Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Routeschema Giro d'Italia 2016

Gepost door TdJ 
TdJ 05 oktober 2015 20:26




Rittenschema Ronde van Italië 2016

6 mei: 1e etappe in Apeldoorn (Ned), 9,8 km (individuele tijdrit)
7 mei: 2e etappe Arnhem (Ned) - Nijmegen (Ned), 190 km
8 mei: 3e etappe Nijmegen (Ned) - Arnhem (Ned), 189 km
9 mei: rustdag in Catanzaro
10 mei: 4e etappe Catanzaro - Praia a Mare, 191 km
11 mei: 5e etappe Praia a Mare - Benevento, 233 km
12 mei: 6e etappe Ponte - Roccaraso, 165 km
13 mei: 7e etappe Sulmona - Foligno, 210 km
14 mei: 8e etappe Foligno - Arezzo, 169 km
15 mei: 9e etappe Radda in Chianti - Greve in Chianti, 40,4 km (individuele tijdrit)
16 mei: rustdag in Campi Bisenzio
17 mei: 10e etappe Campi Bisenzio - Sestola, 216 km
18 mei: 11e etappe Modena - Asolo, 212 km
19 mei: 12e etappe Noale - Bibione, 168 km
20 mei: 13e etappe Palmanova - Cividale del Friuli, 161 km
21 mei: 14e etappe Alpago - Corvara, 210 km
22 mei: 15e etappe Castelrotto - Alpe di Siusi, 10,8 km (individuele tijdrit)
23 mei: rustdag in Bressanone
24 mei: 16e etappe Bressanone - Andalo, 133 km
25 mei: 17e etappe Molveno - Cassano d'Adda, 196 km
26 mei: 18e etappe Muggio - Pinerolo, 234 km
27 mei: 19e etappe Pinerolo - Risoul (Fra), 161 km
28 mei: 20e etappe Guillestre (Fra) - Sant'Anna di Vinadio, 134 km
29 mei: 21e etappe Cuneo - Turijn, 150 km

[www.gazzetta.it]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2015 20:27 door TdJ.
lodjan 05 oktober 2015 20:49
Eerste bergpuntjes te verdienen op de Holleweg in de tweede etappe en de Posbank in de derde etappe.
lodjan 05 oktober 2015 20:53
Zowel in Nijmegen als in Arnhem zijn er twee plaatselijke rondes die een massasprint in de hand werken. De plaatselijke rondes zijn wel leuk voor het publiek.
Brieske 05 oktober 2015 20:56
Holleweg, de ouwe of de nieuwe? En waar zie je dat?

Groet
lodjan 05 oktober 2015 21:03
Zie de link in de openingspost --> info techniche --> op de 'map' zie je dat het de weg van Beek naar Berg en Dal betreft. Dat is de Holleweg. Oude en Nieuwe zou beiden kunnen, maar ik denk toch de steilere en smallere Oude.
Brieske 05 oktober 2015 21:06
Meer technische info dan alleen dat kaartje, waar kan ik dat vinden (wrs daar waar ook iets over de Holleweg staat)?

Groet
Brieske 05 oktober 2015 21:12
Maar de oude is wel heel smal, zou wel classic zijn.
Oude Kleefsebaan wordt ook genomen volgens mij, mooi!

Groet
lodjan 05 oktober 2015 21:20
Dat weet ik niet Brieske.

Hier wordt de Oude Holleweg genoemd: [www.touretappe.nl]
JW 05 oktober 2015 21:57
Lijkt me wel een evenwichtig parkoers.
Er zijn wel eens zwaardere Giro's geweest in de laatste jaren.
De klassementsrenners krijgen regelmatig kans weer op adem te komen.
Zeven kansen voor de sprinters ?

De Dolomitenetappe met Sellaronde lijkt me erg mooi, de klimtijdrit naar de Seiser Alm pittig. Prachtig in dat seizoen !
Zwaartepunt lijkt me toch wel de slotdagen in de Alpen.
Daar neemt de organisatie toch wel een fors risico met twee dagen achtereen boven de 2700 m.
Maar hopen dat het dan daar volop lente is.
Brieske 05 oktober 2015 22:08
Oude Holleweg echt niet als ik het kaartje kijk, nieuwe hollweg/bosweg of een van die andere klimmetjes vanuit Beek naar Berg en Dal.

Groet
Walnoot 05 oktober 2015 22:20
Lijkt me toch echt een Giro voor tijdrijders. Ik zie veel etappes waar de verschillen verder heel klein gaan blijven. Gaat een beetje op de Vuelta lijken, alleen dan met extra sprintetappes in plaats van muurtjes als aankomsten. Ben niet echt direct heel enthousiast.
Leon 05 oktober 2015 22:39
Het gaat om de Van Randwijckweg, lijkt me ook de enige weg die een Giropeloton aan kan.

Overigens mis ik in het profiel van de 2e rit nog wel 2x de klim vanuit Lent (10m +NAP) via de Waalbrug naar de Oranjesingel in Nijmegen (40m +NAP). Toch net weer iets anders dan 20 vlakke laatste kms die het profiel aangeeft.
Leon 05 oktober 2015 22:41
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------

> Oude Kleefsebaan wordt ook genomen volgens mij,
> mooi!

Helaas, alleen afdaling naar Wyler.
Brieske 05 oktober 2015 22:42
lodjan 05 oktober 2015 23:42
Ik ben daar niet bekend, maar de Van Randwijckweg lijkt inderdaad goed in het gegeven kaartje te passen. Op enkele websites wordt de Oude Holleweg genoemd (zie ook Touretappe.nl). Hebben ze die (voor)kennis niet ergens vandaag? Het is wel opvallend dat de Giro-organisatie de klim 'Berg en Dal' noemt. Misschien moet nog besloten worden via welke klim ze van Beek naar Berg en Dal gaan rijden.
Tinuz 05 oktober 2015 23:42
Uwen Geheimtipp voor volgend jaar alvast. Danke.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2015 23:56 door Tinuz.
Leon 06 oktober 2015 00:14
Touretappe.nl heeft het aangepast. Leuk artikel, maar daar heeft men ook niet meer info dan een kaartje gecombineerd met wat logisch denken.
Binnenkort 's kijken of er van binnenuit een van de organiserende steden al wat gedetailleerdere parcoursinfo beschikbaar is.
Carlos Danger 06 oktober 2015 01:53
Minimaal 10 slachtoffers eer Catanzaro wordt bereikt.
lodjan 06 oktober 2015 07:24
thumbs up Zou die Martijn Rip hier meelezen?
Fashionisto 06 oktober 2015 08:06
Alvast een goed teken dat Valverde bij de presentatie aanwezig was: zou hij dan eindelijk de Giro gaan rijden?
Lucho Herrera 06 oktober 2015 09:02
Een giro voor tijdrijders? Er zit maar 1 lange tijdrit in van 40km. In de openingstijdrit zullen verschillen klein blijven en in de klimtijdrit kan ook een pure klimmer winnen. In de tijd van Moser had je Giro's voor tijdrijders. Een stuk of 5 tijdritten. En ook wel langer dan 40km.
Fashionisto 06 oktober 2015 10:15
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een giro voor tijdrijders? Er zit maar 1 lange
> tijdrit in van 40km. In de openingstijdrit zullen
> verschillen klein blijven en in de klimtijdrit kan
> ook een pure klimmer winnen. In de tijd van Moser
> had je Giro's voor tijdrijders. Een stuk of 5
> tijdritten. En ook wel langer dan 40km.

Er werd toen ook alles gedaan om Moser en Saronni om de zege te laten strijden, daar Italia een gebrek had aan rasklimmers in die tijd.
El Mik 06 oktober 2015 10:27
Dat wordt ook altijd zo overdreven in de geschiedschrijving alsof het een groot anti-Fignon/pro-Moser complot was.

De feiten:

In het jaar dat Moser de Giro won was er een proloog van 5km en twee individuele tijdritten van 38 en 42km.
Verder een ploegentijdrit van 55km (NIET in zijn voordeel, Fignon pakte daar juist tijd en het roze, dat Moser terug pakte in een BERGrit naar Blockhaus. Die reed de hele ronde daarna in het roze tot twee dagen voor het eind toen Fignon er overheen kwam, maar Moser in de afsluitende tijdrit dus de ronde won).

Het was misschien niet de zwaarste Giro qua klimwerk, maar ook zeker niet overdreven veel tijdritwerk.

Ter vergelijking, in de Tour van dat jaar:
Proloog 5km, tijdritten van 67, 22 en 51km en een ploegentijdrit van 51km. Dat was dus veel meer voor tijdrijders dan de Giro.
Fignon won toen ook al die drie langere tijdritten.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2015 10:31 door El Mik.
JW 06 oktober 2015 10:31
Contador noemde gisteren Dumoulin één van de uitgesproken favorieten voor dit parkoers, met name door de drie tijdritten.
[www.nu.nl]
Het bevestigt de status die Dumoulin in de Vuelta heeft opgebouwd.

Zoals al vaker opgemerkt: het is nog maar de vraag hoeveel hij op de klimtijdrit naar Seiser Alm kan winnen op zijn rivalen. Maar ook dit werk moet hij aardig aankunnen.
Ook qua bergen lijkt het parkoers niet in zijn nadeel.
De Giro is vaak moeilijker, en er zijn steeds weer vlakke ritten om wat te herstellen.
Met bovendien nog een reële kans dat de zware cols in de laatste dagen komen te vervallen door sneeuw, wat helemaal in zijn voordeel zou zijn.

Kortom: geen onzin wat Contador beweert.
Rudy t. 06 oktober 2015 10:44
Nieuwe Holleweg had ook prima gekund, oude wellicht wat minder geschikt.

Net als de passage tussen malden en groesbeek, die lijkt me ook niet zo geschikt voor een giro peloton.
Rudy t. 06 oktober 2015 10:46
Zou wel logisch zijn. In de tour gaat hij niet meer beter doen dan dit jaar en zal het alle ballen op Quintana zijn. Valverde zal toch wel een giro ritje op zin palmares willen neem Ik aan.
El Chaba 06 oktober 2015 10:59
Dat denk ik ook ja. Zo denkt Valverde ook echt volgens mij.
Eindhovuh 06 oktober 2015 11:58
Hou nou eens op met het in de favorietenrol stoppen van Nederlandse renners.
Je mag je niet wagen aan voorspellingen!
Walnoot 06 oktober 2015 13:27
In een klimtijdrit wint natuurlijk gewoon de beste klimmer van het moment. Daar heb je echt weinig voordeel van een gepatenteerd tijdrijder te zijn. Maar qua bergritten waar echt veel verschil gemaakt kan worden, houdt het alles behalve over. Zeker gezien de op handen zijnde schrapping van de Agnello en de Bonette. In die champagnerit gaat een Landa echt minuten aan zijn broek krijgen.
Robobas 06 oktober 2015 13:29
Ben ik de enige die het toch wel een beetje vreemd vind om 3 dagen in Nederland te rijden en dan het hele circus naar Zuid-Italie te verplaatsen?
merijntje mortirolo 06 oktober 2015 13:32
Nee.

Quote
Halve Belg
Lekker ook weer voor de ploegen. Starten in Noord-Europa en vervolgens vervolgen in Zuid-Italie....

[wielerprikbord.nl]
JW 06 oktober 2015 14:15
Daarom laat ik dat ook aan Contador over.
Ik probeer alleen te verzinnen hoe hij dit soort gewaagde voorspellingen kan verzinnen drinking smiley
rustdag 06 oktober 2015 14:16
JW 06 oktober 2015 14:22
Zo idioot veel klimwerk is deze Giro helemaal niet.
Renaat noemt die "verschrikkelijke" Dolomiten-etappe. Maar het hoogteverschil op de passen in de Sellaronde is vrij beperkt.
De hoge cols in de slotdagen zijn een stevig risico, maar zoals Dirksytze hierboven aangeeft lijken er redelijke alternatieven voorhanden.

Renaat overdrijft, en niet weinig ook.
Walnoot 06 oktober 2015 14:30
Zie er toch zonder problemen heel ruim over de 3000 hoogtemeters. Veel daarvan gaan behoorlijk steil zijn, en dat in ijle lucht. Als die etappe zo door gaat, is het echt een heel zware. Ook omdat er 210 kilometer gefietst moet worden.
JW 06 oktober 2015 17:15
Vanuit Mas, laagste punt, gerekend zelfs meer dan 4600 hoogtemeters.
Dat is best veel.
Maar die ijle lucht vind ik iets overdreven, de toppen reiken enkele keren naar 2200 m.

Vooral deze etappe noemt Renaat "onnodig veel klimwerk".
Het zware van de etappe zit m.i. vooral in het feit dat na de Sellaronde nog de Giau en de Valparola beklommen moeten worden.
Lastig, maar gelukkig geen (Spaanse) muren.
Ergens moeten de sterkste klimmers toch het verschil kunnen maken.
Walnoot 06 oktober 2015 17:27
Dat een etappe heel zwaar moet zijn om grote verschillen te kunnen maken, is natuurlijk een fabeltje. Vergelijk onderstaande etappe eens met de tijdverschillen in de beestachtige etappes uit de Vuelta. Grote tijdverschillen worden gemaakt door ofwel vroege aanvallen plus een goede tactiek, of lange slotklimmen waarop vroeg wordt aangegaan. In mijn ogen nodigt de Giro niet uit tot het eerste en ontbreekt het aan het tweede.

[cqranking.com]
Leon 06 oktober 2015 18:58
Weet ik niet, maar men leest op die site wel de Reacties op de artikelen... ;-)
Meneer 60% 06 oktober 2015 19:12
Starten ze letterlijk óp de wielerbaan in A'doorn? Of gewoon in of net buiten het Omnisport?
JW 06 oktober 2015 21:09
Dumoulin wacht in elk geval tot het parkoers van de Tour bekend wordt, voordat hij een besluit neemt over deelname aan de Giro.

[www.telegraaf.nl]
Westfalen 06 oktober 2015 21:27
Ze starten op het midden-terrein van de wielerbaan heb ik gelezen. Ze gooien er nog een stuk asfalt in buiten het gebouw om de aansluiting met de weg te maken.
Meneer 60% 07 oktober 2015 08:23
Thanks. Had me leuk geleken als ze allemaal waren begonnen met anderhalf rondje op de wielerbaan, ofzo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen