Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Ook Nederlandse profs kopen zich in'

Gepost door Westfalen 
Westfalen 19 november 2015 14:28
Interessant artikel:

[www.cyclingonline.nl]

In de wandelgangen was wel bekend dat het bij continentale ploegen wel eens gebeurt. Het gebeurt dus ook op het hoogste niveau.
Arriere de la course 19 november 2015 14:36
Ja jo....

Jij dacht dat Bulgac, Van Empel of Markus vanwege hen kwaliteiten prof zijn/waren?
bakfiets 19 november 2015 14:40
joop de gans in het verleden sowieso
Eindhovuh 19 november 2015 15:01
Wel makkelijk om het anoniem te zeggen, of de schuld van het niet krijgen van een plekje bij een WT hierop te gooien zoals Ruygh doet.
Namen en rugnummers.
Michael B. 19 november 2015 15:40
Klinkt een beetje als hoe het gaat in het bedrijfsleven. Tenminste zoals ik het voorbij heb zien komen. Een zzpr er die door een groot bedrijf voor 100 euro per uur, 40uur per week 3 maanden lang wordt ingehuurd. Via een of andere vage BV van de vrouw/vriendin van de leidinggevende wordt er vervolgens een factuur voor zogenaamd advieswerk afgerekend. 10uur advieswerk per maand a 100 euro. Op de aandeelhouders na van het bedrijf wordt iedereen er beter vanspinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2015 15:41 door Michael B..
JW 19 november 2015 15:46
Hier toch maar het hele artikel uit De Limburger. Het lijkt me allemaal heel zwaar overdreven, zeker als er gesproken wordt over tientallen Nederlandse en Belgische coureurs.
Dat Ruijgh geld moet meebrengen om nog ergens een goed profcontract te krijgen verbaast me niet. Het zou wel de laatste coureur zijn die ik erbij zou willen hebben.

Te koop: een profcontract

Tientallen beroepswielrenners in het Nederlandse en Belgische peloton kopen zichzelf in bij een profploeg. Limburgse renners maken zich zorgen. „Op deze manier gaat de markt kapot.”
door Robin van der Kloor

De Italiaanse krant Corriere dello Sport schreef vorige week dat veel profrenners zichzelf inkopen bij een ploeg. Het gaat om bedragen tot 50.000 euro, aldus de Italiaanse krant. Bovendien zijn veel van dit soort contracten illegaal: ploegen storten nog wel salaris op de rekening van de renner, maar die wordt vervolgens geacht dat geld weer, via geheime bankrekeningen, terug te storten.


Uit gesprekken met enkele Limburgse eliterenners blijkt dat dit probleem ook in Nederland en België aan de orde is. Volgens hen speelt het zich af op alle niveaus in het profwielrennen: in de WorldTour (topniveau, waar bijvoorbeeld LottoNL-Jumbo onder valt), bij procontinentale teams (waartoe onder meer Team Roompot behoort) en bij continentale ploegen (derde niveau). De renners stellen dat er momenteel in binnen- en buitenland tientallen renners rondrijden die op deze manier hun plek in het peloton hebben verworven.


Peloton


In het peloton wordt hier tussen renners veel over gepraat, maar zelden durft iemand naar buiten te treden. De Limburgse prof Rob Ruijgh vindt dat daar niet geheimzinnig over gedaan moet worden. „Het is van alle tijden en het speelt ook nu nog. Ik heb zelf ook al concrete onderhandelingen zien afketsen omdat er gekozen werd voor renners die een zak met geld mee brachten.”


Sommige Belgische ploegen maken het nog bonter. Ruijgh: „Teams die een renner met een werkloosheidsuitkering in dienst nemen, kunnen een overheidsbeloning van 12.000 euro ontvangen. Het liefst contracteren ze een werkloze renner die 50.000 euro meebrengt, want dan maken ze er nog winst op ook.”


Een andere Limburgse eliterenner wilde praten over dit onderwerp, maar wel op basis van anonimiteit. Als de krant contact opneemt over dit onderwerp, reageert hij: „Poeh, dat is wel een omerta-onderwerp. Want als je ploegen gaat verlinken, kom je nergens meer aan de bak. Een seizoen had ik echt goede resultaten bij een clubteam, maar er ging geen enkele deur open bij de continentale teams. Toen begon ik wel iets te vermoeden.”


Continentaal


Hij vertelt verder: „Dit gebeurt aan de lopende band bij ploegen op continentaal en procontinentaal niveau. Ik heb het zelf ook meegemaakt bij een buitenlands continentaal team. Ik kwam op gesprek en alles verliep goed tot de manager van de ploeg zei dat ik wel eventjes 10.000 euro moest betalen om mijn salaris te compenseren. Toen was het gesprek snel voorbij, want daar begin ik niet aan.”


In het peloton is het volgens deze renner alom bekend bij welke ploegen je je kunt inkopen. „Van de Belgische ploeg Landbouwkrediet (gestopt met wegwielrennen in 2014, red.) wist bijvoorbeeld iedereen: daar kun je een contract kopen. En zo zijn er meer, ook in Nederland. Ik heb het dan niet over de sterkste renners van het team, maar het gaat om de laatste plekken. Ploegen hebben de grootste moeite om een budget sluitend te krijgen en dan gaat de voorkeur uit naar een renner die zelf geld meebrengt.”


Zak geld


Een andere eliterenner laat weten: „Zodra ik bij gesprekken te horen kreeg: ‘Het is een beetje lastig qua geld', wist ik hoe laat het was. Dat staat gelijk aan: ‘Je moet een zak geld meebrengen'. En dan haak ik af. Het is mijn eer te na om daar op in te gaan. Daar voel ik me toch te goed voor. Bovendien heb je als renner dan de naam en weet een eventuele volgende ploeg dat jij een renner bent met een zak geld bij zich.”


Het grote probleem is dat prestaties niet meer het belangrijkste zijn, aldus de coureur. „Ik heb renners een contract zien krijgen die het niveau niet aankunnen, maar simpelweg door hun financiële bijdrage een plek in het profpeloton hebben. Dat is behoorlijk frustrerend.”


Volgens hem bestaan deze constructies niet alleen maar bij procontinentale ploegen, maar ook op het hoogste niveau. „Ik weet in een geval dat een renner zich bij een WorldTour-team heeft ingekocht. Je zult er van opkijken hoe vaak dit gebeurt, ook bij de grote teams.”


Voor hem is het duidelijk: „Er is niets tegen te doen, dus het zal voorlopig niet veranderen. Voor veel renners is het een manier om een droom te verwezenlijken: profrenner willen worden. Maar als ze het op deze manier doen, kun je toch moeilijk spreken van een droom die uitkomt. Alsof die droom te koop is. Dan hou je vooral jezelf voor de gek.”


Verklaringen


Bij de Vereniging voor Beroepswielrenners (VVBW) kijken ze op van de verklaringen van de renners. „Dit was tot nu toe geen issue voor ons. Het inkopen bij een profploeg was vooral iets van vroeger”, zegt John van den Akker, secretaris bij de VVBW. „Ik kan me haast niet voorstellen dat dit in Nederland nog gebeurt, maar het is natuurlijk een kwalijke zaak als renners hun eigen salaris onder de tafel moeten terugbetalen. En ik moet erkennen dat ook ik wel eens vraagtekens heb waarom een bepaalde renner, die niet goed kan meekomen, een contract krijgt bij een profploeg. Een privé-sponsor meebrengen is natuurlijk legaal en dat gebeurt bijvoorbeeld ook in de Formule 1, maar wat ik nu hoor, hoort niet bij de wielersport.”


Van den Akker, zelf oud-beroepsrenner, roept coureurs die vreemde dingen zien op zich te melden. „We kunnen alleen iets doen als we meldingen binnenkrijgen. Dan kunnen we het aankaarten bij de KNWU en de UCI.”
Arriere de la course 19 november 2015 16:37
Tientallen is zeker niet overdreven hoor, en al helemaal niet als het ook betrekking heeft op de conti ploegen. De Rijke, Metec, Baby Dump, Wanty, Roompot, 3M. Overal staan er wel een stel onder contract.
Arnold 19 november 2015 17:01
Inkopen bij een profploeg zal incidenteel nog wel gebeuren. Maar tientallen lijkt me heel sterk. Zelf met de contiploegen erbij (wat geen profploegen zijn) denk ik dat het om een enkeling gaat.

Het is natuurlijk de frustratie van een goede renner als Ruijgh dat die mede door verdachtmakingen geen profploeg meer gevonden heeft. Wat betreft die andere 2 Limburgse elite renners die anoniem willen blijven, schat ik ze in als de gemiddelde Limburger, dus verongelijkt en totaal geen realiteitsbesef. Ook het niet noemen van man en paard spreekt in hun nadeel.

Overigens een journalistiek slecht stuk, waar de mening van enkele renners wordt neergezet als zijnde een diepgaand onderzoek en de waarheid. Wederhoor zou dan toegepast zijn bij de VVBW het had mij beter geleken als wederhoor was toegepast bij de ploegen.

Daarnaast zijn er altijd wel 3 mensen met een bepaalde mening of complottheorie te vinden over welke zaak dan ook, maar om dat dan neer te zetten in een artikel.
cyclingfreakske 19 november 2015 17:16
zich inkopen was ooit behoorlijk in gebruik, daarna een zeldzaam randfenomeen maar inderdaad sinds enkele jaren steeds sterker terug in opmars.
bij de continentale ploegen is het misbruik het hoogst.
de oude formule die je weer vaker ziet opduiken, en ook door Ruijgh word genoemd, is de 50.000e meebrengen. vaak gebeurd dat dan de renner supporters eetc aanspreekt in de hoop hem financieel dat geld te verzamelen.
de uitleg van de werkloze die een contract krijgt is niet geheel correct . de waarheid is vooral dat als ze iemand in dienst nemen, de RENNER ZIJN rijkssociale bijdrage terugbetaald aan het team. op jaarbasis kan dat flink oplopen.
erg jonge renners kunnen ook ingelijfd worden als ze op dat moment werkloos zijn. vaak worden ze dan onder een of anderstatuut ingeschreven binnen het team, waardoor de ploeg extra geld vangt in de vorm van BTW aftrek - een direct verminderde kost op de loonkosten.

het is naief te denken dat het zelden gebeurd. er is crisis in het peleton en de oude trukendoos word weer volop opengetrokken, waarbiij ook minder koosjere toestanden ontstaan.
bakfiets 19 november 2015 17:37
over bellemakers gingen ook altijd geruchten, was toch een meer dan behoorlijk renner. Dus weet niet of het waar was.
veluweracer 19 november 2015 19:31
Rop je ruig. Of.
Rop je ruig?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2015 19:33 door veluweracer.
Chekie 19 november 2015 19:54
Oude verhaal. Bij van Vliet was het destijds niet anders. Coureurs moesten kosten betalen en hielden niets over van de "soldij" Maar wat maakt het uit? Een ploeg in stand houden kost geld en dat is nu eenmaal niet makkelijk te vinden.
Salarissen van de doorsnee prof stellen echt niet veel voor hoor. Er zijn er maar een paar in NL die grootverdiener zijn. De term rijden voor een broek en shirt gaat vaker op dan je denkt.
Begeleiding idem allemaal magere ZZP contracten die zo beëindigd kunnen worden.
Walnoot 20 november 2015 10:21
Ruijgh kon eigenlijk ook helemaal niet zo goed fietsen. En als knecht had je er geen zak aan. Dus niet zo gek dat hij zichzelf moest betalen om nog mee te mogen doen. Verder is het ook een in en intreurig figuur, zou hem als ploegleider nog niet erbij pakken als hij een paar ton mee zou brengen. Verder niets persoonlijks tegen hem, zolang hij maar uit mijn buurt blijft.

Groetjes.
Rudy t. 20 november 2015 11:10
Een andere Limburgse eliterenner wilde praten over dit onderwerp, maar wel op basis van anonimiteit. Als de krant contact opneemt over dit onderwerp, reageert hij: „Poeh, dat is wel een omerta-onderwerp. Want als je ploegen gaat verlinken, kom je nergens meer aan de bak. Een seizoen had ik echt goede resultaten bij een clubteam, maar er ging geen enkele deur open bij de continentale teams. Toen begon ik wel iets te vermoeden.”


Als je echt zo goed bent ben je juist interessant voor een conti team, ook als je geen geld meeneemt. Typisch voorbeeldje Limburgs Calimero gedrag. Telkens als je denkt dat ze echt niet sneuer kunnen worden lees je weer zoiets....
ton duk 20 november 2015 15:20
Golas was ook in den beginne zo'n renner ...redelijk verder ontwikkelt
gr
Snorfietser 20 november 2015 17:04
Het gerucht dat een aantal jaar geleden in ieder geval de ronde deed, was dat op het moment dat de conti ploegen de renners voor een x aantal uren per week moesten, Van Vliet - EBH Advocaten - Elshof de renners dit salaris terug lieten betalen.
cyclingfreakske 20 november 2015 22:25
het oude Trident team was er ook zo eentje (Van Petegem reed destijds bij hun in het prille begin van de carriere)
momenteel ken ik zo wel een ploeg of 3 op continentaal vlak in Belgie die zich eraan bezondigen, bij de elite z/contract in teams met structuur is het ook schering en inslag... erger is dat die jongens vaak veel loze beloften worden wijsgemaakt ricting profstatuut... en na 1000en euros nog altijd nergens zijn.
Biti 18 april 2016 22:37
Natuurlijk gebeurt dat. Bij de Formule 1 gebeurt dat ook en daar doet men er niet eens geheimzinnig over. Zo'n ploeg draaiende houden kost geld genoeg, of je je renners nu betaalt of niet en er zijn altijd wel renners die geld mee kunnen brengen.

Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen bv. renners bij wie je dat nog zou kunnen zien als investering (bv. Bellemakers en Golas) of renners die er gewoon echt niks van kunnen en wiens pa dat dan regelt omdat ie op de een of andere manier graag ziet dat z'n zoontje in een profshirt of semi-profshirt elke koers na de eerste bocht wordt gelost. Voorbeelden zijn bv. Joop de Gans, Arne Dix en Teun Manders.

Neemt niet weg dat als Ruijgh echt goed rijdt, hij wel een contract krijgt. Dan zal hij wel nog wat beter moeten gaan presteren. Hoe oud is hij al? 28 of zo? Meeste continentale ploegen nemen dan liever iemand van 20 die kort rijdt in Belgische kalendervulling.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2016 22:40 door Biti.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen