Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Belgische Dodenploeg/Dopingploeg van 1971

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 19 september 2015 08:23
Aansluitend op het WK Ploegentijdrijden zag ik gisteren deze passage op Canvas, leek me wel interessant genoeg om hier even te delen.
Van de Belgische ploeg die wereldkampioen werd in 1971 (toen nog per land) stierven er 4 van de 7 (effectieve rijders en reserves inbegrepen) voor hun 33ste.
In die tijd werd er lustig geëxperimenteerd met steroïden wat de meest logische verklaring zou zijn voor het vroegtijdig sterven want ook bij de Italiaanse, Noorse en Nederlandse ploeg zijn achteraf op jonge leeftijd renners gestorven.

Op de daaropvolgende Olympische Spelen in Tokio faalde de Belgische ploeg echter en werden ze pas vierde na Nederland.
Nederland werd echter betrapt op doping, maar mocht toch zijn bronzen medaille houden omdat enkel de eerste 3 gecontroleerd waren na de wedstrijd en niet kon gegarandeerd worden dat de Belgen ook dopingvrij (hoogstwaarschijnlijk niet) hadden gereden.

[sporza.be]
Frederik D. 19 september 2015 10:59
1971. De daaropvolgende Olympische Spelen. Dat was München 1972. Tokyo was 1064.
cyclingfreakske 19 september 2015 11:17
in 1971 reed bijna iedereen op wat voorhanden was, door gebrek aan een deftige dopinglijst. veel landen hadden zelfs geen lijst.
ook betablokkers werden populair, het grootste gevaar was dat ze letterlijk vanalles door elkaar combineerden en ook effectieve schade berokkende aan het lichaam. (vooral afwijkingen hartspieren)
Ook amfetamines waren zeer populair, combinatie met steroiden is op termijn catastrofaal.
de gekende "pot Belge" was zo'n gifpotje dat massaal gebruikt werd door renners uit allerlei landen.
gelukkig hebben ze daar iets aan gedaan, want er zijn van die generaties inderdaad veel vroegtijdige sterfgevallen, en bij de levende oudere generaties komen zeer veel hartproblemen voor.
ook het volle epo-tijdperk heeft levens gekost door vooral het dichtslibben van de aders en hartproblemen. (te dik bloed door overdreven hematocrietwaardes/epo misbruik)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2015 11:24 door cyclingfreakske.
El Mik 19 september 2015 12:06
De periode van het Hellenisme was in 1064 wel voorbij en heeft sowieso nooit Japan bereikt winking smiley
Velodroom 19 september 2015 13:46
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> in 1971 reed bijna iedereen op wat voorhanden was,
> door gebrek aan een deftige dopinglijst. veel
> landen hadden zelfs geen lijst.
> ook betablokkers werden populair, het grootste
> gevaar was dat ze letterlijk vanalles door elkaar
> combineerden en ook effectieve schade berokkende
> aan het lichaam. (vooral afwijkingen hartspieren)
> Ook amfetamines waren zeer populair, combinatie
> met steroiden is op termijn catastrofaal.
> de gekende "pot Belge" was zo'n gifpotje dat
> massaal gebruikt werd door renners uit allerlei
> landen.
> gelukkig hebben ze daar iets aan gedaan, want er
> zijn van die generaties inderdaad veel
> vroegtijdige sterfgevallen, en bij de levende
> oudere generaties komen zeer veel hartproblemen
> voor.
> ook het volle epo-tijdperk heeft levens gekost
> door vooral het dichtslibben van de aders en
> hartproblemen. (te dik bloed door overdreven
> hematocrietwaardes/epo misbruik)

Een ander geluid - Er zijn geen EPO-doden-, alhoewel..

Maar de DDR overtrof in betekenis van het collectief toch zeker alles...
cyclingfreakske 19 september 2015 17:42
en in Italie en Frankrijk houden ze de boeken wel dicht. tussen 1995 en 2004 stierven er in Italiaanse pelotons (van 18 jarigen tot de profs) toch meer renners dan ze voordien konden tellen, idem in Spanje.
de epo-doden..... dat onderwerp is nog steeds onderworpen aan de omerta, in alle sportdiciplines waar het misbruikt is.

De Ex Oostbloksporters...... de sterfgevallen ten gevolge van overmatig gebruik van steroiden, zijn talrijk doch verzwegen.
een nog levende legende HEIDI KRIEGER (nu is het Andreas) is zo'n voorbeeld wat het doet men een lichaam... een wonder dat ze (hij) nog leeft eigenlijk.
El Chaba 20 september 2015 16:38
De personificatie van dat dopingsysteem blijf ik toch altijd Marita Koch vinden:
(Haar Europees record op de 100 meter uit - ik meen - 1978 pas onlangs, dus bijna 40 jaar (!) later, verbroken door Dafne Schippers).




Wie iets vrouwelijks waarneemt mag het zeggen...
El Mik 20 september 2015 16:58
Op de 200 meter, niet op de 100 meter.
lodjan 20 september 2015 18:06
Stephko 20 september 2015 18:24
Op Marita Koch valt vast ook wel wat aan te merken maar dit is Kratochvilova.
Velodroom 20 september 2015 20:06
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> De personificatie van dat dopingsysteem blijf ik
> toch altijd Marita Koch vinden:
> (Haar Europees record op de 100 meter uit - ik
> meen - 1978 pas onlangs, dus bijna 40 jaar (!)
> later, verbroken door Dafne Schippers).
>
>
>
>
> Wie iets vrouwelijks waarneemt mag het zeggen...

Neen, dat blijft toch Heike Drechsler met haar meer dan 400 sprongen boven de 7 meter en vooral vanaf haar puberteit als ware het een robot opgebouwd.
Velodroom 20 september 2015 20:37
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> De personificatie van dat dopingsysteem blijf ik
> toch altijd Marita Koch vinden:
> (Haar Europees record op de 100 meter uit - ik
> meen - 1978 pas onlangs, dus bijna 40 jaar (!)
> later, verbroken door Dafne Schippers).
>
>
>
>
> Wie iets vrouwelijks waarneemt mag het zeggen...

Bril vergeten?

Hoewel doping bij Kratochvila ongetwijfeld een rol gespeeld zal hebben mag ook verondersteld worden, dat ze qua seksebepaling (nog steeds vrouwelijk) behoorlijk zal zijn opgeschoten richting mannelijk, ergo veel meer o.a. testosteron heeft. Maar het fijne weet ik er bij haar niet van. grinning smiley

In elk geval wat daarvan het resultaat kan zijn hebben we in 2009 nog kunnen zien toen op de 800m toen de Zuidafrikaanse Caster Semenya tijdens het WK in Berlijn op de tweede ronde alles en iedereen In Grund und Boden lief. Uiteindelijk onderging ze behandeling en het was gedaan met het succes. Niet lang erna was het bijna zover, dat het record van Kratochvila wel werd verbroken. Pamela Jelimo was de Keniaanse, die dat bijna voor mekaar kreeg. Ook zij onderging hoogstwaarschijnlijk hetzelfde lot al kwam daar weinig van naar buiten. Haar comeback in een Diamond League wedstrijd in Eugene werd een zeldzaam drama.

Haar mindset was nog de oude, ze deed tot zeg 600m nog datgene, wat ze altijd gewend was te doen en moest toen ineens aan den lijve ervaren, dat de toverdrank was uitgewerkt. Waarna ze strompelend over de finish kwam.

Net actueel zijn de richtlijnen om een faire bandbreedte binnen de vrouwelijke sekse te garanderen (in relatie tot prestatiesport) versoepeld.
cyclingfreakske 21 september 2015 00:44
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Camel toe?

nee..halve balzak
cyclingfreakske 21 september 2015 00:55
toch slaan deze 2 echt alles : totale transformatie.


Vrouwelijke Bodybuildster Candice Armstrong :




Heidi Krieger





3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2015 01:06 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 21 september 2015 01:17
Marla Koch nu ! (de doping had geen ingrijpende veranderingen, dat is duidelijk )



@EL CHABA

dat is Koch niet, het is Jarmily Kratochvílova - toemalige Tsjechië Slowakije Atelete





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2015 01:20 door cyclingfreakske.
Bromertà 21 september 2015 10:39
Schandalig dat deze vrouwen bij de mannen mee moesten doen. Hormonen? Begin er niet aan.


sijbriskie 21 september 2015 11:15
Dit is niet Marita Koch maar Jarmila Kratochvílová, een Tsjechoslowaakse, die inderdaad ook voor mij in die jaren hèt toonbeeld was van wat anabole steroïden met vrouwen kunnen doen. Marita Koch zag er daarbij vergeleken nog best vrouwelijk uit.
Velodroom 21 september 2015 12:14
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit is niet Marita Koch maar Jarmila
> Kratochvílová, een Tsjechoslowaakse, die
> inderdaad ook voor mij in die jaren hèt toonbeeld
> was van wat anabole steroïden met vrouwen kunnen
> doen.

Marita Koch zag er daarbij vergeleken nog best vrouwelijk uit.
Ik blijf er bij, dat in geval van Kratochvila ook moeder natuur een rol speelde. Dat anabole steroïden vermannelijken moge ook duidelijk zijn
Overigens zouden we er ook niet gek van moeten opkijken, dat Kratochvila in de moderne setting richting 1:50 had gelopen.
Evolutie, nietwaar AP?

De echte vrouw bestaat niet immers
cyclingfreakske 21 september 2015 12:38
Koch heeft ook nooit zo'n opzichtige spiermassa gehad, zoals de meeste vrouwelijke atleten uit het Oostblok EN de VS. Misschien van haar generatie wel de meest getalenteerde loopster...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen