Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Danny van Poppel: 'Ik móest weg bij Trek'

Gepost door Vittal 
Vittal 18 september 2015 10:15
Danny van Poppel: 'Ik móest weg bij Trek'


Danny van Poppel won de 12de etappe van de Vuelta.


POPPEL - Met een ritzege in de Vuelta en een transfer naar Team Sky zit de carrière van Danny van Poppel (22) weer behoorlijk in de lift. Over zijn nieuwe ploeg mag de jongste van de twee fietsende broers weinig zeggen (‘Het is aan het team om bekend te maken dat ijk daar ga rijden’), maar zijn eigen verbazing over het vertrek bij het Trek Factory Team kan hij moeilijk onder stoelen of banken steken.

„Voor alle duidelijkheid: Boy en ik waren het liefst bij elkaar gebleven. Hij kreeg echter een nieuw contract aangeboden en ik niet. Ze willen Boy erbij houden als lead out voor de sprints. In mij had de ploegbaas (Luca Guercilena) echter niet veel vertrouwen meer. Ik moest weg. Niemand van de rest van de ploeg die het snapt. Ik begrijp er zelf ook niets van. Hij alleen zag het niet meer in mij zitten”, zegt hij in het BD van vrijdag 18 september.

Raar
De ritzege in de Vuelta (hij won de massaspurt in Lleida) bracht daar geen verandering in? „Dat weet ik niet. Toen was ik al rond met mijn nieuwe ploeg. Ik heb de ploegbaas ook nooit meer gesproken nadat hij had laten weten dat ik geen nieuw contract kreeg.”

Vervolgens word je opgepikt door niet zomaar een ploeg. Geen Wanty, Roompot, Androni, maar het Team Sky van Tourwinnaar Chris Froome. Je zou voor minder een lange neus trekken in de richting van je baas. „Dat doe ik niet, maar het maakt het allemaal wel raar. Geen wonder dat niemand snapt waarom Luca vindt dat ik weg moet.”
Eindhovuh 18 september 2015 10:25
Alleen Nizzolo is een echt betere sprinter bij Trek.
Van Poppel heeft wel potentie als renner, of hij een topsprinter gaat worden betwijfel ik. Maar zijn prestaties dit jaar zijn prima te noemen, potentieel een goede klassiekerrenner. Dat hij weg móet vind ik vreemd. Of zou dat met zijn salariseisen te maken hebben?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2015 10:26 door Eindhovuh.
Vittal 18 september 2015 10:47
Een duidelijke constante progressie, echt dom om zo iemand weg te sturen.Tenzij de bezig zijn met een sprinter als Cavendish te halen...

Westfalen 18 september 2015 10:51
Beetje dom van Danny van Poppel om zo de vuile was buiten te hangen.
Anony 18 september 2015 11:16
Valt nog wel mee, toch.
El Chaba 18 september 2015 11:26
Dat doet hij helemaal niet, hij zegt het gewoon zoals het is en spreekt alleen zijn verbazing uit.
Hangmat 18 september 2015 12:54
Vind dat ie het behoorlijk netjes houdt hoor.
Fashionisto 18 september 2015 13:55
Met in het achterhoofd de interviews die Danny van Poppel in het Engels heeft gegeven, vermoed ik dat een taalprobleem voor deze transfer heeft gezorgd.
Tinuz 18 september 2015 14:09
Beetje vreemd dat Boy wel gewoon kan blijven...
Mentaal is Danny niet bepaald een hoogvlieger, en ik moet zijn klassiekerkunsten nog zien.
Snorfietser 18 september 2015 15:06
Wan bij Sky spreken ze geen Engels?
Michael B. 18 september 2015 15:17
Jonge renner, die toch maar mooi op WT niveau een rit wint.... doen er maar weinig na hoor. Lekker laten varen die TREK boot. SKY kan weleens heel mooi voor hem gaan uitpakken.
Snorfietser 18 september 2015 15:22
Volgens mij is Boy een prima knecht. Dat zijn contract wordt verlengd verbaast me niet. Het verbaast mij alleen dat Danny niet verlengd werd. Natuurlijk moest zijn ritzege in de Vuelta op het moment van de keuze nog komen, maar er was duidelijk een opgaande lijn te zien. Daarnaast is hij natuurlijk nog jong.
Andere Peter 18 september 2015 23:39
Kun je ons deelgenoot maken van de mentale top-100? Zit je ook wel eens in een restaurant waarvan je vindt dat de kok mentaal geen hoogvlieger is? Bij mij om de hoek zit trouwens een fietsenmaker die mentaal wel in orde is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2015 23:39 door Andere Peter.
Tinuz 18 september 2015 23:55
Als het over mentale en moeilijk tastbare zaken gaat word jij altijd een beetje ongemakkelijk van binnen, zo is mijn indruk...
Je bent bang om de controle kwijt te raken.
Andere Peter 19 september 2015 04:20
Met controle heeft het niets te maken, maar ik heb er geen enkele moeite mee om toe te geven dat allerlei kwalificaties door volgers van mentale aspecten bij renners heel gevoelig liggen bij mij. Daarmee zit je een stuk dichterbij de werkelijkheid dan wat ik vaker hoor: de sfeer van ''jij bent Gesink-fan''.

Dat mentale, dat is in mijn ogen de favoriete default-verklaring van veel sportvolgers. Als ze een ontwikkeling niet kunnen verklaren, dan gooien ze het op mentale zwakte (of kracht). Gedraagt iemand zich iets anders dan de meesten, dan wordt dat gezien als mentale zwakte (of kracht). Het wordt er met de haren bijgesleept. Wat ook lekker is bij tunnelvisies: het tegendeel kan per definitie niet bewezen worden. Welig tieren de onderbuikgevoelens.

Daarmee zeg ik niet dat het mentale geen of een kleine rol speelt. Ik zeg dat er veel bullshit door de rondte vliegt over dat mentale. Ik permitteer mij alleen een mening over de mentale kracht van iemand die ik niet heb ontmoet als ik daar tastbare aanwijzingen voor heb (bv verklaringen van direct betrokkenen).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2015 04:24 door Andere Peter.
Velodroom 19 september 2015 14:13
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kun je ons deelgenoot maken van de mentale
> top-100? Zit je ook wel eens in een restaurant
> waarvan je vindt dat de kok mentaal geen
> hoogvlieger is? Bij mij om de hoek zit trouwens
> een fietsenmaker die mentaal wel in orde is.

De kok van Kermit & his friends zou ik daaronder wel willen scharen. Zeker *****!

Deze fietsenmaker stond wijd en zijd bekend als de vleesgeworden mental strength
Tinuz 19 september 2015 15:20
En die "tastbare bewijzen" is waar het bij jou aan schort, want wanneer is iets "tastbaar" en wanneer is iets "bullshit" wanneer het zulke aspecten betreft...
Andere Peter 19 september 2015 15:47
Tastbaar is het bijvoorbeeld als de persoon er zelf over praat. In tegenwoordige of in verleden tijd. Tastbaar is het als de directe omgeving erover praat. Tastbaar kan het zijn in het positieve: je neemt waar dat er veel op iemand afkomt en dat hij er niet anders of slechter van wordt.

Maar uiteraard is het niet zo vaak tastbaar. Het is dan ook heel vaak complete bullshit.

Ik snap ook werkelijk niet de zin ervan om zonder die tastbare aanwijzingen toch te gaan speculeren over iemands mentale status. Ik heb daar nooit behoefte aan bij een treinconducteur, een vluchteling, een kapster, of een minister. En ook niet bij een wielrenner.
Tinuz 19 september 2015 18:01
Dan maak ik op dat bij Danny van Poppel diens mentale zwakte tastbaar is voor jou, want hij gaf het zelf aan, evenals zijn begeleiders... Kijk, jij wimpelt al snel bepaalde tendensen die wezenlijk waarneembaar en dus tastbaar zijn af als iets wat niet tastbaar is. Ik vermoed omdat jij zulke zaken niet goed rationeel kan definieren.
Andere Peter 19 september 2015 18:47
Ik ben daar niet van op de hoogte tav Van Poppel. Als dat zo is dan zou het kunnen dat je taxatie onderbouwd is, zonder dat je die onderbouwing zelf aangaf. Over Van Poppel heb ik niets gezegd (want ik weet het niet). Mijn algemene opmerkingen over die mentale verklaringen door volgers pas ik niet aan.

Wat ik rationeel wel of niet kan definiëren staat hierbuiten. Ik heb in het verleden hier heel vaak gezien dat prikkers (ik meen ook jij, maar ik heb geen voorbeeld paraat) vonden dat tav mentale aspecten ''bepaalde tendensen wezenlijk waarneembaar'' waren, maar het betrof in 99% van de gevallen door oogkleppen gekenmerkte tunnelvisies waarbij de conclusie het uitgangspunt was en de waarnemingen erbij hinein interpretiert werden. Of iets van alle aspecten die ik hier op een hoop gooi.
JW 19 september 2015 21:13
Als het gerucht dat Cav ook naar Sky zou gaan (Lefevere) waar zou zijn kan de overstap ook gaan tegen vallen.
cyclingfreakske 19 september 2015 21:36
Cav had al geen steun de vorige keer, en dat zal nu ook niet anders zijn wegens een team voor rondewerk.
Slimmerd 20 september 2015 11:03
Omdat? Van Poppel heeft eerder al aangegeven zich ook meer met het voorjaar te willen bezig houden, lijkt me een goede ontwikkeling.
En Sky zal ze, als Cav inderdaad terugkeert, toch niet overal samen opstellen.
JW 20 september 2015 12:41
Swift blijft. Vraag is of Viviani ook blijft.
Maar aannemelijk is inderdaad dat Sky een plan met hem heeft.
Voor Van Poppel de uitdaging om dat waar te maken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen