Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 19

Gepost door El Chaba 
El Chaba 10 september 2015 18:43
Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 19
El Chaba 10 september 2015 18:43


Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 19: Medina del Campo - Ávila (185,8 km)

Eerste van de vier finales overleefd. Morgen de tweede.

Kaartje:





Profiel:





Beklimmingen:

Cat. 3: Alto de Valdavia (13,0 km à 2,7%)
Cat. 2: Alto La Paramera (8,7 km à 4,5%)


Profiel laatste 5 km:







Stephen Roche maakte vandaag in één klap zijn teleurstellende Vuelta goed.

Top 10 AK na etappe 18:

1. DUMOULIN Tom TGA 73:45:13
2. ARU Fabio AST 00:00:03
3. RODRIGUEZ OLIVER Joaquin KAT 00:01:15
4. MAJKA Rafal TCS 00:02:22
5. QUINTANA ROJAS Nairo Alexander MOV 00:02:53
6. VALVERDE BELMONTE Alejandro MOV 00:03:15
7. CHAVES RUBIO Johan Esteban OGE 00:03:30
8. MORENO FERNANDEZ Daniel KAT 00:03:46
9. NIEVE ITURALDE Mikel SKY 00:04:10
10. MEINTJES Louis MTN 00:06:51



Tom Dumoulin na de etappe in gesprek met een journalist van de Spaanse televisie, behorend bij zijn status als klassementsleider.

Start: 13.02 uur.
Finish: rond 17.45 uur.
Fashionisto 10 september 2015 18:47
Tijd voor wat geschiedenis...Vandenbroucke komt aan in Avila: [www.youtube.com].
merijntje mortirolo 10 september 2015 19:12
Yeah! Dun dizze heb ik tientallen keren herkeken, maar nog nooit dacht ik zoals nu: "Dit kan Tom ook." hot smiley
MarcoV 10 september 2015 19:58
Zubeldia gaat wel lang mee, maar met Stephen Roche heeft hij net niet meer gekoerst hoor ...
Slimmerd 10 september 2015 20:02
Sjorsoll 10 september 2015 21:13
Hij doet het expres
Sjorsoll 10 september 2015 21:22
Wat doet een gokje op Dumoulin btw? Ik kan het niet vinden.
Meneer 60% 10 september 2015 21:26
Gaat Tom aanvallen op dit VDB-klimmetje. Moet hem beter liggen dan Aru.
Cecchini 10 september 2015 21:35
Dit is het tactisch brein achter de rode trui

Koen de Kort is koerskapitein. Het klinkt als de titel van een jongensboek en zo fier staat hij er ook bij. Acht minuten na zijn kopman Tom Dumoulin is De Kort aangekomen in Riaza, finishplaats van de 18e etappe in de Vuelta. De koerskapitein heeft de eerste kaap met succes gerond, nog twee te gaan.

Door: Bart Jungmann / Volkskrant

33 jaar is Koen de Kort. Al vroeg in zijn loopbaan heeft hij besloten zich ondergeschikt aan het teambelang te maken. De afgelopen jaren bestond zijn rol van regisseur in de voorbereiding van massasprints. Dat is hem, gezien de resultaten van Marcel Kittel en John Degenkolb, altijd goed afgegaan.

Nu geeft Koen de Kort tactisch leiding aan het behoud van de rode leiderstrui in de Ronde van Spanje. 'Dat is inderdaad een nieuwe dimensie. We hebben in de Ronde van Zwitserland ook al met Tom voor het klassement gereden. Maar dit is de eerste keer in een grote ronde. Maak je misschien maar één keer in je leven mee. Heel bijzonder dus.'

De Kort is 'diep onder de indruk' van de prestaties van zijn negen jaar jongere kopman, ook deze donderdag waarop de krappe marge van drie seconden in het klassement voor de eerste keer op het spel stond. 'Tom is zo'n sterke persoonlijkheid.'


Tom Dumoulin. Hij houdt stand in de Vuelta.

En dan heeft hij nog niet eens gezien hoe manmoedig Dumoulin stand hield in de finale. 'Ik ben zolang mogelijk mee gegaan, maar op een gegeven moment is het op.'

Op 19 kilometer voor het einde en zes kilometer voor de top van de Puerto de la Quesera deed de Italiaan Fabio Aru voor het eerst een poging het sprongetje in tijdwinst te maken. Hij demarreerde uit volle kracht, maar Dumoulin betaalde hem met gelijke munt terug.

De Kort: 'Daarvoor had Tom al aangegeven dat hij liever zelf in het achterwiel van Aru wilde zitten. Als hij dat zegt, gebeurt het ook. Leek me zelf ook een prima idee. Zijn wij als ploeg achter hem gaan rijden in plaats van andersom.'

Het deed pijn, zei Dumoulin, die demarrage van Aru. Natuurlijk deed het pijn, maar ook niet meer dan dat. 'Ik voelde dat ik goede benen had, eigenlijk al vanaf het begin. Ik ben nooit in de problemen geweest.'

Ook de daaropvolgende pogingen van de Italiaan hem te lossen, leidde tot niets. Bij elkaar opgeteld, sommige versnellingen werden met een bewuste hapering uitgevoerd, probeerde Aru het wel zes keer. Maar de nummers één en twee in het klassement reden als op een tandem naar boven.

Achter zijn eerste poging zat duidelijk de meeste kracht.' Daarna leek een zekere wanhoop zich meester te maken van Fabio Aru, terwijl hij zich juist sterker voelde. Dumoulin: 'Vier kilometer voor de streep, heb ik het zelf nog een keer geprobeerd. Aru liet even een gaatje vallen, maar ik kwam niet weg.'


Er wordt steeds gezegd dat Tom geen ploeg heeft. Wij laten zien dat dat wel zo is
— Koen de Kort
Met nog drie coureurs van een eerder ontsnapping vooruit maakte dat niet echt meer uit. Daarmee waren de bonificatieseconden in elk geval vergeven. Met respectievelijk tien, zes en vier seconden wordt de top-3 van de rituitslag beloond. Ook dat zou dus een van de komende dagen nog de beslissing kunnen brengen.

Zo zijn Aru en Dumoulin in een duel verwikkeld, waarin elk schot de beslissing kan brengen. Na afloop van de gewonnen tijdrit, woensdag in Burgos, brak de ploegleiding zich het hoofd over de aanpak daarvan. Her en der bevinden zich namelijk nog sluipschutters die de buit willen binnenhalen.

Donderdag was er , al vroeg in de beklimming van de enige col van betekenis, een aanval van Rodriguez. Hij zal niet de eerste zorg van Tom Dumoulin zijn, maar de Spanjaard blijft wel een factor in het spel. Gelukkig voor hem dichtten de ploeggenoten van Fabio Aru het gat. Op zijn ploeggenoten kan hij niet meer rekenen bij zo'n obstakel van de eerste categorie.

Koerskapitein De Kort verwacht dat de manschappen het vandaag wel tot de finale redden. ' Er wordt steeds gezegd dat Tom geen ploeg heeft. Wij laten zien dat dat wel zo is. Natuurlijk hebben we niemand die in het hooggebergte mee kan. Maar kijk eens naar hoe John Degenkolb zich hier binnenstebuiten keert om zolang mogelijk bij Tom te blijven. Dat zegt een hoop, hoor.'


Deze drie ritten kunnen we nog verwachten in de Ronde van Spanje


.
Rit 19

Het zal in deze etappe aankomen op de finish in Avila. Geïnspireerd door zijn brandende liefde voor de Italiaanse Sarah gaf Frank Vandenbroucke hier in 1999 een demonstratie van zijn kunnen. ’s Avonds had Vandenbroucke zijn eerste afspraakje met zijn aanstaande. Zowel Dumoulin als Aru kan in de felle klim in zijn voetsporen treden, fietsend.

Rit 20

Met vier bergen van de eerste categorie is dit op voorhand de sleutel naar de eindzege. Al na 10 kilometer gaat het omhoog naar 1.860 meter, het hoogste punt in de rit. Echt steil wordt het niet met een maximum van 6,6 procent op de eerste berg. 180 kilometer is de etappe lang en na de beklimming van de Puerta de Cotos volgt een scherpe afdaling naar Cercedilla.

Rit 21

Vorig jaar was het slotakkoord van de Vuelta uitgetekend in Santiago de Compostela. Bij het tachtigjarig bestaan keert de organisatie van de Ronde van Spanje terug naar hoofdstad Madrid. Zoals de Tour eindigt in een criterium door het centrum, zo doet de Vuelta dat ook met tien rondjes over een plaatselijk circuit in Madrid. Normaal gesproken massasprint, maar is het wel normaal gesproken?
Halve Belg 10 september 2015 21:51
Voor Aru is het te hopen dat Rodriguez een alles of niets poging doet zaterdag. Als hij op de voorlaatste klim gaat met Moreno kan Aru tegen Dumoulin zeggen "knap het maar op", en eventueel verderop bij hem wegrijden. Betwijfel of Aru zo durft te pokeren. Vandaag had hij er ook belang bij natuurlijk dat Rodriguez op achterstand bleef, zaterdag is het alles of niks.
Velodroom 10 september 2015 23:08
Niet normaal dit.

Dumoulin niet meer in de groene zone. Not normal, al vinden vele prikkers dit eigenlijk ook wel. Maar of ze hetzelfde bedoelen? grinning smiley

Van de toppers dus alleen Valverde en Moreno in de groene zone.

Quintana en Valverde doen beiden in de Vuelta 2015 een beetje beter dan in de TDF 2015.

Dumoulin Vuelta 2015 en Gesink TDF 2015 verschillen 17w met elkaar: 412w-395w=17w.

Is daarmee Dumoulin nu al BETER dan Gesink geheel los van de klassering?

Vayer vergelijkt de positie van Paula Radciffe met die van Dumoulin.
Wat hij daarmee precies bedoelt wordt misschien maandag duidelijk bij zijn balans van de Vuelta.

Het wordt tijd, dat Vayer zijn bouwwerk eens flink renoveert.
Spaak 10 september 2015 23:21
Reken maar dat Tom na afloop van deze Vuelta een stortvloed aan dopingvragen gaat krijgen.
Andere Peter 10 september 2015 23:26
Natuurlijk. De enige reden dat we hier nog geen discussies hebben gehad over zijn prestatiecurve is dat hij een Nederlander is. Als straks Bob Jungels hetzelfde doet dan is de geest wat sneller uit de fles.
Sjorsoll 10 september 2015 23:43
Daar noem je ook iemand. Maar inderdaad, dat zit er dik in. Zie Horner twee jaar terug. Maar goed daar noem ik ook iemand (van 41). Hopelijk valt het mee, ik durf voor niemand mijn hand in het vuur vuur te steken, alleen bij Dumoulin denk ik echt dat...cliché cliché.
Andere Peter 10 september 2015 23:51
Ik noem iemand die ook jong is, die een vergelijkbaar postuur heeft als Dumoulin en die ook eerst doorbreekt als tijdrijder, maar die toch wel minimale aanleg heeft voor bergop rijden.

De naam van Horner noemen lijkt mij tav prestatiecurve ter vergelijking in ieder geval zinloos ja.
Meneer 60% 10 september 2015 23:56
Leverde het eerste moment dat Wiggins zich bewees als ronderenner enorm veel dopingvragen op. Viel volgens mij wel mee. Dat lijkt me betere vergelijking.
Horner is wel ander verhaal door zijn verleden in meerdere dopingploegen.

En die getallen van Vayer... Onmogelijk dat je vanaf je luie stoel de wattages nauwkeurig uit kan rekenen. Windsnelheid, hoeveelheid slipstream, grofheid van t asfalt, precieze gewicht van n renner op t moment van klimmen... Weet je gewoon allemaal niet. Nep-wetenschap.

Dat Quintana en Valverde nu beter zouden zijn dan in de Tour, zegt genoeg. Onmogelijk. Of ze hebben de Tour schoon gereden en nu niet, maar dat lijkt me wel heel erg onlogisch.
Sjorsoll 10 september 2015 23:59
Sorry! Ik zag iemand anders voor me bij die naam, ik weet zijn (echte) naam nu even niet. Maar de Luxemburger... Ik heb niets gezegd.

Verder: we zijn het eens
Andere Peter 11 september 2015 00:07
Okee.

@alle anderen: zo kan het ook winking smiley
Sjorsoll 11 september 2015 00:10
Velodroom 11 september 2015 00:47
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leverde het eerste moment dat Wiggins zich bewees
> als ronderenner enorm veel dopingvragen op. Viel
> volgens mij wel mee. Dat lijkt me betere
> vergelijking.
> Horner is wel ander verhaal door zijn verleden in
> meerdere dopingploegen.
>
> En die getallen van Vayer... Onmogelijk dat je
> vanaf je luie stoel de wattages nauwkeurig uit kan
> rekenen. Windsnelheid, hoeveelheid slipstream,
> grofheid van t asfalt, precieze gewicht van n
> renner op t moment van klimmen... Weet je gewoon
> allemaal niet. Nep-wetenschap.
>
> Dat Quintana en Valverde nu beter zouden zijn dan
> in de Tour, zegt genoeg. Onmogelijk. Of ze hebben
> de Tour schoon gereden en nu niet, maar dat lijkt
> me wel heel erg onlogisch.

Je moet ook niet al te zéér naar de individuele wattages kijken maar naar de onderlinge verhoudingen en dan zie je dat ook onvolmaakte methoden wel degelijk vergelijkenderwijs zeggingskracht hebben.

In de statistiek is betrouwbaarheid natuurlijk niet hetzelfde als validiteit.
De voorspellingen in FIETS van de tijdrittijden van de toppers zaten er weliswaar behoorlijk naast (geen informatie actuele omstandigheden), maar niet bij de verschillen tussen de rijders onderling, omdat bij allen dezelfde methode was aangehouden. Dat werkt dus wel.

Daarom stelde ik ook n.a.v. Vayer de intrigerende vraag of Dumoulin nu ook al daadwerkelijk beter is dan Gesink in de TDF.
Waar blijven de reacties? smiling smiley

De vergelijking Vuelta/TDF bij Quintana en Valverde is ook maar een rekenspel.
Het gaat over het gemiddelde van een paar apart geselecteerde waarden bij een gemiddelde klimduur van 28 minuten versus ???
In de statistiek zo te werk gaan is een crime. Dus als beiden redelijk normaal gepresteerd hebben kan er van alles uit zo'n vergelijking rollen.

PS
Vetooo, die het meeste van allen klimtijden analyseert, publiceert ook heel veel vergelijkingen van theoretisch en praktisch (powermeter) gemeten vermogenswaarden.
En dat ziet er toch prima uit. Dus een nep-wetenschap zou ik het niet meer willen noemen.

Doperen kan natuurlijk op elk niveau, maar tot nu toe zijn er meer dan 50 (VIJFTIG) renners geweest, die het vermogensniveau (410w bij 70kg) gehaald hebben.
Daar zijn uiteraard een flink aantal bewezen dopers bij. Maar ook schone rijders.
Sjorsoll 11 september 2015 00:47
Maar even, die relativering: NOTNORMAL--> NOTNORMAL safe. Haha, wtf. Hanteer dan andere definities.
Carlos Danger 11 september 2015 01:49
Dumoulin gaat vandaag zijn rode trui veiligstellen.
PVW 11 september 2015 06:12
Als ik het me goed herinner werd wiggins, en met name zijn ploeg,toen juist wel erg gewantrouwd. Als ploeg ineens iedereen naar huis rijden en dat het hele jaar door.
Meneer 60% 11 september 2015 07:48
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
.
>
> Je moet ook niet al te zéér naar de individuele
> wattages kijken maar naar de onderlinge
> verhoudingen en dan zie je dat ook onvolmaakte
> methoden wel degelijk vergelijkenderwijs
> zeggingskracht hebben.
>
> In de statistiek is betrouwbaarheid natuurlijk
> niet hetzelfde als validiteit.
> De voorspellingen in FIETS van de tijdrittijden
> van de toppers zaten er weliswaar behoorlijk naast
> (geen informatie actuele omstandigheden), maar
> niet bij de verschillen tussen de rijders
> onderling, omdat bij allen dezelfde methode was
> aangehouden. Dat werkt dus wel.
>
> Daarom stelde ik ook n.a.v. Vayer de intrigerende
> vraag of Dumoulin nu ook al daadwerkelijk beter is
> dan Gesink in de TDF.
> Waar blijven de reacties? smiling smiley

Als je niet individueel moet kijken, kan je dus ook niet zeggen dat liefst vier rijders in categorie 'not normal' zitten. Voor hetzelfde geld zit ie er overall 10watt naast.

En misschien is Tom wel drie kilo lichter op dit moment dan hij in zijn berekening dacht. Kan makkelijk. Scheelt toch kleine 5 procent.

Daarnaast is het sowieso pertinente onzin om zo simpel naar prestaties te kijken en te zeggen: hard fietsen is verdacht, minder hard fietsen niet. En dan zelf willekeurig grenzen te kiezen. Het lijkt door het gebruik van wattages wetenschappelijk, maar het is hetzelfde als zeggen "Elke marathon onder de 2:06 is niet normaal, daarboven wel." De beste schone loper is dus degene die 2:06:01 loopt.
Curzio 11 september 2015 08:20
Ja, Dumoulin is daadwerkelijk beter dan Gesink in de Tour, lijkt me niet zo'n moeilijke vraag.
JvR 11 september 2015 09:03
Astana controleert alles, Mezgec en Degenkolb trekken de sprint aan voor Dumoulin en zo pakt hij nog 5+10 seconde op Aru.
ton duk 11 september 2015 09:21
Ik teken in voor JvR's scenario smiling smiley
gr
Arsimo 11 september 2015 09:29
Om tot het eind in het rood te kunnen rijden moet Tom Dumoulin niet te veel in het rood hoeven rijden.
Curzio 11 september 2015 09:33
Het tactisch brein is natuurlijk Dumoulin zelf, die gewoon op het wiel van Aru besluit te koersen.
De andere Giant-mannen mogen zich lekker belangrijk voelen, maar om Koen de Kort het tactisch brein achter de rode trui te noemen is echt de grootst mogelijke onzin.
Zoals al de stukjes die Checchini hier plaatst van Jungmann uitblinken in onbenulligheid.
Andere Peter 11 september 2015 09:50
Eerst zien. De Tour is de Vuelta niet. Als er nu iets is wat wordt bewezen door zowel Gesink als Dumoulin, dan is dat dat het niet een kwestie is van prestatiecurvetjes doortrekken en daar voorspellingen mee doen.
Slimmerd 11 september 2015 09:54
DNS Tjallingii

Zoals hij zelf zegt even twee dagen extra rust om daarna klaar te stomen voor WK TTT
MarcoV 11 september 2015 10:00
hmm, daar gaat het volgende stukje van Jungmann waarin hij de ervaren Tjallingii van de met Giant bevriende LJ ploeg het tactisch brein achter de trui van Dumoulin kon noemen :-(
JW 11 september 2015 10:03
Ik weet niet wat "het taktisch brein" vandaag de Giantploeg opdraagt.
Maar als ik zelf mocht meebeslissen zou ik in elk geval niet al te veel willen inzetten op een aankomst met de groep favorieten, om Tom aan de door velen al zeker geachte boni-winst te helpen.
Hoe mooi ook zo'n scenario, het kan ook misgaan in zo'n finale !!

Als Tom seconden zou winnen op Aru, vergroot dat zijn kansen natuurlijk. Maar wat blijft is dat hij daarmee, met de rit van zaterdag nog te rijden, nog steeds niet veilig is....
Als de schamele voorsprong van drie seconden echter zou wijzigen in een paar seconden achterstand wordt het bijna onmogelijk dat nog goed te maken in de resterende ritten !

Het veiligste scenario lijkt me daarom eerder dat een groep vluchters ook vandaag met de dagzege - en de boni's - aan de haal gaat.
Dan nòg kan Tom, als hij opnieuw goede benen heeft, in Avila proberen een paar seconden te winnen.

De Giantploeg moet de vluchters dan ook maar liever laten rijden vandaag, en zich zeker niet inspannen zo'n groep terug te halen !
Als ze tot het einde een paar mannen bij Dumoulin kunnen houden, die hem nog van dienst kunnen zijn als dat onverhoopt nodig zou zijn, doen ze hun werk m.i. prima !
Arsimo 11 september 2015 10:06
Is er al iets bekend over de ploegsamenstellingen op WK TTT trouwens? Lijkt me o.a. toch sterk als Dumoulin meedoet met Giant zo tussen de Vuelta en de individuele tijdrit. Het zal al lastig genoeg voor hem worden om voldoende aandacht en tijd te vinden voor de voorbereiding op zijn eigen WK tijdrit.
Arsimo 11 september 2015 10:08
Mee eens.

En als een groep weg is voor de ritzege zullen ook veel minder renners uit de favorietengroep geneigd zijn de aanval te kiezen waar Aru eventueel zou kunnen profiteren.
Slimmerd 11 september 2015 10:09
Van beide ploegen niet bekend nog volgens mij, mbt Giant zou ik Dumoulin ook even passeren idd. Ze doen toch niet mee voor de plakken en een paar dagen later is een andere belangrijke afspraak.
LottoNL kan wel een fraaie ploeg neerzetten denk met Tjallingii, Gesink, Kelderman, Van Emden, Vanmarcke en Keizer?!
Curzio 11 september 2015 10:24
Dat doe ik ook niet. Ik schat het presteren van Dumoulin in de Vuelta 2015 hoger dan het presteren van Gesink in de Tour 2015.
Het is verder een beetje een onzinnige vraag (voorl omdat je blijkbaar niet naar klasseringen mag kijken), maar daar kan ik ook niks aan doen.
Curzio 11 september 2015 10:27
Misschien zelfs Degenkolb meesturen in een ontsnapping. Haalt de druk helemaal weg bij de ploeg.
Arsimo 11 september 2015 10:31
Nadeel daarvan alleen is de rest van die kopgroep minder gemotiveerd zal zijn om alles te geven, wetende dat als ze het halen op de streep zo goed als geklopt zullen zijn. (of ze moeten er op vertrouwen Degenkolb onderweg te lossen)
Eindhovuh 11 september 2015 10:33
Exact. 4 seconde winnen verhoogd amper de winstkansen. Risico op paar seconde verlies is erger.
Inigo 11 september 2015 10:39
Voorspelling: Tom doet een VDBtje en wint de Vuelta
Inigo 11 september 2015 10:46
Overigens gaat Tjalingii niet meer van start omdat hij gaat pieken op het WK Ploegentijdrit. Hilarisch.
Meneer 60% 11 september 2015 11:03
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, Dumoulin is daadwerkelijk beter dan Gesink in
> de Tour, lijkt me niet zo'n moeilijke vraag.

Op de lange klimmen was Gesink in de Tour gemiddeld iets beter dan Dumoulin hier, schat ik in. Zesde in de Tour, achter de vijf beste ronderenners van de laatste jaren, schat ik hoger in dan een vergelijkbare plek (in de lange klimmen) in een minder sterk en minder fris veld. Maar Tom staat nu vooral in het rood dankzij de tijdrit en twee kortere klimmen. Maar die lange tijdrit zat niet in de Tour, en de korte klimmen in de Tour waren toch anders. Dus: het ligt aan het parcours wie de strijd tussen Gesink in Tour-vorm en Dumoulin in Vuelta-vorm had gewonnen. Maar, gemiddeld genomen, zeg ik Dumoulin.
Eddy Veen 11 september 2015 11:03
Tjallingii zou Dumoulin toch gaan helpen?
Fashionisto 11 september 2015 11:25
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voorspelling: Tom doet een VDBtje en wint de
> Vuelta

Dat zou straf zijn: zelfs VDB heeft nooit zo'n VDB'tje afgeleverd.
Rudy t. 11 september 2015 11:25
Ronduit gênant hoe bepaalde renners zich presenteren als belangrijkste factor in het succes. Was na Parijs Roubaix ook al. Nog genanter is dat bepaalde media daarin meegaan.
Rudy t. 11 september 2015 11:44
AK 11 september 2015 11:47
Danny Nelissen geeft blijkbaar commentaar bij de NOS vandaag.
[mobile.twitter.com]

Benieuwd wie hij vervangt, iig de NOS maar eens proberen vandaag.
ton duk 11 september 2015 11:48
Schat het eerder andersom in, Rudy T..........
Het lijkt mij dat K de Kort goed weet wat ie wel en niet kan en wat zijn rol is in de Giantploeg...
Dat zowel in P-R en nu in de Vuelta hij een bepaalde waarde heeft, staat voor mij buiten discussie

gr

ps: Tot aan de aanvallen van Aru ,zat Giant er met 4 man...redelijk zou ik zeggen
Brieske 11 september 2015 11:50
Jammer dat Joris van de Berg/Lobee niet meer kansen krijgt bij de NOS.

Groet
AK 11 september 2015 11:53
Ik hoop ook ipv Ducrot, maar dat zal wel niet.
Curzio 11 september 2015 12:01
Denk dat goeie klimmers het best kunnen proberen met Degenkolb erbij. Zubeldia rijdt ook met Roche naar de streep, wat dat betreft schatten renners hun eigen kansen toch vaak vrij optimistisch in is mijn gevoel.
Sub Culture 11 september 2015 12:05
Krijg krop in mijn keel als ik aan Avila denk. #VDB #GOD #GeblondeerdHaar #Held #KankerveelDoping
Bromertà 11 september 2015 12:05
Vetooo maakt geen geheim van zijn meetmethode. Hij laat precies zien welke meetgegevens hij gebruikt. Regelmatig wijken zijn gegevens (lengte en hoogtemeters) af van de door de Vuelta-organisatie gepubliceerde bergprofielen; hij maakt gebruik van google-map/earth/gps-systemen. Vayer geeft nooit een inkijk in zijn cijferwerk; zo kan er met recht erg getwijfeld worden aan de wattages die hij bij etappe 7 laat optekenen, je weet wel, die rit die Lindeman zo fraai won. De top van het klassementsveld scoort daar 434 w. Niet een renner maar een stuk 5, 6, 7, inclusief "onze" Tom. Vetooo heeft over deze slotklim geen gegevens, ik evenmin, want geen begin van de klim gezien van de achtervolgende groep. Verder komen de cijfers bij Vetooo structureel lager uit dan bij Vayer. Bovendien vergelijkt Vetooo inderdaad altijd zoveel als mogelijk met de werkelijk door een vermogensmeter (SRM, Strava of andere bronnen) bekende waarden om de foutmarges tussen "schatting" en realiteit te tonen.
El Chaba 11 september 2015 12:19
Bromertà 11 september 2015 12:22
Dumoulin moet zo veel mogelijk op zeker spelen. In 99,9% van de gevallen is dat in het wiel van Aru blijven zitten. Maar, mocht het zo zijn dat op de kasseienstrook Degenkolb, dan met Tom in zijn wiel, tijd kunnen rapen dan moeten ze dat zeker niet laten, met of zonder boni in het vooruitzicht. Tom kan beter niet zelf gaan, want teveel energieverlies voor te weinig tijdsverschil. Die krachten zal ie morgen hard nodig hebben.

Zo spannend is wielrennen nog nooit geweest.
Velodroom 11 september 2015 12:43
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar even, die relativering: NOTNORMAL-->
> NOTNORMAL safe. Haha, wtf. Hanteer dan andere
> definities.

Vayer gebruikt juist als geen ander definities:

- tot 410w is menselijk bereik;
- van 410w tot 430w is niet normaal (hierbij ook Boogerd en Gesink ooit); eerder sprak hij van suspect/verdacht;
- van 430w tot 450w is miraculeus;
- vanaf 450w is mutant (buitenaards, bionisch, verzin maar wat).

Dit alles voor een renner van 70kg met een renfiets etc. van 8 kg en een klimduur van minimaal 30 minuten.
En dan in feite ook nog van een klim aan het einde van een etappe, voorafgegaan door een aantal bergen (een heuse bergetappe).
Of al deze voorwaarden ook altijd exact zijn meegewogen weet ik niet, maar voor het algemene beeld is dat ook veel minder belangrijk.

Waar AV nu mee schermt is zijn hoge succesquote: zie hieronder hoeveel renners van elke categorie ook formeel van doping beschuldigd zijn.
Ga maar na: 3/3 in de hoogste categorie = 100%; dan 12/15 = 80% en tenslotte 15/30= 50% los ervan of de cijfers in deze categorie exact kloppen.

Dus het algemene beeld is zo gek nog niet, maar net zoals in de statistiek veelal het geval is. Op individueel niveau kan alles heel anders liggen.
En zijn methode is, denk ik, rond 20 jaar oud en sindsdien niet meer aangepast. De evolutie van het wielrennen zit er niet in verwerkt.

Stel, dat je zegt dat een 100m onder 10 seconden (of veiliger 9,80s) volkomen schoon niet kan, dan loop je ineens tegen een merkwaardig fenomeen aan.
Hoe verklaar je dan de hausse van tijden anno 2015 net onder de 10 seconden in verhouding tot het zogenaamde dopingtijdperk in de atletiek?
Is dat een volgende "dopinggolf" of juist gewoon een natuurlijke evolutionaire lijn, die zich langzaam maar gestadig voortzet?

Dit is volgens mij de situatie, waarin het ronde wielrennen zich bevindt. Vayer is dus degene, die 10s zegt. Wat zegt U?
Slimmerd 11 september 2015 12:47
Quote
Tom Dumoulin
"Primary objective is to hold on to my GC position. Today's finish suits me well and I'll explore opportunities."

Mooie quote, aanvallend durven koersen als de mogelijkheden daar zijn.
Velodroom 11 september 2015 12:57
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vetooo maakt geen geheim van zijn meetmethode. Hij
> laat precies zien welke meetgegevens hij gebruikt.
> Regelmatig wijken zijn gegevens (lengte en
> hoogtemeters) af van de door de Vuelta-organisatie
> gepubliceerde bergprofielen; hij maakt gebruik van
> google-map/earth/gps-systemen. Vayer geeft nooit
> een inkijk in zijn cijferwerk; zo kan er met recht
> erg getwijfeld worden aan de wattages die hij bij
> etappe 7 laat optekenen, je weet wel, die rit die
> Lindeman zo fraai won. De top van het
> klassementsveld scoort daar 434 w. Niet een renner
> maar een stuk 5, 6, 7, inclusief "onze" Tom.
> Vetooo heeft over deze slotklim geen gegevens, ik
> evenmin, want geen begin van de klim gezien van de
> achtervolgende groep. Verder komen de cijfers bij
> Vetooo structureel lager uit dan bij Vayer.
> Bovendien vergelijkt Vetooo inderdaad altijd
> zoveel als mogelijk met de werkelijk door een
> vermogensmeter (SRM, Strava of andere bronnen)
> bekende waarden om de foutmarges tussen
> "schatting" en realiteit te tonen.

Netjes beschreven. Vayer geeft echter wel een inkijk in zijn methode al moet je daar wel naar zoeken.
Vayer doet volgens mij ook meer veldwerk dan Vetooo, vandaar dat de man in samenwerking met Portoleau zogenaamde radars opzet en ook ter plekke is.
Vayer is wel erg starrig in zijn opvattingen, een lenige geest zie ik niet zo bij hem.
Hij doet me denken aan mijn Opa, die altijd zei: "Op de moan komme ze nooit". Een jaar later na zijn dood meldde Henk Terlingen, dat ze op de maan waren geland.

Dus de waarheid ligt wel weer in het midden, Broeder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 13:15 door Velodroom.
El Chaba 11 september 2015 13:00
Ik zeg dat dat wattagegeneuzel best interessant kan zijn totdat je er conclusies van wel of geen doping aan gaat verbinden. Dan ben je dus niet wetenschappelijk meer bezig.
Eddy Veen 11 september 2015 13:11
Zou het kunnen zijn dat Dumoulin nu optimaal kan gaan profiteren van zijn dubbele hoogtestage? Weet iemand op welk moment het effect maximaal is?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 13:11 door Eddy Veen.
Spaak 11 september 2015 13:16
Ik weet wel dat Dumoulin voorafgaand aan de Vuelta vertelde at hij zijn piek in de derde week had gelegd.
Blueprint 11 september 2015 13:18
Heerlijk dat Nederlanders zoiets clean kunnen, terwijl buitenlanders daar doping voor nodig hebben winking smiley
Slimmerd 11 september 2015 13:18
Was dat meer bedoeld als in de derde week wil ik me echt een paar keer testen, want mijn piek moet ik in Richmond hebben?!
Al zou dat nu wel iets af kunnen vlakken wegens de hoogvorm gedurende de gehele Vuelta, hij gaat toch niet serieus nog verbeteren?
Slimmerd 11 september 2015 13:21
Eerste kopgroep van de dag is er één van 24 renners, namen nog niet bekend.
Voorsprong pas 15''
Olano 11 september 2015 13:21
Is dat niet alleen op Radio1 dan?
Rudy t. 11 september 2015 13:22
Zou de secret pro ook weer meedoen?
Vittal 11 september 2015 13:22
Kopgroep van 24:

ARROYO DURAN D. 41CJR+00:30:04
MONFORT M. 116LTS+00:55:28
BOUET M. 72EQS+00:59:26
OLIVEIRA N. 107LAM+01:01:30
MACHADO T. 185KAT+01:26:04
COPPEL J. 93IAM+01:36:57
VORGANOV E. 189KAT+01:38:16
VILELA R. 49CJR+01:49:51
VAN DER SANDE T. 118LTS+01:53:17
AMADOR BIKKAZAKOVA A. 122MOV+01:53:23
LEMOINE C. 54COF+02:16:32
DUQUE L. 63COL+02:18:55
DUARTE AREVALO F. 62COL+02:27:00
MOINARD A. 36BMC+02:35:45
BERHANE N. 131MTN+02:36:18
KING B. 155TCG+02:36:43
VENTOSO ALBERTI F. 128MOV+02:45:20
VALENCIA GONZALES J. 69COL+02:47:48
KNEES C. 5SKY+02:55:41
IRIZAR ARRANBURU M. 212TFR+02:57:41
BRUTT P. 204TCS+03:13:04
DELAGE M. 83FDJ+03:19:50
GOUGEARD A. 14ALM+03:27:04
JW 11 september 2015 13:25
Lekker laten rijden winking smiley
Spaak 11 september 2015 13:25
Mooi kopgroepje voor Giant, helaas geen Nederlanders...
predator 11 september 2015 13:26
Fashionisto Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inigo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Voorspelling: Tom doet een VDBtje en wint de
> > Vuelta
>
> Dat zou straf zijn: zelfs VDB heeft nooit zo'n
> VDB'tje afgeleverd.

Want?????
Slimmerd 11 september 2015 13:27
Colombia: (3) Duque, Valencia en Duarte
Caja Rujal: (2) Arroyo en Vilela
Lotto Soudal: (2) Monfort en Van der Sande
Katusha: (2) Machado en Vorganov
Movistar: (2) Amador en Ventoso
Cofidis: Lemoine
IAM: Coppel
Etixx: Bouet
Lampre: Oliveira
BMC: Moinard
MTN: Berhane
Cannondale: King
Sky: Knees
Trek: Irizar
Tinkoff: Brutt
AG2R: Gougeard
FDJ: Delage
Europcar: Engoulvent



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 13:29 door Slimmerd.
Slimmerd 11 september 2015 13:27
Nog even afwachten wie die 24e renner is dan winking smiley
Slimmerd 11 september 2015 13:28
Is bekend: 3e man van Colombia met Duarte

Oh nee, hier ontbreekt Engoulvent nog



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 13:30 door Slimmerd.
ton duk 11 september 2015 13:29
Mooi , Giant en TLJ blijven gegroepeerd rond kopman Dumoulin !
gr
Velodroom 11 september 2015 13:35
(snelle) Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou het kunnen zijn dat Dumoulin nu optimaal kan
> gaan profiteren van zijn dubbele hoogtestage? Weet
> iemand op welk moment het effect maximaal is?

Je valt met je neus in een gigantische boterberg.

Op bladzijde 202 lees ik in het hoofdstuk De invloed van hoogtestage, dat jouw snelheid (er wordt immers gesproken over snelle Eddy smiling smiley en niet Jelle) in een vlakke tijdrit stijgt van 40,41km/h tot 40,70km/h, dus een toename met 0,7%. Op de L'Alpe d'Huez van 15,58km/h tot 15,93km/h, dus met 2,2%.

Dit zal een optimaal effect zijn en dat effect duurt ook niet zo heel lang en zeker niet maximaal tot het einde van de Vuelta.
Quintana heeft uiteraard een blijvend voordeel omdat hij op hoogte is geboren en optimaal aan de hoogte is aangepast.

Over Dumoulin wordt niet gerept, maar dat zal in dezelfde lijn zitten.
Edoch, de onderlinge verhoudingen spelen altijd een rol, niet alleen wat een individu doet.
Slimmerd 11 september 2015 13:35
3'00 voorsprong voor de 24 inmiddels.
Slimmerd 11 september 2015 13:36
Arroyo de best geplaatste op een halfuur, dus de voorsprong mag gestaag verder oplopen. 5'20 inmiddels.
Eddy Veen 11 september 2015 13:45
Het eerste snap ik niet helemaal, maar de uitleg daarna is helder. Bedankt daarvoor.
Snorfietser 11 september 2015 13:46
Gezien de aanval die hij gisteren zelf deed op Aru verwacht ik dat eigenlijk wel. Met het oog op de tussensprint van morgen zou het fijn zijn als hij nog een paar seconden kan pakken.
Velodroom 11 september 2015 13:53
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was dat meer bedoeld als in de derde week wil ik
> me echt een paar keer testen, want mijn piek moet
> ik in Richmond hebben?!
> Al zou dat nu wel iets af kunnen vlakken wegens de
> hoogvorm gedurende de gehele Vuelta, hij gaat toch
> niet serieus nog verbeteren?

Ik ontken niet dat deze prik soms iets weg heeft van een hoogmis, maar ik zie al een paar keer het gebruik van het woord hoogvorm.
Is dit nu iets vlaams of een germanisme? In het duits spreken we immers van Hochform?
merijntje mortirolo 11 september 2015 13:54
HUP Berhane!

(Niet omdattie (relatief, mun stiefdochter is donkerder, ik ben dan weer wat lichter) zwart is hè, positieve discriminatie doen 'we' niet aan, maar omdattut een (tijdelijke) TMM'er is).

Tosh kloppen wordt natuurlijk lastig, maar het moet kunnen...
Velodroom 11 september 2015 14:01
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het eerste snap ik niet helemaal, maar de uitleg
> daarna is helder. Bedankt daarvoor.

Dat van snelle Eddy komt continu terug in het boek Het Geheim van Wielrennen, dat onlangs uitkwam.
Deze standaard hypothetische renner met de naam snelle Eddy, met een knipoog naar de Kannibaal (Eddy Merckx), wordt steeds als voorbeeld genomen om allerlei invloedsfactoren inzichtelijk te kunnen maken.
Velodroom 11 september 2015 14:04
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heerlijk dat Nederlanders zoiets clean kunnen,
> terwijl buitenlanders daar doping voor nodig
> hebben winking smiley

Zoals: wir deutsche mache keine Grappe, wir mache Auto's. Gell. grinning smiley
AlejandroV 11 september 2015 14:04
Peloton inmiddels op 10:20 min van de koplopers...
Slimmerd 11 september 2015 14:06
Slimmerd 11 september 2015 14:21
Ik snap die reacties van laten rijden niet helemaal, het maakt voor Aru en Rodriguez (vooral Aru natuurlijk) niet heel veel uit, want als Dumoulin zou kraken vandaag bij een aanval pakken ze de tijd toch wel. Die eventuele bonus qua bonificaties is dan niet zo heel belangrijk, zeker niet met een gat van 3''.

Kijken we trouwens deze ronde even terug, dan kunnen we ook zeggen dat Dumoulin juist eerste staat door die bonificatieseconden, dus het zou hem dan toch beter uitkomen er een paar extra te pakken?

Tot op heden behaalde boni's:
Chaves 20''
Dumoulin 20''
Rodriguez 15''
Valverde 12''
Aru 10''
Moreno 8''
Majka 6''
Slimmerd 11 september 2015 14:26
Arme Bart de Clercq trouwens, gister zo'n zijn best gedaan om wat te kunnen stijgen ging MTN dat verdedigen. Nu Arroyo vooruit, inmiddels 13'30 voorop, en wordt Bart zijn 14e stekkie bedreigd. Maar met Monfort en Van der Sande in de voorste groep, kan niemand hem helpen zijn 'mooie' positie te verdedigen.
Arsimo 11 september 2015 14:39
(ik herhaal mezelf, maar laat ik het nog een keertje in andere woorden doen. Iedereen mag het afschieten uiteraard)

Het gaat - mijn inziens dan - niet zozeer om het wegvallen van die boni's, al is dat meegenomen, maar door het meer "lamleggen" van de koers er achter.

Als er om de ritzege wordt gereden - en dus geen grote groep vooruit is - dan is de kans op een succesvolle ontsnapping door Aru groter. Bijvoorbeeld een ontsnapping van Aru met Valverde, Nieve en/of Chaves e.d. Hun belangen vallen dan samen (rit voor de een, klassement voor de ander) en zullen goed samenwerken.

Als er een groep vooruit is die het tot op de streep gaat redden dan zal Aru het alleen moet doen met ploegmaats en die enkele die nog voor verbetering van zijn eigen klassement wil rijden. Dat zijn er gewoon veel minder.

Als Aru alleen of met een enkele ploegmaar even weg zou komen dan kan Dumoulin het waarschijnlijk wel weer dicht krijgen en krijgt mogelijk ook nog wel (een beetje) hulp van iemand. Dumoulin in zijn eentje achter bijvoorbeeld een goed samenwerkend drietal als Aru, Valverde en Majka lijkt me een stuk gevaarlijker.

Dumoulin kan alleen Aru wel aan, ook morgen, maak ik me geen seconde ongerust over. Aru samen met een paar sterke anderen, dat is wel gevaarlijk. En een groep vooruit voor de zege maakt de kans daarop gewoon serieus kleiner. Naar mijn inzicht dan.
Slimmerd 11 september 2015 14:42
Met 13'30 lijkt het maximum bereikt van de voorsprong, inmiddels is dit al 10km dezelfde voorsprong.

Overigens een valpartij in peloton met Aru daarbij!
Eddy Veen 11 september 2015 14:43
Slimmerd 11 september 2015 14:44
Valpartij blijkbaar redelijk vooraan, want ook enkele Giant-renners lagen op de grond, ook Dumoulin daarbij.
Dumoulin weer terug in peloton, Aru langs de rondedokter.

Logischerwijs loopt de voorsprong nu wel weer op, we gaan naar de 14'00



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 14:47 door Slimmerd.
balea lac 11 september 2015 14:47
Wat is er leuk aan een 14e plek?
merijntje mortirolo 11 september 2015 14:48
Ik denk dat je de ironie mist.
Slimmerd 11 september 2015 14:49
Ik weet het wel zeker spinning smiley sticking its tongue out
Slimmerd 11 september 2015 14:53
De wonden van de valpartij worden nog altijd gelikt, Aru zou nu worden geholpen bij de doktersauto, Degenkolb en Puccio moeten nog terugkeren en de koplopers lopen uit tot 15'40
merijntje mortirolo 11 september 2015 14:58
Het is dat Degenkolb nog moet terugkeren, anders was Giant vast keihard op kop gaan beuken. tongue sticking out smiley
Cyclad 11 september 2015 14:59
Dumoulin is volgens zijn ploeg zelf niet gevallen, maar werd opgehouden door de valpartij. Niets aan de hand met Tom. Aru heeft zojuist voor de 2e keer de rondearts bezocht.
Blueprint 11 september 2015 15:01
Wel slim van Dumoulin om zijn ploegmaten Aru op die manier te laten uitschakelen.
Slimmerd 11 september 2015 15:03
Dat heeft De Kort toch weer goede bedacht !
Lion 11 september 2015 15:05
Valpartij veroorzaak door LTJ ongetwijfeld.
cyclingfreakske 11 september 2015 15:19
dat was dus de hulp van Zeeman... even voor Aru gaan liggen grinning smiley
Slimmerd 11 september 2015 15:20
Op 92km van de streep 15'30 voorsprong, Giant rijdt nu op kop van het peloton



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 15:20 door Slimmerd.
Slimmerd 11 september 2015 16:05
Nog 58km te gaan voor de koplopers, voorsprong nog altijd 15'10
Slimmerd 11 september 2015 16:16
Voorsprong mag weer verder oplopen, tis nu weer 15'50. Giant doet het duidelijk rustig aan op kop van het peloton.

Nog 47km
Blueprint 11 september 2015 16:21
De winnaar zit vooraan...
Slimmerd 11 september 2015 16:27
Machado is inmiddels al vertrokken uit de kopgroep en rijdt 30'' voor de andere uit.

Nog 42km
Slimmerd 11 september 2015 16:34
Irizar is er achteraan gesprongen en daarachter springen nu ook vele renners. Onder andere Brutt, Monfort, Lemoine, Ventoso, King springen vooruit
JW 11 september 2015 16:35
Het verschil blijft ongeveer gelijk, dus het op kop rijden is niet bijzonder vermoeiend.
Het heeft ook geen enkele zin om hard te rijden met zo'n achterstand.
En het is voor de ploeg van de leider natuurlijk mooi om op kop te rijden; dat is toch een ongekende weelde.

Toch spreken Wuyts en De Cauwer hun verbazing uit over het werk van Giant.
De renners kunnen volgens hen beter alle beschikbare energie bewaren voor de zware etappe van morgen.
Als ze geen kopwerk zouden doen zou volgens hen Lotto Soudal waarschijnlijk wel op kop gaan rijden om de belangen van Mario te beschermen.
Slimmerd 11 september 2015 16:39
Machado is nog altijd alleen vooruit, de achtervolgers (waar het onrustig blijft) rijden op 34'' en het peloton op 16'16.

Nog 33km
Iwan 11 september 2015 16:40
De vraag is natuurlijk hoeveel energie er nu geleverd wordt.
Daarbij je kan je nu sparen, maar als het morgen op de eerste berg los gaat, dan kan niemand van Giant mee, of je je vandaag hebt gespaard of niet.
Casa Lua 11 september 2015 16:47
Wat scheelt het 1 a 2 mannetjes die extra energie kwijt zijn op kop? En nog eens 2 of 3 renners die "te veel" voorin zitten?

Wat je als team extra aan energie kwijt raakt vandaag win je (mijn inziens) 3x terug aan mentale winst tov Astana/Aru.
"We zijn niet bang, sparen ons niet, en zijn een sterk team!" #spierballentonen

Gewoon in Avila leadout met Degenkolb & Mezgec dan TD wegsprinten en gat laten vallen door bijv de kort. Gewoon 10 sec winnen vandaag!
Slimmerd 11 september 2015 17:10
Gougeard komt als eerste boven op de laatste klim, nog 19km.

Monfort, Amador, Moinard en Machado volgen op 25'', daarachter nog alle andere 19 koplopers. Het peloton 'koerst' ergens op 18'02.
JW 11 september 2015 17:12
Heu, Movistar pakt nu plots de kop en geeft gas.
JW 11 september 2015 17:13
Ik kan me ook voorstellen dat het goed voor "het gevoel" is.
JW 11 september 2015 17:15
Degenkolb en Cradock nog steeds bij de leider.
Slimmerd 11 september 2015 17:28
1. Gougeard
2. Oliveira 40''
3. Monfort 44''
4. Amador
5. Machado
6. Moinard
7. Duarte 53''
8. Arroyo 1'03
9. Knees 1'17
10. Ventoso



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 17:32 door Slimmerd.
Erik S. 11 september 2015 17:34
Hoeveel moet de groep Dumoulin nog? weet ik of het zin heeft bij de WiFi te blijven.
Snorfietser 11 september 2015 17:35
8,5 km met de wind zeker de moeite waard.
Curzio 11 september 2015 17:38
Nelissen wil dat Astana waaiers trekt terwijl het met 80 km/uur naar beneden gaat met wind in de rug. confused smiley
Snorfietser 11 september 2015 17:39
Wel goed om te zien dat Dumoulin in deze relatief kleine groep nog 2 ploegmaten heeft.
Slimmerd 11 september 2015 17:41
Slimmerd 11 september 2015 17:44
25. Dumoulin 16'18
26. D. Moreno
27. Pozzovivo 16'21
28. Aru
29. Valverde 16'27
30. Jeandebosz



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 17:48 door Slimmerd.
Snorfietser 11 september 2015 17:45
Dumoulin pakt 2-3 seconden op Aru!
Slimmerd 11 september 2015 17:45
Andere allemaal in de groep bij Valverde

Kans op boni's laten liggen, wel sterk werk van Craddock aan het begin van de klim naar Avila



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 17:58 door Slimmerd.
asterisk 11 september 2015 17:46
Dumoulin soeverein! Aru gewoon uit het wiel gereden.
Nürburgring78 11 september 2015 17:47
Tom Dumoulin. Wat een baas!!!!!!
ikgeluk 11 september 2015 17:47
Vandaag kans op puntentrui en boni laten liggen door Giant?
Iwan 11 september 2015 17:48
Het zal toch niet gebeuren...
Slimmerd 11 september 2015 17:49
Puntentrui niet, daar heeft Valverde een kans voor laten liggen. Ondanks al dat aanvalswerk nog als 5e klassementsman over de streep.
Walnoot 11 september 2015 17:50
Zo, en nu heeft Lotto misschien toch echt geholpen. Ik heb in ieder geval het idee dat Aru harder over die steentjes was gegaan zonder de pijn van de valpartij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 17:50 door Walnoot.
Velodroom 11 september 2015 17:51
6 seconden. Goeddoeme. Het WR adem inhouden is 111 keer zo lang.
Kuiperberg 11 september 2015 17:55
Knap werk van Tommeke. Aru was ondanks de valpartij toch beter dan ik had verwacht. Het wordt morgen billenknijpen.
Nürburgring78 11 september 2015 18:03
Het is wel een enorm voordeel morgen dat de aankomst niet bergop is.

Het wordt voor ons in elk geval de spannendste wielerdag vh jaar.
cyclingfreakske 11 september 2015 18:05
en als het zondag nog een handvol seconden is.... het verzonnen protocol van de laatste dag en vieren onderweg, overboord gooien en volle bak oorlog tot op de meet !
pauldob 11 september 2015 18:10
Je bedoelt dat het een voordeel is voor Aru dat de finish niet bergop is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 18:11 door pauldob.
Bromertà 11 september 2015 18:12
Eikel van de dag is Pozzovivo, desondanks verdubbelt Dumoulin zijn voorsprong met majestueus machtsvertoon.
Carlos Danger 11 september 2015 18:16
Zonder Pozzo-fu%$ing-vivo was de voorsprong nu 10 sec.
Slimmerd 11 september 2015 18:24
DNF Courteille

Ging samen met Rossetto onderuit op de laatste klim op het moment dat Movistar serieus tempo begin te maken
Cyclad 11 september 2015 18:37
Pozzovivo doet wel wat Lotto-J nalaat: zijn landgenoot helpen. Niets mis mee.
Als Dumoulin echt beter is dan Aru dan bhoudt hij morgen zijn voorsprong. Is Aru daarentegen beter dan maken die 4 seconden die Pozzovivo wellicht heeft teruggefietst ook geen klap meer uit.
Curzio 11 september 2015 18:38
Welnee. Aru kwam uit zichzelf terug tot de huidige achterstand, Pozzovivo deed nog een paar metertjes kopwerk voor de buhne.

Daarbij maakt het wsch niet zoveel uit, morgen is het gewoon buigen of barsten. Als het barsten wordt dan zullen die paar seconden denk ik niet zo relevant zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 18:40 door Curzio.
lodjan 11 september 2015 18:39
Pozzovivo heeft alle recht om mee te werken. Hij wil en kan nog ten koste van Meintjes in de top 10.
Clavan 11 september 2015 18:39
6 of 10 seconden maakt morgen echt niet uit. Astana gaat oorlog maken. En de VN grijpt in. Ik moet nodig ticket boeken.
Cecchini 11 september 2015 18:56
De wijze waarop Dumoulin weer wegreed bij de kleppers, mag tot de definitieve conclusie leiden dat we hier te maken met The Next Big Thing in Cycling.
Velodroom 11 september 2015 19:04
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> De wijze waarop Dumoulin weer wegreed bij de
> kleppers, mag tot de definitieve conclusie leiden
> dat we hier te maken met The Next Big Thing in
> Cycling.

Deze opera is nog niet gedaan. Je kent toch wel de uitdrukking: 'It ain't over until the Fat lady has sung".
Was het niet LA, die dacht er onderuit te kunnen komen door te stellen, dat hij niet van Betsy had gezegd, dat ze te dik was?
Hetgeen hem op een schrobbering van Broeder kwam te staan. grinning smiley
Sjorsoll 11 september 2015 19:05
Goeie actie!

Stel nou dat Aru morgen exact zes seconden terugpakt... Wat gebeurt er dan?
Cyclad 11 september 2015 19:07
Als hij daarmee geen boni verwerft wint Dumoulin de ronde op basis van de cijfers achter de komma in de tijdrit.
El Mik 11 september 2015 19:19
Zonder Pozzovivo stond Dumoulin op minuten achterstand.

Remember Andorra..
Slimmerd 11 september 2015 19:19
Mogelijk handaflossing van LLSG en Aru, zou laatstgenoemde nog wel eens 10'' straf op kunnen leveren

Arsimo 11 september 2015 19:20
LLS schijnt op de steentjes Aru een koppelkoers-wissel te hebben gegeven. Het is erg lastig te zien op de videos, maar het lijkt er inderdaad wat op. Zie vanaf rond 4:07 op [www.youtube.com]

Er wordt op Twitter nu afgevraagd of dat geen 10 seconden straftijd gaat betekenen? Of de jury zich met die vraag bezig houdt weet ik niet (dat is wat er echt toe doet uiteraard)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 19:20 door Arsimo.
Slimmerd 11 september 2015 19:22
Tinuz 11 september 2015 19:25
Handje over spelen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 19:29 door Tinuz.
Cecchini 11 september 2015 19:27
Ik zeg ook nergens dat hij dit jaar de Vuelta wint, maar je moet blind zijn als je niet kunt zien, dat hij van excellente klasse is.
Slimmerd 11 september 2015 19:34
Quote
Oleg Tinkov
@tinkoff_saxo Go tomorrow and help @GiantAlpecin ! Let Tom win! Fuck Astana and Katyusha for their Martirollo attack

Tinkov gooit op Twitter ook weer eens een bommetje
Velodroom 11 september 2015 19:47
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zeg ook nergens dat hij dit jaar de Vuelta
> wint, maar je moet blind zijn als je niet kunt
> zien, dat hij van excellente klasse is.

Klopt. Maar the next Big Thing ben je natuurlijk niet zomaar. Zij, die echt the (next) Big Thing zijn of willen zijn, houden zich doorgaans niet bezig met sprokkelen.
Maar voordat je in je wiek schiet, ik vind net als iedereen ook, dat Tom Dumoulin een fantastisch renner is en een geweldige ontwikkeling doormaakt, maar the next Big Thing kan weliswaar als hij zijn niveau nog veel verder weet op te trekken, maar zover is het nog niet.

Zelf zeg je .. mag tot de conclusie leiden.

Met superlatieven moet je zuinig zijn.
Andere Peter 11 september 2015 22:17
Zo is het precies. Die grenswaarden en etiketten zijn uit de lucht gegrepen.
Andere Peter 11 september 2015 22:20
Duidelijk.

Je zinsnede:
Dumoulin is daadwerkelijk beter dan Gesink in de Tour
was ook te interpreteren alsof in de Tour slaat op zowel Gesink als Dumoulin. Zo las ik hem de eerste keer.
cyclingfreakske 11 september 2015 22:27
geen straf voor ARU (publicatie 20.43u)

ARU niet gestraft - wielerflits

nieuwste :
Update 21.15 uur – De jury heeft definitief besloten geen sanctie te geven aan Fabio Aru, aldus De Telegraaf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 22:29 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 11 september 2015 22:31
als ARU met een handvol seconden zou winnen, is het hek van de dam. dan is Dumoulin bestolen door de UCI Jury
JW 11 september 2015 22:36
Pffff...weer een dag...smoking smiley

De opmerking dat Dumoulin hier 10 sec boni heeft laten lopen (als de ploeg echt had gecontroleerd en het een aankomst van een grote groep was geweest) lijkt me niet erg zinvol.
Ten eerste denk ik niet dat Giant die vlucht had kunnen controleren.

En dan nog....
Aru vond ik, zijn val in aanmerking genomen, nog verbazend sterk.
Dat Dumoulin nog sterker was was niet helemaal verrassend, maar er hoeft maar iets mis te gaan en... Het risico op een paar seconden verlies is dan veel te groot.
Achterstand op Aru, hoe weinig ook, zou morgen vrijwel zeker niet meer goed te maken zijn !

Dat er nu 3 sec bij de voorsprong komen is mooi meegenomen. Zelfs etappewinst van Aru is nu onvoldoende mits Tom 3e wordt
.Hoe dan ook, nog steeds riant aan de leiding winking smiley
Velodroom 11 september 2015 23:39
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo is het precies. Die grenswaarden en etiketten zijn uit de lucht gegrepen.

Dit is wel erg stellig, maar zoals bekend, heeft AP immers geen weerman of weervrouw nodig om te weten waar de wind vandaan komt.

De autoren van het boek Het Geheim van Wielrennen hebben een poging gedaan om de (altijd arbitraire) grens van het menselijk vermogen te bepalen.
Zij komen tot een Anaeroob Drempel Vermogen (uur vol te houden vermogen in w/kg zonder opbouw van melkzuur) van circa 6,4w/kg.
Ze tonen aan, dat dit cijfer langs de biochemische lat ook klopt, omdat de optelsom van de vier hierbij betrokken energiesystemen (motoren) ook op 6,4w/kg uitkomt.

Toegepast op de beste tijden van de alpe d'huez (nog steeds geen vol uur), dan zie je dat dit cijfer prima te hanteren is.

Alle kennis is beperkt houdbaar, maar dat de mens bij de huidige uitvoering van de sport wielrennen heel dicht bij de grens zit is evident.
Dat er zeker bij (de onbehouwen, soms erg vileine) Vayer soms heel wat te betwisten valt is duidelijk.

Vayer moet zijn bouwwerk renoveren en niet als een niet wijze ouderling blijven volharden in wat hij ooit als voor de waarheid hield.
Andere Peter 11 september 2015 23:58
Terecht geef je met beperkt houdbaar aan dat er ontwikkeling is.

Die grenzen van 410/430/450 hadden net zo goed 411/431/451 kunnen zijn. Of pakweg 408/427/455. Die bepaling is een dikke natte vinger in de lucht. Je hoeft inderdaad geen weervrouw te zijn om iemand met zijn vinger omhoog te zien staan. Je noemt het zelf ook arbitrair. Dat is in mijn ogen exact hetzelfde als wat ik zeg. Iets andere benamingen op de etiketjes zou ook kunnen en de grenzen bv leggen op 420 en 440. Spielerei.

Precies dat zegt El Chaba ook. Er kan nog zoveel wetenschappelijke, semi-wetenschappelijke en/of pseudo-wetenschappelijke onderbouwing zijn voor de wattage-berekeningen (met inachtname van de vele factoren die daar steevast niet in zitten of geschat worden), de indeling in dopingbeschuldigingen is enkel effectbejag. Niks meer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2015 23:59 door Andere Peter.
Velodroom 12 september 2015 01:16
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Terecht geef je met beperkt houdbaar aan dat er ontwikkeling is.

Ontwikkeling in de mening van AP over deze materie is sinds jaar en dag niet te bespeuren. AP is wel erg betrouwbaar.
Andere Peter 12 september 2015 17:09
Mijn mening ontwikkelt zich wel degelijk. Vooral ook omdat mijn mening er vaak naast zit. Het feit dat die indelinkjes uit de lucht gegrepen zijn staat zo vast als maar kan. Da's geen mening hoor.
Velodroom 12 september 2015 18:02
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn mening ontwikkelt zich wel degelijk. Vooral
> ook omdat mijn mening er vaak naast zit. Het feit
> dat die indelinkjes uit de lucht gegrepen zijn
> staat zo vast als maar kan. Da's geen mening hoor.

Je bedoelt met de Franse slag? smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen