Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sportman van het jaar

Gepost door Eddy Veen 
Eddy Veen 30 november 2015 01:17
Tom Dumoulin en Max Verstappen zijn niet genomineerd, Niek Kimman wel. Het gaat er kennelijk niet om hoeveel opzien je gebaard hebt.
Slimmerd 30 november 2015 01:33
Opzienbaren lijkt me ook geen reden tot nominatie!!
Tinuz 30 november 2015 01:48
Dumoulin zou ik eventueel in aanmerking laten komen voor een uitverkiezing, maar Max Verstappen?
Dat rondjes rijden in auto's kan ik sowieso geen sport noemen. Waanzin en zinloos.

Ik kan zo ter plaatse geen naam noemen waarvan ik zeg: goh die verdient de titel sportman van het jaar.
De Nederlandse sport ligt behoorlijk op z'n gat... De naam Niek Kimman zegt me niets, overigens.
Carlos Danger 30 november 2015 02:00
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin zou ik eventueel in aanmerking laten
> komen voor een uitverkiezing, maar Max Verstappen?
>
> Dat rondjes rijden in auto's kan ik sowieso geen
> sport noemen. Waanzin en zinloos.


Train maar eens een weekje mee met een F1 coureur. Piep je wel anders.
El Mik 30 november 2015 02:20
Limburgers tellen gewoon niet mee.
Eindhovuh 30 november 2015 08:11
Op basis waarvan moet Dumoulin sportman van het jaar worden?
Geen wk-titel, geen klassieker, geen touroverwinning of zelfs een etappe.
Dan zou ik Hoogland nog eerder nomineren.
Meneer 60% 30 november 2015 09:25
Wat hebben Tom Dumoulin en Max Verstappen gewonnen? In sport gaat het volgens mij om winnen, hoewel we daar in Nederland soms anders over denken met de huldiging van een verliezend finalist. Niek Kimmann is gewoon wereldkampioen in een olympische discipline en won ook een belangrijke wereldbekerwedstrijd.

Als je als NOC*NSF de nummer tien van het WK autotjesrijden of de nummer zes van de op twee na belangrijkste wielerronde van het jaar wel nomineert, en een wereldkampioen en wereldbekerwinnaar in een andere sport niet, dan schoffeer je één van je bonden. Het NOC*NSF moet natuurlijk net doen alsof elke sport even belangrijk is.

Het niet nomineren van Hoogland, Sven Kramer en Mattieu vd Poel, daar kun je het mee oneens zijn. Dumoulin en Verstappen horen hier zeker niet tussen.
Cecchini 30 november 2015 09:31
Sven Kramer, Europees kampioen en Wereldkampioen schaatsen, wereldkampioen op de 5 km en winnaar met de ploegenachtervolging. Er waren tijden dat Ard Schenk voor minder sportman van het jaar werd.

En voor Tinuz die in zijn mythische drepressiviteit maar weer eens van mening was, dat de Nederalndse topsort op zijn gat ligt, het volgende ter (her)overweging





Dat belooft wat voor de Spelen van Rio

Sportjaar 2015

Het preolympisch jaar is prachtig verlopen voor de Nederlandse sport. NOC*NSF telde 271 medailles in 2015. Geen toeval zegt de sportkoepel, maar een gevolg van beleid. In 2016 in Rio moet er echt worden geoogst.

Door: John Volkers, Thijs Balder/ Volkskrant

Het sportjaar 2015 is voor Nederland uiterst succesvol verlopen. Zelfs de voorbije dagen nam het aantal medailles veroverd bij internationale wedstrijden toe. Zo werd tennisser Julien Rojer wereldkampioen in het dubbelspel en waren de dammers Jan Groenendijk en Roel Boomstra goed voor zilver en brons bij het WK. En al verspeelde zeilster Marit Bouwmeester donderdag haar wereldtitel in de Laser Radial, ze redde wel het zilver op de zee bij Oman.

Het waren de medailles 268 tot en met 271 van dit jaar volgens de opgave van NOC*NSF. De kalender van de sportkoepel loopt van 1 december tot 29 november, de zondag dat NOC*NSF de kandidaten voor sportman, sportvrouw, talent en ploeg van het jaar bekendmaakt.

Een jaar geleden riep de Volkskrant 2014 uit tot het succesvolste sportjaar aller tijden. Dat geschiedde na een serieuze bestudering van alle resultaten sinds 1928: van Olympische Zomerspelen in Amsterdam tot en met Olympische Winterspelen van Sotsji. Dat 2014 zo hoog scoorde, kwam vooral door de 24 medailles van Sotsji. Nederland schoof op naar de vijfde positie op de wereldranglijst.

Op het pre-olympische jaar 2015 zullen we geen stempel zetten. Het was een goed jaar: een 8 vergeleken met 2014. Als je het afzet tegen het voorolympische jaar 2011, de aanloop naar Londen, dan is de oogst van 270 (inclusief paralympische en niet-olympische sporten) een enorm aantal. In 2011 stopte de teller op 158 medailles, blijkt uit de archieven van NOC*NSF.

Wie denkt dat de vlag uitgaat op Sportcentrum Papendal heeft het mis. '2015 was geen uitmuntend voetbaljaar en geen uitmuntend schaatsjaar', zegt Maurits Hendriks, de technisch directeur van NOC*NSF. Hij kijkt vooral naar beleid, minder naar medailles.

Zijn doelstelling is om met de Nederlandse (olympische) topsport tot de toptien van de wereld te behoren. Daarvoor is in 2013 het focusbeleid ingesteld. Van een dikke 180 topsportdisciplines ging Nederland terug naar 55 ondersteunde projecten. Extra aandacht gaat sindsdien uit naar de acht traditionele medaillesporten die Nederland kent: zwemmen, wielrennen, judo, paardensport, roeien, hockey, zeilen en schaatsen. In Londen werd Nederland op de Spelen van 2012 dertiende in de medaillespiegel, een officieus klassement van het IOC dat door de landen met zucht naar prestige steeds serieuzer wordt genomen.

De klassering in Londen kwam tot stand door 6 gouden medailles, 6 zilveren plakken en 8 bronzen exemplaren. Het doel voor Rio is als altijd de oogst van Londen te verbeteren met één medaille: 21 derhalve. Dat lijkt een laag aantal, wanneer je met geconcentreerde blik door de oogst van dit sportjaar loopt.

De 28 olympische zomersporten, van atletiek tot zwemmen, kenden op echte olympische nummers een oogst van 36 medailles (7 goud, 18 zilver en 11 brons). Daar moet bij worden opgemerkt dat de hockeyers en de ruiters Europese titels veroverden. In de hippische wereld is Europa de top, in hockey speelt Australië een grote rol.

Niet meegeteld is de wereldtitel van baanwielrenster Kirsten Wild. Het nummer scratch is geen olympische discipline. Het zilver van teamzwemmers open water en de gemengde estafette in het 50-meterbad zijn ook zonder voorspellende waarde. Het olympische programma is nu eenmaal nauwer gesneden dan wat de wereldfederaties met hun eigen toernooien opdienen.

Voorspelling
Nederland en Nieuw-Zeeland zijn voorbeelden van hoe met beperkte middelen grote resultaten worden gehaald

In het land van nabeschouwen en vooruitkijken speelt dataleverancier Infostrada sinds een aantal jaren een belangrijke rol. Zij wegen in hun Virtual Medal Table (VMT) bij voortduring de positie van elk land in elke sport. Daarbij wordt gelet op de potentie, het verleden, het heden en de toekomst van de sportman. Blessures worden gek genoeg nauwelijks meegenomen in die inschatting.

Wielrenster Marianne Vos lijdt aan overtraindheid, maar staat toch gewoon derde in een voorspelling van de olympische wegrace van volgend jaar. Baanwielrenster Shanne Braspennincx heeft een hartprobleem, maar ook zij krijgt (op het onderdeel keirin) brons toegerekend.

Infostrada plaatst Nederland, per 3 november, voor Rio 2016 op de dertiende plaats in het landenklassement. Dat is dezelfde positie als in Londen, maar het aantal medailles van TeamNL - de nieuw gekozen ploegnaam - is volgens de glazen bol met 60 procent toegenomen: van 20 naar 32 plakken. Qua eindtotaal (naar hoeveelheid medailles, niet naar kleur) zou Nederland daarmee negende worden in Rio, achter de grootmachten VS (93), China (88), Rusland (71), Groot-Brittannië (48), Duitsland (47), Frankrijk (42), Australië (39) en Japan (37). Het zou een stunt van de eerste orde zijn.

Nederland haalde bij de Spelen van Sydney 2000 als uit het niets 25 medailles en dat werd lange tijd als een onhaalbaar doel beschouwd. Het was de unieke generatie Van den Hoogenband, De Bruijn en Van Moorsel die voor die vloedgolf aan medailles zorgde.

Voorspelling Rio 2016

goud zilver brons totaal
1 VS 40 24 29 93

2 China 32 34 22 88

3 Rusland 26 22 23 71

4 Duitsland 20 11 16 47

5 GB 17 19 12 48

6 Australië 15 13 11 39

7 Japan 15 5 17 37

8 Frankrijk 10 14 18 42

9 Zuid-Korea 10 5 9 24

10 Brazilië 8 10 2 20

11 New Zeeland 8 7 8 23

12 Kenia 8 4 5 17

13 Nederland 6 9 17 32

14 Spanje 6 4 1 11

15 Cuba 5 7 5 17

16 Italië 5 3 14 22

17 Noord- Korea 5 1 6 12

18 Hongarije 4 7 6 17

19 Tsjechië 4 4 3 11

20 Oekraine 3 8 9


Het topsportbeleid van Nederland heeft sinds die tijd een sterk fundament gekregen. Het begon met het topsporterstipendium, officieel per 2001. Het was de toelage, waardoor topsporters een professioneel leven konden leiden, niet langer afgeleid door de zorg om het dagelijks bestaan. 'Daarna', vertelt technisch directeur Hendriks, 'kwam er in 2005 een vast salaris voor bondscoaches. En in 2009 zijn bij bonden technisch directeuren aangesteld. In die driehoek werken wij als NOC*NSF. Wij veroveren niet de medailles, dat doen de atleten. Wij zorgen voor de structuur en de begeleiding in maatwerk. We doen het in partnership met de bonden.'

Secondant Jeroen Bijl, topsportmanager bij NOC, zegt dat het 'topsporthuis' stevig staat. Er worden resultaten geboekt door een klein land en dat trekt aandacht. Nederland en Nieuw-Zeeland zijn voorbeelden van hoe met beperkte middelen grote resultaten worden gehaald.

Hendriks zegt dat door het beleid van de laatste jaren er meer structurele medailles komen. Als voorbeeld noemt hij de succesvolle hippische sportbond, de KNHS. Bij de WK van 2014 en de EK van 2015 was Nederland het overheersende land in dressuur en springen. 'Voorheen was de hippische sport ook al goed. Maar nu is dat niveau stabieler. De dalen zijn minder diep geworden dan vroeger. Dat is de opbrengst van een betere structuur.'

De oogst van Nederland is onmiskenbaar breder geworden. In olympisch opzicht moet dat beeld in 2016 worden bevestigd. In 2015 was voor de totale Nederlandse sport al een feestjaar, getuige de 271 medailles die aan Nederlanders werden uitgereikt.
Walnoot 30 november 2015 09:35
Dit soort galaatjes wordt altijd beslist op basis van willekeur en gattenlikkerij. Persoonlijk vind ik de beste optie om het niet al te serieus te nemen.

Sporticoon van het jaar is Daphne Deckers S. De rest doet alleen mee voor de poedelprijs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 09:35 door Walnoot.
ton duk 30 november 2015 10:38
Tom Dumoulin is Sportman van het jaar 2015 , als we 12-09 ff over het hoofd zien....
gr
Eindhovuh 30 november 2015 11:16
Precies. Stel dat hij de Vuelta had gewonnen dan was hij zeker genomineerd.
Eddy Veen 30 november 2015 11:21
Wat zou Michael van Gerwen moeten winnen om alleen maar te worden genoemd?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 11:22 door Eddy Veen.
Slimmerd 30 november 2015 11:40
Qua prijzen Van Gerwen als nominatie zou niet misstaan
Arriere de la course 30 november 2015 12:02
Het WK BMX of Shorttrack winnen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 15:11 door Arriere de la course.
Eindhovuh 30 november 2015 12:57
Velodroom 30 november 2015 13:09
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin zou ik eventueel in aanmerking laten
> komen voor een uitverkiezing, maar Max Verstappen?
>
> Dat rondjes rijden in auto's kan ik sowieso geen
> sport noemen. Waanzin en zinloos.
>
> Ik kan zo ter plaatse geen naam noemen waarvan ik
> zeg: goh die verdient de titel sportman van het
> jaar.
> De Nederlandse sport ligt behoorlijk op z'n gat...
> De naam Niek Kimman zegt me niets, overigens.

Heb je zo'n smalle bril op, Tinuz? Zong Normaal al niet Tinuz op zijn BSA, of moet het toch een BMX zijn. smiling smiley
Sorry, Tinuz, ik zie nu pas dat je al een emmer water over je heen hebt gekregen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 13:12 door Velodroom.
Hangmat 30 november 2015 13:27
Michael B. 30 november 2015 13:41
Tegenwoordig zitten de formule 1 wagens tjokvol met electronica. Het vak van Formule 1-coureur is tegenwoordig aanzienlijk makkelijker dan vroeger. Vroeger redden ze nog rond met een 10 cilinder-motor met 900 pk, bijna maximale downforce en zonder stuurbekrachtiging. Dat was serieus rammen aan het stuur. Tegenwoordig is de snelheid een stuk lager door allerlei regels en beperkingen. Verstappen krijgt hoogstens 2G op zijn nek inplaatst van 5G. In vergelijking een pussie sport geworden, Is en blijft een Playstation sport. Rijd je in de beste auto... dan win je sowieso, heeft weinig met talent te maken.
Cecchini 30 november 2015 13:58
God dat je dat allemaal weet en met ons wilt delen. Dank je wel.
Velodroom 30 november 2015 14:03
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tegenwoordig zitten de formule 1 wagens tjokvol
> met electronica. Het vak van Formule 1-coureur is
> tegenwoordig aanzienlijk makkelijker dan vroeger.
> Vroeger redden ze nog rond met een 10
> cilinder-motor met 900 pk, bijna maximale
> downforce en zonder stuurbekrachtiging. Dat was
> serieus rammen aan het stuur. Tegenwoordig is de
> snelheid een stuk lager door allerlei regels en
> beperkingen. Verstappen krijgt hoogstens 2G op
> zijn nek inplaatst van 5G. In vergelijking een
> pussie sport geworden, Is en blijft een
> Playstation sport. Rijd je in de beste auto... dan
> win je sowieso, heeft weinig met talent te maken.

Tegenwoordig zitten de renfietsen tjokvol met gadgets. Vanaf 2016 komen daar ook nog schijfremmen bij. Het vak van wielrenner is aanzienlijk makkelijker dan vroeger toen bijklussen bij de smid nog een pré was, Nog zeker op zware renfietsen van meer dan 10 kg en ook nog op veel rolweerstand slurpende dikke terreinbanden.Tegenwoordig is de snelheid een stuk hoger door betere wegen en mede door betere aanwijsborden zijn ze eerder thuis.
Op de wielerfora oefenen talenten hun Playstation kwaliteiten omdat ze het echte wielrennen te makkelijk vinden. Daarvoor heb je immers geen talent nodig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 14:46 door Velodroom.
Tinuz 30 november 2015 15:38
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 15:55 door Tinuz.
Rudy t. 30 november 2015 16:11
Geen van de drie genomineerden zal ook maar een belletje doen rinkelen in het buitenland. Dat is wel eens anders geweest.

Ik denk dat het criterium is dat een sport op z'n minst olympisch is. Wat die dubbeldam doet heeft natuurlijk net zo weinig met sport te maken als wat Verstappen doet, of bijvoorbeeld bassie en Adriaan.

Knegt en Kimman zijn dan weer wereldkampioen geworden op een individueel olympisch nummer. Vd poel dan weer niet, anders had voor hem een nominatie ook niet misstaan. Al wordt veldrijden in drie landen beoefend en BMX en shorttrack in misschien wel 4 of 5. Moeilijk dus.

De roep om dumoulin snap ik ook niet zo goed. Hij werd 6e in de vuelta, een prestatie die ik persoonlijk hoger inschat dan die van de drie genomineerden, maar er werd bijvoorbeeld ook een Nederlander 6e in de tour. Die zou ik dan eerder nomineren.
Eindhovuh 30 november 2015 16:16
Uhm? Hoe kom je erbij dat nu max nog maar 2G is?
Uit je Grote duim?
El Mik 30 november 2015 16:18
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat het criterium is dat een sport op z'n
> minst olympisch is. Wat die dubbeldam doet heeft
> natuurlijk net zo weinig met sport te maken als
> wat Verstappen doet, of bijvoorbeeld bassie en
> Adriaan.

Dubbeldams sport is gewoon Olympisch hoor, sterker nog hij werd zelf Olympisch kampioen in 2000.
Niet dat ik het met je stelling eens ben. Als een Nederlander pakweg de beste golfer ter wereld zou zijn en grote toernooien wint dan zou ik die eerder nomineren dan een Nederlander die wereldkampioen boogschieten wordt.


> De roep om dumoulin snap ik ook niet zo goed. Hij
> werd 6e in de vuelta, een prestatie die ik
> persoonlijk hoger inschat dan die van de drie
> genomineerden, maar er werd bijvoorbeeld ook een
> Nederlander 6e in de tour. Die zou ik dan eerder
> nomineren.

Dumoulin won ook nog wat etappes.
Tinuz 30 november 2015 16:20
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 16:20 door Tinuz.
Tinuz 30 november 2015 16:20
De genomineerden zijn dus ene Niek Kimman (fietscrosser), ene Jeroen Dubbeldam (paardenspringer) en ene Sjinkie Knegt (Shorttracker).
[www.ad.nl]

Armoe troef, als je het mij vraagt. Geen aandacht aan besteden, is mijn advies.
Eindhovuh 30 november 2015 16:22
BMX in 4 of 5 landen beoefend?
Wel knap dat op de laatste wereldranglijst(waar Kimmann bovenaan staat) alleen al 6 verschillende landen de top 6 uitmaken. En 10 verschillende landen de top 15....
[www.uci.ch]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 16:22 door Eindhovuh.
JW 30 november 2015 16:46
Goozzer 30 november 2015 17:51
46 dus, veldrijden kennelijk toch ook nog in 30. Dat alles los van hoe serieus (door hoeveel mensen) en de commerciële waarde...

De WT kent overigens puntenscorende renners uit 34 landen, maar dat is dus buiten de puntenlozen en continentale Tours gerekend...
Rudy t. 30 november 2015 19:25
Ik zeg ook juist dat dubbeldam wss genomineerd is omdat dat circus nummer olympisch is. Wat dumoulin betreft heb je wel een punt natuurlijk.

Edit: wegwielrenners zijn sowieso niet zo populair want Terpstra was vorig jaar ook niet genomineerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 19:30 door Rudy t..
Rudy t. 30 november 2015 19:27
Ik probeerde een punt te maken door wat te overdrijven. Zelf vind ik dat namelijk altijd extreem grappig.
ton duk 30 november 2015 19:56
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> De genomineerden zijn dus ene Niek Kimman
> (fietscrosser), ene Jeroen Dubbeldam
> (paardenspringer) en ene Sjinkie Knegt
> (Shorttracker).
> [www.ad.nl]
>
> Armoe troef, als je het mij vraagt. Geen aandacht
> aan besteden, is mijn advies.

Wel leuk voor Lobee , die hartstochtelijk commentaar geeft bij Sjinkie maar dat natuurlijk liever (en beter) bij Tom zou willen doen...
gr
Tinuz 30 november 2015 20:18
Lobee? Wie is ene Lobee? Nooit van gehoord.
Google geeft ook geen uitkomst. Bedoel je Joris van den Berg?
ton duk 30 november 2015 20:40
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lobee? Wie is ene Lobee? Nooit van gehoord.
> Google geeft ook geen uitkomst. Bedoel je Joris
> van den Berg?

ja, "ooit" een vaste prikker hier
gr
Rudy t. 30 november 2015 20:52
Nog steeds, nu onder de naam andere peter
Leon 30 november 2015 21:10
stoempert 30 november 2015 23:14
Is dat paard van Dubbeldam ook medegenomineerd? Tis vast reuzeknap wat zo'n Dubbeldam doet maar als genomineerde voor sportman van het jaar is het natuurlijk volstrekt niet serieus te nemen.
malheur 30 november 2015 23:42
Ze doen maar. Op wegwielrennen na vind ik er toch weinig aan en dan nog vind ik zo'n verkiezing binnen het wielrennen al dikke onzin. Moet je nagaan hoe relatief het allemaal is, sport.
JW 01 december 2015 10:58
Ook Sporza heeft inmiddels begrepen dat dit onderwerp alle andere onderwerpen in ons land overschaduwt:

Max Verstappen en Tom Dumoulin zijn niet genomineerd voor de titel Nederlands Sportman van het Jaar. En dat zorgt voor een kleine storm bij onze noorderburen.

De drie genomineerden voor Sportman van het Jaar

•Jeroen Dubbeldam: Europees kampioen Jumping
•Niek Kimmann: Wereldkampioen BMX
•Sjinkie Knegt: Europees en wereldkampioen shorttrack


Wenkbrauwengefrons troef in Nederland toen de drie supergenomineerden voor Sportman van het Jaar bekendgemaakt werden.
Deze verkiezing is een gedrocht. Sportman van het jaar moet een populariteitsprijs zijn.

Max Verstappen, Tom Dumoulin, Sven Kramer, Michael van Gerwen en Mathieu van der Poel brachten het afgelopen jaar veel noorderburen in extase. Maar ze pronken allemaal niet meer op de lijst van kanshebbers.

"Deze verkiezing is een gedrocht", vertelt meervoudig wereldkampioen schaatsen Erben Wennemars in AD. "Technisch kun je sporten niet met elkaar vergelijken."

"Daarom moet het een populariteitsprijs zijn. De populariteit bij sporters en het publiek is gewoon een onderdeel van je prestatie."

Ook op de sociale media werd er een flinke portie gal gespuwd over de verkiezing. "Lachwekkend", klinkt het meerdere keren. Wie de opvolger van Arjen Robben wordt, weten we op 15 december......"

[Sporza]
ton duk 01 december 2015 11:29
Ik kijk dan weer elk jaar hoopvol uit naar de Belgische genomineerden....
gr
Michael B. 01 december 2015 12:50
Het NOC NSF is de overkoepelende sportbond, die tevens de Nederlandse sportwereld op Olympisch niveau representeert. Kenmerkend voor deze bond (en het bijbehorende gala) is de focus op de “kleinere” sporten. Een bond die in het verleden de K1 (Sem Schilt & Alistair Overeem) volkomen negeerde. Terwijl die 2 in Azie onmogelijk normaal over straat kunnen wandelen.

En op de een of andere manier zijn ze de laatste jaren bij het gala gefocussed op BMX. In het jaar 2012 werd Laura Smulders sportvrouw van het jaar. Ze won de verrassingsmedaille van de Spelen door brons te winnen op de BMX-baan. Heel de motorcrosswereld terecht teleurgesteld. Een andere genomineerde, Jeffrey Herlings, werd dat jaar wereldkampioen in deze sport. Die werd toen voor het gemak maar overgeslagen. Een heel jaar de beste blijken werd een mindere prestatie geacht dan een derde plaats in een momentopname. Maarja, modderpoelen over de hele wereld of de Olympische Spelen, het podium verschilde. Iets met de uitstraling van het podium, wellicht?

Jammer dat ze niet alleen een met internet poule werken. Dan zou je nog eens een echte uitslag kunnen krijgen. Bijvoorbeeld zoals het een paar jaar geleden is gegaan bij de televisierring. Toen waren het de mannen van Voetbal International die de hoofdprijs wegkaaptesmileys with beer



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2015 12:51 door Michael B..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen