Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gesink en Kelderman verkiezen Tour boven Giro

Gepost door JW 
JW 08 januari 2016 19:52
Gesink en Kelderman verkiezen Tour boven Giro

Gepubliceerd: 08 januari 2016 14:33


Robert Gesink en Wilco Kelderman nemen dit jaar opnieuw deel aan de Tour de France. Beide klassementsrenners van Lotto-Jumbo laten de Ronde van Italië, die op 6 mei begint in Apeldoorn, links liggen.

De 29-jarige Gesink, die vorig jaar zesde werd in de Tour, weet nog niet of hij inzet op een goede notering in het klassement.

"Ik wil vooral voor ritten gaan", meldde de klimmer bij de ploegpresentatie in Den Bosch. "Het is een grote droom om een keer een etappe in een grote ronde op mijn naam te schrijven."

De Achterhoeker hield daarbij wel een slag om de arm, want Lotto-Jumbo zal op basis van de resultaten in de komende maanden bepalen of Gesink of Wilco Kelderman de kopman zal zijn in Frankrijk.

De 24-jarige Kelderman speelde in 2015 geen rol van betekenis in het klassement van de Tour nadat hij in de beginfase ten val kwam. Mogelijk fungeert de tijdrijder dit seizoen dus als absolute kopman in de Ronde van Frankrijk.

"Ik denk dat ik Wilco Kelderman heel goed zou kunnen ondersteunen in de Tour, daar heb ik geen probleem mee", blikte Gesink alvast vooruit op dat perspectief. "Ik kan prima met Wilco door één deur."

Donderdag maakte Tom Dumoulin bij de presentatie van Giant-Alpecin bekend dat hij de Giro d'Italia rijdt. Over een Tourdeelname wordt pas op het laatste moment besloten.

Olympische Spelen

Gesink ziet de olympisch wegrit in Rio de Janeiro ook als een groot doel. Het is daardoor nog onduidelijk of hij zal starten in de Ronde van Spanje (die twee weken na de wegwedstrijd op de Spelen start) en wat zijn focus daar zou zijn.

"Ik ga iets rustiger aan beginnen dit jaar. Vorig jaar was dat noodgedwongen zo, maar dat is me goed bevallen. Mijn eerste piek ligt daardoor bij de klassiekers", doelde Gesink op de Waalse Pijl, de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.

In voorbereiding op die eendagskoersen start de Achterhoeker in de Ronde van Catalonië en de Ronde van het Baskenland.

Kelderman

Kelderman zal net als Gesink niet deelnemen aan de Giro d'Italia, waardoor de Tour de France zijn belangrijkste doel is. De Gelderlander ziet zichzelf wel als kopman acteren in Frankrijk.

"De Tour van vorig jaar verliep niet zoals ik had verwacht, mede door de valpartijen. Ik had in 2014 een heel goed jaar en ben er vorig jaar daarom misschien iets te enthousiast ingegaan. Je wilt steeds beter worden, maar daarin ben ik wellicht wat over de grens gegaan", liet de tijdrijder weten.

"Ik heb daar zeker van geleerd en wil de lijn naar boven dit jaar weer inzetten. In de toekomst ambieer ik zeker het kopmanschap. Mijn rug was mijn zwakke punt in de Tour en dat heb ik deze winter goed aangepakt."

Keldermans eerste grote doel van het jaar is Parijs-Nice in maart. Verder rijdt hij tot de Tour de Ruta del Sol, de Waalse Pijl, de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitersland.

Kruijswijk

Steven Kruijswijk gaat wél van start in de Ronde van Italië, de koers waarin hij afgelopen seizoen na een zeer sterke slotweek als zevende finishte.

"Ik ben tevreden over het afgelopen jaar, maar het kan beter. Ik was vorig jaar zevende in de Giro, dus ik heb nog zes plaatsen te winnen. De top drie is mijn ambitie", zei de Brabander, die tevens zijn wens uitsprak om voor een ritzege te gaan.

Kruijswijk (28) slaat in tegenstelling tot afgelopen seizoen de Tour over. "Ik kies voor de Giro en de Vuelta, zodat ik me op die twee rondes uitgebreid kan voorbereiden."
[nu/nl]
Tinuz 08 januari 2016 20:18
Verstandig van Kelderman dat hij niet meer mikt op de klassiekers, en de rondes die hem liggen zorgvuldig uitkiest. Ik ga ervan uit dat hij beter gestoffeerd aan het seizoen begint dan vorig jaar toen de Lotto-Jumbo ploeg een collectief valse start maakte.
Kruijswijk is bewezen een echte Giro renner, dus zijn programma is alleen maar logisch.
Eddy Veen 08 januari 2016 20:27
Kelderman brengt het geel naar Parijs. Dat heeft hij desgevraagd bevestigd. In de Giro wordt het druk met Nederlanders op het podium.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2016 20:29 door Eddy Veen.
Cecchini 08 januari 2016 20:40
Wielrenner Marc Goos niet op podium bij teampresentatie: 'Ik hoorde het pas 5 minuten van tevoren' / Omroep Brabant


DEN BOSCH - Wielrenner Marc Goos uit Dorst is verbaasd dat hij bij de teampresentatie van zijn wielerploeg Lotto-Jumbo niet op het podium stond. Hij was naar eigen zeggen wel uitgenodigd, maar bleek in de zaal plaats te moeten nemen. Volgens teambaas Richard Plugge was Goos daar wél van op de hoogte.

Al jaren sukkelt wielrenner Marc Goos met een hardnekkige heupblessure. Sinds 2014, toen Goos bij een val geblesseerd raakte, rijdt de renner uit Dorst geen wedstrijden meer. Hij staat nog wel onder contract bij Lotto-Jumbo.

Teampresentatie
Met een kruk kwam Goos vrijdagmiddag naar de teampresentatie van Lotto-Jumbo. Naar eigen zeggen was hij ervan overtuigd dat hij gewoon gepresenteerd zou worden aan sponsors en pers. Maar het loopt anders: terwijl zijn collega's als Moreno Hofland en Steven Kruijswijk naar voren worden geroepen, zit Marc Goos in de zaal.

"Ik hoorde vijf minuten van tevoren dat ik het podium niet op mag. Ik vind dit opmerkelijk. Ik had er graag tussen gestaan, want ik werk keihard aan mijn herstel en voel me nog gewoon een wielrenner. Het is nu gewoon een beetje een rare situatie."

Medische staf
Volgens teambaas Richard Plugge is Goos wél op de hoogte gesteld dat hij niet het podium op mocht tijdens de teampresentatie. "De medische staf is tot de conclusie gekomen dat Goos nu niet voor topsport in aanmerking komt", zegt Plugge. "Dus op dit moment maakt hij geen onderdeel uit van onze ploeg."

Volgens Plugge is Marc Goos van die laatste conclusie op de hoogte. "Ik denk dat wij goed gecommuniceerd hebben dat hij geen onderdeel is van de sportieve ploeg op dit moment. Dus ik zou niet weten wat wij beter hadden kunnen doen."

Terugkeer
En Marc Goos? Die blijft hopen én geloven in een rentree op het allerhoogste wielerniveau. "Met de heup gaat het steeds beter. Als deze blessure verdwijnt, denk ik dat ik straks, vergeleken met mijn oude niveau, misschien zelfs sterker kan terugkomen."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2016 20:40 door Cecchini.
Brieske 08 januari 2016 23:23
Walnoot 09 januari 2016 11:02
Sneu voor Goos, best een jongen die potentieel hàd in ieder geval. Maar denk dat we op zich weinig medelijden moeten hebben met Goos omwille van de manier waarop zijn werkgever met hem omgaat (die blessure is iets anders natuurlijk). Net 25 geworden, nog nooit een interessante uitslag gereden bij de profs, maar intussen al wel ruim anderhalf jaar uitbetaalt worden zonder tegenprestatie te leveren. En ik denk dat hij ook wel een stukje meer bijgeschreven krijgt per maand dan de modale prikker. Ik ken genoeg jongens en meisjes van die leeftijd met een goede opleiding etc. die al blij zijn als ze iedere maand een kleine stagevergoeding binnen krijgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2016 11:02 door Walnoot.
Brieske 09 januari 2016 11:13
Dat medelijden wat jij beschrijft is irrelevant aan het compleet negeren van een werknemer door werkgever terwijl zijn 29 collega's een paar meter voor zijn neus in de schijnwerpers worden gezet.

Groet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2016 11:14 door Brieske.
punt 09 januari 2016 11:57
Jammer dat ze bij Lotto Jumbo de begeleiding nog steeds niet op niveau hebben, Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten, Bij Gesink is dat omgaan met druk en uit dit verhaal blijkt dat ze daar nog steeds geen oplossing voor hebben, Het begon met de bijna wanhopige smeekbede van Gesink om de Giro te mogen rijden ipv de Tour. De Tour waar de druk vele malen hoger ligt dan bij de Giro. Nu weer de verklaring dat Kelderman de kopman is en hij niet voor het klassement wil gaan, maar voor een etappe. En dat na zijn goede klassering in de Tour nog maar een paar maanden geleden. En oh, wat een toeval, een Tour waar er geen enkele verwachting op hem rustte na alle hart, famile en andere problemen.



Edit: typefout gemaakt, schreef Vuelta waar dat natuurlijk Tour moest zijn. Bedankt Fashionisto!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2016 01:54 door punt.
Iwan 09 januari 2016 12:16
Nog wat quotes van Gesink op nu.nl

"Ik heb erover nagedacht wat ik kan doen om mijn kansen te vergroten om koersen te winnen. Dat kan door veel meer het initiatief te nemen in plaats van te volgen in ritten met aankomsten bergop, zoals ik vorig jaar in de Tour heb gedaan. Maar dat moet je natuurlijk wel het niveau hebben om dat te kunnen."

"Dat kan door niet een heel jaar tegen de top aan te zitten, er een aantal momenten bewust níét bij te zitten, zodat je op een ander moment net iets frisser en dus beter bent dan anderen."

"Het zal best lastig voor me zijn als ik niet voor het klassement ga rijden, want dat zit zo in mijn systeem ingeprent. Het zal heel raar zijn om bewust een klassement te laten lopen, maar een Tourrit winnen is wat ik het liefst nog een keer wil bereiken."

Aan de ene kant begrijp is Gesink wel. Hij weet dat hij de Tour niet gaat winnen en wat zegt dan een 5e, 6e of 7e plaats voor een topsporter?
Dan beter een ritzege pakken. Maar ook daar knelt het. Want is een bergrit winnen omdat men je heeft laten lopen vanwege je achterstand in het AK niet een zelfde soort (of zelfs een mindere) prestatie als 5e of 6e worden in het algemeen klassement. Het is goed, maar het is het net niet. Dan liever een ritzege pakken door weg te rijden met de beste klimmers in de finale en echt de beste zijn die dag.
Walnoot 09 januari 2016 12:16
Collega's die daadwerkelijk gaan fietsen. Stond de meneer/mevrouw die de broodjes smeert ook op het podium?
Fashionisto 09 januari 2016 12:38
punt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer dat ze bij Lotto Jumbo de begeleiding nog
> steeds niet op niveau hebben, Iedereen heeft zijn
> sterke en zwakke punten, Bij Gesink is dat omgaan
> met druk en uit dit verhaal blijkt dat ze daar nog
> steeds geen oplossing voor hebben, Het begon met
> de bijna wanhopige smeekbede van Gesink om de Giro
> te mogen rijden ipv de Tour. De Tour waar de druk
> vele malen hoger ligt dan bij de Giro. Nu weer de
> verklaring dat Kelderman de kopman is en hij niet
> voor het klassement wil gaan, maar voor een
> etappe. En dat na zijn goede klassering in de
> Vuelta nog maar een paar maanden geleden. En oh,
> wat een toeval, een Vuelta waar er geen enkele
> verwachting op hem rustte na alle hart, famile en
> andere problemen.

Punt, je kletst wel een beetje uit je nek.
Gesink finishte namelijk hoog in de Tour.
Misschien verwar je hem met ene T. Dumoulin?
Fouten maken is menselijk.
Het weze je vergeven.
Michael B. 09 januari 2016 20:58
Na zoveel tegenslag toch nog top zijn in de Tour verdient alle credits voor Gesink, maar dan nog. Een echte vette vis heeft hij nog niet binnen. Ronde van Emilia en en een paar koersen in Amerika is leuk, maar dat soort koersen zijn voor de echte toppers (Froome, contador etc.) toch echt de kleine vissen die de subtop mogen hebben. Een voorjaarsklassieker danwel een etappe overwinning zou heel mooi zijn...

Moet Gesink nu eens ophouden met dat geroep dat hij geen kopman is... die kerel verdient het meeste van allemaal bij Lotto, is er nog eentje van het oude pinnenthe finger smiley
Als je niet tegen de druk kan dan moet mooie Merijn maar zijn salaris halveren.
Eazster 09 januari 2016 23:55
Die Plugge is toch wel een beetje een vies mannetje. Eerst dat "samen winnen" promoten en allerhande sponsor-quotes in de lucht gooien en dan zo'n jonge knaap die er voor leeft niet in de ploegenpresentatie opnemen.Triest ,een zieke werknemer is nog altijd onderdeel van het team.
En die voornemens ach jah ook met een korreltje zout nemen. Alles in goed overleg de programma's opgesteld. Uiteindelijk bepaalt de ploeg.

Aan Dumoulin zag je dat die eigenlijk de Tour wilde rijden ipv Giro, Gesink wilde op gevoel eigenlijk de Giro liever proberen dit jaar en Kruiswijk heeft vorig jaar gezegd dat ie ook als kopman in de Tour wil fungeren. Uiteindelijk staat er een ander programma op het rekest.
Voor Gesink lijkt het me overigens niet slecht om juist eerder te beginnen met z'n programma en weer es goed in vorm zijn rond Baskenland en heuvelklassiekers.
Uitslagen en vertrouwen werken in mijn ogen nog altijd stimulerender ,dan wat frisser zijn.
Kelderman verdiend nog zeker een kans om het eens goed te proberen in de Tour . Las in het AD dat hij zich teveel had overtrained en wat te licht stond in zijn gewicht. Verder niet genoeg rugtrainingen gedaan voor zijn jaja core -stability. Van mij mag die wel weer eens ouderwets vlammen,liefst al in Parijs-Nice.
Eazster 10 januari 2016 00:02
Die eindeloze Gesink discussie. Waar zegt die dat hij geen kopman is? In die specifieke Tour misschien niet.
Verder heeft ie best een mooi palmares hoor ,alleen inderdaad niet dat van een Echte super-kampioen omdat hij dat simpelweg ook niet is.
Met een beetje meer geluk had die overigens wel eens een etappe gewonnen in een grote Ronde. kan me herinneren dat ie er in de Giro en Vuelta al eens dichtbij was.
Zit nog altijd een beetje in dubio of het nou wel een afmaker is of niet. In eerste instantie vind ik het een goede ronderenner omdat hij behoorlijk kan klimmen, tijdrijden en vooral taai is. Québec en Montreal en Emilia won hij toch wel op mooie wijze hoor, maar het is toch al lang geleden dat ie in de echte klassiekers een rol van betekenis heeft gehad.
Sehnsucht 10 januari 2016 07:31
Als de stuurvaardigheid van Kelderman niet met grote sprongen vooruit is gegaan dan heeft hij niks te zoeken in de Tour. Maar kiest hij beter een grote ronde uit waar het beheersen van de kunst van het wringen minder noodzakelijk is om overeind te blijven. Ter herinnering, in de Tour van 2015 lag Kelderman er wel erg vaak bij zeg! Het zou pure kapitaalvernietiging zijn om Kelderman naar de Tour te zenden terwijl zijn stuurvaardigheid nog steeds op het niveau van 2015 ligt. Want investeren in een voorbereiding terwijl je weet dat Kelderman of uitvalt of dermate gehavend zijn weg moet vervolgen dat een klassement rijden er niet meer in zit is zonde van het geld.
Michael B. 10 januari 2016 11:38
Of dat Gesink wel kan sturen man man man. Als je kijkt hoevaak Gesink wel niet gecrasht is de afgelopen jaren
El Chaba 11 januari 2016 10:31
De trolletjes gaan weer los.
Bromertà 11 januari 2016 11:12
"De komende twee, drie maanden gaan uitwijzen welke keuze we gaan maken", legt technisch directeur Nico Verhoeven uit. "Nu weten we het nog niet precies, want we hebben nog geen wedstrijd gereden en we weten niet wat het niveau van Robert en Wilco zal zijn."
[nu.nl]



Terwijl Gesink "zijn pijlen richt," blijft het afremvermogen van Verhoeven ongeëvenaard.
JW 11 januari 2016 19:12
Parijs is nog ver, en dat is maar goed ook.

Gesink was vorig jaar in de Tour duidelijk de beste van de rest, achter de absolute top. Het zal niet elk jaar gebeuren dat van die top iedereen Parijs haalt. Als je zo'n klassement kunt rijden is het naar mijn smaak helemaal niets om te overwegen dat AK te laten lopen en voor een dagzege te gaan. Een zege in een bergetappe, waar je ver vooruit mag omdat je niet meedoet voor het AK vind ik ver beneden Gesinks' stand. Ook voor Mollema zou ik er overigens zo over denken.
Rudy t. 12 januari 2016 08:53
Een zege in een bergrit in de tour vind jij beneden gesinks stand?

Zo'n opmerking vind ik zelfs beneden jouw stand..
JW 12 januari 2016 11:26
NEEEEEEJJ.....

Ik schreef: " Een zege in een bergetappe, waar je ver vooruit mag omdat je niet meedoet voor het AK vind ik ver beneden Gesinks' stand."

Het idee dat Robert Gesink dagen achtereen in Touretappes express op dikke achterstand binnenkomt in de hoop dat hij dan een keer mee mag gaan met de vluchtgroep van de dag, en etappewinst kan binnenhalen zit toch dichtbij "ondraaglijk lijden".
Dan vind ik een prestatie als in de eerste Pyreneeënetappe van afgelopen jaar (als topper uit het AK al ver voor de finish voor de aanval durven kiezen, en veel concurrenten op achterstand rijden) heel wat indrukwekkender. En mocht hij, wat ook mogelijk is, zo'n etappe winnen dan juich ik.
En zucht ik voldaan: "Hè hè, dat werd een keer tijd". winking smiley
Rudy t. 12 januari 2016 13:33
Tja, een overwinning zoals Boogerd op la plagne zou toch een hele dikke kers op de taart zijn voor gesink en zou hem tien keer meer publiciteit opleveren dan weer een keer drie weken ploeteren voor een zesde plek.
JW 12 januari 2016 14:11
Die winst van Boogerd genoot ik destijds ook enorm van. Ik heb die etappe wel een keer of tien op mijn videorecorder bekeken.
Maar dat was een totaal andere tijd. Sinds Breukink in 1990 hadden we heel veel jaren geen enkele Nederlander die toptien in een klassement kon rijden (die ene uitschieter van Boogerd in de Tour-Dopage tel ik niet mee). Bovendien liet Boogerd zich niet express op ruime achterstand in het AK rijden.

Publiciteit is erg betrekkelijk.
Wie weet er nog welke Nederlander van Jumbo vorig jaar een etappe in de Vuelta won ?
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander zich van die ronde eerder de klassementsstrijd van Dumoulin herinnert dan diens etappe-overwinningen. Alhoewel die ene wel heel mooi was.

Zesde plaats in het AK betekent de hele ronde publiciteit.
En elke bergetappe doorgaans pontificaal in beeld.
Dat wil ik persoonlijk niet inruilen tegen een rol als kansloze looser, die bij de gratie van de groten een keer een etappe mag winnen.
Tinuz 12 januari 2016 15:27
Liever dagelijks meestrijden voor het klassement dan strijden voor een etappezege vanuit een kansloze positie in het klassement. Zo zie ik het ook.
Arsimo 12 januari 2016 15:30
Slimmerd 12 januari 2016 15:34
De klassementsstrijd van Dumoulin met die van Gesink/Mollema durven vergelijken, compleet belachelijk.

Die eerste streed voor de eindzege en kleurde/bepaalde de koers, terwijl die andere twee ergens streden achter de toppers zonder enig uitzicht op iets. Dan zie ik ze liever een fraaie etappe pakken en nee dat hoeft niet altijd door eerst op 40 minuten te gaan staan natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2016 15:35 door Slimmerd.
JW 12 januari 2016 16:07
Ik vind het nog steeds lastig om het sterke optreden van Dumoulin in de laatste Vuelta te vergelijken methet optreden van Mollema in de Bau/Lau-tour, of van Gesink in de Tour 2015.
Zo lang Dumoulin niet tegen Froome en co in de Tour, op het scherpst van de snede, strijd heeft geleverd blijft het m.i. onzeker waartoe hij in staat is.

Hij is tot heel veel in staat, zoals hij in die Vuelta meerdere keren bewees. Maar die ineenstorting op die laatste dag was ook opzienbarend. En dan nòg: de Tour is toch nog van andere orde.
Eddy Veen 12 januari 2016 19:13
Je moet er wel bij aantekenen, dat Dumoulin zich niet voorbereid had op een klassementsstrijd en dat hij niet over een goede ploeg beschikte.
JW 12 januari 2016 19:29
Ook dat is helemaal juist.
Je kunt er ook bij aantekenen dat de belangrijkste concurrenten al een zware ronde in de benen hadden....

Eerlijk gezegd schat ik de kans dat Dumoulin met goede voorbereiding op het Tourpodium zou kunnen landen wat hoger in dan die van de andere Nederlanders, Gesink voorop. Maar dat blijft een kwestie van persoonlijk gevoel winking smiley
Arsimo 12 januari 2016 23:09
Zijn we Kelderman al vergeten? Als die alsnog de stappen maakt waar we hem een goed jaar terug in staat toe achtten dan geef ik hem nog steeds de grootste kans op een Tourpodium van de op dit moment koersende Nederlanders onder de profs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2016 23:10 door Arsimo.
JW 13 januari 2016 10:00
Sinds "een goed jaar terug" is de koersverhouding toch wat gewijzigd.
De koers van Gesink en ( vooral) Dumoulin is gestegen, die van Mollema en Kelderman wat gedaald. Bij de meeste wielervolgers althans, naar mijn idee.
Arsimo 13 januari 2016 11:46
De koers van Dumoulin is inderdaad enorm gestegen.

De koers van Gesink heeft echter alleen zich enigszins hersteld na jaren van daling, maar is (nog?) verre van de koers die hij ooit had.

Kelderman's koers is inderdaad iets gezakt omdat de verwachting dat die juist wat zou stijgen in 2015 niet is uitgekomen.

Die van Mollema is eigenlijk zo goed als onveranderd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen