Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Marco Polo Cycling Team voor vluchtelingen (met talent)

Gepost door merijntje mortirolo 
merijntje mortirolo 19 september 2015 08:27
FYI.
-
Vluchtelingen. Met duizenden stromen ze momenteel Nederland binnen. Ze komen onder meer uit Syrië, Eritrea, Afghanistan. Nadat ze de grens gepasseerd zijn, worden ze overgebracht naar een opvangplek. En dan? “Je kunt ze een vergunning geven, naar het UWV sturen en op een flatje in de Bijlmer zetten, maar daarmee integreren ze nog niet.”

Het zijn de woorden van Gudo Kramer. Hij was jarenlang manager van het Marco Polo Cycling Team en heeft een plan bedacht. “We willen vluchtelingen een kans geven professioneel wielrenner te worden.”

Kramer blaast zijn oude semi-profploeg nieuw leven in en wil alleen nog maar vluchtelingen als renners. Half oktober lanceert de ploeg een crowdfundingactie om zoveel mogelijk middelen in te zamelen. Er moeten fietsen komen, materiaal en personeel. “We hopen op die manier een prachtig programma samen te stellen.”
Ze moeten wel enig talent hebben.

Rest alleen nog de vluchtelingen zelf. Neemt de ploeg zomaar iedereen aan? “Nee, ze moeten al wel ooit op een fiets hebben gezeten in hun land. Ze moeten wel enig talent hebben.”

De eerste sporen van kunde op fietsgebied zijn overigens al gevonden. Op de wielerbaan van Sloten trainen sinds kort Eritrese vluchtelingen op oude geleende fietsen. Hun mentor, Daniel Abraham, die zelf in 2000 naar Nederland vluchtte als gevolg van de oorlog tussen Eritrea en Ethiopië, is enthousiast. “Er zit talent bij hoor. Ze geloven het zelf nog niet, maar sommigen zouden zelfs prof kunnen worden , in de voetsporen van Tour de France-renners Merhawi Kudus en Daniel Teklehaimanot, die nog de bolletjestrui droeg."

Niet elke vluchteling kan zich niet zomaar aanmelden. “De papieren moeten wel in orde zijn. Je moet een erkend vluchteling zijn.”

Initiatiefnemer Kramer
Kramer stelt dat het niet bij Eritrese vluchtelingen hoeft te blijven, ook al heeft met name dat land een voorliefde voor wielrennen meegekregen van de voormalige koloniale overheerser Italië. “Nee, zeker niet alleen Eritrea. Ze kunnen overal vandaan komen. Afghanistan, Syrië, noem maar op. Ik heb begrepen dat de beste Syrische renner momenteel in Europa is als vluchteling. Althans, daar lijkt het op. Via Facebook werd hij gewezen op ons initiatief.”

Ondertussen omarmt de wielerwereld het initiatief. “Er is veel steun voor vanuit de profpeloton. Veel renners hebben er via de sociale media aandacht aan besteed. En de Ronde van Nijmegen heeft al toegezegd dat ons team als goed doel aan de toertocht wordt verbonden.”


[nos.nl]
Sub Culture 19 september 2015 08:31
Zijn er in de wielergeschiedenis eigenlijk voorbeelden van succesvolle renners uit het Midden-Oosten?
Ik herinner me een paar jaar terug een Iraniër bij de Lotto's, die het jaar daarvoor succesvol was in de Asia Tour, maar in zijn eerste en enige seizoen op Europese bodem bleek naast aanpassingsproblemen toch vooral het niveau tussen het Europese en Aziatische wielrennen vrij hoog.

Er wordt nu al een aantal jaren gekoerst in Dubai, Qatar, Oman ...
Is er dan geen enkele jongere local die gepakt is door de microbe intss en op termijn kan uitgroeien tot een profwaardig renner?
Pyama 19 september 2015 10:13
Bij Sky Dive Dubai al gekeken?
Snorfietser 19 september 2015 10:23
Ik heb het idee dat actief sporten (hetgeen iets anders is dan een evenement met buitenlandse toppers organiseren) daar veel minder onderdeel uitmaakt van de cultuur dan in het westen. Ik kan me in geen enkele sport een wereldtopper uit het Midden-Oosten herinneren. Uitzondering zijn een aantal "gekochte" Afrikaanse atleten.
Walnoot 19 september 2015 10:33
Worstelen en gewichtheffen zijn de Iraniërs wel redelijk aan de top in mijn herinnering. Verder weet ik het ook niet. Je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben. Voetbal is natuurlijk groot in het Midden-Oosten, maar veel kunnen ze er niet van. De omstandigheden zijn natuurlijk ook niet bepaald ideaal om buiten te sporten. Een mooi grasveldje ga je er niet heel snel vinden.
Linkebal 19 september 2015 11:12
Die had Lotto alleen maar aangetrokken omdat ie zoveel punten had verzameld in de Asia Tour.

Verder kan ik alleen Rafaa Chtioui bedenken. En natuurlijk de legendarische Abdelkader Zaaf.
cyclingfreakske 19 september 2015 11:47
Abdelkader Zaaf en Rafaa Chtioui (Algerijn).... de link is daar makkelijker gelegd vanwege de Franse invloeden en de Algerijnen die toch vrij Westers zijn in hun eigen cultuur, en er meer sporten van bij ons worden beoefent. Ook atletiek er er enorm populair, naast voetbal.
In het Midden Oosten is dat een totaal ander verhaal. Weinig interesse voor wielrennen,
Anderzijds ook een beetje de strenger gelovige cultuur en bewind gestuurd door de Mullah's, dat haaks staat op de Westerse sporten en voor strenger gelovingen niet combineerbaar is.
Daardoor worden geinteresseerde jongeren wel vaker afgeremd.
Er worden met de koersen in Dubai en Oman wel inspanningen gedaan, al is de vraag of het door de Sjeiks niet gewoon als een soort promo voor hun land word opgezet terwijl er toch een zeer streng beleid word gevoerd op hun bevolking.

De weinige ploegen rijden vaak de Aziatische koersen, Turkije en de ex Sovjet landen. Ook door de commercieele belangen die daar wel aanwezig zijn en hier zowat onbestaande. Wat ook een remmende factor is voor die teams.
Door de komst van Westerse ploegen en meer organisaties die procontinentale wedstrijden opzetten, kunnen die renners wel sneller gaan opvallen.
Iran kent een behoorlijk wielrennersveld maar je ziet of hoort daar bijna nooit iets van, vanwege de mediacensuur in dat land.

Voetbal is er uiteraard razend populair, verder atletiek, worstelen en gewichtheffen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2015 13:27 door cyclingfreakske.
lodjan 19 september 2015 12:06
Je zou Reguigui aan je rijtje kunnen toevoegen, maar deze renners komen niet uit het Midden-Oosten. De Iraniërs wel, zijn ook zeer succesvol met de laatste jaren MPG voorop, maar zij hebben het in Europa nog niet laten zien (ook omdat ze er niet of nauwelijks koersen).
Sub Culture 19 september 2015 12:11
Alegrijnen? Uit Alegria?
Pyama 19 september 2015 12:14
Alegria is een provincie van Tunesië.
Massimo 19 september 2015 12:29
Goed initiatief! thumbs up
Andere Peter 19 september 2015 15:04
Eens. Sportcultuur voor de jeugd heeft veel te maken met de beschikbaarheid van vrije tijd. Toch zie je dat het overschot aan kapitaal wel steeds vaker een sportbestemming zoekt. Dat zie je aan de atleten waar jij aan refereert, maar ook de organisatie van evenementen.

Bij vrouwen is het natuurlijk helemaal een drama.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2015 15:06 door Andere Peter.
El Mik 19 september 2015 15:11
Ligt aan je definitie van Midden Oosten.

Uit Qatar of de Verenigde Arabische Emiraten zou ik ze ook niet weten, maar landen als Marokko, Algerije, Turkije, Iran en Egypte hebben wel wat toppers gehad in sporten als voetbal, atletiek en allerlei kracht/vechtsporten.

En schietsporten zijn ze goed in, maar dat mag van mij sowieso wel van het Olympische programma af.
Andere Peter 19 september 2015 15:14
Dapper, alert, ondernemend, oplossingsgericht. Ik vind het fantastisch. Ik doe wel met een klein bedragje mee als die crowdfunding op gang is. Vooral de visie om van de nood een deugd te maken doet mij plezier. Veelzeggend hoe verschillend mensen omgaan met dit probleem. Bied kansen. In Duitsland, dat in 2015 al bijna 1 miljoen vluchtelingen zag binnenkomen, lijkt Merkel door te hebben dat dat land op dit moment behoefte heeft aan arbeid (maar ik vermoed ook geen 1 miljoen arbeiders hoor). Ik was ook zeer getroffen door voetbalclubs in Duitsland waar grote spandoeken hingen met 'Refugees Welcome'. Ondanks de stemmingmakerij van Wilders die vooral laagopgeleiden opjut, lijkt er ook in Nederland wel redelijk draagvlak. Zie bv de reacties van de gemeenten.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2015 17:27 door Andere Peter.
ton duk 19 september 2015 17:08
Nou,dan weten we vantevoren al wie in de 1e vlucht van de dag gaan zitten...
Gr
cyclingfreakske 19 september 2015 17:45
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
> En schietsporten zijn ze goed in, maar dat mag van
> mij sowieso wel van het Olympische programma af.

best wel, de concurrentie is "moordend" grinning smiley
Leon 19 september 2015 23:40
Die bovengenoemde "beste Syrische renner" zou wel eens Nazir Jaser kunnen zijn:
[www.cqranking.com]
Hoewel ik me niet kan voorstellen, dat iemand die in volle oorlog eind mei dubbel nationaal kampioen wordt, nu ineens wel Europa zit.

In die zin zou Omar Hasanin, de met voorsprong beste niet-Iraanse middenoostenrenner van deze eeuw, logischer zijn
[www.cqranking.com]
lodjan 20 september 2015 07:18
Omar is volgend seizoen alweer 37 en hij heeft al twee jaar niet meer gekoerst. Misschien een rol in de begeleiding? Heb je zijn Facebook gecheckt?
lodjan 20 september 2015 07:27
Omar is onder deze naam niet actief op Facebook. Nazir wel, maar ik zie geen aanwijzingen dat hij in Europa zit.
Prikdude 20 september 2015 09:35
Nare bedoening. Waar is het team voor vluchtelingen zonder talent.
merijntje mortirolo 20 september 2015 09:36
Leon 20 september 2015 10:55
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Omar is volgend seizoen alweer 37 en hij heeft al
> twee jaar niet meer gekoerst.

Ik vermoed dat hij al 2 jaar niet gekoerst heeft omdat hij toen gevlucht is...
punt 21 september 2015 11:56
Het was natuurlijk onvermijdelijk, maar toch jammer dat ook het wielrennen met deze onzin besmet is.
zumsteg 21 september 2015 22:59
Ze kunnen al vast trainen op de spinning-bikes van de Erasmus Universiteit, krijgen ze ook geen ongelukken in het verkeer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen