Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

"Raymond Meijs in coma"(?)

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 22 september 2015 23:17
Oud-wielrenner en viervoudig winnaar van de Hel van het Mergelland Raymond Meijs zou in coma liggen na een zelfmoordpoging, afgelopen vrijdag of zaterdag.

Triest nieuws natuurlijk.
Nelis! 22 september 2015 23:28
Tjonge, heftig. Ken hem niet persoonlijk of zo, maar moest nog aan 'm denken laatst, door de succesvolle Limburgse fietsers hedendaags.
Prikdude 23 september 2015 01:25
Vaak een vreemde eend in de WK-selecties, voor mijn gevoel. Blijft een opvallende supercombo, wielrennen en zelfmoord. Eerste afbeelding op google:

Arsimo 23 september 2015 02:09
Bizar, de Nederlandse wereldkampioenen junioren van 1985 (Meijs) en 1986 (Michel Zanoli) beiden (een poging tot) zelfmoord. Neem aan dat die van 1984 (Tom Cordes) dat niet van plan is. Best schrikken dit.
Frederik D. 23 september 2015 03:39
Waarschijnlijk lijdt hij aan depressies. Net als Zwagerman. Is natuurlijk zeer triest, Zeker ook voor zijn omgeving.
diravi 23 september 2015 07:56
Ron Meijers 23 september 2015 08:14
Iemand die bij 'm in de straat woont en mijn vrouw kent. Ik ken meer details (aanleiding, omstandigheden), maar die geef ik liever niet vrij. Het lijkt me geen ordinaire roddel, al kan het verhaal natuurlijk wat detailfouten bevatten. Daarom heb ik me hier ook beperkt tot de absolute hoofdzaak. Ik twijfel er niet aan dat de bron dit verzonnen of dermate verdraaid heeft dat-ie eigenlijk z'n teen had gestoten, maar dat zij het verkeerd begrepen had.
Lucho Herrera 23 september 2015 08:25
Godver wat een kutnieuws. Sympathieke kerel uit Valkenburg. Ik heb ooit nog eens een shirt van hem gekregen toen hij samen met Michel Cornelisse voor 'La William' koerste. Schrik echt heel erg van dit nieuws.
Ron Meijers 23 september 2015 09:49
Ja, Pieter, ik schrok er ook van. Ik ken 'm niet persoonlijk, maar ik ken veel mensen die hem wel persoonlijk kennen. Ik zat zaterdag op een verjaardag toen mijn vrouw een appje kreeg van een vriendin van haar, een buurtgenote van Meijs, die overstuur was door het nieuws. Mijn vrouw refereerde aan Meijs als 'een of andere wielrennen uit Hulsberg', en toen ging bij mij meteen een belletje rinkelen. Ik zal eens informeren naar Meijs' huidige toestand. Het zag er in ieder geval niet heel goed uit, geloof ik.
merijntje mortirolo 23 september 2015 10:13
Nou, daar gaan we weer (richting onbegrepenheid)... Het onderstaande even afgezien van het feit dat het uiteraard vreselijk is voor zijn directe omgeving en familie. En vanzelfsprekend onder de voorwaarde dat het door Ron Meijers geschetste gebeuren waar is.

Hij kiest er zelf voor, dus waarom zou je hem in coma houden? Hij wil(de) toch dood? En uiteraard krijg ik de sentimentele quasi-moraalridders (weer eens) over me heen, want over zogenaamde taboes mag je geen andere mening hebben dan de heersende, maar hem kunstmatig in leven houden terwijl hij dood wil vind ik respectloos. Stekker eruit en hij is waar hij wilde zijn.
sijbriskie 23 september 2015 11:28
Ben het volledig met je eens als het hier een weloverwogen ('balans-suicide' noemen ze dat geloof ik in hulpverlenersjargon) keuze zou betreffen. Alle begrip en respect voor iemands keuze voor de dood als iemand na jarenlange of zelfs decennialange strijd besluit dat het genoeg geweest is. Maar er zijn ook zat voorbeelden van mensen die een impulsieve zelfmoordpoging doen in een vlaag van wanhoop, en die achteraf blij zijn dat de poging mislukt is. Dus ik denk dat het toch net iets complexer ligt dan 'stekker eruit, want dát alleen is respectvol'.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2015 11:29 door sijbriskie.
Arsimo 23 september 2015 11:32
Precies. In beginsel vind ik ook dat het iemand's eigen zaak is die men moet respecteren, maar als de zelfmoordbehoefte voortkomt uit een depressie die een medische oorzaak (en mogelijk oplossing) kent dan is het een goede zaak als men poogt de zelfmoord te voorkomen en het onderliggende probleem te verhelpen.
merijntje mortirolo 23 september 2015 11:54
Okee, okee, je brengt het wat genuanceerder dan ik. thumbs up

Zoals je weet werkt mijn 'vrouw' (we noemen haar nu eens netjes, moet ook af en toe kunnen) in de psychiatrie (gesloten afdeling) en het is toch echt een feit dat bijna elke mislukte suïcide (TS) resulteert in een nieuwe, vaak veel wanhopigere en/of omgevingsgevaarlijkere poging. Laatst stak er eentje zichzelf op straat in brand (Vlaardingen), dat was haar derde-vierde poging. Er sprong er eentje in de vrieskou van de Erasmusbrug (een Letse, nota bene), haar derde poging (ook deze overleefde ze trouwens, best knap). Stak er eentje op de afdeling zijn bed in de fik. Dronk er eentje alle flessen leeg die ze op de schoonmaakkar tegenkwam.

Ik kan er een boek mee vullen (ga ik ooit ook doen). Doet me eraan denken dat 'mijn' Letse ooit eens een 'pitch' had in Polen: je presenteert je werk en als de jury het 'ziet zitten,' mag je een paar maanden werken als 'artist-in-residence.' De grapjas presenteerde in stripvorm een aantal manieren om zelfmoord te plegen en wilde dat in die maanden daar gaan uitwerken tot een soort encyclopedie. Ze werd niet gekozen.

Een mislukte zelfmoord is doorgaans rampzaliger dan een gelukte. (Behalve in Kaurismäki's I hired a contract killer, maar dat terzijde).

Voor de duidelijkheid (ik kan hier alles beter zesentwintig keer uitleggen): als Meijs ontwaakt en het leven weer omarmt, gun ik hem en zijn omgeving natuurlijk alle geluk.
sijbriskie 23 september 2015 12:40
Uitstekende, zéér genuanceerde toelichting, waar ik mijn handtekening onvoorwaardelijk onder kan zetten. Overigens vind ik het zelf eigenlijk een groter raadsel dat mensen zich niet van kant maken dan wél, maar dit terzijde.
ton duk 23 september 2015 13:08
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uitstekende, zéér genuanceerde toelichting, waar
> ik mijn handtekening onvoorwaardelijk onder kan
> zetten. Overigens vind ik het zelf eigenlijk een
> groter raadsel dat mensen zich niet van kant maken
> dan wél, maar dit terzijde.

Dat soort mensen kom je dan op therapeutische basis tegen op wielerprikborden...
gr
sijbriskie 23 september 2015 13:12
bakfiets 23 september 2015 13:40
reed bij dezelfde ploeg als de wolf in duitsland in rood/zwart teneau als ik mij het goed herinner.
Prikdude 23 september 2015 14:29
@Frederik D., ik dacht zelf eerder aan een buitensporig waan van geluk die hem moet zijn overkomen. Ook intens triest natuurlijk, zeker voor zijn omgeving.

Verder combineer ik graag Merijntjes en Sijbriskie's mening en stel ik mijn vraagtekens bij de gehele medische wereld. De mensheid als instabiele kasplant.
Lucho Herrera 23 september 2015 15:42
bakfiets 23 september 2015 17:43
idd reed meestal sterk op het NK, sterkte voor zijn omgeving
PVW 23 september 2015 20:32
Iedere situatie is helaas weer anders. Heb zelf een schoonmoeder die al een aantal keren een poging heeft gedaan. Maar iedere keer dat ze toch weer overleefd en bij gebracht wordt is dr verstand weer terug (min of meer) en is ze "blij" dr nog te zijn. Tot de volgende depressie.

Tis geen huisdier die je dan maar een spuitje geeft. Terugkerende ellende dus maar op de koop toe nemen. Yeah!! Schoonmoeders..!
Andere Peter 23 september 2015 21:51
Ik vind dat je hier heel netjes mee omgaat. Prima balans tussen nieuws, bronvermelding en privacybescherming.
Ron Meijers 24 september 2015 18:42
Dank je. Ik weet waarom-ie het vermoedelijk gedaan heeft, ken de toedracht, methode en omstandigheden. Lijkt me allemaal niet relevant. Van de gezondheidstoestand van Meijs heb ik helaas ook niks relevants meer vernomen
Ron Meijers 25 september 2015 17:09
Meijs is inmiddels ontwaakt uit z'n coma, naar het schijnt, maar heeft nog een lange weg te gaan. Fysiek zullen ze bedoelen, maar psychisch ook, kan ik me zo voorstellen.
Chuparuedas 25 september 2015 23:00
Het is een beetje van allebei. Aan de ene kant mag iedereen zelf beschikken over zijn eigen leven of dood, maar tegelijkertijd is het niet aan een arts om daar een oordeel over te vellen, maar moet die gewoon doen wat hij heeft toegezegd in een eed.
merijntje mortirolo 26 september 2015 00:15
cyclingfreakske 26 september 2015 12:58
van iemand die een eind aan zijn leven wilde makende is de langste weg die van het mentale herstel.
die moet echt lang opgevolgt worden.... meer dan een paar maanden.
De omgeving moet ook beseffen dat men ook al zeer lang rond loopt met die plannen, voor men ze echt uitvoert.
Ze zijn helaas vaak meesters geworden in de indruk geven dat het allemaal goed is... en tegelijk de zaken bijzonder zwart zien.
in de kenissenkring heeft iemand zijn zuster er ook een eind aan gemaakt.... ze werd eerst al enkele maanden opgevolgd na een eerste poging, uiteindelijk dacht men dat ze weer vrij goed op het spoor zat maar 2 dagen na haar "vrijlating" was het al zover. Om maar te zeggen hoe goed ze zelfs psychologen kunnen misleiden...
een zeer pijnlijke aangelegenheid voor familieleden. Hopelijk in dit geval krijgt hij veel steun en vind hij de goede weg weer terug.
johan1965 21 oktober 2015 10:35
Raymond in zijn jaren een van de beste Limburgse renners in zijn lichting , je zag altijd als hij goed was in zijn jonge jaren hij kreeg dan meestal een bloedneus . Weet zelf dat wij de criterium hadden in Hulsberg en dat er toen bekend werd gemaakt dat hij Wereldkampioen was geworden bij de junioren . Daarnaast wie herinnert zich niet zijn puike prestatie tijdens het NK in Gulpen waar hij in de tang werd genomen door de rabobank ploeg die alles eraan hebben moeten doen om hem van het podium te houden .Jammer dat hij nooit de kans toen heeft gekregen bij een grote profploeg . Hopelijk ben je snel weer de oude Raymond en zie ik je weer wandelen met je hond langs het veld .
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen