Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Michael Boogerd alsnog twee jaar geschorst

Gepost door merijntje mortirolo 
merijntje mortirolo 06 januari 2016 13:53
Lees ik op NOS.nl. (later meer, zeggen ze)

[nos.nl]
merijntje mortirolo 06 januari 2016 13:56
Uit dat prul:

Boogerd alsnog geschorst voor dopinggebruik

Van onze Telesportredactie
Michael Boogerd wordt alsnog geschorst vanwege dopinggebruik tijdens zijn loopbaan als profwielrenner.
De UCI heeft de voormalig Rabobank-coureur op basis van zijn bekentenis in 2013 voor twee jaar geschorst.
Dat houdt in dat de 43-jarige Hagenaar zijn functie als ploegleider bij Team Roompot de komende seizoenen niet kan uitvoeren.
Boogerd kreeg vorig jaar januari een licentie van de Belgische wielerbond, waardoor hij ondanks het onderzoek van de UCI aan de werk kon bij Roompot. Destijds sprak de oud-wielrenner nog zijn verbazing uit over dat onderzoek.
"Ze hoeven niet te onderzoeken of ik doping heb gebruikt of niet, want volgens mij heb ik dat gewoon toegegeven. Ik weet niet wat voor onderzoek tegen mij loopt. Maar het is al twee jaar bezig. Ik ga gewoon beginnen en dan zien we verder wel.”
Later meer...


telegraaf.nl weetjewel
JW 06 januari 2016 14:03
In meer dan één opzicht m.i. verbazend.

Had de KNWU niet zo'n mooie regeling bedacht dat degenen die bekenden er met weinig straf vanaf zouden komen ?
Rudy t. 06 januari 2016 14:11
Sneu dit

En waar eindigt dit? Kemna ook? Niermann? De Jongh? Etc?

Heeft etix nog ploegleiders straks?
Arsimo 06 januari 2016 14:12
Tja, lullig dit. Wel consistent (sort of).
JW 06 januari 2016 14:13
Boogerd was één van de acht ex-Raborenners die bekend heeft.

Grisha Niermann b.v. werd volgens de richtlijnen van het Nederlands dopingakkoord voor een half jaar geschorst en kon daarna terugkeren als ploegleider van het opleidingsteam van de KNWU.
Steven de Jongh tekende de Sky-verklaring niet, stapte over naar Saxo, en is bij mijn weten nooit geschorst geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2016 14:22 door JW.
El Chaba 06 januari 2016 14:26
Michael B. zal wel gillend klaarkomen.
Shinzawai 06 januari 2016 14:29
Je kunt dus beter je mond houden, leve de omerta! Goed bezig, UCI...
Tinuz 06 januari 2016 14:29
Wat een farce. Als ze Boogerd zijn baan bij Roompot niet teruggeven dan kan van mij part die hele anti-doping mafia de boom in!
Goozzer 06 januari 2016 14:30
Feiten van De Jongh waren volgens mij al verjaard...
Tinuz 06 januari 2016 14:31
En Hulde voor Erik Dekker! Die is niet gezwicht voor de anti-doping terreur en allerhande propaganda!
shake 06 januari 2016 14:36
Dus beter wachten tot na de verjaringstermijn, zoals bijvoorbeeld Riis deed, en er dan niet voor gestraft worden door de UCI.
shake 06 januari 2016 14:40
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> En Hulde voor Erik Dekker! Die is niet gezwicht
> voor de anti-doping terreur en allerhande
> propaganda!


De verjaringstermijn van 8 jaar is voorbij. Als hij nu nog niets van zich laat horen, dan reed hij dus clean?

Oh nee, verjaringstermijn sinds 2015 blijkbaar 10 jaar. Ik wacht met spanning tot eind 2016.
Slimmerd 06 januari 2016 14:43
De sport is ziek, maar dat was al even bekend.

De generatie '90-'10 (of daaromtrent) moeten we maar herdenken met de beelden uit de koers en niet aan de hand van de uitslagen vol met strepen!
MarcoV 06 januari 2016 15:06
resultaten 2005-2007 geschrapt, daarmee Langeveld het eerst over de streep in het NK 2006. Nu maar hopen dat Breukink akkoord is ... ;-)

en verder een hele reeks klassieke ereplaatsen weg ... om maar wat 'mooie' namen te noemen ...dus de 5e plaats in de AGR 2007 is geschrapt, achter Schumacher, Rebellin, Di Luca en Kessler. Tja ...
jonglins 06 januari 2016 15:11
Echt belachelijk dit. Laat ze zich met serieuze zaken gaan bezighouden.
Wat ik ook niet snap: is hij nou van 2005-2007 geschorst of vanaf nu?
MarcoV 06 januari 2016 15:13
jonglins Schreef:
-------------------------------------------------------
> Echt belachelijk dit. Laat ze zich met serieuze
> zaken gaan bezighouden.
> Wat ik ook niet snap: is hij nou van 2005-2007
> geschorst of vanaf nu?

hij is vanaf nu geschort als ploegleider, maar resultaten worden met terugwerkende kracht tot de verjaringstermijn geschrapt ...
Carlos Danger 06 januari 2016 15:48
Voor een renner, die zijn loopbaan lang werd geklopt door mede-dopeurs wel sneu. Vanuit de bond wel te verklaren; als je het niet meer weet, ga je wild om je heen slaan en is Boogerd nu een makkelijk slachtoffer.
Olano 06 januari 2016 16:20
Volstrekt belachelijk. Totaal zinloos om hem op dit moment nog alsnog te schorsen.
rustdag 06 januari 2016 16:25
Echt heel zuur dit. angry smiley
merijntje mortirolo 06 januari 2016 16:25
Is Sebas nu dan ook NK-2006?
rustdag 06 januari 2016 16:32
Boogerd raakt nationale titel kwijt

Michael Boogerd kan door het vonnis van de tuchtcommissie van de UCI niet alleen twee jaar lang zijn functie als ploegleider van Team Roompot niet uitvoeren, de Hagenaar raakt ook al zijn resultaten van zijn wedstrijden van 2005 tot en met 2007 kwijt. En dat betekent een flinke deuk in zijn palmares.

Boogerd kroonde zich in 2006 voor de derde keer in zijn loopbaan, na 1997 en 1998, tot nationaal kampioen op de weg. Die laatste titel raakt hij nu kwijt aan Sebastian Langeveld.
Boogie liet in de drie bewuste jaren ook steevast goede resultaten noteren in de Amstel Gold Race. In 2005 werd hij tweede, in 2006 derde en in 2007 vijfde. Ook die prestaties worden hem nu afgenomen.
Bovendien verdwijnen zijn sterke optredens in Luik-Bastenaken-Luik uit de boeken: een derde, vijfde en zesde plaats.
Van 2005 tot en met 2007 behoorde Boogerd tijdens de Tour de France ook steevast tot de top 25 van algemeen klassement. Zo finishte hij 24e, 14e en 12e. Hij is echter niet de enige renner die in die jaren uit de top van het klassement is geschrapt. Lance Armstrong, Levi Leipheimer en George Hincapie gingen hem voor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2016 16:33 door rustdag.
merijntje mortirolo 06 januari 2016 16:37
tWas stiekem een retorische vraag,. maar dat snapte je wel.

Als ik er objectief naar kijk, vind ik het afnemen van resultaten 'zinvoller'/'rechtvaardiger' dan hem de komende twee jaar zijn ploegleiderschap te ontnemen, maar goed, ik ben de UCI niet hè?

En alsnog: fuck it! Ik vond Boogerd, in al zijn kansloosheid, een heerlijke renner om naar te kijken.

HUP koers!
rustdag 06 januari 2016 16:38
[www.procyclingstats.com] is al lekker aan het krassen geslagen.

Als je die andere namen daarom heen ziet staan. Wat een poppenkast
Walnoot 06 januari 2016 17:07
Tenzij hij het prijzengeld terug moet betalen, is er wat dat betreft niets aan de hand lijkt me. Iedereen die het een klein beetje serieus wil houden zal uitslagen uit die tijd gewoon met de geschrapten (al dan niet doorgehaald) ertussen weergeven.
Frederik D. 06 januari 2016 17:13
Wat ik elders las, is dat Boogerd gelaten zijn schorsing zal ondergaan. Misschien is dat het beste.

Hij is open geweest. En hij accepteert zijn schorsing. Toch klasse.
Bromertà 06 januari 2016 17:36
Boogerd draagt zijn kruis met verve, waarmee hij als persoon meer en meer aanzien verwerft. Mag hopen dat hij als wieleranalist menigmaal mijn platte scherm mag vullen in de komende 2 jaar om daarna weer als ploegleider verder te gaan.
JW 06 januari 2016 18:25
Eddy Veen 06 januari 2016 19:41
Ik hoop ook op veel emplooi voor Michael, maar ik geloof in deze kwestie niet dat hij meent wat hij zegt (bij DWDD vanavond name). Volgens mij voelt hij zich onterecht behandeld en is hij boos op de UCI en veel collegazondaars die er wel mee weg zijn gekomen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2016 19:43 door Eddy Veen.
Eindhovuh 06 januari 2016 20:07
Volgens mij projecteer jij je eigen (wellicht terechte) gevoelens...
Eddy Veen 06 januari 2016 20:29
Dat wil ik wel toegeven.
Carlos Danger 06 januari 2016 20:31
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boogerd draagt zijn kruis met verve,

zoals voorheen al zijn nederlagen.
cyclingfreakske 06 januari 2016 23:17
Ook de UCI zei in het verleden dat talrijke keren.... maar deed het omgekeerde : nl vaak zelfs sterk overdreven financieele straffen, vooral op de bekendere namen gaan ze grof tekeer. Puur juridisch gezien kan een sportfederatie geen financieele eis tot betaling opleggen. Enkel justitie kan een dwingend vonnis op dat vlak
Mocht de UCI dus met een flinke rekening afkomen, kan een gestopt renner zoals Boogerd beter een F.U zeggen tegen dat zootje ongeregeld in Zwitserland , dat wel erg selectief kiest en straft.
Michael B. 07 januari 2016 00:13
Die schorsing boeit weinig voor dit moment, heb liever dat ze al het prijzengeld afpakken van Boogerd. En ja, als je het met Erik Dekker vergelijkt dan had Boogerd beter zijn muil kunnen houden. Oja, en gaan ze nu eindelijk ook Erik Dekker een keer pakken?
cyclingfreakske 07 januari 2016 02:06
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> De sport is ziek, maar dat was al even bekend.


welke sport niet ?
percentueel is wielrennen nog vrij clean tegenover vele andere sporten.
Enkel hier staan de spots op gericht, en enkel daarom hoor je er ook met veel ophef over. niet fair, maar dan hebben ze iets om over te lullen in de media.
aartstyle 07 januari 2016 08:59
Eigen schuld! Maar pure pech dat hij er nu zo mee genaaid wordt terwijl andere zondaars gewoon vrij uit gaan.

Hadden we nu nog maar zo'n renner die echt mee deed om het podium in heuvel klassiekers. Waar je elke keer hoopte dat hij zou winnen, maar het dan helaas toch niet kon afmaken. Nu zitten we telkens te kijken naar Nederlandse renners in heuvel klassiekers die nooit zo'n kansrijke positie komen en dan blij zijn met een 10e plek.

Laat hem dan maar snel weer commentaar gaan geven op TV!
Adrie2 07 januari 2016 09:11
Het is jammer dat het zo lang duurde. De UCI heeft echter niet rond kunnen breien dat hij ook anderen doping verschafte (heeft hij ook niet bekend). Goed dat dat is uitgezocht. De schorsing is natuurlijk volkomen terecht: hij heeft over de rug van vele andere eerlijke renners veel te veel geld verdiend, en niet een keertje, maar vele jaren achtereen. En daar zijn er meer van, helaas.
Eindhovuh 07 januari 2016 09:25
Ik heb tocht sterke twijfels over of er "vele andere eerlijke renners"waren in de periode 1995-2005.
Adrie2 07 januari 2016 10:04
Die waren er wel zeker, maar ze dolven het onderspit tegen de oneerlijke renners.
Curzio 07 januari 2016 11:14
Roger de Wael 07 januari 2016 11:45
Die waren er wel, maar werden gewoon geen prof.
Michael B. 07 januari 2016 12:47


De poen is toch al binnen dus wat maakt het nog uit voor Michael Boogerdspinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2016 11:43 door Michael B..
cyclingfreakske 07 januari 2016 15:37
inderdaad... normaal heeft Kurt van de Wouwer ooit de Tour gewonnen (als je alle dopeurs errond weghaalt)

de UCI blijft zich belachelijk opstellen. dat ze ineens ALLE rsultaten van de hele wielergeschiedenis schrappen... dat zou pas eerlijk zijn.
Carlos Danger 07 januari 2016 16:05
En Kurt was een 'schone' ?
Ik vond die elfde plaats toen al behoorlijk verdacht.
Walnoot 07 januari 2016 17:01
Nardello en Peron zijn ook nooit gepakt hoor, en komen niet uit de Kempen dus worden niet al gediskwalificeerd omdat ze jouw buren zijn.
Prikdude 07 januari 2016 17:07
Shinzawai 07 januari 2016 18:58
Leuk om eens te kijken wie er nou o.a. profiteren van het schrappen van Boogerd's uitslagen.

- Baskenland 2005: Menchov in de top-10
- Amstel Gold Race 2005: Rebellin op het podium, Kirchen in de top-10
- Luik 2005: Rebellin in de top-10
- Polen 2005: Julich in de top-10
- Tirreno 2006: Bertagnolli in de top-5
- Amstel Gold Race 2006: Rebellin in de top-5, Ballan in de top-10
- Luik 2006: Perdiguero in de top-5, Kashechkin in de top-10
- Zürich 2006: Moreni in de top-5
- Lombardia 2006: Marzoli in de top-10

Kortom, toch weer Rebellin die van Boogerd profiteert!
Brieske 07 januari 2016 19:19
Nee, dit is juist helemaal niet leuk.
Niet omdat het om Boogerd gaat, ook niet omdat de mannen die de top 10 in rollen ook bewezen dopers zijn.
Het is gewoon niet leuk.

Waarom worden de uitslagen bij de ene betrapte renner wel geschrapt, en bij de andere niet?

Groet
Sticky Bottle 07 januari 2016 19:29
Rest schuift helemaal niet op, dat kan alleen als de schorsing max 30 dagen na de uitslag is aangevraagd en dat is niet het geval
Volgerd 07 januari 2016 19:44
De diskwalificaties zullen volgens de huidige UCI-regels worden verwerkt. Dat houdt in dat voor eendagswedstrijden alleen de eerste 20 opschuiven, en bij etappekoersen slechts de top 3. In etappes schuift de nummer twee door naar de eerste positie, maar dat is bij Boogerd niet van toepassing in de betreffende periode.
Leon 08 januari 2016 23:19
Sticky Bottle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rest schuift helemaal niet op, dat kan alleen als
> de schorsing max 30 dagen na de uitslag is
> aangevraagd en dat is niet het geval

Dat zou wel een heel vreemde regel zijn, zo'n termijn wordt zelfs bij lange na niet gehaald in 'normale' in-competitie-testen, waar een renner positief plast na een koers. Met jouw regel zou Pereiro de Tour toch ook niet hebben gewonnen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen