Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Niki Terpstra laakt UCI: "Het is een drama met alles"

Gepost door El Chaba 
El Chaba 02 januari 2015 08:44
[www.wielerflits.nl]

Niki Terpstra laakt UCI: "Het is een drama met alles"

Niki Terpstra is ontevreden over het functioneren van de UCI. De Nederlander heeft ideeën over hoe het beter kan, maar het is volgens hem amper de moeite waard om zijn standpunten te verdedigen bij de wielerunie. "Het is onbegonnen werk", stelt hij tegen het Algemeen Dagblad. "De UCI maakt zoveel fouten. Het is een drama met alles."

De winnaar van Parijs-Roubaix is het bijvoorbeeld niet eens met het besluit om Astana een WorldTour-licentie te geven. Ook over de regulering van het prijzengeld is hij ontevreden. "Je mag van geluk spreken als dat een jaar later op je rekening staat. Maar er gaat wel van alles af. Hier een paar procent, daar een paar procent. En het merendeel gaat naar de UCI. Naar de bond zelf, of naar de rennersvakbond - maar die is ook van de UCI. En wat doen ze nou helemaal voor de renners? Onze mening doet er vaak niet toe. Van mij mogen ze de Giro en de Vuelta een week korter maken. En waarom zou je dag in dag uit 200 kilometer rijden? Die korte ritjes zijn vaak veel interessanter."

Terpstra is bovendien een voorstander van kleinere ploegen. In de Ronde van Groot-Brittannië reed hij afgelopen seizoen met teams van zes man. "Dat was echt anders koersen. Je kon niet twee mannetjes op kop zetten en in de finale nog zes man overhouden. De goede renners moesten al vroeg in de koers aan het werk. Was interessant om te zien."

De Nederlander wil het peloton echter nu nog niet vertegenwoordigen in discussies met de UCI. "Misschien in de nadagen van mijn carrière, of als ik gestopt ben. Ik heb er wel ideeën over, maar die botsen vaak met de ideeën van de grote menigte. Ik heb nog geen zin om er tegenaan te boksen. Ik focus me op mijn eigen koersen."
marksi 02 januari 2015 09:41
Mooi voorbeeld van wat ik zo jammer vind aan onze samenleving. Jongvolwassenen met goede ideeën en een grote mond (zoals het hoort|) die te rationalistisch/individualistisch/apathisch/realistisch zijn om hun idealen na te streven en een verschil te (willen) maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2015 09:41 door marksi.
Walnoot 02 januari 2015 10:37
De Nederlander wil het peloton echter nu nog niet vertegenwoordigen in discussies met de UCI.

Volgens mij is de waarheid hier een beetje in de war gedraaid. Maar misschien kan Zonneveld het weer voor hem rechtbreien, die kruipt nogal graag in het achterste van Terpstra. Hup Thijs!
Blueprint 02 januari 2015 23:09
Wel slecht geregeld met dat prijzengeld dan...
JW 03 januari 2015 02:00
Tsja, dat prijzengeld.
Niki vindt het blijkbaar helemaal fout dat daarvan een paar procent naar UCI en rennersvakbond gaat. "En wat doen die nou helemaal voor de renners",
Volgens Niki helemaal niks.

Dan komt hij toch weer op me over als dat verwende rennertje, dat graag naar anderen wijst.
Kritiek op een vakbond is gemakkelijk als je jezelf te goed voelt om er iets voor te doen.
En ik zou toch denken dat Niki ook aardig profijt heeft van de UCI.
Bromertà 03 januari 2015 12:27
Dat een 'gekregen' overwinning weinig bijdraagt aan de ontwikkeling van een persoon lijkt me in het geval van Terpstra zo klaar als een klontje. De "otofoto" op 't podium in Roubaix stond symbool voor de spirituele fitheid die volgde. De misplaatste rondvaart door de grachtengordel en het gefêteerde optreden in DWDD stonden het gemankeerde zelfbeeld ook geen strobreedte in de weg. Laat daarom 2015 voor Terpstra vooral een les in nederigheid gaan worden, want Terpstra moet maar weer worden wie ie was: een eenvoudige jongen van de straat die best aardig kan fietsen. Die loodzware kei op z'n palmares vergeven we hem.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen