Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Doorgroei Belgische renners

Gepost door El Chaba 
El Chaba 17 september 2015 15:08
Wat mij de laatste jaren opvalt is dat Belgische renners, die bij een Belgische ploeg doorbreken c.q. een goed jaar draaien en vervolgens naar een buitenlandse ploeg gaan vaak moeite hebben om daar datzelfde niveau te halen, laat staan te verbeteren.

Vorig jaar bijvoorbeeld Van Asbroeck, Van Staeyen, Vanbilsen, Van Genechten en Degand. En nee, dat ligt echt niet alleen aan blessures/ziektes.
Er zullen vast en zeker uitzonderingen zijn op deze stelling - Baptiste Plankaert bijvoorbeeld twee jaar geleden, schiet mij te binnen - maar ik heb wel het gevoel dat het meer andersom is.

Klopt mijn 'gevoel' eigenlijk wel en zo ja, hoe komt dat?
Arsimo 17 september 2015 15:18
Zwaarder programma? Minder Vlaams programma? Zwaardere eisen? Sowieso is bevestigen in regel moeilijker dan opkomen.
Eindhovuh 17 september 2015 15:18
Kijk uit Lucas, voor je het weet suggereer je systematisch dopinggebruik bij onze zuiderburen.
Massimo 17 september 2015 15:19
Omdat ze in België, in Vlaanderen met name, weinig variatie aan soorten koersen hebben en ze willen allemaal Tom Boonen worden. Eenmaal in een buitenlandse ploeg komen ze erachter dat ze nog nooit serieus in de bergen hebben gereden. Hans VDW kaartte dit eerder dit jaar al aan. Ik heb dat stuk toen hier neergezet, vast wel te vinden in het archief.
en 17 september 2015 15:19
De volgende in dat rijtje wordt Theuns. ;-)
De verklaring is vrij simpel: winnen (en punten scoren) in het Belgische (continentale) circuit is veel makkelijker dan een niveautje hoger. Dat geldt met name voor Van Asbroeck en Van Genechten. Van Staeyen en Vanbilsen zijn dan weer vooral aangetrokken om te knechten, dus is het logisch dat ze zelf minder op de voorgrond treden.
Eindhovuh 17 september 2015 15:30
Van Asbroeck won vorig jaar ook in Frankrijk(Cholet) en reed top 5 in andere koersen in Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Nederland en Spanje.
Dit jaar slechts één 3de plek in Polen en tweede plek in februari in Portugal...

Jouw theorie klopt dus niet.
en 17 september 2015 15:47
Ok, er had moeten staan (Belgische) continentale circuit ipv Belgische (continentale) circuit. Van Asbroeck reed vorig jaar een twintig tal 1.1 wedstrijden, voornamelijk in België en Frankrijk, naast wat 1.HCs en enkele 2.1/2.HC rittenkoersen. Dit jaar reed hij tot nu toe 4 1.1 wedstrijden (met twee 4e plaatsen als resultaat) en daarnaast zware WT rittenkoersen als Romandië, Zwitserland, Polen en de Vuelta. Het verschil lijkt me duidelijk.
JW 17 september 2015 16:06
Ik herinner me nog heel goed dat bij de overstap van Van Asbroeck naar TLJ enkele prikkers (o.a. Cyclad, meen ik) ervoor waarschuwden dat het niet reëel was te verwachten dat hij in 2015 ook erg succesvol zou zijn. Het zou echt een overgangsjaar gaan worden.
Naar mijn idee is die aanpassing dit jaar goed verlopen, en zullen we hem in 2016 vaker op het podium gaan zien.
Snorfietser 17 september 2015 16:21
Het zijn volgens mij gewoon een beetje renners van de tweede lijn. Bij de Belgische ploeg rijden ze een programma dat het beste bij hen past, waardoor ze enigszins boven komen drijven. Wellens en Benoot zijn van een heel ander niveau, die zie ik het wel doen bij een buitenlandse ploeg.
Blueprint 17 september 2015 16:39
Precies, van deze renners kun je niet verwachten dat ze op het hoogste niveau topprestaties neerzetten. M.u.v. Degand zijn het allemaal van die "Omloop van het Frietkot" types, terwijl Degand zelf hooguit een aardige klimknecht is in de World Tour, maar zeker niet meer dan dat.
El Chaba 17 september 2015 16:57
Ik dacht er zelf (ook) aan dat misschien de aard van een deel van de Belgen meespeelt. Moeilijk(er) om in een ander(e) omgeving/land te kunnen aarden?
Leon 17 september 2015 17:10
Het gros blijft gewoon in Belgie wonen toch? Maar een ploeg vol Vlamingen versus een internationale ploeg waar je je vaak in het Frans of Engels moet redden kan wel verschil maken.
Cyclad 17 september 2015 18:32
thumbs up Correct.
Voor Edward Theuns geldt volgend seizoen hetzelfde, al lijkt hij me iets meer power te hebben dan Van Asbroeck. Laatstgenoemde moet volgend seizoen wel een stap zetten, anders wordt het een lastig verhaal. Misschien wat minder als sprinter gebruiken en wat meer als klassiek eendagscoureur, daar liggen volgens mij wat meer mogelijkheden. Als pure sprinter komt Van Asbroeck m.i. pure snelheid tekort.
cyclingfreakske 17 september 2015 22:12
In Belgie is bij de jeugd en beloftenreeks veel variatie van parcours. bij de profs zit je met een probleem... maar zeer weinig koersen in Wallonie (98% is in Vlaanderen). De jeugdrenners kennen amper begeleiding en het is de trek uw plan situatie. er zijn enkele beloftenteams die werk maken van opleiding, maar minstens de helft beperkt zich tot vooral koersen in Vlaanderen.
men zit in Belgie met een eendagswedstrijd-mentaliteit als vanouds... niet met rondewerk opleidingen.
sinds 12j maakt men zogezegd werk van buitenlandse wedstrijden... de enige die dat deden waren oa Groeninge Spurters, Lotto en dan had je het bijna...nog maar sinds een jaar of 3 is er van andere teams meer gaan doordringen dat buitenlands koersen in meerdaagsen, een absoltue meerwaarde is.
to late zou ik zeggen.....

Wat vooral tegenzit is de mentale instelling..... bij jeugdrenners is het dubbel : gedreven maar mag niet te lastig/moeilijk zijn. als ze prof worden heeft de helft direct het idee :" ja kben prof, men doel is bereikt"...... terwijl het pas begint en het moeilijkste komt, jezelf bewijzen en je contract bevestigen / consolideren.
de meerderheid kan niet echt zeer diep gaan en echt hard afzien, ze denken dat het makkelijk(er) ook kan.... ja dan blijf je niet presteren.
malheur 17 september 2015 23:27
Waarom rijden ze niet vaker in Wallonie?
opperman 17 september 2015 23:38
"Ik ben God niet" van Tim van Steendam is een mooi boek over een Belgisch (klim)talent dat zijn weg zoekt in het Europese circuit. Wel in een iets andere tijd (eind '90, begin '00), maar het beschrijft toch goed de cultuuromslag die zo'n renner moet maken.
cyclingfreakske 18 september 2015 00:00
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom rijden ze niet vaker in Wallonie?


Wallonie heeft wel een team dat zowat gelijkvalt met Vlaanderern Topsport - een Waalse versie ervan zeg maar.,
verder is het een heus probleem om daat de formaliteiten rond te krijgen. De licenties zijn duurder voor organiseren, Er worden amper sponsors gezocht, en is een Waal algemeen niet sport minded - buiten wat voetbal... en als luiheid een sport was waren ze wereldkampioen.
De waalse overheid stimuleert ook op geen enkel vlak, er moet eerst Vlaams geld toestromen om dan iets te gaan organiseren. maw : ze zijn zelf amper financieel zelfstandig. (dat oude Waals-Vlaams cliche staat wel als een blok in de realiteit, helaas)

Vlaanderen doet op alle vlakken grote inspanningne, er zijn veel prive- initaieven om te organiseren, het leeft hier ook enorm naast voetbal, en er is ee nveel grotere bedrijfsactiviteit waarvan een aantal best via sponsoring een hart toedraagt voor wat te organiseren.
Ook zijn er vaak initiatieven om in Wallonie wedstrijden te organiseren, maar daar stuiten ze op die hektische geldverslindende bureaucratie die voor alle en nog wat overdadig vergunningen eist... alsof ze je het vooral moeilijk willen maken en je afhaakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2015 00:25 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 18 september 2015 00:22
opperman Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Ik ben God niet" van Tim van Steendam is een mooi
> boek over een Belgisch (klim)talent dat zijn weg
> zoekt in het Europese circuit. Wel in een iets
> andere tijd (eind '90, begin '00), maar het
> beschrijft toch goed de cultuuromslag die zo'n
> renner moet maken.


Het boek van wijlen bambino d'oro Frank VDB maw...

inderdaad een mooi boek, dat toch ook het mentale wat blootlegt en de metamorfose dat een renner ondergaat, de hektiek na de koers etc.... en de gebeurtenissen die hem tekenden.

(klim) talent is te weinig omschreven... het was een alleskunner. bewijs is zijn prestatie in de RVV, P-Roubaix, Vuelta etc....
voor P-Roubaix werd hij als ongeschikt en te licht neergesabeld door media en interne personen in het profwereldje.
met zijn 7e plaats in Parijs-Roubaix stak hij naar iedereen lik op stuk (1999)
Werd prof en kwam zeer hard en snel naar de top, wat zeer veel jaloezie opwekte, ook bij ploegleiders.

mentale ingesteldheid en makkelijk beinvloedbaar besliste helemaal anders. (deels te wijten aan de immense druk van zijn vader in de jeugdige jaren als sporter.)
de grote justitieshow tijdens zijjn comeback (Sainz zaak) die sterk overdreven en bijzonder uitvoerig in beeld werd gebracht was de doodsteek... daarna ging het op alle vlakken bergaf.,
Ongekend populair ook.... zelfs nu nog altijd.

Het meest schandalige dat je kan opnoemen was de hypocrisi in de wielerwereld, zei die kritiek hadden en probeerden hem te onderdrukken, en in moeijlijke tijden hem verder neerhaalden .... en op de begrafenis voor de camera schijnheilig stonden te doen.
Zijn beste vriend Nico Mattan werd er misselijk van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2015 00:25 door cyclingfreakske.
ton duk 18 september 2015 10:05
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Vlaanderen doet op alle vlakken grote
> inspanningne, er zijn veel prive- initaieven om te
> organiseren, het leeft hier ook enorm naast
> voetbal, en er is ee nveel grotere
> bedrijfsactiviteit waarvan een aantal best via
> sponsoring een hart toedraagt voor wat te
> organiseren.

Voor mijn (bang) gevoel lijkt het wel dat er in Belgie ( Vlaanderen dan) meer een topsportmentaliteit komt...
Bij diverse teamsporten ( Volleybal,Basket en Hockey) zie je dan ook de resultaten...
Benieuwd of dat allemaal in RIO2016 eindelijk 's in de medaillestand terug komt...
gr
Koppi 18 september 2015 22:29
Gooi je er in elk doorgroei/doorstroomtopic zo'n tip uit? winking smiley
'"A dog in a hat" van Joe Parkin is een mooi boek over een Amerikaans (klim)talent dat zijn weg zoekt in het Europese circuit. Wel in een iets andere tijd (eind '80, begin '90), maar beschrijft toch goed de cultuuromslag die zo'n renner moet maken.' Ga zo voort aub.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen