Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sporza tijdens grote rondes

Gepost door utrecht 
utrecht 09 september 2015 19:02
Voordat ik mijn punt maak, laat ik voorop stellen dat het Belgisch wielrennen er in de klassiekers extreem goed voor staat en ze zich nergens voor hoeven te schamen.

Maar,

Iedere keer tijdens de laatste week van een grote ronde, en dan speciaal tijdens de Tour en Vuelta, bekruipt mij een gevoel van ik wil ze bij Sporza knuffelen. Hoe ze continue bezig zijn met een 15e plaats van de Clerq en een 17e plaats van Pauwels, of ze mss nog wel een plaatsje kunnen stijgen en hoe goed ze het allemaal wel niet doen. Terwijl ze echt nooit in beeld zijn en er eigenlijk gewoon totaal niet toe doen in het wedstrijdverloop. Ik vind het echt zo schattig.

Dat wou ik even kwijt. Salut.
malheur 09 september 2015 19:13
Ik wil ze niet knuffelen maar bijkans afschieten zo erg dat ik andere streams zoek.

Met name het geouwehoer over allerhande Belgen die helemaal niet meerijden is strontvervelend waarbij 'de WK-selectie' het ergst is.

DeClerq trouwens en prima vuelta.
Linkebal 09 september 2015 19:29
Ik stoor me er niet aan. Het is een Vlaamse zender en dat ze tijdens een rustige koerssituatie wat afdwalen naar dit soort onderwerpen vind ik niet erg.
balea lac 09 september 2015 19:52
Ik vind hun commentaar erg prettig en ze gunnen het Dumoulin ook erg. Een beetje afstand nemen kann geen kwaad als ik dat met Ducrot vergelijk . Men is ook beter ingevoerd met actuele info over het Peloton vindt ik.
Westfalen 09 september 2015 19:56
Tja, het is toch echt een Belgische zender. Vind het eigenlijk wel meevallen.
Fashionisto 09 september 2015 20:02
Ach, ze tonen tenminste nog Dumoulin die de rode trui aantrekt, ook al is het lichtjes over 6 uur. Bij de NOS was het dat natuurlijk veels te veel gevraagd.
Anony 09 september 2015 20:37
Bart De Clercq rijdt een meer dan degelijke Vuelta en is toch echt wel te zien af en toe. Pauwels wordt zowaar dertiende in de Tour de France en kan op één hand tellen welke renners er méér in beeld hebben gereden dan hij. Dank je dat je ons wil doodknuffelen, maar je maakt jezelf belachelijk. Ook al omdat we, zoals ik eerder heb aangekaart, in alle grote rondes ritzeges scoren. Niet zo veel landen kunnen dat zeggen.
predator 09 september 2015 20:44
Ze zijn heel erg positief over Dumoulin, dus ik heb er geen last van.
Walnoot 09 september 2015 20:54
Quintana, Valverde, Froome, Sagan, Contador, Bardet, Pinot. Zijn er alvast zeven, u moocht aanvullen.

De Clercq, is dat niet die renner die heel erg vroeger eens een bergetappe won in de Giro voor Scarponi of zo'n andere Italiaan? Leeft hij nog? Maar serieus, je moet echt heel goed kijken als je hem wil zien deze Vuelta, vanuit een helikopterbeeld of verscholen achter andere renners als ze een keer een shot van kop doen. Ik denk niet dat ze op de Spaanse/Italiaanse/Britse/Franse TV al meer dan een handvol keer zijn naam genoemd hebben deze Giro. En dan tel ik aankondigen in beide TT's mee.

Verder extreem tevreden met de Vlaamse TV. Het mooiste vind ik altijd dat je in het journaal gewoon even een samenvatting krijgt van de etappe in pak hem beet de Ronde van Zwitserland.
Linkebal 09 september 2015 21:13
"Maar serieus, je moet echt heel goed kijken als je hem wil zien deze Vuelta, vanuit een helikopterbeeld of verscholen achter andere renners als ze een keer een shot van kop doen. Ik denk niet dat ze op de Spaanse/Italiaanse/Britse/Franse TV al meer dan een handvol keer zijn naam genoemd hebben deze Giro. En dan tel ik aankondigen in beide TT's mee."

Precies ditzelfde verhaal kun je ophangen over Mollema en ten Dam. Leuk om te volgen als Nederlander zijnde, maar een kleurloze aanklamper voor iedere buitenlander.
cyclingfreakske 09 september 2015 21:29
ja die won toen een bergrit in 2011 , dus nog niet zo lang geleden) Ook 5e etappe in Polen en 2e AK 2015.
2013 en 2014 nogal gesukkeld met de gezondheid / blessures, kon daardoor de lijn niet helemaal doortrekken.

Dat De Clerck hier een top 20 scoort tot nu toe is een mooie prestatie, vooral ook omdat men het juist van hem niet verwachte. EN binnen zijn mogelijkheden is.
Wellens word gezien als de grote rondebelofte, maar intussen is duidelijk dat hij een man is van korter rondewerk.
Vanaf jaren '80 kent Belgie amper klassementrijders, dat ligt vooral aan de klassieke opleiding en verbonden wedstrijden (die al opleiding genieten, vaak is het zelf behelpen)

maw : we zijn tevreden dat iemand die toch al moeilijk haalbare top 20 rijd. gezien de zware Vuelta mag ook gezegd worden door de commentatoren dat hij goed rijd en die top 20 aanhoud of probeert.
Nederland heeft min of meer een weelde aan klassementrijders de laatste jaren, veel sterker in de breedte dan vroeger. dat ligt ook aan de opleiding, waar rondewerk tot de interesses hoort van opleidingteams.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2015 21:31 door cyclingfreakske.
Walnoot 09 september 2015 21:32
Eens. Maar er is wel een verschil, namelijk dat je naam elke dag in beeld staat als je top tien in het klassement aan het rijden bent. En niet alleen op TV, maar ook overal op het www en in de kranten. Dus dat is op zich wel de moeite waard. En dat ze, vooral Mollema, vaak wat langer in staat is om te klampen dan de gemiddelde renner tussen plek 10 en 20.
JW 09 september 2015 21:44
"...al meer dan een handvol keer zijn naam genoemd hebben deze Giro.."
Een foutje dat mij vaak overkomt. Gelukkig ben ik niet de enige winking smiley

Maar "extreem tevreden met de Vlaamse tv",.... dat heb ik ook.
Ook al vind ik soms dat ze b.v. te lang doorzagen over het wk etc. Maar dat neem ik graag voor lief.
En die belangstelling voor waar Belgische renners zitten... naar mijn idee zijn Belgische kijkers daarin geïnteresseerd.
Als Nederlanders zijn we erg verwend omdat er de laatste jaren bijna altijd een landgenoot meedoet voor de toptien.
Voor die tijd zat ik ook jarenlang te speuren of Boogerd, Weening etc. nog "in de groep zaten".

Waar blijft potdorie dat blik Belgische klassementsrenners, zeenzucht ?!
cyclingfreakske 09 september 2015 21:57
het is waar dat Wuyts soms te lang doorgaat over hetzelfde .....tig malen in idem uitzending op terugkomt. De Cauwer hoor je soms ook zuchten smiling smiley
dat is idd irriterend. ..Belgische kijkers ergeren zich daar ook aan.
Belgische kijkers zijn idd geinteresseerd als er iemand het groepje favorieten volgt in de laatste 30km, zeker diep in de finale.
We hopen er vooral erop dat er geen grote terugval komt en de achterstand telkens wat beperkt blijft, naargelang die renner zijn mogelijkheden.
Het overschatten is de Belgische kijker zga verleert... Wuyts zelf bezondigd zich daar nog vaak aan.
Sub Culture 09 september 2015 22:29
Als Wuyts en De Cauwer commentaar geven kijk ik desnoods naar Formule 1 of tennis.
utrecht 09 september 2015 23:03
Daar ben ik het zeker mee eens, al heb ik nog liever Schotte en De Cauwer. Verder was het niet om het Belgische wielrennen af te vallen, Anony. Het valt me gewoon op en ik vind het vertederend.
cyclingfreakske 10 september 2015 00:28
Schotte is wat losser en nochalanter, en een grapje kan er soms ook af..... van Wuyts hoor je duidelijk dat het een schooldirecteur is geweest en altijd autoritair spreekt... ook tegen een De Cauwer.
Tinuz 10 september 2015 01:30
Ik vind Wuyts een prima commentator.
Anony 10 september 2015 01:35
Schotte heeft te veel tekortkomingen. Zijn grote troef, het feit dat hij een uitstekende polyglot is, komt het best tot zijn recht tussen de renners.
El Chaba 10 september 2015 01:45
Er zijn bij alle commentators wel zaken die je niet bevallen, maar alles in aanmerking genomen, zijn Wuyts en De Cauwer met afstand het beste commentaar duo dat er bestaat. Punt.
ton duk 10 september 2015 07:58
Hoewel ik mbt alinea 1 van Utrech het extreem oneens ben...zeer matig klassiek jaar van de Belgen
mag ik het supporteren van Wuyts en De Cauwer voor Dumoulin zeer waarderen smiling smiley

ach,ik ken me de tijden nog herinneren van een Veldscholten als beste Nederlander in de TdF...dus gun ik Belgie zo'n De Clerc wel
gr
rustdag 10 september 2015 08:33
Ik Hou van Sporza. Wij Nederlanders mogen mee kijken. En moeten verder niet zeiken. Ze geven ons ook vaak extra info over onze landgenoten. LieV toch thumbs up
Linkebal 10 september 2015 08:50
Slimmerd 10 september 2015 08:53
Het werd niet verwacht van De Clercq? Hij is nota bene als kopman gestart ipv JVDB. Als je van je kopman, die geen sprinter is, al geen top-20 verwacht, ben je erg zonder ambities. mooi ook dat De Clercq gisteren JVDB klopte in de tijdrit

Sporza verder top natuurlijk!
Arsimo 10 september 2015 09:00
Dat is zo natuurlijk.

Wuyts heeft zijn dingetjes, maar zonder Sporza zouden we in Nederland als wielerliefhebbers heel veel slechter af zijn.

NB: ik las onlangs iets over bezuinigingen bij de Vlaamse tv en dat dit ook ten koste van sportuitzendingen zou gaan. Hopelijk horen de rechtstreeks wieleruitzendingen daar niet bij?
El Mik 10 september 2015 09:39
Meer/minder aandacht voor Nederlanders maakt me weinig uit. Als een Nederlander relevant is zoals Dumoulin nu dan hebben ze het er vanzelf wel over.

Maar hoe dan ook Wuyts is verschrikkelijk. Ik kijk nog liever naar Eurosport, alleen in de reclames dan even naar Sporza (als het niet op de NOS komt) en dat is elke keer weer ergenis. Gisteren veel even het commentaar weg, heerlijk. Snel met pensioen en Renaat vaste commentator, dan ben ik vaste kijker.
opperman 10 september 2015 10:31
Ze zijn toch maar bij iedere Ronde; ik zou niet weten wat ik zonder Sporza zou moeten!
En wie ze dan naast De Cauwer zetten maakt niet zo veel uit.

behalve Vannieuwkerke dan



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 00:41 door opperman.
diravi 10 september 2015 10:35
Wuyts heeft Dumoulin tot aan de rit na Andorra zo goed als doodgezwegen, treurig vind ik dat. Enkel purito, Aru (kan me voorstellen dat dat een even grote verrassing is als Dumoulin), Quintana, Valverde en Majka waren de protagonisten. De Cauwer was vanaf rit twee in Dumoulin geïnteresseerd, herkende hem ook meteen als de aanvaller in die rit, waar Wuyts ernaast zat (daar gaat Hupont).
Wuyts is een chauvinistische rasopportunist die erg zuur kan zijn wanneer de koers niet volgens zijn smaak verloopt, De Cauwer een enthousiaste liefhebber wiens kennis ver over de landsgrenzen reikt.
Sub Culture 10 september 2015 11:30
Wuyts focust zich vaak op landgenoten, maar om hem daarom te verslijten voor een chauvinistische rasopportunist vind ik enorm overdreven.

Ik heb Wuyts nooit gefrustreerd in zijn cabine horen zitten, behalve bij die Vuelta die Cobo won, toen ging hij uit de bocht.

Hij aanzag Dumoulin overigens voor Craddock en niet Hupont.
cyclingfreakske 10 september 2015 11:32
Moet je Christof vandegoor eens bezig horen..... laatst.in Brussel Classic....de manier waarop hij het intervieuw begon in dat tentje.....
de start van dat intervieuw was veel te vroeg en gewoonweg degenererend en pure irritatie..
je zag Groenewegen en Jans zo denken van....wat een eikel staat hier te lullen....
Die is ook erg vol van zichzelf en waant zich professioneler dan de rest terwijl hij massa's fouten maakt en nog oppervlakkiger is dan een fake account op twitter.
afknallen die handel...... Hopelijk gaat hij nooit Wuyts of andere vervangen...... dan kijk ik wel naar Tv Marakesh smiling smiley
ton duk 10 september 2015 11:39
diravi Schreef:
-------------------------------------------------------
> .
> Wuyts is een chauvinistische rasopportunist die
> erg zuur kan zijn wanneer de koers niet volgens
> zijn smaak verloopt

Eigenlijk een soort Ton DUK dus smiling smiley
gr
cyclingfreakske 10 september 2015 11:51
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wuyts focust zich vaak op landgenoten, maar om hem
> daarom te verslijten voor een chauvinistische
> rasopportunist vind ik enorm overdreven.
>


inderdaad.... die is nog gewoon. .
de Nederlandse zender ... die overdrijven soms ook... afhankelijk van wie commentaar geeft (Ducrot suckte altijd enorm),
Het is normaal dat men eigen landgenoten sneller opmerkt of zijn naam al is noemt... elke commentator bezondigd zich daarnaan.
Sommigen overdrijven daarin sterk, Wuyts etc heb ik dat nog weinig weten doen al kan die soms eindeloos doorzeuren over een bepaald iets en ..tig malen herhalen.
diravi 10 september 2015 12:08
Helaas word ik niet betaald voor een fout.

Iets genuanceerder dan: bij Wuyts ligt de focus nationaal, bij De Cauwer internationaal.
Andere Peter 10 september 2015 12:09
Pauwels reed natuurlijk in beeld in het B-programma. Lekker vooruit met groepjes. In de kantlijn van het echte verhaal. Dáárom krijg je ook steeds zo'n pakweg 13e plaats voor de beste Belg in de klassementen. Omdat niemand anders daarom geeft. Het lijkt alsof Pauwels nog veel meer in beeld was dan hij daadwerkelijk was, omdat het, precies zoals TS zegt voortdurend zo werd benadrukt. Het rijden van Pauwels werd vooral ook enorm benadrukt als Pauwels in het geheel niet in beeld was maar in een 2e groepje achter de favorieten klom.
Andere Peter 10 september 2015 12:11
Door omstandigheden heb ik alleen in de 1e week Sporza gezien. In die week was Wuyts juist razend enthousiast over het rijden van Dumoulin.
cyclingfreakske 10 september 2015 12:12
je moet Wuyts wel nageven dat hij enorm werk maakt van zijn commentatorwerk.
toeristische zaken en bezienswaardigheden, burchten en kastelen, restaurants uit de streek...... hij maakt op voorhand een beknopte samenvatting van wat ze passeren in de buurt en kan daar behoorlijk wat randinformatie van geven, altijd geweldig om saaie / dooie momenten te overbruggen.
Kheb nog op geen enkele zender iemand zo bezig gehoord / gezien.
Velodroom 10 september 2015 12:22
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> je moet Wuyts wel nageven dat hij enorm werk maakt
> van zijn commentatorwerk.
> toeristische zaken en bezienswaardigheden,
> burchten en kastelen, restaurants uit de
> streek...... hij maakt op voorhand een beknopte
> samenvatting van wat ze passeren in de buurt en
> kan daar behoorlijk wat randinformatie van geven,
> altijd geweldig om saaie / dooie momenten te
> overbruggen.
> Kheb nog op geen enkele zender iemand zo bezig
> gehoord / gezien.

Het illustere duo D&D toch zeker. Ducrot doet bovendien altijd of hij het parkoers net gereden heeft. Vroeger heeft hij uiteraard delen van het parkoers zelf gereden.
Massimo 10 september 2015 12:34
Denk dat je wat dingen doorelkaar haalt: Herbert neemt altijd zijn fiets mee tijdens de Tour en doet dan meestal het laatste gedeelte van de etappe, Ducrot is vrijwel altijd bij de start en zoeft dan per auto naar de finish, en ik kan me niet herinneren dat hij ooit eens heeft gezegd zelf het parcours te doen.
Velodroom 10 september 2015 12:40
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk dat je wat dingen doorelkaar haalt: Herbert
> neemt altijd zijn fiets mee tijdens de Tour en
> doet dan meestal het laatste gedeelte van de
> etappe, Ducrot is vrijwel altijd bij de start en
> zoeft dan per auto naar de finish, en ik kan me
> niet herinneren dat hij ooit eens heeft gezegd
> zelf het parcours te doen.

Dijkstra en kastelen. Ducrot over zijn parkoerskennis, die ook deels gebaseerd is op zijn ervaringen uit een ver verleden.
Dat hij dan ook actueel het parkoers per auto doet is uiteraard mooi meegenomen. Daar baseerde ik echter niks op, want mij was dit niet bekend.
Goozzer 10 september 2015 15:39
De Cauwer is toch eigenlijk wel een fenomeen. Alle commentatoren ten spijt, De Cauwer is (gelukkig) vrijwel altijd van de partij. Is die man eigenlijk weleens thuis, vraag ik me af. Heeft hij een thuis? Woont hij samen met André Meganck, nog zo'n beest, in een camper en leven zij op broodje koers met een glaasje koers?

Volgens mij draait De Cauwer driedubbele diensten? Bezeten. Zo doet Schotte de Giro en Wuyts Tour en Vuelta, maar doet De Cauwer ze alle drie. En als Wuyts tussen Tour en Vuelta even rust neemt, San Sebastian overslaat, en Schotte invalt is De Cauwer daar (gelukkig) verdomme toch weer? Als De Cauwer op twee plaatsen tegelijk kon zijn, zou hij tijdens de Giro wellicht ook de Ronde van België nog doen en als Sporza die Canadese koersen zou uitzenden, zou hij op afstand gerust twee avonden doortrekken. Koersbeest...
Andere Peter 10 september 2015 15:44
Het zou zeker interessant zijn om aan het einde van een seizoen eens alle koersdagen van De Cauwer te turven.
Arsimo 10 september 2015 16:00
De Cauwer voor een lintje!

(of heeft-ie die al?)
diravi 10 september 2015 16:17
Kuiperberg 10 september 2015 18:31
Mijn vrouw luistert af en toe weleens mee als Stadler en Waldorf van de Belg met elkaar babbelen. Het is onvoorstelbaar wat deze twee kunnen ouwehoeren over eten en wijn, koetjes en kalfjes enzovoorts. Ze vindt het echt ouwe wijvengeklets cool smiley
JW 10 september 2015 21:25
JW 10 september 2015 21:26
Andere Peter 10 september 2015 22:33
Dat is het natuurlijk ook. Dat hele sportgedoe is ouwewijvengeklets voor mannen. Zo'n wielerronde, zelfs een heel seizoen, kent in zekere zin ook dezelfde opbouw als bv soapseries. Alles volgens vaste patronen. Alleen de personele invulling wisselt steeds. Elke dag rond dezelfde tijd. Ze plagen elkaar soms en ze vinden elkaar daarna weer leuk. Vreugde en verdriet worden gedeeld en gedramatiseerd, uitvergroot. Aan het einde is er een cliffhanger die je de volgende dag weer doet inschakelen. Verslavende aspecten. Even afkicken als zo'n ronde of seizoen voorbij is. Elke etappe is als aparte aflevering te zien, maar je begrijpt het pas echt als je het geheel van de serie volgt. Het prikkelt ongeveer op dezelfde manier.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2015 22:34 door Andere Peter.
Walnoot 10 september 2015 22:43
Heel wat ik van die uitzending heb gezien was lachwekkend. Ten eerste een botte kutkoers, daarnaast zat ten minste een van die kerels (was het De Weert? heb eigenlijk geen idee), zichzelf de laatste tien kilometer (meer heb ik niet gezien) overduidelijk bevredigen over de 'aanstaande overwinning' van Boonen. Toen Boonen na een perfect aangetrokken sprint werd weggezet als Daley Blind in een duel, waren ze met stomheid geslagen. En dat terwijl er op papier op zijn minst vijf snellere sprinters in het pak zaten. En toen kwam die koekenbakker met zijn kutinterviews inderdaad ook nog. Heeft aan beide renners die daar zaten zeker drie keer gevraagd of ze de sprint konden beschrijven, zonder ook maar één keer iemand de kans te geven om te antwoorden. Zelfs een imaginair duo Wuyts/Smeets is beter te doen dan dat.
Walnoot 10 september 2015 22:46
De Cauwer is een held inderdaad, hands down. Meganck is er volgens mij niet bij hier in de Vuelta. Is er iets aan de hand?

_O_
opperman 11 september 2015 00:48
geen grote ronde maar wel De Cauwer:
Toen hij in de Ronde van Romandië waarschuwde dat het gevaarlijk was om voor Dekker de koers in handen te nemen. Thomas knalde tegen een muur om nooit meer op te staan.
Eddy Veen 11 september 2015 10:31
Qua 'koersdagen' is De Cauwer dus eigenlijk de Piet Paulusma van Vlaanderen.
MarcoV 11 september 2015 11:06
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Cauwer is een held inderdaad, hands down.
> Meganck is er volgens mij niet bij hier in de
> Vuelta. Is er iets aan de hand?
>
> _O_


Meganck is met 67 nog iets ouder dan de Cauwer en heeft volgens mij sinds een jaar of twee een stap terug gedaan w.b. koersdagen op locatie ...

Beiden zijn tijdloze helden, dat zonder meer, die ik nog heel veel koersdagen toewens ...
cyclingfreakske 11 september 2015 15:15
zoals Escartin de marathonman was van het peleton, zo is De Cauwer de marathonman van de sportcommentatoren
Arsimo 11 september 2015 15:21
Escartin? Ik neem aan dat je Marino Lejarreta bedoelt?
El Chaba 11 september 2015 15:29
Wat is een peleton?
cyclingfreakske 11 september 2015 15:41
Inderdaad ja .klopt...Lejaretta is echt de ultieme marathonman, ..die deed vaker de triple...
als ik me niet vergis zat hij jaarlijks aan ca 45.000km, Werd vaker gezegd destijds.
Escartin een 41.000 maar die deed geen triple's.
waren veruit de renners met de meeste km's van het peloton Lejaretta had bijna altijd tussen de 135 a 150 wedstrijddagen... gekkenwerk.
waren nog de tijden van 120-150 wedstrijddagen op een seizoen. (seizoen bestond toen van rond 10 februari - eind oktober, korter dan nu)
renners reden ongeveer alles nog, hyperspecialisatie was nog niet aanwezig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 17:02 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 11 september 2015 15:42
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat is een peleton?


een foute spelling



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 17:04 door cyclingfreakske.
El Chaba 11 september 2015 16:05
Mijn profiel --> Opties --> Instellingen forum --> Weergave discussielijn bij het lezen: --> Meerdere berichten per pagina in een discussielijn.

Dan kunnen anderen en ook jijzelf zien op wie je reageert.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen