Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Fredrik Kessiakoff haalt uit naar Astana: "Je werd bang"

Gepost door Brieske 
Brieske 03 januari 2015 21:16
Fredrik Kessiakoff heeft hard uitgehaald naar zijn voormalige ploeg Astana. De Zweed verloor het plezier in het fietsen en stopte met koersen. "Dat kwam vooral door de druk die de ploeg mij oplegde", verklaart hij tegenover het Zweedse Radiosporten.

"Ik kreeg brieven van het management waarin ze zeiden dat ik niet alles gaf tijdens wedstrijden en een slechte ploeggenoot was. Ze dachten dat ik thuis te veel op de bank zat te liggen." Astana zorgde voor een cultuurschok bij Kessiakoff. "Het is een Kazachse ploeg met een andere mentaliteit: erg hiërarchisch. We waren ingehuurd om te koersen en moesten ons verder kalm houden. Deze cultuurclash was zwaar voor mij. Ik ben daar gevoelig voor."

Kessiakoff voelde zich gekwetst door de brieven. "Het waren persoonlijke aanvallen. De brieven klopten totaal niet met de realiteit. De eerste brief kwam kort nadat ik hard was gevallen: ik moest een koers rijden terwijl de dokters zeiden dat ik daar nog niet klaar voor was. Mijn wonden waren nog open, maar ik heb toen mijn best gedaan. De laatste dag stapte ik uit de koers. Ik kwam toen met koorts uit bed. Later kreeg ik nog een brief van de ploeg: ik zou niet alles hebben geven en een slechte ploeggenoot zijn."

De Zweed werd bang van de brieven. "Ze waarschuwden dat ze mijn salaris konden verminderen. Maar angst zorgt bij mij niet voor motivatie. Het had juist negatieve gevolgen." Kessiakoff besloot vervolgens zijn loopbaan te beëindigen.

Nibali
Dergelijke brieven zijn niet nieuw bij de ploeg. Ook Vincenzo Nibali kreeg vorig seizoen na Luik-Bastenaken-Luik een bericht van ploegmanager Alexander Vinokourov. "We betalen veel en willen resultaten zien", zo zou de strekking zijn van de brief. "Geen excuses, geen gemaar. De redenen zijn niet belangrijk, wij hebben tot nu toe nog geen resultaten gezien."

Lieuwe Westra bevestigde destijds het bestaan van de brief. "Als een van de duurste WorldTour-formaties voorlaatste in de ranking staat, dan weet je dat we tegenvallend presteren en dat de bazen betere prestaties willen. Ik vind dat niet meer dan logisch", aldus de Nederlander. Ook Lars Boom rijdt in 2015 voor Astana.
JW 03 januari 2015 22:00
Bizar. In deze tijd. Een manager die een brief schrijft aan een renner. En die renner - geen Kazakse lijfeigene maar een vrije Zweed - wordt daardoor bang.
Dat een renner in de tijd van Post bang kon worden gemaakt kan ik me nog voorstellen.
Maar dit eigenlijk nauwelijks.

Kessiakoff, en dat was toch ooit een heel behoorlijke renner, ging er niet harder door rijden.
Nibali wèl. Die vond die persoonlijke aandacht zó geweldig dat hij er prompt de Tour door won...
Het kan dus wel... people management....

Westra kan het wel waarderen. Bovendien, hij leest alleen strips. En zeker niet brieven in een vreemde taal.
Zouden de Astana-bazen weten dat Boom een beetje dyslectisch is ?
Die heeft dan weer een ander soort persoonlijke aandacht nodig. Iets met peper, volgens Boomkenner Cecchini.

Kessiakoff reed vier jaar voor Astana.
Daarbij was een duidelijk neerwaartse prestatiecurve te zien.
Zijn ontslag is dan ook niet echt een verrassing, en voor het zoeken naar een andere ploeg (waar ze géén boze brieven schrijven) deed hij blijkbaar geen moeite meer.
Maar het verhaal dat hij zich bang liet maken (er werd gedreigd met salarisvermindering) lijkt me te gek voor woorden. .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2015 22:00 door JW.
sijbriskie 04 januari 2015 01:43
Zó gek is het toch niet dat je als werknemer bang wordt (en er zijn natuurlijk allerlei gradaties van angst etc) als je werkgever dreigende taal uitslaat? Laat staan: 'te gek voor woorden'.
Zorro 04 januari 2015 08:23
Dat soort praktijken is heel normaal hoor in Kazakhstan, Rusland ect die hoek,
ze zien er uit als europeanen, daar houdt het mee op.
Hun cultuur is zo verschillend als met ons in Europa.
rustdag 04 januari 2015 09:21
Ik kijk er ook niet van op. Zeker als het alleen bij een brief blijft. Hij is nog niet geslagen dus het valt allemaal nog wel mee.
JW 04 januari 2015 10:43
Kessiakoff was een doorgewinterde prof, het was geen marginale renner.
Bovendien had hij de eerste jaren bij Astana behoorlijk gepresteerd.
Als het dreigement dan "vermindering van salaris" is, kan ik me voorstellen dat hij gegriefd is, of boos wordt, of wat dan ook.
Als dat past binnen het contract, dan is het een beroepsrisico.

"Bang" kan ik me alleen voorstellen bij fysieke bedreiging van jezelf, of erger nog, van gezinsleden. Dat soort zaken.
Sub Culture 04 januari 2015 11:54
Van die uniforme bedenkelijke aanpakken die niet bij iedereen het resultaat bereiken.

Patrick Lefevere kan dat ook soms.
In de pers, allicht bij wijze van motivatie, zijn ontevredenheid uitspreken over één van zijn renners.
Vaak hoor je dan ook van de betreffende renner dat zo'n actie doorgaans net het omgekeerde effect heeft.
sijbriskie 04 januari 2015 13:31
Kwestie van definitie en interpretatie. In het dagelijks taalgebruik is het toch volkomen gangbaar het te hebben over 'mensen die bang zijn hun baan te verliezen'? Denk dat je Kessiakovs uitlatingen in die context moet zien. Hij bedoelde hoogstwaarschijnlijk niet dat hij doodsbang was dat de Kazachstaanse maffia met strijkbouten z'n hersenpan zou gaan effenen.
Maar hij wou ermee aangeven, lijkt me, dat dat soort brieven een averechtse uitwerking op hem hadden en eerder tot druk, forceren en faalangst aanleiding gaven dan tot verhoogde inzet en dito prestaties.
Leon 04 januari 2015 13:41
Tsja, Kessiakoff... voor mij een van de voorbeelden van renners die zonder extra hulp niet kunnen presteren. Hij had een topjaar bij Fuji-Servetto, maakte vervolgens niks klaar bij Garmin, en reed in de 2 laatste Vino-jaren best sterk bij Astana. Maar bij Astana werd men na het stoppen van Vino als actieve renner een stuk cleaner in de medische begeleiding, de prestatiecurve van Kessiakoff geeft daar - naast die van Brajkovic, Iglinskiy en Gasparotto - een prima beeld van.
JW 04 januari 2015 13:54
Met die interpretatie van "bang" kan ik wel leven winking smiley

Het verleidt mij niet tot medelijden of zoiets met Kessiakoff.
De uitleg van Leon hieronder lijkt me best plausibel.
JW 04 januari 2015 14:15
Dit voorbeeld-Lefevere verschilt m.i. in wezen niet veel van de Astanabrieven.
Een harde aanpak van renners die -naar de mening van de baas - onvoldoende resultaten halen is niet typisch voor "die cultuur daarginds in Kazakstan en omstreken".


.
Blueprint 04 januari 2015 15:42
Echt bizar dat een werknemer door zijn werkgever op tegenvallende prestaties wordt aangesproken.
sijbriskie 04 januari 2015 17:30
Het ligt er natuurlijk aan op welke gronden en op wat voor manier.
sijbriskie 04 januari 2015 17:34
Maar als zijn blijkbaar tegenvallende rijden het gevolg is van een stringent anti-dopingbeleid bij Astana(??) dan hadden ze zichzelf dreigende brieven moeten sturen ipv aan die arme Kessiakoff.
Massimo 04 januari 2015 17:44
Brieven waar een werknemer kennelijk bang van wordt is iets anders dan een fatsoenlijk functioneringsgesprek.
JW 04 januari 2015 18:09
Ik zou liever spreken van stringenter anti-dopingbeleid.
Inhoudende: geen bezwaar tegen rommelen mits je maar niet gepakt wordt. In dat geval is het je eigen probleem.
Een moeilijke spagaat, zoals bleek bij de Iglinsky's.

Het is bepaald niet mijn bedoeling het voor Astana op te nemen.
Dat vind ik - ook in achterliggende jaren - een onbetrouwbare ploeg. Zoals ik ook Kessiakoff in zijn goede tijden een renner met een vraagteken vond.
Blueprint 04 januari 2015 18:33
De gronden en de manier waarop zijn bij ons niet bekend, maar het oordeel van menig forumbezoeker (niet alleen hier) is alweer geveld.
sijbriskie 04 januari 2015 18:46
Brieske 04 januari 2015 19:33
Nog zo'n duim...

Groet
Blueprint 04 januari 2015 21:58
Yo Fred, als je zo doorgaat, dan krijg je je prestatiebonus niet en krijg je ook geen nieuw contract. Groetjes, Vino.
Prikdude 05 januari 2015 23:03
Wat wil hij nou eigenlijk?
sijbriskie 05 januari 2015 23:19
Moet ie persé iets willen? Hij geeft in een interview antwoord op wat vragen. Als ie al iets wil is het wellicht z'n gal spuwen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen