Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Renners willen tramadol op dopinglijst, maar WADA weigert...

Gepost door lodjan 
lodjan 22 oktober 2015 20:46
Renners willen tramadol op dopinglijst, maar WADA weigert...

Het gros van de wielerwereld wil tramadol op de internationale dopinglijst. Trama-wat? De pil die de pijn stilt, maar ook (een deel van) het peloton doet vallen. Maar het internationale dopingagentschap wil (nog) niet mee.

Er zijn pijnstillers, zoals een paracetamolletje. Er zijn zwaardere pijnstillers, zoals een ontstekingsremmer. En er zijn nóg zwaardere pijnstillers, genre morfine. Tramadol, dat in verschillende merknamen bestaat, behoort tot de derde categorie, de zogeheten opiaten. Straf spul, dat kan worden gebruikt waarvoor het dient: zware pijnbestrijding. Tot in 2012 Taylor Phinney het misbruik van de pijnstiller aan de kaak stelde, en “niet snapt waarom er geplette pijnstillers en cafeïnepillen mee in een drinkbus moeten”. De bidon voor de finale op basis van tramadol en cafeïne was toen, volgens Phinney, “wijdverbreid in het peloton”. Want het geeft een gevoel dat een sporter “door de pijn” heen kan fietsen. En ook al is dat tot op vandaag nooit bewezen, in het hoofd kan het blijkbaar wel op die manier werken. Maar er is een kwalijke bijwerking: tramadol maakt ook suf, verdooft, en maakt minder alert.

Toen het Vlaamse voorjaar van 2014 werd ontsierd door valpartijen, bleef de pijnstiller niet meer onder de radar. Enkele ploegdokters, onder wie die van Etixx-Quick-Step of Lotto-Soudal, pleitten ervoor om tramadol, ook al was het toegelaten, op de verboden lijst te zetten. Ook de MPCC, de vereniging voor geloofwaardig wielrennen, luidde de alarmbel bij het Wereld Anti-Doping Agentschap (Wada). De ploegen aangesloten bij de MPCC spraken af om geen tramadol te gebruiken. “Toch wordt het nog af en toe gebruikt”, zegt Servaas Bingé, de ploegdokter van Lotto-Soudal. “Maar een medicijn met een versuffende bijwerking verhoogt het risico op valpartijen.” Fier verspreidde de MPCC dus het bericht dat Wada tramadol “eindelijk” op de dopinglijst zet, in 2016.

Maar Wada ontkent. “Tramadol is al enkele jaren gemonitord en staat op de watch-list”, aldus een woordvoerder tegen de wielersite Cyclingtips. “Dat blijft zo in 2016. Het komt dus niet op de verboden lijst.” Hij voegt eraan toe dat dit enkel kan als Wada en antidoping-jagers akkoord gaan. Peter Van Eenoo, hoofd van het dopinglab van Gent en op de Olympische Spelen van 2012 hoofd van de dopingbestrijding, vindt al enkele jaren dat tramadol “zo snel mogelijk op de dopinglijst” moet. Wordt vervolgd.
lodjan 22 oktober 2015 20:49
Hier nog wat achtergrond info op [sporza.be].
Tinuz 22 oktober 2015 21:39
Shinzawai 22 oktober 2015 21:55
Waarom zou het niet verboden moeten worden? Het is duidelijk geen substantie waarmee je iemand topsport wilt laten bedrijven.
Arnold 22 oktober 2015 22:15
Dus de MPCC meldt het verboden wordt? Maar de WADA weet van niks?

Ik stel me toch steeds meer vragen wat voor clubje die MPCC eigenlijk is.
malheur 22 oktober 2015 22:52
Waarschijnlijk heerst er wat wrevel. De MPCC schopt het issue onder de spotlight terwijl WADA natuurlijk weet dat een dik %e vd renners nat gaat bij het meteen invoeren ervan. Blijft die troep lang traceerbaar?
Shinzawai 23 oktober 2015 00:40
In dit geval kunnen ze gewoon bidons controleren en ploegen schorsen...
malheur 23 oktober 2015 08:03
Niet genoeg, dan loert 'wel in de bidon maar nooit gedronken' om de hoek.
Michael B. 23 oktober 2015 09:04
Tramadol werkt alleen goed in korte tijdritten op de een of andere manier krijg je als je langer als 4 uur fiets last van je maag. Wordt je ziek en ga je overgeven. Dat hele bidon verhaal is een broodje aap verhaal. Tramadol werkt voor een tijdrit van 20km? Absoluut, je hebt gewoon goeie benen.
Walnoot 23 oktober 2015 09:37
Maar goed, sommige mensen hebben hersens, en die gooien er gewoon vlak voor de laatste hindernis een pijnstillertje tegenaan. Dan heb je die maagproblemen tijdens de race natuurlijk niet.
Arnold 23 oktober 2015 10:06
De WADA heeft tramadol al sinds 2012 op de monitoring list. Ze weten dus precies hoeveel het gebruikt wordt.

De MPCC doet alsof ze iets bereikt hebben, maar er is helemaal niks veranderd sinds 2012. Betere reclame dan dit kan een middel trouwens niet krijgen, ga er maar vanuit dat het in het amateursport nu massaal gebruikt gaat worden.

Tramadol is veel gebruikt in de finalebidons of kokers, en qua opspoorbaarheid denk ik aan enkele dagen gezien de halfwaardetijd.
Curzio 23 oktober 2015 10:24
Er wordt met te grote stelligheid beweerd dat gebruik van tramadol leidt tot valpartijen. Eigenlijk weten we dat helemaal niet. Het klinkt wellicht plausibel gezien de bijwerkingen die we kennen, maar dat betekent nog niet dat het ook zo uitpakt (je kan, andersom redeneren, dat renners er misschien wel iets relaxter van worden en minder agressief koersen). De vraag is vooral of bij iemand die in volle inspanning zit en een hoog adrenaline-niveau heeft er werkelijk versuffende effecten zullen optreden. Ook het gebruik van tramadol in de finalebidon lijkt me te spreken tegen een belangrijk effect op valpartijen, aangezien die (met uitzondering van sprints) toch niet specifiek plaatsvinden in de finale van een koers.

Begrijp me goed; het mag van mij verboden worden, maar de vanzelfsprekendheid waarmee hier een één op één relatie wordt gelegd tussen tramadol en valpartijen is niet onderbouwd.
Arriere de la course 23 oktober 2015 10:38
Ga er maar gewoon vanuit dat het in de amateursport al een aantal jaartje gebruikt word. Daar zijn dit soort berichten allang niet meer voor nodig.
merijntje mortirolo 23 oktober 2015 11:34
Tsja, ik ben vorig jaar eens overgehaald tot het slikken van 'een tramadolletje' (in/uit principe neem ik geen enkele pijnstiller, daar mijn lever al genoeg werk heeft te verrichten), omdat dat de enorme rugpijn die ik al enkele dagen had zou verlichten, maar fucking hell, ik werd er echt 'een beetje raar' van. Alsof ik twee flinke hasj-joints gerookt en een fles wodka opgezopen had. (Dat laatste gebeurt nog wel eens, dat eerste is toch al zeker acht jaar terug).

Nu schijnt dat spul bij elke persoon anders binnen te komen (ik ken wat 'kenners' wat deze troep aangaat), maar ik kan me donders goed voorstellen dat het je rij/stuurvaardigheid beïnvloedt. Ik zou eerder met tien flessen bier in mijn mik achter het stuur kruipen dan met 50 mg tramadol. (Moraalriddertjes: zou staat er).
cyclingfreakske 25 oktober 2015 13:10
dit heb ik al eens in een ouder topic bovengehaald waar toen om gelachen werd, dat pijnstillers stevig gangbaar waren in het peleton en mede verantwoordelijk zijn voor valpartijen etc...oa Cavendush deed er herhaaldelijk zijn beklag over.
In de serie van het Shimano team 2-3j terug zag je wel vaker renners in de finale naast de auto komen voor pijnstillers en cafeine...te combineren confused smiley (foute combinatie omdat dit tramadol versterkt ipv de alertheid aanwakkert) Teamleiders en verzorgers die denken dat combinaties zomaar kunnen... modern wielrennen a la 1910.
Tramadol was toen al stevig ingeburgerd.

probleem is dat renners in volle wedstrijd vaak 2 tegelijk nemen. De warmte , vermoeidheid en de foute combinatie met cafeine (vaak ook 2 tegelijk) doet zijn werk.
Wel vaker zijn er teamartsen die weigeren ze te geven in de wedstrijd, maar ploegleiders strooien er wel stevig mee in het rond.
Tramadol beinvloed idd de reflexen.
Het breekt door de hersenbarriere en beinbvloed zo de funcionaliteit. (nodopamine en seretonine worden geblokkeerd, is een morfine achtige pijnstiller -onder de opioide groep - combinatie met zenuwstelsel-stimulerende middelen zijn absoluut afgeraden)

dit moeten ze verbieden in de sport. toch zeker wielrennen, triathlon, loopdicplines en combatsporten.
Dat zootje ongeregeld van WADA kan er iets aan doen en weet dat de vraag vanuit het peleton groot is. Maar vertikken het gewoonweg.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2015 16:16 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen