuut.
Arsimo 02 september 2015 14:27
Hij is wel geregeld in beeld.

Als helipkopterbeeld even snel over peloton gaat is het soms lastig om TD met zekerheid te ontwaren. Dat rood met zwart deel vd ploeg doet dan zeker recht van boven wel wat op BMC lijken.
JvR 02 september 2015 14:29
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 14:29 door JvR.
JvR 02 september 2015 14:30
Koers lijkt nu te stabiliseren, peloton onder leiding van de gehele Astana-ploeg.
Nürburgring78 02 september 2015 14:40
We zijn een uur onderweg en alles verloopt naar wens.
Gaat prima zo.
Cecchini 02 september 2015 14:45
Wie is die Lotto Jumbo man in de kogroep. Lindemann ? (op het werk en af en toe een blik)
JW 02 september 2015 14:46
Grote kopgroep, nog steeds op 1'40"

3 Astana's aan de leiding van het peloton, in een tempo dat voor iedereen goed te volgen is.
En droge weg.
Voorlopig weinig opzienbarends.
Casa Lua 02 september 2015 14:48
Lobsen 02 september 2015 14:48
Lotto Jumbo man is George Bennett
Lobsen 02 september 2015 14:49
kopgroep:
Nelson Oliveira, Darwin Atapuma, Matteo Montaguti, Javier Moreno, Romain Sicard, Omar Fraile, Pawel Poljanski, Alberto Losada, Mikel Landa, Damien Howson, Jerome Coppel, Cyril Lemoine, Imanol Erviti, Carlos Verona, Rubén Plaza y Ian Boswell , George Bennett, José Gonçalves y Mickael Cherel
Lobsen 02 september 2015 14:56
Voorsprong kopgroep rond 2 minuten
Lobsen 02 september 2015 15:00
Loopt nu op naar 2:30
JW 02 september 2015 15:02
JW 02 september 2015 15:04
In de afdaling van de 2e col loopt de voorsprong naar 3'
Sicard op weg naar de virtuele rode trui.
Lobsen 02 september 2015 15:07
in de afdaling is de voorspong opgelpen naar 3:10
JW 02 september 2015 15:20
Erviti is begonnen aan de derde klim, nog krap 80 km.

Achtervolgers op 45",
peloton op ruim 4'

De mannen van Froome hebben het werk van Astana overgenomen.
JvR 02 september 2015 15:24
Sky neemt over, voorsprong 4.30.
PVW 02 september 2015 15:39
Je schiet een beetje automatisch in deze stand de laatste tijd he? Ik heb het idee dat Kuiperinho hoopt op een afwachtende houding omdat dat gunstig zou zijn voor Dumoulin. Ik hoopte juist direct op strijd.
Eindhovuh 02 september 2015 16:04
Vuurwerk pas op laatste col.
JW 02 september 2015 16:05
En een half uur later is er nog weinig veranderd.

Erviti alleen voorop,
achtervolgers een minuutje erachter,
en dan het door Knees aangevoerde peloton op zo'n 4,5 min.

De 3e col is voorbij, op naar de zwaarste van de dag !

En dan wordt het toch tijd dat er wat actie in de koers komt.
Degenen die moeten werken hebben nog weinig gemist.
(en dat is vaak zo met etappes over veel cols.
waarbij bovendien rasaanvallers als Contador/Nibali ontbreken)
Nürburgring78 02 september 2015 16:09
Actie? Nee. Hoe minder er gebeurt hoe beter het is lijkt mij smiling smiley
Voorlopig verloopt alles zeer voorspoedig.
JvR 02 september 2015 16:37
Regen nu, Sky had maar een gezapig tempo, Astana trekt dat nu de hoogte in. Verschil 5 minuten met Landa.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 16:37 door JvR.
JW 02 september 2015 16:37
Verschil was bijna 5'30"
Maar Astana lijkt er nu iets vaart in te brengen.

En regen !
Rudy t. 02 september 2015 16:38
Ben jij het??




Erg matig, ik weet t
JW 02 september 2015 16:39
Veel afhakers.
Samsan ook al gelost.
JvR 02 september 2015 16:39
Froome haakt ook af.
PVW 02 september 2015 16:40
Landa ineens op kop? Erviti bijgehaald door de achtervolgers?
Hoeveel km nog?
JW 02 september 2015 16:40
Froome ook nachterop !
Nürburgring78 02 september 2015 16:40
Froome gelost.
Velodroom 02 september 2015 16:41
Laaghangende bewolking.
Inigo 02 september 2015 16:42
Het wordt niet de Vuelta van Froome, hij gaat er nu af
JW 02 september 2015 16:42
Froome al op 40"van groep rode trui.
JvR 02 september 2015 16:45
Erviti al een tijdje bijgehaald, op kop nu Landa, Poljanski, Boswell, Sicard en Atapuma.
+ Fraille.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 16:49 door JvR.
JW 02 september 2015 16:46
41 km, peloton nu op 4'41"

Groepje van zestal koplopers nu, met Atapuma aan de leiding.

Dumoulin nog goed voorin.
predator 02 september 2015 16:48
Ook Roche eraf.
Wanny 02 september 2015 16:49
Op deze manier gaat Dumoulin geen 5 minuten verliezen. Dus hij zal nog wel bij de beteren blijven in het klassement na deze dag.
JW 02 september 2015 16:51
1e peloton nog een dertigtal, op 4'20"

Froome al op 6'

Nog 40 km, en het gaat een spannende afdaling worden.
JW 02 september 2015 16:55
Fraile weer als 1e boven !

Ook belangrijk: de fadaling ligt er vooralsnog droog bij.
predator 02 september 2015 16:56
Froome bij de dokter
Inigo 02 september 2015 17:01
Froome 2.5 min achterstand bovenop: game over
Inigo 02 september 2015 17:06
De regisseur heeft wederom volledig de slag gemist. Grootste faler van de Vuelta tot nu toe
Inigo 02 september 2015 17:09
Valverde is ergens in de afdaling aangevallen. Rodriguez is mee. Dumoulin zit geisoleerd ergens erachter
predator 02 september 2015 17:09
Valverde, Purito en Moreno zijn los.
JW 02 september 2015 17:11
en steun van ploeggenoten: Erviti heeft gewacht voor het ritje door het dal !
Tom 54 sec hierachter, met anderen.
Inigo 02 september 2015 17:12
Daar zijn ze: de vooruitgeschoven pionnen
predator 02 september 2015 17:16
Quintana nu de sigaar door het wegrijden van Valverde.
Inigo 02 september 2015 17:18
Komt terug met de groep van Aru. Dumoulin de sjaak. 1 min erachter.
predator 02 september 2015 17:18
Twee groepen smelten samen
Hangmat 02 september 2015 17:24
Dumoulin zit er een half minuutje achter.
Tinuz 02 september 2015 17:24
Ik denk dat Dumoulin niet heel erg fris zit.
Hangmat 02 september 2015 17:26
Misschien niet fris, maar wel knap dat hij nog meestrijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 17:26 door Hangmat.
asterisk 02 september 2015 17:26
Groep Dumoulin sluit weer aan
predator 02 september 2015 17:27
Samensmelting!
Wanny 02 september 2015 17:27
Zouden er überhaupt nog renners fris zitten na zoveel cols?
JW 02 september 2015 17:27
Tot nu toe loopt het perfect voor Tom.
Nürburgring78 02 september 2015 17:28
Wie is er nog wel fris dan? smiling smiley
Voorlopig is er nog niks aan t handje.

No panic mensen.
rustdag 02 september 2015 17:28
Blijf het wel vreemd vinden dat Tom in de afdaling het gaatje van 50m niet dicht reed.
AK 02 september 2015 17:31
Was niet heel handig. En had volgens mij niet gehoeven.
Hij heeft mazzel dat Pozzovivo en Nieve voor hem op kop hebben gereden.
Cecchini 02 september 2015 17:31
Pozzovivo fantastische knecht voor Tom
Hangmat 02 september 2015 17:33
had inderdaad geluk dat de renners in zijn groep heel graag van voren wilde zitten. Hij kan zo meeliften en doet weer volop mee.
Nürburgring78 02 september 2015 17:34
Zonder geluk vaart niemand wel mensen. Alles verloopt nog steeds naar wens.
Casa Lua 02 september 2015 17:39
Ik heb het gevoel dat TD dit prima kan. 20 min volle bak in het rood. Ik denk max 1:00 min verlies op Aru/Majka
Nürburgring78 02 september 2015 17:41
Nog 10 km. De finale gaat beginnen.

Het spektakel is uitgebleven vandaag en dat was allemaal
in t voordeel van Dumoulin!.
Arsimo 02 september 2015 17:43
Dumoulin lijkt wat naar voren te schuiven in de favorietengroep (?)
JvR 02 september 2015 17:46
Landa rijdt weer weg, nog 8 KM, 2 minuten voorsprong op het peloton.
Nürburgring78 02 september 2015 17:50
Hou vol Tommie!! Hou vol jonguh!!!!
Inigo 02 september 2015 17:51
Rodriguez, Moreno, Aru vooruit. Valverde eraf, Dumoulin ook, Quintana ook
JvR 02 september 2015 17:53
Dumolin rijdt zijn eigen tempo, en dat gaat nog redelijk hard!
Le Puncheur 02 september 2015 17:56
Giro showtje van Astana..........
Hier zeker geen nachtelijke controles
JvR 02 september 2015 17:57
Landa naar de overwinning, Aru rijdt weg bij de favorieten.
JvR 02 september 2015 17:58
Dumolin in de achtervolging op Aru, Moreno, Rodriguez, Nieve en Majka. In z'n wiel zit oa Valverde.
predator 02 september 2015 17:59
Surrealistisch dit: Dumoulin lost Quintana....
Inigo 02 september 2015 18:01
Valverde staat ook op kraken. Aru zo'n 40 sec ervoor, Rodriguez 30
Hangmat 02 september 2015 18:01
Dumoulin raakt rood kwijt maar houdt een topnotering in zicht als hij zo doorgaat...
asterisk 02 september 2015 18:01
Valverde lost nu ook bij Dumoulin!
JvR 02 september 2015 18:01
Nürburgring78 02 september 2015 18:02
Dumoulin lost ook Valverde.....
Walnoot 02 september 2015 18:02
Hmm, als het niet de zoveelste keer was geweest deze Vuelta... Sterk nummertje van hem, maar hij gaat de trui waarschijnlijk toch (even) kwijtraken.
Inigo 02 september 2015 18:02
Hoe lang is die tijdrit?
Walnoot 02 september 2015 18:06
Een kleine 40km.
Nürburgring78 02 september 2015 18:06
Een kilometer of 38 volgens mij.
JvR 02 september 2015 18:07
Aru richting de 1 minuut 20 op Dumoulin.
Nürburgring78 02 september 2015 18:10
Tom raakt t rood kwijt maar verbaast wederom vriend en vijand!
Wat een held!!
Hangmat 02 september 2015 18:11
Chavez doet geen trap teveel. Zal hij nog proberen weg te springen?
JvR 02 september 2015 18:14
1. Landa
2. Aru 1.21
3. Boswell
4. Moreno 1.55
5. Rodriguez 2.00
6. Majka 2.10
7. Nieve 2.10
8. Chavez 2.55
9. Dumoulin 2.55
Nürburgring78 02 september 2015 18:15
Tom Dumoulin wordt 9e in de zwaarste Vuelta etappe ooit en staat nog op een 3e plaats in het klassement.
Diepe buiging! Diep respect!
predator 02 september 2015 18:16
Nürburgring78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tom Dumoulin wordt 9e in de zwaarste Vuelta etappe
> ooit en staat nog op een 3e plaats in het
> klassement.
> Diepe buiging! Diep respect!

Inderdaad, superprestatie dit.
balea lac 02 september 2015 18:19
Le Puncheur 02 september 2015 18:20
Eigenlijk een zeer goede uitslag voor Dumoulin. De betere tijdrijders onder de favorieten (Froome, Quintana, Valverde, Pozzovivo) verliezen op Dumoulin. Mannen als Aru, Rodriguez, Nieve, Majka gaan minuten verliezen op Dumoulin over 40 km tijdrijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 18:21 door Le Puncheur.
Eddy Veen 02 september 2015 18:25
Maar er komen nog wat bergritten voor de tijdrit die meer verlies op kunnen leveren. Ik ben benieuwd of Dumoulin gaat proberen het onderste uit de kan te halen of gaat sparen voor de tijdrit hier en het WK.
Nürburgring78 02 september 2015 18:27
Klassement:

1. Aru
2. Rodriguez op 0.27
3. Tom op 0.30
4. Majka op 1.28
5. Chaves op 1.29
Tinuz 02 september 2015 18:28
Dumoulin net wat te plat op zulke klimmen. Maar goed, top 5 moet wel mogelijk zijn, en hij zal in de tijdrit de klimmers terug willen pakken.
Nürburgring78 02 september 2015 18:28
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar er komen nog wat bergritten voor de tijdrit
> die meer verlies op kunnen leveren. Ik ben
> benieuwd of Dumoulin gaat proberen het onderste
> uit de kan te halen of gaat sparen voor de tijdrit
> hier en het WK.

Hij gaat niet rijden voor een 7e plaats of zo in t AK maar zolang
het podium in zicht is gaat ie er voor neem ik aan.
rustdag 02 september 2015 18:28
Over die tijdrit. Mocht hij er dan nog goed voor staan, dan pakt hij natuurlijk niet zoveel tijd als normaal. In een zware ronde is dat natuurlijk altijd anders. zag je ook in de ronde van zwitserland



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 18:29 door rustdag.
Tinuz 02 september 2015 18:29
Dumoulin net wat te plat op zulke klimmen... Maar goed, top 5 moet wel mogelijk zijn, en hij zal in de tijdrit de klimmers terug willen pakken.
Eazster 02 september 2015 18:31
Goed gedaan door Dumoulin . Aru en Rodriguez nu te sterk. Maar Dumoulin doet geen slechte zaken. Froome ,Roche weg. Quintana en Valverde nog niet helemaal weg ,maar serieus gekraakt.
Het gaat eigenlijk (op basis van de stand en wat we tot nu toe hebben gezien) nog tussen 5-6 man.
Aru,Rodriguez,Majka ,Dumoulin ,Nieve & Chavez.
Dit betekent dat een top 5 heel erg realistisch is ,zelfs podium als hij dit niveau kan vasthoudenmet die tijdrit nog in het vooruitzicht. Dit weekend nog effe standhouden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 18:31 door Eazster.
Arsimo 02 september 2015 18:31
Als hij het verlies kan beperken tot ~1:30 van het podium tot aan de tijdrit dan lijkt het mij logisch dat hij voor het klassement zou rijden. Hij staat nu (nog) op het podium met bijna een minuut op no 4 (Majka).

(en maar 30 seconden van winst zelfs, maar dat zal wel niet zo blijven. Maar stel dat dit binnen de 2 minuten blijft tot aan de tijdrit, ja, dan kan alles nog..)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 18:49 door Arsimo.
MarcoV 02 september 2015 18:34
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin net wat te plat op zulke klimmen... Maar
> goed, top 5 moet wel mogelijk zijn, en hij zal in
> de tijdrit de klimmers terug willen pakken.

'net wat te plat'? Wat betekent dat? Dat hij niet alles wint ofzo? Lekker zuur ...

Gewoon één van de belangrijkste podiumkandidaten en zelfs eindwinst is nog niet onmogelijk, want de tegenstanders zijn ook allerminst constant.
utrecht 02 september 2015 18:39
Tommy!! Wat een held.
Arsimo 02 september 2015 18:39
Alleen in Zwitserland waren de belangrijkste concurrenten (en no 1 en 2 uiteindelijk ) Spilak en Thomas geen koekenbakkers in het tijdrijden.

Maar nu zou het gaan om Aru, Rodriguez en Majka normaal gesproken. Dan hebben we het toch over heel wat anders, grote ronde of niet en is van alles mogelijk als Dumoulin niet op zijn tandvlees rijdt in de derde week (Aru verloor bijvoorbeeld in de Giro bijna drie minuten op toch ook niet super scherpe Contador meer)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 18:40 door Arsimo.
Tinuz 02 september 2015 18:41
Het moeilijkste is achter de rug, in elk geval. De druk van de leiderstrui is ook weg.
Velodroom 02 september 2015 18:46
Quintana 25:09
Froome 25:20
Dumoulin 25:53

Aru 27:29 met 5,72w/kg DrF volgens Finse vriend.

Je kunt maar beter geen voorspelling meer doen als je de Muj Bene Factor niet kent! cool smiley
Eddy Veen 02 september 2015 18:48
Grappig, veel meer reacties vandaag dan tijdens rit 9.
Cecchini 02 september 2015 19:00
Toen de etappe nog moest beginnen waren het er al 100 (rustdag overwegingen bijgeteld).
Vortax 02 september 2015 19:14
Prachtige uitgangspositie heeft hij, nu hij de etappe die hem het minst zou moeten liggen achter de rug heeft. Concurrenten als Froome, Valverde en Quintana staan of lijken buiten spel gezet. Daarnaast liggen de aankomende aankomsten hem (iets) beter en hebben Aru en Purito minuten nodig voor de tijdrit. Dumoulin gaat dus gewoon meedoen voor de podiumplekken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 19:15 door Vortax.
Kuiperberg 02 september 2015 19:17
Prima gedaan Tommeke. Reed zijn eigen tempo en liet zich niet gek maken. Al met al viel mij deze etappe qua strijd tegen. Het was teveel van het goede. De renners deden het dan ook terecht relatief rustig aan tot en met de vierde klim.
Je kunt wel een horroretappe verzinnen, maar de renners bepalen gelukkig zelf nog of het koers wordt.
Eddy Veen 02 september 2015 19:18
Toen Gesink won in Montreal waren het er meer dan driehonderd. Dumoulin hield met zijn negende plaats (opgeschoond gedeeld vijfde) overigens het complete Tourpodium achter zich.
El Chaba 02 september 2015 19:22
De dag is nog niet afgelopen hè.
Frederik D. 02 september 2015 19:27
De ploegen van de directe tegenstanders van Dumoulin verzinnen nog wel een plannetje tegen Dumoulin. En misschien doen ze dat wel in overleg met elkaar. Daarom zou de gele Nederlandse ploeg solidair moeten zijn met de ploeg van Dumoulin en moeten hopen op een tegenprestatie.
Frederik D. 02 september 2015 19:29
En nu doe ik ook mee. Maar dat geldt niet. Dus trek mijn bijdrages maar af van het totaal.
Goozzer 02 september 2015 19:38
Prima prestatie van Dumoulin. Zeker als je je bedenkt dat dit de eerste keer is dat hij als leider aan zo'n, voor hem ongewone, excercitie begint en hij die grotendeels geïsoleerd heeft doorgebracht: chapeau. Dumoulin heeft nog alle kans op podium en zelfs winst. Door sommigen al gememoreerd: de concurrentie is ook allerminst stabiel en Dumoulin moet gewoon kijken wat er mogelijk is. Daartegenover staat wel dat, zoals ook rustdag al aanhaalt, er beter geen te simplistische rekensommen kunnen worden gemaakt voor die tijdrit, omdat die verschillen in de Vuelta soms helemaal niet zo groot zijn en je er niet vanuit kunt gaan (zoals sommigen lijken te doen) dat Aru en Rodriguez wel even vijf minuten gaan verliezen - maar dat gerust de helft of minder kan zijn....
Bromertà 02 september 2015 19:38
Regenjasje nekt Dumoulin:

"Het was vreselijk afzien, maar ik ben heel tevreden met de vorm die ik heb."

"En dat ik de rode trui kwijt zou raken, viel te verwachten in deze etappe. Er komen nog meer bergetappes, dus we zullen zien hoe het gaat tot aan de tijdrit. Die kan ik winnen.''


[www.nu.nl]

Mooi dat Dumoulin met hoofd en lijf volledig is toegewijd aan deze Vuelta. Niks WK, da's voor later, als je echt een grote meneer bent ( over een week of twee; - )
Kuiperberg 02 september 2015 19:39
Als je de komende etappes bekijkt wordt een podiumplaats voor Dumoulin in mijn ogen wel heel lastig.

Zaterdag eindigt de rit op de lange klim Alto de Campoo - het stijgingspercentage valt op deze klim nog wel mee. Er zit één kilometer in met 9 %.

Zondag de verschrikkelijke Alto de Sotres - heel stijl, met kilometers tussen de 10 % en 14 % stijging...

Maandag een en al bergen - met de horrorklim Alto Ermita de Alba tot 21 % !!

En dan weer op zaterdag 12 september - wederom een en al bergen.

Ik denk niet dat Dumoulin het te verwachten verlies op deze bergen kan compenseren door de eventuele tijdwinst in de tijdrit. Maar goed, tot op heden, doet hij het meer dan fantastisch.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 19:39 door Kuiperberg.
Bromertà 02 september 2015 19:41
Vijf minuten? Wie heeft het nou over vijf minuten?
JW 02 september 2015 19:46
Dit lijkt me toch wel een resultaat waar Dumoulin bij voorbaat had willen tekenen.
Vooral omdat hij die slotklim helemaal alleen mocht doen.
Opnieuw een prestatie die vriend en vijand verrast !

Weinig tijd ingeleverd, en op belangrijke concurrenten tijd gewonnen.
Nog steeds prima op koers voor het podium !
En gelukkig even verlost van de druk van de leiderstrui. Dat bespaart dagelijks al veel rompslomp.

Ook dit jaar blijkt opnieuw dat niet alleen de dubbel Giro/Tour maar ook de dubbel Tour/Vuelta geen kans biedt voor een dubbele zege.
Curzio 02 september 2015 19:54
Chavez lijkt me beduidend minder kansrijk dan D. Moreno, Valverde en zelfs Quintana.
Nürburgring78 02 september 2015 20:01
Die tijdrit had eigenlijk nog 20 km langer moeten wezen. Maar goed; het podium is geen utopie. Vandaag is veel duidelijk geworden.
Wat een klasbak als je dit nu al kan!!

Maar laten we eens vooruit kijken: hoe goed kan Tom worden?

Volgend jaar staat alles in het teken van de Olympische tijdrit en goud behoort tot de mogelijkheden.
Maar daarna? Kan Dumoulin ooit de Tour winnen als alles daar op wordt afgestemd?
Als ie een goede ploeg heeft met goede knechten? En er veel tijdrit-kilometers op het programma staan?
Deze jongen heeft zoveel potentie! Hij is nog maar 24 en meestal zijn ronderenners tussen hun 28ste en 32ste op hun best zoals hij zelf zegt.

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar wellicht is Dumoulin die renner waar we al die jaren op gewacht hebben.
En kunnen we in de (nabije) toekomst weer met 100.000 landgenoten naar Parijs.
smiling smiley
Eddy Veen 02 september 2015 20:02
Wielerflits:

Tom Dumoulin zakte na de koninginnenrit in de Ronde van Spanje van de eerste naar de derde plaats in het klassement. Hoewel hij zich bergop weer kranig weerde, baalde hij na afloop dat hij juist in een afdaling in de problemen was gekomen.


“Het duurde lang voordat ik mijn regenjack aan had en op dat moment ontstond er voor mij een gat”, keek de renner van Giant-Alpecin in gesprek met De Telegraaf terug op de afdaling van de Collada de la Gallina, waar hij even de aansluiting verloor met zijn concurrenten. “Dat was een fout en de achtervolging kostte me veel energie.”

Die extra energie had Dumoulin op de slotklim goed kunnen gebruiken, al is de negende plaats in de daguitslag geen reden tot klagen. “Ik heb het toch wel goed gedaan. Ik ben de rode trui kwijt, maar dat is normaal op een dag als vandaag. Ik ben nog steeds blij met mijn vorm en mijn positie in het algemeen klassement.”

De Maastrichtenaar verheugt zich al op de tijdrit van volgende week woensdag. “Daar maak ik een goede kans op een tweede ritzege. Misschien kan ik dan ook nog wat tijd terugpakken op wat andere renners. We moeten alleen eerst nog flink wat klimmen. Als ik die bergritten overleef, kijken we weer verder.”



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 20:02 door Eddy Veen.
JW 02 september 2015 20:02
Het zware werk dat nog komt is voor iedereen een probleem.

De renners die achter hem staan in het klassement maakten vandaag niet echt een sterkere indruk.

Het zal er vooral vanaf hangen hoe goed Dumoulin de beruchte derde week verteert. Dit is toch een vrij nieuwe situatie voor hem.
Van de mannen die de Tour voluit gereden hebben verwacht ik in elk geval niet dat zij die derde week nog over onvermoede extra reserves beschikken.
Velodroom 02 september 2015 20:10
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wielerflits:
>
> Tom Dumoulin zakte na de koninginnenrit in de
> Ronde van Spanje van de eerste naar de derde
> plaats in het klassement. Hoewel hij zich bergop
> weer kranig weerde, baalde hij na afloop dat hij
> juist in een afdaling in de problemen was gekomen.
>
>
>
> “Het duurde lang voordat ik mijn regenjack aan
> had en op dat moment ontstond er voor mij een
> gat”, keek de renner van Giant-Alpecin in
> gesprek met De Telegraaf terug op de afdaling van
> de Collada de la Gallina, waar hij even de
> aansluiting verloor met zijn concurrenten. “Dat
> was een fout en de achtervolging kostte me veel
> energie.”
>
> Die extra energie had Dumoulin op de slotklim goed
> kunnen gebruiken, al is de negende plaats in de
> daguitslag geen reden tot klagen. “Ik heb het
> toch wel goed gedaan. Ik ben de rode trui kwijt,
> maar dat is normaal op een dag als vandaag. Ik ben
> nog steeds blij met mijn vorm en mijn positie in
> het algemeen klassement.”
>
> De Maastrichtenaar verheugt zich al op de tijdrit
> van volgende week woensdag. “Daar maak ik een
> goede kans op een tweede ritzege. Misschien kan ik
> dan ook nog wat tijd terugpakken op wat andere
> renners. We moeten alleen eerst nog flink wat
> klimmen. Als ik die bergritten overleef, kijken we
> weer verder.”

Fraaie smoes uiteraard. smiling smiley Deed me denken aan de foto op een tweet, waarbij Froome in de bocht een parapluie in zijn rechterhand hield tegen de regen.
Aerodynamisch bezien is dat zelfs bergop bij lage snelheid een enorme tijdvreter.
Velodroom 02 september 2015 20:15
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> De renners die achter hem staan in het klassement maakten vandaag niet echt een sterkere indruk.

Zoals de renners, die nu voor hem staan dit tot aan de dag van vandaag niet deden. smiling smiley
Eindhovuh 02 september 2015 20:16
De Nederlandse Wiggins lijkt hier geboren! Mooi, hup Tom!
Walnoot 02 september 2015 20:39
Die tijdrit was wel een pak langer. En zat vroeger in de ronde, Contador zat daar volgens mij nog best wel fris. Denk dat 2 minuten op Aru en Majka realistisch is. Meer dan drie zeker niet.
JW 02 september 2015 20:40
Klopt natuurlijk.
Maar het was te verwachten dat in deze etappe ook de favorieten zich niet meer zouden kunnen verstoppen.
En dat bleek ook.

Als dan toprenners als Froome, Valverde en Quintana te kort schieten is dat m.i. best verrassend.
Cecchini 02 september 2015 20:47
Ik moest vanmiddag noodgewongen in de slotfase van de etappe nog even de deur uit voor een noodzakelijke boodschap. Ik koos het moment toen ze de top van de 4e col passeerden en ik zag Tom Dumoulin toen klungelen met zijn regenjackie en ik moest toen onvermijdelijk denken aan Kelderman die vorig jaar na het passeren van de top van de Stelvio zelf nog afstapte om een jackie aan te trekken. Daar verloor hij toen met vele anderen de slag. Je kunt niet alert genoeg blijven als Ronderenner bleek bij thuiskomst maar weer. Hij kan hier zomaar de Vuelta hebben verloren vandaag.

Voor de rest een fantastische Dumoulin gezien. Tactisch erg sterk, liet anderen het werk doen, en even een blik op de lichaamstaal van hem en dat van de andere renners maakte duidelijk wie hier in de Vuelta de meest athletische van het spul is.
Velodroom 02 september 2015 20:50
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Als dan toprenners als Froome, Valverde en
> Quintana te kort schieten is dat m.i. best
> verrassend.

Dat is het natuurlijk ook. Maar ook maar half omdat we langzamerhand onze verwachtingen kunnen aanpassen.
Er is niemand meer, die gelooft dat Froome buitenaards zou presteren. Quintana's vorm zien we ook afkalven. Valverde al vele keren.

Ook Armstrong had gedurende zijn 7-jarig regime zijn inzinkingen, maar hij wist dat altijd net weer op zijn onnavolgbare wijze recht te trekken.
Pas tijdens zijn come-back volgde in die ene etappe de ontluistering.
Velodroom 02 september 2015 20:57
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik moest vanmiddag noodgewongen in de slotfase van
> de etappe nog even de deur uit voor een
> noodzakelijke boodschap. Ik koos het moment toen
> ze de top van de 4e col passeerden en ik zag Tom
> Dumoulin toen klungelen met zijn regenjackie en ik
> moest toen onvermijdelijk denken aan Kelderman die
> vorig jaar na het passeren van de top van de
> Stelvio zelf nog afstapte om een jackie aan te
> trekken. Daar verloor hij toen met vele anderen de
> slag. Je kunt niet alert genoeg blijven als
> Ronderenner bleek bij thuiskomst maar weer.

> Hij kan hier zomaar de Vuelta hebben verloren vandaag.

Leraar: "Je weet dat de aarde niet plat is, hè? "
Leerling Cecchini een tikkeltje te entoesiast: "Ik woon er zelf"
stoempert 02 september 2015 20:59
Tom Dumoulin kan het dus ook in een 'echte' bergritten over meerdere cols. Toch wel een openbaring. Dat er uiteindelijk maar een stuk of vijf AK renners ietsje beter zijn had ik van tevoren niet voor mogelijk gehouden. Hoe hij in z'n eentje een groot deel van de slotklim op tempo voor z'n rekening nam was erg goed. Die Chavez stak ook geen poot uit maar die zal misschien niet eens hebben gekund.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2015 21:01 door stoempert.
Arsimo 02 september 2015 20:59
2 minuten is idd normaal de marge die mogelijk is. Daarom schreef ik ook dat zolang TD tot de ITT binnen 1:30 van het podium is dat podium heel reeel is. Voorlopig staat hij 1 minuut voor no 4 dus in principe voor podium mag hij in de bergen 2:30 verspelen. Met het beeld tot vandaag lijkt dat niet onmogelijk.
Koppi 02 september 2015 21:13
Maar da's van Simon Carmiggelt Godfried Bomans Michel van der Plas.
Eddy Veen 02 september 2015 21:41
Voor het begin van de Vuelta verwachtte Dumoulin vooral in de tweede helft potten te kunnen breken. Van de tijdrit zei hij dat die eigenlijk wat te vlak en te weinig technisch is voor hem.
Vortax 02 september 2015 21:44
Je kon trouwens duidelijk zien in de interviews dat Dumoulin er meer van had verwacht vandaag.
predator 02 september 2015 22:24
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik moest vanmiddag noodgewongen in de slotfase van
> de etappe nog even de deur uit voor een
> noodzakelijke boodschap. Ik koos het moment toen
> ze de top van de 4e col passeerden en ik zag Tom
> Dumoulin toen klungelen met zijn regenjackie en ik
> moest toen onvermijdelijk denken aan Kelderman die
> vorig jaar na het passeren van de top van de
> Stelvio zelf nog afstapte om een jackie aan te
> trekken. Daar verloor hij toen met vele anderen de
> slag. Je kunt niet alert genoeg blijven als
> Ronderenner bleek bij thuiskomst maar weer. Hij
> kan hier zomaar de Vuelta hebben verloren
> vandaag.
>
> Voor de rest een fantastische Dumoulin gezien.
> Tactisch erg sterk, liet anderen het werk doen, en
> even een blik op de lichaamstaal van hem en dat
> van de andere renners maakte duidelijk wie hier in
> de Vuelta de meest athletische van het spul is.

Had er toen mee te maken dat Kelderman had begrepen dat de wedstrijd was geneutraliseerd.
JW 02 september 2015 22:32
Yep. En Kelderman was niet de enige....
cyclingfreakske 02 september 2015 22:39
er werd vandaag ook gereden zoals verwacht : alles samen, geleidelijke schifting en tempo omhoog op de voorlaatste klim.
Was ook in Dumoulin zijn voordeel, net zoals een aantal favorieten die vermoeid aan de Vuelta begonnen.
Het Spaanse klimmerswerk kennende, zal het verder Vueltaverloop qua stijgingsprecentages niet in zijn voordeel zijn. (grillig klimwerk)
Het zal vooral tactisch rijden en doseren worden.
Velodroom 02 september 2015 23:30
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laaghangende bewolking.

Commentaar op het rijden van hemelbestormer Froome.
Niet goed meegekregen hoe zijn start was geweest en daardoor zijn fysieke malheur niet (goed) in kunnen schatten.
Een bijdrage van zowaar Cyclingfreakske bracht me weer op aarde (op de grond) terug.
Eindhovuh 03 september 2015 07:38
Je hebt gelijk, my mistake
Curzio 03 september 2015 07:54
Overigens opvallend dat van de klassementsmannen alleen Aru kon inlopen op Landa. En vooruit, Moreno misschien 10-15 seconden, maar voor de rest bleef het verschil gelijk (Majka) of liep het zelfs op (Dumoulin, Valverde enz.).
ton duk 03 september 2015 07:59
En soms heb je als klassementsrijder ook mazzel nodig...
Zit Pozzovivo niet met 2 ploegmaten in 3e groep Dumoulin in ....dan was, denk ik, het klassement naar de vaantjes geweest ??
gr
Walnoot 03 september 2015 09:35
Waarom opvallend? Je zag steeds min of meer hetzelfde in de Tour op mannen als Pinot en Bardet. Landa heeft inde Giro bewezen een topklimmer te zijn. Het feit dat hij meer op kop heeft gereden gisteren wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat hij eerder in de Vuelta een paar dagen heeft laten lopen. Hij zal nu wel bij Aru moeten blijven, anders had ik hem nog wel een etappe zien winnen.
zumsteg 03 september 2015 10:28
En gelukkig had Pozzovivo daar nog niet door dat hij eigenlijk niet zo goed was, hij eindigt op 5:56, bijna 3 minuten achter Dumoulin.
Curzio 03 september 2015 10:38
Dat hij een topklimmer is was me duidelijk, alleen bewijst hij nu ook in de Vuelta in topvorm te zijn (wat tot nog toe niet was gebleken) en daarnaast was het inderdaad vooral het feit dat hij zich in de kopgroep niet bepaald had weggestoken die mij toch wel wat verbaasd maakte over zijn prestatie.

Als het beeld van gisteren zich voortzet dan zou het mij overigens niet verbazen dat Landa ook in de positie komt om etappes te winnen als hij bij Aru moet blijven.
Linkebal 03 september 2015 11:07
Misschien heeft Dumoulin hem wel betaald
Velodroom 03 september 2015 11:24
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
> Velodroom Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Laaghangende bewolking.
>
> Commentaar op het rijden van hemelbestormer
> Froome.
> Niet goed meegekregen hoe zijn start was geweest
> en daardoor zijn fysieke malheur niet (goed) in
> kunnen schatten.
> Een bijdrage van zowaar Cyclingfreakske bracht me
> weer op aarde (op de grond) terug.

Net op tijd mijn reputatie gered smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen