Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lefevere over begeleiding Kittel bij Giant: "Mentaliteit van kermiskoers"

Gepost door Marcos 
Marcos 14 oktober 2015 11:02
Etixx-Quick Step-patron Patrick Lefevere heeft in Extra Time Koers uitgepakt met enkele pittige quotes. Over Marcel Kittel: "Ze zeggen dat ik een moeilijke man ben, maar ik neem nooit een renner aan die ziek of geblesseerd is." Over Mark Cavendish: "Hij begon meteen te wenen toen hij me zag." Over Tom Boonen: "Als hij 6 maanden moet revalideren, is het over."

Patrick Lefevere ziet volgend seizoen Mark Cavendish vertrekken, maar hij haalde er Marcel Kittel voor in de plaats. Kan Lefevere de Duitse sprintbom weer op niveau krijgen?

"Ze zeggen over mij dat ik een moeilijke man ben, maar ik ben de laatste die iemand zal aanpakken die ziek of geblesseerd is", zegt Lefevere.

"De manager van Giant-Alpecin is totaal anders dan ik. Ik zal snel ruzie maken, terwijl hij meer een gatlikker is."

"Daarom dat Kittel per se naar Oman en Qatar moest in het begin van het seizoen, ook al moest hij herstellen van een virus. Om het gat van ASO (ook de Tour-organisator) te likken."

"Maar tegen zo'n renner moet je zeggen: "Blijf rustig thuis, wat mij interesseert zijn die vier ritten in de Tour. De rest kan de pot op.""

"Eens kermiscoureur, altijd kermiscoureur", zegt Lefevere over de mentaliteit bij Giant. "Ze denken dat ze een renner in 2015 nog onder druk kunnen zetten."

Hoewel Lefevere Kittel met open armen zal ontvangen, valt het afscheid van Mark Cavendish wel zwaar, zeker bij de renner zelf.

"Hij wou me per se spreken in Abu Dhabi (waar vorige week een ronde werd gereden, red). Toen we elkaar zagen, begon hij meteen te wenen."

""Je weet dat ik niet weg wou", zei hij. Veel mensen verkopen veel blabla, maar bij hem weet je dat het echt is. Hij noemde het de mooiste drie jaren uit zijn carrière. Dan wordt je hartje toch week."

Zelf huilde Lefevere wel niet mee. "Dan was het afscheid van Sylvain Chavanel moeilijker. Maar af en toe zit ik op een stoel waarop ik hard moet zijn. Toen ging het over geld."

Cavendish wou nochtans graag bij Etixx-Quick Step blijven. Hij had zelfs interesse om (een deel van) de aandelen van Lefevere over te kopen. "Dat had ik graag gehad", zegt de manager. "Wat ben ik immers met die aandelen? Niets!"

Een andere renner die Lefevere na aan het hart ligt, is Tom Boonen. Boonen heeft er opnieuw een pechjaar opzitten. "Van de laatste 30 maanden heeft hij er maar 12 kunnen koersen", berekende Lefevere.

Door de val in Abu Dhabi staan het voorjaar en de carrière van Boonen plots ook op de helling. Lefevere heeft een andere kijk op de directe toekomst van Boonen en dat zorgde al voor strubbelingen.

"Ik heb afgelopen winter een grote discussie gehad met Tom. Zo fel hadden we de voorbije 13 jaar nog nooit gediscussieerd. Dat is ook de reden waarom de contractonderhandelingen zo lang geduurd hebben."

"We lagen mijlenver uit elkaar over hoe het einde van de carrière van Boonen er zou moeten uitzien. Ik wou dat hij nog tot Roubaix zou rijden en dan zou meedraaien in de ploeg om te zien wat hij zou kunnen doen."

"Maar Tom had blijkbaar een voorstel op zak om te rijden tot het voorjaar van 2017. Uiteindelijk hebben we een compromis gesloten met een contract tot eind 2016. Daarna bekijken we het van dag tot dag."

Maar springt Boonen nog wel op zijn fiets? Zelf denkt hij één maand te moeten revalideren, de dokters rekenen op zes maanden. "Als het zes maanden zijn, is het over", denkt Lefevere. "Hij heeft wel één voordeel. Hij staat messcherp. Ik zag hem nog nooit zo scherp."

Bron



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2015 11:03 door Marcos.
Sub Culture 14 oktober 2015 11:08
Lefevere zelf heeft natuurlijk nooit een eigen renner onder druk gezet..
Shinzawai 14 oktober 2015 11:14
Als Cavendish zo graag wilde blijven, waarom is hij dan vertrokken?
Slimmerd 14 oktober 2015 11:15
Inderdaad voorbeeldje van de pot en ketel.
bakfiets 14 oktober 2015 11:18
Wat een nare man, tuurlijk is kemna een kermiscoureur maar wel een slimmesmiling smiley wat heeft levere zelf gepresteert als renner? en een huichelaar eerste klas, qua doping verleden. Dan liever kemna die eerlijk is geweest. Er is ook nogal verschil in budget. En kittel is door skil ontdekt, geschke ook zelf opgeleid. Barguil, mezgec etc. Niet gewoon wegkopen, met het hoogste budget.
El Chaba 14 oktober 2015 11:43
Exact mijn eerste gedachte toen ik bovenstaande las.
william 14 oktober 2015 12:17
Als Kitel ziek was en hij moest toch van de ploegleiding starten, is dat natuurlijk een blunder. Hetzelfde geld eigenlijk voor het feit dat Dumoulin in de ploegentijdrit (op het wk) moest starten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2015 12:18 door william.
tvm 14 oktober 2015 12:28
Verdeel en heers. Hoe noem je iemand die zelf geen emoties lijkt te hebben maar wel andermans emoties gebruikt om te kunnen domineren?
Leon 14 oktober 2015 12:28
Pyama 14 oktober 2015 12:33
Mezgec was natuurlijk al een succes voor zijn Giant-periode.
bakfiets 14 oktober 2015 12:36
joh al zou dat zou zijn, dan hou je dat voor je. Wees blij dat giant hem laat, speel het niet via de media. Lidl blij. En bewijs volgend jaar dat jij het beter kan. Maar dit is natrappen.
El Chaba 14 oktober 2015 12:37
Nee, een sociopaat voldoet veel beter aan de omschrijving zoals door tvm gegeven.
(waarmee ik dus niet beweer dat ik vind dat Lefevere een sociopaat is)
El Chaba 14 oktober 2015 12:39
Op continentaal niveau ja, dat is nog wel iets anders dan op WT niveau.
Snorfietser 14 oktober 2015 12:46
Wat is dit toch een zure man.
Leon 14 oktober 2015 13:32
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------

> (waarmee ik dus niet beweer dat ik vind dat
> Lefevere een sociopaat is)

Integendeel zelfs, Lefevere is absoluut geen sociopaat lijkt me. Is een zeer sociaal en sympathiek overkomende man in de directe omgang, maar dat alles ten dienste van zijn eigen belang. Narcisten staan graag in de spotlights, maar o wee als je tegen ze ingaat, dan is het huis te klein...
Wanny 14 oktober 2015 13:40
Wat doet deze man nog in het wielrennen? Wat is het verschil met Bruyneel of De Rooy die met pek en veren zijn weggejaagd?
El Chaba 14 oktober 2015 13:43
Dat komt toch echt meer overeen met een sociopaat hoor:

"Mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis kunnen heel innemend en charmant zijn, maar ze kunnen door impulsiviteit en gebrek aan inlevingsvermogen snel in conflicten terechtkomen. Ze liegen vaak in hun voordeel en zijn niet bang, wat mogelijk verklaart waarom zij de consequenties van hun handelingen niet inzien. Berouw, empathie of schuldgevoel komt bij ASP-lijders niet of slechts in verminderde mate voor."

[nl.wikipedia.org]

Terwijl narcisten juist heel slecht innemend en charmant kunnen zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2015 13:45 door El Chaba.
Leon 14 oktober 2015 14:46
Hmm, dat klopt dan wel. Maar vlgs mij dwalen we af...
Michael B. 14 oktober 2015 14:53
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een nare man, tuurlijk is kemna een
> kermiscoureur maar wel een slimmesmiling smiley wat heeft
> levere zelf gepresteert als renner? en een
> huichelaar eerste klas, qua doping verleden. Dan
> liever kemna die eerlijk is geweest. Er is ook
> nogal verschil in budget. En kittel is door skil
> ontdekt, geschke ook zelf opgeleid. Barguil,
> mezgec etc. Niet gewoon wegkopen, met het hoogste
> budget.

Zo eerlijk is Kemna niet geweest, die heeft mij in het verleden een hoop premies van mij gejat (Lees Rudie Kemna = EPO) en die premies geeft ie ook niet meer aan mij. Als ie echt zo eerlijk was geweest dan had hij toen nooit vals gespeeld. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.
bakfiets 14 oktober 2015 15:07
daar heb jij dan weer een punt, maar bankgiro werd er natuurlijk overal afgepiert toen ze clean waren. Toen kwam voskamp en capiot, en die wisten wel hoe het werkte. Ergens snap ik het wel. Maar uiteindelijk heb jij gelijk natuurlijk. En toen kwamen ook de prestaties, schumacher, martens, bak, lowik, en kemna en voskamp. Deden het erg goed.
merijntje mortirolo 14 oktober 2015 15:12
Tsja, eventjes een woordje ingewisseld en dan krijg je dit:
Kinderen kunnen heel innemend en charmant zijn, maar ze kunnen door impulsiviteit en gebrek aan inlevingsvermogen snel in conflicten terechtkomen. Ze liegen vaak in hun voordeel en zijn niet bang, wat mogelijk verklaart waarom zij de consequenties van hun handelingen niet inzien. Berouw, empathie of schuldgevoel komt bij kinderen niet of slechts in verminderde mate voor.
ton duk 14 oktober 2015 15:48
prikborddeelnemer
gr
sijbriskie 14 oktober 2015 16:49
Ik denk dat de kwalificatie 'cynische opportunist' in het geval Lefevere het best de lading dekt.
Chekie 14 oktober 2015 18:02
De tijd zal het leren wat Kittel bij ETQ gaat presteren. Weten we ook direct hoe het echt zit daar met........
Eindhovuh 14 oktober 2015 20:33
Welk belang dient zo'n interview?
Marcos 14 oktober 2015 20:36
Geconfronteerd met de kritiek van Lefevere haalt Spekenbrink op de teammeeting van Giant-Alpecin vandaag zijn schouders op. ,,Gatlikker noemt-ie me? Het is wat hè. Ach, ik kan er niks mee, heb Lefevere al in jaren niet uitgebreid gesproken. Ik beschouw het maar als compliment, dat hij het over ons wil hebben.''

,,Ik snap de context van zijn opmerkingen ook niet. Als Lefevere denkt dat de ASO plezieren ons leitmotiv is, dan hadden we Kittel dit jaar ook wel in de Tour de France laten starten. Denk je ook niet?''
Ron Meijers 14 oktober 2015 20:44
Rudy t. 14 oktober 2015 21:08
Wedstrijdje herseninhoud:

Spekenbrink 12 Lefevere 0
cyclingfreakske 14 oktober 2015 22:36
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een nare man, tuurlijk is kemna een
> kermiscoureur maar wel een slimmesmiling smiley wat heeft
> levere zelf gepresteert als renner? en een
> huichelaar eerste klas, qua doping verleden. Dan
> liever kemna die eerlijk is geweest. Er is ook
> nogal verschil in budget. En kittel is door skil
> ontdekt, geschke ook zelf opgeleid. Barguil,
> mezgec etc. Niet gewoon wegkopen, met het hoogste
> budget.


lefevre is maar een jaar of 4-5 prof geweest. Won wel mooie wedstrijden.
Had al snel door dat hij voor ander type werk in de wielerwereld beter geschikt was, en de toenmalige aanpak van de jaren 50-60-70 een stuk beter kon.
doping was toen een zeer beperkt lijstje.... je kan "zijn gebruik" zo ruim interpreteren als je wil zolang het daar niet op stond. Net als al die anderen uit die tijd.
Is misschien ook wel gestopt omdat er wel velen waren die stevig slikten en spuiten en gewoon tegenzin kreeg op te koersen.
cyclingfreakske 14 oktober 2015 22:52
mja...oud zeer tussen Giant leiding en Lefevre... stamt nog uit een verdere periode.
en ja.. Kenna was niet bepaald een heilige maar deed over zichzelf wel alsof hij mr.clean was.

Lefevre geen moeilijk man en erg vriendelijk zei iemand ? spinning smiley sticking its tongue out.... een dijenkletser.
Levefre is in zijn werk een erg streng, hard zakenman, is berekent vriendelijk maar onthoud ALLES wat hem niet aanstaat.
Een Bakelands kan daar over meespreken...het begin van dat verhaal was toen hij een aanbod aannam van een ander team en Lefevre zijn minderbetaald aanbod na lang nadenken afsloeg. (alhoewel Bakelands wel graag voor Lefevre koerste maar W. Planckaert hem de beste opties gaf)
later pakte Lefevre hem terug door een onderbetaald contract te geven voor slechts 1 jaar. (dat was Bakelands, Degendt en nog iemand voor de prijs van minder dan 1 renner)
dit is maar 1 vb....

enerzijds is hij streng correct...anderzijds is hij soms erg zuur en moeilijk en trapt wel vaker na. Ook langer gedane gebeurtenissen blijven vaak open rekeningen bij hem... Als teammanager moet je soms erg hard zijn.... dat heeft hem ook aan de top gebracht en is nog steeds de beste manager met de beste contacten op dat niveau.
Carlos Danger 14 oktober 2015 23:57
Die mennekes als Lefevere (en vroeger Vreschure bij Anderlecht) zijn allen eender: wiede muule en een kljen charlewietje.
Leon 15 oktober 2015 00:09
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> En toen
> kwamen ook de prestaties, schumacher, martens,
> bak, lowik, en kemna en voskamp. Deden het erg
> goed.

Gelukkig wad dat voor de intrede van het bloedpaspoort.
Leon 15 oktober 2015 00:16
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Lefevre geen moeilijk man en erg vriendelijk zei
> iemand ? spinning smiley sticking its tongue out.... een dijenkletser.

Ik neem dan aan dat jij Lefevere nooit prive hebt meegemaakt? In zijn eigen omgeving zonder journaille eromheen is het een zeer aimabele, gastvrije man die mooie verhalen kan vertellen. Uiteraard spelen er dan geen belangen die in een publieke omgeving wel een rol spelen, en waar hij zich dus als een bleitende roeptoeter opstelt.
Ron Meijers 15 oktober 2015 08:44
Dan onderschat je Lefevere, denk ik.
lodjan 15 oktober 2015 09:04
Verkeerde plek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2015 09:05 door lodjan.
lodjan 15 oktober 2015 09:06
Won wel mooie wedstrijden?
Mwoah, een etappe in de Vuelta en Kuurne.
lodjan 15 oktober 2015 09:10
Kun je wat meer vertellen over dat oud zeer?

Afgelopen zomer wilde hij Barguil.
Tony Martin wil graag samen koersen met zijn matties Kittel en Degenkolb.
El Chaba 15 oktober 2015 10:33
Hij bedoelt waarschijnlijk wedstrijdje 'gentleman'.
El Chaba 15 oktober 2015 10:40
Ook de setting waarin jij hem hebt meegemaakt kun je moeilijk echt privé noemen, dat is alleen thuis met familie en/of onder vrienden. Dit was weliswaar zonder de beladen aanwezigheid van journalisten maar toch ook zeker werkgerelateerd, al zal hij het nuttige inderdaad ook ongetwijfeld met het aangename verenigd hebben. smileys with beer



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2015 10:41 door El Chaba.
Bromertà 15 oktober 2015 11:39
Eenzame L en z'n aanhang weten het uiteraard veel beter. Het wedstrijdje "mijn pis dekt de persoonlijkheidsstoornis van Lefevere het best" werd door een hinderlijke wind uit het publiek afgeblazen.
Meneer 60% 15 oktober 2015 13:24
Of het nu een sociopaat of een narcist is.... Hij doet mij erg aan voetbalcoach Mourinho en schaatscoach Anema denken. Gemene delers: worden door hun eigen sporters bijna altijd op handen gedragen en door de buitenwereld verafschuwd. Ongeleide projectielen in de media. Maar tegelijkertijd ook vriendelijk, charmant en humoristisch in kleinere kring. Daarmee creëren ze in hun ploeg een bijna sekte-achtig groepsgevoel. Je zou ook Van Gaal als voorbeeld kunnen noemen, maar die vind ik dan toch, sociaal gezien, iets meer gehandicapt overkomen. Is ook bij eigen spelers lang niet altijd geliefd.

Psychologie van de koude grond allemaal, maar toch ook wel interessant.
Michael B. 15 oktober 2015 15:15
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of het nu een sociopaat of een narcist is.... Hij
> doet mij erg aan voetbalcoach Mourinho en
> schaatscoach Anema denken. Gemene delers: worden
> door hun eigen sporters bijna altijd op handen
> gedragen en door de buitenwereld verafschuwd.
> Ongeleide projectielen in de media. Maar
> tegelijkertijd ook vriendelijk, charmant en
> humoristisch in kleinere kring. Daarmee creëren
> ze in hun ploeg een bijna sekte-achtig
> groepsgevoel. Je zou ook Van Gaal als voorbeeld
> kunnen noemen, maar die vind ik dan toch, sociaal
> gezien, iets meer gehandicapt overkomen. Is ook
> bij eigen spelers lang niet altijd geliefd.
>
> Psychologie van de koude grond allemaal, maar toch
> ook wel interessant.

Gehandicapt overkomen?

Louis van Gaal zit nog niet in een rolstoel hoor. Gaat wel heel ver die vergelijking.

cyclingfreakske 15 oktober 2015 22:40
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Won wel mooie wedstrijden?
> Mwoah, een etappe in de Vuelta en Kuurne.


de meesten kunnen dat zelfs nog niet in hun hele carriere.... hij op een paar jaar, en stopte al voor het beste nog moest komen.
cyclingfreakske 15 oktober 2015 22:45
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> lodjan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Won wel mooie wedstrijden?
> > Mwoah, een etappe in de Vuelta en Kuurne.
>
>
> de meesten kunnen dat zelfs nog niet in hun hele carriere....
hij op 1 seizoen, was maar 4j prof in totaal en stopte voor het beste nog ging komen.
bedenk dat hij toen nog maar 24j was en je normaal pas vanaf 22j in Belgie prof mocht worden.l
Leon 15 oktober 2015 23:37
Klopt, maar ik bedoel ermee dat Lefevere een kameleon is die zijn houding laat afhangen van het belang dat hij heeft bij de aanwezigen. Een vriend voor zijn kopmannen, een schoolmeester voor zijn waterdragers, gastvrije verteller voor bezoekers, gaspuier tegenover de pers, etcetera. Daar is hij heel sterk in. Dus in dit geval zal hij ongetwijfeld iets willen bereiken met deze kritiek, met name vertrouwen kweken bij Kittel die zich op deze manier niet druk hoeft te maken over de vraag wat hij zelf het afgelopen jaar allemaal fout heeft gedaan...
Goozzer 16 oktober 2015 15:40
Lijkt me een prima analyse...
El Chaba 16 oktober 2015 16:38
Helemaal mee eens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen