Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

NUR op een mooie november dag

Gepost door Velodroom 
Velodroom 01 november 2015 14:52
Eindelijk dan een aansprekend Nederlands Uurrecord op Nederlands bodem.
Remco Grasman (43) heeft op een open 500m betonnen buitenbaan in Geleen vandaag 46,716km en 77cm gereden.
Deze afstand komt mooi overeen met de startronde van de door hem gewonnen Monstertijdrit over 122,55km, namelijk 46,717km/h tegen 46,760km/h over een iets kortere afstand. Vermogen voor deze startronde aangegeven met 370W.

Waarom dan aansprekend, want reed Thomas Dekker ook al niet 52,221km in het verre en vooral hoog gelegen Aguascalientes?
Voor het uur van Thomas Dekker was het even rikkeraaien of niet Leontien van Moorsel het NUR toegedicht moest worden.
Immers, nog nooit was een Nederlander feitelijk in een uur verdergekomen?

Het verschil met het WUR van Sir Brad Wiggins is een gigantische afstand van 7,809km, oftewel in m/s uitgedrukt iets meer dan de omtrek van een normaal wiel.
Maar dit is uiteraard niet het reële verschil tussen deze twee wielrenners, maar ook van tevens het verschil in omstandigheden en zelfs technologie nog.
Alhoewel Remco Grasman beslist niet op een Oma fiets rondreed, laat staan op een zotte Plankenfiets. grinning smiley

Het NK Tijdrijden van 2014 (in dat van 2015 viel hij van het podium) gaf een redelijke indicatie, hoe hoog Remco Grasman als echte veteraan laatbloeier ingeschat zou kunnen worden. Hij werd 15e op 3:48 van ene Tom Dumoulin (1.) en op maar 1:09 van Thomas Dekker.

Alle vergelijkingen hinken uiteraard, maar op basis van deze tijden zou voor Remco Grasman in Aguascalientes een afstand van toch wel 50km weggelegd zijn.
Prikdude 01 november 2015 15:34
Je brengt nu dus het nieuws dat Grasman in 2014 15e werd op het NK tijdrijden.

Goed, beter laat dan nooit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2015 15:34 door Prikdude.
Snorfietser 01 november 2015 17:17
In welke zin heeft hij dan een NUR gereden? Dekker heeft toch het NUR? of ga je uit van amateurs?
Von Kármán 01 november 2015 19:56
Ik schat in dat Maas van Beek wel een kilometer of 55 kan rijden in Aguascalientes met zijn prOvals en 83x12
Walnoot 01 november 2015 20:17
Webmaster, mag deze oninteressante woordenbrij weg?
Linkebal 01 november 2015 20:31
Gelukkig kan je op de baan niet van het startpodium flikkeren
Velodroom 01 november 2015 21:21
Snorfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> In welke zin heeft hij dan een NUR gereden? Dekker
> heeft toch het NUR? of ga je uit van amateurs?

Advies: Lees het nog maar eens rustig door.
Velodroom 01 november 2015 21:32
Von Kármán Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik schat in dat Maas van Beek wel een kilometer of
> 55 kan rijden in Aguascalientes met zijn prOvals
> en 83x12

Kennelijk het nieuws niet bijgehouden. Niet erg natuurlijk, maar dan had je ook geweten, dat Maas van Beek daar wekenlang op de baan heeft rondgecirkeld zonder daar iets tastbaars neer te zetten. Het is maar een detail, maar volgens mij rijdt hij de 80x12.
Overigens reed Remco Grasman ook ovaal en heeft daarmee, denk ik, een WUR voor ovalen opgesteld.
Velodroom 01 november 2015 21:34
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gelukkig kan je op de baan niet van het
> startpodium flikkeren

Grapjas. Je kunt echter wel over de reling duikelen zoals een renner deze week in Cali tijdens de baanwereldcup overkwam.
Velodroom 01 november 2015 21:36
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je brengt nu dus het nieuws dat Grasman in 2014
> 15e werd op het NK tijdrijden.
>
> Goed, beter laat dan nooit.

Gek dat Walnoot je er niet op attent heeft gemaakt, dat er ook nog zoiets bestaat als context.
Velodroom 01 november 2015 21:37
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Webmaster, mag deze oninteressante woordenbrij weg?

Jij gelooft zeker ook nog dat de wereld ophoudt bij de horizon.
Volgerd 01 november 2015 21:40
Of: herinnert u zich deze nog? [www.youtube.com]
Velodroom 01 november 2015 21:47
Ik lees hier elke dag al wordt het nu met de winterstop wel erg dun.
Ik ga maar met winterslaap en trouwens het WUR seizoen is nu wel weer even afgelopen.
Walnoot 01 november 2015 22:01
Ik geloof vooral dat je, als je iets te zeggen hebt, het best kunt vertellen waar het over gaat. Dat doe je hier niet, en daardoor is het nog minder boeiend dan je gebruikelijke posts, ondanks het feit dat je jezelf hebt onthouden van de allegorisch associaties die normaal je posts vullen.

Tip van de dag: wat Snorfietser vraagt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2015 22:02 door Walnoot.
lodjan 01 november 2015 22:40
Lijkt me duidelijk toch?
Een NUR in november gereden in Nederland op een buitenbaan.
Slimmerd 01 november 2015 22:59
Is het niet NUHR?
Velodroom 01 november 2015 23:17
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik geloof vooral dat je, als je iets te zeggen hebt, het best kunt vertellen waar het over gaat.

Dat zegt uitgerekend Walnoot, die van begrijpend lezen op dit forum zijn stokpaardje heeft gemaakt.

> Dat doe je hier niet, en daardoor is het nog minder boeiend (vanwaar deze sneer? ) dan je gebruikelijke posts, ondanks het feit ( sneer 2) dat je jezelf (ik onthoud jou hiervan ditmaal, want ik zie weinig eer in een zelf gekozen ban) hebt onthouden van de allegorisch associaties die normaal je posts vullen (moet het niet zijn bevuilen?).
>
> Tip van de dag: wat Snorfietser vraagt.

Ik was al met winterslaap eigenlijk.Take Two.
Walnoot 02 november 2015 11:08
Begrijpend lezen is best lastig in dezen, aangezien het probleem is dat er gewoon helemaal niets staat over wat je nu wil zeggen. Dan kan zelfs ik dat dus ook niet begrijpen. Daarom wat mij betreft inpakken en wegwezen met dit topic als je niet alsnog aangeeft wat het is dat je ons wil vertellen.
Velodroom 02 november 2015 12:34
Ik geef aan, dat er eindelijk door een wielrenner op Nederlandse bodem een aansprekende afstand over een uur is neergezet. En op een buitenbaan.
Wat jou betreft dus had ik het bij de eerste twee zinnen kunnen laten.

Vervolgens probeer ik de scorebord journalisten van dit forum voor te zijn door enigszins aan te geven, waarom deze prestatie aansprekend is, alhoewel zijn prestatie bijna 8km in afstand minder is dan die van Brad Wiggins. Als ik het over een 11,5s 100m sprint gehad zou hebben, zou ik worden weggehoond.

Feitelijk had ik daarbij aan moeten geven, dat ik persoonlijk vind, dat veel topprestaties voor een bepaald deel uit pure cosmetica bestaan.
Dus die 8km is bij lange na het reële verschil wat het scorebord ons wil wijs maken.
Dat zou je uiteraard het beste kunnen doen met een wiskundig/natuurkundige methode, maar aangezien ik die niet machtig ben, probeer ik het op meer omslachtige wijze.

Aanvullende cijfers:
Verzet: 56x11 maar ook geschakeld naar 56x12. Dus geen fixie!
Vermogen, genormaliseerd: 378W, 5,98w/kg.

Take Three
Arriere de la course 02 november 2015 15:17
Hoe is het verder met z'n biologische paspoort en de controle na afloop van deze poging.
Velodroom 02 november 2015 15:38
Denk niet, dat Remco Grasman een biologisch paspoort heeft. Kost ook een paar centen.
Waarom zou hij anders in november op een buitenbaan een `nutteloze` poging doen een categorie WUR te vestigen?
Op een binnenbaan zou het record van ruim 48,4km binnen zijn bereik komen.
Dit was trouwens geen echte poging volgens het boekje. Tussentijds kon hij tenslotte schakelen en een fixie is volgens mij verplicht.

Destijds was hij in the picture om samen met ene Maas van Beek de WUR aan te vallen in het verre LaPaz, dat later Aguascalientes werd.
Daar had hij met gemak een categorie WUR (40-44) kunnen neerzetten.

Overigens is binnenkort (januari 2016) een orthopedisch chirurg aan de beurt om de rechtsgeleerde een WUR proberen afhandig te maken.
Ik hoop maar, dat Walnoot dit niet aanziet voor allegorische associaties.
malheur 02 november 2015 16:49
Ik vind baanwielrennen saai, ga buiten spelen joh!
Meneer 60% 02 november 2015 19:33
Ik weet ook niet wat Velodroom wil aangeven. Als ie het zelf maar snapt. Maar in Geleen worden heel vaak een uurrecordpogingen gedaan. Door vrouwen, kinderen, bejaarden. Strijd om baanrecords.

[www.stichtingwielerbaangeleen.com]
Walnoot 02 november 2015 21:12
Vaste formules zijn er meestal met een reden. 'Grasman zet Nederlands Buitenbaan-Uurrecord neer' was best een goede geweest. Een beetje variatie mag best, maar jij zegt terdege niet dat Grasman dit record heeft aangevallen. Als je het dan ook nog hebt over nietszeggende records van nietszeggende mensen, moet je niet verbaasd zijn dat een significant deel van de prikkers je onzin niet begrijpt. Communicatie verloopt van twee kanten, het gemis ligt hier aan jouw zijde.
Velodroom 02 november 2015 22:40
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vaste formules zijn er meestal met een reden.
> 'Grasman zet Nederlands Buitenbaan-Uurrecord neer'
> was best een goede geweest. Een beetje variatie
> mag best, maar jij zegt terdege niet dat Grasman
> dit record heeft aangevallen. Als je het dan ook
> nog hebt over nietszeggende records van
> nietszeggende mensen, moet je niet verbaasd zijn
> dat een significant deel van de prikkers je onzin
> niet begrijpt. Communicatie verloopt van twee
> kanten, het gemis ligt hier aan jouw zijde.

Je leest voorbij aan het begrip op Nederlandse bodem. Niet zomaar gekozen, omdat ik anders inderdaad onzin zou verkopen.
Dat er als zodanig geen formeel Nederlands Uurrecord op Nederlandse bodem zal bestaan hoeft de pret niet te drukken. Een beetje dichterlijke vrijheid moet toch mogen! Dat ik er ook nog bij zou moeten zetten, dat hij dit record heeft aangevallen, lijkt mij van den zotte.

De algemene stelregel is overigens, dat nationale sportrecords overal ter wereld kunnen worden gevestigd. Edoch, er zijn landen, waarbij locale bodem wel degelijk de restrictie vormt om een nationaal record te kunnen vestigen. De Angelsaksische wereld houdt ook nog van zogenaamde all-comers records.

Meneer stoort zich aan het opvoeren van een orthopedisch chirurg en een rechtsgeleerde, achter wie heuse veteraan wielrensters schuil gaan en die beiden de kans benutten om het WUR voor vrouwen te behalen. De een is al geslaagd en de ander wil nog slagen. De beroepen zijn hun echte beroepen, dat natuurlijk erop zou kunnen wijzen dat we hier niet met full profs te maken hebben. Dat klopt inderdaad en ik kan voldoende materiaal voorleggen, dat de ene prestatie en de andere zal daar niet ver van afblijven de toets met de uurprestatie van Leontien van Moorsel om me daartoe te beperken (absoluut) niet kunnen doorstaan.

Maar wat geeft jou het recht steeds maar de begrippen nietszeggende records en nietszeggende mensen van stal te halen zodra jij niet op de hoogte bent.
Ik kan nog begrijpen, dat je liever meteen wil weten wie er bedoeld worden, maar mij bekruipt ook steeds het gevoel dat je anderman's prestaties niet weet te waarderen en altijd alleen maar met de beste vereenzelvigd wil worden. De echte fanatics.
De opvoering van deze passage was uiteraard bedoeld om jou indirect van repliek te dienen.

Wat is een significant deel van de 10 prikkers, die deze prik nu nog eens zo'n beetje bevolken? De rest is toch al met winterslaap of half in slaap gesukkeld?
Ik tel dan al voor 10% van de begrijpende prikkers! grinning smiley
Walnoot 03 november 2015 11:19
Heb zojuist het NUR gereden in mijn achtertuin verbroken. Namelijk een stukje achteruit gereden omdat ik iets vergeten was, doe ik normaal nooit. Daarna nog 59 minuten stilgezeten met de fiets erbij. Kun je voor mij ook een topic openen?
Velodroom 03 november 2015 12:35
Dit lijkt meer op een surplace, niet vooruit en ook niet achteruit, want dan schiet de commissaris de wedstrijd af.
Voor de rustgevendheid tijdens dat uur zou ik daarbij een filmpje kijken van een kolibrie, die per seconde 385 keer zijn eigen lichaamslengte aflegt.
Awesome voor zo'n klein breintje ter grootte van .....
Walnoot 03 november 2015 13:32
Pinda?

Maakt verder toch niet uit, de poging van de onbetekenende persoon hier was toch ook niet volgens de regeltjes. Vind het een beetje jammer dat je mijn record niet met een topic wil vieren. Is dat omdat je sandersmasns prestaties niet weet te beoordelen als je niet op de hoogte of laagte bent?
Velodroom 04 november 2015 13:15
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pinda?
>
> Maakt verder toch niet uit, de poging van de
> onbetekenende persoon hier was toch ook niet
> volgens de regeltjes. Vind het een beetje jammer
> dat je mijn record niet met een topic wil vieren.
> Is dat omdat je sandersmasns prestaties niet weet
> te beoordelen als je niet op de hoogte of laagte
> bent?

Wil toch nog even mededelen, dat de nietszeggende wielrenner in overleg met zijn nietszeggende sportbegeleider heeft besloten nog één nietsbetekenend topjaar eraan vast te knopen. Nietszeggend gaf hij desgevraagd ten antwoord, dat hij geen centen genoeg had om een officiële uurrecordpoging (incl. UCI pool) in Europa te kunnen bekostigen. Meanwhile heeft ook de veelzeggende Rebel IN 2015 (44) besloten ook in 2016 (45) te zullen koersen.
Om de tijd tot dan te doden raad ik Walnoot aan het filmpje te bekijken, dat ik vandaag (gisteren gepost) zag op Facebook met de veelzeggende titel; WAF.

Bij leven en welzijn komt Fred V. volgend jaar weer terug op de nietszeggende wielrenner, die dan ook concurrentie krijgt van een andere nietszeggende wielrenner.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2015 13:20 door Velodroom.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen