Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Oortjes terug t/m categorie 1

Gepost door JW 
JW 24 september 2015 08:23
De UCI heft volgend jaar het verbod op het gebruik van oortjes op. Dat is gisteren beslist op een bestuursvergadering in Richmond. De oortjes, waarmee renners en ploegleiding met elkaar communiceren tijdens de race, mochten tot op heden enkel gebruikt worden in wedstrijden van de World Tour.


Concreet zullen de oortjes toegelaten worden tot en met de .1 categorie, wat betekent dat bijvoorbeeld in de Omloop Het Nieuwsblad vanaf volgend seizoen opnieuw met oortjes mag gereden worden.


[nieuwsblad.be]
Siem 24 september 2015 08:54
Sub Culture 24 september 2015 09:13
Jammerrrrrr...
El Chaba 24 september 2015 09:19
Meneer 60% 24 september 2015 09:28
Doe het nou eens zoals in de Formule 1. Oortjes toestaan, maar alles op open kanalen die ook live voor media zijn te volgen. Heb niets met dat patserige F1-wereldje, maar Max Verstappen die keihard 'No!' riep na teaminstructies was toch wel heerlijke TV. Ik zie het in het wielrennen al voor me.

Het vraagt bovendien iets meer hersens van renners zelf, omdat ploegleiders op een open kanaal niet meer kunnen roepen: 'Na de volgende bocht val je aan!'
Snorfietser 24 september 2015 09:42
Lijkt mij inderdaad interessant. Net als dat ik wel toekomst zie in live beelden vanaf de fiets. Ook dat zie je in de F1 (uiteraard vanaf de auto en niet vanaf de fiets, dat zou raar zijn).
El Mik 24 september 2015 09:45
Leuke baan voor de Ricco's van deze wereld, meefietsen met de F1 wagens voor camerabeelden winking smiley
Brieske 24 september 2015 10:19
M.i het beste voor de koers is dat alleen de jury in contact staat met de renners.

Groet
Arsimo 24 september 2015 10:40
Lijkt mij ook. Een centraal net voor de oortjes met algemene koersinfo voor de renners door de organisatie (tijdsverschillen, onstakels, waarschuwingen e.d.) Kort en zakelijk in 2 of 3 talen. Meer niet. Alle voordelen en niet de nadelen van de oortjes.
El Chaba 24 september 2015 10:54
Wat zijn de nadelen dan?
Brieske 24 september 2015 11:15
Dat de koers makkelijker te regisseren is.

Groet
Eindhovuh 24 september 2015 11:39
Die weet jij best. Robotracen waarbij alles tot de milimeter wordt uitgerekend en voorgekauwd.
El Chaba 24 september 2015 11:55
Dat is jouw perceptie.
Ik vind het juist zonder oortjes (veel) minder leuk.
El Chaba 24 september 2015 12:05
Nou en?
Ik heb nog altijd het liefste dat de beste in koers wint en daarop is de kans met oortjes groter dan zonder oortjes.
Arsimo 24 september 2015 12:17
De beste is niet alleen die het hardst kan trappen. Maar ook die het beste de koers kan lezen, het juiste moment kan kiezen, weten met wie wel en niet in de slag te gaan etc. Zonder oortjes komen mijn inziens juist de echte beste wielrenners naar boven.
Tinuz 24 september 2015 12:20
Ik mis een beetje de charme van de ploegleider die tot aan zijn middel uit zijn wagen hangt en zijn renners toeschreeuwt.
El Chaba 24 september 2015 12:35
Totaal niet mee eens.
Ze profiteren juist vaak van de gebrekkige informatie daarachter, dat heeft niets met koers lezen of het juiste moment kiezen te maken.
Bromertà 24 september 2015 12:45
Dan ben je duidelijk de enige.
Bromertà 24 september 2015 12:46
Zonder oortjes mogen/moeten de renners weer zelf nadenken. Is wat moeilijk te begrijpen voor mensen die gespecialiseerd zijn in jat-en-plak-werk.
Arsimo 24 september 2015 13:19
Vooral met die ploegleiders waarbij hun middel net wel of net niet door het raampje past.
Eindhovuh 24 september 2015 13:25
Minder veilig ok. Maar minder leuk? Waarom?
El Chaba 24 september 2015 14:04
Zie mijn antwoorden aan Brieske en Arsimo hier onder.
Snorfietser 24 september 2015 14:41
Ik kan me nog de eerste Tour etappe overwinning van Pinot herinneren. Toen reden ze ook met oortjes, maar toen hing Madiot ook half uit die auto. Pure passie!
Carlos Danger 24 september 2015 18:01
Mooi! Meer valpartijen.

Great job, Brian. Keep on Cooking!
Leon 24 september 2015 20:02
Nee hoor, hup oortjes!!

Te vaak meegemaakt dat koersen verknald worden doordat renners geen idee meer hebben hoe de koerssituatie precies is, vanwege totaal ontbrekende koersinformatie via bordeneurs en zo, en door ontbrekende ploegleiderswagens vooraan.
Dus graag oortjes terug, al mag daaraan van mij ook best iets centraals gekoppeld worden.
El Chaba 24 september 2015 21:15
Lezen is kennelijk ook moeilijk voor mensen, die er alleen maar op uit zijn op de persoon te reageren en niet op de inhoud.
Andere Peter 24 september 2015 21:51
Nope. Ik ben al vele jaren fan die oortjes. Hoe meer hoe beter.
Andere Peter 24 september 2015 21:54
Dat is dus wel de allergrootste dooddoener die er is. En onzin ook. Het is niets anders dan een ongefundeerde kortzichtge aanname.
JW 24 september 2015 22:24
De discussie wel/niet woedt al een aantal jaren.
En er zijn de laatste jaren heel wat koersen net onder WT-niveau, zonder oortjes verreden.
Alleen de variant "één kanaal, en alleen verbinding met de wedstrrijdleiding" is bij mijn weten nooit geprobeerd.
Als je puur en alleen kijkt naar veiligheid zou dat misschien wel de beste variant zijn.

Ik vind het moeilijk een standpunt te bepalen in de wel/niet-discussie.
Het beeld van ploegleiders die vanuit hun auto een beetje play mobil spelen, en allemaal tegelijk hun hele ploeg naar voren schreeuwen omdat er een linke of cruciale passage aankomt, enz. bevalt me niet echt. En leidt nog wel eens tot veel gedrang, en onnodige valpartijen. Ik ben er ook niet kapot van als profrenners alles wat ze mogen of moeten doen vanuit de auto opgedragen krijgen.
Anderzijds kan ik me het belang van communicatie van de renners, onderling en met de volgauto, ook goed voorstellen. Alleen al bij materiaalpech, koersverstoring bij valpartijen waarbij het hele veld soms ver uit mekaar ligt etc.

Wat ik me afvraag is of er veel voorbeelden te noemen zijn waarbij koersen zonder oortjes alleen daardoor veel mooier verliepen. Er gonst wel iets door mijn hoofd dat het wel eens gebeurd is dat na afloop gezegd werd "dat kwam dankzij het koersen zonder oortjes", Maar dat ik zo een aantal voorbeelden kan opnoemen... nou eh nee...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2015 22:25 door JW.
Andere Peter 24 september 2015 22:52
Prima nieuws. Ik ben voor de oortjes. Het is ook best vaak een aanvalsmiddel. De zicht naar controle in het peloton is niet begonnen met de oortjes en houdt er niet mee op. Er zijn aardige toepassingen voor het publiek denkbaar. Het is veel beter om het middel zo goed mogelijk te benutten en verder uit te bouwen.

Maar bovenal: het is een gotspe om te veronderstellen dat je anno 2015 communicatie tussen leiding en renner kunt blokkeren. Het verbod is (op termijn) niet te handhaven. Dit is de sport elke vorm van bedrog wel een beetje geaccepteerd is. Als we het al hebben over illegale motortjes in de fiets, dan denk je toch niet dat je een zendertje niet in een fiets kunt verstoppen?
Andere Peter 24 september 2015 22:57
Overigens, voor de mensen die een lans breken voor de betrokken ploegleiders in de koers die zo leuk zijn om naar te kijken. Het zijn juist de ploegleidersauto's die grotendeels uit de koers moeten verdwijnen. Minimaliseer het aantal meerijders. Díe zijn gevaarlijk en beïnvloeden de koers. Veel meer dan de oortjes.Het slat nergens op om een auto een peloton te laten passeren om naast de kopgroep te komen rijden, water te geven (en eraan te hangen), of denk even aan Nibali/Vuelta. Dáár zit je afbreuk. Daar zitten de control freaks die zelfs geen lekke band accepteren.

Bijna alles wat die auto's doen kan vervangen worden. Op een andere manier invullen. Neutraal water. En coachen via oortjes. Alleen voor materiaal wil ik een uitzondering maken. Al kun je daar ook denken aan een standaardiseringsslag die neutrale materiaalwagens in de koers zet in plaats van ploegmateriaalauto's.
Prikdude 25 september 2015 01:37
Adrie2 25 september 2015 09:47
Wat was de mooiste koers van het jaar (na Gent Wevelgem)...juist; de Omloop het Nieuwsblad.

Voor het publiek toch veel mooier om zonder oortjes te rijden. Daarnaast alleen nog neutrale wagens en je hebt echt koers waarin de sporters het zelf moeten uitzoeken.
JW 25 september 2015 10:38
Als we het al hebben over illegale motortjes in de fiets, dan denk je toch niet dat je een zendertje niet in een fiets kunt verstoppen?

Uh...
Is er al een keer in een profkoers een renner betrapt op een motortje in zijn fiets ?
Natuurlijk is het technisch mogelijk een zendertje in een fiets te verstoppen. Maar daarmee heb je nog geen communicatie. De renner moet ook horen wat de ploegleider schreeuwt, en wat terug kunnen schreeuwen (fluisteren ?). Zonder dat de mannen naast hem er iets van merken. Het lijkt me allemaal niet zo simpel als het lijkt...
Andere Peter 25 september 2015 18:46
Je kunt natuurlijk ook zenden door een tekstboodschap. Of voor mijn part rooksignalen. Waar het omgaat is dat communicatie niet tegen te houden is. Probeer dat dan ook niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen