Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 20

Gepost door El Chaba 
El Chaba 11 september 2015 23:05
Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 20
El Chaba 11 september 2015 23:05


Vuelta a España 2015 (2.UWT), etappe 20: San Lorenzo de El Escorial - Cercedilla (175,8 km)

Tweede van de vier finales overleefd en zelfs iets meer. Morgen de derde en de zwaarste. En wie weet morgenochtend nog een tijdstraf voor Aru als de jury zich opnieuw gaat beraden omdat er nieuwe beelden zijn opgedoken.

Kaartje:





Profiel:





Beklimmingen:

Cat. 1: Puerto de Navacerrada (9,4 km à 6,6%, max. 11,25%)
Cat. 1: Puerto de la Morcuera (11,5 km à 5,4%, max. 8,5%)
Cat. 1: Puerto de la Morcuera (10,4 km à 6,6%, max. 9,5%)
Cat. 1: Puerto de Cotos (11,0 km à 5,3%, max. 8,5%)


Profiel laatste 5 km:







Knappe zege van hardrijder Alexis Gougeard.

Top 10 AK na etappe 19:

1. DUMOULIN Tom TGA 78:20:51
2. ARU Fabio AST 00:00:06
3. RODRIGUEZ OLIVER Joaquin KAT 00:01:24
4. MAJKA Rafal TCS 00:02:31
5. QUINTANA ROJAS Nairo Alexander MOV 00:03:02
6. VALVERDE BELMONTE Alejandro MOV 00:03:24
7. CHAVES RUBIO Johan Esteban OGE 00:03:39
8. MORENO FERNANDEZ Daniel KAT 00:03:46
9. NIEVE ITURALDE Mikel SKY 00:04:19
10. MEINTJES Louis MTN 00:07:00

Start: 12.47 uur.
Finish: rond 17.45
JW 11 september 2015 23:23
Ik kan me nog wel herinneren dat Rabo een keer door zo'n manoeuvre van LL werd bestraft. Hij is er wel handig in.

Los daarvan zou ik het jammer vinden als de Vuelta op deze manier zou worden beslist
(maar morgenavond denk ik dar misschien wel anders over winking smiley )
El Chaba 11 september 2015 23:28
Ik niet hoor, regels zijn regels en die gelden ook voor Aru.
Vortax 11 september 2015 23:29
Morgen tegenwind op de slotklim.
Cecchini 11 september 2015 23:30
Als je Aru nou eens in dezelfde tijd zet als het groepje Valverde. Dat lijkt me toch voldoende straf.
Andere Peter 11 september 2015 23:48
Dat voelt wel goed in dit geval, maar dan ga je schipperen. Dan wordt de straf afhankelijk van dat gaatje. Hier moet gewoon een vaste tijdstraf voor zijn, die altijd opgaat in alle rittenkoersen.
Pyama 11 september 2015 23:57
Ik kan me recent nog wel meer handaflossingen herinneren die onbestraft zijn gebleven. In de Giro toch nog!
Walnoot 12 september 2015 00:06
Wie nog wat wil zal op de een na laatste klim moeten gaan. Ik voorspel dat niemand dat durft, en dat Poljanski voor Majka, de lafste man is koers (waar is die knaap uit de Tour van vorig jaar?) alles bij elkaar houdt op de slotklim. Iemand nog een idee voor een ander middagvullend programma morgen?
Andere Peter 12 september 2015 00:06
Dat bedoel ik juist. Dat is marchanderen. Het situatie-afhankelijk maken. Dat moet je uitsluiten door een vaste strafmaat op te leggen. Wat die strafmaat (in tijd) moet zijn maakt mij niet zoveel uit. Als het maar altijd dezelfde straf is.

De jury hoeft dan nog alleen maar te bepalen of er sprake is van een bewezen handaflossing. Voor de strafmaat pakken ze het boekje erbij. Oplopende straf bij herhaling. Three strikes, you 're out.
Iwan 12 september 2015 00:57
De zegetocht van Tom is toch elke seconde waard?
Eddy Veen 12 september 2015 06:34
Een handaflossing niet bestraffen waardoor wellicht de eindoverwinning wordt bepaald vind ik onverteerbaar.
Prikdude 12 september 2015 07:58
Kom op zeg. Dumoulin krijgt toch ook geen straftijd omdat hij lichtelijk te associeren valt met het Syndroom van Down?

(hup Tom, Fabio ziet er uit als een salamander met tuberculose, die moet jij als Downer kunnen pakken!)
ton duk 12 september 2015 08:23
De etappe waar Tom het schier onmogelijk mogelijk moet gaan maken...
Gr

HUP TOM.NL
Eindhovuh 12 september 2015 08:43
Het zou mij niet verbazen dat vandaag een Quintana, Valverde, Purito of Majka nog een heel eind gaan komen.
Een vroege aanval, Tom die niet reageert en Aru die ook bluft, en weg zijn ze.
Eindhovuh 12 september 2015 08:45
Prikdude 12 september 2015 09:10
LTJ mag dan gaan rijden (ze hebben immers de vlucht van de dag gemist!) en Tom moet vanaf de voet van de op een na laatste klim er gewoon een tijdrit uitknallen. Wint vandaag met 1,5 minuut voorsprong.
balea lac 12 september 2015 09:41
dat lijkt me niet verstandig prikdude
Ron Meijers 12 september 2015 09:43
Dat doet hij de hele Vuelta toch al, het schier onmogelijke? Maar normaal verliest hij hier op de slotklim enkele tientallen seconden op een Aru. Maar wat is nog 'normaal' deze Vuelta. Hup, Tom!
balea lac 12 september 2015 09:45
Ik zeg gewoon blijven zitten bij Aru en een schuin oog op Rodiguez. Het lijkt en het is ook wel heel wat deze 4 bergen Maar als je ziet hoe hoog ze al beginnen en de gemiddelde stijgingspercentages ziet denk ik niet dat men Tom eraf kan rijden vandaag in zijn huidige vorm. Het is hem en de mensen rondom Giant Alpecin van harte gegund . Ik verheug me erop.
Anony 12 september 2015 09:53
Allez hup Dumoulin! Het weze jou en iedere Nederlander hier gegund.
JW 12 september 2015 10:03
Sporza gaf deze week al meerdere keren als mening dat het lange middenstuk van deze etappe het gevaarlijkste stuk voor Duoulin zou zijn.
Wel een interessante stelling.
Vraag is hoeveel ploegmaats Dumoulin na de tweede berg nog bij zich heeft.
Arsimo 12 september 2015 10:06
JW Schreef:
> Vraag is hoeveel ploegmaats Dumoulin na de tweede
> berg nog bij zich heeft.

Ja. Toen ik gisteren Barguil zo sterk zag rijden in Quebec realiseerde ik me dat het nu wel ff jammer is dat wielrennen geen wissels kent zoals bij voetballen etc..
Slimmerd 12 september 2015 10:15
Normaal gesproken alleen Craddock en eventueel nog een andere die eerst vooruit is gestuurd met een vlucht?
Bovendien moet er dan wel al koers gemaakt worden op die 2e klim, anders zijn De Kort, Mezgec en Degenkolb ook gewoon mee.
Leon 12 september 2015 10:20
Ron Meijers Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat doet hij de hele Vuelta toch al, het schier
> onmogelijke? Maar normaal verliest hij hier op de
> slotklim enkele tientallen seconden op een Aru.
> Maar wat is nog 'normaal' deze Vuelta. Hup, Tom!

Daarom kan het zowel positief als negatief uitpakken dat deze rit eindigt na een afdaling. Als Aru boven 20 seconden heeft, kan Dumoulin die in de 4 plateaukilometers of in de lange afdaling dicht rijden, maar de kloof kan ook gelijk of groter worden. Zelfs als Tom in Aru's wiel aan de afdaling begint, valt het niet uit te sluiten dat er in de afzink nog een gat ontstaat. Deze Vuelta gaat volgens mij dus bergaf beslist worden.

Of... in de laatste 200 meter die nog steil bergop gaan....
Eddy Veen 12 september 2015 10:31
Aru is lichamelijk gehavend, mentaal geknakt en hem hangt nog een tijdstraf boven het hoofd, allemaal in het voordeel van Tom.
JW 12 september 2015 10:33
Precies.

In een etappe over meerdere zware cols wordt vaak gewacht tot de laatste klim.
Vandaag lijkt de kans daarop wel heel klein.
Vanuit de start wordt het spannend (wie mogen/willen er vooruit enz.).

Eén zendt vanaf ongeveer 13.30 (terwijl Nederland nog bakt enzo, en om 15.00 uur wakker wordt) de etappe uit. Maar vanaf de start is de rit vast wel te volgen via Eurosport of een stream)

[edit: 13.10 NOS, schijnt gewijzigd]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 10:38 door JW.
Prikdude 12 september 2015 11:09
Nürburgring78 12 september 2015 11:13
Hoe laat starten ze?

Ik begin trouwens nu al lichtelijk nerveus te worden.
Ron Meijers 12 september 2015 11:13
Wórden? Ik ben het al sinds ik wakker ben. :-/

Start: 12.47 uur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 11:17 door Ron Meijers.
Nürburgring78 12 september 2015 11:20
Astana is down to six riders now Vanotti has to leave with injury. Giant-Alpecin have nine, but not the climbing power (except Craddock).

En thanks Ron!
El Chaba 12 september 2015 11:24
Staat altijd in het openingstopic.
Nürburgring78 12 september 2015 11:33
Okay; thanks. Is me kennelijk ontgaan vanwege de zenuwen smiling smiley
Cyclad 12 september 2015 11:48
Ik geloof geen bal van de lichamelijke hinder die Aru van de valpartij ondervindt. Hij zal heus wel wat voelen, maar dat laat hem niet minder hard rijden.
Keuteberg 12 september 2015 12:05
Blijft toch bizar dat we na 20 etappes nog steeds spreken over een mogelijke eindwinst van Tom Dumoulin.
Kuiperberg 12 september 2015 12:22
Ik denk dat het grootste gevaar voor Dumoulin al in de eerste beklimming ligt. Vooral het laatste deel is heel steil. Als daar een paar mannetjes hem de hielen laten zien dan wordt het een verdomd lastige etappe. Blijft het spul bij elkaar, dan heb ik goede hoop ! De laatste klim is eigenlijk een machtsklim, dus wel iets om zelf ervan door te gaan. Dat zou toch een geweldige stunt zijn. Even dromen ...smoking smiley
merijntje mortirolo 12 september 2015 12:26
Ik hoop toch dat we na 20 etappes ZEKER zullen zijn van de eindwinst.
Cecchini 12 september 2015 12:26
Tom Dumoulin nu al zeker van Tourzege 2016

Het Nieuwste Schavot Exclusief

Het staat vast dat Tom Dumoulin volgend jaar de Ronde van Frankrijk wint. Dat hebben verschillende insiders verklaard tegenover HNS. 'Wij waren als insiders natuurlijk ook verrast door zijn prestaties in de Vuelta', aldus een insider, 'maar nu hij heeft laten zien wat hij kan, is elke twijfel verdwenen.'

Door: de directie 12 september 2015, 02:00

Voor het begin van de Vuelta zag geen enkele insider in Tom Dumoulin een winnaar van de Tour de France. 'Zo zie je maar hoe snel het kan gaan', aldus een insider. 'Voor de Vuelta lag de Tourzege van 2016 nog helemaal open, en nu is het beslist.' Sommige insiders zien in Tom Dumoulin de nieuwe Merckx. 'En die won vijf keer de Tour!'

Christopher Froome, de Engelse Tourwinnaar, zou zich al bij de Tourzege van Tom Dumoulin hebben neergelegd. 'Hij schijnt tegenover intimi te hebben verklaard dat tweede worden achter Tom Dumoulin ook heel eervol is', aldus een insider. 'Hij gaat nu zijn hele seizoen richten op de tweede plek op het erepodium in Parijs.'

De laatste Nederlandse Tourzege dateert van 1980 (Joop Zoetemelk). 'Dus het werd een keer tijd ook', aldus een insider. 'We hebben er lang genoeg op gewacht. Het is geweldig dat met Tom Dumoulin eindelijk weer eens een Nederlander de Tour de France gaat winnen. En nog wel een Limburger. Dat is helemaal zeldzaam.' Tom Dumoulin is de eerste Limburger die de Tour gaan winnen.

Ze overwegen het hele evenement af te gelasten en Tom de gouden medaille gewoon met de post te sturen

Typisch Tom

Behalve de eindzege in de Tour de France is goud voor Dumoulin op de olympische tijdrit bij de Spelen van Rio de Janeiro 2016 ook een zekerheidje. 'Ze overwegen zelfs het hele evenement af te gelasten en Tom de gouden medaille gewoon met de post te sturen', aldus een insider. 'Maar goed, je wilt natuurlijk ook weten wie er tweede en derde worden.'

Zelf wil Tom Dumoulin nog niet reageren op zijn aanstaande Tourzege. 'Dat is typisch Tom', aldus een insider. 'Hij wint de Tour, maar hij blijft bescheiden. Ontzettend knap vind ik dat. Hij is een grote.'

Overigens is het nog niet zeker dat Tom Dumoulin de Vuelta wint. 'Als hij morgen finaal door het ijs zakt, wordt alles weer anders', aldus een insider. 'Dan wordt het toch weer een ander verhaal. Zo snel kan het gaan.'
Bromertà 12 september 2015 12:45
12:43 TV aan. Eurosport voorlopig motoren tot 16:00 uur, gadver. Sporza ook nog niks. NPO1 dan. Geduld dan maar.

[www.nu.nl]
rustdag 12 september 2015 12:51
Zorro 12 september 2015 12:56
Abandono

No toma la salida el francés Jerome Coppel (IAM Cycling).
Primera baja confirmada en esta última gran etapa de la Vuelta a España.
Nürburgring78 12 september 2015 13:03
Hahahahaha Cecchini.

Trouwens wel opvallend dat zowel Jan als Joop de Tour wonnen een jaar
nadat ze de Vuelta gewonnen hadden smiling smiley
JW 12 september 2015 13:24
Ruim een half uur na de start presteert NOS het nog steeds gewoon te lullen, zonder enig beeld van de koers.
Dan snap je er toch echt helemaal niets van ?!!
balea lac 12 september 2015 13:29
livetv.sx

stream 2 in engels.

voor de mensen zoals ik die in het buitenland de achterlijke NOS niet mogen ontvangen wat overigens geen gemis is normaal gesproken.
JW 12 september 2015 13:31
Peloton met favorieten al meer dan 4 min achter de kopgroep van 12.
Kort achter de kopgroep groot peloton, met renners van Astana en Movistar.
Dat zal het tactische plan voor vandaag worden !
El Chaba 12 september 2015 13:33
En in die groep rijdt Arroyo en die staat maar op 14'49" van Dumoulin.
rustdag 12 september 2015 13:35
Blueprint 12 september 2015 13:37
Wie zitten er in de kopgroep?
rustdag 12 september 2015 13:39
Rubén Plaza (Lampre-Merida), Olivier Le Gac (FDJ), Adam Hansen (Lotto-Soudal) Jaco Venter (MTN-Qhubeka), Lawrance Warbasse (IAM Cycling), Dani Navarro (Cofidis) Jay McCarthy (Tinkoff-Saxo), José Gonçalves (Caja Rural-Seguros RGA), Eduard Vorganov (Katusha), Miguel Ángel Rubiano (Colombia) y Yukiya Arashiro (Europcar)
rustdag 12 september 2015 13:39
2de groep:

Kevin Reza (FDJ), Andrey Amador (Movistar), Haimar Zubeldia (Trek), Carlos Quintero (Colombia), Joe Dombrowski (Cannondale-Garmin), Alexis Gougeard (Ag2r-La Mondiale), Sergio Henao (Team Sky), Andrey Zeits (Astana), Giovanni Visconti (Movistar), George Bennett (LottoNL-Jumbo), Luis León Sánchez (Astana), José Joaquín Rojas (Movistar), Pello Bilbao (Caja Rural-Seguros RGA), Nelson Oliveira (Lampre-Merida), Alberto Losada (Katusha), Matteo Montaguti (Ag2r-La Mondiale), Alessandro de Marchi (BMC), Valerio Conti (Lampre-Merida), David Arroyo (Caja Rural-Seguros RGA), Kenny Elissonde (FDJ), Alex Howes (Cannondale-Garmin), Carlos Verona (Etixx-Quick Step), Amael Moinard (BMC), Nicolas Roche (Team Sky), Jelle Vanendert y Jasper De Buyst (Lotto-Soudal), Alex Cano (Team Colombia) y Romain Sicard (Europcar).
JW 12 september 2015 13:40
Dat lijkt me het probleem voor Lotto Soudal.
Verdediging 14e plaats.

Veel linker lijkt me dat de halve Movistar ploeg, plus twee Astana's, vooruit zijn.
Dat lijkt me de prelude voor een stevig offensief in het middendeel.

Giant voet het peloton aan in een tempo dat inmiddels zes min achterstand oplevert.
Nürburgring78 12 september 2015 13:42
Aru heeft Sánchez en Zeits meegestuurd in de achtervolgende groep. Valverde en Quintana hebben met Amador, Rojas, Ventoso en Visconti liefst 4 man vooruitgeschoven. Rodríguez heeft met Losado een pion in de aanval.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 13:43 door Nürburgring78.
Linkebal 12 september 2015 13:42
GillesEmanuel 12 september 2015 13:46
Gewoon laten wegrijden? Beide ploegen hebben geen mankracht om de groep te controleren.. Dus dan zitten de pionnen te ver weg om als springplank te fungeren.
shake 12 september 2015 13:47
Dan moet Giant-Alpecin nu tempo laag houden en straks (voor tweede klim) ook wat mannetjes vooruit laten rijden voor in de vallei Tom bij te staan.
Halve Belg 12 september 2015 13:54
Ben benieuwd waar Quintana gaat en waar Rodriguez gaat. Verwacht Quintana eigenlijk al op de 2e klim. Dan ben ik benieuwd wat Aru gaat doen. Durft hij het aan om Quintana (en later eventueel Rodriguez) te laten gaan en tegen Dumoulin te zeggen: "los het maar op". In dat geval zal het erg lastig worden denk ik. Als iedereen tegen elkaar gaat rijden en Aru wacht tot de laatste klim dan is het voor Dumoulin denk ik.
Tinuz 12 september 2015 13:55
Op de stukken bergaf en vlak moeten Stamsnijder en Waeytens volle bak op kop rijden!!
lodjan 12 september 2015 14:03
Happy New Year Tsgabu!
Curzio 12 september 2015 14:04
Hij heeft Bennett natuurlijk al voorin.
merijntje mortirolo 12 september 2015 14:11
Hoe zit het met het gemiddelde? kWil de finish graag thuis kijken, dus hoop op een trage koers.
Walnoot 12 september 2015 14:14
40.8 op dit moment, van de koplopers.
shake 12 september 2015 14:14
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe zit het met het gemiddelde? kWil de finish
> graag thuis kijken, dus hoop op een trage koers.


Gewoon hopen op veel en vroege klanten. Omzet binnen en winkel om 16 uur dicht. Bordje 'Hup Tom' op de deur moet duidelijk genoeg zijn.
merijntje mortirolo 12 september 2015 14:19
thumbs up hot smiley YEAH!

Thanks, Walnoot.
Wanny 12 september 2015 14:35
Al eind op weg op tweede klim en hele ploeg nog bij Dumoulin. Gaat lekker zo.
Kuiperberg 12 september 2015 14:39
Nog effe, en Arroyo rijdt zo de top 5 binnen. Dus men zal zo langzamerhand wel wat moeten gaan doen. Wie pakt de handschoen op ? Tot op heden is het helemaal naar wens voor Dumoulin. Begrijp eerlijk gezegd waarom zijn tegenstanders niet op de eerste (en zwaarste klim) het spel op de wagen hebben gegooid. Ik vind het vooralsnog prima zo.
JW 12 september 2015 14:42
Die pionnen kunnen ook gewoon langs de weg wachten.
Het zou niet de eerste keer zijn in de Vuelta
Nürburgring78 12 september 2015 14:44
Ik had ook verwacht dat zijn tegenstanders vanaf de start de koers hard zouden maken. Twee cols gehad en Dumoulin heeft nog geen trap teveel hoeven doen.
Prima ontwikkeling lijkt mij. En als Arroyo te ver uit loopt zullen andere ploegen ook wel nerveus worden. Niks aan t handje dus.
rustdag 12 september 2015 14:46
JW 12 september 2015 14:46
Dat die grote aanval komt is 100% zeker.
Wanneer valt moeilijk te voorspellen.
Maar i.v.m het aantal vooruitgestuurde Movi's lijkt me komend half uur meest waarschijnlijk.
Kuiperberg 12 september 2015 14:48
Arroyo is gevallen- onduidelijk hoe het met hem is. Zo kan het dus ook gaan..
Velodroom 12 september 2015 14:51
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat die grote aanval komt is 100% zeker.
> Wanneer valt moeilijk te voorspellen.
> Maar i.v.m het aantal vooruitgestuurde Movi's
> lijkt me komend half uur meest waarschijnlijk.

Naar verluidt tussen 5 en 6(km) op de Morcuera.
merijntje mortirolo 12 september 2015 15:28
Kan iemand mij een beetje bijlullen? Die verrekte klanten verpesten alles.

Nog iets spannends gebeurd? Waar zit Arroyo? Of is die afgestapt?
Walnoot 12 september 2015 15:29
Saai. Arroyo 11 minuten voor het peloton. Einde van de samenvatting.
merijntje mortirolo 12 september 2015 15:35
Kort en duidelijk.
Dankje.
Over en sluiten.
Nelis! 12 september 2015 15:37
Wat een saaie etappe tot zover. Echt niet verwacht.
Kuiperinho 12 september 2015 15:39
Versta geen ruk v dat griekse commentaar hier op samos. Laat maar lekker voortkabbelen, ik bestel nog wel een mythos, jamas
Wanny 12 september 2015 15:40
En MTN rijdt lekker op kop van het peloton. Alles verloopt naar wens voor Dumoulin.
Zorro 12 september 2015 15:40
Leon 12 september 2015 15:47
Kuiperberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Arroyo is gevallen- onduidelijk hoe het met hem
> is. Zo kan het dus ook gaan..

Was niks aan de hand, nieuwe fiets gepakt en na afdaling weer aangesloten.
JW 12 september 2015 15:49
Voor Dumoulinfans loopt de rit nog steeds helemaal naar wens.

Maar voor de neutrale toeschouwer is het een uitermate saaie en teleurstellende etappe.
Velodroom 12 september 2015 15:51
"Effe wachte nog, effe wachte nog, Pizza" van de vermaarde renner AvD. smiling smiley
ikgeluk 12 september 2015 15:51
Laat Valverde zijn laatste kans liggen om vandaag de puntentrui te pakken?
predator 12 september 2015 15:53
Iedereen lijkt moe.
Nürburgring78 12 september 2015 15:59
Denk dat we het spektakel nog wel krijgen. Op de slotklim.

Het is nog meer dan 50 km.
Logisch dat de klassementsrenners nu nog niet gaan.
cyclingfreakske 12 september 2015 16:05
De Cauwer vermelde ook even dat deze erg zware Vuelta de renners meer uitgeput heeft dan daardoor een beetje de paraatheid fout inschatten.
Ik denk dat hij gelijk heeft.

lijkt me ook dat men niet gehaast is de vluchters te gaan halen.
net als gisteren zal het een koers in de koers worden, op 2 fronten. 1 voor de zege, 1 voor het klassement.
BlackEdge 12 september 2015 16:06
Eindelijk rustig thuis.

14:46 schreef iemand:
Dat die grote aanval komt is 100% zeker.
Wanneer valt moeilijk te voorspellen.
Maar i.v.m het aantal vooruitgestuurde Movi's lijkt me komend half uur meest waarschijnlijk.

Als het zo moeilijk is, waarom doe je het dan?
JW 12 september 2015 16:06
Cataldo nu op kop van het peloton.
Eindelijk actie ?
JW 12 september 2015 16:14
Landa sleept Aru weg van Dumoulin.
Dumoulin 40 m achter, maar weet er daarna toch weer naar toe te rijden.
JW 12 september 2015 16:15
Valverde is er af gereden.
ikgeluk 12 september 2015 16:15
Nürburgring78 12 september 2015 16:15
Ja, het is begonnen. Maar Dumoulin reed dat gaatje toch wel erg snel weer dicht.

En Valverde kan t allemaal niet meer bijbenen.
cyclingfreakske 12 september 2015 16:16
de eerste speldeprikken, zijn paraatheid testen. kan weleens zijn dat een grote aanval snel volgt en een aantal concurrerende renners elkaar erin vinden om tegen Dumoulin te rijden.
predator 12 september 2015 16:16
Op z'n Froomes. Eigen tempo.
JW 12 september 2015 16:17
Het lijkt opnieuw Giro.
Landa is erg sterk maar moest tempo inhouden voor Aru.
JW 12 september 2015 16:19
Nu Aru, en Tom er weer af.
Majka en Quintana wel mee.
JW 12 september 2015 16:21
Aru en Dumoulin moeten het werk aleen doen. Gat toch wel 100 m.
JW 12 september 2015 16:22
Landa, Chaves en Nieve springen naar voren.
Dumoulin blijft eigen tempo rijden.
Cruciale fase in deze ronde.
Nu over de top.
JW 12 september 2015 16:24
15 sec voor Aru.
Ik vrees dat het gebeurd is (maar de streep is nog ver)
predator 12 september 2015 16:25
Sjorsoll 12 september 2015 16:28
Als hij echt een hongerklop heeft, waar het op lijkt, dan is het podium in gevaar.
JW 12 september 2015 16:28
Landa leidt groep Aru,
Dumoulin houdt de achterstand beperkt, en neemt risico. 18 sec.
JW 12 september 2015 16:29
AK 12 september 2015 16:30
Moet terug in de afdaling...
Duh 12 september 2015 16:30
Zeits en Sanchez zullen zo wel komen helpen, dan is het verloren voor Dumoulin denk ik
JW 12 september 2015 16:30
JW 12 september 2015 16:31
Aru neemt initiatief over, 12"
Nürburgring78 12 september 2015 16:31
Een hongerklop omdat je slechts 15 seconden achterop raakt? Lijkt me sterk.
Dan zou t verschil toch snel groter moeten worden?
JW 12 september 2015 16:34
Nieves neemt over van Tom.

Astana nu met 3,
AK 12 september 2015 16:35
Sanchez erbij, is over....
JW 12 september 2015 16:35
Kuiperinho 12 september 2015 16:35
Helaas, podium wordt nu ook moeilijk
JW 12 september 2015 16:37
In de aanloop naar de klim wordt gat groter.
Bijna 20"
JvR 12 september 2015 16:38
rustdag 12 september 2015 16:39
ik zoek een stuk touw
ton duk 12 september 2015 16:39
...(kort bosch woord,3letters)
Andere Peter 12 september 2015 16:40
Schitterende sport. Prachtige manier ook om te verliezen.
rustdag 12 september 2015 16:40
predator 12 september 2015 16:40
Podium gaat nog zwaar worden.
Nürburgring78 12 september 2015 16:41
Dan maar proberen om in elk geval nog een podiumplaats te behouden.
Andere Peter 12 september 2015 16:41
De Indurain-herinnering van de dag is overigens de Tourrit naar Pamplona.
JW 12 september 2015 16:41
Al volle minuut.
Ook podium komt in gevaar.
Madrid is twee bergen te ver. sad smiley
Linkebal 12 september 2015 16:48
Goeie zaak voor mijn VSS!
JW 12 september 2015 16:52
1'25"
Dumoulin knokt nog voor het podium.
Dat lijkt nu het maximum haalbare
JW 12 september 2015 16:54
Plaza rijdt een knappe solo,
maar dat is niet het verhaal van de etappe.

Bijna 1'30"
Linkebal 12 september 2015 16:56
Dat ie zó in elkaar zou storten had ik echt niet verwacht
Andere Peter 12 september 2015 17:02
Verschil naar 2 minuten. Bij 2.31 is het podium weg en dat lijkt te gaan gebeuren.

Je zou, als je sommige commentaren hoort, kunnnen denken dat Plaza vliegt en dat Dumoulin stilstaat. Echter: zij reden de afgelopen 25 km ongeveer even hard, Dumoulin zelfs iets sneller.
JW 12 september 2015 17:02
Aanval Quintana, Majka er achter aan.
JW 12 september 2015 17:03
Ik vraag me nu toch wel af waar die vooruit gestuurde Movi's zijn
Andere Peter 12 september 2015 17:04
Door een demarrage van Quintana te beantwoorden is Majka nu virtueel voorbij Dumoulin.
JW 12 september 2015 17:06
Arsimo 12 september 2015 17:09
Jammer. Het wordt dus minimaal 36 jaar voor een Nederlandse grote ronde zege en 26 jaar voor een podiumplaats. Had sinds gisteren dat laatste al in "onze" zak gerekend. Toch weer beer-huid-etc.

Chapeau Tom voor deze Vuelta, maar het zal dan pas echt voor een volgende keer zijn.
JW 12 september 2015 17:11
1 Movi, Amador, heeft boven gewacht op Quintana.

Het systeem van vooruit gestuurde mannen bewijst zich vandaag weer !
JW 12 september 2015 17:11
Dumoulin nu al op 4 min.
AK 12 september 2015 17:11
Daar heb je de eerste. Majka nog naar 2? Ook Tinkoff man erbij
AK 12 september 2015 17:13
Wat mij betreft ook een fout van giant om geen man mee te sturen in die ontsnapping.
Had de Vuelta er niet mee gewonnen, maar misschien nog wat plaatsjes minder verloren.
Andere Peter 12 september 2015 17:14
Ik vind het ergens wel goed. Niets is zo pijnlijk als op luttele seconden verliezen. Als het dan misgaat, laat het dan goed misgaan. Ik las al teveel gemakzuchtige Tourzegeverwachtingsonzin. Die gast heeft eigenlijk nog maar net zichzelf ontdekt als ronderenner en als explosieve klimmetjes-puncher. Je krijgt een rondezege niet zomaar, hè. Er langzaam naartoe groeien brengt meer genot.

Welbeschouwd had dit wellicht eerder in de Vuelta kunnen gebeuren, als Astana het eerder zo vroeg had geprobeerd.
Kuiperinho 12 september 2015 17:14
Dramatische dag. Fantastisch gereden, maar dit is gewoon slecht. Doet me denken aan evans in de giro
predator 12 september 2015 17:15
AK Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat mij betreft ook een fout van giant om geen man
> mee te sturen in die ontsnapping.
> Had de Vuelta er niet mee gewonnen, maar misschien
> nog wat plaatsjes minder verloren.

Het op kop rijden sloeg ook nergens op.
AK 12 september 2015 17:16
Met een heel peloton in zijn wiel, met oa Valverde en Pozzovivo
shake 12 september 2015 17:23
Doet me denken aan Gesink in zijn eerste Parijs Nice. Als klassementsleider de slotetappe, in afdaling gelost en vervolgens Jan en alleman over zich heen zien gaan.
rustdag 12 september 2015 17:23
Het lijkt me dat Dumoulin goed kapot de vuelta verlaat. hoe goed gaat hij nog zijn, op het WK
Andere Peter 12 september 2015 17:25
2009: Gesink na een val enkele dagen eerder in etappe 19 van plaats 2 naar plaats 6.
2015: Dumoulin in etappe 20 van plaats 1 naar plaats ook zoiets
AK 12 september 2015 17:26
Een NK tijdrijden verhaal is niet onwaarschijnlijk.
Velodroom 12 september 2015 17:26
De aloude wet van het ronde wielrennen (de energiebalans) doet weer opgeld.
Wanneer iemand te lang en steeds sneller in het ROOD (nog altijd in de verhouding tot de ander) moet rijden is het op een bepaald moment op.
Dumoulin was ineens (ook anaerobisch) niet meer in staat snel te pareren (ook niet op zijn Froome's) en kwam serieus geïsoleerd te zitten en moest daarom ook weer veel meer vermogen leveren om zelfs de schade maar te beperken, laat staan het verlies snel goed te maken. En dat is in het wielrennen een heilloze weg.
Linkebal 12 september 2015 17:26
Ik vind Wuyts en de Cauwer wel onnodig negatief over Plaza...
Wanny 12 september 2015 17:27
Twee en een halve week knokken zonder noemenswaardige ploeg is net teveel tegen het Astana geweld.
Velodroom 12 september 2015 17:30
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het ergens wel goed. Niets is zo pijnlijk
> als op luttele seconden verliezen. Als het dan
> misgaat, laat het dan goed misgaan. Ik las al
> teveel gemakzuchtige Tourzegeverwachtingsonzin.
> Die gast heeft eigenlijk nog maar net zichzelf
> ontdekt als ronderenner en als explosieve
> klimmetjes-puncher. Je krijgt een rondezege niet
> zomaar, hè. Er langzaam naartoe groeien brengt
> meer genot.
>
> Welbeschouwd had dit wellicht eerder in de Vuelta
> kunnen gebeuren, als Astana het eerder zo vroeg
> had geprobeerd.

Had, maar Dumoulin was nog steeds sterk genoeg. Vandaag kraakt hij pas.
Weer vermogen. Verschillen alleen (op kop of alleen) en overige plaatsen kunnen gigantisch uitwerken. Los van mentale aspecten.
rustdag 12 september 2015 17:32
Ik zou slagter op roepen
MarcoV 12 september 2015 17:34
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind Wuyts en de Cauwer wel onnodig negatief
> over Plaza...


De Cauwer valt wel mee, maar Wuyts blijft maar hakken op het 'Fuentes verleden'. Niet vermelden dat Plaza door de spaanse bond expliciet vrijgesproken is van alles. Tijdens de Tour nog daarover geklaagd, maar je krijgt dan van Sporza een antwoord dat men 'journalistiek' bedrijft. Ja ja, bij Cobo was Wuyts daar ook al zo goed in. Vervelende moralisatische schoolmeester.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 17:35 door MarcoV.
Nürburgring78 12 september 2015 17:39
Voor mij blijft het een held. Dankzij Tom werden het 3 onvergetelijke weken!!
Meneer 60% 12 september 2015 17:44
Zo'n Zeeman is toch ook een kneus, hè, met zijn verhaal dat ie Tom gaat helpen. Laat de kansloze Bennet dat terugzakken. Hoeven ze niet te doen, maar als je t niet wilt doen, hou dan gewoon vooraf je mond.
Leon 12 september 2015 17:46
MarcoV Schreef:
-------------------------------------------------------

> Vervelende moralisatische schoolmeester.

Bah inderdaad. En dan nu ook nog zeggen dat ze morgen terug zijn met "de meisjeskoers". Ik zou m'n dochter niet aan zo'n schoolmeester durven toevertrouwen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 17:46 door Leon.
Snorfietser 12 september 2015 17:46
Absoluut! 2 etappezeges en een top 10 klassering, daar had op voorhand toch niemand op gerekend?
arki 12 september 2015 17:50
Inderdaad LTJ had niet zo grote mond moeten hebben. Wel publiciteit scoren door te roepen dat ze Dumoulin gaan helpen en vervolgens doen ze dus helemaal niets. Als Bennet had gewacht op op de top van de derde klim had hij echt veel kunnen helpen.
AK 12 september 2015 17:53
Dat meisjes gedoe is idd heel ergerlijk.
JW 12 september 2015 17:53
Dat was al dagen lang mijn mening [edit: èn die van Sporza]
Bewaar elk spoortje beschikbare energie voor als het echt nodig is.
Een paar man vooruit, waarvan er misschien nog eentje ver mee kan, had vandaag zin kunnen hebben.
Als hij in die voorlaatste afdaling, waar het verschik zó klein werd, aan had kunnen sluiten had hij het ook niet gered. Maar het had wel veel kunnen schelen.

Het bewijst ook nog es dat de zinsnede "bergop moet hij het zelf doen" onzin is.
Ed@ 12 september 2015 17:54
Die Zeeman moet je vooral niet serieus nemen.
Als de voortekenen kloppen volgend jaar nog even doorbijten en dan zijn we hopelijk voor altijd van
Zeeman en consorten verlost
Jammer voor Dumoulin, hij heeft er voor gevochten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 17:55 door Ed@.
Dennis 12 september 2015 17:55
Misschien had Giant zelf een mannetje mee moeten sturen in een vlucht van 40 man, dan waren ze niet afhankelijk van derden.

Los daarvan, diepe buiging voor Tom. Misschien is voor hem op de langere termijn wel beter dat die 6e wordt...
Wanny 12 september 2015 17:59
Dumoulin nog een jaartje Giant om zich op de Olympische tijdrit te richten en dan naar Sky? Om kans te maken in zo'n grote ronde heb je toch wat sterke, ervaren en wellicht goed geprepareerde mannen nodig als Sanchez. Die hebben ze bij Giant niet.
JW 12 september 2015 18:04
De rode trui kwijt valt nog te verdragen.
Maar podium kwijt en zakken naar plaats 6 is toch wel een bittere pil.

Het blijkt maar weer es hoe serieus de woorden van Joop (in gele trui) "Parijs is nog ver" moeten worden opgevat.
Dit was niet de moordende slotweek uit de Tour, maar dan nog is zo'n drieweekse ronde erg lang.
En de prijzen worden pas op de eindstreep verdeeld.
Zoals Tom zelf bij de NOS vertelde: "Het was gewoon helemaal op"

Dumoulin heeft ons een paar weken bijzonder aangenaam bezig gehouden, en volop zijn talent voor etappekoersen getoond.
Met zijn 24 jaar alle kans om komende jaren opnieuw voor een zege te gaan.
Het wordt spannend hoe ver zijn polsstok zal gaan reiken.
Maar "zekerheden" bestaan niet in de wielersport.
Kuiperberg 12 september 2015 18:07
Enorm genoten van Dumoulin. Het waren helaas twee bergen te ver. Dat Aru zo makkelijk herstelde van de valpartij vond ik zeer verrassend. Die Astana kliek blijft in mijn ogen een verdacht clubje. De ene dag is het niks en de andere dag vliegen ze over de weg. Enfin, het waren drie mooie weken.Tom bedankt; hoe dan ook heb je iedereen geweldig aangenaam verrast .
Andere Peter 12 september 2015 18:17
Waar ik op doelde: dit was de eerste lange grote aanval op Dumoulin. Aru ging meestal pas tegen het einde van een slotklim weg en pakte dan wat seconden. Op de top van die een na laatste klim was dat weer gewoon het verschil. Alleen, toen moesten ze nog een stukje.

Lijkt mij trouwens dat Astana bewust die grote aanval zo laat mogelijk heeft willen doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 18:22 door Andere Peter.
Keuteberg 12 september 2015 18:17
Waarom moet ik nu van alle sporten juist dat kutwielrennen leuk vinden.

Kak.
Anony 12 september 2015 18:25
Jammer. Maar tegelijk goed voor zijn 'geloofwaardigheid', en een beetje kwetsbaarheid tonen in zijn weg naar de top maakt hem alleen maar populairder!
Cyclad 12 september 2015 18:28
Schitterende etappe.
De finale was buitengewoon onderhoudend.
Jammer dat het een anticlimax werd voor de Nederlandse fans, maar dit maakt wielrennen nu juist zo boeiend.
Aru is de verdiende winnaar morgen, vooral dankzij een werkelijk fenomenale Mikel Landa vandaag.
En Dumoulin? Hij mag beretrots zijn op zijn Vuelta, al zal dat besef pas later komen. Hij zal ook beseffen dat winst er nu niet ingezeten heeft, daarvoor was het net te zwaar voor hem. Hij heeft het nergens laten liggen, integendeel.
Ik ben er wel bang voor dat hij met deze zeer intensieve Vuelta zijn podiumkansen in Richmond hypothekeert.
Volgend seizoen alles op Rio zetten en Tom, houd daar in de Tour dan bewust rekening mee ;-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2015 18:28 door Cyclad.
Velodroom 12 september 2015 18:28
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar ik op doelde: dit was de eerste lange grote
> aanval op Dumoulin. Aru ging meestal pas tegen het
> einde van een slotklim weg en pakte dan wat
> seconden. Op de top van die een na laatste klim
> was dat weer gewoon het verschil. Alleen, toen
> moesten ze nog een stukje.
>
> Lijkt mij trouwens dat Astana bewust die grote
> aanval zo laat mogelijk heeft willen doen.

Dat kan wel zo zijn, maar alle inspanningen in zo'n ronde zijn niet inwisselbaar.
Nu achteraf blijkt, dat Dumoulin op zijn zwakst was, heeft de collectieve aanval ook het meest succes.
Andere Peter 12 september 2015 18:29
[nos.nl]

Tactisch spel was natuurlijk prima. Maar de doorslag gaf toch gewoon dat Aru beter was. Ik denk at Aru vandaag in een 1 tegen 1 over de hele rit ook wel die 6 seconden zou hebben gepakt. Ik denk dat als Dumoulin in een iets technischer afdaling dat gaatje wel had dicht gekregen, dat hij dan op de slotklim alsnog en minuut aan zijn broek zou hebben gekregen.
Velodroom 12 september 2015 18:31
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer. Maar tegelijk goed voor zijn
> 'geloofwaardigheid', en een beetje kwetsbaarheid
> tonen in zijn weg naar de top maakt hem alleen
> maar populairder!

Geloofwaardig is hij zeker.
Cyclad 12 september 2015 18:32
Fcdh 12 september 2015 18:34
Wat een grote teleurstelling.
Dat hij de Vuelta zege niet kon houden valt nog mee te leven maar van plaats 1 naar plaats 6 zakken anderhalve berg voor het einde is wel heel pijnlijk en voor een groot gedeelte de ploeg en tactiek aan te rekenen. Toen ik de grote kopgroep zag met 2 renners van Astana en 0 van Giant had ik al zo mijn bedenkingen.
Pyama 12 september 2015 18:35
Mooie koers met de driedubbele Heras truuk. Wielrennen is geen individuele sport. Iedereen weer op zijn plek.
Arsimo 12 september 2015 18:41
Uiteraard was dat dan gebeurt. Is niet eens een vraag.
Ger 12 september 2015 19:12
Dat dit kon gebeuren was natuurlijk mogelijk. Maar je mag met opgeheven hoofd de Vuelta afsluiten, 2 etappezeges en vele dagen leider is een geweldige prestatie. En de ploeg weet nu dat je een kandidaat winnaar bent de komende jaren. Dus klimmers meenemen.
JW 12 september 2015 19:31
Zeker.
Maar dan was de kans dat hij podium nog had veilig gesteld waarschijnlijk groter geweest.
JW 12 september 2015 19:34
Uhuh..dat was na 19 etappes...
JW 12 september 2015 19:42
Je werd op je wenken bediend confused smiley
16.04 uur startte Astana zijn offensief.
JW 12 september 2015 19:44
Nee.
Het was gewoon op, zoals hij zelf later verklaarde.
JW 12 september 2015 19:53
Precies.
Eergisteren nog werd Dumoulin bestookt door een spervuur van aanvallen, waaronder alleen al vijf keer Aru. Met de benen van vandaag was hij er daar ook dik afgereden.
Vandaag was het geen erg steile klim, in principe vrij ongevaarlijk als je zo kunt kleven als voorgaande dagen.
Maar de energie was gewoon op.
Het kleefband liet al bij die eerste demarrage los.
Eazster 12 september 2015 20:01
Inderdaad tactisch gezien kun je veel bespiegelingen voorhouden ,maar uiteindelijk is het die energybar die verteld hoe het ervoor staat.
Tom had de pech dat net op het laatste moment het licht beetje bij beetje uitging waar hij eerder verbazend sterker was dan de concurrentie op hun terrein.
Al ben ik het er meen eens dat 2 ploegmakkers in de ontsnapping nuttig hadden kunnen zijn in de vallei om Tom z'n top 3-4 te beschermen.
Na zo'n ontgoocheling lijkt dat niet belangrijk,maar als je later de statistieken terugkijkt toch wel een verschil.

Al met al waren dit fantastische 3 weken voor ons ,wat deze jonge man ons heeft voorgeschoteld. 2 zeer mooie etappewinsten en een ferme top 10 plek,met kans op winst. Wie had dat gedacht.
En niet zomaar kiezen Tom ,hij kan werkelijk alles (Tijdrit ,Klassiekers ,Klassementen) en met een beetje gelukkiger parcours en een goed team kan hij in een grote ronde nog wel vaker in een kansrijke positie zal komen.
JW 12 september 2015 20:01
Mee eens, met alles !

Een zwakke ploeg kan, met de leiderstrui in bezit, vaak boven zich zelf uitstijgen.
In Avila vond ik dat met Degenkolb en Cradock het geval.

Maar verder kan ik me geen etappe meer herinneren waar de ploeg een belangrijke rol speelde in steun van Tom.
De wil was er wel, maar de kracht blijkbaar niet.
En, niet om na te trappen nu het misgaat, tactisch vond ik het ook niet echt sterk. M.i. duidelijk geen ervaring met deze rol.
Eazster 12 september 2015 20:16
Aan de andere kant moet je de kans van het toeval ook niet onderschatten. Tom kon in het begin vrank en vrij koersen waardoor hij zichzelf in een verassend mooie positie neerzette. Hij deed dit allemaal op eigen (onderschatte) kracht.
De vraag is als hij zich op het klassement had gefocust met een goede ploeg ,het verloop dan beter was geweest. Waarschijnlijk niet.
Hij weet nu dat hij de kwaliteiten heeft ,de ploeg is belangrijk ,maar wel maar een onderdeel.
Zoals hijzelf voor deze etappe aangaf "Ik moet het wiel van Aru" niet afgeven. Helaas kon hij gewoon niet aan dei simpele maar oh zo zware taak voldoen vandaag,
Dat en niets anders is de reden dat hij de Vuelta nog verliest.
Geen schaamte toch nog net op waarde geklopt.
JW 12 september 2015 20:37
Ger 12 september 2015 20:52
Wanneer er 1 of 2 man waren meegegaan in de ontsnapping had hij hulp gehad in het tussenstuk. Nu kreeg hij die 10 seconden niet dicht. De laatste col zou hij dan weer gelost zijn maar een podiumplek had er dan wellicht ingezeten. Nu heeft hij alles alleen moeten doen. Jammer.
Ron Meijers 12 september 2015 21:23
Toms rijden is in dat opzicht even 'verdacht' te noemen. Afgelopen 3 weken hebben me vooral geleerd hoe gekleurd je naar wielrennen en sport in het algemeen kunt kijken.
Sjorsoll 12 september 2015 21:42
Dan had hij het podium absoluut gehaald. Ten eerste had hij dan niet op een minuut (en 30 seconden ofzo?) achterstand aan de klim begonnen, maar had hij ook veel energie kunnen sparen. Denk dat de tweede, maar zeker de derde plek dan wel veilig was geweest.
Curzio 12 september 2015 22:10
Helemaal mee eens. In de euforie van het "het team is zo belangrijk" en "we rijden als team" vergeten ze gewoon om daadwerkelijk iets bij te dragen voor Tom behalve een beetje pronken op kop en wat borstklopperij in interviews.
Curzio 12 september 2015 22:14
Het parcours leende zich er de afgelopen dagen ook niet voor, die etappes waren met alle respect niet zwaar genoeg. Al dat gelul over het tactisch dom rijden van Astana in de vorige dagen (vooral van Dijkstra) slaat dan ook nergens op: zelfs Contador en Riis hadden daar Dumoulin niet op achterstand kunnen plaatsen.

Denk daarnaast dat het voor Aru uiteindelijk gunstiger was om nog iets frisser te zijn als hij z'n demarrages plaatst in plaats van de koers heel hard maken en pas aangaan als bij iedereen eigenlijk het beste er al af is.

Was Dumoulin echt minder dan in vorige zware bergetappes? Volgens mij niet: maar zes man reden beter omhoog, Valverde/Moreno liet hij achter zich op dat moment en Nieve kon ook niet beter. Eigenlijk gewoon z'n plek dus. Alleen was dat op dit moment in de koers fataal.
Curzio 12 september 2015 22:21
Over de gehele ronde gezien is Aru ook wel de terechte winnaar van de ronde. Hij heeft er het meest voor gereden, zowel individueel als met z'n ijzersterke team. Hoe hij tegelijk Dumoulin binnen schootsafstand hield en Rodriguez elimineerde in de tijdrit was, zeker achteraf, groots.
Tinuz 12 september 2015 22:43
Klote, hij was er zo dichtbij. Dit zal pijn doen bij hemzelf en uiteraard de supporters. Bijna was het nationale wieler trauma weggeveegd...
Volgend seizoen nieuwe kansen. smileys with beer
Curzio 12 september 2015 22:52
Het moment van de etappe is wat mij betreft wanneer Landa wegdemarreert bij Dumoulin en vervolgens alle mannen over Dumoulin heen komen. Instant wielergeschiedenis.
Slimmerd 12 september 2015 23:06
Wat is je bron hiervan geweest? Die kan voortaan de prullenbak in, want Vanotti heeft ook deze etappe gewoon uitgereden
JW 12 september 2015 23:15
Slimmerd 12 september 2015 23:20
Eens, binnen de laatste 700 meter van de één na laatste klim ging het helemaal mis. Landa die ook gewoon zelf als eerste dacht nu moet ik naar Aru en direct daarachteraan Roddriguez en Chaves. Nieve deed nog een poging maar kreeeg het niet voor elkaar. Dat daarna alle vooruitgeschoven pionnen stil stonden en hun werk gingen doen was de doodsteek!! Zuur voor de Nederlandse wielerliefhebbers, logisch in de topsport!
cyclingfreakske 13 september 2015 00:44
Dumoulin heeft een knappe Vuelta gereden.
Het was voorspeld dat zaterdag een zeer zware dag ging worden en Astana een stevig offensief ging inzetten. Ook Saxo deed er eentje voor Majka eventueel een beter klassement te bezorgen.
Dumoulin was helemaal op.... de duidelijke irritatie gisteren na de aankomst zei al genoeg. Vandaag was bij de eerste stevige speldeprik duidleijk dat het echt op was... 15 meter ging heel moeizaam dicht. Landa zag het, en versnelde opnieuw stevig.... de rest was een feit.
Dumoulin trachte terug te komen maar je zag ook dat het helemaal over was.
Stel dat hij zichzelf zo ging forcere ndat hij toch weer kwam aansluiten..... dan had hij op het eerstvolgende stuk dat meer dan vals plat oploopt moeten lossen en was hij totaal ingestort.... met veel meer tijdverlies dan nu, en mogelijk niet eens meer een top 10.

3 zaken zitten tegen :
geen team voor dit soort rondes met veel klimmen.
geen ervaring in dit soort grote rondes
ietwat te jong om in erg kritieke fase weerstand te blijven bieden. iemand van en over de 30, die is moe maar breekt bijna niet... een jonge renner wod moe en breekt juist wel makkelijker...; die factoren speelden vandaag volledig tegen hem.
Tinkoff riep wel dat Dumoulin moest winnen en men hem moest helpen, maar het was ook zijn team dat op een moment mee op kop ging rijden om het gat groter te maken. Dat was dan voor Majka zijn belang... Dumoulin was helemaal vergeten door Tinkoff.
dat is nu eenmaal topsport.


het zijn zaken die toch komen. hij heeft bewezen een goed ronderenner te zijn en zeker mooie ereplaaten kan rijden, misschien op termijn ook podium.
Voor winstkansen schat ik voor hem qua parcours, meer winstkansen toe in de Tour, omdat de bergen niet zo onregelmatig en steil zijn en de iets mindere klimmer (lees geen lichtgewicht berggeit) - zijn kracht beter kan ontplooien en minder snel zal stukgaan.
Of hij mentaal de vreselijke stress en hektiek aankan dat een Tour meebrengt...... afwachten.
De Tour is qua parcours zowat de "makkelijkste" maar is mentaal zo zwaar dat die het hardst doorweegt bij de meesten.

Hij zal ontgoochelt zijn, maar binnen 1 a 2 weken zal hij het toch anders bekijken en ook inzien dat het van voor de Vuelta een onmogelijke opgave was en hij toch het onmogelijke reeds al deed : tot de voorlaatste dag in rood rijden en in die topklassering blijven draaien en daarbij ritwinst.

Tactisch heeft hij weinig fouten gemaakt, geen grote in elk geva, en slim en zuinig gekoerst. Het best mogelijke is behaald en het was vooral een goede leerschool richting volgende grote rondes toe. Zelfs met een goed team had het misschien een paar plaatsejs gescheeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2015 00:48 door cyclingfreakske.
Velodroom 13 september 2015 02:25
Achteraf is iedereen sluw, maar de vraag is toch gerechtvaardigd of het er heel reëel gesproken ooit wel in heeft gezeten. De eindoverwinning.
Het is uiteraard logisch, dat we altijd vast willen houden aan de zekere onvoorspelbaarheid van de sport en niet meteen willen opgeven, ook al zitten wij op de bank.
Zoals het er nu uitziet heeft Dumoulin 100% gepresteerd conform zijn zichtbare en onzichtbare mogelijkheden.
Het is evident voor mij, dat de renners, die nu boven Dumoulin staan dat NIET hebben gedaan.
Edoch, 99% van hun presteren is nu voldoende gebleken om uiteindelijk Dumoulin toch voor te blijven.

Geen team, geen ervaring, ietwat te jong, prima, maar dat verhinderde Dumoulin niet om tot de voorlaatste dag alles uit de kast te halen en de usuals suspects sportieve schrik aan te jagen. Als je dit allemaal kunt dan is stress en hectiek geen obstakel als zodanig meer.
Tom is 'n diehard, die vloekend over de meet komt als hij niet direct de nodige ruimte krijgt om op adem te komen.

Maar uiteindelijk beslist je lichaam of je nog langer de energie kunt leveren die voor een heel hoog continu prestatieniveau noodzakelijk is.
De mens heeft een sterke wil (een paard zegt al veel eerder alle Indianen verhalen ten spijt, je kunt het me doen en stopt ermee), maar als er echt een tekort aan energie dreigt, dan is het over en uit, en nogmaals in vergelijking tot anderen, die deze energie op dat moment wel kunnen leveren of dat onder gunstiger voorwaarden kunnen doen.

De fans en buitenstaanders vergeten vaak maar al te gemakkelijk, dat de renners elke dag (soms ook meer) te maken hebben met een 3-voud aan energiebehoefte ten opzichte van een volwassen persoon, die een normaal druk leven heeft. En bijna het vijfvoudige van iemand, die wat zuiniger mag leven.
En bij dit alles blijft het zaak steeds op het juiste moment de juiste hoeveelheid energie van de juiste soort ter beschikking te hebben.
Daarom is ervaring in grote ronden belangrijker dan in eendaagse wedstrijden.

En ook wordt er nogal eens over wattage geneuzel gesproken, nu blijkt toch dat de berekeningen, die voor Dumoulin net iets minder gunstig uitvallen dan voor de bekende anderen, toch wel een grond hebben nog niet betekende dat dit daarmee ook altijd beslissend is.
cyclingfreakske 13 september 2015 11:05
je moet er ook nog een kanttekening bijzetten bij zijn uitslag..
vermoeidheid van de anderen die net de Tour hadde ngereden, was aan het begin van de Vuelta was ook een beetje Dumoulin zijn geluk,
Uiteindelijk is het ook de ervaring die de bovenhand heeft gehaald bij de al reeds vermoeide startende renners, en Dumoulin de eindzege koste.

In een situatie waar renners vrij fris starten en de Vuelta als doel stelden - zoals ARU-, zou het best kunnen dat Dumoulin veel minder of heel misschien niet eens in het rood had gereden. En Aru misschien ook niet gewonnen hebben... die leek me niet de conditie te hebben van de Giro.
We zullen het nooit zeker weten, al spelen de genoemde factoren in de Vuelta een grote rol.
Curzio 13 september 2015 11:26
Het grote tijdverlies van Dumoulin is niet ontstaan door 'breken'. Natuurlijk, bergop brak hij even en in de eerste vijf minuten van de afdaling moest hij bijkomen. Maar hij zat toen nog op een gaatje van 20 seconden.
Uiteindelijk is het daarna gewoon het ploegenspel dat hem de nek omdraait. Hij zelf op kop, met enige hulp van Nieve, tegen drie Astana en 1 Katusha knecht. Iedereen, ook met topvorm, zou daardoor op achterstand zijn gezet.
cyclingfreakske 13 september 2015 12:24
In het begin beperkte hij het tot maximaal 20 seconden en kwam zelfs tot op 9 seconden terug, bleef weer even hangen op 18 seconden....en toen brak de veer, met gevolg 4 minuten aan zijn broek op relatief korte afstand. En het was niet dat hij nadien alleen zat, in de laatste klim liep behoorlijk wat volk hem in, waar het zelfs nog alle hens aan dek was om mee te kunnen tussen een groep doodvermoeide renners..
nog een geluk dat het in de laatste klim was en niet eens steil, anders was de schade echt zeer groot geweest.
Hijzelf zei later ook, dat het totaal op was en echt niet meer kon. duidelijke en eerlijke taal waar hij zich achter geen excuses wegsteekt.
Curzio 13 september 2015 12:37
Mijn punt is dus dat niet de veer brak maar dat Sanchez en Zeits zich op kop zetten en dat de Astana en Katusha knechten gezamenlijk harder konden fietsen dan Dumoulin en dat dit een noodlottige extra inspanning betekende plus een mentale dreun voor Dumoulin die hem op de volgende klim extra opbrak.
cyclingfreakske 13 september 2015 13:19
een renner in zo'n situatie met zo'n grote kans op de voorlaatste dag, eigenlijk de dag dat ales bepaald word, die geeft zich mentaal NOOIT.

hoe verklaar je dan dat het grote tijdverlies zich vooral in de laatste klim - een loper - zich afspeelde ? (een van de makkelijkste klimmen van de Vuelta nb)
Op het tussenstuk van de 2 klimmen bleef het vooral beperkt tot ca 20 seconden, lang een 30 seconden. Zijn lichaamstaal zei vooral dat het echt niet beter kon.
de tank leeg, de geest wil maar het lichaam stopt ermee, de rest die achterop zaten holde hem voorbij of sloot aan....Het kopje wil harder terwijl het lichaam leeg is.. het breekt. niets meer en niets minder.

Ook Katoesja is pas vol beginnen meewerken toen Rodriguez door kreeg dat plaats 2 wel erg dichtbij kwam.
En de actie van Quitana zorgde weer voor een forse tempoversnelling in het groepje favorieten. Ook Aru kende daar even een lastig moment.

iedereen kent wel zo'n situatie onderweg, hetzij als wielertoerist of als renner... een eindje van huis of in wedstrijd, je bent moe en einde krachten maar het kopje zegt doorzetten terwijl het steeds harder bergaf gaat. Dan moet je je schikken met tegenzin, anders parkeer je helemaal. Met TD...dat was zo'n situatie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2015 13:19 door cyclingfreakske.
Velodroom 13 september 2015 14:32
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn punt is dus dat niet de veer brak maar dat
> Sanchez en Zeits zich op kop zetten en dat de
> Astana en Katusha knechten gezamenlijk harder
> konden fietsen dan Dumoulin en dat dit een
> noodlottige extra inspanning betekende plus een
> mentale dreun voor Dumoulin die hem op de volgende
> klim extra opbrak.

Na etappe 11 kwam @Pioneercyclo triomfantelijk met de eindcijfers van Tom's powermeter.
Gisteren publiceerde Pioneercyclo er weer in. Naïeve Fred dacht van de 20e etappe. Neuh, het was weer de 11e etappe.
Een gemiste kans om transparantie een kans te geven, denk ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen