Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vooruitzichten wielerseizoen 2016

Gepost door Slimmerd 
Slimmerd 14 januari 2016 10:13
Wat verwachten de 'kenners van de prik' van het aanstaande wielerseizoen. Dit weekend gaat de WT beginnen en ook de koersen in Argentinië en Gabon staan op het programma, voor mij een beetje de echte start van het jaar.

Krijgen we een comeback van Kittel? Kan Valverde nog zo'n jaar rijden? Neemt Cancellara afscheid met een hoofdprijs? Telt Boonen nog mee in het voorjaar? Wint Van Avermaet een klassieker? Gaat Sagan de vloek doorbreken en shinen in zijn trui? Welke jong rondetalent ontbolstert dit seizoen?
Zomaar wat vragen die bij mij spelen als ik aan het komende jaar denk.
Ben benieuwd wat de prikkers er van denken en dan bedoel ik natuurlijk niet alleen letterlijk de bovenstaande vragen .
Eindhovuh 14 januari 2016 10:18
Een beetje, ja, nee, nee, nee, ja, Jungels, stop de tijd
Eindhovuh 14 januari 2016 10:30
Ik denk dat er komend jaar met name in de klassiekers geen topfavorieten zijn. Bij iedere klassieker zijn er wel 5 a 10 potentiële winnaars die weinig voor elkaar onder doen. Spanning verzekerd. Ik zie geen gilbert, Boonen, Cancellara-achtige types die zomaar alles op een hoop gaan rijden. Maar wellicht staat er een nieuwe renner op.

Vanmarcke zie ik eerder een klassieker winnen dan van Avermaet. Greg is vaak erg sterk, maar zelden de sterkste ookal lijkt het door "domme"rijden vaak anders. Al zou ik van Avermaet een mooie hoofdprijs enorm gunnen.

Ik zie geen Nederlander een klassieker winnen. Terpstra als het wat mee zit is de enige met een reële kans.
Boom, Langeveld en Mollema hebben ondanks minimaal 7 jaar ervaring op het hoogste niveau nog nooit zelfs maar podium gereden in een klassieker, dan is winst wel een erg grote stap.
Gesink zou wellicht in de Waalse klassiekers mee kunnen, maar er zijn er zeker 10 te noemen die betere resultaten hebben de afgelopen 5 jaar.

Slagter of Kelderman zouden een stap kunnen maken, maar ook dat is verre van zeker.
--
Daarnaast ben ik benieuwd of Alaphilippe kan bestendigen als kanshebber in bijvoorbeeld Luik.
bakfiets 14 januari 2016 12:48
ik voorzie de grote doorbraak van: Alexis Gougeard.

ik hoop dat mike teunissen zich verder ontwikkelt, idem voor roosen.
benieuwd naar dylan groenewegen.

Hoop dat sinkeldam kan profiteren van het vertrek van kittel.

Dat timmer een beter jaar heeft dan vorig jaar zie in hem toch wel een renner die een etappe moet kunnen winnen.

Van Poppel goed gaat rijden bij Sky.

Mathieu v/d Poel de ronde van belgie wintsmiling smiley

hoop op mooie dingen van pieter weening, lammertink.

Poels een etappe wint in een grote ronde.

Dumoulin olympisch kampioen wordt.

de Pantzerwagen parijs roubaix wint.
bakfiets 14 januari 2016 12:49
bouhanni zich gaat revancheren!
Slimmerd 14 januari 2016 13:16
Ik zie Kittel wel weer terugkomen op zijn niveau en zo de sprintfakkel weer terugnemen van Greipel, bovendien zullen Bouhanni en Demare toch niet weer zo tegenvallend seizoen beleven? Buiten de gevestigde namen zie ik ook in Bonifazio samen met Nizzolo een sterk duo, benieuwd wie daar het meest van profiteert.

In het voorjaar krijgen we nu de definitieve overname van de nieuwe lichting met Stybar en Benoot als voorbeelden, kijken of zij de 'sprinters' Degenkolb en Kristoff wel kunnen inpakken in RVV en PR. Al zal me een glorerende Sagan daar ook niet verbazen.

De grote rondes worden spannender, al zal Nibali onklopbaar zijn in Italië. Chaves en de Yates-broers gaan Orica ook weer een hoop plezier doen, naast het succes van types als Matthews en Gerrans.

Voor Nederland zet ik in op een comeback van Slagter, na een teleurstellende fase in 2015. Dit lijkt me ook echt de renner voor eendagssucces, ook in grote rondes. En voor klassementen gaan we vast weer tussen 6-9 eindigen met Gesink, Mollema en Kruijswijk.

Doorbraak van het jaar Miguel Angel Lopez, vorig jaar al goed natuurlijk, maar nu een vaste man in de top-10 van de AK in mooie rondes (niet de grote drie uiteraard).
El Mik 14 januari 2016 13:35
Landa wint de Giro en de Vuelta.
Quintana de Tour.

En ik zie eerder Cavendish de sprintfakkel weer terugnemen dan Kittel.
Noot 14 januari 2016 13:39
2016 wordt de doorbraak van Pierre Latour.
Denk ik.
Of niet natuurlijk.
Dan iemand anders.
Sub Culture 14 januari 2016 13:54
Ik hoop op de totale ontbolstering van Taylor Phinney.
Anony 14 januari 2016 17:03
Van Avermaet zal hier en daar wel weer tweede of derde worden waar hij met een miniscuul detailverschil een prachtige en verdiende zege had geboekt. Prove me wrong, Greg.

Kittel zal ongetwijfeld weer ten tonele verschijnen. Valverde blijft een topper, maar even goed doen lijkt me sterk. Ik hoop meer op een afscheidstriomf van Boonen dan van Cancellara. Beiden acht ik er wel nog toe in staat. Ook Sagan zal gewoon op de afspraak zijn, maar of hij een grote klassieker wint hangt van meerdere zaken af. Verder verwacht ik wat van Pinot en zou zo'n Formolo wel eens top tien kunnen rijden in de Giro.
Michael B. 14 januari 2016 18:51
Van een Koen de Kort en Stef Clement verwacht ik niks. Dat is pelotonvulling. Verder verwacht ik dat dit jaar het jaar van Dumoulin wordt. Gesink zal ergens achter de top bivakkeren. Zeg klassementje in Tour van plek 6 t/m 12. Mollema verwacht ik beter, mits hij zijn rug in orde heeft een top 5 in de Tour
Ger 14 januari 2016 19:39
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van een Koen de Kort en Stef Clement verwacht ik
> niks. Dat is pelotonvulling. Verder verwacht ik
> dat dit jaar het jaar van Dumoulin wordt. Gesink
> zal ergens achter de top bivakkeren. Zeg
> klassementje in Tour van plek 6 t/m 12. Mollema
> verwacht ik beter, mits hij zijn rug in orde heeft
> een top 5 in de Tour


Neem aan dat alle renners die geen kopman zijn voor jou pelotonvulling is?
Slimmerd 14 januari 2016 19:53
m.b.t. Alaphilippe: Eerst maar eens zien of hij die haalt en hoe fit, pfeiffer werkt altijd flink door bij wielrenners.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2016 19:54 door Slimmerd.
Eddy Veen 14 januari 2016 19:57
Ik ben benieuwd naar Tom Dumoulin en Wilco Kelderman in Parijs-Nice en Wout Poels in de Tirreno-Adriatico. Daarna zien we wel verder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2016 12:25 door Eddy Veen.
Eindhovuh 14 januari 2016 20:05
Van Michael B. Verwacht ik niets, dat is prikbordvulling.
Walnoot 14 januari 2016 20:40
Mijn bol zegt dat Fabio en Diego het Italiaanse wielrennen terug aan de top brengen, ondanks het falen van Nibali en het geen progressie maken van Aru. Nizzolo speelt nog een leuk rolletje in de marge. Grootste stumper van het jaar wordt Gallopin. Terpstra wint nog eens Parijs-Roubaix, maar omdat Martin en Stybar in de groep daarachter zaten, durven we niet te zeggen dat Terpstra echt een topper is. Sven Nys bekent jarenlang doping, Boonen ook, maar dan tegen een meisje van 19 op een verborgen camera. Heel Vlaanderen is het er mee eens dat het Boonen niet was, niettegenstaande het feit dat het haarscherp en close-up gefilmd was met de Apple-Watch 3.0. Kwiatkowski wordt Olympisch Kampioen, Froome wint de Tour. Valverde wint zeven wedstrijden waaronder twee WT-koersen en drie etappes op dat niveau, en zal daarom stoppen vanwege de teleurstellende resultaten. Gesink komt niet uit de kast. Poeltje wordt wielrenner van het jaar, Terpstra vindt het terecht.

Zo, de rest zal ik maar niet verklappen, anders is er voor jullie ook niets meer aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2016 20:40 door Walnoot.
Arsimo 15 januari 2016 11:48
Leuk, nek uitsteken en daar in de herfst op afgerekend worden (allemaal voor de lol natuurlijk):

- Sagan wint minimaal 1 echte klassieker

- Valverde wint hier en daar prijzen maar zal duidelijk minder zijn dan voorheen

- Boonen en Cancellara winnen beiden geen grote prijzen. Wel een of twee troostprijsjes (GW, E3 of zo, Cancellara 2 of 3 etappes)

- Kittel doet weer mee op de prijzen in de massasprints maar niet het nivo 2014. Dat komt weer in 2017.

- Van Avermaet gaat lekker door met 2de en 3de worden, maar pakt net als vorig jaar wel een paar aansprekende zeges daarnaast (etappes, semi-klassieker). Echter wederom geen hele grote vis daarbij, helaas voor hem.

- Twee WT-eendagskoersen zullen geworden door (een) Nederlander(s). Daarbij echter geen Terpstra.

- Giro in Nederland wordt gewoon heel leuk. Als Dumoulin meedoet rijdt hij een paar dagen roze.

- Kelderman gaat gelukkig weer verder waarhij eind 2014 (of beter, begin 2015 voor Parijs Nice) gebleven was, en zal een flinke stap maken.

- Boom maakt zich zorgen om een nieuw contract en wint weer eens wat serieus.

(later meer) (*)



(*: ik doe net als Teletekst)
Lucho Herrera 15 januari 2016 13:36
Stybar nieuwe lichting? Hij is 30 jaar en 2 weken ouder dan Lars Boom.
Slimmerd 15 januari 2016 14:05
Qua dominantie in die koersen gesproken bedoel ik meer.
bakfiets 15 januari 2016 14:38
Dat ccc polsat een goede ploeg heeft en TON DUK een fijn jaar heeftsmiling smiley
bakfiets 15 januari 2016 14:59
vooral jan hirt, indien wildcard voor giro toptiensmiling smiley
Brieske 15 januari 2016 15:11
Als hij zo klimt zoals op de Kitzelbuhne ofzo, dan moet dat er wel in zitten.

Groet
bakfiets 15 januari 2016 15:25
daarom deze voorspelling
ton duk 15 januari 2016 15:34
Ja, dat zou fijn zijn voor het HOL-POLwielrennen winking smiley
Dank je, Bakfiets...voor uwes ook de beste wensen
gr
Shinzawai 15 januari 2016 15:35
- Valverde en Dumoulin worden Olympisch kampioen
- De gebroeders Yates knallen door naar de wereldtop
- Sagan & Stybar winnen Vlaanderen en Roubaix
- Contador kan niet opboksen tegen Froome (Tourwinnaar) en Quintana (tweede)
- Nibali wint de Giro met speels gemak
- Cancellara en Boonen raken verder in verval, pakken geen grote prijzen
- Rolland rijdt top-5 in de Tour
- Gaviria wordt dé sprintsensatie van het seizoen
- Riis koopt zijn ploeg terug van Tinkov
- ASO en UCI komen tot een compromis, waardoor de ASO-koersen gewoon in de World Tour blijven
Arsimo 15 januari 2016 15:38
Jammer is dat die vreemde nieuwe machthebbers in Polen naast alle bekende minderheidsgroepen in Polen (homo's, niet-katholieken etc) ook een grafhekel hebben aan vegetariers en - hier komt het - fietsers(!). Hebben ze zelf gezegd. Niet zo best voor het wielrenklimaat aldaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2016 15:39 door Arsimo.
bakfiets 15 januari 2016 15:58
al die polen kopen hier gebruikte fietsen op, (stadsfietsen) is echt booming business daar. Doe nog weleens een bakkie met die mannensmiling smiley
El Mik 15 januari 2016 16:03
Die "kopen" ze ja, zullen ook wel blij zijn met mijn twee fietsen die ze vorig jaar "gekocht" hebben.
bakfiets 15 januari 2016 16:05
die bij mij komen zijn betrouwbaar, altijd netjes mijn geld en een fles wodkasmiling smiley met zo´n rietje erin en een bizon eropsmiling smiley
Vortax 15 januari 2016 16:32
Ik verwacht dat Gesink dit jaar een grote zege gaat pakken. Ik zag op zijn strava voorbij komen dat hij nu al 505 watt gemiddeld over 6 minuten trapt.
Eddy Veen 15 januari 2016 18:10
Kun je deze gegevens voor een betrekkelijke leek als ik even in perspectief zetten?
Vortax 15 januari 2016 20:02
Watt is een natuurkundige grootheid om het vermogen van, bijvoorbeeld, een wielrenner uit te drukken. In dit geval geeft het de kracht aan die Gesink op de pedalen zet. Dit 'vermogen' is niet onderhevig aan verschillende variabelen als de luchtweerstand en het stijgingspercentage, in tegenstelling tot bijvoorbeeld snelheid. Daarom is het een ontzettend populaire eenheid om prestaties mee te analyseren en te vergelijken tussen topsporters.

Ruim 500 watt 6 minuten lang vol kunnen houden is heel straf. Als we uitgaan van een lichaamsgewicht van Gesink van 70kg dan trapt hij 505/70=7,2watt per kilogram over die zes minuten. Dumoulin trapte afgelopen Vuelta bij zijn overwinning op Froome op de Cumbre del Sol 460 watt (6,6 watt per kg lichaamsgewicht) over 11 minuten. Verschil is dat er toen al ruim een week Vuelta op zat en dan ook het herstelvermogen een rol gaat spelen.

Dat Gesink al zulke hoge waardes in training haalt vind ik opmerkelijk.

[www.strava.com] (zie ronde 12 voor vermogensfile).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2016 20:03 door Vortax.
Michael B. 15 januari 2016 20:23
Al die testen moet je niet te letterlijk nemen. Gelet op de testen had Maas van Beek ook al lang het werelduurrecord gepakt, maar nee hoor het werd een gratis reisje naar Boliviaspinning smiley sticking its tongue out

Vorig jaar reedt GEsink zijn beste tour in jaren terwijl hij hele voorjaar/winter in de lappenmand zat. Dus ga nu niet suggereren Vortax dat het allemaal heel straf is, de data met strava is simpel te bewerken hoordrinking smiley

Je mag de huid van de beer niet verkopen als ie nog niet geschoten is

Eddy Veen 15 januari 2016 20:28
In elk geval bedankt voor je antwoord. Hopelijk piekt Gesink niet te vroeg.
Velodroom 15 januari 2016 21:07
Vermogen = kracht (uitgeoefend op de doorgaans 17cm lange crank) x snelheid waarmee de trapper ronddraait en het achterwiel aandrijft. Per tijdseenheid.
Gesink laat bij 500w gedurende 6 minuten dus 5 gloeilampen à 100w branden.

In het hardlopen bestaat er een wet van Pete Riegel, die vrij nauwkeurig berekent, met hoeveel afname van vermogen na verloop van tijd er gerekend kan worden.
Deze wet functioneert echter pas echt goed na een redelijke tijdsduur, dus niet na 1500m hardlopen of bij het wielrennen na korte proloog of achtervolging op de baan.
De wet heeft zeker ook zeggingskracht over de afname van vermogen in de tijd bij wielrennen.
Wel moet er ook onderscheid gemaakt worden in type wielrenner. Gesink zit dan in de categorie "diesel".

De ruwe omrekening 6 min. > 60 min. zit zeker nog boven de 6w/kg over een uur, maar dit is met tamelijk veel voorbehoud. Speculatief.
De 500w over 6 minuten zal Gesink in vorige jaren in training ook wel gedraaid hebben.

Aan te raden is voortaan umweltfreundlich het vermogen om een sneetje brood te roosteren zelf te genereren; 1 minuutje voor een 700w broodrooster.
Haal je dat niet, dan doe je er maar even langer over. Als je meer sneetjes brood wilt wordt het dus harder werken.

Grapje? Neen, ik verwijs naar de kostelijke youtube video van Robert Förstemann, die dit in het kader van een milieuvriendelijk project doet.
Terwijl hij in simulatie een berg van 40 percent beklimt hopt het sneetje brood, net niet aangebrand, na een minuut uit de broodrooster.
700w gemiddeld over een volle minuut heeft hij hiervoor moeten buffelen..

Dat Gesink ook geen kleine jongen is, Försti weegt 95kg, bewijst hij nu dus met 6 minuten lang 500w ruim (rond de 7w per kg).
De snelrekenaars onder ons hebben tijdens het lezen met open mond al bliksemsnel uit zitten rekenen, dat Robert Gesink welteverstaan zo toch al wattsgewijs per kg (ware hij Robert Förstemann geweest) al bijna 6 sneetjes brood heeft laten roosteren. In werkelijkheid haalt Robert de arbeid van 700w in één minuut natuurlijk niet, want dat zou dan richting 10w/kg gaan.

Een prestatie van 6 minuten integraal vergelijken met een prestatie van 11 minuten is niet zinvol.
De afname qua vermogen is dan al heel behoorlijk, op uurbasis wel 20w, eventueel nog te berekenen per kg lichaamsgewicht.
Carlos Danger 15 januari 2016 22:30
De 'Jonge benen' gaan de prijzen verdelen.
Velodroom 16 januari 2016 01:04
De vooruitzichten van het prikkerseizoen 2016 zijn met gast @Michael B. berenrooskleurig.
Maar wie is Maas van Beek? grinning smiley
Massimo 16 januari 2016 08:42
Ik zie dat zeker graag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2016 09:08 door Massimo.
Bromertà 16 januari 2016 11:58
In de Vuelta van Dumoulin reed hij in de zesde etappe gedurende 5'55" 7,0 w/kg; 't was natuurlijk in de ambiance van een wedstrijd op het allerhoogste niveau met het neusje van de zalm aan deelnemers. Gesink stampt nu al in januari 6 minuten lang 7,2 w/kg uit het vege lijf in de lauwe omstandigheden van een trainingsrit in het prille voorseizoen. Of hij piekt te vroeg, of hij gaat een wonderjaar tegemoet, of z'n Pioneervermogensmeter moet broodnodig gekalibreerd worden. Velen zullen voor de tweede optie kiezen. Froome kan z'n borst alvast natmaken, want omgerekend naar VO2max overvleugelt onze Gees zowat de witte Keniaan.

Mijn bol wordt spontaan troebel van zo'n florisant vooruitzicht; kannie waar zijn, want profeet Merckx heeft nog zo gezegd dat Froome geen enkele tegenstand te duchten heeft: Contador te oud, en Quintana te eenzijdig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2016 12:00 door Bromertà.
Velodroom 16 januari 2016 12:33
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de Vuelta van Dumoulin reed hij in de zesde
> etappe gedurende 5'55" 7,0 w/kg; 't was natuurlijk
> in de ambiance van een wedstrijd op het
> allerhoogste niveau met het neusje van de zalm aan
> deelnemers. Gesink stampt nu al in januari 6
> minuten lang 7,2 w/kg uit het vege lijf in de
> lauwe omstandigheden van een trainingsrit in het
> prille voorseizoen. Of hij piekt te vroeg, of hij
> gaat een wonderjaar tegemoet, of z'n
> Pioneervermogensmeter moet broodnodig gekalibreerd
> worden. Velen zullen voor de tweede optie kiezen.
> Froome kan z'n borst alvast natmaken, want
> omgerekend naar VO2max overvleugelt onze Gees
> zowat de witte Keniaan.
>
> Mijn bol wordt spontaan troebel van zo'n florisant
> vooruitzicht; kannie waar zijn, want profeet
> Merckx heeft nog zo gezegd dat Froome geen enkele
> tegenstand te duchten heeft: Contador te oud, en
> Quintana te eenzijdig.

Loopt je aanvraag voor lidmaatschap Gesink fanclub nog? grinning smiley
Gezien de gemankeerde aanloop naar het seizoen 2015 mag je voor Gesink in 2016 een beter niveau verwachten, maar wat is zeker in topsport?
Goozzer 16 januari 2016 17:22
Mogelijk zijn beste niveau ooit in de 'januari 6x6. Voor het eerst in jaren sowieso een onbekommerde start.

In debuutjaar 2007, lang geleden toch al weer, noteerde hij resp: 425-408-409-408-404-402. In 2008 fikse progressie naar 452-448-443-443-435-439. In 2009 verdieping naar 459-463-455-454-445. In 2010 test op rollen (en onvergelijkbaar) en daarna in 2011 (en zelfs na beenbreuk in januari 2012) in deels ander format nog wel richting 470-478, maar de geschiedenis is bekend...
Velodroom 16 januari 2016 20:14
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mogelijk zijn beste niveau ooit in de 'januari 6x6. Voor het eerst in jaren sowieso een onbekommerde start.
> In debuutjaar 2007, lang geleden toch al weer, noteerde hij resp: 425-408-409-408-404-402.
> In 2008 fikse progressie naar 452-448-443-443-435-439.
> In 2009 verdieping naar 459-463-455-454-445.
> In 2010 test op rollen (en onvergelijkbaar) en daarna in 2011 (en zelfs na beenbreuk in januari 2012) in deels ander format
> nog wel richting 470-478, maar de geschiedenis is bekend...

Ik heb geen uitgebreide Strava profiel, maar waren de andere 5 testen dan ook in de buurt van 500?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen