Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Uit het Nederlandse kamp

Gepost door lodjan 
lodjan 22 september 2015 11:47
'Dit gaat een heel lastig WK worden'

Raymond Kerckhoffs
RICHMOND -
Of het nu met Ellen van Dijk en Tom Dumoulin op de individuele tijdritten is of met Anna van der Breggen en Niki Terpstra in de wegwedstrijden. Op de WK-wielrennen in Richmond gloren op iedere discipline reële medaillekansen voor de selecties van bondscoach Johan Lammerts. "Overal moeten we vooral offensief koersen”, benadrukt hij.
Ssst, hier slaapt Oranje. Het spandoek is vanaf de finish te zien, want dichter op de witte kalklijn van ’The Worlds’ kan de ploeg niet verblijven. Toch is het even wennen in het hotel van de Nederlandse ploeg. Een WK-wielrennen zonder Marianne Vos. Negen jaar lang, sinds Salzburg 2006, was de Brabantse superkampioene de medailledelfster van de Oranjebrigade. Door blessureleed zit Vos momenteel al maandenlang aan de kant. "Een grote aderlating”, erkent Lammerts. "Met de ongelooflijke klasse en winnaarsmentaliteit van Marianne rij je natuurlijk op een heel andere manier een WK. Al hebben we in de vrouwenploeg nog altijd voldoende kwaliteit.”
In de Vuelta heeft Dumoulin een reuzenstap als renner gezet. Sta je daarvan te kijken?
"Het is heel lang geleden dat een Nederlander zo dicht bij een eindzege in een grote ronde was. Dat Tom uiteindelijk ’slechts’ als zesde de ronde afsloot, was een beetje een domper. Voor het Nederlandse wielrennen is zijn prestatie echter een enorme opsteker. Als Nederland zijn wij bij de mannen immers niet zo gezegend met topprestaties. Ik hoorde vorig jaar sommigen halleluja roepen omdat Nederland meer dan honderd UCI-wedstrijden won. Dat is echter geen reëel beeld. Het gaat om het aantal zeges op WorldTour-niveau. Niet om de successen twee divisies lager. Je moet je aan de absolute top laten zien en daar is onze score nog altijd beperkt.”
Er werden vraagtekens geplaatst achter de selectie van Gesink en Mollema op dit parcours zonder specifiek klimwerk en met kasseizones?
"Let op, dit gaat een heel lastig WK worden. Veel mensen onderschatten dit. Het is geen klimparcours, maar je moet wel een heuvel kunnen oprijden. Als je gaat kijken in Nederland wie 260 kilometer aankan, dan zijn dat niet veel renners. Ik heb mannen nodig die een finale kunnen rijden. Gesink en Mollema kunnen dat en horen gewoon bij de beste renners van ons land. Kijk, Terpstra zal de kopman zijn. Daarnaast hebben we nog Boom en Dumoulin. Daardoor moeten Gesink en Mollema niet wachten tot de laatste ronde. Wij moeten het hebben van renners die de aanval durven te kiezen. Anders worden we naar de slachtbank van de sprinters geleid.”
Selectie Nederlandse profs: Terpstra, Boom, Dumoulin, Gesink, Mollema, Ligthart, Van Baarle, Langeveld, Van Emden.
Sehnsucht 22 september 2015 11:57
Ik heb mannen nodig die een finale kunnen rijden.

En dus neem je types al Ligthart en Van Emden mee en laat je de nummer 6 van LBL in 2014 namelijk Tom-Jelte Slagter thuis. Logisch hoor.
Sub Culture 22 september 2015 13:09
De selectie van Langeveld, waarop is die eigenlijk gebaseerd?
lodjan 22 september 2015 13:21
Het parcours, de afstand, de ervaring, wegkapitein.
lodjan 22 september 2015 13:24
Je kunt beter bij Van Emden uit de wind zitten dan bij Slagter.
merijntje mortirolo 22 september 2015 13:58
Tsja, daar is slechts één antwoord op mogelijk. Ik zal het hieronder gecentreerd voor je neerzetten, waarde zuiderbuur.


Op de onkunde van de bondscoach.




Wat hebben Terpstra, Boom*, Dumoulin, Gesink, Mollema nu aan een wegkapitein, lodjan? Kijk dat er iemand water moet dragen, snap ik, maar om er daar nu vier stuks van te selecteren...

De Langeveld van een paar jaar geleden, of vooruit van vorig voorjaar, ja, dáár hadden we iets aan gehad, maar dan niet als waterdrager of fucking wegkapitein, maar als kopman. (Toch leuk, vierde of zevende ofzo?!)

En Ligthart? Tsja, ik ben al jaren fan van dat menneke (zoals genoeg van jullie zullen weten), maar hier? WTF?

Van Baarle dan. Ik heb een supergoed gevoel over die gozer, maar dat betreft zijn toekomst, niet zijn heden in fucking Richmond.

Dan issur Jos van Emden nog. tsja. Hij fietst beter dan ik, dat wel. Zijn DNF in én AGR én LBL doen me toch lichtjes twijfelen aan het feit of die wel lang genoeg mee kan gaan / bij kan blijven. Hij heeft zich wel lekker kunnen sparen in de ploegentijdrit, dat scheelt...

Fucking hell, 'we' hebben dit jaar zo ongeveer de kekste resultaten in eeuwen gehaald en dan presteert onze bondscoach het alsnog om met dit zooitje ongeregeld te komen. Waarom in godsnaam zo vroeg met die selectie komen? kSnappur geen zak van.

*Wat betreft Boom, aan wie door sommigen (in dat andere topic) getwijfeld wordt: Boom is Boom. Kampioenschapsrenner pur sang. En hij rijdt bij Astana. Of zoudie niet mee mogen snoepen uit de grote snoepjespot?

En ja ja ja, de beste stuurlui, bla bla bla...

I know, maar toch. Weet u wel?

HUP Nibali, make me rich!
Ridder Kale Knikker 22 september 2015 13:59
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kunt beter bij Van Emden uit de wind zitten dan
> bij Slagter.

Helemaal mee eens en bovendien lijkt mij Van Emden meer een teamspeler dan Slagter. Desalnietemin vind ik de niet-selectie van Slagter wel vreemd, gezien zijn recente prestaties. De selectie van Langeveld vind ik opmerkelijker dan die van Jos van Emden.
Lucho Herrera 22 september 2015 14:39
Slagter had je zeker kunnen meenemen, maar op die ene keer in LBL na ook nog niet veel presteerd na 250km. Gesink en Mollema hebben al meer laten zien in het eendaagse werk. Die 2 als klimmers/allrounders mee lijkt me prima. Terpstra staat buiten kijf. De absolute kopman. Boom heb ik sterke twijfels over. Wat een waardeloos programma heeft die gereden richting het WK. Na Eneco Tour amper nog een wedstrijd gefietst. Daar word je geen kampioen mee. Dan lijkt me Langeveld die in ieder gebal nog koershardheid opdeed in Groot Brittanie nog beter in vorm. Uiteraard snap ik de twijfel over hem. Een erg mager seizoen. Maar wel al structureel laten zien goed uit de voeten te kunnen op kasseien. En afstanden van meer dan 250km zijn geen enkel probleem.
Tinuz 22 september 2015 14:58
Heeft Boom nog een doorlopend contract?
JW 22 september 2015 14:58
Ik meen me te herinneren dat Slagter onlangs in Canada nog een aardige vorm etaleerde. Helemaal gelukkig met het zo vroeg aanwijzen van de voltallige ploeg ben ik ook niet.

Pas de koers zelf kan duidelijk maken of er renners onterecht zijn geselecteerd, denk ik.
Het belangrijkste vind ik dat de ploeg een eenheid vormt, en dat dat in de koers ook duidelijk naar voren komt.
Lucho Herrera 22 september 2015 15:10
Waren dat koersen van meer dan 250km waar Slagter goed presteerde?
Slimmerd 22 september 2015 15:31
Arsimo 22 september 2015 15:36
Nee, maar wel meerdere etappes achter elkaar. Waar hij er twee van won. Zegt toch wel iets. Echt een blunder van Lammerts dat hij Slagter niet meeneemt.
Michael B. 22 september 2015 15:47
Lars Boom hadden ze beter ook thuis kunnen laten... Echt een geweldig seizoen heeft hij voor zijn doen gereden. Een weekje hard gereden (week van Vlaanderen en Roubaix).... voor de rest pelotonvulling:

[www.procyclingstats.com]

Waar Boom in andere jaren nog een klassementje kon rijden in de Eneco Tour... / de kleine ronde was het dit jaar helemaal niks.
Leo van Vliet noemt dit gepamperd, ik ben benieuwd wanneer Boom een oorvijg krijg van Vinokourovspinning smiley sticking its tongue out
Slimmerd 22 september 2015 15:55
Dus hij was precies goed in de koersen die gaan lijken op dit WK, zeker gezien de genoemde favorieten.
Arsimo 22 september 2015 15:55
In Denemarken en Eneco liet Boom nog wel iets van zijn intrinsieke klasse zien, maar ook naar mijn mening onvoldoende om iets van betekenis van hem te verwachten op het WK.

Boomj deed wel mee aan de ploegentijdrit - betekent dat hij toch wel iets van vorm heeft of was het corvee? Of bespaarde Vino wat geld toen hij hoorde dat Boom dankzij Lammerts er toch was in Richmond?
Slimmerd 22 september 2015 16:15
Hij deed wel mee inderdaad, maar behoorde niet tot de vier die de tijd zetten van Astana volgens mij, loste halverwege als ik me niet vergis.
Tinuz 22 september 2015 16:23
Ik denk dat Boom eind 2016, als zijn contract bij Astana afloopt, stopt met wielrennen.
lodjan 22 september 2015 16:28
Laat ik het eens voor Lammerts en Langeveld opnemen.

Een prima selectie voor dit parcours en goed dat ie op tijd bekend gemaakt is. Slagter zou op dit parcours echt geen wereldkampioen worden en voor het betere knechtenwerk kun je beter andere renners meenemen. Bijvoorbeeld Langeveld ja. Een renner die zowel parcours als afstand goed aankan, veel ervaring heeft en bewezen heeft zich weg te kunnen cijferen voor het ploegbelang. Hij leest de koers ook erg goed en is een verlengstuk van Lammerts in de koers. Hij is met Lammerts het parcours al maanden geleden wezen verkennen. In Groot-Brittannië heeft ie iets van vorm laten zien en op het NK heeft ie laten zien een wedstrijd(situatie) te kunnen laten kantelen.
Arsimo 22 september 2015 16:32
Gaat-ie weer crossen, net als Mathieu van der Poel naar de weg overgaat.
Slimmerd 22 september 2015 17:00
Heeft hij op het NK niet juist bewezen erg in sponsorbelang/managementbelang te denken? Laten we maar niet hopen dat Navardauskas op kop van de koers komt, want dan rijdt hij misschien wel niet voor Terpstra/Dumoulin
lodjan 22 september 2015 17:09
Dan ken je Langeveld niet.
Volgerd 22 september 2015 17:29
Je kunt het ook zo verwoorden: hij heeft daar laten zien dwars door het ploegenbelang heen te kunnen denken en zich voor Terpstra weg te kunnen cijferen. En dat is zondag weer nodig.
Slimmerd 22 september 2015 17:33
Zo kan het ook inderdaad. We zullen het gaan zien, maar eerst nog even tijdrijden!
Tinuz 22 september 2015 18:04
Hij kan nog gaan crossen, als hij er zin in heeft en de motivatie op kan brengen... Het is meestal dichtbij huis en het cross-seizoen is niet al te lang.
Rudy t. 22 september 2015 18:51
Langeveld was in Engeland wel goed geloof ik...

Slagter had een slecht voorjaar en kwam niet opdagen bij het door de knwu georganiseerde nk omdat hij Oostenrijk moest rijden. Misschien zegt die knwu dan nu wel dat die ook geen tour rijdt? Zou ik logisch vinden.
lodjan 22 september 2015 18:57
Hij heeft inderdaad geen Tour gereden, maar of de KNWU daar invloed op heeft?
Rudy t. 22 september 2015 19:28
Waar het hart vol van is.....

Als ik het nu wijzig denkt iedereen waar heeft die lodjan het over dus dat zal ik niet doen....
Blueprint 22 september 2015 20:30
Ligthart, Van Emden en Van Baarle hebben zich ook nog niet echt bewezen in koersen van 250+ kilometer.
lodjan 22 september 2015 20:38
Nee, maar deze renners zijn meer geschikt voor zowel het parcours als het knechtenwerk dan Slagter.
JW 22 september 2015 22:04
Het lijkt me ook niet dat ze na 250 km nog veel werk zullen moeten doen.
Andere Peter 22 september 2015 23:42
smiling smiley

Goed gezegd. Eigenlijk op alle punten eens. Er zit in Terpstra, Gesink, Dumoulin, Mollema, Boom al voldoende wegkapiteinschap. Daar hoeft geen wegkapitein bij.

Ik denk overigens dat de selectie van Langeveld volledig is gebaseerd op zijn link met Terpstra. Voor de balans in de ploeg is het misschien ook wel goed. WK rijden, dat is vriendjespolitiek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2015 23:43 door Andere Peter.
Eazster 22 september 2015 23:53
Waar en wanneer hebben we in Nederland nog eens een goede Nederlandse bondscoach in gehad (Waterpolo..\Hockey? ) Selecteer toch op hoogvorm ergens begin September. Lighthart die deze selectie oh zo had verdiend door in het prille ,prille voorjaar een wedstrijdje te winnen ,daar kan je toch niet mee aankomen.
Maar goed alle ballen op Terpstra is voor deze snoodaard die zijn eigen plan wel kan trekken de juiste tactiek.
Langeveld en van Baarle getectyleerde mannen die lang voorop kunnen blijven in de aanval sturen ,Van Emden en Mollema in een Cordon rond Terpstra posteren,Boom en Dumoulinke sparen voor de jump(poging) op 20 km voor de meet ,Gesink voor de PR en goedpraterij en Lighthart ...uh jah chef Bidon?
Ze gaan Sagan en Van Avermaet waarvoor dit parcours op echt tot de millimeter perfect op maat lijkt gelegd er waarschijnlijk toch niet afkrijgen ,maar Terpstra gaat shinen daar in richmond ,ik voel het.
Eazster 23 september 2015 00:02
Van Baarle heeft het nog niet kunnen laten zien in wedstrijden over 250 km ,maar denk wel zomaar dat het een jongen is die dit werk goed aankan.
Overigens reed die in Omloop en Dwars door Vlaanderen behoorlijk goed. Wie heeft het verder wel in zware klassiekers over 250 m laten zien of wie zou dat verder kunnen?
Poels \ Nee
Kelderman\ Nog niet
van Poppel\Nee
Slagter | Eventueel heeft Goede top 10 noteringen in dit soort wedstrijden ,maar wel waar de finale pas laat openbreekt.Dat kan nu natuurlijk wel het geval ook zijn.
Sehnsucht 23 september 2015 17:36
Gaan ze een koppeltijdrit rijden dan?
lodjan 23 september 2015 20:49
Zucht, zelfs de Belgen hebben met Keisse een wegkapitein aangesteld.
lodjan 23 september 2015 21:02
Slagter vindt hier zijn parcours niet en die neem je niet mee om te knechten. Toch wel een goede selectie dus (gezien je opsomming)? We hebben gewoon een goede bondscoach (zeker vergeleken met de vorige). Prima om de renners vroeg aan te wijzen. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen naar het WK toewerken qua programma en/of vorm. Zeker deze keer nu zo ver weg is in een andere tijdzone. Je moet op het WK in vorm zijn en niet een maand eerder. Ach, blijkbaar kun je het nooit goed doen, er zijn altijd wel stuurlui aan wal die het beter denken te weten.
Sehnsucht 23 september 2015 21:10
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prima om de renners vroeg aan te
> wijzen. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en
> kunnen naar het WK toewerken qua programma en/of
> vorm. Zeker deze keer nu zo ver weg is in een
> andere tijdzone. Je moet op het WK in vorm zijn en
> niet een maand eerder.

Boom en Gesink behoorden tot de zwakste schakels in de ploegentijdrit van zondag. Zit het dan goed met hun vorm dankzij het vroeg selecteren?
lodjan 23 september 2015 21:51
We gaan het zien zondag.
Eazster 23 september 2015 22:13
Die opsomming was een vergelijking met de jonge van Baarle en dat lijstje om te zien of die beter de bovengrens van 250 km beter aan zouden kunnen. Niet een vergelijking met de rest van de selectie en de andere criteria die ook nog van belang zijn om tot een goed WK resultaat te komen.
En ja om Ligthart te selecteren zo vroeg in het seizoen doe je een kwalitatief betere en ook nog eens een in beter vorm verkerende (op basis van resultaten de afgelopen maanden) Slagter wel tekort in mijn ogen.
lodjan 23 september 2015 22:19
Nogmaals, op dit parcours kun je Ligthart er prima bij hebben en hij is beter geschikt voor het ondersteunende werk dan Slagter. Ligthart heeft overigens de laatste weken wel degelijk 'vorm' getoond. Heb je zaterdag gekeken?
Prikdude 24 september 2015 01:35
Gesink gewoon wereldkampioen.
JW 24 september 2015 19:13
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen