Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

World Road Championship (ME) 2015 (CM)

Gepost door El Chaba 
Curzio 28 september 2015 08:49
Slimmerd 28 september 2015 09:26
En je noemt dan expres niet de dissonanten Boom en Ligthart , verder wel aardig eens op de finale na dan. Daar ontbrak voor mij de klasse die we eerder wel lieten zien.
Arsimo 28 september 2015 09:46
Achteraf, maar ja da's makkelijk, had Mollema of Gesink een vrije rol moeten krijgen om in de finale een echte poging te kunnen doen. Het neveneffect van een 250+ km koers hard maken is dat ook renners zoals zij, ook al is het niet echt hun parkoers, een kans gaan maken. Boom had meer een werkrol moeten krijgen en dan na 200km kunnen afstappen. Maar nogmaals, achteraf is het makkelijk.
Walnoot 28 september 2015 09:47
Gilbert was waar hij heel dit seizoen al is: net niet goed genoeg om de echte toppers te kunnen verslaan. Sprong in de een na laatste ronde vrij makkelijk mee naar de kopgroep, zat op Libby Hill net te ver weg om mee te spelen, en red een beetje het WK van de Belgen door net op de tiende plaats te finishen. Hij had ook een Boonentje kunnen doen, meegaan in een kansloze vlucht en dan het excuus hebben dat je daar je kruit hebt verschoten.
Walnoot 28 september 2015 09:49
Vraag me af of Gesink in staat was geweest om met de eerste tien boven te draaien op Libby Hill. Dat was de enige manier voor een niet-sprinter om deze koers te winnen, mijns inziens. Gokken op een vlucht was redelijk kansloos met die 12km aanloop naar de heuvelzone.
Rudy t. 28 september 2015 10:06
Kuznetsov en howes opvallende namen in de top 15. Ontdekken zichzelf als klassieker renner? Rodriguez nog dnf trouwens, ook opvallend. Had al een opmerkelijke aanval ergens halverwege. Verder blinken de Italianen uit in onzichtbaarheid en had gerrans wel voor matthews mogen rijden. Die zijn geen vriendjes meer wellicht?
El Mik 28 september 2015 10:08
Australiërs reden echt als laffe honden (zoals zo vaak), niet aanvallend koersen en niet verdedigen, gewoon niks doen. Gelukkig werd het niet beloond.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2015 10:09 door El Mik.
balea lac 28 september 2015 10:11
Prachtig WK. Prachtig wielerjaar al is het nog niet helemaal voorbij. Prachtig sportjaar in het algemeen.
JW 28 september 2015 10:32
Wat een beroerde regie voor nota bene een wereldkampioenschap.

Bij de belangrijkste klim op Libby Hill de voorhoede van het peloton niet in beeld.
Bij de finish geen beelden van de strijd om de ereplaatsen !
Vooral dat laatste was een blunder eerste klas.
Het beroofde ook Dumoulin van veel verdiende complimenten.
Verbazend dat hij na alle hectiek van de laatste maand nog dichtbij het zilver kwam.
Cecchini 28 september 2015 10:40
Helemaal niet verbazend. Hij is één van de grootste renners van deze generatie. Valverde trouwens ook weer gewoon 5e
Arsimo 28 september 2015 10:43
De regie was zeer slecht, maar het camerawerk was nog veel beroerder. Constant haperende beelden, tijdens vele belangrijke fases alleen daken van gebouwen in beeld waar tussen je probeerde een glimp van de weg en een renner op te vangen. En dus de regie die er een sport van leek te maken steeds precies op de belangrijke momenten de verkeerde plekken in de koers te laten zien. Zoals bijvoorbeeld als we net met de vaste camera op dat slingerklimmetje kunnen gaan zien wie de achtervolging leidden om te schakelen naar beelden achterin het peloton. Arghhh.

Ik kan me voorstellen dat tijdens een grote ronde er soms situatise ontstaan dat het een keer niet optimaal gaat door weer, logistiek, bebouwing, bossen etc, maar op een stadsparkoers waar men een week lang bivakkeert , alles kan testen, voorbereiden en (technische) oplossingen voor problemen kan bedenken? Het was echt een aanfluiting, de laatste 30 jaar niet zo slecht gezien.

Tuurlijk, er zijn veel ergere dingen in de wereld, maar ze verpestten daar bijna dit fraaie WK mee. Sukkels.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2015 10:44 door Arsimo.
Slimmerd 28 september 2015 10:51
Bij sporten in Amerika telt alleen de winnaar, dus die volg je
Slimmerd 28 september 2015 10:52
Dumoulin zei toch dat hij met Gilbert wegsprong en toen werd gegrepen op zo'n 80meter van de meet?
El Chaba 28 september 2015 10:53
Bromertà die zich stoort aan horkerig gedrag, het moet niet gekker worden...
Walnoot 28 september 2015 10:53
Denk dat ze daar met plaatsen 2 en 6 niet heel erg ontevreden gaan zijn. Maar verder eens. De renner die Matthews danwel Gerrans de hekken in rijdt in een grote wedstrijd, kan van mij altijd een bosje bloemen verwachten.
Slimmerd 28 september 2015 10:54
Natuurlijk is achteraf makkelijk praten, ik zeg ook niet dit ik het beter weet. Maar als je dan toch de balans op maakt van de Nederlandse ploeg, bespreek dan ook de twee mindere renners!
El Chaba 28 september 2015 11:12
De sterkste man in koers (maar duidelijk niet de slimste) was volgens mij Kwiatkowski. De gehele top 10 - op hem na - hebben we de hele koers niet op de voorposten gezien terwijl hij nota bene nog betrokken was bij die kopgroep met Boonen en zelfs de ronden daarvoor steeds mee vooraan die heuveltjes op reed.
Bromertà 28 september 2015 11:32
Beste Lucas,

Ergens moet er in onze contacten iets mis zijn gegaan, maar door mijn horkerige gedrag zou ik echt niet weten wat ik je heb aangedaan. Misschien zou je kunnen proberen het beeld dat je van me hebt iets bij te stellen, want ik heb 't idee dat jij me ziet als een of ander monster met een lange tong dat een voorkeur heeft voor de bilnaad van een bepaalde renner die er op dit forum weeral en nog steeds vrij bekaaid afkomt.
Dennis 28 september 2015 11:33
Ik heb genoten van het WK, mooie winnaar. maar vooral door veel oranje te zien. we probeerden tenminste wat. Dan is het altijd leuk kijken!
El Mik 28 september 2015 11:34
Tja, hij zat er bij maar heeft zelf niet veel uitgevoerd. Dumoulin werd dan 11e en heeft zelf veel meer gedaan (niet dat ik Dumoulin de sterkste in koers wil noemen)
Arsimo 28 september 2015 11:39
Hij fietste heel makkelijk althans t/m de voorlaatste ronde. Of hij op basis daarvan de sterkte genoemd kan worden? Hmm. Hij had nog wel een redelijke finish.
JW 28 september 2015 11:44
Dat was in b.v. TdC inderdaad ook vaak het geval. Tenzij er een Amerikaan voor de tweede plaats sprint.
Destijds bij de OS uitermate storend, waar Amerikaanse atleten zelfs voorgingen op buitenlandse winnaars.
JW 28 september 2015 11:56
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Helemaal niet verbazend. Hij is één van de
> grootste renners van deze generatie. Valverde
> trouwens ook weer gewoon 5e

Werd hij in de voorbeschouwingen, zeker over de grens, ergens genoemd ? Heeft hij al veel klinkende resultaten in eendagskoersen op zijn naam staan ? Was hij niet moe na de Vuelta, waarna hij ook nog eens problemen aan zijn zitvlak kreeg ? Reed hij door dat alles niet een voor zijn doen teleurstellende tijdrit ?
Voor mij was het, alles bijeen, verbazend.

Om tot de grootste renners van een generatie te behoren moet je m.i. toch eerst heel veel resultaten boeken.
Dat hij de laatste tijd op de goede weg is, is ook voor mij evident winking smiley
Walnoot 28 september 2015 11:57
Vond het wel grappig dat Wuyts daar zat te doen alsof iedereen in de 'groep Mollema' bang was voor Boonen, terwijl daar de regerend wereldkampioen iedereen bijna los reed bij elke serieuze overname die hij deed. Sterkste man in koers was denk ik Sagan, maar Kwiatkowski was ook heel erg goed, genoten van hem. Het siert beiden in ieder geval dat ze niet om hun sprint vertrouwen, kansloos zijn ze op zo'n aankomst natuurlijk niet.
Velodroom 28 september 2015 13:13
Zoals ooit Holy (Edwin) Moses op de 400m Horden zich niet liet afleiden door een losse veter (toch een Alptraum voor elke loper), zo ook Peter Sagan niet, die uit de clippedalen schietend op de Governor Street weer bliksemsnel inklikte en verder reed alsof er niks gebeurd was.

Zijn rondetijden in de buik van het peloton geven een perfect beeld van de wedstrijd.
Een negatieve split tijdens langdurige WK's is normaal, hier was de tweede helft toch gemiddeld 2,44km/h sneller.
Maar de laatste 3 ronden gingen dan nog eens gemiddeld 1,8km/h sneller, dus 4,24km/h sneller dan de eerste helft.

Hoe wil je dan voordat de laatste 4km zijn aangebroken wegblijven als daar 50km/h gemiddeld per uur wordt gereden?
Dan pas verliest het peloton zijn kracht als de processietocht door het gootje begint.
Arsimo 28 september 2015 13:30
Dat ben ik met je eens hoor.

Mijn reactie was meer algemeen over hoe de Nederlandse ploeg het gedaan heeft. Heel prijzenswaardig en behoorlijk. Het had iets slimmer en effcienter gekund en misschien daardoor met iets meer resultaat maar dat is met de kennis van nu. Da's altijd makkelijk(er).
JW 28 september 2015 17:06
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> En je noemt dan expres niet de dissonanten Boom en
> Ligthart , verder wel aardig eens op de finale na
> dan. Daar ontbrak voor mij de klasse die we eerder
> wel lieten zien.

Boom was volgens mij mede-kopman. Dat maakte hij niet waar. Een ronde voor het einde merkte hij dat het over was bij hem. Achteraf gezien was een knechtenrol waarschijnlijk beter voor hem geweest, maar bij Boom is het vaak alles of niets.
Ligthart hebben we niet vaak vooraan gezien, maar wel vaak voorin. Zelfs nog vrij kort voor het einde, dacht ik. Ik dacht dat hij het van Van Emden had moeten overnemen als die moe was. Maar bij Jos kwam er maar geen einde aan. Of Ligthart zijn taken niet goed uitvoerde weet ik niet. Niet alles wat een renner doet is in beeld, zeker bij deze regie niet.
Is "dissonanten" niet een te zwaar woord ?

En wat die klasse betreft:
Het ging m.i. een beetje mis in die dolle laatste race naar de voet van Fooley Hill. Langeveld sleurde Terpstra prima naar voren, maar moest zich te vroeg opzij zetten. Ik dacht dat Gesink (?) het toen nog even probeerde over te nemen. Dumoulin moest zich zelf zien te redden. In die laatste 100 m werden de Nederlanders links en rechts overvleugeld. Dan mis je dat mooie gootje.
Hoe dan ook, er zaten nog wel erg veel sterke renners in die laatste groep. En dat was eerder andere teams (Spanjaarden, Italianen enz. ) te verwijten. En de weergoden...
Cecchini 28 september 2015 17:30
Boom : Vaak alles of niets ? Zeg maar gerust Vaak niets en heel heel heel soms alles (en van dat alles sla ik ook niet van achterover, dit jaar geloof ik een etappetje in Denemarken). Wat bij betreft de grootste slappe lul van het Nederlands wielrennen.
Andere Peter 28 september 2015 17:47
Niet als hij het gaatje dichtrijdt. Dat is nu net het punt. Als Boasson-Hagen (mee) het gaatje dichtrijdt en gaat sprinten met Sagan en Van Avermaet dan wint hij maximaal 2 of 3 op 100 keer.
Andere Peter 28 september 2015 17:49
Klopt, Maar ik denk dat hij zelf donders goed voelde dat hij na zo'n inspanning tegen Van Avermaet en Sagan niet zou winnen.
Andere Peter 28 september 2015 17:51
Ik geloof daar niets van. Ik heb bijna geen renners in beeld gezien in de laatste 4 km, die op Gesink lijken. Het waren vrijwel allemaal typen voor Vlaanderen.
Andere Peter 28 september 2015 17:53
Natuurlijk sloeg ik die over. Zelf weinig van gezien. Ligthart: Ik weet niet precies wat zijn rol was (ik zag niet de hele koers). Boom was flets, gaf 2 ronden voor het einde aan dat hij niet kon winnen. Zette, met Langeveld, Terpstra af bij de slotklim.
Arsimo 28 september 2015 18:35
Of Gesink wel of geen type voor Vlaanderen zou zijn kunnen we (nog?) niet weten. Hij rijdt er nooit. Kwa postuur wijkt hij niet zoveel af van van Hooydonk bijvoorbeeld.
Sehnsucht 28 september 2015 19:30
Jammer dat een mechanisch defect de Belgen de wereldtitel kost.

Quote

Tiesj Benoot: ‘Jammer dat mijn derailleur het begaf’

Tiesj had bijna touche. Tiesj Benoot (21) was de jongste deelnemer op dit WK en op drie kilometer van de meet zat hij nog goed mee voorin. ‘Ik voelde me erg goed en als ik geen pech had, dan maakte ik misschien zelfs kans om wereldkampioen te worden’, aldus Benoot. ‘Deze aankomst lag mij, maar op die allerlaatste kasseistrook schoot mijn derailleur (versnellingsapparaat, nvdr.) eraf. Dat moet echt de allereerste keer zijn dat mijn derailleur het begaf. Pijnlijk, maar zo is koers zeker? Geleidelijk aan beter worden en dan komen er wellicht nog kansen. Of dit mijn laatste koers van het seizoen was, moeten we bekijken. Ik bel naar de ploegleider en rij mogelijk nog Lombardije en Parijs-Tours.’(jug)

[m.standaard.be]
Sehnsucht 28 september 2015 19:33
Er zaten nogal wat fouten in de tactiek van de Nederlandse ploeg. Natuurlijk was het aanwijzen van Boom als beschermde renner al een flinke blunder. Als de bondscoach Boom gevolgd zou hebben zou hij weten dat Boom de afstand niet aankan en dat bleek ook ditmaal in de praktijk. In plaats van Boom was het beter geweest een andere renner die status te gunnen. Mollema zou een goede zijn geweest omdat hij van de "chaosmakers" de sterkste indruk maakte. Ook de keuze op voorhand voor Terpstra als prominentste kopman bleek een ongelukkige. Terpstra was namelijk niet sterker dan Dumoulin maar Niki was blijkbaar niet eerlijk genoeg daar het Tom was die Niki naar voren reed naar de eerste groep toe in de heuvelzone in de een na laatste ronde. Niki zat namelijk achter de breuk. Als Tom die inspanning niet had hoeven doen was zijn jump op de laatste helling misschien wel geslaagd en zilver zijn deel. Nu kwamen de sprinters nog over hem heen. De keuze voor Ligthart was ook niet gelukkig. Ligthart kon niet veel betekenen voor de ploeg. Een knecht met meer inhoud zou beter op zijn plaats zijn geweest als hard maken van de koers je doel is. Koen de Kort bijvoorbeeld.
Bromertà 28 september 2015 22:21
Twee rondjes uit het leven van Robert Gesink:

Richmond 2015 RR Course (2 laps)

Ride Segment Richmond, Virginia 32.5km Distance 0% Avg Grade 0m Lowest Elev 61m Highest Elev 61m Elev Difference

1,817 Attempts By 808 People


44:49 This Effort 44:49 Moving Time
AVG MAX
Speed 43.5km/h 80.6km/h
Cadence 98 120
Heart Rate 159 bpm 175 bpm
Power 308W 1140 W
Elev Diff 61m
6:05:32
Dist: 248.3 km
Elev: 25 m
Grade: 2.2%
250.0 km
220.0 km
230.0 km
240.0 km
0 m
-40 m
-20 m
20 m
40 m

Top 10
Robert Gesink PR 44:12
– /809

All-time
Athlete Time
1 Niki Terpstra Racing 43:17 45.1km/h
2 Tony Vesuvio 43:25 45.0km/h
3 Luka Mezgec 43:32 44.8km/h
4 Adam Yates 43:36 44.8km/h
5 Robert Gesink 44:12 44.2km/h
6 Paul Voss 44:13 44.1km/h
7 Paul Martens 44:15 44.1km/h
8 Lawson Craddock 44:16 44.1km/h
9 Radoslav Rogina 44:17 44.1km/h
10 Christian Knees 44:33 43.8km/h
Marcos 28 september 2015 23:09
Nee, ging over het parcours van de OS in Rio, daarover heeft Kristoff aangegeven dat het te zwaar voor hem is en het meer een parcours is voor EBH (al verwacht ik die ook niet vooraan als er echt gekoerst wordt)
Curzio 29 september 2015 07:25
Dat bestrijd ik dus. Als hij mee het gaatje dichtrijdt dan hebben Van Aevermaat en BH een gelijkwaardige inspanning gedaan en Sagan heeft een grotere inspanning gedaan. Boasson Hagen heeft dan een goede kans in de sprint. Ik plak daar geen percentage op maar zou hem minstens zo hoog aanslaan als de andere twee en misschien wel wat hoger in die situatie.
Hagen sprintte gewoon nog top-5 in de massasprints in de Tour (iets wat ik Van Aevermaat niet heb zien doen, daarom is het relevant dat de aankomst vrij vlak was) en daarnaast was hij in de ronde van Brittanie indrukwekkend bergop.
Andere Peter 29 september 2015 11:53
Tsja. Zelfs als je er vanuit gaat dat ze een gelijkwaardige inspanning hebben gedaan, lijkt EBH mij in zo'n sprint met 3 vrijwel kansloos. Kijk nog even terug hoe makkelijk Sagan het hele zaakje loste. Althans, het lijkt er duidelijk op dat EBH dat zelf vond, kunnen we opmaken uit zijn handelen. Wat BH ooit in de Tour deed lijkt mij geen enkele maatstaf voor deze specifieke sprint na een lange dag tegen zo ongeveer precies d 2 mannen die je op dat moment het liefste niet bij je kunt hebben. Ik kan mij voor EBH (en Noorwegen) nauwelijks een slechtere samenstalling voorstellen als Sagan/Van Avermaet/BH.

Veel slimmer was, zeker Van Avermaet kennende, gokken dat Van Avermaet het wel zou dichtrijden. Speel die 2 tegen elkaar uit, dan begint er iets van een kansje te ontstaan voor EBH.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 11:56 door Andere Peter.
Marcos 29 september 2015 13:41
Denk dat je de sprint van EBH dan behoorlijk onderschat, die was echt niet kansloos in een sprint met Sagan en van Avermaet. En zijn handelen kwam niet door een eventuele kans die hij zou maken in een sprint, maar enkel doordat Kristoff erachter zat en ze vooraf hadden afgesproken dat iedereen voor Kristoff zou rijden, ook als ze in een kopgroep zitten.

Je hoopt dat EBH dan de ballen heeft om zoiets te negeren en vol voor zijn eigen kans op goud te gaan, maar blijkbaar is het geen Max Verstappen smiling bouncing smiley
Cecchini 29 september 2015 15:02
El Chaba 29 september 2015 16:15
lodjan 29 september 2015 20:25
Velodroom 29 september 2015 22:27
@Pioneercyclo, het klankbord voor de zaken rond de gelijknamige power meter Pioneer twittert trots, dat Jos van Emden op zondag gedurende 150km het WK-peloton teisterde met gemiddeld 322w. Op dezelfde dag reed Remco Grasman, een subtopper in Nederland, in zijn eentje in de Flevopolder een monstertijdrit van 122,55km.

In 2h38:04 oftewel 45,97km/h met 356w, 5,63w/kg.

Uiteraard hinkt deze vergelijking, maar aan de andere kant laat het ook zien, dat wielrennen vaak een complexe sport is, met name hoe deel je je energieverbruik zo perfect mogelijk in. Grasman heeft het uiteraard het gemakkelijkst. Aeroob en zo gelijkmatig mogelijk.
Je ziet bij hem dan ook dat zijn wattages met 370w, 359w en 336w voor telkens 1/3 deel van het totale traject geleidelijk teruglopen.
lodjan 29 september 2015 22:37
Zijn onderarm is dus al weer genezen? Zag er niet goed uit op het NK. We zijn drie maanden verder.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen