Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Alle partijen akkoord over hervormingen in wielrennen

Gepost door JW 
JW 08 december 2015 19:11
Alle partijen akkoord over hervormingen in wielrennen

Geplaatst op dinsdag 8 december 2015 om 14:16

De UCI heeft met alle betrokken partijen overeenstemming bereikt over de inhoud van de hervormingen in het profpeloton. De uitgangspunten die tijdens het WK in Richmond door de internationale wielerunie werden gelanceerd, kregen deze week tijdens een seminar in Barcelona de goedkeuring van de organisatoren van 25 WorldTour-koersen, de achttien WorldTour-ploegen en de afgevaardigden van de wielrenners.


Licenties voor langere periode
Speerpunt van de hervormingen is dat WorldTour-licenties vanaf 2017 in principe gelden voor een periode van drie jaar. Wel zal er elk jaar worden gekeken of de betrokken ploegen nog aan alle ethische, financiële, administratieve en organisatorische criteria voldoen. Het maximale aantal WorldTour-ploegen wordt vastgesteld op achttien.

De kalender kan worden aangevuld met nieuwe WorldTour-koersen. Wedstrijden die daarvoor in aanmerking denken te komen, mogen volgend jaar een verzoek indienen en kunnen dan eventueel in 2017 promoveren naar het hoogste niveau. Er zal onder meer worden gekeken naar de rol die een koers kan spelen in de promotie en ontwikkeling van de WorldTour. Ook deze licenties worden in principe voor drie jaar toegekend, om daarmee wedstrijdorganisatoren meer stabiliteit te geven.

Werkgroep voor samenstellen WorldTour-kalender
Om de samenwerking tussen partijen te bevorderen, wordt er een Professional Calender-werkgroep in het leven geroepen. Hierin zullen twee afgevaardigden zitten van zowel de AIGCP (vereniging van ploegen) als de AIOCC (vereniging van wedstrijdorganisatoren) en ook een afgevaardigde namens de wielrenners. Zij adviseren de UCI bij het samenstellen van de WorldTour-kalender.

De AIOCC liet zich eerder nog kritisch uit over de voorgestelde hervormingen en kwam zelf met het voorstel om het aantal renners per ploeg in wedstrijden te verminderen. Tourbaas Christian Prudhomme denkt dat dit de veiligheid en de aantrekkelijkheid van de koers ten goede komt. Het is nog niet duidelijk of het plan kans van slagen heeft.

Cookson: “Zullen hier allemaal van profiteren”
UCI-voorzitter Brian Cookson denkt dat de hervormingen voor alle partijen voordelig uit zullen pakken. “We respecteren de bestaande rechten, geven ploegen en organisatoren meer zekerheid en moedigen alle stakeholders aan om meer samen te werken”, zegt hij in de persverklaring van de UCI. “We moeten ons allemaal realiseren dat we door onze sport meer duurzaam te maken voor iedereen nieuwe kansen creëren.”

[Wielerflits]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2015 19:12 door JW.
JW 08 december 2015 19:14
Tourbaas wil minder renners per ploeg in Ronde van Frankrijk
Vandaag Om 10u50 -
Door vml
Bron: Velonews
Als het van Christian Prudhomme afhangt, komen er nog acht renners per ploeg aan de start van de Tour de France in de plaats van de huidige negen. Dat vertelde hij op de vooravond van een tweedaags seminarie van de UCI in Barcelona over de toekomst van het wielrennen.

Vorige maand verwierp de vereniging van koersorganisatoren de hervormingsvoorstellen van de UCI maar werd gepleit voor kleinere ploegen in de koers. Iets wat dan weer niet naar de zin is van de ploegen en renners zelf. Tijdens het “UCI WorldTour seminar” zal verder worden gebrainstormd over de toekomst van het wielrennen.

“Veiligheid gaat boven alles: dat is de belangrijkste reden waarom we willen overgaan tot acht renners per team”, zegt Prudhomme aan Velonews. “Maar we hopen ook dat de koers zo meer open wordt, dat de grote teams het moeilijker krijgen om de koers te controleren en de wet te dicteren. Het zou ook beter zijn voor de kleinere wedstrijden: want nu lijden zij onder het feit dat teams al hun renners naar de grote rondes sturen.”

De discussie over het aantal renners in grote rondes kwam er door de vele valpartijen de voorbije jaren. “Maar die crashes hangen van meerdere factoren af”, weet Prudhomme. “Er is het lichtere materiaal, er zijn de parcoursen maar er zijn ook producten zoals Tramadol (een pijnstiller die soms samen met cafeïne in de bidon voor de finale zou worden gedaan, red.). Als dat product in de toekomst zou verboden worden, zou dat al schitterend zijn.”

Als de maatregel van acht renners per ploeg er ooit doorkomt, dan is het pas ten vroegste in 2017 dat er ook minder renners aan de start zouden komen. In 2016 zal elke ploeg in de Tour nog negen renners tellen.

[Sportwereld.be]
Robert Koopman 08 december 2015 19:28
8 renners per ploeg in de Tour?
In de laatste week zijn er al aardig wat renners naar huis, vallen de overblijvers dan minder vaak?
JW 08 december 2015 19:38
Het is het geloof dat in een kleiner Tourpeloton minder vaak gevallen wordt.
Dat lijkt me vooral een kansrijke stelling als het aantal teams substantieel wordt teruggebracht.
Want dat betekent minder treintjes, en dus minder gedrang (of meer ruimte).
Een renner minder per team verandert daar niet veel aan.
lodjan 08 december 2015 20:48
Wat gaat er nu eigenlijk veranderen? Alleen een drie-jarige licentie? Dat is toch nauwelijks een hervorming te noemen? De ranglijst?
lodjan 08 december 2015 21:22
TAV de rankings is dit eerder bekend geworden:

Rankings
Daarnaast zal de puntentelling van de UCI-wedstrijden op de schop gaan. De wielerunie brengt al naar buiten dat de individuele ranking wereldwijd wordt op basis van de .WT-, .HC- en .1-wedstrijden. Landenrankingen worden gebaseerd op de acht beste renners van het land op de individuele ranking. Ook zal er een speciale ranglijst komen voor de beste klimmer, sprinter, eendagsrenner en klassementsrenner. Details over deze puntentellingen zullen in 2016 bekend worden gemaakt.

wf
Walnoot 08 december 2015 21:23
Behalve die drie jaar is het vooral een belofte om er later nog eens naar te kijken inderdaad. Maar, ach, Obama kreeg ooit een Nobelprijsje omdat hij had beloofd nog eens te proberen om te kijken of hij wat aan de wereldvrede kon doen. Vergeleken met dat is dit best daadkrachtig.
JW 09 december 2015 09:57
Van de drastische voorstellen tot wijziging van de kalender blijft (tot mijn tevredenheid) ook weinig over.

Maar het lijkt wel een voorzichtige stap naar toevoeging van WT-koersen.
Curzio 09 december 2015 10:38
Nee hoor, omdat hij de toon van het publieke debat totaal veranderde. Woorden zijn nu eenmaal belangrijk, zoals bijvoorbeeld op een andere manier ook dhr. D Trump en dhr. G. Wilders regelmatig demonstreren.
Shinzawai 09 december 2015 10:54
Dan zijn er dus geen aanpassingen aan de grootte van de ploegen met verplicht een talentenploeg etc...?
Walnoot 09 december 2015 10:58
Wat is uw punt? Heeft het enigszins iets te maken met hetgeen we hier aan het bediscussiëren zijn? Ik zie de link niet, maar dat zou aan mij kunnen liggen natuurlijk.
JW 09 december 2015 15:34
Die bizarre ideeën over sterke verkleining van WT-teams, WT opgedeeld in A- en B-koersen waarbij een paar zandbakkoersen zomaar naar de A-status gingen, etc etc lijken me inderdaad uit ieders geheugen verdwenen. Snel vergeten....
Curzio 09 december 2015 15:42
Ik reageer op jouw off-topic opmerking over de nobelprijs voor Obama.
Walnoot 09 december 2015 15:57
Die was ontopic, want een vergelijking met het onderwerp hier besproken.
Curzio 09 december 2015 18:11
Als dat on-topic was dan is mijn opmerking ook on-topic, want ik geef aan dat je vergelijking niet klopt.
Walnoot 09 december 2015 18:44
Oh, dat stuk heb ik gemist dan, misschien omdat het er niet staat. Je zegt namelijk alleen iets over Obama, niet over de UCI. In welk opzicht bedoel je dat mijn vergelijking onterecht was?
Curzio 09 december 2015 19:55
Goed, ik zal het voor je uitspellen:
Je stelt dat de UCI vooral een belofte doet er later nog eens naar te kijken, en dat dit dus niet daadkrachtig is.
Dan stel je dat Obama heeft beloofd had te kijken of hij iets aan wereldvrede kon doen, en dat hij daarom de nobelprijs kreeg.
Tenslotte zet je de daadkracht van de UCI af tegen die van Obama en concludeer je dat de UCI het nog niet zo slecht doet.

De vergelijking klopt niet, is mijn antwoord, omdat Obama niet heeft beloofd te kijken of hij iets aan de wereldvrede kon doen en ook niet dat hij daarvoor de nobelprijs kreeg. Derhalve kan je niet stellen dat de daadkracht van de UCI nog wel meevalt vergeleken met die van Obama.
Had je bijvoorbeeld de belofte over het sluiten van Guantanamo Bay genomen die Obama heeft gedaan dan zou dit al een betere vergelijking opleveren, ondanks dat dan nog de vraag overblijft of een voorbeeld van weinig daadkracht iets kan zeggen over het vermeend gebrek aan daadkracht in een andere situatie.

Misschien nu weer écht on-topic?
Walnoot 09 december 2015 20:55
Wel een beetje on-topic. Maar het eerste dat jij zegt dat ik zeg, heb ik helemaal niet gezegd. En Obama heeft juist wel een beetje gezegd dat hij voor vrede was enzo. Dus het is verder allemaal een beetje verwarrend als je daar dingen van af gaat leiden. Maar goed, ik heb een beetje weinig zin om het over Guantanamo te hebben.

En daarnaast is het misschien wel handig als ik voor de duidelijk zeg dat ik best een beetje positief ben over het beetje dat de UCI hier van plan is te doen. Babystapjes in de goede richting zullen we maar zeggen.
lodjan 10 december 2015 01:24
cyclingfreakske 10 december 2015 21:15
ASO.... de veiligheid voor alles... dat is een goeie. In het verleden hebben ze vaak de veiligheid links laten liggen voor geldgewin.
motards en perswagens die commisarissen negeren en renners onderuit maaien zonder echt gevolg... mooe veiligheid.
hypocrisi is nog steeds de directeur van ASO.

en alsof een kleine ploeg minder valpartijen betekent.... nope !
Zware misvatting van ASO... zelfs als ze 100 vertrekkers toelaten, word er evenvaak gevallen. het materiaal, wegdek, de hindernissen onderweg !! en in finales de oncontroleerbaarheid doen de rest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2015 21:17 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 17 december 2015 13:50
GEEN LINK AANKLIKKEN OP DE ENGELSTALIGE TEKST ! MALWARE / SPAM/ VIRUS !!!

betreft een tekst geplaatst door bot-software van een of andere met de verkeerde bedoelingen. doel kan zijn : pc infecteren en persoonlijke data ontfutselen (paswoorden, online banking,...) of het oprichten van slave-netwerk voor eventuele cyberaanvallen elders.
een veel voorkomend iets via forums (forums zijn het makkelijkst te infiltreren en men kan talloze gebruikers erg makkelijk infecteren zonder ze het doorhebben)

er staan elders nog berichten van deze "gebruiker" Nathtilmep, idem andere fake gebruikers in engeltalig. niet aanklikken !!!

de forumbeheerder kan ze best verwijderen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2015 23:50 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen