Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gebruik schijfremmen in peloton toegestaan

Gepost door JW 
JW 01 december 2015 13:29
Gebruik schijfremmen in peloton toegestaan

Door: redactie
30-11-15 - 16:41 bron: ANP/BuzzS
© epa.

De UCI geeft alle ploegen in het professionele wielrennen toestemming om in 2016 met schijfremmen te rijden. Als deze tweede fase in de testperiode succesvol blijkt, worden de remmen in 2017 officieel ingevoerd, meldt Cyclingnews.com.

Een aantal teams heeft aangegeven de nieuwe techniek nog niet voor alle renners berschikbaar te hebben aan het begin van het nieuwe seizoen. Maar de in voorjaarsklassiekers zullen naar verwachting de meeste fietsen met schijfremmen zijn uitgerust. Shimano en Sram, twee grote leveranciers in het peloton, hebben de nieuwe techniek al volop beschikbaar, Campagnolo is druk bezig om zijn zaakjes ook op tijd op orde te hebben.

Schijfremmen, die al jaren volop op mountainbikes worden gebruikt, bieden een aantal voordelen op velgremmen. Er kan harder geremd worden, vooral in de regen en afdalingen. Een aantal teams, waaronder Team Roompot, heeft de remmen de afgelopen tijd in de praktijk mogen testen. De positieve ervaringen van de testrijderrs hebben mede geleid tot de tweede testfase.
Westfalen 01 december 2015 13:35
Komt wel weer op het allerlaatste moment. Heeft de UCI wel een handje van.
Zorro 01 december 2015 13:48
Snel nieuw wieltje wissel zal niet zo snel meer gaan.
D. Marrage 01 december 2015 13:52
Quote

Een aantal teams heeft aangegeven de nieuwe techniek nog niet voor alle renners berschikbaar te hebben aan het begin van het nieuwe seizoen.
Als dat maar niet tot gevaarlijke toestanden gaat leiden...
JW 01 december 2015 14:12
Dat zijn van die dingen die ik me als leek afvraag (daarom ben ik ook leek).

En hoe zit het met de reservewielen op de neutrale wagen ?
Arriere de la course 01 december 2015 15:48
Dat denk ik wel. De remkracht met zo schijfrem lijkt me soms zo ontzettend groot, iemand die erachter op 1cm van een achterwiel rijd krijgt nooit meer genoeg tijd om ook maar te kunnen reageren. De schijfrem gaat alleen maar meer ongelukken veroorzaken.

Buiten dat zijn die dingen toch ook vlijmscherp?
malheur 01 december 2015 18:58
Lijkt me een slecht idee wanneer renners dat zomaar ineens gaan gebruiken. Zie ze dat uit zichzelf ook niet doen maar wie weet drumt zo'n blije sponsor zich ertussen en moeten ze wel.
Walnoot 01 december 2015 19:43
Als ze standaard worden, is dat allemaal snel opgelost. En dat is dus in 2017 als ik het goed begrijp? Overigens wordt er al redelijk veel getest met schijfremmen in het peloton, dus het is niet of het nu opeens totaal uit het niets komt.

In het modderbaggeren zijn ze trouwens al een paar jaar over op de schijtremmen. Die remmen zijn daar ook nòg voordeliger dan in het wegwielrennen vanwege modder tussen de rim-rem, maar toch. Als zelfs zo'n conservatief klotesportje het kan, zou het wel iets over het wegwielrennen zeggen als er nu nog groot commentaar op zou komen.
D. Marrage 01 december 2015 22:44
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar wie weet drumt zo'n blije sponsor zich ertussen en moeten ze wel.

Jammer dat je hier niet voor trommelt koos.
Ben 02 december 2015 00:06
Hoe kan je nou harder remmen als je met gewone remmen ook je wielen kan blokkeren? Gevoeliger remmen is wel fijn, betere controle ook maar het grote voordeel lijkt me dat velgen niet meer slijten. Nadeel is wiel wisselen, ik verwacht toch dat er enkele ploegen heel lang gaan wachten met schijfremmen.
Arriere de la course 02 december 2015 10:14
Ben Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe kan je nou harder remmen als je met gewone
> remmen ook je wielen kan blokkeren? Gevoeliger
> remmen is wel fijn, betere controle ook maar het
> grote voordeel lijkt me dat velgen niet meer
> slijten. Nadeel is wiel wisselen, ik verwacht toch
> dat er enkele ploegen heel lang gaan wachten met
> schijfremmen.


Je kan met schijfremmen veel later remmen dan met blokken maar toch op hetzelfde punt stil staan. Als je dat niet weet dan heeft een verdere uitleg of discussie geen zin.
Velodroom 02 december 2015 12:15
Het grootste probleem voorziet Fred voor de echte hobbyisten, die straks ook aan de schijfremmen moeten.
Ze zullen warempel 's winters vaker de weg op moeten, want de smoes het is vandaag slecht remweer gaat dan niet meer op. grinning smiley
Walnoot 02 december 2015 12:20
Daarnaast is het ook wel fijn dat je rem het gewoon doet als het regent. Dus hup schijfremmen.
Michael B. 02 december 2015 12:37
Heerlijk dat geluid van de schijfremmenspinning smiley sticking its tongue out

Vooral als je een col afdaald, weet je gelijk wie de bangerikken zijnhot smiley.
bakfiets 02 december 2015 14:27
vlijmscherp, voorzie erg diepe snijwonden, en ander leed.
malheur 02 december 2015 21:32
d-t kunstenaars herken je daarentegen weer op andere manieren.
nachtwacht 03 december 2015 08:46
Dat klopt niet. Als je hard remt in droge weersomstandigheden, blokkeert je wiel bij beide systemen op vrijwel hetzelfde moment, het is dan de band die bepaalt hoe lang het duurt voor je volledig stil staat, wat in het profpeloton niet veel verschil uit zal maken. Betere controle over je remmen is wel een voordeel en een duidelijk voordeel is dat je meer remvermogen hebt in de regen. Een ander voordeel is minder slijtage voor de velg.

Nadelen zijn dan weer dat het je fiets iets zwaarder maakt en wiel wisselen moeilijker wordt, zeker met de verschillende systemen die nu al op de markt zijn. Bovendien heb je heel snel dat je wielen geluid gaan maken door wrijving, dat luistert vrij nauw. Reparatie is een stuk moeilijker. Een ander nadeel is dat je in een peloton met zowel schijf- als velgremmen verschillende remafstanden hebt, vooral in nat weer, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Ook is een nadeel dat als je sneller tot stilstand komt er minder reactietijd is voor de renner die achter je zit. Dit wordt versterkt door het feit dat dit speelt in slechte weersomstandigheden met slecht zicht/opspattend water waardoor wat extra reactietijd welkom is. Ook het veiligheidsaspect is een nadeel met een ander scherp object en vooral zeer warm object op het wiel.

Voor een profrenner heeft het niet veel voordelen. Voor iemand die dagelijks op de fiets naar zijn werk gaat biedt het veel meer voordelen.

Maar het belangrijkste voordeel is dat fietsfabrikanten iets nieuws (en duurders) hebben en we straks allemaal met 'ouderwetse' velgremmen zitten en we over moeten op de remmen 'van deze tijd'. Het zal daarom niet heel lang duren voor het complete profpeloton op fietsen met schijfremmen rijdt, waarna binnen de kortste keren het grote publiek zal volgen.
JW 03 december 2015 09:04
Dat zijn alles bijeen best evidente nadelen............ !
Walnoot 03 december 2015 09:25
Mag ik zeggen dat ik het best wel heel erg, of zeg maar vrij ongelofelijk bizar of misschien zelf tegen het idiote af vind dat harder kunnen remmen als een nadeel wordt gezien?

Daarnaast is de fiets zwaarder maken ten eerste met de nieuwe schijfremmen nauwelijks meer van toepassing, en ten tweede totaal niet relevant omdat het gewicht van de fietsen daarmee zeker niet opeens boven het minimum uit zal gaan komen. Zoals zelfs mijn neefje met down weet, fietsen alle renners als het moet precies op het minimumgewicht daar dit technisch zeer makkelijk haalbaar is.

Het enige serieuze nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen lezen is het probleem met wisselen van wiel. Lijkt me overkomelijk. Het niet meer mogen afzagen van de voorvork is ook geen schrikbarend probleem gebleken, en heeft ongeveer net zoveel effect.
bakfiets 03 december 2015 10:14
en brandwonden en diepe vleeswonden dan walnoot? je zal maar een slagader raken?
Walnoot 03 december 2015 10:44
Sorry, die had ik hier even over het hoofd gelezen. Ik moet zeggen dat ik zelf die dingen nooit aanraak, dus ik heb geen idee of ze scherp zijn en gevaar opleveren. Maar op zich is er toch geen enkele reden om die dingen ernstig scherp te maken? Ik neem aan dat dit makkelijk voorkomen kan worden door wat te micro-polijsten, maar ik denk dat jij er meer over weet dan ik?
nachtwacht 03 december 2015 10:57
Er zijn maar heel weinig aero-fietsen die 6.8 kg wegen, de meesten zijn zwaarder. Bovendien gaan er steeds meer stemmen op, ook binnen de UCI, om de grens omlaag te brengen. En tenslotte, als je een fiets moet verzwaren om aan het minimumgewicht te komen, is het midden van een wiel niet de handigste plek om dat te doen. Dat doe je in de zitbuis ivm het zwaartepunt.

Ik probeerde een overzicht te geven van diverse voor- en nadelen, daarin hoort het iets hogere gewicht volgens mij ook thuis.
Michael B. 03 december 2015 11:35
Of dat een buitenblad niet scherp is, man man. Vraag maar aan Karsten Kroon. Die ging in 2013 samen met zo’n twintig andere renners onderuit in Qatar. Kreeg toen een buitenblad in zijn poot.

Bromertà 03 december 2015 14:21
Nu ik hier toch even langs kom fietsen, maar meteen een ergernis over een de bosmongolenlogica van een hinderlijk aanwezige boomhanger. Op twee. Schijfremmen. Wat zijn die dingen le-lijk. Je fiets wordt er potsierlijk asymmetrisch van. Ik begin er niet aan. Nooit.
Michael B. 03 december 2015 16:34
@Bromerta

Door je binnen en buitenblad is je fiets al asymmetrisch, dat argument wat je aangeeft gaat nergens over.
Carlos Danger 04 december 2015 13:35
Naast schaafwonden straks ook nog schijfwonden.
Vermoedelijke eerste slachtoffer: Fränk Schleck.
cyclingfreakske 08 december 2015 01:23
de remschijven zijn vrij klein..... alleen zal het aantal valpartijen in het peleton nog toenemen.
dit jaar was er al een Spaanse klojo die te vaak midden het peleton de remschijven ging testen... telkens een pak tegen de grond.
vanaf 2016 zullen er meer mee starten.
echter moet je me in rekening houden dat de snelheid - zeker in volle jacht - in dit geval een extra gevaarlijke factor zal worden met remschijven.
in de mtb heeft dat zeer ruim zijn dienst bewezen.... echter is dat een individuele sport en rijd er geen 100-200 man in een pak.
daarnaast is het ook zo dat remschijfblokjes nogal snel op zijn.

als team die met zoiets starten vanuit sponsorbelangen, zou ik enkel achteraan remschijven steken. is nog altijd "veiliger" voor de renners.

een alternatief is er ook : het hydraulisch remsysteem met gewone remblokken. remt ook stevig maar je werkt nog met velgremmen, en is het niet zo bruusk als remschijven. Toch is het ook hiermee goed uitkijken, al heb je wel een betere remcontrole. en de remmen gaan niet blijven plakken zoals met remschijven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen