Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Madrid

Gepost door Olano 
Olano 08 september 2015 19:18
Even lekker op de zaken vooruitlopen: stel dat Dumoulin het rood pakt en het ziet er vrijdag/zaterdag ook nog goed uit, zijn er dan prikkers die als de sodemieter een retourtje Madrid boeken voor zondag? Stiekem speel ik wel met deze gedachte, ik bedoel, dit gaat dan een historische dag worden!
Casa Lua 08 september 2015 20:13
Haha, heb al gekeken zondagochtend heen, maandag terug voor 100,- nog wat volgens mijspinning smiley sticking its tongue out
lodjan 08 september 2015 20:31
Gewoon doen, hartstikke leuk! Probeer dan ook naar de start te gaan.
Zelf pas ik vanwege andere verplichtingen, maar ik heb de eerste drie etappes al bijgewoond.
Pyama 08 september 2015 20:36
Hmm misschien als Rodriguez wint. Mooie oeuvre prijs.
Andere Peter 08 september 2015 21:31
Eindhovuh 08 september 2015 21:40
Sowieso is een weekend Madrid altijd de moeite. Erg prettige stad. Het slot van de Vuelta is de moeite waard met de huldiging voor het mooiste postkantoor ter wereld.
Eddy Veen 08 september 2015 21:45
Het mooiste postkantoor ter wereld staat op het Neude,
Linkebal 08 september 2015 21:46
Alleen is het geen postkantoor meer
Andere Peter 08 september 2015 22:01
Het mooiste onverkoopbare onroerend goed object dat vroeger postkantoor was en dat vermoedelijk ooit door een projectontwikkelaar zal worden opgesplitst in een winkeldeel en een horecadeel, staat op de Neude.

Overigens staat daar ook een van de lelijkste gebouwen van Nederland en toevallig werd vandaag bekend dat die Neudeflat is verkocht. Beneden horeca, boven uitzichtpunt, daartussen appartementen.
zumsteg 08 september 2015 22:11
Hmm, wat zou Cecchini hier van vinden...
El Chaba 08 september 2015 23:41
Olano 09 september 2015 08:00
'De' Neude Eddy!!
Olano 09 september 2015 08:01
Platgooien die flat!! Foeilelijk ding en het ruikt er altijd naar pis!
Eddy Veen 09 september 2015 09:09
Ik schaam mij diep, maar vind de bij Neude niet lekker klinken. Tijdens het uitoefenen van mijn hobby heb ik de postkantoren zien verdwijnen. Dat van Madrid zal er op termijn ook zeker aan moeten geloven. In Het Schip (Zaanstraat Amsterdam, rondleiding aanbevolen) zit een mooi pareltje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2015 09:10 door Eddy Veen.
opperman 09 september 2015 09:54
binnenkort de mooiste bibliotheek van Nederland zit op het Neude
Walnoot 09 september 2015 10:37
Niet nodig hoorl. 'De' of 'het' Neude is zo'n dingetje dat alleen pseudo-Utrechters bezighoudt. Iets wat andere niet-Utrechters die er toevallig een paar jaar wonen je waarschijnlijk zullen vertellen in de eerste week dat je er komt studeren. Of dat de je hoort op een rondvaartboot. Wij Utrechters zeggen gewoon 'Neude'.
Andere Peter 09 september 2015 13:38
Mja, maar leg effe uit hoe sloop in het belang is van de eigenaar. Wie betaalt dat en hoe worden reeds gedane investeringen terugverdiend? Zolang ik dat niet hoor vind ik dat geroep om sloop letterlijk gratuite.
Eindhovuh 09 september 2015 13:42
Dat hoeft niet hoor. Als er nu steeds meer moesten moeten gemaakt om dat ding overeind te houden komt ook het moment dat sloop een prima business case is.
Of dat het geval is weet ik niet.
Eindhovuh 09 september 2015 13:42
Andere Peter 09 september 2015 13:43
Pfff, het piemeltje van Walnoot is heus langer hoor. De ware Utrechter...

Met 'Neude' zonder lidwoord is inderdaad niks mis. 'De Neude' is wel degelijk van oudsher de benaming, die het merendeel van de geboren Utrechters zal bezigen. 'Het Neude', zoals Eddy zei, is helemaal niet erg maar is wel een indicatie dat je van buiten de stad komt.
Andere Peter 09 september 2015 13:44
Andere Peter 09 september 2015 13:46
Ah, ik denk dat je bedoelt: steeds meer kosten moeten worden gemaakt.

Op zo'n prominente plek in de stad zal die ruimte niet snel zó verliesgevend worden dat sloop minder verlies betekent.
Walnoot 09 september 2015 14:28
Koppi 09 september 2015 19:27
Net zoiets als dat je woont 'op Sinderen' in plaats van 'in Sinderen'. Maar dit terzijde.
Andere Peter 09 september 2015 19:41
Nee, dat heeft gewoon te maken met het taalgebruik in de regio. Bij de Neude stamt het af van de benaming. Het is etymologisch. Komt van 'de node', een drassig laagveld. Het is in Utrecht of in het Utrechts niet gebruikelijk om andere pleinen of plaatsen van 'de' te voorzien. We spreken gewoon van het Vredenburg (dat nota bene afstamt van de burcht), het Ledig Erf en het Domplein. Het gebruik van 'de' is al begonnen in de Middeleeuwen en is Neude-specifiek.

Toegegeven: de Neude is in de vorige eeuw meer en meer een echt plein geworden en die ontwikkeling gaat nog verder. En pleinen duiden we in het Nederlands met 'het' aan. Omdat taal levend is en open is, zal 'het' uiteindelijk wel overwinnen.

[www.deneude.nl]
[www.neude.nl]
[nl.wikipedia.org]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2015 19:42 door Andere Peter.
Linkebal 09 september 2015 19:52
Ik als "boer" van net buiten Utrecht heb ook altijd "het Neude" gezegd.

Maar ik weet dat het meningen verdeeld zijn over deze onderwerp.
Andere Peter 09 september 2015 20:01
Ik heb het de eerste 20 jaar van mijn leven, toen ik nog net buiten de stad woonde, ook fout gezegd. Als men meningen gaat peilen over taalkundige feiten dan kom je op een hellend vlak. Dat zoveel mensen spreken van 'hun hebben' of van 'Dumoulin sneller als Aru', maakt nog niet dat het juist is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2015 20:02 door Andere Peter.
Linkebal 09 september 2015 20:23
Ik stoor me meer aan het zinloos gebruiken van het Engels. Loop voor de grap eens door een gemiddelde winkelstraat. De Engelstalige slogans schreeuwen je tegemoet.
Koppi 09 september 2015 22:07
Waarom dan niet 'slagzin' ipv 'slogan' geschreven? Sterkte trouwens.
Linkebal 09 september 2015 22:09
Scherp grinning smiley Zie je wel, ik ben ook al besmet met die onzin.
Walnoot 09 september 2015 22:45
Hehe, die website, als je de foto van daar neemt is het best een mooi pleintje inderdaad. Als er wat te doen is, is het ook best te pruimen daar. Maar leukste plein van Nederland? Niet eens het leukste plein van Utrecht.
Andere Peter 10 september 2015 01:33
Leukste plein van NL is dan ook niet mijn mening. Ik wilde enkel tonen dat de 1e 3 hits op Google tonen dat de bewoners zelf van de Neude spreken. Kennelijk speelt een rol hoe dicht je erbij zit.

Inderdaad bij lange na niet het leukste plein van Utrecht. Maar het is wel beter geworden en het wordt denk ik nog beter. Het was 20 jaar geleden nog vooral taxistandplaats. Toen zaten er 2 suffe kroegen. In de Neudeflat komt horeca en voor dat postkantoor zijn ook grootse plannen. Voor het tegenover gelegen pand van ABN Amro kan ik mij op termijn ook alleen maar een horeca-bestemming voorstellen (ze proberen het vooralsnog als kantoor te verhuren). Dan is de cirkel rond. Het is te hopen dat er in sfeer van al die horeca wat wordt gevarieerd. Die enorme horeca-uitbreiding in de binnenstad vindt soms nogal fantasieloos plaats. Dan zie je overal hetzelfde grand café zich vermenigvuldigen.
Andere Peter 10 september 2015 01:35
grinning smiley

Het is ook onontkoombaar. Je moet er tegen strijden. Maar ik ga soms ook voor de bijl, wanneer ik vind dat een Engelse term de lading net wat beter dekt, of gewoon wat lekkerder bekt.
Walnoot 10 september 2015 09:43
Eens. En ik weet dat het 'de' moet zijn, niet ontkent, maar ik ken vele rasechte Utrechters waarbij het op zijn best 'tNeude wordt (amper te onderscheiden van d'Neude).
Curzio 10 september 2015 10:52
Treurig hoe een topic met de titel 'Madrid' kan ontaarden in zulk vreselijk oninteressant geneuzel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen