Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

België, Spanje en Frankrijk gewaarschuwd door WADA: dopingbeleid niet op orde

Gepost door JW 
JW 19 november 2015 11:52
Zes landen bestraft door WADA


Gisteren, 23:36

De WADA-bijeenkomst in Colorado Springs AFP

De Russische dopingautoriteit is door het wereldantidopingagentschap WADA voor onbepaalde tijd geschorst. Die maatregel is een rechtstreeks gevolg van het vorige week gepresenteerde WADA-rapport, waarin een systematisch en een door de staat gesteund dopinggebruik in Rusland werd blootgelegd.

Eerder werd al de Russische atletiekbond geschorst. Nu is ook het dopingagentschap geschorst.

Niet alleen Rusland, maar ook Andorra, Israël, Argentinië, Bolivia en Oekraïne zijn woensdag door het WADA bestraft. De dopingbureaus in die landen leven de regels uit de WADA-code niet na.

Volgens WADA-directeur David Howman zullen de tests in de betreffende landen voorlopig worden uitgevoerd door een geaccrediteerd lab uit een ander land, op kosten van de nu geschorste landen.


Schorsing is primeur

Het is voor het eerst dat er überhaupt een antidopingbureau geschorst wordt. "Dus is het even de vraag wat er precies gaat gebeuren nu", legt Olivier de Hon van de Nederlandse Dopingautoriteit uit. "Het is een formele beslissing van het WADA. Het is aan het IOC om er een grotere consequentie aan te verbinden."

Het zou kunnen dat het IOC overgaat tot het uitsluiten van sporters van die landen waar de dopingbureaus zich niet aan de regels houden. "Verder geldt dat geschorste landen niet mogen bieden op het organiseren van sportevenementen. Als ze die al toegewezen hebben gekregen, dan is het aan de internationale sportfederaties om te bepalen wat er gebeurt", zegt De Hon.

Waarschuwing Brazilië, België, Frankrijk, Spanje

Opvallend is verder dat zes andere landen een waarschuwing krijgen. Het gaat om België, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Mexico en Brazilië. Zij moeten voor 18 maart 2016 laten zien dat ze de zaken wel op orde hebben.

Vooral Brazilië is opmerkelijk, gelet op de Olympische Spelen van volgend jaar. "Volgens mij maakt het WADA zich zorgen over de onafhankelijkheid van het Braziliaans nationaal antidopingagentschap. Het antidopinglab daar is wel in orde. "

De Hon kent enkele problemen in de andere landen. "Uit het verleden weet ik dat het een probleem is dat er in België vier verschillende antidopingbureaus zijn: een Vlaamse, een Waalse, een Duitse en één in Brussel. Daar zijn niet alle dopingregels goed doorgevoerd. In Spanje staat er volgens mij in de wet dat sporters niet 's nachts gecontroleerd mogen worden. Dat is in strijd met de WADA-code. En Frankrijk? Dat verbaast me. Dat is altijd het braafste jongetje van de klas."
JW 19 november 2015 11:59
De dopingstorm woedt al een aantal dagen in de internationale sportwereld.
Maar dit keer staat de wielersport gelukkig aan de zijlijn.

Zes landen geschorst, zes landen gewaarschuwd, dat is nogal wat.
Dat België, Frankrijk en Spanje bij de gewaarschuwde landen zijn verbaast me toch wat.

edit: de link met wielrennen is o.a. dat de wielrenners gecontroleerd worden door het land waar ze woonachtig zijn.
Een wielrenner als b.v. Joaquin Rodriguez, die in - het nu geschorste - Andorra woont zal vanaf nu te maken krijgen met internationale dopingcontroleurs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2015 12:08 door JW.
El Chaba 19 november 2015 12:02
Uiteraard geldt dit voor het wielrennen ook. Wat betreft de dopinglabs, bedoel ik.

Wel opmerkelijk dat ze zelfs bij het WADA nu pas wakker zijn geworden - na het Russische atletiekschandaal - want de geconstateerde misstanden zijn nu niet onlangs ineens begonnen natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2015 12:02 door El Chaba.
Michael B. 19 november 2015 12:44
Vandaar dat geen Nederlandse renner de afgelopen jaren geen podium heeft behaald in een grote ronde....
Sub Culture 19 november 2015 12:44
Dat komt door die kutwaaltjes en dat duitstalig gespuis in het oosten van het land.
Wij fiere Vlamingen hebben onze zaakjes op orde.
En dan spreek ik mij nog niet uit over het krapuleuze Brussel.
Walnoot 19 november 2015 13:29
Dat België gewaarschuwd moet worden, dat verbaast je? Al die grapjes over de Belgen zijn wel op een kerntje van waarheid gebaseerd hoor...
lodjan 19 november 2015 14:41
Eindhovuh 19 november 2015 15:38
In Molenbeek zijn ze overigens wel goed in het onder de radar van de autoriteiten blijven.
Sub Culture 19 november 2015 17:11
Molenbeek prachtige stad, heb er 15 jaar met veel plezier gewoond en ik kom er nog graag terug.
Daar zullen die handjevol idioten op 100.000 inwoners daar niks aan veranderen.
cyclingfreakske 19 november 2015 17:32
In Belgie heb je het probleem van de 3 Gewesten, en het Federale.
de federale en Vlaamse Gewest zitten op 1 lijn qua dopingbeleid en controles, en zijn bijzonder streng - zelfs met momenten te me talle foute gevolgen vandien.
Hier worden stalen waar twijfel over is, zelfs naar een Lab in Keulen doorgestuurd, vanwege hun zeer moderne technologie voor onderzoek. (was ook het lab van 0.00000000007)

Het Waalse Gewest stelt niet veel voor. Naast de klassiekers en semi klassiekers en een verdwaalde interclub, bestaat controle bijna niet. ook de behandeling van de stalen is een aanfluiting.
Het Brusselse Gewest : doping-sportief is onbestaande. Alles word naar het Vlaase Gewest doorgesluist. (idem de dure onkosten van den controle)

de Duitse gemeenschap heeft er geen. idie valt onder het Waalse Gewest.
(Belgie is een zootje op dat vlak, met dank aan de Waalse politici in het verleden)
Sub Culture 19 november 2015 18:52
Heb een hekel aan dit soort flamingantenpraat.
Verheerlijk het Vlaamse dopingbeleid asjeblieft niet.
En wat het Brusselse Gewest betreft ben je duidelijk niet op de hoogte als je het als onbestaande omschrijft.

Typische interpretatie puur gebaseerd op vooroordelen.
Arriere de la course 19 november 2015 21:53
Amai gij denkt het beter te weten dan alwetende Cyclingfreakske!
Walnoot 20 november 2015 10:21
cyclingfreakske 20 november 2015 22:10
het Brusselse functioneert op 3 vlakken : Waals en Vlaams of Federaal.
Het Vlaams dopingbeleid verheerlijk ik niet... er gebeuren ook daar fouten, zowel vals positieven als soms verknoeide stalen die een pakker de dans doen ontspringen. Maar ze hebben qua administratie en structuur wel een voorsprong op de rest.
de berichtgeving duid erop dat Belgie van de 4 vernoemden die de KBWB heeft opgegeven als controlecentrum, er 2 administratief en structureel op orde zijn.

Technisch gezien zijn ze qua wetgeving per Gewest helemaal op orde, echtr geeft net dat gedoe met die Gewesten problemen bij Wada en ook al eens bij de UCI.
Normaal zijn controlecentra' overkoepeld in 1 beleid, te Belgie is dat niet het geval.
Dat zal moeilijk in orde geraken, omdat men dan weer op politiek domein komt, en daar zit elk Gewest elkaar dwars.

maw : we leven duidelijk in een apeland smileys with beer



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2015 22:18 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 20 november 2015 22:12
nope.. ken persoonlijk mensen die verbonden zijn aan controles. vaak is het een zootje als ze gevraagd worden in Wallonie controles uit te voeren qua structuur en proceurebehandeling van Waalse collega's. (de meeste controleartsen zijn wel uit Vlaanderen nb)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen