Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kittel kapot gemaakt door Iwan Spekenbrink

Gepost door rustdag 
rustdag 20 oktober 2015 08:49
Giant-Alpecin en ik zaten niet meer gemakkelijk aan één tafel'

Kittel breekt met verleden
Door Raymond Kerckhoffs

Hij was de blonde adonis van de sprint. De man die de afgelopen twee jaar de sprinterskroon van Mark Cavendish overnam met liefst acht massasprintzeges in de Tour de France. Marcel Kittel was snel, sneller, snelst. Totdat de krachtexplosie in zijn benen dit seizoen blokkeerde. Geen Tour, nauwelijks zeges en een breuk met zijn succesvolle Giant-Alpecin formatie. Zijn doorlopende contract tot eind 2016 bij de ploeg van Iwan Spekenbrink werd eind vorige maand ontbonden. Een zeldzaamheid in de wielersport. De overgang naar Etixx-QuickStep wordt door alle partijen als de best mogelijke oplossing gezien.

Marcel Kittel met naast zich Matthew Goss tijdens de presentatie van het parcours van de Giro d`Italia van volgend jaar. Marcel Kittel met naast zich Matthew Goss tijdens de presentatie van het parcours van de Giro d'Italia van volgend jaar. Foto: AFP
Marcel Kittel wordt bij Etixx-Quickstep de opvolger van Mark Cavendish. Marcel Kittel wordt bij Etixx-Quickstep de opvolger van Mark Cavendish. Foto: AP

,,Giant en ik waren op een punt gekomen dat het na zo’n moeilijk jaar niet eenvoudig is om nog samen te werken”, kijkt Kittel in een interview met Telesport voor het eerst echt terug op de breuk. ,,Ik wil niet alleen naar de ploeg wijzen. Zelf heb ik ook andere ideeën hoe ik mijn carrière beter kan vervolgen. We zaten beiden niet meer gemakkelijk samen aan één tafel. Ik denk dat iets nieuws, nieuwe mensen, prikkels en doelen me zullen stimuleren.”

Heeft Giant-Alpecin meegeholpen met de transfer?
,,Ja… Ik laat het bij ja…”

Waarom de keuze voor Etixx-QuickStep?
,,De breuk met Giant-Alpecin is pas vrij laat op het seizoen uitgesproken. Op dat moment was al duidelijk dat Cavendish van Etixx naar MTN zou overstappen. Toen was Etixx een goede optie omdat zij ervaring met een topsprinter hebben.”

En blij dat het wielerjaar 2015 er eindelijk op zit?
,,Ja, ik heb uitgekeken om een punt achter dit zware jaar te zetten. Het is belangrijk dat ik alles nu achter me kan laten. Ik kijk er echt naar uit dat ik in 2016 weer vanaf nul kan beginnen.”

Waar is het misgegaan dit seizoen?
,,Mijn afgelopen winter was té extreem. Vanaf november een week teammeeting, vervolgens 12 dagen trainingskamp met iedere dag meetings. Daarop ongeplande reclameopnames voor Alpecin, thuis kerst, dan naar Spanje, teampresentatie in Berlijn, terug naar Amsterdam, een vlucht naar Adelaide voor de Tour Down Under met een enorme jetlag en een temperatuurverschil van 40 graden. Op de terugweg sponsorverplichtingen in Taiwan, terug naar Duitsland en dan weer naar Qatar.”

,,In die periode ben ik ergens ziek geworden. Dat is ook normaal als je zo’n zwaar programma hebt. Niemand kan dit aan. Dat is een belangrijke les. Ik laat me in de winter niet meer leven. In deze cruciale periode heb ik uiteindelijk zes à zeven weken niet optimaal kunnen trainen. Dat is zo’n belangrijke tijd, dat je eigenlijk het hele seizoen achter de feiten aanloopt. Er is nooit meer een kans om ergens rustig naar op te bouwen. Je sprint van de ene limiet naar de andere. Vervolgens loop je in de wedstrijden die eigenlijk te vroeg komen weer tegen de volgende teleurstelling aan. Achteraf had ik nog consequenter wedstrijden moeten overslaan.”


Wat heb je geleerd van dit jaar?
,,Extreem veel. Het laat zien wie in zo’n situatie je echte vrienden zijn en wie er alleen zijn wanneer je succes hebt. Je komt erachter dat sommigen van wie je verwacht dat ze je steunen hun ware gezicht tonen en je aan je lot overlaten.”

“Ik ben over de streep gegaan, maar dat merk je pas als het te laat is.”
- Marcel Kittel
En wat heb je over jezelf geleerd?
,,In de laatste vier jaar, en zeker de laatste twee jaar, is er enorm veel met me gebeurd. Als je altijd succes hebt, verandert er veel rondom je. De media dansen om je heen. En ineens droeg ik de verantwoordelijkheid voor de totale Duitse wielersport. Het was een proces waarin ik niet in de gaten had dat ik steeds meer verplichtingen op mijn bordje kreeg geschoven. Dat ik veel te veel aan het doen was. Duidelijk is dat ik niet meer zoveel stress wil. Ik ben over de streep gegaan, maar dat merk je pas als het te laat is.”

Hoe moeilijk was 2015 nu daadwerkelijk voor jou?
,,Ik heb vier à vijf maal het seizoen opnieuw proberen op te starten. Vanaf een niveau waarvan je weet dat het moeilijk is om weer aan de top terug te komen. Op een bepaald moment reed ik alleen wedstrijden, omdat ik kilometers nodig had. Ik zou wel mee sprinten, maar dat is vrijwel onmogelijk wanneer je je basisniveau niet hebt. Met een grote ronde in je benen heb je overschot, dan kom je fris in de finales. Ik reed continue achter de feiten aan. Miste het hele seizoen de stabiliteit.”

Vlak voor je tweede grote rentree in Yorkshire werd je ziek. Ook daar moest je opgegeven. Vervolgens had de ploeg geen ideaal programma voor jou. Geen Vierdaagse van Duinkerken of Ronde van België, maar alleen klimmerskoersen als Bayern Rundfahrt en Californië.
,,Er waren geen andere opties. Meer kan ik daarover niet zeggen. Ik ben niet de enige binnen de ploeg die daarover iets gezegd heeft.”

Hoe zwaar viel het missen van de Tour de France?
,,Dat was niet het grootste probleem. Natuurlijk wilde ik graag de Tour rijden. Er waren redenen dat ik niet werd opgesteld. Die beslissing was gevallen. Dan kun je thuis gaan janken, maar daar schiet je ook niks mee op. Ik heb me vervolgens op de Ronde van Polen gericht. En ook zelfs de Tour op televisie gekeken. Ik had daar niet eens een slecht gevoel bij.”

Was het goede keuze dat Giant je passeerde voor de Tour?
,,Sportief gezien kan ik hun beslissing begrijpen. Ik wilde graag de Tour rijden en dacht niet dat ik slecht was. Ik begrijp wel dat het een risico was. De Tour heeft echter niks te maken met de beslissing om later in het jaar van ploeg te wisselen.”

Hoe kijk je naar 2016?
,,Ik ben super gemotiveerd. Ik heb de staf en renners van Etixx de laatste weken natuurlijk al gesproken. In een nieuwe ploeg word ik uit de comfortzone gehaald. Na vijf jaar bij Giant is dit een goede stap. Ik verheugd me om met andere mensen te werken. Ik geloof in hun werkwijze. Natuurlijk ken ik nu ook mijn onzekerheden. Hoe gaat de sprint bij Etixx functioneren. Hoe wordt de sprinttrein gebouwd. Natuurlijk is dat een uitdaging. Hongerig was ik altijd. Na een jaar als dit weet ik nog beter hoe bijzonder het is om vier ritten in de Tour te winnen. En één ding weet ik zeker. Het gaat een rustige winter met nauwelijks verplichtingen en reizen worden. Ik weet wat ik moet veranderen om weer fris en gemotiveerd aan het nieuwe seizoen te kunnen beginnen. De sport komt altijd weer voorop.”



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2015 08:50 door rustdag.
Shinzawai 20 oktober 2015 08:57
Bayern Rundfahrt een klimkoers? Die koers was nog vlakker dan de Ronde van België.
rustdag 20 oktober 2015 09:00
Als het allemaal waar is wat hier staat, dan is het echt een schande. Amateuristisch beleid van Spekenbrink. Je zag het ook bij Tom Dumoulin, dat hij na een loodzware Vuelta nog mee moest doen aan de ploegentijdrit . Een sponsor is belangrijk, maar je moet wel redelijk blijven. Kittel zijn ze nu kwijt, door dit wanbeleid. Kijk maar uit Tom, denk goed aan jezelf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2015 09:24 door rustdag.
Rudy t. 20 oktober 2015 09:06
Californië was ook bijna elke dag sprinten. Doet je toch twijfelen aan de oprechtheid van kittelaar.
El Chaba 20 oktober 2015 09:16
Het was natuurlijk wel de vragensteller die van die twee rondes 'klimmerskoersen' maakte.
Rudy t. 20 oktober 2015 09:19
Dat is waar, sowieso een rare suggestieve vraag, en een raar antwoord.

Kittel heeft beide koersen niet gereden, maar wel de sprinterskoersen ports classic en ster zlm.
Sub Culture 20 oktober 2015 09:21
Tja Giant mist duidelijk een beetje know how omtrent de omgang met zijn sterren.
Hoop dat ze Dumoulin komende winter ook niet gaan uitpersen als een citroen voor allerlei niet-sportieve opdrachten.

Tijdens de winter heb je vooral nood aan rust.
Het is niet omdat je duizend en één meetings houdt dat je professioneel bezig bent.
Beter één goeie meeting dan 5 matige.
lodjan 20 oktober 2015 09:22
Nou nou rustdag, het mag wel iets minder. Die kop is van jou en niet van de Telegraaf, terwijl de Telegraaf er toch om bekend staat met sensationele koppen te komen. Dit is natuurlijk een gekleurd verhaal van één kant. Dat reizen lijkt veel, maar valt mee als je beseft dat het over vier maanden verspreid is (nov-feb). Tom heeft zo'n beetje hetzelfde programma gedraaid (ook Down Under geweest) en heeft toch geen verkeerd jaar gehad?

Ik ken Spekenbrink niet, maar ik vind dat jij hem hier onrecht aandoet. Hij lijkt me toch goed bezig de afgelopen jaren. Misschien heeft Kittel zelf ook iets niet goed gedaan het afgelopen jaar?
JW 20 oktober 2015 09:23
De hel, dat zijn de anderen...

Alpecin als nieuwe Duitse sponsor, "doping voor het haar", en dan die kuif van Kittel ! Dan kan het uit de hand lopen.....

Maar dan nòg: Kittel was overal zelf bij, en hij is meerderjarig (net als Dumoulin).
Zeurpiet.
ton duk 20 oktober 2015 09:41
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
>> Tijdens de winter heb je vooral nood aan rust.
>

Geloof dat Tom de winter begint met 4 weken Indonesie ...smiling smiley
gr
rustdag 20 oktober 2015 09:45
Tuurlijk kittel gaat ook niet vrij uit. Maar je laat het je toch niet gebeuren als ploeg, om de beste sprinter van de wereld zo kapot te zien gaan. En dat je hem dan zo makkelijk laat lopen. Dan moet er toch iets goeds fout zijn gegaan. Maar goed Iwan Spekenbrink mag zijn waarheid ook ventileren.
jonglins 20 oktober 2015 09:51
Ik vind dit vooral een jankverhaal van Kittel. Dat programma zal grotendeels gelijk geweest zijn voor zijn ploeggenoten. En kijk eens wat Degenkolb heeft gepresteerd in het voorjaar. En Dumoulin in de zomer.
Sub Culture 20 oktober 2015 10:04
Met dat verschil dat ik als pure heteroseksueel gewillig op mijn knietjes ga voor Herr Kittel en ik Johnny en Tommy aan mij voorbij zou laten gaan.

Mooiboy Kittel ook commercieel een pak interessanter.
lodjan 20 oktober 2015 10:10
Nou, Tommy mag er ook wezen hoor, heb ik van horen zeggen.
Walnoot 20 oktober 2015 10:17
Spaak, kan je efkes ingrijpen hier? De TS heeft per ongeluk de titel omgedraaid, moet natuurlijk zijn: "Spekenbrink kapot gemaakt door Kittel". Vind overigens zelf de actieve vorm in dit geval beter: "Kittel maakt Spekenbrink kapot." Of "Kittel maakt Spekenbrink met de grond gelijk", misschien nog net iets leuker.
Walnoot 20 oktober 2015 10:22
Dat hoorde ik ook van zeggen, maar kon me er niets bij voorstellen, aangezien hij een behoorlijke Neanderthalerkop heeft (geen distrespect). Heb het daarom eens aan een paar van mijn vrouwelijke-single-kennissen-van-in-de-twintig gevraagd (en dat zullen toch degenen zijn waar D. normaal gesproken interesse in zal hebben, zou ik zeggen), en die waren het eigenlijk geheel met het eens. En niet echt positief dus. Was er zelfs een die sprak over heimwee naar de tijd van Thomas Dekker.
Shinzawai 20 oktober 2015 10:30
Lekker overdreven topictitel inderdaad. Het kan natuurlijk best dat Kittel een te zware winter heeft gehad en beter de Tour Down Under had kunnen overslaan, maar dat lijkt me geen kwade opzet van Spekenbrink. Bovendien is Kittel daar zelf ook altijd nog bij of heeft hij als volwassen, mondige renner niets te zeggen over zijn activiteiten? En ligt het dan ook Spekenbrink dat Kittel na zijn goede Ronde van Polen niets meer heeft gepresteerd?
Westfalen 20 oktober 2015 10:54
Lage actie inderdaad van de topicstarter. Titel slaat nergens op.
Carlos Danger 20 oktober 2015 11:30
"Kittel kapot gemaakt",
door Iwan Spekenbrink
Arsimo 20 oktober 2015 11:53
"En ineens droeg ik de verantwoordelijkheid voor de totale Duitse wielersport"

Kittel's ego-tje een beetje overbelast hier? Ik bedoel, uiteraard was/is hij een boegbeeld van de Duitse wielersport maar zeker een Tony Martin en ook al begin dit seizoen Degenkolb (en nu helemaal natuurlijk) dragen minstens net zo mee.
ton duk 20 oktober 2015 11:58
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou, Tommy mag er ook wezen hoor, heb ik van horen
> zeggen.

Ik moet dat zelfs vaak aanhoren....
gr
Walnoot 20 oktober 2015 11:59
Kittel vergeet ook nog zo'n aardige renner die toch al zeker een stuk of 150 koersen moet hebben gewonnen in zijn carrière. Onlangs nog vier in de Tour, kan ook even niet op zijn naam komen...
Arsimo 20 oktober 2015 12:27
Michael B. 20 oktober 2015 13:28
Kittel moet gewoon zijn muil houden, want hij had anders genoeg tijd om iedere vrijdag naar Vilsburg.. ligt vlakbij Munchen te crossen om zijn wijfie te bezoeken. Lekker het hele weekend op de bank een videootje kijken samen met zijn vriendin





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2015 13:30 door Michael B..
Meneer 60% 20 oktober 2015 14:00
Dit heeft toch veel weg van één tweetje tussen vrienden Kerckhofs en Lefevere in de strijd die er om wat voor reden dan ook is tussen Giant en Etixx. Die eerste kiest, als je naar zijn vragen kijkt, duidelijk een kant. Zal best een kern van waarheid in het verhaal zitten, maar klinkt toch vooral erg ondankbaar richting de ploeg aan wie Kittel zo veel te danken heeft.
El Chaba 20 oktober 2015 14:34
Eens.
Hoewel ik Thomas Dekker persoonlijk ook weinig aan vind, maar ik weet dat de vrouwtjes daar inderdaad anders over denken.
Cyclad 20 oktober 2015 19:00
En weer zo'n suggestieve, volkomen naast-de-waarheid-zijnde kop. Rustdag, dat heb je toch niet nodig?
cyclingfreakske 20 oktober 2015 19:02
de uitleg van Kittel is duidelijk... na een stevig seizoen gewoonweg geen rust, va nde ene jetlag naar de andere en dan het nieuwe seizoen doodmoe aanvangen.... het kan inderdaad de gezondheid en het seizoen om zeep hebben geholpen.

in het verleden zag je het vaak, vooral met wereldkampioenen... recepties, onverwachte reklamecampagne, pers, etc etc ..... ze zijn talrijk die erna mislukten in hun seizoen.
Cyclad 20 oktober 2015 19:45
El Chaba 20 oktober 2015 20:04
Zoals Kwiatkowski die vorig jaar (2014) door Lefevere & Co over de kling is gejaagd c.q. niet voldoende tegen zichzelf in bescherming is genomen door hem veel te veel te laten rijden.
Shinzawai 21 oktober 2015 11:47
Het had Kerckhoffs gesierd om na zulke stevige kritiek ook even Iwan Spekenbrink om een reactie te vragen.
cyclingfreakske 22 oktober 2015 00:51
dat teveel koersen van Kwiatowski ligt niet aan hem.... het is Lefevre die hem uitperst, net zoals je ziet waar Martin overal moet rijden en nog enkele andere renners.
hij was wereldkampioen en Lefevre gebruikte het tot de laatste druppel.... het was van moeten.
El Chaba 22 oktober 2015 04:29
Dat zeg ik juist.
cyclingfreakske 22 oktober 2015 13:02
neen, niet ineens die belachelijke bocht maken.....
... je zegt :
"niet voldoende tegen zichzelf in bescherming is genomen door hem veel te veel te laten rijden. "

dat is stellen dat de renner de keuze heeft gemaakt en niet de ploeg die de druk oplegt. totaal wat anders dan wat ik neerzet (Lefevre die de verplichting oplegt)
El Chaba 22 oktober 2015 13:28
Ik heb het over vorig jaar (2014), zoals ik duidelijk vermeldde, toen hij dus nog geen wereldkampioen was. Dat jaar reed hij niet alleen veel maar ook altijd om te winnen. Lefevere heeft toen wel eens gezegd dat het moeilijk is om hem in toom te houden maar dat is dus bullshit. Een jonge renner die op die manier rijdt, houd je dan aan de kant maar Lefevere (kijk je mee hoe je diens naam spelt?) vond het wel best.

Begin jij in je antwoord ineens over afgelopen jaar, 2015 dus.
Toen heb ik maar een kul antwoord gegeven want je leest niet eens goed wat er staat. Maar nu je er toch om vraagt...
cyclingfreakske 22 oktober 2015 13:40
ah oke.. ik had het over 2015 als WK..... LefevEre zijn uitleg om hem in toom te houden sloeg wat op zijn aanvalsdrift denk ik.....
als het ging over overal willen starten, stak LefevEre zomaar even zichzelf. Je zag K. wel vaker gedegouteerd vertrekken in een wedstrijd.
Daarnaast uit LefevEre wel te vaak negatieve kritiek omdat hij de boot miste of net niet won..... hij is wel de beste manager maar soms een eikel van een vent op sportief vlak tegenover zijn toprenners na Boonen (die al vaak gered is van kritiek in zijn "bewogen" periode)
El Chaba 22 oktober 2015 13:53
cyclingfreakske 22 oktober 2015 14:26
we begrijpen elkaar wel uiteindleijk winking smiley
Pyama 22 oktober 2015 18:19
Kan dit topic niet verder gaan over die kennissen ipv over Sub die met zijn handjes onder de dekens wakker ligt van Kittel en kletsen over komma's?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen